Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
 

 

 

EGZAMIN Z MTI - ZAGADNIENIA 2014


 

Uwaga! Poniższe hiperłącza do materiałów i kursów stanowią tylko i wyłącznie uzupełnienie treści wykładów i ćwiczeń.
Nie zawsze dostępne tą drogą treści wystarczą do udzielenia odpowiedzi na egzaminie.
Egzamin to wyłącznie wiedza teoretyczna: pojęcia, terminy, definicje, znajomość narzędzi i ich funkcji oraz charakterystyka plików.

Należy jednak pamiętać o przeliczaniu jednostek pamięci (praktyczne obliczenia wielkości plików dźwiękowych).

Kolor zaznaczenia czerwony - materiał pominięty latem 2014.

 

Źródła:

● [1] Jędryczkowski J (2008) Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra.

● [2] Jędryczkowski J. (2005) Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

[3] Reeves B., Nass C.(2000) Media i ludzie, PIW, Warszawa.

 

Poniżej ten sam materiał, ale bez biegania do biblioteki:

● [Materiały - mówiąc o multimediach trzeba znać pojęcie mediów (edukacyjnych) i sytuacji w których należy je stosować]

● [Nazwiska i teorie które trzeba znać mówiąc o multimediach - J. Bruner, A Bandura, S. Papert, B. Skinner].

● [Konstrukcja i oddziaływanie komunikatu multimedialnego - na przykładzie modułu edukacyjnego - artykuł].

● [Prezentacja - realizacja mediów edukacyjnych z zastosowaniem technologii Flash]

 


Pytania / Zagadnienia - część teoretyczna (ustna) - ocena cząstkowa na egzaminie


 

Multimedia - definicja pojęcia

 

Definicje mediów i multimediów. Konstrukcja i oddziaływanie komunikatu multimedialnego. [lato 2014] - def. multimediów

Multimedia definiujemy poprzez omówienie poniższych zagadnień:

 

J. Bruner - systemy reprezentacji, a odbiór komunikatów multimedialnych. [lato 2014] - def. multimediów

(systemy reprezentacji, a formy przekazu w multimediach; pojęcie: konstruktywizm i konstruowanie wiedzy; co z reprezentacją czynnościową w przypadku multimediów).
Teoria Alberta Bandury - dydaktyczne uzasadnienie stosowania filmu i animacji. [lato 2014] - def. multimediów

(znaczenie w sytuacji uczenia się czynności, nawiązać do systemów reprezentacji J. Brunera).

Koncepcja procesu uczenia się z zastosowaniem komputera wg Paperta. [lato 2014] - stosowanie multimediów

(czym się różniła od koncepcji behawiorystów; jej plusy; pojęcie konstruktywizmu, konstruowania wiedzy; 2 zdania o S. Papercie).

Sytuacje dydaktyczne wymagające upoglądowienia. [lato 2014] - stosowanie multimediów

(wymienić 5 sytuacji).

Stymulacja różnych form uwagi (uwaga wolicjonalna, przetwarzanie mimowolne, torowanie, przeciwdziałanie habituacji, utrzymanie uwagi) poprzez tekst i grafikę, dźwięki oraz film i animację. [----] (materiał pominięty na egzaminie).

 

Źródła: [1] [2]

 

 


Część pisemna egzaminu


 

Znajomość zastosowań aplikacji multimedialnych [lato 2014]

Źródło: >[kanon] !!!!!!!!!

 

Znajomość aplikacji do tworzenia prezentacji multimedialnych (w tym stron internetowych) - ich możliwości i ograniczenia. [lato 2014]

Microsoft PowerPoint (szczególnie: prezentacja przenośna, efekty animacji).

LibreOffice Impress.

Microsoft FrontPage.

WebSite X5.

Witryny CMS - podstawowe wiadomości (np. PHP Fusion, Joomla).

 

Tekst i grafika w multimediach [lato 2014]

Typy plików graficznych [materiały].

Konwersja plików graficznych.

Rodzaje kompresji [materiały].

Narzędzia do tworzenia animowanych plików GIF (charakterystyka plików GIF).

Skanowanie obrazu (parametry).

Skanowanie tekstu (parametry) i OCR (definicje i programy) - zobaczyć stronę: www.free-ocr.com.

Fotografia cyfrowa - podstawowe informacje; wybór aparatu; naświetlanie – parametry.

Aplikacje do edycji grafiki rastrowej (fotografii). - zobaczyć także stronę: www.sumopaint.com.

Grafika i animacja w prezentacji multimedialnej (możliwości i ograniczenia). [kurs] [kurs]

Format FLASH - podstawowe wiadomości.

Tekst grafika i animacja w dokumencie HTML.

Albumy HTML (także ochrona własności intelektualnej).

Uaktywnianie dokumentów i aplikacji z poziomu strony internetowej (Jakie dokumenty otwiera przeglądarka, np. Dysk Google; FTP i CMS).

 

Dźwięk w multimediach [lato 2014]

Zapis analogowy i cyfrowy dźwięku. [kurs1] [kurs2]

Typy plików dźwiękowych (WAV, MP3, MID i inne).

Obliczanie wielkości pliku WAV o zadanej jakości [!!!!!!!!] - część pisemna obliczenia - ocena cząstkowa na egzaminie
Obróbka i konwersja plików dźwiękowych (przegląd oprogramowania - możliwości i ograniczenia).

Rejestracja dźwięku z różnych źródeł (mikrofon, PC, CD, radio internetowe, wejście liniowe).

Dźwięk w multimediach (PowerPoint, dokumenty HTML).

 

Źródła:[kurs1] [kurs2] [kurs2] [kurs4] [kurs5] [kurs6] [kurs7]
[kompresja] [próbkowanie] [formaty]

 

Film i animacja w multimediach [lato 2014]

Typy plików filmowych.

Kompresja MPEG i jej rodzaje (gdzie jest stosowana).

Konwersja plików filmowych (narzędzia).

Filmowanie kamerą USB (aplikacje i ustawienia).

Filmy ekranowe – rejestracja  (aplikacje i ustawienia).

udźwiękawianie filmów, pobieranie dźwięku z filmu.

montaż filmów (poznane aplikacje i ich opcje).

nagrywanie filmów na nośnikach CD i DVD (specyfika filmów DVD).

Filmy i animacje FLASH w na stronie internetowej (pliki SWF oraz FLV) - przegląd aplikacji.

Realizacja filmów i animacji w formacie Flash (narzędzia, opcje, możliwości).

Odtwarzacze na stronie internetowej i w prezentacji multimedialnej.

Transmisja strumieniowa – możliwość rejestracji i konwersji. [----]

 

Interakcja i hipertekst oraz komunikacja w multimediach (zaoczni: tylko flash i gry) [lato 2014]

Gry edukacyjne PowerPoint [kurs]

Interakcja w grach edukacyjnych realizowanych w formacie FLASH

Ocena i ewaluacja w multimedialnych programach edukacyjnych (w praktyce).

Procesy poznawcze, a typy zadań testowych - testy elektroniczne (Excel, Hot Potatoes) [----]

Interakcja w obrębie witryny internetowej.
Możliwości stosowania mechanizmów koncentrujących i utrzymujących uwagę w obrębie przekazów multimedialnych.
[----]

Skrypty na stronie internetowej (także status komunikatora GG lub Skype). [----]

 

Interfejs multimedialnego programu edukacyjnego (tylko dzienni) [----]

Wielkość interfejsu; wierność odwzorowanie dźwięku i obrazu wideo; synchronizacja dźwięku i obrazu; osobowość interfejsu. [3]

Struktury interfejsu. [1]

Kolorystyka interfejsu [materiały]

Złudzenia optyczne

 

Projektowanie multimedialnych programów edukacyjnych (tylko dzienni) [----]

Etapy projektowania. [materiały]

Gromadzenie materiałów (struktura katalogów oraz ich zawartość w przypadku prezentacji multimedialnych oraz stron internetowych). Jakie informacje (rodzaj danych) przechowuje plik prezentacji (np. PPT lub PPS), a jakie pliki HTML?  [lato 2013]

Struktura multimedialnego programu edukacyjnego. [2]

 

Multimedia - szanse i zagrożenia [2] [----]

 

Urządzenia techniczne do rejestracji i odtwarzania multimediów (odtwarzacze multimedialne, rekordery itp.).[lato 2014]

Przykładowe urządzenia: [Xtreamer] [Opticum] [Recorder] [Prezentacja ! - hasło znane studentom EMiI]