| 
				Dynamiczne przemiany kulturowe, ekonomiczne i naukowo – 
				techniczne powodują, iż w ramach globalnej cywilizacji na plan 
				pierwszy wysuwa się technologia informacyjna. Kilkaset 
				milionów komputerów osobistych już dziś funkcjonuje w różnych 
				dziedzinach naszego życia, służąc nam zarówno w pracy, jak i w 
				domu. Dla sprawnego ich funkcjonowania wyprodukowano miliony 
				pakietów oprogramowania. Ma to istotny wpływ na postępującą 
				technicyzację współczesnego świata oraz szeroko rozumianą 
				edukację.
                
                 
				Komputery wykorzystywane są w szkolnictwie zarówno w nauczaniu, 
				uczeniu się, jak i zarządzaniu.
                
                 
				Nowoczesna edukacja to nie tylko nowoczesny sprzęt ze swymi 
				ogromnymi możliwościami. Bardzo ważny był, jest i pozostanie 
				człowiek – nauczyciel, od którego zależy sposób i efekty 
				wykorzystania technologii informacyjnych w procesie edukacji.
                
                 
				W dniach 14 – 16 maja 2001 roku odbyła się w Toruniu 
				II Krajowa Konferencja „Technologia informacyjna w zmieniającej 
				się edukacji”. Tematem przewodnim konferencji była „Rola i 
				miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych 
				w Polsce”. 
                Organizatorem tej konferencji był Zakład Technologii 
				Kształcenia Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 
				w Toruniu, który na co dzień zajmuje się kształceniem zarówno 
				przyszłych, jak i czynnych już zawodowo nauczycieli różnych 
				przedmiotów w zakresie technologii informacyjno – 
				komunikacyjnych oraz Komitet Nauk Pedagogicznych PAN.
                
                 
				Celem konferencji było:
                
                 
                  
                    
					zaprezentowanie dotychczasowych badań w zakresie 
					wykorzystania technologii informacyjnej w reformującej się 
					polskiej edukacji,
                
                
                    
					 wymiana 
					poglądów i stanowisk na temat roli i miejsca procesu 
					komputeryzacji polskiej edukacji w tworzeniu społeczeństwa 
					informacyjnego,
                
                
                    
					 stworzenie 
					zarysu koncepcji edukacji funkcjonującej w warunkach 
					powszechnego stosowania technologii informacyjnej,
                
                
                    
					 wypracowanie 
					założeń i mechanizmów wdrażania dorobku kognitywistyki do 
					praktyki edukacyjnej,
                
                
                    
					powołanie Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego.
                
                
                
                 
				Wnioski z konferencji posłużą między innymi do tego, by lepiej 
				osadzić wiedzę o nowoczesnych technikach informacyjnych we 
				współczesnej edukacji, a także do lepszego planowania i 
				prowadzenia szkolenia przyszłych, jak i aktualnie czynnych 
				nauczycieli. Niniejsza konferencja miała również doprowadzić do 
				integracji środowisk nauczycieli różnych przedmiotów, przekazać 
				informacje o najnowszych technologiach i ich wykorzystaniu w 
				edukacji.
                
                 
				Podczas konferencji akcentowano konieczność wiązania technik 
				informatycznych i Internetu z metodyką poszczególnych 
				przedmiotów. Umiejętności te warunkują bowiem wykorzystanie 
				coraz  liczniejszych 
				komputerów w szkołach jako naturalnego źródła informacji, jak 
				np. książka czy notatki.
                
                 
				Patronat nad konferencją objęli: Przewodnicząca Sejmowej Komisji 
				Edukacji, Nauki i Młodzieży – Pani Poseł Grażyna Staniszewska 
				oraz JM Rektor UMK w Toruniu – prof. dr hab. Jan Kopcewicz. 
				Konferencja odbywała się przy współudziale: Interklasy, 
				Ministerstwa Edukacji Narodowej, Sekcji Metodologii Komitetu 
				Naukoznawstwa PAN, Komitetu Naukowego i Redakcji pisma 
				„Kognitywistyka i media w edukacji” oraz konwersatorium 
				kognitywnego UMK w Toruniu.
                
                 
				Łącznie w konferencji wzięło udział ponad 120 osób 
				zainteresowanych właściwym wykorzystaniem technologii 
				informacyjnej 
                w edukacji. 
                
                 
				Wśród uczestników znaleźli się naukowcy z uniwersytetów (m.in. 
				prof. dr hab. S. Juszczyk z Uniwersytetu Śląskiego, prof. dr 
				hab. J. Gajda z UMCS, prof. dr hab. A. Burewicz z UAM, prof. dr 
				hab. M. Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego, prof. dr hab. K. 
				Wenta z Uniwersytetu Szczecińskiego i inni), wyższych szkół 
				pedagogicznych (m.in. prof. dr hab. W. Osmańska-Furmanek i prof. 
				dr hab. M. Furmanek z WSP w Zielonej Górze), Komitetu Nauk 
				Pedagogicznych (prof. dr hab. T. Lewowicki), Instytutu Badań 
				Edukacyjnych (prof. dr hab. S. Kwiatkowski), wojewódzkich 
				ośrodków metodycznych, wyższych szkół zawodowych, a także 
				praktycy tj. dyrektorzy szkół i nauczyciele doceniający 
				znaczenie wiedzy informatycznej w profilu wiadomości zawodowych 
				współczesnego nauczyciela. Profesorowie skupili się w swoich 
				referatach na zagadnieniach nie tylko technologii informacyjnej, 
				lecz również edukacji medialnej, wykorzystania komputerów i 
				Internetu w nauczaniu, społeczeństwie informacyjnym.
                
                
                
                 
				Tematyka konferencji koncentrowała się na dwóch zasadniczych 
				grupach.
                
                 Pierwsza 
				dotyczyła technologii informacyjnej i obejmowała następujące 
				zagadnienia:
                
                 
                  
                    
					nowe technologie w zastosowaniach edukacyjnych – 
					wykorzystanie narzędzi programowych, tele i wideokonferencji 
					w procesie nauczania i uczenia się,
                
                    
					technologię informacyjną w szkole – prezentacje osiągnięć w 
					zakresie przeprowadzonych eksperymentów w obszarze zdalnego 
					nauczania z wykorzystaniem najnowszych technologii, 
					prezentację programów kształcenia studentów oraz słuchaczy 
					studiów podyplomowych, doświadczenia prowadzenia serwerów 
					edukacyjnych,
                
                    
                    
					 metodykę 
					technologii informacyjnej i edukacji medialnej – 
					wykorzystanie technologii informacyjnej na lekcjach 
					informatyki w szkole, metody wykorzystania technologii 
					informacyjnej 
                nauczaniu różnych przedmiotów, 
                
                
                    
					systemy multimedialne w edukacji – multimedialne 
					oprogramowanie edukacyjne; metody wykorzystania programów 
					prezentacyjnych do tworzenia multimedialnego oprogramowania 
					edukacyjnego, multimedialne serwisy edukacyjne dla potrzeb 
					edukacji,
                
                
                    
					internet w edukacji – kształcenie niestacjonarne nauczycieli 
					z wykorzystaniem Internetu, kształcenie uczniów z 
					wykorzystaniem Internetu, praktyczne eksperymenty w obszarze 
					zdalnego nauczania, kształcenia otwartego oraz metod i 
					środków nauczania na odległość, badania i wyniki doświadczeń 
					przeprowadzonych  
					eksperymentów, projekty systemów i rozwiązań w zakresie 
					edukacji zdalnej.
                
                
                
                 Osobnym 
				blokiem tematycznym poruszanym w trakcie konferencji była 
				kognitywistyka
                w ramach której prezentowano referaty dotyczące:
                
                 
                  
                    
					zastosowania systemów inteligentnych w edukacji oraz 
					diagnozie i terapii pedagogiczno – psychologicznej,
                
                
                    
					podstaw kognitywistyki,
                
                
                    
					filozofii umysłu,
                
                
                    
					psychologii poznawczej,
                
                
                    
					lingwistyki poznawczej,
                
                
                    
					neurobiologii,
                
                
                    
					psychofizyki,
                
                
                    
					sztucznej inteligencji,
                
                
                    
					antropologii kultury medialnej.
                
                 
				Kognitywistyka jako nauka interdyscyplinarna stara się poznać 
				człowieka, jego umysł, zachowanie, postępowanie i funkcjonowanie 
				w obliczu nowych mediów. Jako nowa nauka zdobywa sobie coraz 
				większa rzeszę zwolenników wśród naukowców różnych dyscyplin 
				(pedagogiki, psychologii, filozofii, językoznawstwa, biologii, 
				socjologii), którzy na gruncie swoich badań analizują ważne 
				zagadnienia cywilizacyjne i osobowościowe dotyczące człowieka. W 
				celu integracji środowisk specjalistów z różnych dziedzin, 
				wymiany poglądów i doświadczeń, drugiego dnia konferencji (15 
				maja 2001 r.) powołane zostało 
				Polskie Towarzystwo Kognitywistyczne, unikatowe w skali 
				kraju.
                
                 
				Korzyści z powołania towarzystwa są ogromne, nie tylko dla 
				środowisk naukowych. Dzięki wspólnej pracy wielu specjalistów 
				wyjaśnionych może zostać wiele zagadnień dotyczących człowieka, 
				które często trudno jest analizować tylko z punktu widzenia 
				jednej dyscypliny. Polskie Towarzystwo Kognitywistyczne skupiać 
				ma specjalistów różnych dyscyplin z różnych ośrodków naukowych. 
				W trakcie konferencji, każdy z uczestników mógł wypełnić 
				deklarację członkowską i zapoznać się ze statutem towarzystwa.
                
                
                
                 
				Podczas otwarcia konferencji prof. dr hab. Bronisław 
				Siemieniecki – przewodniczący Komitetu Naukowego i 
				Organizacyjnego Konferencji, zwrócił uwagę na miejsce i rolę, 
				jaką odgrywa technologia informacyjna we współczesnej edukacji. 
				Przemiany zachodzące w reformowanej szkole zaakcentował także w 
				swoim wystąpieniu prof. dr hab. T. Lewowicki – przewodniczący 
				Komitetu Nauk Pedagogicznych.
                
                 
				Wraz z prof. dr hab. T. Lewowickim konferencję zaszczycili swoją 
				obecnością także inni członkowie Komitetu Nauk Pedagogicznych: 
				prof. dr hab. T. Rzeżuchowski, prof. dr hab. Z. Kwieciński, 
				prof. dr hab. A. Nalaskowski. W pierwszym dniu konferencji 
				odbyło się również posiedzenie Komitetu Nauk Pedagogicznych.
                
                 
				Potwierdzeniem rangi problemu optymalnego wykorzystania 
				technologii informacyjnej w nauczaniu był udział w konferencji 
				Pani Poseł Grażyny Staniszewskiej – Przewodniczącej Sejmowej 
				Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Pani Poseł nie tylko 
				zwróciła uwagę na problem informatyzacji szkół podstawowych, 
				gimnazjów  i szkół 
				średnich prezentując aktualne dane liczbowe, wzięła również 
				bardzo aktywny udział w dyskusji, która dotyczyła wielu aspektów 
				szkolnictwa polskiego, w tym również problemów finansowych. 
				Wystąpienie Pani Poseł Grażyny Staniszewskiej poruszało problemy 
				dotyczące naszej reformowanej rzeczywistości edukacyjnej. W 
				opinii G. Staniszewskiej jesteśmy w stanie podłączyć wszystkie 
				polskie szkoły do Internetu do 2005 roku. W wyniku dwu projektów 
				„Pracownia internetowa w każdej gminie” oraz „Pracownia 
				internetowa w każdym gimnazjum” wyposażono już 2500 gmin w 
				25.000 
                multimedialnych stanowisk komputerowych wraz z 
				odpowiednim oprogramowaniem, połączonych siecią lokalną i 
				posiadających dostęp do Internetu. Przeszkolono także prawie 
				7500 nauczycieli w zakresie wykorzystywania Internetu w 
				dydaktyce różnych przedmiotów. Dzięki tym inicjatywom istnieje 
				możliwość wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich dzieci, 
				indywidualizacja procesu kształcenia, tworzenie przez 
				nauczycieli własnych zasobów edukacyjnych i wymiana doświadczeń 
				z innymi pedagogami.
                
                 
				Tematyka referatów zgłoszonych do prezentacji podczas 
				konferencji była odbiciem szerokiego spektrum problemów 
				związanych z przenikaniem najnowszych technologii do złożonego 
				procesu reformowania polskiego szkolnictwa.  Pojawiły się zatem: sugestie efektywnego wykorzystania 
				technologii informacyjnej w polskiej szkole, przedstawione 
				zostały sprawdzone metody i formy kształcenia i dokształcania 
				nauczycieli, również niestacjonarnego, zagadnienia dotyczące 
				mass mediów, nauczania na odległość, multimediów, wykorzystania 
				Internetu w szkolnictwie. Ważnym niewątpliwie wątkiem 
				konferencji była też próba zdefiniowania właściwego i 
				optymalnego przygotowania nauczyciela w zakresie technologii 
				informacyjnej określająca, ile i jakiej wiedzy informatycznej 
				potrzebuje np. historyk czy polonista, aby mógł sprostać 
				wymaganiom współczesności.
                
                 
				W pierwszym dniu konferencji (14 maja 2001 r.) przedstawiony 
				został także blok prezentacji multimedialnych przygotowany przez 
				Zakład Technologii Kształcenia Instytutu Pedagogiki UMK w 
				Toruniu pod kierownictwem prof. dr hab. B. Siemienieckiego. 
				Pracownicy Zakładu Technologii Kształcenia zaprezentowali 
				uczestnikom konferencji najnowsze technologie multimedilane i 
				ich zastosowanie w polskiej szkole (dr A. Skarbińska – 
				„Możliwości wykorzystania narzędzi technologii informacyjnej w 
				edukacji”, dr W. Lewandowski – „E -technologie w kształceniu”, 
				mgr E. Szala i dr M. Szala – „Metody sztucznej inteligencji w 
				diagnostyce i analizie danych pedagogicznych”).
                
                 
				Wszystkie poruszane problemy, ich różnorodność i zakres były 
				potwierdzeniem rangi i złożoności problematyki podjętej podczas 
				konferencji. Każdy uczestnik otrzymał specjalny numer 
                czasopisma „Kognitywistyka i media w edukacji”, książkę 
				prof. dr hab. B. Siemienieckiego i mgr J. Buczyńskiej „Komputer 
				w rewalidacji” oraz materiały pokonferencyjne z I Krajowej 
				Konferencji „Technologia informacyjna w zmieniającej się 
				edukacji”, która odbyła się we wrześniu 1999 roku w Ciechocinku. 
				Uczestnicy tegorocznego spotkania mogli ocenić, które problemy 
				związane z technologią informacyjną i jej wprowadzaniem do szkół 
				udało się rozwiązać, a które będą nam spędzać sen z powiek jako 
				dotychczas nierozwiązane lub nowo powstałe. Wszyscy obecni mieli 
				również okazję zapoznać się z propozycjami wydawnictw: Adama 
				Marszałka, Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych oraz UMK. 
				Patronat medialny nad konferencja objęło natomiast czasopismo 
				Enter.
                
                 
				Konkludując, należy stwierdzić, iż problematyka technologii 
				informacyjnej jest niezmiernie ważna, a jej znaczenie w edukacji 
				ciągle wzrasta. W związku z wymogami jakie stawia rodząca się 
				cywilizacja edukacja staje przed koniecznością głębokich zmian. 
				Wynika to zarówno z wypowiedzi uczestników konferencji, 
				referatów jakie zaprezentowano oraz dyskusji podejmowanych w 
				trakcie obrad. Funkcjonowanie technologii informacyjne w naszej 
				rzeczywistości jest niezmiernie złożone, ze względu na 
				wielowarstwowość i wieloaspektowość zjawisk i procesów leżących 
				u podłoża współczesnej humanistyki. Myślę, iż w pełni zostało to 
				zaprezentowane i zaakcentowane w trakcie tegorocznej toruńskiej 
				konferencji.
                
                  
                
                
				Joanna Laszkowska
                
                
                 |