Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

UZ

WPPS

ZMiTI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..
 

ODDZIAŁYWANIE PRZEKAZÓW MULTIMEDIALNYCH dla 3 Soc-SP-22/23/SWE 2024-25

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 

Terminy konsultacji.

Warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


       

 FREKWENCJA  

 PLAN    NS  

13 Soc-SP-22/23/SWE
Śr. DP 15:00 - 16:35

 

     
  DOROBIĆ OCENY        

 

TERMINY I TEMATY

 01  09-10-2024 - Wprowadzenie.

 02  23-10-2024 - Stymulacja procesów uwagi.

 03  06-11-2024 - Stymulacja uwagi mimowolnej.

 04  20-11-2024 - Stymulacja uwagi dowolnej w przekazach multimedialnych

 05  04-12-2024 - Torowanie w przekazach multimedialnych.

 06  18-12-2025 - Slogany reklamowe (konstruowanie i oddziaływanie).

 07  15-01-2025 - Krótkie komunikaty multimedialne. Big Data.

 08  00-01-2025 - Test online.

Uwaga! Numery ćwiczeń są hiperłączami. Wszystkie hiperłącza zamieszczone na stronie są wyróżnione kolorem zielonym.

ĆWICZENIA

 

 ĆWICZENIE 1  

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Nowe media (multimedia) - definicje.

  

Wprowadzenie oraz cel zajęć:

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności korzystania z kontt "Gmail UZ".

 

Nie stanowi problemu analizowanie wpływu treści przekazów medialnych na odbiorców.

Prawdziwym wyzwaniem jest rozumienie w jaki sposób oddziałuje forma przekazu.

Zagadnienia:

 przekaz informacji i upoglądowienie,

 media media dydaktyczne, sytuacje dydaktyczne,

 mass media multimedia.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Teorie (Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych cz.1).

ĆWICZENIE 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia a stymulacja procesów uwagi.

 

Zagadnienia:

Stymulacja procesów uwagi w obszarze trzech form przekazu multimedialnego (obrazowa, symboliczna i czynnościowa).

 

Materiały:

FILM: Koncentracja i utrzymanie uwagi jako warunek konieczny zapamiętania treści przekazu medialnego (74 min).
Film został wzbogacony o slajdy o charakterze poglądowym, których nie ma w prezentacji multimedialnej.

 

Prezentacja zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):

Stymulacja procesów uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego (prezentacja online). Pod każdym slajdem umieszczono obszerne notatki:

 

 

Treści wymagane na teście końcowym:

 Procesy uwagi/ typy uwagi; rozwiązania koncentrujące uwagą na wybranych treściach przekazu medialnego.

 Sposoby stymulacji procesów uwagi w obrębie trzech podstawowych form przekazu medialnego.

 Kompozycja obrazu (ekranu, interfejsu), a zapamiętywanie przekazu (np. optyczny punkt centralny.

ĆWICZENIE 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Stymulacja uwagi mimowolnej w przekazach medialnych.

Konstruowanie / wyszukiwanie  i analiza przekazów medialnych stymulujących uwagę mimowolną .

 

Przykłady eksperymentów badających wpływ oddziaływań stymulujące uwagę mimowolną na zapamiętywanie treści przekazu  Film (4 min):

 

Zadanie:

Proszę odnaleźć w mediach (prasa, reklama TV, np. YouTube, ewentualnie radio, ale z radiem  może być problem, zatem nie jest to konieczne) trzy przykłady prezentowanych w poniższym filmie oddziaływań.

Każdy przygotowuje zatem dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować przetwarzanie mimowolne. Następnie należy zamieścić link do filmu na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładu trzeciego i siódmego (prezentacje). Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy przykład takiego oddziaływania, np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I opisujemy zastosowany trik.

 

Przykład gotowej pracy DOCX i PDF - po pobraniu pliku Worda można wpisać własne przykłady.

Podpisane prace (CW.3 Nazwisko Imię) należy przesłać w Classroomie na Dysk Google.

Dodatkowy plik z własnym przykładem podpisujemy identycznie.

 

Materiały i źródła:

 

Ruch iluzoryczny - wywoływanie wrażenia ruchu tam gdzie go nie ma, np. na plakacie (hasło do pliku na Tablicy):

ĆWICZENIE 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Stymulacja uwagi dowolnej w przekazach multimedialnych.

Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza przekazów medialnych stymulujących uwagę dowolną (skuteczność oddziaływań).

 

Zadanie:

Na podstawie materiałów z wykładów poświęconych stymulacji uwagi dowolnej  (film i prezentacje wykład  3 i 7) proszę przygotować dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować uwagę dowolną. Następnie należy zamieścić link do reklamy na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane w nim oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładów. Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy przykład takiego oddziaływania, np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I opisujemy zastosowany trik.

 

Przykład gotowej pracy DOCX i PDF - po pobraniu można wpisać własne przykłady.

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.4 Nazwisko Imię) należy przesłać w Classroomie na Dysk Google.

Dodatkowy plik z własnym przykładem podpisujemy identycznie.

 

ĆWICZENIE 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Torowanie w przekazach multimedialnych.

Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza przekazów medialnych kształtujących skojarzenia (...) oraz stosowanie bodźców podprogowych.

 

Przykłady torowania

Filmy realizowane na zajęciach

 

Zadania:

Na podstawie materiałów z wykładów poświęconych oddziaływaniom torującym (prezentacje wykład  3 i 7) oraz analizując filmy z Dysku Google proszę przygotować dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy zamieścić link do filmu na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładów. Proszę pamiętać o oddziaływaniach, których celem jest uzyskiwanie efektów podobnych, jak w przypadku stosowania bodźców podprogowych (dynamiczna akcja odwraca uwagę od małego napisu lub słów lektora) oraz w wyniku przenoszenia wrażenia (szczególnie w reklamach skierowanych do dzieci). Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy przykład takiego oddziaływania, np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I opisujemy zastosowany trik.

 

Przykład gotowej pracy DOCX i PDF - po pobraniu można wpisać własne przykłady.

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.5 Nazwisko Imię) należy przesłać w Classroomie na Dysk Google.

Dodatkowy plik z własnym przykładem podpisujemy identycznie.

 

ĆWICZENIE 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

 Słownictwo reklam. Konstruowanie / wyszukiwanie sloganów reklamowych oraz ocena ich skuteczności.

 

Zagadnienia:

1. Konstruowanie sloganów reklamowych na podstawie książki D. Dolińskiego Psychologia reklamy:

 

Zadania:

Proszę zapoznać się z prezentacją poświęconą konstruowaniu sloganów reklamowych. Proszę odnaleźć w prasie (samodzielnie wykonana fotografia) lub pobrać z mediów elektronicznych fotografie trzech reklam wykorzystujących trzy różne (omówione na wykładzie) rozwiązania. Fotografie proszę opisać charakteryzując konkretne rozwiązanie. Jeśli w jednej reklamie zastosowano kilka rozwiązań proszę je odnaleźć i opisać.

 

Przykład gotowej pracy DOCX i PDF - po pobraniu można wpisać własne przykłady.

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.6 Nazwisko Imię) należy przesłać w Classroomie na Dysk Google.

Dodatkowy plik z własnym przykładem podpisujemy identycznie.

ĆWICZENIE 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT 1:

Preferencje poznawcze odbiorców "krótkich komunikatów multimedialnych". Zanik czytelnictwa.

 

 

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.

 

Materiały i źródła:

FILM: Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych (66 min).

Materiał wideo z wykładu należy uzupełnić trzema fragmentami filmu "uzależnieni od ekranu), które są dostępne w Classroomie.

Materiał wideo prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.

 

Prezentacja zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):

Prezentacja online zawierająca elementy audio-wideo.

Pod każdym slajdami umieszczono obszerne notatki:

 

Treści wymagane na teście końcowym:

 Przyczyny zaniku czytelnictwa.

 "Krótkie spojrzenia" (humorystyczny przykład dla zalogowanych w domenie UZ).

 Załamanie przerwy między bodźcem a reakcją.

 Plastyczność mózgu a preferencje poznawcze internautów.

 Krótki komunikat multimedialny jako preferowana forma przekazu.

 Wyniki badań Bernta Bratsberga i Ole Rogeberga (2018) - Odwrócenie efektu Flynna - pod slajdem nr 10 .

 Oddziaływanie przekazów medialnych - nowe narzędzia badawcze (YouTube Analytics i Eye tracking).

 Nabywanie wiedzy proceduralnej i deklaratywnej - strategie poznawcze (slajd 25).

 

Big Data - pojęcie i przykłady: Google Analytics oraz YouTube Analytics (demonstracja własnych platform).

Przykłady badań naukowych realizowanych z zastosowaniem narzędzi YouTube Analytics (fragmenty):

Treści wymagane na teście końcowym:

 YouTube Analytics - co można badać/ analizować?

 

 

 TEST ONLINE Z TEORII

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

 Zagadnienia.

 

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google UZ.

 

 


 

Zagadnienia (2019-2020):

·       Multimedia, a nowe preferencje poznawcze dzieci i młodzieży („krótkie spojrzenia”; załamanie przerwy między bodźcem a reakcją; reakcje obronne
       i orientujące; cyfrowa demencja; zanik czytelnictwa; zmniejszająca się zdolność skupiania uwagi).

·       Typy uwagi a formy manipulacji.

·       Słownictwo reklam oraz marketing wirusowy.


Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1