11. BEZPIECZEŃSTWO DANYCH  - pakiety biurowe - zabezpieczanie dokumentów hasłem

aoSPISDALEJKONIEC


 

Pakiet biurowy Microsoft Office

 

Na przykładzie Microsoft Word (podobnie inne programy z pakietu Microsoft Office, np.: PowerPoint i Excel )
Zapisując dokument Worda wybieramy: Plik / Zapisz jako. Wówczas otwarte zostanie okienko (rys. 1), w którym wpisujemy nazwę pliku oraz jego lokalizację. Zanim klikniemy na przycisku Zapisz, wybieramy: Narzędzia, a następnie Opcje ogólne.

 

Microsoft Word - zapis z hasłem

Rys. 1

 

Otwarte zostanie w ten sposób okienko Opcje ogólne (rys. 2). Tu, w polu Hasło ochrony przed otwarciem, należy wpisać wymyślone przez siebie hasło (im dłuższe, złożone z liter dużych i małych oraz cyfr, tym trudniejsze do złamania).

 

Microsoft Word - zapis z hasłem

Rys. 2

 

Po wpisaniu hasła klikamy OK, następnie w okienku Potwierdzenie hasła (rys. 3) wpisujemy hasło ponownie i klikamy OK. Hasła zawsze są maskowane w postaci czarnych kropek. Nie ma zatem możliwości kontrolowania poprawności zapisu hasła. Jeśli dwukrotnie wpiszemy hasło poprawnie, oznacza to, iż nie popełniliśmy błędu literowego oraz poprawnie je zapamiętaliśmy.

 

Microsoft Word - potwierdzenie hasła

Rys. 3

 

Jeśli zapisany w ten sposób plik zamkniemy i spróbujemy ponownie otworzyć, wyskoczy wówczas okienko (rys. 4). Musimy w nim podać poprawne hasło.

 

Microsoft Word - hasło otwarcia pliku

Rys. 4

 

W przypadku podania błędnego hasła pojawi się okienko (rys. 5), a dokument nie zostanie otwarty.

 

Microsoft Word - skutek podania złego hasła

Rys. 5

 

Pakiet biurowy LibreOffice (identycznie we wszystkich aplikacjach pakietu)


Zapisując dokumenty pakietu Open Office wybieramy: Plik / Zapisz jako. Wówczas otwarte zostanie okienko (rys. 6), w którym wpisujemy nazwę pliku oraz jego lokalizację (tutaj - Pulpit).
Tam zaznaczamy opcję: Zapisz z hasłem. Teraz należy kliknąć na przycisku Zapisz.

 

LibreOffice Writer - zapis z hasłem

Rys. 6

 

Otwarte zostanie wówczas okienko (rys. 7), w którym dwukrotnie wpisujemy wymyślone przez siebie hasło i klikamy OK.

 

LibreOffice Writer - zapis z hasłem

Rys. 7

 

Jeśli zapisany w ten sposób plik zamkniemy i spróbujemy ponownie otworzyć, wyskoczy wówczas okienko (rys. 8). Musimy w nim podać poprawne hasło.

 

LibreOffice Writer - otwieranie zaszyfrowanego pliku

Rys. 8

 

W przypadku podania błędnego hasła pojawi się okienko (rys. 9). Dokument nie zostanie otwarty.

 

LibreOffice Writer - efekt wpisania złego hasła

Rys. 9

  o