Film: "Zajęcia e-learningowe
- podstawowe procedury" należy koniecznie obejrzeć.
Materiał
informuje o sposobie korzystania z witryny i Classromu,
zasadach oceniania oraz sposobach wglądu do własnych ocen:
Wprowadzenie
oraz cel zajęć:
Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i
zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej
prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć
laboratoryjnych i strategii marketingowych.
Podanie hasła do materiałów.
Nie stanowi problemu analizowanie
wpływu treści przekazów medialnych na dzieci i młodzież.
Prawdziwym wyzwaniem jest rozumienie w jaki
sposób oddziałuje forma przekazu.
Zagadnienia:
●przekaz
informacji i upoglądowienie,
●media
media dydaktyczne, sytuacje dydaktyczne,
●mass
media multimedia.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
●Teorie
(Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach
poznawczych cz.1).
Materiały:
● Upoglądowienie,
media dydaktyczne, multimedia.
Szeroka
definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove
(s.8 do s.21)
● ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy,
procesy uwagi):
● Media
masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:
● Mass
media - literatura:
● W.
Strykowski - media edukacyjne:
● W.
Strykowski - rola mediów edukacyjnych:
Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym:
●Definicje:
Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De
Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).
Odszyfrowane pliki z materiałami są
dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy
przedmiotu.
FILM:
Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach
poznawczych - wykład wideo cz.1 (45 min) (oglądamy od
18:20 min).
Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym:
●Rola
i miejsce mediów w procesach poznawczych w świetle różnych ujęć
teoretycznych - geneza; przedstawiciele.
●Definicje:
Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De
Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).
Odszyfrowane pliki z materiałami są
dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy
przedmiotu.
Mass media i multimedia a stymulacja
procesów uwagi.
Zagadnienia:
Stymulacja procesów uwagi w obszarze trzech
form przekazu multimedialnego (obrazowa, symboliczna i czynnościowa).
Materiały:
FILM:
Koncentracja i utrzymanie uwagi jako
warunek konieczny zapamiętania treści przekazu medialnego
(74 min).
Film został wzbogacony o slajdy o
charakterze poglądowym, których nie ma w prezentacji multimedialnej.
Poniższa
prezentacja zawiera identyczne treści jak materiał wideo.
Stymulacja procesów
uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego (prezentacja
online).
Pod każdym
slajdem umieszczono obszerne notatki:
Dostępna jest także prezentacja PowerPoint:
.
Po wpisaniu hasła podanego na zajęciach należy wybrać:
"Tylko do odczytu".
Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym:
●Procesy
uwagi/ typy uwagi; rozwiązania koncentrujące uwagą na wybranych
treściach przekazu medialnego.
●Sposoby
stymulacji procesów uwagi w obrębie trzech podstawowych form przekazu
medialnego.
●Kompozycja
obrazu (ekranu, interfejsu), a zapamiętywanie przekazu (np. optyczny
punkt centralny.
●Nowy typ odbiorcy
- nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i
„krótkie spojrzenia”).
●Nowe
preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).
●Cyfrowa
demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że
nic nie wiem”).
● Przykłady
badań własnych.
Materiały i
źródła:
FILM:
Niejawne zagrożenia medialne. Forma
przekazu jako źródło zagrożeń medialnych
(66 min).
Materiał wideo z wykładu należy uzupełnić
trzema fragmentami filmu "uzależnieni od ekranu), które są dostępne w
Classroomie.
Materiał wideo prezentuje najbardziej
destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego
dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się
proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie
maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli.
Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności
czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej
demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.
●de
Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania);
Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):
●de
Kerckhove D. (2001), Inteligencja Otwarta (tu multimedia);
●Jędryczkowski J. (2016)
Krótkie
komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy proceduralnej,
"General and Professional Education" 3/2016.
●Jędryczkowski
J. (2014) Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku
czytelnictwa, "General and Professional Education" 2/2014.
●Herbert
E. Krugman, Memory without Recall, Exposure without Perception (quick
looks).
● Fragmenty
filmu: Dzieje pisma (Signs
of the times : the history of writing), 1996, 48 min;
Czy czytamy jak Chińczycy?
●Film:
Meandry czytania, 2013, 45 min
Film usunięto z YT. Nowy link:
.
Prawdopodobnie wrzucę go do materiałów.
●Film:
Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik
demokracji, wielozadaniowość, skutki)
[Na kolokwium zaliczeniowe].
●W
materiałach film dzieje pisma - proszę zwrócić uwagę na końcowe
konkluzje.
Poniższa prezentacja zawiera
identyczne treści jak materiał wideo (węższy zakres).
Prezentacja online zawierająca
elementy audio-wideo.
Słownictwo reklam -
konstruowanie sloganów reklamowych.
Inne formy manipulacji.
Zagadnienia:
1.Konstruowanie
sloganów reklamowych
na podstawie książki D. Dolińskiego Psychologia reklamy:
2.Marketing
szeptany i wirusowy :
prezentacja nieobowiązkowa
(pptx - hasło). Wymagana jest jedynie
znajomość definicji marketingu szeptanego
i wirusowego oraz podanych poniżej
przykładów (jako materiałów, o których rozmawiają - "szepczą"
potencjalni klienci rozpowszechniając (w sposób wirusowy) informacje o
marce lub produkcie.
Marketing szeptany - przykłady:
●Thinkmodo (agencja
zajmująca się wyłącznie marketingiem wirusowym):
kampanie [2]
[11]
[12]
[19].
Dysk Google jako element
platformy e-learningowej.
Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i
zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej
prowadzącego
oraz o pracy w systemie online (narzędzia Dysku Google).
Podanie hasła do materiałów.
Omówienie zadań podlegających
ocenie.
Omówienie zadań, które miały
być realizowane w pracowni komputerowej.
Stymulacja uwagi mimowolnej w
przekazach dla dzieci i młodzieży.
Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza
przekazów medialnych stymulujących uwagę mimowolną .
Zadania online (2020):
Proszę zapoznać się z planowanym przebiegiem
eksperymentów mających określić wpływ oddziaływań
stymulujących przetwarzanie mimowolne.
Raczej nie wrócimy na uczelnię, zatem z
eksperymentów w grupach nie zrobimy.
W tej sytuacji proszę odnaleźć w mediach
(prasa, reklama TV, np. YouTube, ewentualnie radio, ale z
radiem może być problem, zatem nie jest to konieczne) trzy
przykłady prezentowanych w poniższym filmie oddziaływań.
Najlepiej w przekazach kierowanych do dzieci i młodzieży.
Każdy przygotowuje zatem dokument (Word lub
LibreOffice), w którym należy scharakteryzować przetwarzanie
mimowolne. Następnie należy zamieścić link do filmu na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane
oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładu trzeciego i siódmego (prezentacje).
Stymulacja uwagi dowolnej w
przekazach dla dzieci i młodzieży.
Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza
przekazów medialnych stymulujących uwagę dowolną
(skuteczność oddziaływań).
Zadania (2020):
Na podstawie materiałów z wykładów
poświęconych stymulacji uwagi dowolnej (film i prezentacje
wykład 3 i 7) proszę przygotować dokument (Word
lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować uwagę
dowolną. Następnie należy zamieścić link do reklamy na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane w nim
oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładów.
Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza
przekazów medialnych kształtujących skojarzenia (...) oraz
stosowanie bodźców podprogowych.
Zadania (2020):
Na podstawie materiałów z wykładów
poświęconych oddziaływaniom torującym (prezentacje wykład
3 i 7) oraz analizując
filmy z Dysku Google proszę przygotować dokument
(Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować
torowanie. Następnie należy zamieścić link do filmu na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane
oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładów. Proszę pamiętać o oddziaływaniach,
których celem jest uzyskiwanie efektów podobnych, jak w
przypadku stosowania bodźców podprogowych (dynamiczna
akcja odwraca uwagę od małego napisu lub słów lektora)
oraz w wyniku przenoszenia wrażenia (szczególnie w
reklamach skierowanych do dzieci).
Praca podlega
ocenie. Podpisane prace (CW.5 Nazwisko Imię) należy przesłać na
Dysk Google do
xx.06.2022 (stacjonarni)
xx.06.2022
(niestacjonarni).
Konstruowanie / wyszukiwanie sloganów
reklamowych oraz ocena ich skuteczności.
Zadania online (2020):
Proszę zapoznać się z prezentacją poświęconą
konstruowaniu sloganów reklamowych (wykład 6). Proszę
odnaleźć w prasie (samodzielnie wykonana fotografia) lub
pobrać z mediów elektronicznych fotografie trzech reklam
wykorzystujących trzy różne (omówione na wykładzie)
rozwiązania. Fotografie proszę opisać charakteryzując
konkretne rozwiązanie. Jeśli w jednej reklamie zastosowano
kilka rozwiązań proszę je odnaleźć i opisać.
Dokument Worda
lub LibreOffice należy podpisać (CW.6 Nazwisko Imię)
i przesłać na Dysk Google do
xx.06.2022 (stacjonarni)
xx.06.2022
(niestacjonarni).
Zadania (2019):
1. W domu. W serwisie YouTube prószę odnaleźć
audycje dla dzieci lub młodzieży, których treść może
promować zachowania konsumenckie lub w inny sposób
kształtować światopogląd lub określone przekonania. Proszę
zdefiniować kilka strategii, które zastosowano mając na
uwadze osiągnięcie tego celu.
2. Proszę przygotować tabelę pozwalającą na
zliczanie poszczególnych stymulacji.
3. Dokonać ilościowej analizy danego przekazu
(metoda ilościowej analiza tekstów kultury) i zaprezentować
wnioski.
1. W prasie/ na stronie internetowej lub w
serwisie YouTube odnaleźć materiały rozrywkowe dla dzieci
lub młodzieży opublikowane przez "znanych nadawców/
wydawców"
2. Określić kryterium analiz (im prostsze tym
lepiej).
3. Przygotować odpowiednią tabelę i dokonać
analiz wraz z wnioskami.
4. Informacje o źródle, analizy i wnioski
przesłać na Dysk Google.
Materiały i
źródła:
●J.
Fiske, Ilościowa analiza tekstów kultury - przykłady:
Warunkiem uzyskania dostępu do testu
jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być
identyczny z podanym prowadzącemu na zajęciach. Każdy student może rozwiązać
test tylko jeden raz!
(2022) - zagadnienia podano pod
każdym wykładem - są oznaczone kolorem błękitnym:
"Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym".
FILM:
Test zaliczeniowy z wykładu - przebieg
testu oraz zagadnienia i pytania
(46 min).
Zagadnienia na kolokwium
zaliczeniowe z wykładu to
treść dokumentów, które można pobrać na niniejszej stronie. Dla ułatwienia
dodam, że zazwyczaj pytania układam do treści zaznaczonych
wyróżniającym się kolorem. Kolokwium będzie przeprowadzone w
postaci testu online (większość pytań
zamkniętych) rozwiązywanego w
domu. Na pytania trzeba odpowiedzieć w
czasie 40 minut. O wyznaczonej godzinie test zostanie
wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).
Zagadnienia (2019-2020):
·
Jerome Bruner – konstruktywizm (koncepcja 3 systemów
reprezentacji); koncepcja człowieka.
·
Koncepcja Jerome Brunera a Model systemów pamięci Endela
Tulvinga.
·
Związek jej koncepcji z trzema formami przekazu oraz
sposobami stymulacji procesów uwagi.
·
Albert Bandura i jego teoria społecznego uczenia się
(uzasadnienie stosowania filmu i animacji w procesie
nabywania wiedzy proceduralnej).
·
Koncepcja Seymoura Paperta i jej wpływ na rolę i miejsce
komputera w edukacji.
·
Derrick de Kerckhove i jego definicja multimediów (4 filary)
– każdy filar pozytywne i negatywne aspekty w zakresie
oddziaływania na dzieci i młodzież.
·
Multimedia, a nowe preferencje poznawcze dzieci i młodzieży
(„krótkie spojrzenia”; załamanie przerwy między bodźcem a
reakcją; reakcje obronne
i orientujące; cyfrowa demencja; zanik
czytelnictwa; zmniejszająca się zdolność skupiania uwagi).
·
Typy uwagi a formy manipulacji.
·
Okulografia (eyetracking) oraz wykresy utrzymania uwagi
YouTube Analytics jako narzędzia badawcze.
·
Media i ludzie: osobowość interfejsu, wielkość interfejsu,
wierność odwzorowania.
·
Słownictwo reklam oraz marketing wirusowy.
·
Znajomość filmów: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji;
Meandry czytania; Koniec ery druku (a przemiany społeczne);
Neuromarketing (fragmenty).
Program przedmiotu opracował dr Jacek
Jędryczkowski