Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i
zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej
prowadzącego
oraz o konieczności korzystania z kontt "Gmail UZ".
Nie stanowi problemu analizowanie
wpływu treści przekazów medialnych na
odbiorców.
Prawdziwym wyzwaniem jest rozumienie w jaki
sposób oddziałuje forma przekazu.
Zagadnienia:
●przekaz
informacji i upoglądowienie,
●media
media dydaktyczne, sytuacje dydaktyczne,
●mass
media multimedia.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
●Teorie
(Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach
poznawczych cz.1).
Stymulacja procesów uwagi w obszarze trzech
form przekazu multimedialnego (obrazowa, symboliczna i czynnościowa).
Materiały:
FILM:
Koncentracja i utrzymanie uwagi jako
warunek konieczny zapamiętania treści przekazu medialnego
(74 min).
Film został wzbogacony o slajdy o
charakterze poglądowym, których nie ma w prezentacji multimedialnej.
Prezentacja
zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):
Stymulacja procesów
uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego (prezentacja
online).
Pod każdym
slajdem umieszczono obszerne notatki:
Treści wymagane na
teście
końcowym:
●Procesy
uwagi/ typy uwagi; rozwiązania koncentrujące uwagą na wybranych
treściach przekazu medialnego.
●Sposoby
stymulacji procesów uwagi w obrębie trzech podstawowych form przekazu
medialnego.
●Kompozycja
obrazu (ekranu, interfejsu), a zapamiętywanie przekazu (np. optyczny
punkt centralny.
Stymulacja uwagi mimowolnej w
przekazach medialnych.
Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza
przekazów medialnych stymulujących uwagę mimowolną .
Przykłady eksperymentów
badających wpływ oddziaływań stymulujące uwagę mimowolną na
zapamiętywanie treści przekazu
Film (4 min):
Zadanie:
Proszę odnaleźć w mediach
(prasa, reklama TV, np. YouTube, ewentualnie radio, ale z
radiem może być problem, zatem nie jest to konieczne) trzy
przykłady prezentowanych w poniższym filmie oddziaływań.
Każdy przygotowuje zatem dokument (Word lub
LibreOffice), w którym należy scharakteryzować przetwarzanie
mimowolne. Następnie należy zamieścić link do filmu na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane
oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładu trzeciego i siódmego (prezentacje).
Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy przykład takiego
oddziaływania, np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I
opisujemy zastosowany trik.
Stymulacja uwagi dowolnej w
przekazach multimedialnych.
Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza
przekazów medialnych stymulujących uwagę dowolną
(skuteczność oddziaływań).
Zadanie:
Na podstawie materiałów z wykładów
poświęconych stymulacji uwagi dowolnej (film i prezentacje
wykład 3 i 7) proszę przygotować dokument (Word
lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować uwagę
dowolną. Następnie należy zamieścić link do reklamy na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane w nim
oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładów. Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy
przykład takiego oddziaływania, np.: grafika, audio,
prezentacja lub film. I opisujemy zastosowany trik.
Na podstawie materiałów z wykładów
poświęconych oddziaływaniom torującym (prezentacje wykład
3 i 7) oraz analizując
filmy z Dysku Google proszę przygotować dokument
(Word lub LibreOffice), w którym należy zamieścić link do filmu na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane
oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładów. Proszę pamiętać o oddziaływaniach,
których celem jest uzyskiwanie efektów podobnych, jak w
przypadku stosowania bodźców podprogowych (dynamiczna
akcja odwraca uwagę od małego napisu lub słów lektora)
oraz w wyniku przenoszenia wrażenia (szczególnie w
reklamach skierowanych do dzieci). Dodatkowo
samodzielnie przygotowujemy przykład takiego oddziaływania,
np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I opisujemy
zastosowany trik.
Słownictwo reklam. Konstruowanie / wyszukiwanie sloganów
reklamowych oraz ocena ich skuteczności.
Zagadnienia:
1.Konstruowanie
sloganów reklamowych
na podstawie książki D. Dolińskiego Psychologia reklamy:
Zadania:
Proszę zapoznać się z prezentacją poświęconą
konstruowaniu sloganów reklamowych. Proszę
odnaleźć w prasie (samodzielnie wykonana fotografia) lub
pobrać z mediów elektronicznych fotografie trzech reklam
wykorzystujących trzy różne (omówione na wykładzie)
rozwiązania. Fotografie proszę opisać charakteryzując
konkretne rozwiązanie. Jeśli w jednej reklamie zastosowano
kilka rozwiązań proszę je odnaleźć i opisać.
●Nowy
typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa
(dzieci i „krótkie spojrzenia”).
●Nowe
preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).
●Cyfrowa
demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że
nic nie wiem”).
● Przykłady
badań własnych.
Materiały i
źródła:
FILM:
Niejawne zagrożenia medialne. Forma
przekazu jako źródło zagrożeń medialnych
(66 min).
Materiał wideo z wykładu należy uzupełnić
trzema fragmentami filmu "uzależnieni od ekranu), które są dostępne w
Classroomie.
Materiał wideo prezentuje
najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u
małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia)
rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse
edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla
rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku
czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem,
spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz
systematycznego spadku inteligencji.
Prezentacja zawierająca
materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):
Prezentacja
online zawierająca elementy audio-wideo.
·
Multimedia, a nowe preferencje poznawcze dzieci i młodzieży
(„krótkie spojrzenia”; załamanie przerwy między bodźcem a
reakcją; reakcje obronne
i orientujące; cyfrowa demencja; zanik
czytelnictwa; zmniejszająca się zdolność skupiania uwagi).
·
Typy uwagi a formy manipulacji.
·
Słownictwo reklam oraz marketing wirusowy.
Program przedmiotu opracował dr Jacek
Jędryczkowski