KATEDRA MEDIÓW I TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH
 
 - KURS PEDAGOGICZNY -
 

ZADANIA

LITERATURA

TEMATY

WYNIKI

SZABLON
 

 


     
  W ramach zajęć studenci zapoznają się z genezą edukacyjnych zastosowań mediów w procesie nauczania-uczenia się. Zapoznają się z podstawowymi cechami nowych mediów (multimedialność, komunikacyjność, hipertekstowość, interaktywność). Poznają możliwości indywidualizacji procesu uczenia się z wykorzystaniem nowych mediów. Jej warunkiem jest diagnoza możliwości i preferencji poznawczych oraz przygotowania merytorycznego. Zdobywane przez komputer informacje są wykorzystywane do opracowania indywidualnego profilu poznawczego każdego odbiorcy. Dobierana jest forma przekazu - zgodna z preferencjami (z przewagą: obrazu, dźwięku lub dynamicznych przedstawień czynności, operacji i procesów - filmy i animacje), zakres regulacji jego parametrów - dostosowanie do indywidualnych możliwości poznawczych, zakres merytoryczny - uzależniony od wiedzy uprzedniej studentów.
        Multimedia wykorzystywane w kształceniu na odległość powinny rekompensować osobom uczącym się brak bezpośredniego kontaktu z nauczycielem. Szczególnie istotne jest tu zastosowanie rozwiązań stymulujących poszczególne procesy uwagi (uwaga wolicjonalna, przetwarzanie mimowolne, stosowanie treści wypoczynkowych, wymuszenie aktywności intelektualnej i motorycznej, przeciwdziałanie habituacji, torowanie). Poszczególne rozwiązania należy uwzględnić w obrębie trzech dostępnych form przekazu.
        Uzasadnieniem wykorzystania szeregu rozwiązań są pedagogiczne koncepcje przedstawicieli czterech koncepcji procesu uczenia się (behawiorystycznej, humanistycznej, konstruktywistycznej i poznawczej).


   ZADANIA
 
  • Opracować konspekt zajęć (dowolna klasa, dowolny przedmiot) z wykorzystaniem komercyjnego programu dydaktycznego.

  • Opracować konspekt zajęć (dowolna klasa, dowolny przedmiot) z wykorzystaniem Internetu (przegląd stron o określonej tematyce)

  • Przygotować scenariusz apelu (dowolna okazja) nagrać płytę AudioCD zawierającą odpowiedni montaż.

  • Napisać scenariusz i zrealizować prosty film dydaktyczny (SVCD lub DVD) stosując tradycyjne kamery lub oprogramowanie do do tworzenia animacji lub filmowania pulpitu.

  • Przygotować dokumentację (konspekt - projekt) oraz opracować multimedialny program dydaktyczny ilustrujący wykorzystanie podstawowych założeń dydaktyki ogólnej lub dydaktyki informatyki

   LITERATURA
 
  1. Arends R.I. (2000) Uczymy się nauczać. Warszawa, WSiP.

  2. Bruner J. (1974) W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa, PIW.

  3. Camtasia Recorder – program do rejestracji w formie filmu wszelkich działań na ekranie monitora komputerowego. www.techsmith.com.

  4. De Kerckhove D. (2001a) Inteligencja otwarta. Warszawa, Mikom.

  5. De Kerckhove D. (2001b) Powłoka kultury. Warszawa, Mikom.

  6. Duch W. (1998) Czym jest kognitywistyka? „Kognitywistyka i Media w Edukacji” t.1. 1/1998, 9-50.

  7. Dylak S., Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli. http://cen.uni.wroc.pl.

  8. Gagné R. M., Briggs L. J., Wager W. W. (1992) Zasady projektowania dydaktycznego. Warszawa, WSiP.

  9. Jędryczkowski J. (2002) Koncentracja uwagi jako czynnik sprzyjający zapamiętywaniu w procesie nauczania z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. W: J. Morbitzer (red.) Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym. Kraków, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

  10. Jędryczkowski J. (2003) Profile poznawcze w prezentacji multimedialnej. „Edukacja. Studia, Badania Innowacje” 4(84), 50-60.

  11. Juszczyk S. (2002) Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Toruń, Wyd. Adam Marszałek.

  12. Juszczyk S., Janczyk J. Morańska D. Musioł M. (2004) Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń, Wyd. Adam Marszałek.

  13. Kozielecki J. (2000) Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Wyd. Akademickie Żak.

  14. Kruszewski K. (red.) (2002) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. t.1. Warszawa, PWN.

  15. Łobocki M. (1999) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  16. Łobocki M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

  17. Maruszewski T. (1996) Psychologia poznawcza. Warszawa, Wyd. Polskie Towarzystwo Semiotyczne.

  18. McLuhan H. M. (2001) Wybór tekstów. Poznań, Wyd. Zysk i S-ka.

  19. Niemierko B. (1997) Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. Warszawa, WSiP.

  20. Niemierko B. (1997) Pomiar wyników kształcenia ogólnego i zawodowego. Skrypr dla uczestników II Podyplomowego Studium Pomiaru Dydaktycznego i Egzaminowania na Uniwersytecie Gdańskim. Gdańsk, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.

  21. Niemierko B. (1999) Pomiar wyników kształcenia. Warszawa, WSiP.

  22. Niemierko B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa, WSiP.

  23. Okoń W. (1998) Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa, Żak.

  24. Osmańska-Furmanek W., Furmanek M. (2002a) Problemy ewaluacji w kształceniu na odległość W: Diagnoza i ewaluacja w reformie edukacyjnej. Szczecin, Wyd. „KWADRA”.

  25. Osmańska-Furmanek W., Furmanek M. (2002b) Projektowanie prezentacji multimedialnych jako metoda kształtowania umiejętności dydaktycznych pedagoga. W: J. Migdałek, B. Kędzierska, (red.) Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Kraków, Wyd. Rabid.

  26. Pilch T., Bauman T. (2001) Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa, Wyd. Akademickie Żak.

  27. Półturzycki J. (1999) Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń, Wyd. Adam Marszałek.

  28. Siemieniecki B., Kognitywistyka a media - obszary cywilizacyjnych zagrożeń i możliwości. http://www.ped.uni.torun.pl/ztk/a4.htm, (przejrzano 09.05.2003).

  29. Sternberg R. J. (2001) Psychologia poznawcza. Warszawa, WSiP.

  30. Strykowski W. (1977) Wstęp do teorii filmu dydaktycznego. Poznań, Wyd. Naukowe UAM.

  31. Toffler A., Toffler H. (1996) Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali. Poznań, Zysk i S-ka.

  32. Wallace P. (2001) Psychologia Internetu, Poznań, Rebis.

  33. Włodarski Z. (1996a) Psychologia uczenia się. t.1. Warszawa, PWN.

  34. Xara 3D - program do tworzenia animacji komputerowych. http://www.xara.com/xara3d/, (przejrzano 11.06.2003).

  35. Zimbardo P. G. (1999) Psychologia i życie. Warszawa, PWN.

   TEMATY
  1. Kwalifikacje kompetencje i funkcje pełnione przez współczesnego nauczyciela informatyki i technologii informacyjnej (12)

  2. Cele kształcenia (14) (23)

  3. Proces kształcenia (23)

  4. Metody nauczania (14) (23)

  5. Zasady nauczania (23)

  6. Kształcenie wielostronne (23)

  7. Ogniwa jednostki dydaktycznej  - tok lekcji (23)

  8. Ewaluacja, pomiar osiągnięć (1) (19) (20) (21) (22) (23)

  9. Ewaluacja dydaktyczna na zajęciach wspomaganych komputerem (12)

  10. Uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń szkolnych (23)

  11. Doskonalenie zawodowe nauczycieli (12) (23)

  12. Projektowanie procesu dydaktycznego (8) (12)

  13. Zasady projektowania dydaktycznego (Informatyka i TI) (12)

  14. Strategie uczenia się i studiowania (1)

  15. Środowisko uczenia się i motywacje (12)

  16. Metodyka komputerowego wspomagania procesu kształcenia (12)

  17. Organizacja pracy w pracowni komputerowej (12)