Uwaga! Poniższe hiperłącza do
materiałów i kursów stanowią tylko i wyłącznie uzupełnienie treści
wykładów i ćwiczeń.
Nie zawsze dostępne tą drogą treści wystarczą do udzielenia
odpowiedzi na egzaminie.
Egzamin to wyłącznie
wiedza teoretyczna: pojęcia, terminy, definicje, znajomość narzędzi
i ich funkcji oraz charakterystyka plików.
Należy jednak pamiętać o przeliczaniu
jednostek pamięci (praktyczne obliczenia wielkości plików
dźwiękowych).
Kolor
zaznaczenia
czerwony - materiał
pominięty latem 2014.
Źródła:
●
[1]
Jędryczkowski J (2008) Prezentacje multimedialne w
pracy nauczyciela, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra.
●
[2]
Jędryczkowski J. (2005) Prezentacje
multimedialne w procesie uczenia się studentów, Wyd.
Adam Marszałek, Toruń.
●
[3] Reeves B., Nass C.(2000) Media i ludzie, PIW,
Warszawa.
Poniżej ten sam materiał, ale bez biegania do biblioteki:
● [Materiały
- mówiąc o multimediach trzeba znać pojęcie mediów
(edukacyjnych) i sytuacji w których należy je stosować]
●
[Nazwiska
i teorie które trzeba znać mówiąc o multimediach - J. Bruner,
A Bandura, S. Papert, B. Skinner].
●
[Konstrukcja
i oddziaływanie komunikatu multimedialnego - na przykładzie
modułu edukacyjnego - artykuł].
●
[Prezentacja
- realizacja mediów edukacyjnych z zastosowaniem technologii
Flash]
Pytania / Zagadnienia
- część teoretyczna (ustna) - ocena cząstkowa na egzaminie
Multimedia - definicja
pojęcia
● Definicje
mediów i multimediów. Konstrukcja i oddziaływanie komunikatu
multimedialnego. [lato 2014]
- def. multimediów
Multimedia definiujemy
poprzez omówienie poniższych zagadnień:
● J. Bruner - systemy
reprezentacji, a odbiór komunikatów multimedialnych.
[lato
2014]
- def. multimediów
(systemy reprezentacji, a formy przekazu w multimediach;
pojęcie: konstruktywizm i konstruowanie wiedzy; co z
reprezentacją czynnościową w przypadku multimediów).
● Teoria Alberta Bandury - dydaktyczne uzasadnienie stosowania
filmu i animacji.
[lato
2014]
- def. multimediów
(znaczenie w sytuacji uczenia się czynności, nawiązać do
systemów reprezentacji J. Brunera).
● Koncepcja procesu uczenia się z zastosowaniem komputera wg
Paperta.
[lato 2014]
- stosowanie multimediów
(czym się
różniła od koncepcji behawiorystów; jej plusy; pojęcie
konstruktywizmu, konstruowania wiedzy; 2 zdania o S.
Papercie).
● Sytuacje dydaktyczne wymagające upoglądowienia.
[lato 2014]
- stosowanie multimediów
(wymienić 5 sytuacji).
●
Stymulacja różnych form uwagi (uwaga wolicjonalna,
przetwarzanie mimowolne, torowanie, przeciwdziałanie
habituacji, utrzymanie uwagi) poprzez tekst i grafikę,
dźwięki oraz film i animację.
[----]
(materiał pominięty na egzaminie).
Źródła:
[1] [2]
Część pisemna egzaminu
●
Znajomość zastosowań aplikacji multimedialnych [lato 2014]
Źródło:
>[kanon]
!!!!!!!!!
● Znajomość aplikacji
do tworzenia prezentacji multimedialnych (w tym stron internetowych) -
ich możliwości i ograniczenia.
[lato
2014]
Microsoft PowerPoint (szczególnie: prezentacja przenośna, efekty
animacji).
LibreOffice Impress.
Microsoft FrontPage.
WebSite X5.
Witryny CMS - podstawowe wiadomości (np. PHP Fusion, Joomla).
●
Tekst i grafika w multimediach
[lato
2014]
Typy
plików graficznych [materiały].
Konwersja plików graficznych.
Rodzaje kompresji
[materiały].
Narzędzia do tworzenia animowanych plików GIF (charakterystyka plików
GIF).
Skanowanie obrazu (parametry).
Skanowanie tekstu (parametry) i OCR (definicje i programy) - zobaczyć
stronę:
www.free-ocr.com.
Fotografia cyfrowa - podstawowe informacje; wybór aparatu; naświetlanie
– parametry.
Aplikacje do edycji grafiki rastrowej (fotografii). - zobaczyć także
stronę:
www.sumopaint.com.
Grafika i animacja w prezentacji multimedialnej (możliwości i
ograniczenia). [kurs]
[kurs]
Format FLASH - podstawowe wiadomości.
Tekst grafika i animacja w dokumencie HTML.
Albumy HTML (także ochrona własności intelektualnej).
Uaktywnianie dokumentów i aplikacji z poziomu
strony internetowej (Jakie dokumenty otwiera przeglądarka, np. Dysk
Google; FTP i CMS).
●
Dźwięk w multimediach
[lato
2014]
Zapis analogowy i cyfrowy dźwięku. [kurs1]
[kurs2]
Typy plików
dźwiękowych (WAV, MP3, MID i inne).
Obliczanie wielkości pliku WAV o zadanej jakości [!!!!!!!!]
- część pisemna
obliczenia - ocena cząstkowa na egzaminie
Obróbka i konwersja plików dźwiękowych (przegląd oprogramowania -
możliwości i ograniczenia).
Rejestracja dźwięku z różnych źródeł (mikrofon, PC, CD, radio
internetowe, wejście liniowe).
Dźwięk w multimediach (PowerPoint,
dokumenty HTML).
Źródła:[kurs1]
[kurs2]
[kurs2]
[kurs4]
[kurs5]
[kurs6]
[kurs7]
[kompresja]
[próbkowanie]
[formaty]
●
Film i animacja w multimediach
[lato
2014]
Typy plików filmowych.
Kompresja MPEG i jej rodzaje
(gdzie jest stosowana).
Konwersja plików filmowych (narzędzia).
Filmowanie kamerą USB
(aplikacje i ustawienia).
Filmy ekranowe –
rejestracja (aplikacje i ustawienia).
udźwiękawianie filmów,
pobieranie dźwięku z filmu.
montaż filmów (poznane
aplikacje i ich opcje).
nagrywanie filmów na nośnikach CD i DVD
(specyfika filmów DVD).
Filmy i animacje FLASH w na stronie internetowej (pliki SWF oraz FLV) -
przegląd
aplikacji.
Realizacja filmów i animacji w formacie Flash (narzędzia, opcje,
możliwości).
Odtwarzacze na stronie internetowej i w prezentacji multimedialnej.
Transmisja strumieniowa – możliwość rejestracji i
konwersji.
[----]
●
Interakcja i hipertekst oraz
komunikacja w
multimediach (zaoczni: tylko flash i gry)
[lato
2014]
Gry edukacyjne PowerPoint
[kurs]
Interakcja w grach edukacyjnych realizowanych w formacie FLASH
Ocena i ewaluacja w multimedialnych programach edukacyjnych (w
praktyce).
Procesy
poznawcze, a typy zadań testowych - testy elektroniczne (Excel, Hot
Potatoes)
[----]
Interakcja w obrębie
witryny internetowej.
Możliwości stosowania mechanizmów koncentrujących i utrzymujących uwagę
w obrębie przekazów multimedialnych.
[----]
Skrypty
na stronie internetowej (także status komunikatora GG lub Skype).
[----]
●
Interfejs multimedialnego programu
edukacyjnego
(tylko dzienni)
[----]
Wielkość interfejsu; wierność odwzorowanie dźwięku i obrazu wideo;
synchronizacja dźwięku i obrazu; osobowość interfejsu.
[3]
Struktury interfejsu.
[1]
Kolorystyka interfejsu [materiały]
Złudzenia optyczne
● Projektowanie
multimedialnych programów edukacyjnych
(tylko dzienni) [----]
Etapy projektowania. [materiały]
Gromadzenie materiałów (struktura katalogów oraz ich zawartość w
przypadku prezentacji multimedialnych oraz stron internetowych). Jakie
informacje (rodzaj danych) przechowuje plik prezentacji (np. PPT lub
PPS), a jakie pliki HTML? [lato
2013]
Struktura multimedialnego programu edukacyjnego.
[2]
●
Multimedia - szanse
i zagrożenia
[2] [----]
●
Urządzenia
techniczne do rejestracji i odtwarzania multimediów (odtwarzacze
multimedialne, rekordery itp.).[lato
2014]
Przykładowe urządzenia: [Xtreamer]
[Opticum]
[Recorder]
[Prezentacja
! - hasło znane studentom EMiI]
|