UWAGA! STRONA SEMINARIUM JEST
OBECNIE AKTUALIZOWANA.
Cykl sześciu filmów!
Pierwszy
omawia
wstępne opracowanie tematu oraz przygotowanie
rozdziału metodologicznego. Wyjaśniony jest sposób
opracowania zmiennych, problemów szczegółowych,
odpowiadających im hipotez oraz sposób tworzenia ankiet.
Kolejne filmy
ilustrują przygotowanie i prowadzenie badań ankietowych
(ankiety elektroniczne) oraz
statystyczną analiza wyników badań:
Należy pamiętać o regularnej aktualizacji kart do teczek.
Proszę pamiętać iż przyszły semestr rozpoczynamy od cyklu
spotkań poświęconych metodologii badań własnych. Obecność
wybitnie obowiązkowa! Jednocześnie przypominam, iż warunkiem
uzyskania zaliczenia pierwszego semestru naszego seminarium
jest przedstawienie roboczej wersji pierwszego rozdziału
(może być niedopracowany, ale przynajmniej 20 stron powinno
się pojawić w tym wszystkie niezbędne definicje).
1. Korzystając z adresu
mailowego UZ (za pomocą którego logują się Państwo
pobierając aplikacje MSDNAA). Proszę zalogować się do
elektronicznych baz danych oferujących dostęp do pełnych
wersji książek i czasopism (głównie anglojęzycznych -
omawiałem na seminarium):
2. Proszę zapoznać się z
poniższymi bibliografiami. Należy wcześniej pomyśleć o
zaopatrzeniu się z książki Pilcha i Łobockiego (metodologia
badań). W bibliotece należy je rezerwować z dużym
wyprzedzeniem. W przyszłym semestrze będą państwu potrzebne
definicje: cel badań, problem badawczy, zmienne i wskaźniki,
metoda, technika i narzędzie badawcze oraz próba badawcza.
3. Korzystając z poniższych
bibliografii rozbudować własne.
4. Czytać!
Bibliografie
Często nie podaję dat ze
względu na fakt, iż cyklicznie pojawiają się nowe,
uzupełniane wydania.
Tematyka: media; media
edukacyjne; multimedia, Internet.
Strykowski W. (1976) Miejsce
środków audiowizualnych w technologii kształcenia. W: F.
Januszkiewicz, S. Jarmark (red.) Technologia kształcenia i
jej uwarunkowania. Warszawa, PWN.
Strykowski W. (1977) Wstęp do
teorii filmu dydaktycznego. Poznań, Wyd. Naukowe UAM.
Strykowski W. (1984)
Audiowizualne materiały dydaktyczne. Warszawa, PWN.
Strykowski W. (1985)
Teoretyczne i praktyczne problemy kształcenia
multimedialnego. W: F. Januszkiewicz (red.) Technologia
kształcenia. Aspekty metodologiczne i prakseologiczne.
Warszawa, PWN.
Strykowski W. (1997)
Problematyka badawcza technologii kształcenia, „Neodidagmata”
XXIII, 31-41.
Strykowski W. (1998) Media w
edukacji: kierunki prac badawczych, „Edukacja Medialna” 2,
4-9.
Strykowski W. (2003)
Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań, Wyd.
eMPi2.
Reeves B., Nass C. (2000) Media
i ludzie. Warszawa, PIW.
De Kerckhove D. (2001)
Inteligencja otwarta. Warszawa, Mikom. (tu:
multimedialność, interaktywność, komunikacyjność i
hipertekstowość)
De Kerckhove D. (2001) Powłoka
kultury. Warszawa, Mikom. (tu: manipulacja w przekazach TV)
Gajda, S.
Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta, (2002) Edukacja
medialna. Wyd. Adam Marszałek. Toruń
Gajda J. (2002) Media w
edukacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Hall E. T. (2001) Poza kulturą.
Warszawa, PWN.
Jędryczkowski J. (2008)
Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela.
Bednarek J. Multimedia w
kształceniu.
Castells M., Społeczeństwo
sieci.
Aftaab P., Internet a
dzieci. Uzależnienie i inne niebezpieczeństwa.
Wallace P., Psychologia
Internetu.
Tematyka:
proces uczenia się, a wiek,
płeć, możliwości poznawcze, preferencje itp.
Włodarski Z. (1979) Odbiór
treści w procesie uczenia się. Warszawa, PWN.
Włodarski Z. (1996a)
Psychologia uczenia się. t.1. Warszawa, PWN.
Włodarski Z. (red.) (1996b)
Psychologia uczenia się. t.2. Warszawa, PWN.
Włodarski Z. (1997) Uczenie
się. W: W. Pomykało (red.) Encyklopedia Pedagogiczna.
Warszawa, Fundacja Innowacja.
Wygotski L. (1989) Myślenie i
mowa. Warszawa, PWN.
Wadsworth B. J. (1998) Teoria
Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa,
WSiP.
Kruszewski K. (1976) Nauczanie
programowane w systemie dydaktycznym. Warszawa, PWN.