Microsoft Excel 2003 & 2016 - tworzenie testów i ankiet

aoSPISDALEJKONIEC


 

13. Testowanie w sieci lokalnej

 

 

Testowanie w sieci lokalnej

Ocena wiadomości i umiejętności oraz ankietowanie prowadzone z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych w sieci komputerowej ma znaczący wpływ na oszczędność czasu. Praktycznie do zera zostaje zredukowany czas: sprawdzania testów (liczenie punktów, wystawianie ocen), analiza odpowiedzi oraz wykonywanie obliczeń statystycznych i ich wizualizacji, a także archiwizacji wyników. Forma elektroniczna pozwala na szybką zmianę całości lub fragmentu testu lub ankiety oraz powielanie i wydruk uzyskanych wyników już w momencie zakończenia pracy.

Mechanizmy sieciowe umożliwiają testowanie dużych grup za pomocą elektronicznych formularzy wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie do kształcenia na odległość. Wadą tych rozwiązania jest skomplikowane administrowanie całym systemem oraz bardzo wysokie koszty oprogramowania. W pełni funkcjonalne testowanie w sieci lokalnej można realizować wykorzystując arkusz kalkulacyjny.

   W sytuacji, gdy uczenie się odbywa się poprzez Internet, dostępnych jest kilka darmowych rozwiązań:

1. Umieszczenie formularza testu na stronie WWW w połączeniu ze skryptem wysyłającym go na adres e-mail egzaminatora.

2. Umieszczenie pliku xls na stronie WWW z poleceniem pobrania go, a po wypełnieniu, odesłania pod wskazany adres poczty elektronicznej.

3. Testowanie w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem komunikatorów internetowych posiadających opcje: „konferencja” oraz „prześlij plik”.

Biorąc pod uwagę ewaluację w systemie kształcenia atestacyjnego, istotne znaczenie ma testowanie elektroniczne ze względu na możliwość kontroli wielu parametrów (czas, tempo pracy, samodzielność). Korzystając z arkuszy Excela można testować w sieci lokalnej. W tym celu udostępnia się folder (udostępnienie pełne dla osób testowanych) z plikami xls oraz przydziela się poszczególnym uczniom kolejne odpowiednio numerowane pliki. Pliki te należy uruchomić poprzez sieć (cały czas znajdują się w komputerze egzaminatora), a po skończonej pracy zapisać.

Przygotowując test elektroniczny należy wziąć pod uwagę ewentualność, iż zaawansowany użytkownik może odczytać ze arkusza Excela prawidłowe odpowiedzi. Stosując opcję „Chroń arkusz”, można zablokować (na hasło) dostęp do komórek zawierających algorytmy sprawdzające. To rozwiązanie nie wydaje się jednak w pełni bezpieczne. Najlepiej całkowicie wyeliminować algorytmy sprawdzające z arkuszy przeznaczonych dla uczniów. W komputerze nauczyciela należy przygotować dwa foldery (rys.1). 


Rys. 1

Po wstawieniu przycisku pod napisem „TAK” klika się na nim prawym przyciskiem myszy i wybiera opcję Formatuj formant. W tym momencie otwarte zostaje okienko (rys.2), w którym na zakładce Formant wybiera się opcję Niezaznaczona, (aby nie sugerować odpowiedzi). W polu Łącze komórki wpisuje się adres komórki, w której będzie wyświetlany numer wybranego przycisku. Dla podniesienia estetyki można zaznaczyć także pole Cień 3-W. Po wykonaniu tych czynności, wszystkie ustawienia zatwierdza się klikając na przycisku OK. Następnie należy: wskazać kursorem już sformatowany przycisk opcji, wcisnąć prawy przycisk myszy i przeciągnąć go pod napis „NIE”. Po zwolnieniu przycisku należy wybrać polecenie Kopiuj tutaj.

W jednym folderze (udostępnionym) znajdą się pliki z testami bez algorytmów sprawdzających. W drugim plik odczytujący dane personalne i odpowiedzi z wszystkich testów. Zawarte w nim algorytmy są niedostępne dla pozostałych użytkowników sieci. W celu uniknięcia dostępu do plików po zakończeniu testu, należy je przenieść do folderu, w którym znajduje się plik z algorytmem odczytującym dane.

 
  o