Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i
zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej
prowadzącego
oraz o konieczności korzystania z kontt "Gmail UZ".
Nie stanowi problemu analizowanie
wpływu treści przekazów medialnych na
odbiorców.
Prawdziwym wyzwaniem jest rozumienie w jaki
sposób oddziałuje forma przekazu.
Zagadnienia:
●przekaz
informacji i upoglądowienie,
●media
media dydaktyczne, sytuacje dydaktyczne,
●mass
media multimedia.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
●Teorie
(Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach
poznawczych cz.1).
Materiały:
● Upoglądowienie,
media dydaktyczne, multimedia.
Szeroka
definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove
(s.8 do s.21)
● ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy,
procesy uwagi):
● Media
masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:
● Mass
media - literatura:
● W.
Strykowski - media edukacyjne:
● W.
Strykowski - rola mediów edukacyjnych:
Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym:
●Definicje:
Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De
Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).
Odszyfrowane pliki z materiałami są
dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy
przedmiotu
LINK.
FILM:
Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach
poznawczych - wykład wideo cz.1 (45 min) (oglądamy od
18:20 min).
Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym:
●Rola
i miejsce mediów w procesach poznawczych w świetle różnych ujęć
teoretycznych - geneza; przedstawiciele.
●Definicje:
Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De
Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).
Odszyfrowane pliki z materiałami są
dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy
przedmiotu.
Mass media i multimedia a stymulacja
procesów uwagi.
Zagadnienia:
Stymulacja procesów uwagi w obszarze trzech
form przekazu multimedialnego (obrazowa, symboliczna i czynnościowa).
Materiały:
FILM:
Koncentracja i utrzymanie uwagi jako
warunek konieczny zapamiętania treści przekazu medialnego
(74 min).
Film został wzbogacony o slajdy o
charakterze poglądowym, których nie ma w prezentacji multimedialnej.
Prezentacja
zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):
Stymulacja procesów
uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego (prezentacja
online).
Pod slajdami umieszczono obszerne notatki:
Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym:
●Procesy
uwagi/ typy uwagi; rozwiązania koncentrujące uwagą na wybranych
treściach przekazu medialnego.
●Sposoby
stymulacji procesów uwagi w obrębie trzech podstawowych form przekazu
medialnego.
●Kompozycja
obrazu (ekranu, interfejsu), a zapamiętywanie przekazu (np. optyczny
punkt centralny).
●Nowy typ odbiorcy
- nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i
„krótkie spojrzenia”).
●Nowe
preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).
●Cyfrowa
demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że
nic nie wiem”).
● Przykłady
badań własnych.
Materiały i
źródła:
FILM:
Niejawne zagrożenia medialne. Forma
przekazu jako źródło zagrożeń medialnych
(66 min).
Materiał wideo z wykładu należy uzupełnić
trzema fragmentami filmu "uzależnieni od ekranu", które są dostępne w
Classroomie.
Materiał wideo prezentuje najbardziej
destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego
dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się
proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie
maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli.
Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności
czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej
demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.
●de
Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania);
Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):
●de
Kerckhove D. (2001), Inteligencja Otwarta (tu multimedia);
●Jędryczkowski J. (2016)
Krótkie
komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy proceduralnej,
"General and Professional Education" 3/2016.
●Jędryczkowski
J. (2014) Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku
czytelnictwa, "General and Professional Education" 2/2014.
●Herbert
E. Krugman, Memory without Recall, Exposure without Perception (quick
looks).
● Fragmenty
filmu: Dzieje pisma (Signs
of the times : the history of writing), 1996, 48 min;
Czy czytamy jak Chińczycy?
●Film:
Meandry czytania, 2013, 45 min
Film usunięto z YT. Nowy link:
.
Prawdopodobnie wrzucę go do materiałów.
●Film:
Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik
demokracji, wielozadaniowość, skutki)
[Na kolokwium zaliczeniowe].
●W
materiałach film dzieje pisma - proszę zwrócić uwagę na końcowe
konkluzje.
Prezentacja zawierająca
materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):
Prezentacja online zawierająca
elementy audio-wideo.
Słownictwo reklam -
konstruowanie sloganów reklamowych.
Inne formy manipulacji.
Zagadnienia:
1.Konstruowanie
sloganów reklamowych
na podstawie książki D. Dolińskiego Psychologia reklamy:
2.Marketing
szeptany i wirusowy :
prezentacja nieobowiązkowa
(pptx - hasło). Wymagana jest jedynie
znajomość definicji marketingu szeptanego
i wirusowego oraz podanych poniżej
przykładów (jako materiałów, o których rozmawiają - "szepczą"
potencjalni klienci rozpowszechniając (w sposób wirusowy) informacje o
marce lub produkcie.
Marketing wirusowy - przykłady:
●Thinkmodo (agencja
zajmująca się wyłącznie marketingiem wirusowym):
kampanie [2]
[11]
[12]
[19].
Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i
zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej
prowadzącego
oraz o pracy w systemie online (narzędzia Dysku Google).
Podanie hasła do materiałów.
Omówienie zadań podlegających
ocenie.
Omówienie zadań, które miały
być realizowane w pracowni komputerowej.
Stymulacja uwagi mimowolnej w
przekazach medialnych.
Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza
przekazów medialnych stymulujących uwagę mimowolną .
Wejsciówka z wykładu
Informacje w
Classroomie.
Zadanie:
Proszę odnaleźć w mediach
(prasa, reklama TV, np. YouTube, ewentualnie radio, ale z
radiem może być problem, zatem nie jest to konieczne) trzy
przykłady prezentowanych w poniższym filmie oddziaływań.
Każdy przygotowuje zatem dokument (Word lub
LibreOffice), w którym należy scharakteryzować przetwarzanie
mimowolne. Następnie należy zamieścić link do filmu na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane
oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładu trzeciego i siódmego (prezentacje).
Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy przykład takiego
oddziaływania, np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I
opisujemy zastosowany trik.
Stymulacja uwagi dowolnej w
przekazach medialnych.
Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza
przekazów medialnych stymulujących uwagę dowolną
(skuteczność oddziaływań).
Zadanie:
Na podstawie materiałów z wykładów
poświęconych stymulacji uwagi dowolnej proszę przygotować dokument (Word
lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować uwagę
dowolną. Następnie należy zamieścić link do reklamy na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane w nim
oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładów. Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy
przykład takiego oddziaływania, np.: grafika, audio,
prezentacja lub film. I opisujemy zastosowany trik.
Na podstawie materiałów z wykładów
poświęconych oddziaływaniom torującym (prezentacje wykład
3 i 7) oraz analizując
filmy z Dysku Google proszę przygotować dokument
(Word lub LibreOffice), w którym należy zamieścić link do filmu na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane
oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładów. Proszę pamiętać o oddziaływaniach,
których celem jest uzyskiwanie efektów podobnych, jak w
przypadku stosowania bodźców podprogowych (dynamiczna
akcja odwraca uwagę od małego napisu lub słów lektora)
oraz w wyniku przenoszenia wrażenia (szczególnie w
reklamach skierowanych do dzieci). Dodatkowo
samodzielnie przygotowujemy przykład takiego oddziaływania,
np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I opisujemy
zastosowany trik.
Konstruowanie / wyszukiwanie sloganów
reklamowych oraz ocena ich skuteczności.
Zadanie:
Proszę zapoznać się z prezentacją poświęconą
konstruowaniu sloganów reklamowych (wykład 6). Proszę
odnaleźć w prasie (samodzielnie wykonana fotografia) lub
pobrać z mediów elektronicznych fotografie trzech reklam
wykorzystujących trzy różne (omówione na wykładzie)
rozwiązania. Fotografie proszę opisać charakteryzując
konkretne rozwiązanie. Jeśli w jednej reklamie zastosowano
kilka rozwiązań proszę je odnaleźć i opisać.
Ilościowa analiza tekstów
kultury - na przykładzie wybranych audycji.
FILM:
Ilościowa analiza tekstów kultury
(9 min).
Tekstem kultury może być dowolna audycja
radiowa lub telewizyjna, a także publikacja prasowa lub
książka.
Udostępnione poniżej oba artykuły wspominają
także o analizie jakościowej tekstów - tę pomijamy. Trzeba
jednak umieć je rozróżnić.
Zadanie:
Proszę odszukać w serwisie YouTube dwa
krótkie filmy dotyczące jednego wydarzenia. Najlepiej
wiadomości telewizyjne pochodzące z różnych stacji
informacyjnych (TVN24 i Polsat oraz zestawić je z
wiadomościami, np. z TV Republika lub TV Trwam).
Proszę zapoznać się z materiałami
poświeconymi ilościowej analizie tekstów kultury i
odpowiedzieć na pytania w zamieszczonym poniżej teście.
Materiały i
źródła:
●J.
Fiske, Ilościowa analiza tekstów kultury - przykłady:
Zagadnienia podano pod
każdym wykładem - są oznaczone kolorem błękitnym:
"Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym".
FILM:
Test zaliczeniowy z wykładu - przebieg
testu oraz zagadnienia i pytania
(46 min).
Zagadnienia na kolokwium
zaliczeniowe z wykładu to
treść dokumentów, które można pobrać na niniejszej stronie. Dla ułatwienia
dodam, że zazwyczaj pytania układam do treści zaznaczonych
wyróżniającym się kolorem. Kolokwium będzie przeprowadzone w
postaci testu online (większość pytań
zamkniętych) rozwiązywanego w
domu. Na pytania trzeba odpowiedzieć w
czasie 40 minut. O wyznaczonej godzinie test zostanie
wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).
Zagadnienia (wszystkie
zagadnienia/pytania przeanalizujemy na zajęciach):
·
Jerome Bruner – konstruktywizm (koncepcja 3 systemów
reprezentacji); koncepcja człowieka.
·
Koncepcja Jerome Brunera a Model systemów pamięci Endela
Tulvinga.
·
Związek jej koncepcji z trzema formami przekazu oraz
sposobami stymulacji procesów uwagi.
·
Albert Bandura i jego teoria społecznego uczenia się
(uzasadnienie stosowania filmu i animacji w procesie
nabywania wiedzy proceduralnej).
·
Koncepcja Seymoura Paperta i jej wpływ na rolę i miejsce
komputera w edukacji.
·
Derrick de Kerckhove i jego definicja multimediów (4 filary)
– każdy filar pozytywne i negatywne aspekty w zakresie
oddziaływania na dzieci i młodzież.
·
Multimedia, a nowe preferencje poznawcze dzieci i młodzieży
(„krótkie spojrzenia”; załamanie przerwy między bodźcem a
reakcją; reakcje obronne
i orientujące; cyfrowa demencja; zanik
czytelnictwa; zmniejszająca się zdolność skupiania uwagi).
·
Typy uwagi a formy manipulacji.
·
Okulografia (eyetracking) oraz wykresy utrzymania uwagi
YouTube Analytics jako narzędzia badawcze.
·
Media i ludzie: osobowość interfejsu, wielkość interfejsu,
wierność odwzorowania.
·
Słownictwo reklam oraz marketing wirusowy.
·
Znajomość filmów: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji;
Meandry czytania; Koniec ery druku (a przemiany społeczne);
Neuromarketing (fragmenty).
Program przedmiotu opracował dr Jacek
Jędryczkowski