Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

 

EGZAMINY - ZAGADNIENIA


 

Multimedialne technologie informacyjne (MTI)
Zagadnienia szczegółowe

 

 

Mass media
Zagadnienia:
● Definicje i pojęcia: komunikowania, mediów, multimediów, mass mediów, mediów edukacyjnych.
● Środki i formy komunikowania (podstawowe modele / model).
● Komunikowanie masowe – kłopoty terminologiczne.
● Media masowe geneza (także film „Dzieje pisma”) oraz pojęcia – wg Denisa McQuaila.
● Zagrożenia ze strony mass mediów; Manipulacja w mass mediach (uwaga!)
● Koncepcje Marshalla McLuhana (klasyfikacja mediów).
● Media masowe w edukacji – historia (nazwiska, nazwy, bez dat).
● Analiza zawartości komunikatów medialnych (wg Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe).; Analiza treści, wg Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem). – podstawowa klasyfikacja.
Zagadnienia szczegółowe

 

 

Media w edukacji dla EMiI
Zagadnienia:
Klasyfikacja mediów edukacyjnych.
Teorie wskazujące na rolę i miejsce mediów w procesie uczenia się:
   - J. Bruner – teoria
   - Bandura – związek z teorią Brunera
   - F. Skinner – teoria (nauczanie programowane, technologia kształcenia).
   - S. Papert – teoria (!)
Model medium edukacyjnego, a indywidualizacja procesu uczenia się.
Klasyfikacja prezentacji multimedialnych.
Definicja multimediów: multimedialność, interaktywność, hipertekstowość, komunikacyjność
Stymulacja procesów uwagi w multimediach – typy uwagi i możliwość stymulacji (uwaga wolicjonalna, przetwarzanie mimowolne, utrzymanie uwagi, torowanie, habituacja).
Instrukcja metodyczna – co powinna zawierać?
Warstwa obrazowa i dźwiękowa filmu dydaktycznego.
Treść filmu pt. "Dzieje pisma" – stymulacja półkul mózgowych, wady i zalety obu systemów pisma (z wykładu Mass media - 1rok - mogę nagrać).
Słowo i jego oddziaływanie; manipulacja - słownictwo reklam - do samodzielnego opracowania na podst. artykułów: "Słownictwo reklam" oraz Słuch oralny i pisemny".
● Manipulacja w mediach (z wykładu Mass media - 1rok - jest w materiałach; triki prowadzące do wymuszania określonych zachowań u widza; pojęcie neuromarketingu).
Interfejs multimedialnego programu komputerowego. Wielkość, wierność odwzorowania, dobór lektora – osobowość interfejsu, wideo-konferencja.
 Materiały do pobrania - hasło. W artykułach proszę zwrócić szczególną uwagę na kolorowe fragmenty tekstu.

 

 

Media w edukacji dla (studenci WPSiNoZ - nie EMiI)
Zagadnienia:
Klasyfikacja mediów edukacyjnych.
Teorie wskazujące na rolę i miejsce mediów w procesie uczenia się:
   - J. Bruner – teoria
   - Bandura – związek z teorią Brunera
   - F. Skinner – teoria (nauczanie programowane, technologia kształcenia).
   - S. Papert – teoria (!)
Model medium edukacyjnego, a indywidualizacja procesu uczenia się.
Klasyfikacja prezentacji multimedialnych.
Definicja multimediów: multimedialność, interaktywność, hipertekstowość, komunikacyjność
Stymulacja procesów uwagi w multimediach – typy uwagi i możliwość stymulacji (uwaga wolicjonalna, przetwarzanie mimowolne, utrzymanie uwagi, torowanie, habituacja).
Instrukcja metodyczna – co powinna zawierać?
Warstwa obrazowa i dźwiękowa filmu dydaktycznego.
Treść filmu pt. "Dzieje pisma" – stymulacja półkul mózgowych, wady i zalety obu systemów pisma.
Słownictwo reklam i jego oddziaływanie (manipulacja) - do samodzielnego opracowania na podst. artykułu.
Telewizja oddziaływanie – triki prowadzące do wymuszania określonych zachowań u widza, np. oddziaływania utrudniające późniejszą naukę czytania.
Interfejs multimedialnego programu komputerowego. Wielkość, wierność odwzorowania, dobór lektora – osobowość interfejsu, wideo-konferencja; kolorystyka.
 Materiały do pobrania - hasło. W artykułach proszę zwrócić szczególną uwagę na kolorowe fragmenty tekstu.

Uwaga!
Hasło do materiałów podawałem na wykładach. W przypadku problemów proszę się kontaktować. Materiały są skompresowane programem WinRar. Do ich wypakowania jest potrzebny program WinRar lub 7-Zip (większość z Państwa na pewno posiada jeden z nich!). Programy te można pobrać klikając na ich zielonych nazwach (lub szukając samodzielnie w Google). Po zainstalowaniu programów wypakowanie wygląda następująco:
WinRar - klikamy prawym przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy Wypakuj tutaj, wpisujemy hasło, klikamy OK i gotowe.
7-Zip - klikamy prawym przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy 7-Zip, a następnie Wypakuj tutaj, wpisujemy hasło, klikamy OK i gotowe.

 

 

Komunikacja medialna
Zagadnienia:
● Pojęcia: Komunikacja, elementy kom., komunikacja społeczna, komunikologia, informacja i jej cechy, media, mass media multimedia, neuromarketing.
● Manipulacja w mediach (sposoby, mechanizmy, triki) według: D. Kerckhove, J. Gajdy, S. Juszczyka, Z. Kwiecińskiego, K. Wenty.
● Formy przekazu w mediach (multimediach), a systemy reprezentacji wg J. Brunera.
● Slogan, mit, metafora według W. Smida.
● Determinizm technologiczny.
● Stymulacja uwagi w mediach.
● Albert Bandura, a film w mediach.
Z każdego tematu będą przygotowane pytania. Proszę zwrócić szczególną uwagę na kolorowe fragmenty tekstu.

 

 

Ochrona danych osobowych i praw autorskich
Zagadnienia:
● Pojęcia: utwór, utwór zależny, utrwalenie utworu, pierwsze utrwalenie utworu, utwór rozpowszechniony, cytaty, dozwolony użytek publiczny, własny uzytek osobisty, domena publiczna, zwielokrotnienie utworu, utrwalenie utworu, dane statystyczne obywateli w świetle ochrony prawnej.
● Dopuszczalność korzystania z utworów bez zezwolenia twórcy.
● Zakres dozwolonych czynności osoby, która nabyła , np. program komputerowy.
● Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. O ochronie danych osobowych.
● Konstytucja RP, a ochrona danych osobowych.
● Co i kiedy staje się przedmiotem ochrony przewidzianej w prawie aytorskim.
● Typy oprogramowania / licencji (shareware, freeware itd.).
● Utwór multimedialny w prawie autorskim według Damiana Flisaka.
Z każdego tematu będą przygotowane pytania. Proszę zwrócić szczególną uwagę na kolorowe fragmenty tekstu.