Wstęp - typy zadań testowych
Nowoczesne technologie informacyjne
umożliwiają konstruowanie testów dydaktycznych sprawdzających opanowanie
określonych problemów, działów, umiejętności, a także skuteczność
stosowanych w nauczaniu metod, technik oraz środków dydaktycznych.
Testy, obejmujące niewielki zakres treści, mogą dokładnie sprawdzić
opanowanie wiadomości Zadania zamknięte Zadania zamknięte składają się z trzonu objaśniającego sytuację zadaniową i czynność, jaka ma być w niej wykonana oraz z gotowych odpowiedzi, z których najczęściej jedna jest prawidłowa lub najlepsza (werstraktor). Pozostałe odpowiedzi (dystraktory) pełnią funkcję towarzyszącą, mają pozory prawidłowości lub stanowią alternatywne, ale słabsze rozwiązania.
1. Zadanie wyboru wielokrotnego, w którym
odpowiedzi do wyboru, zwykle w liczbie 3-5, są odrębne dla danego
zadania. Jest to najbardziej popularna i najbardziej elastyczna forma
zadań zamkniętych.
Wszystkie zadania zamknięte można adaptować do potrzeb i wymogów
testowania elektronicznego. Konstrukcja zadań zamkniętych umożliwia:
objęcie nimi dowolnego zakresu treści kształcenia od strony logicznej
(szczególnie zadań wyboru wielokrotnego), pozwala stosować proste i
obiektywne algorytmy sprawdzające, zwiększa sprawność pomiarową (uczeń
„czyta i myśli”, a nie „czyta i pisze”), wdrażanie do podejmowania
decyzji. Zadania otwarte
W zadaniach otwartych samodzielnie formułuje się
i zapisuje odpowiedzi. Zadania te nie sugerują badanym odpowiedzi,
pozwalają na wykazanie samodzielności
i oryginalności. Najczęściej mają postać prostych pytań lub poleceń
przypominających ćwiczenia wykonywane na zajęciach danego przedmiotu
kształcenia (B. Niemierko, 1999).
1. Zadanie krótkiej odpowiedzi - wymaga
udzielenia odpowiedzi w postaci jednego słowa, liczby, symbolu, pełnego
zdania lub wyrażenia matematycznego.
O możliwości wykorzystania zadań otwartych w
ewaluacji decydują ich cechy: reprezentatywność poszczególnych kategorii
celów kształcenia, obiektywne punktowanie oraz niepodatność na
zgadywanie odpowiedzi. |
Testy elektroniczne mogą być realizowane przez wszystkich nauczycieli korzystających z Dysku Google (Formularze Google) lub użytkowników arkuszy kalkulacyjnych, np. Microsoft Excel. |
Proces uczenia się z zastosowaniem testów elektronicznych Procesy pamięciowe składają się z trzech podstawowych operacji (rys. 1): kodowania (zapamiętywania), przechowywania i wydobywania, z których każda reprezentuje jeden z etapów przetwarzania pamięciowego. Kodowanie odnosi się do tego, jak przekształcane są fizyczne, sensoryczne dane wejściowe w rodzaj reprezentacji, która może zostać umieszczona w pamięci. W modelu tym proces kodowania, czyli gromadzenia informacji utożsamiany jest z procesem uczenia się. |
|
Przechowywanie to utrzymywane w pamięci zdobytych, zakodowanych informacji. Wydobywanie wiąże się ze sposobem, w jaki uzyskiwany jest dostęp do informacji przechowywanych w pamięci.
|
|
Każda osoba wypracowuje sobie własną strategię uczenia się. Preferuje inne formy przekazu itd. W procesie uczenia się pewne fakty kojarzone są z głosem lektora, ilustracjami, kształtem a nawet zapachem podręcznika. Te dodatkowe wrażenia zapamiętywane są wraz z treścią przekazu. Często ich wystąpienie warunkuje przypomnienie sobie zasadniczej informacji. Te dodatkowe informacje, ułatwiające wydobywanie (przypominanie i rozpoznawanie) określane są jako „wskazówki służące wydobywaniu”. Przykładem ich występowania może być zadanie polegające na przypomnieniu sobie imion i nazwisk osób, z którymi chodziliśmy do szkoły podstawowej lub przedszkola. Może być to niezwykle trudne, jednak, gdy otrzymamy fotografię pochodzącą z tamtego okresu, to może ono okazać się znacznie prostsze. Zatem twarze z fotografii są w tym przypadku wskazówkami służącymi wydobywaniu. Z przykrością można stwierdzić, że w dobie uczenia się z zastosowaniem multimediów, ewaluacja nadal odbywa się tradycyjnie, mimo że testy elektroniczne mogą już zawierać wskazówki służące wydobywaniu. Jest sprawą oczywistą, że najłatwiej jest skserować test papierowy. Jednak, co stoi na przeszkodzie, aby w testowaniu elektronicznym pytanie odczytywał ten sam lektor, który czytał treści wykładów lub udźwiękawiał filmy? Dlaczego nie wzbogacić testów o barwne fotografie (te, które były wykorzystywane w procesie nauczania), i wymagać szczegółowego opisu przedstawionych przedmiotów i zjawisk? |