Dynamiczne przemiany kulturowe, ekonomiczne i naukowo –
techniczne powodują, iż w ramach globalnej cywilizacji na plan
pierwszy wysuwa się technologia informacyjna.
Kilkaset
milionów komputerów osobistych już dziś funkcjonuje w różnych
dziedzinach naszego życia, służąc nam zarówno w pracy, jak i w
domu. Dla sprawnego ich funkcjonowania wyprodukowano miliony
pakietów oprogramowania. Ma to istotny wpływ na postępującą
technicyzację współczesnego świata oraz szeroko rozumianą
edukację.
Komputery wykorzystywane są w szkolnictwie zarówno w nauczaniu,
uczeniu się, jak i zarządzaniu.
Nowoczesna edukacja to nie tylko nowoczesny sprzęt ze swymi
ogromnymi możliwościami. Bardzo ważny był, jest i pozostanie
człowiek – nauczyciel, od którego zależy sposób i efekty
wykorzystania technologii informacyjnych w procesie edukacji.
W dniach 14 – 16 maja 2001 roku odbyła się w Toruniu
II Krajowa Konferencja „Technologia informacyjna w zmieniającej
się edukacji”. Tematem przewodnim konferencji była „Rola i
miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych
w Polsce”.
Organizatorem tej konferencji był Zakład Technologii
Kształcenia Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
w Toruniu, który na co dzień zajmuje się kształceniem zarówno
przyszłych, jak i czynnych już zawodowo nauczycieli różnych
przedmiotów w zakresie technologii informacyjno –
komunikacyjnych oraz Komitet Nauk Pedagogicznych PAN.
Celem konferencji było:
-
zaprezentowanie dotychczasowych badań w zakresie
wykorzystania technologii informacyjnej w reformującej się
polskiej edukacji,
-
wymiana
poglądów i stanowisk na temat roli i miejsca procesu
komputeryzacji polskiej edukacji w tworzeniu społeczeństwa
informacyjnego,
-
stworzenie
zarysu koncepcji edukacji funkcjonującej w warunkach
powszechnego stosowania technologii informacyjnej,
-
wypracowanie
założeń i mechanizmów wdrażania dorobku kognitywistyki do
praktyki edukacyjnej,
-
powołanie Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego.
Wnioski z konferencji posłużą między innymi do tego, by lepiej
osadzić wiedzę o nowoczesnych technikach informacyjnych we
współczesnej edukacji, a także do lepszego planowania i
prowadzenia szkolenia przyszłych, jak i aktualnie czynnych
nauczycieli. Niniejsza konferencja miała również doprowadzić do
integracji środowisk nauczycieli różnych przedmiotów, przekazać
informacje o najnowszych technologiach i ich wykorzystaniu w
edukacji.
Podczas konferencji akcentowano konieczność wiązania technik
informatycznych i Internetu z metodyką poszczególnych
przedmiotów. Umiejętności te warunkują bowiem wykorzystanie
coraz liczniejszych
komputerów w szkołach jako naturalnego źródła informacji, jak
np. książka czy notatki.
Patronat nad konferencją objęli: Przewodnicząca Sejmowej Komisji
Edukacji, Nauki i Młodzieży – Pani Poseł Grażyna Staniszewska
oraz JM Rektor UMK w Toruniu – prof. dr hab. Jan Kopcewicz.
Konferencja odbywała się przy współudziale: Interklasy,
Ministerstwa Edukacji Narodowej, Sekcji Metodologii Komitetu
Naukoznawstwa PAN, Komitetu Naukowego i Redakcji pisma
„Kognitywistyka i media w edukacji” oraz konwersatorium
kognitywnego UMK w Toruniu.
Łącznie w konferencji wzięło udział ponad 120 osób
zainteresowanych właściwym wykorzystaniem technologii
informacyjnej
w edukacji.
Wśród uczestników znaleźli się naukowcy z uniwersytetów (m.in.
prof. dr hab. S. Juszczyk z Uniwersytetu Śląskiego, prof. dr
hab. J. Gajda z UMCS, prof. dr hab. A. Burewicz z UAM, prof. dr
hab. M. Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego, prof. dr hab. K.
Wenta z Uniwersytetu Szczecińskiego i inni), wyższych szkół
pedagogicznych (m.in. prof. dr hab. W. Osmańska-Furmanek i prof.
dr hab. M. Furmanek z WSP w Zielonej Górze), Komitetu Nauk
Pedagogicznych (prof. dr hab. T. Lewowicki), Instytutu Badań
Edukacyjnych (prof. dr hab. S. Kwiatkowski), wojewódzkich
ośrodków metodycznych, wyższych szkół zawodowych, a także
praktycy tj. dyrektorzy szkół i nauczyciele doceniający
znaczenie wiedzy informatycznej w profilu wiadomości zawodowych
współczesnego nauczyciela. Profesorowie skupili się w swoich
referatach na zagadnieniach nie tylko technologii informacyjnej,
lecz również edukacji medialnej, wykorzystania komputerów i
Internetu w nauczaniu, społeczeństwie informacyjnym.
Tematyka konferencji koncentrowała się na dwóch zasadniczych
grupach.
Pierwsza
dotyczyła technologii informacyjnej i obejmowała następujące
zagadnienia:
-
nowe technologie w zastosowaniach edukacyjnych –
wykorzystanie narzędzi programowych, tele i wideokonferencji
w procesie nauczania i uczenia się,
-
technologię informacyjną w szkole – prezentacje osiągnięć w
zakresie przeprowadzonych eksperymentów w obszarze zdalnego
nauczania z wykorzystaniem najnowszych technologii,
prezentację programów kształcenia studentów oraz słuchaczy
studiów podyplomowych, doświadczenia prowadzenia serwerów
edukacyjnych,
-
metodykę
technologii informacyjnej i edukacji medialnej –
wykorzystanie technologii informacyjnej na lekcjach
informatyki w szkole, metody wykorzystania technologii
informacyjnej
nauczaniu różnych przedmiotów,
-
systemy multimedialne w edukacji – multimedialne
oprogramowanie edukacyjne; metody wykorzystania programów
prezentacyjnych do tworzenia multimedialnego oprogramowania
edukacyjnego, multimedialne serwisy edukacyjne dla potrzeb
edukacji,
-
internet w edukacji – kształcenie niestacjonarne nauczycieli
z wykorzystaniem Internetu, kształcenie uczniów z
wykorzystaniem Internetu, praktyczne eksperymenty w obszarze
zdalnego nauczania, kształcenia otwartego oraz metod i
środków nauczania na odległość, badania i wyniki doświadczeń
przeprowadzonych
eksperymentów, projekty systemów i rozwiązań w zakresie
edukacji zdalnej.
Osobnym
blokiem tematycznym poruszanym w trakcie konferencji była
kognitywistyka
w ramach której prezentowano referaty dotyczące:
-
zastosowania systemów inteligentnych w edukacji oraz
diagnozie i terapii pedagogiczno – psychologicznej,
-
podstaw kognitywistyki,
-
filozofii umysłu,
-
psychologii poznawczej,
-
lingwistyki poznawczej,
-
neurobiologii,
-
psychofizyki,
-
sztucznej inteligencji,
-
antropologii kultury medialnej.
Kognitywistyka jako nauka interdyscyplinarna stara się poznać
człowieka, jego umysł, zachowanie, postępowanie i funkcjonowanie
w obliczu nowych mediów. Jako nowa nauka zdobywa sobie coraz
większa rzeszę zwolenników wśród naukowców różnych dyscyplin
(pedagogiki, psychologii, filozofii, językoznawstwa, biologii,
socjologii), którzy na gruncie swoich badań analizują ważne
zagadnienia cywilizacyjne i osobowościowe dotyczące człowieka. W
celu integracji środowisk specjalistów z różnych dziedzin,
wymiany poglądów i doświadczeń, drugiego dnia konferencji (15
maja 2001 r.) powołane zostało
Polskie Towarzystwo Kognitywistyczne, unikatowe w skali
kraju.
Korzyści z powołania towarzystwa są ogromne, nie tylko dla
środowisk naukowych. Dzięki wspólnej pracy wielu specjalistów
wyjaśnionych może zostać wiele zagadnień dotyczących człowieka,
które często trudno jest analizować tylko z punktu widzenia
jednej dyscypliny. Polskie Towarzystwo Kognitywistyczne skupiać
ma specjalistów różnych dyscyplin z różnych ośrodków naukowych.
W trakcie konferencji, każdy z uczestników mógł wypełnić
deklarację członkowską i zapoznać się ze statutem towarzystwa.
Podczas otwarcia konferencji prof. dr hab. Bronisław
Siemieniecki – przewodniczący Komitetu Naukowego i
Organizacyjnego Konferencji, zwrócił uwagę na miejsce i rolę,
jaką odgrywa technologia informacyjna we współczesnej edukacji.
Przemiany zachodzące w reformowanej szkole zaakcentował także w
swoim wystąpieniu prof. dr hab. T. Lewowicki – przewodniczący
Komitetu Nauk Pedagogicznych.
Wraz z prof. dr hab. T. Lewowickim konferencję zaszczycili swoją
obecnością także inni członkowie Komitetu Nauk Pedagogicznych:
prof. dr hab. T. Rzeżuchowski, prof. dr hab. Z. Kwieciński,
prof. dr hab. A. Nalaskowski. W pierwszym dniu konferencji
odbyło się również posiedzenie Komitetu Nauk Pedagogicznych.
Potwierdzeniem rangi problemu optymalnego wykorzystania
technologii informacyjnej w nauczaniu był udział w konferencji
Pani Poseł Grażyny Staniszewskiej – Przewodniczącej Sejmowej
Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Pani Poseł nie tylko
zwróciła uwagę na problem informatyzacji szkół podstawowych,
gimnazjów i szkół
średnich prezentując aktualne dane liczbowe, wzięła również
bardzo aktywny udział w dyskusji, która dotyczyła wielu aspektów
szkolnictwa polskiego, w tym również problemów finansowych.
Wystąpienie Pani Poseł Grażyny Staniszewskiej poruszało problemy
dotyczące naszej reformowanej rzeczywistości edukacyjnej. W
opinii G. Staniszewskiej jesteśmy w stanie podłączyć wszystkie
polskie szkoły do Internetu do 2005 roku. W wyniku dwu projektów
„Pracownia internetowa w każdej gminie” oraz „Pracownia
internetowa w każdym gimnazjum” wyposażono już 2500 gmin w
25.000
multimedialnych stanowisk komputerowych wraz z
odpowiednim oprogramowaniem, połączonych siecią lokalną i
posiadających dostęp do Internetu. Przeszkolono także prawie
7500 nauczycieli w zakresie wykorzystywania Internetu w
dydaktyce różnych przedmiotów. Dzięki tym inicjatywom istnieje
możliwość wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich dzieci,
indywidualizacja procesu kształcenia, tworzenie przez
nauczycieli własnych zasobów edukacyjnych i wymiana doświadczeń
z innymi pedagogami.
Tematyka referatów zgłoszonych do prezentacji podczas
konferencji była odbiciem szerokiego spektrum problemów
związanych z przenikaniem najnowszych technologii do złożonego
procesu reformowania polskiego szkolnictwa. Pojawiły się zatem: sugestie efektywnego wykorzystania
technologii informacyjnej w polskiej szkole, przedstawione
zostały sprawdzone metody i formy kształcenia i dokształcania
nauczycieli, również niestacjonarnego, zagadnienia dotyczące
mass mediów, nauczania na odległość, multimediów, wykorzystania
Internetu w szkolnictwie. Ważnym niewątpliwie wątkiem
konferencji była też próba zdefiniowania właściwego i
optymalnego przygotowania nauczyciela w zakresie technologii
informacyjnej określająca, ile i jakiej wiedzy informatycznej
potrzebuje np. historyk czy polonista, aby mógł sprostać
wymaganiom współczesności.
W pierwszym dniu konferencji (14 maja 2001 r.) przedstawiony
został także blok prezentacji multimedialnych przygotowany przez
Zakład Technologii Kształcenia Instytutu Pedagogiki UMK w
Toruniu pod kierownictwem prof. dr hab. B. Siemienieckiego.
Pracownicy Zakładu Technologii Kształcenia zaprezentowali
uczestnikom konferencji najnowsze technologie multimedilane i
ich zastosowanie w polskiej szkole (dr A. Skarbińska –
„Możliwości wykorzystania narzędzi technologii informacyjnej w
edukacji”, dr W. Lewandowski – „E -technologie w kształceniu”,
mgr E. Szala i dr M. Szala – „Metody sztucznej inteligencji w
diagnostyce i analizie danych pedagogicznych”).
Wszystkie poruszane problemy, ich różnorodność i zakres były
potwierdzeniem rangi i złożoności problematyki podjętej podczas
konferencji. Każdy uczestnik otrzymał specjalny numer
czasopisma „Kognitywistyka i media w edukacji”, książkę
prof. dr hab. B. Siemienieckiego i mgr J. Buczyńskiej „Komputer
w rewalidacji” oraz materiały pokonferencyjne z I Krajowej
Konferencji „Technologia informacyjna w zmieniającej się
edukacji”, która odbyła się we wrześniu 1999 roku w Ciechocinku.
Uczestnicy tegorocznego spotkania mogli ocenić, które problemy
związane z technologią informacyjną i jej wprowadzaniem do szkół
udało się rozwiązać, a które będą nam spędzać sen z powiek jako
dotychczas nierozwiązane lub nowo powstałe. Wszyscy obecni mieli
również okazję zapoznać się z propozycjami wydawnictw: Adama
Marszałka, Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych oraz UMK.
Patronat medialny nad konferencja objęło natomiast czasopismo
Enter.
Konkludując, należy stwierdzić, iż problematyka technologii
informacyjnej jest niezmiernie ważna, a jej znaczenie w edukacji
ciągle wzrasta. W związku z wymogami jakie stawia rodząca się
cywilizacja edukacja staje przed koniecznością głębokich zmian.
Wynika to zarówno z wypowiedzi uczestników konferencji,
referatów jakie zaprezentowano oraz dyskusji podejmowanych w
trakcie obrad. Funkcjonowanie technologii informacyjne w naszej
rzeczywistości jest niezmiernie złożone, ze względu na
wielowarstwowość i wieloaspektowość zjawisk i procesów leżących
u podłoża współczesnej humanistyki. Myślę, iż w pełni zostało to
zaprezentowane i zaakcentowane w trakcie tegorocznej toruńskiej
konferencji.
Joanna Laszkowska
|