MATERIAŁY DO WYKŁADÓW (FRAGMENTY) Z CYKLU:
INTERFEJS MULTIMEDIALNYCH PROGRAMÓW DYDAKTYCZNYCH

 

 

OBRAZ A TEKST

Wg: J. Trznadlowski Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie

 

Obraz przedstawiający, a zatem dowolnego rodzaju podobizna, pod pewnym względem góruje nad komunikatem słownym, mianowicie minimalizuje rolę pośrednictwa między odbiorcą (poznającym) a przedstawionym przedmiotem. Pośrednictwo ikoniczne, tzn. technika reprodukcji, zniekształca obiekt rzeczywisty pod względem stopnia uszczegółowienia, pośrednictwo werbalne, językowe, zniekształca obiekt rzeczywisty pod względem stopnia i zakresu uszczegółowienia. Instrument ikoniczny, jak rysunek, barwa, środki optyczno-chemiczne (fotografia), funkcjonuje z wyraźną i poznawczo zaakceptowaną tendencją do jednoznaczności, narzędzie językowe zaś jest z natury rzeczy wieloznaczne.

 

Język naukowy, zmierza do ujednoznacznienia przekazu (terminologia), z różną wszakże skutecznością.

 

Różnica najistotniejsza między językiem słów a językiem obrazów przedstawiających: „język lingwistyczny” funkcjonuje analitycznie, tzn. układa znaczenia z elementów słownych podawanych jeden po drugim, język obrazów, czyli po prostu — obraz, dzieła syntetycznie, co znaczy, że wszystkie jego składniki oglądowe dane są równocześnie.

W rezultacie przy odbiorze języka naturalnego musi być wykonywana myślowa praca scalająca poszczególne znaczenia cząstkowe, przy odbiorze obrazu scalanie znaczeniowe odbywa się w zasadzie w sposób analogiczny, jak to ma miejsce przy codziennym odbiorze wzrokowym. Konwencja artystyczna (typ, kierunek w sztuce, cechy indywidualne itd.) dotyczy głębszych warstw dzieła, w zasadzie jednak nic zaciera samej możliwości „rozpoznania” przez widza przedmiotów przedstawianych w danym dziele.

 

Konstrukcje ikoniczne, a zatem reprodukujące wybrane elementy rzeczywistości, rozpatrywać można z czterech punktów widzenia:

 

§            konstrukcji i zawartości obrazu,

§            walorów poznawczych obrazu i stosunku do tematu werbalnego (zapisu jednoznakowego, jak np. znaki matematyczne),

§            stosunku do elementów bibliologicznych (nauka o książce- jej wytwarzaniu oddziaływaniu itp.),

§            techniki reprodukcji.

 

Wszystkie te punkty widzenia leżą w zasięgu sztuki edytorskiej, a rzetelny edytor-wydawca winien posługiwać się nimi z maksymalną kompetencją.

 

 Biorąc za punkt wyjścia stosunek obrazu do tekstu dzieła (utworu, publikacji), materiał ikonograficzny podzielić można na trzy podstawowe kategorie:

 

I.          obraz powyżej tekstu - materiał ilustracyjny przedstawia to, czego tekst nie może wyrazić;

II.       obraz na płaszczyźnie tekstu - materiał ilustracyjny przedstawia to, o czym mowa w tekście;

III.    obraz poniżej tekstu - wnosi własne wartości, rozszerza walory znaczeniowe i ekspresywne tekstu, pełni funkcje bibliologiczne, istotne dla książki jako wytworu również artystycznego.

 

I Obrazy powyżej tekstu - obrazy obiektów, które - po pierwsze - oglądowo nie są dostępne w codziennym doświadczeniu wzrokowym, po drugie zaś - doświadczeniu takiemu dostępne, podane za pomocą przekazu słownego zatraciłyby swą precyzję w świadomości i wyobraźni czytelników; sytuacja ta ma miejsce wówczas, gdy istotą rzeczy jest przekaz wyglądu takiego obiektu. Tego rodzaju materiał ilustracyjny jest typowy dla prac i wydawnictw niehumanistycznych, a chodzi tu o takie obiekty, jak np.: ilustracje mikro i makroświata.

 

II Obrazy na płaszczyźnie tekstu - obrazy przedmiotów znanych z osobistego doświadczenia, lecz tracących niejako swój wygląd w przekazie słownym, to przede wszystkim urządzenia techniczne, części maszyn i aparatury, elementy konstrukcyjne itp.

Określenie obrazu „powyżej tekstu” ma charakter względny. Wymienione powyżej grupy obrazów mieszczą się w pełni w wydzielanej przez nas kategorii „powyżej tekstu”. Ale w kategorii tej mieścić się mogą obrazy obiektów, które dadzą się tu zakwalifikować dzięki szczególnym okolicznościom, w jakich znajduje się dany obiekt, bądź w następstwie funkcji, jaką ma pełnić dana publikacja. A oto owe okoliczności dodatkowe:

§        ekspresywność przedmiotu — należą tu takie obiekty, których wygląd to nie tylko pewien układ rzeczowy, ale artystyczna, ekspresywna struktura: dzieła sztuki, architektury, rzemiosła artystycznego, a także obrazy przyrody („krajobrazy”, rośliny i in.);

§        dokumentalność obiektu — gdy bezpośredni wygląd przedmiotu staje się niejako dowodem rzeczowym, z uwagi na swe istnienie, treść i formę zapisu, stan zachowania i inne walory rzeczowo-znaczeniowe: należą tu przede wszystkim dokumenty w ści­słym znaczeniu, rękopisy, autografy itp.; do tej grupy zaliczyć można również portrety;

§        niedostępność terytorialna obiektu — należą tu wszelkiego rodzaju przedmioty w najszerszym znaczeniu, a więc zwierzęta, rośliny, twory geograficzno - geologiczne z obszarów leżących poza regionem odbiorcy;

§        funkcje dydaktyczne — układ „ponad tekstem” stosowany jest publikacjach typu elementarnego, gdy uczeń po raz pierwszy styka się z zagadnieniami poruszonymi w podręczniku. Istotną rolę odgrywa tu technika obrazu: rysunek technicznego detalu, fotografia obiektu itp.

 

układ „ponad tekstem” w publikacji o charakterze dydaktycznym pełni następujące funkcje:

§        wprowadzają obrazy przedmiotów niedostępnych doświadczeniu odbiorcy.

§        poglądowo i uszczegółowiająco rozszerza i pogłębia tekst, który interpretuje ilustrację.

 

III Obrazy poniżej tekstu - pozostawiają tekstowi rolę dominującą. Najczęściej stosowanymi formami takiej ikonografii są:

 

§        obrazy dokumentacyjne np.: portrety i podobizny autografów w ogólnych pracach monograficznych, w których portrety nie pełnią funkcji identyfikacyjnych i materiałowych

 

§        obrazy stanowiące materiał paralelny wobec tekstu, lecz wprowadzone celów szerszej informacji o faktach, o których mowa w pracy, o dopełnianie jej elementami, których bardziej szczegółowa prezentacja z jakichkolwiek powodów jest zbędna; do tej grupy można zaliczyć obrazy domów, mieszkań, miast i innych obiektów związanych z postacią, której praca jest poświęcona, a w pracach historycznych, naukowych (monograficznych) i popularyzacyjnych, tzw. „obrazy z epoki”tworzących właściwą atmosferę odbioru;

 

§        obrazy zdobnicze: funkcję tę mogą pełnić wymienione obrazy z epoki, bardzo często wiernie reprodukowane z oryginałów (drzeworyty, sztychy), inicjały, przerywniki, rysunki typu zdobniczego itd. Publikacje okolicznościowe, bibliofilskie, wreszcie artystyczne (sztuki plastyczne, muzyka, rzemiosło artystyczne)

 

OBRAZ A SŁOWO

Wg: Jagodzińska M., Rola obrazów wzrokowych w uczeniu się materiału słownego, Psychologia Wychowawcza, tom XVI, Warszawa styczeń-luty 1973/74.

 

1. Obrazy wzrokowe wpływają na efekty uczenia się treści słownych dzięki czterem funkcjom:

a) wzbogacaniu śladów pamięciowych

b) ukierunkowywaniu percepcji treści słownych

c) organizowaniu materiału słownego

d) wpływaniu na zrozumienie materiału słownego.

 

2. Pozytywną rolę w uczeniu się materiału słownego odgrywają obrazy wzrokowe zgodne pod względem treści z materiałem słownym, natomiast obrazy różniące się treścią mogą powodować błędy.

 

3. Optymalny dobór treści do przedstawienia obrazowego i dobór formy obrazu uwarunkowany jest rodzajem materiału słownego, rozwojowymi i indywidualnymi cechami odbiorców oraz celami dydaktycznymi. Mimo że dwa typy obrazów (wyobrażenia i spostrzeżenia) odgrywają prawdopodobnie zbliżoną rolę w procesie uczenia się, efektywność ich nie wydaje się jednakowa. Obrazy te różnią się przecież w istotny sposób przede wszystkim pod względem:

 

— wyrazistości obrazu

— możliwości dokonywania operacji na obrazie

— możliwości kontroli nad obrazem sprawowanej przez osobę uczącą się i kontroli sprawowanej przez innych.

 

Pod względem wyrazistości i możliwości dokonywania operacji na obrazie spostrzeżenia znacznie górują nad wyobrażeniami. Dla wielu ludzi spostrzeżenia są jedyną dostępną formą dokładnych obrazów wzrokowych. Nie wszyscy także umieją szczegółowo analizować wyobrażone przedmioty bądź dokonywać operacji np. przestrzennych, nawet na prawidłowych wyobrażeniach.

 

Kontrola nad spostrzeżeniami nie sprawia na ogół trudności, natomiast jest bardzo ograniczona w przypadku wyobrażeń. Szczególnie trudna jest dla małych dzieci oraz dla osób, u których wyobraźnia ma przewagę nad myśleniem abstrakcyjnym. Wpływa na to m. in. skojarzeniowy mechanizm tworzenia się wyobrażeń oraz fakt, że pewne obrazy wykazują tendencję do szczególnie częstego i uporczywego pojawiania się przy różnych treściach.

 

Ze względu na wskazane różnice efektywność spostrzeżeń wydaje się wyższa w porównaniu z efektywnością wyobrażeń. Wyobrażenia są mniej dokładne, a posługiwanie się nimi jest zazwyczaj trudniejsze i nie dla wszystkich osiągalne. Zasób i treść wyobrażeń zależy ponadto od uprzednich doświadczeń osobnika. Brak jest także metod dydaktycznych uwzględniających kierowanie wyobrażeniami w procesie uczenia się. Tym niemniej, w przypadku treści mających prawidłowo funkcjonujące odpowiedniki wyobrażeniowe, spostrzeżenia mogą okazać się zbędne lub nawet niekorzystne dla percepcji.

 

TABELE DO WYKŁADU: KOLORYSTYKA INTERFEJSU

Wg: A. Barczak, S. Barczak, S. Pitrus (1999) Ze świata reklamy. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tabela 1

Dobór kolorów dla wybranych grup leków

 

Grupa leków

Kolor opakowania

środki pobudzające

pomarańczowy / żółty *

środki uspokajające

ciemnoniebieski / brązowy

środki witaminowe

zielony / czerwony

środki na uśmierzenie kaszlu

brąz kasztanowy / niebieski (jasny)

środki zmniejszające napięcie mięśni

brąz kasztanowy / niebieski (ciemny)

środki nasenne

malwowy / fiolet

środki na apetyt

zielony / pomarańczowy

środki dezynfekujące i antyseptyczne

turkusowy / jasnoniebieski

*kapsułki były w równych proporcjach podzielone na obszar każdego z dwu wymienionych kolorów,
linię podziału stanowiła pionowa oś symetrii.

 

 

Tabela 2

Oddziaływanie wybranych barw

 

Barwa

 

Działa optycznie

 

Działa syntetycznie

 

Działa przez wartość aktywną

Kojarzy

się

 

Oznacza

symbolicznie

 

Działa jako światło

 

Żółta

 

jasno, zbliżająco, jednorodnie, rozpraszająco

 

Ciepło, lekko, luźno, sucho

 

nastraja rzeczowo, poszukuje kontaktów, ożywczo

światłem

 

słońce, wyniosłość, zazdrość, zawiść, wyeliminowanie

pociągająco, ciepło

 

Pomarań­czowa

 

jasno, zbliżająco, rozpraszająco, pierwszopla­nowe

ciepło, luźno, sucho

 

nastraja wesoło, emocjonalnie, czynnie

 

żarem słońca

 

słońce, radość, bogactwo, władzę, przepych, pompę

bardzo ciepło

 

Czerwona

 

jasno, silnie zbliżająco, jednorodnie, promieniująco

 

ciepło, ciężko

 

podniecająco, wzmacniająco, podburzająco, alarmująco

 

ogniem, krwią, dojrzałością

 

miłość, dumę, władzę, walkę, rewolucję, namiętność, złość

Niebezpiecznie, groźnie

 

Fioletowa

 

ponuro, oddalająco

 

ciężko, mocno, chłodno

 

biernie, wzbudza zdziwienie

 

światłem mieszanym

 

godność, wyniosłość, skromność. pokorę. mistykę, uroczystość

nierealnie

 

Niebieska

 

ciemno, oddalająco, jednorodnie

zimno, ciężko, mocno, gęsto, wilgotno

biernie, uspokajająco, usypiająco, koncentrująco

głębią morza

 

tęsknotę, wiarę, wierność, nieskończoność, urodzajność

odrętwiająco

 

Zielona

 

oddalająco, jednorodnie

chłodno

 

uspokajająco, pośrednicząco

świeżością

spokój, pokój, młodość, nadzieję, przytulność

niesamowicie

Biała

jasno, nakładająco, jednorodnie ;

lekko, luźno

obojętnie

schludnością, higieną

czystość, niewinność, niepokalaność, nietykalność, wieczność

-

Czarna

ciemno, gęsto

mocno, ciężko

obojętnie

-

 

śmierć, żałobę, reakcję

-

Szara

nieokreślenie

-

obojętnie

-

ubóstwo, nędzę

-

 

Tabela 3
Skojarzenia związane z kolorami, charakterystyczne dla kultury USA

 

Barwa

 

Skojarzenia pozytywne

Skojarzenia negatywne

Czerwona

ciepło, namiętność, upal, żar

niebezpieczeństwo, drapieżność, gwałtowność

Żółta

ciepło, wesołość, zdrowie, optymizm

ostrożność

Zielona

natura, czystość, chłód, wilgotność

przerażenie, choroba, wina. „coś ohydnego”

Niebieska

przezroczystość, zimno, niebo, woda, lód

przygnębienie, przestrach, „trzeźwość”

Purpura

godność, głębia, mistycyzm

głęboki smutek, mgła, cień, mrok

Biała

śnieg, czystość, uczciwość, młodzieńczość

zimno

Czarna

-

Noc, pustka, żałoba, pogrzeb, depresja, „coś złowieszczego”

 

Tabela 4

Zestawienie psychologicznego oddziaływania wybranych kolorów

 

Rodzaj koloru

Sposób oddziaływania i wykorzystanie w reklamie

Czerwony

Symbol krwi i ognia. Następny po niebieskim ulubiony kolor ludzi, ale posiada bardziej wszechstronne zastosowania; najgorętszy kolor z największym „ilorazem akcji” (action quotient) Właściwy dla zup, mrożonego jedzenia i mięs; komunikujący silna, męską atrakcyjność kremów do golenia.

Brązowy

Męski kolor kojarzony z ziemią, drewnem, dojrzałością, ciepłem, komfortem - jest esencjonalnie męski. Używany do sprzedaży wszystkich grup produktów (nawet kosmetyków) np. takich marek, jak Revlon, Braggi.

Żółty

Łatwo zwracający uwagę konsumenta: „wpadający w oko” - szczególnie, gdy jest używany w połączeniu z kolorem czarnym. Dobry kolor do reklamowania i pakowania kukurydzy, cytryn i produktów związanych z opalaniem.

Zielony

Symbol zdrowia świeżości. Popularny dla produktów o smaku miętowym i napojów gazowanych (soft drinks). Przykładowa marka; 7UP.

Niebieski

Najzimniejszy kolor o najsilniejszym oddziaływaniu. Efektywny dla mrożonego jedzenia (daje wrażenie lodu). Jeśli jest używany z lekkim cieniowaniem, staje się kolorem sprawiającym wrażenie słodkości. Przykładowe marki: jogurty Yoplait, piwo Lowenbrau, mąka Wondra.

Czarny

Komunikujący wyrafinowanie, kolor najlepszych półek. Jest używany do stymulowania zakupu drogich produktów. Dobre tło i folia dla innych kolorów.

Pomarańczowy

Najbardziej „jadalny” kolor, szczególnie w brązowo o zabarwianych cieniach. Wywołuje skojarzenie z jesienią dobrymi rzeczami do jedzenia.

 

Tabela 5

Preferencje kolorów a cechy osobowości i cechy nabywcy

 

Kolor

Cechy osobowości

Cechy nabywcy

Zielony

stałość, szczerość, lojalność, ambicja, inteligencja

rozsądek, trafność podejmowanych decyzji- rezygnacja z zakupów na kredyt

Żółty

innowacyjność, idealizm, niecierpliwość, pobłażliwość

postępuje nierozważnie, jest niezdecydowany, często kupuje na kredyt

Czerwony

agresywność, impulsywność, szybko wydaje opinie, ciągle poszukuje czegoś nowego

postępuje zgodnie z wymogami mody, zakupy to rozrywka, lubi kupować w towarzystwie

Szary

odosobniony, zamknięty w sobie, nie daje się przekonać

mato wrażliwy na modę, niechętnie kupuje w towarzystwie

Brązowy

stały, godny zaufania, posiada silne poczucie przynależności

nie kupuje na kredyt

 

 

 

Współzależności barw (wg. Krzysztof Racinowski Liternictwo)

 

Poszczególne barwy wpływają na siebie wzajemnie, zmieniając swoje odcienie, temperatury i natężenia. Współzależności te ilustruje tablica współzależności barw:

 

Kolor

W zestawieniu z kolorem

Zabarwia się na

Czerwony

żółtym
pomarańczowym
niebieskim
fioletowym
purpurowym

purpurowo
purpurowo
pomarańczowo
pomarańczowo
pomarańczowo

Pomarańczowy

czerwonym
żółtym
zielonym
fioletowym

niebieskim

żółto
czerwono
czerwono
żółto
bardziej go podkreśla

Żółty

czerwonym
pomarańczowym
zielonym
fioletowym
purpurowym

zielono
zielono
pomarańczowo
bardziej go podkreśla
zielono

Zielony

pomarańczowym
żółtym
niebieskim
fioletowym
purpurowy

niebiesko
niebiesko
żółto
żółto
bardziej go podkreśla

Niebieski

czerwonym
żółtym
zielonym
fioletowym
purpurowym

zielono
bardziej go podkreśla fioletowo
zielono
zielono

Fioletowy

czerwonym
pomarańczowym
zielonym
niebieskim
purpurowym

niebiesko
niebiesko
purpurowo
purpurowo
niebiesko

Purpurowy

czerwonym
pomarańczowym
zielonym
niebieskim
fioletowym

niebiesko
niebiesko
czerwono
czerwono
czerwono

 

Niektóre kolory zestawiają się ze sobą harmonijnie. Zestawienia te przedstawia tablica harmonii barw:

 

Barwa

Daje efekty

bogaty

dobry

kontrastowy

w zestawieniu z kolorem

Czerwona

 

jasna
średnia
ciemna

 

kremowym
srebrnym
złotym

 

żółtym
ciemnożółtym
jasnobrązowym

 

zielonym
oliwkowym
ciemnozielonym

 

Żółta

 

jasna
średnia
ciemna

purpurowym
purpurowym
purpurowym

jasnobrązowym
brązowym
ciemnobrązowym

jasnoniebieskim
niebieskim
ciemnoniebieskim

Pomarańczowa

 

jasna
średnia
ciemna

 

purpurowym
purpurowym
purpurowym

 

niebieskim
niebieskim
niebieskim

 

jasnozielonym
zielonym
ciemnozielonym

 

Niebieska

 

jasna
średnia
ciemna

 

kremowym
ciemnokremowym
złotym

 

jasnobrązowym
brązowym
ciemnobrązowym

 

żółtym
żółtym
pomarańczowym

 

Zielona

 

jasna
średnia
ciemna

kremowym
kremowym
złotym

łososiowym
różowym
różowym

purpurowym
żółtym
pomarańczowym

Fioletowa

 

jasna
średnia
ciemna

 

jasnopurpurowym
jasnopurpurowym
ciemnopurpurow.

 

różowym
łososiowym
łososiowym

 

jasnobrązowym
żółtym
ciemnobrązowym

 

Purpurowa

 

jasna
średnia
ciemna

 

fiołkowym
fioletowym
fioletowym

 

jasnozielonym
zielonym
zielonym

 

jasnożółtym
żółtym
pomarańczowym

 

Różowa

 

jasna
średnia
ciemna

jasnoniebieskim
niebieskim
ciemnoniebieskim

 

fioletowym
fioletowym
purpurowym

 

ciemnożółtym
ciemnożółtym
kremowym

 

Brązowa

 

jasna
średnia
ciemna

kremowym
ciemnókremow.
żółtym

 

jasnoniebieskim
jasnoniebieskim
niebieskim

 

ciemnozielonym
zielonym
pomarańczowym

 

Szara

 

jasna
średnia
ciemna

jasnoniebieskim
niebieskim
ciemnoniebieskim

 

różowym
łososiowym
łososiowym

zielonym
zielonym
ciemnozielonym