Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

 

KULTURA MEDIALNA (3 PED-AK-SP)


 

NA EGZAMINIE OBOWIĄZUJĄ JEDYNIE TREŚCI Z ZAJĘĆ ORAZ Z UDOSTĘPNIONYCH ARTYKUŁÓW

Hasło do materiałów będzie podane na zajęciach.

Wszystkie wymienione poniżej filmy posiadam w formie plików, osoby zainteresowane ich obejrzeniem proszę o kontakt na zajęciach.

Katalog przedmiotu

1. [13.04.2016]

Kultura i mass media - literatura, podstawowe pojęcia i terminy, oddziaływania.

 

1. Prezentacja - literatura i definicje - hasło (literatura, komunikowanie, determinizm technologiczny, modele).
2. Media i media edukacyjne; rola i funkcje mediów edukacyjnych - hasło wg W. Strykowskiego.
3. Media / Multimedia / TI / ICT - hasło.

4. Mass media - geneza pojęcia wg D. McQuaila.
5. Mass media wg T. Goban-Klassa i D. McQuaila.

6. Definicje i pojęcie komunikowania wg T. Goban-Klassa (artykuł - hasło).

7. Funkcje mediów.

 

2. [20.04.2016]

"Jaka władza takie media, jakie media taka kultura".

Prezentacja [hasło wykładowcy]

Materiał do "refleksji własnej".

I. KULTURA = CYWILIZACJA (rozumiana jako całokształt duchowego i materialnego dorobku ludzkości).

II. KULTURA = BYĆ KULTURALNYM (przestrzeganie określonych norm; kultura wysoka i prawie wysoka).

Media, mass media, multimedia, media edukacyjne.

Materiały do dyskusji na temat: "Mass media, a konsumpcjonizm" - film "Więźniowie konsumpcji" , 52 min (do obejrzenia w domu)
oraz film "Spisek żarówkowy",
53 min (do obejrzenia w domu).

 


 

3. [27.04.2016]

Czy mass media respektują normy etyczne? Zmieniają się media, czy zmieniają się odbiorcy?

 

Manipulacja w obrębie treści i formy przekazu medialnego.

Stymulacja procesów uwagi jako niejawna (najczęściej) forma manipulacji.

Raport Microsoftu (Kanada): "Attention spans Consumer Insights, Microsoft Canada".

 

Nowe preferencje poznawcze dzieci i młodzieży czy cyfrowa demencja? (plastyczność mózgu, zanik czytelnictwa, krótkie komunikaty multimedialne).

Raport „OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills” (2013). Interpretacja raportu dla Polski.

Raport Biblioteki Narodowej za rok 2015 oraz interpretacja.

 

Nowa era manipulacji - fragmenty filmu "Neuromarketing".

 


4. [04.05.2016]

W związku z godzinami rektorskimi dnia 4 maja proszę w ramach zajęć e-learningowych obejrzeć w domu film: "Mowa ciała klucz do ludzkich emocji" oraz fragmenty filmu "Neuromarketing" do momentu, gdy wyjaśni się do czego w marketingu może przydać się rezonans magnetyczny (eksperyment z napojem gazowanym).

 

Koncepcje Jerome Brunera i Alberta bandury, a komunikaty multimedialne.

Przekaz pozawerbalny w mediach emulacyjnych.

Prezentacje: [J. Bruner, a A. Bandura] [Uwaga] [McLuhan]

Film: "Mowa ciała klucz do ludzkich emocji" (73 min) - w domu lub fragmenty na wykładzie.


5. [11.05.2016]

Kultura oralna a kultura pisemna.

 

Determinizm technologiczny.

Pismo a lewa i prawa półkula mózgu - [Derick de Kerckhove] [Jak Chińczycy?]

Jak człowiek uczy się czytać, wg Manfreda Spitzera - książka "Jak uczy się mózg".

Film "Meandry czytania" (50 min) - jak pogodzić wytwór kultury, jakim jest czytanie, z powolnym tempem ewolucji genetycznej (!!!) - w domu.

 

Na zajęciach film "Dzieje pisma" (45 min).

Film "Koniec ery druku" (52 min) - w domu.

 


6. [18.05.2016]

Radio pierwsze medium elektroniczne. Osobowość medialna - charyzma.


1. Radiowe imperium Goebbelsa - oddziaływanie radia. (hasło).

2. Słuchowisko "Wojna światów" (wyobraźnia!).

3. Globalna wioska Marshalla McLuhana.
2. Rola i oddziaływanie radia z rozdziału: "Media masowe w edukacji" (fragment).
3. Manipulacja w mass mediach - różne formy (artykuły - hasło).


7. [25.05.2016]

Telewizja.
1. Telewizja - manipulacja wg. D. de Kerckhove z książki "Powłoka Kultury".
2. Geneza edukacyjnych zastosowań mass mediów - rozdział: "Media masowe w edukacji"

3. Telewizja, a kultura medialna (misja, a kultura wysoka - czy zawsze?; reklama na świecie, a reklama w Polsce; prawda; półprawda i g***o prawda,
    a aktualne przemiany polityczne w Polsce).

 


8. [01.06.2016]

Nowe media i nowe zjawiska.

Podsumowanie oraz przygotowanie do egzaminu.

 

- cyfrowa demencja,

- nowe preferencje poznawcze,

- nowe formy komunikowania,

- pokolenie cyborgów,

- nowe zainteresowania (krótkie komunikaty multimedialne).

- cyberkultura.

 

Kampanie społeczne:
- akcje SMS,
- fora dyskusyjne,
- portale społecznościowe (wiosna ludów w świecie arabskim),
- blogi,
- społeczności skupione wokół gier online (stały kontakt),
- bojkotowanie witryn (koncernów, organizacji),
- Wikipedia,
- GNU, GNU (Wikipedia),
- LibreOffice, a  OpenOffice po przejęciu od SUN przez Oracle,
- LINUX (a otwarte "furtki w Windows"). Zobacz Slax,
- Wikileaks.
 

Filmy do obejrzenia w domu:

- Panoptykon - życie pod okiem kamer, 2012 (55 min).

- Ile warte są nasze dane? 2013 (49 min).

 

Filmy dla zainteresowanych:

- Choroby na sprzedaż, 2011 (52 min),

- Mamy na was oko. Cyberinwigilacja, 2015 (90 min),

- Trucizna nasza powszednia, (112 min),

- Post i długie życie, (51 min),

- Wrzucam więc jestem, 2014 (52 min),

- Żarówkowi ściemniacze, 2011 (88 min).

 

LITERATURA: 
 

Edward T. Hall „Poza kulturą”

Em Griffin „Podstawy komunikacji społecznej”

Kim Barnes „Wywieranie wpływu”

Pierre Sorlin „Mass Media” 

Byron Reewes i Clifford Nass „Media i ludzie”

McLuchan „Wybór tekstów”

red. Bronisław Siemieniecki „Manipulacja Media Edukacja”

Tomasz Goban-Klas „Media i komunikowanie masowe”

Roger D. Wimmer i Joseph R. Dominick „Mass media. Metody badań”

Dariusz Doliński „Psychologia reklamy”

Richard Laermer i Michael Prichinello  „Public relations”

Denis McQuil „Teoria komunikowania masowego”

J. Jędryczkowski „Media masowe w edukacji” w: „Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela”

Bogusława Dobek-Ostrowska „Studia z teorii komunikowania masowego”

Derrick de Kerckhowe „Powłoka Kultury”

Derrick de Kerckhowe „Inteligencja otwarta”

Alvin i Heidi Toffler „Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali”

Bogusława Dobek-Ostrowska „Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne”

Manfred Spitzer „Jak uczy się mózg”

Manfred Spitzer „Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci”

Nicolas Carr „Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg”