Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE dla: III WF studia niestacjonarne
LABORATORIA
2015 - 2016 (18 godzin)


KATALOG

ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE

PLIKI

ZAPISY DO GRUPY LABORATORYJNEJ


UWAGA - SPRAWDZIANY DO ZALICZENIA W DOMU!!!

Osoby, które nie mogły uczestniczyć w poszczególnych zajęciach mogą zaliczyć sprawdziany i zadania na ocenę w sposób zdalny.

Poniżej można pobrać pliki sprawdzianów. Po ich wypakowaniu należy je rozwiązać i odesłać na adres: j.jedryczkowski@gmail.com

Przed odesłaniem pliku sprawdzianu należy go umieścić w folderze o nazwie: 3WF_sprawdzian1_nazwisko,
folder ten należy skompresować stosując, np. program 7zip.

Należy pamiętać, iż w przypadku wyboru zdalnej formy zaliczenia sprawdzianu maksymalną oceną jaką można uzyskać jest 3.0.

 

Sprawdziany do pobrania:

Sprawdzian 1: Bezpieczeństwo (hasło podane na zajęciach). psss

Sprawdzian 2: LibreOffice Writer lub Microsoft Word (hasło podane na zajęciach).

Sprawdzian 3: Microsoft Excel (hasło podane na zajęciach). psss

Zadanie na ocenę wykonujemy korzystając z kursu: Multimedialna witryna CMS.

[26-09-2015]  [2x45min] (15.30-17.00)

Temat: Wprowadzenie; Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego – teoria i praktyka; Praca w chmurze - Dokumenty Google.

Strona:
http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning.html.
Terminy / pojęcia:
Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; publikowanie dokumentów HTML (protokół FTP); arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc); bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne – sieciowe (witryny, interaktywne animacje Flash): (MS Word; WebSite X5 Smart Edition PL; witryny CMS; iSpring; Aligator Flash Designer; authorPOINT).
Literatura: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/publikacje.html

[26-09-2015]  [2x45min]  (17.15-18.45)

Temat: Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego 1

 

Szyfrowanie, antywirusy, dyski sieciowe.

Pokaz - systemy bootujące; możliwości i  zagrożenia.

Wiadomości ze strony:

http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/bezpieczenstwo/pliki/index.html

[25-10-2015]  [4x45min]  (08.00-11.15)

Temat: Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego 2

Temat: Wprowadzenie do korzystania z edytora tekstu LibreOffice Writer

 

Podstawowe formatowanie dokumentów w edytorze tekstu LibreOffice Writer

Aktywny udział w zajęciach gwarantuje ocenę dostateczną.

Wyższą ocenę można uzyskać na sprawdzianie praktycznym podczas kolejnych zajęć.

 

 

LibreoOffice Writer - treści podstawowe - na 3.0

 

Przebieg zajęć:

1. Pobrać i wypakować dokumenty (wzór dokumentu: Wzór_2013.pdf, tekst do edycji: Writer_na_3.odt, fotografię do wstawienia: Fotografia.jpg): Writer_na_3 2013.7z
2. Zmienić nazwę folderu Writer_na_3_2013 na: Nazwisko_WF.

3. Korzystając z kursu online "Wstawianie ozdobnych tytułów - galeria Fontwork" wstawić własne imię i nazwisko w sposób wskazany w pliku Wzór_2013.pdf.

4. Korzystając z kursu online "Formatowanie akapitu" sformatować akapity w sposób określony w pliku Wzór_2013.pdf. Proszę pamiętać o przypisach dolnych.

5. Korzystając z kursu online "Wstawianie grafiki rastrowej (fotografii) do dokumentów tekstowych" osadzić fotografię w sposób określony w pliku Wzór_2013.pdf.

6. Korzystając z kursu online "Marginesy" ustawić marginesy w sposób określony w pliku Wzór_2013.pdf.

7. Korzystając z kursu online "Numerowanie stron" ustawić odpowiednie numery stron w sposób określony w pliku Wzór_2013.pdf.

8. Dokument ODT zapisać z hasłem: 123. Pomocna może tu być instrukcja szyfrowania w pakiecie OpenOffice.

9. W folderze  Nazwisko_WF proszę skasować wszystkie pliki oprócz dokumentu ODT.

10. Folder proszę skompresować stosując aplikację 7zip pamiętając, aby zabezpieczyć archiwum hasłem: 123.Pomocna może tu być instrukcja szyfrowania z zastosowaniem 7zip.

11. Skompresowany plik Nazwisko_WF.7z proszę przesłać na Dysk Google do wskazanego folderu.

 

[14-11-2015]  [1x45min]  (17.00-17.45]

Temat: Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego test

 

 

Instrukcja:

Zalogować się na swoje konto Google.

Pobrać plik testu (do końca zajęć proszę nie wylogowywać się!).

Zmienić nazwę pobranego pliku (zgodnie z instrukcjami prowadzącego).

Proszę rozwiązać test.

Plik testu wysłać na konto Google (zgodnie z instrukcjami prowadzącego).
 

Test na podstawie wiadomości ze strony:

http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/bezpieczenstwo/pliki/index.html

 

 

[14-11-2015]  [2x45min]  (17.45-19.15)

Temat: Edytor tekstu LibreOffice Writer - sprawdzian

 

Elearning - zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego - do przygotowania w domu:

 

Kurs LibreOffice Writer - podstawy korzystania z edytora tekstu:
 

 

Kurs Microsoft Word 2003 - podstawy korzystania z edytora tekstu:

 

 

Informacje dla osób instalujących w domu pakiet LibreOffice:
Przed zainstalowaniem pakietu biurowego należy pobrać i zainstalować oprogramowanie "Java": http://www.java.com/pl/download/

Następnie na stronie: http://pl.libreoffice.org/pobieranie/ pobieramy dwa pliki (hiperłącza zaraz pod okienkiem Windows). Nie podaję nazwy bo są bardzo często aktualizowane. Najpierw instalujemy większy plik.

 

1. Proszę pobrać i zainstalować pakiet biurowy LibreOffice: instalator i pakiet pomocy.

    Jeśli ktoś ma obawy, czy poradzi sobie z instalacją powinien pobrać wersję przenośną (portable).

    Instaluje się ona w tym folderze w którym ja nagramy. Nawet na pendrive.

2. Jeśli komputer podczas instalacji zgłosi brak komponentu (Java) to proszę go pobrać >tutaj<.

    Przy wersji przenośnej komponent nie jest wymagany.

3. Proszę uruchomić kurs: LibreOffice Writer - podstawy korzystania z edytora tekstu oraz aplikację LibreOffice Writer 
    we własnym komputerze.

4. Oglądając kolejne filmy w obrębie kursu proszę wykonywać prezentowane czynności we własnym dokumencie.

5. Osoby, które dostarczą na zajęcia dokument utworzony zgodnie ze wskazówkami z filmów na sprawdzianie mają gwarantowaną ocenę 3.0.

    Pozostali na następnych zajęciach piszą sprawdzian praktyczny: Tworzenie dokumentu tekstowego według wzoru.

 

 Jeśli ktoś będzie chciał pisać sprawdzian w Wordzie (kurs Worda), przed sprawdzianem proszę podać z jakiego edytora będzie korzystał.


Sprawdzian - LibreoOffice Writer - treści rozszerzone - na 5.0

 

Instrukcja sprawdzianu z LibreOffice Writera
1. Pobrać i wypakować plik: Writer Student psss.7z
2. Wypakować (z zastosowaniem programu 7zip) podając hasło: podam na zajęciach.
3. Odpalić plik Sprawdzian Writer.pdf  -  np. darmowym programem Adobe Acrobat. Tam można zobaczyć jak powinien wyglądać skończony arkusz sprawdzianu.
4. Odpalić plik Materiały Writer.odt w programie LibreOffice Writer i nanieść poprawki zgodnie ze wzorem (plik Sprawdzian Writer.pdf)
    oraz uwagami znajdującymi się na końcu dokumentu PDF.
    Obrazek do wstawienia "Eustachy.jpg" znajduje się w wypakowanym folderze: Writer Student psss.
5. Zgodnie z instrukcją Dokument LibreOffice Writera powinien być zabezpieczony hasłem 123,
   a później umieszczony w folderze Nazwisko_WF i skompresowany 7zipem - hasło 123.
6. Skompresowany plik Nazwisko_WF.7z  umieścić w odpowiednim folderze na dysku Google.


Instrukcja sprawdzianu z Worda
1. Pobrać plik: SprawdzianWord
2. Wypakować (trzeba mieć program 7zip - darmowy) podając hasło: podam na zajęciach.
3. Odpalić plik Wzór.pdf  - trzeba mieć, np. darmowy Adobe Acrobat. Tam można zobaczyć jak powinien wyglądać skończony arkusz sprawdzianu.
4. Odpalić plik Sprawdzian.doc w programie Microsoft Word (trzeba mieć Microsoft Office) i nanieść poprawki zgodnie ze wzorem (plik Wzór.PDF)
    oraz uwagami znajdującymi się na końcu dokumentu PDF. Obrazki do wstawienia są w folderze Obrazki.
5. Zgodnie z instrukcją Dokument Worda powinien być zabezpieczony hasłem 123,
   a później umieszczony w folderze Nazwisko_WF i skompresowany 7zipem - hasło 123.
6. Skompresowany plik Nazwisko_WF.7z  umieścić w odpowiednim folderze na dysku Google.

 

 [12-11-2015]  [2x45min]  (8.00-9.45)

Temat: Arkusz kalkulacyjny LibreOffice Calc lub Microsoft Excel - wprowadzenie.

 

Podstawowe operacje w arkuszu kalkulacyjnym MS Excel lub LibreOffice Calc

Aktywny udział w zajęciach gwarantuje ocenę dostateczną.

Wyższą ocenę można uzyskać na sprawdzianie praktycznym podczas kolejnych zajęć.

 

 [12-12-2015]  [2x45min]   (9.45-11.15)

Temat: Arkusz kalkulacyjny LibreOffice Calc lub Microsoft Excel  - Sprawdzian.

 

Elearning - zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego - do przygotowania w domu:


Microsoft Excel 2003/2007):

 

 

OpenOffice Calc / LibreOffice Calc:

 

 

Nadobowiązkowe - tworzenie elektronicznych testów i ankiet

 

 

Arkusz sprawdzianu online (sprawdzian należy odesłać jako plik o nazwie 3WFNS_Nazwisko.xlsx na adres j.jedryczkowski@gmail.com do dnia 19.12.2015.

Hasło do arkusza będzie podane na zajęciach.


 

 

Sprawdzian można pisać w Microsoft Office 2003/7 lub OpenOffice.
Poniżej są przygotowane kursy dla poszczególnych arkuszy kalkulacyjnych.
Uwaga!
Osoby wybierające. OpenOffice (LibreOfice) powinny chociaż pobieżnie obejrzeć filmy
o Microsoft Excel.
 

Kursy multimedialne - Arkusz kalkulacyjny:
http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/msexcel/excel0/hiper000.htm (Microsoft Excel 2003/2007)
http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/opencalc1/opencalc/hiper000.htm (OpenOffice Calc)
http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/index.htm (nadobowiązkowe - tworzenie elektronicznych testów i ankiet)

 

 

Instrukcja:

Kliknąć na poniższy link i zalogować się na swoje konto Google.

Z poniższego łącza pobrać plik sprawdzianu i wypakować (do końca zajęć proszę nie wylogowywać się!).

Zmienić nazwę wypakowanego pliku (nazwą musi być własne nazwisko).

Proszę wykonać wszystkie zadania.

Plik z zadaniami należy skompresować i wysłać na konto Google (zgodnie z instrukcjami prowadzącego).

 

 

[09/19-01-2016]

Temat: Multimedia


Obróbka zdjęć, Nagrywanie i obróbka dźwięku, Nagrywanie, obróbka i konwersja filmów.

 [22/24-01-2016] e-learning

Temat: Multimedialna strona internetowa CMS.

 

Korzystając z poniższego kursu wideo proszę utworzyć własną witrynę w serwisie weebly.com/?lang=pl

W nagłówku proszę zmienić fotografię oraz tytuł. Należy także wstawić filmy z serwisu YouTube oraz wykonane samodzielnie fotografie.

Witryna powinna być poświęcona tematyce sportowej.

Po stworzeniu własnej strony proszę wkleić jej adres (rozpoczynający się od http://) do załączonego tu FORMULARZA.

 

Klikając w prawym dolnym rogu niniejszego filmu można włączyć tryb pełnoekranowy.

 

 

 [05/07-01-2016] zadanie dla osób podwyższających ocenę

Temat 1: Prezentacje multimedialne - ocena prac.

Temat 2: Multimedialne witryny internetowe - ocena prac.

 

Samodzielne wykonanie strony internetowej lub prezentacji multimedialnej (na zadany temat).
Mając na uwadze podwyższenie oceny można wykonać zarówno prezentację multimedialną, jak i stronę internetową (2 oceny!)

 

I Wariant

Wykonanie multimedialnej strony WWW z zastosowaniem WebSiteX5. Strona powinna zawierać: grafikę, dźwięk, film własny, np. korzystając z CamStudio 2.0 oraz film z YouTube (osadzone łacze). Powinniśmy pamiętać o zamieszczeniu takich elementów, które pomogą rozpoznać autora, np. własny głos w filmiku, ewentualnie fotografia lub inicjały.

 

Warto pamiętać o umieszczeniu na stronie filmiku (jeśli nie mamy własnego to >tutaj< jest gotowy do pobrania). Film jest skompresowany i należy go wypakować korzystając z programu 7zip. Film w programie WebSiteX5 wstawiamy korzystając z opcji: Animacja Flash.  Po wstawieniu filmu warto ręcznie wpisać jego rzeczywistą szerokość: 442 oraz wysokość 323.
Oczywiście można wstawić inny film, tylko proszę pamiętać, aby posiadał on rozszerzenie SWF.

 

Adresy gotowych stron należy przesłać na Dysk Google:

 

 


II Wariant

Zainteresowani podwyższeniem oceny mogą przygotować (według powyższych wzorów) prezentację multimedialną o sobie. Muszę usłyszeć i zobaczyć autora prezentacji.

W zależności od własnych preferencji proszę przygotować prezentację korzystając z pakietu Microsoft Office (PowerPoint) lub OpenOffice (LibreOffice  Impress). Zamieścić: grafikę, dźwięk, film.

 

Microsoft PowerPoint 2003:

 

 

LibreOffice Impress:

 

 

Gotowe prace należy przesłać na Dysk Google:

 

 


Informacje o zjazdach:

I zjazd 3x45 min. II zjazd 3x45 min. III zjazd 2x45 min. W sumie zaplanowano 8 godz. Według planu studiów dla III WF NP jest 9 godz.