Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

UZ

WPPS

ZMiTI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..
 

KONSTRUOWANIE PRZEKAZÓW MEDIALNYCH dla 11AKitAwS-SD 2024-25

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 

Terminy konsultacji.

Warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


WYKŁAD    

 FREKWENCJA  

 PLAN    NS  

11AKiTAwS-SD
Pn. DN 11:35 - 13:00

11AKiTAwS-SD/lab.1

Pn. DN 13:15 - 14:40

11AKiTAwS-SD/lab.2

Cz. DP 15:00 - 16:35
   

 

         

 

STUDIA STACJONARNE

WYKŁAD - poniedziałek (+) DN  11:35  - 13:00

Lab.1 - poniedziałek DN  13:15  - 14.40

Lab.2 - czwartek  DP~  15:00  - 16.35

 01  14-10-2024 - Wprowadzenie.

 02  28-10-2024 - Oddziaływanie - teorie i teoretycy.

 03  13-11-2024 - Stymulacja procesów uwagi.

 04  25-11-2024 - Krótkie komunikaty multimedialne

 05  09-12-2024 - Big Data

 06  07-01-2025 - Slogany reklamowe

 07  20-01-2025 - Interfejs/ Manipulacja.

 08  27-01-2025 - Kolokwium zal. z wykładu (online).

 01  14-10-2024 - Wprowadzenie.

 02  28-10-2024 - Oddziaływania . pozawerbalne.

 03  13-11-2024 - Wejsciówka. Uwaga mimowolna.

 04  25-11-2024 - Uwaga dowolna.

 05  09-12-2024 - Torowanie.

 06  07-01-2025 - Slogany reklamowe.

 08  20-01-2025 - Przygotowanie do kolokwium.

 07  27-01-2025 - Ilościowa analiza tekstów kultury.

 01  10-10-2024 - Wprowadzenie.

 02  17-10-2024 - Oddziaływania pozawerbalne.

 03  07-11-2024 - Wejsciówka. Uwaga mimowolna.

 04  21-11-2024 - Uwaga dowolna.

 05  05-12-2024 - Torowanie.

 06  19-12-2024 - Slogany reklamowe.

 08  16-01-2024 - Przygotowanie do kolokwium.

 07  07-01-2025 - Ilościowa analiza tekstów kultury.

Uwaga! Numery wykładów i laboratoriów są hiperłączami. Wszystkie hiperłącza zamieszczone na stronie są wyróżnione kolorem zielonym.

WYKŁADY

 

 WYKŁAD 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Nowe media (multimedia) - definicje.

  

Wprowadzenie oraz cel zajęć:

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności korzystania z kontt "Gmail UZ".

 

Nie stanowi problemu analizowanie wpływu treści przekazów medialnych na odbiorców.

Prawdziwym wyzwaniem jest rozumienie w jaki sposób oddziałuje forma przekazu.

 

Zagadnienia:

 przekaz informacji i upoglądowienie,

 media media dydaktyczne, sytuacje dydaktyczne,

 mass media multimedia.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Teorie (Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych cz.1).

 

Materiały:

 Upoglądowienie, media dydaktyczne, multimedia. Szeroka definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove (s.8 do s.21)

 ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy, procesy uwagi):

 Media masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:

 Mass media - literatura:

 W. Strykowski - media edukacyjne:

 W. Strykowski - rola mediów edukacyjnych:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Definicje: Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).

Odszyfrowane pliki z materiałami są dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy przedmiotu LINK.

 

FILM: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.1 (45 min) (oglądamy od 18:20 min).

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Rola i miejsce mediów w procesach poznawczych w świetle różnych ujęć teoretycznych - geneza; przedstawiciele.

 Definicje: Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).

Odszyfrowane pliki z materiałami są dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy przedmiotu.

 

WYKŁAD 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Oddziaływanie mediów - teoria.

 

Zagadnienia:

 Teorie (Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych cz.2).

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Przekaz pozawerbalny.

 

Materiały i źródła:

FILM: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.2 (123 min).

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści.

 

Prezentacja zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie): LINK

 Teorie: poniżej prezentacja online zawierająca nagrania audio z wykładu. Pod każdym slajdem umieszczono obszerne notatki:

 

Materiały uzupełniające:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające:

 Model pamięci Endela Tulvinga: (umiejętność wykazania podobieństw z koncepcją Jerome Brunera).

 Wiedza proceduralna i deklaratywna,  np. wg M. Jagodzińskiej, Psychologia pamięci.

Odszyfrowane pliki z materiałami są dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy przedmiotu.

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Rola i miejsce mediów w procesach poznawczych w świetle różnych ujęć teoretycznych - geneza; przedstawiciele.

 Kształtowanie obrazu rzeczywistości w świetle koncepcji konstruktywistycznej (szanse i zagrożenia).

 Zmiana w sposobie korzystania z nowych mediów w świetle koncepcji Seymoura Paperta.

 Definicja multimediów wg Derrica de Kerckhove.

 Sytuacje dydaktyczne wymagające upoglądowienia.

WYKŁAD 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Mass media i multimedia a stymulacja procesów uwagi.

 

Zagadnienia:

Stymulacja procesów uwagi w obszarze trzech form przekazu multimedialnego (obrazowa, symboliczna i czynnościowa).

 

Materiały:

FILM: Koncentracja i utrzymanie uwagi jako warunek konieczny zapamiętania treści przekazu medialnego (74 min).
Film został wzbogacony o slajdy o charakterze poglądowym, których nie ma w prezentacji multimedialnej.

 

Prezentacja zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):

Stymulacja procesów uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego (prezentacja online). Pod slajdami umieszczono obszerne notatki:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Procesy uwagi/ typy uwagi; rozwiązania koncentrujące uwagą na wybranych treściach przekazu medialnego.

 Sposoby stymulacji procesów uwagi w obrębie trzech podstawowych form przekazu medialnego.

 Kompozycja obrazu (ekranu, interfejsu), a zapamiętywanie przekazu (np. optyczny punkt centralny).

WYKŁAD 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Preferencje poznawcze odbiorców "krótkich komunikatów multimedialnych". Zanik czytelnictwa.

 

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.

 

Materiały i źródła:

FILM: Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych (66 min).

Materiał wideo z wykładu należy uzupełnić trzema fragmentami filmu "uzależnieni od ekranu", które są dostępne w Classroomie.

Materiał wideo prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.

 

 de Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania); Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):

 de Kerckhove D. (2001), Inteligencja Otwarta (tu multimedia);

 Jędryczkowski J. (2016) Krótkie komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy proceduralnej, "General and Professional Education" 3/2016.

 Jędryczkowski J. (2014) Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa, "General and Professional Education" 2/2014.

 Herbert E. Krugman, Memory without Recall, Exposure without Perception (quick looks).

 Fragmenty filmu: Dzieje pisma (Signs of the times : the history of writing), 1996, 48 min; Czy czytamy jak Chińczycy?

 Film: Meandry czytania, 2013, 45 min   Film usunięto z YT. Nowy link: . Prawdopodobnie wrzucę go do materiałów.

 Film: Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik demokracji, wielozadaniowość, skutki) [Na kolokwium zaliczeniowe].

 W materiałach film dzieje pisma - proszę zwrócić uwagę na końcowe konkluzje.

 

Prezentacja zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):

Prezentacja online zawierająca elementy audio-wideo.

Pod każdym slajdami umieszczono obszerne notatki:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Przyczyny zaniku czytelnictwa.

 "Krótkie spojrzenia" (humorystyczny przykład dla zalogowanych w domenie UZ).

 Załamanie przerwy między bodźcem a reakcją.

 Plastyczność mózgu a preferencje poznawcze internautów.

 Krótki komunikat multimedialny jako preferowana forma przekazu.

 Wyniki badań Bernta Bratsberga i Ole Rogeberga (2018) - Odwrócenie efektu Flynna - pod slajdem nr 10 .

 Oddziaływanie przekazów medialnych - nowe narzędzia badawcze (YouTube Analytics i Eye tracking).

 Nabywanie wiedzy proceduralnej i deklaratywnej - strategie poznawcze (slajd 25).

WYKŁAD 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Big data - nowe formy obserwacji (gromadzenia danych). Przykłady badań z zastosowaniem Google Analytics oraz YouTube Analytics.

Big data a powszechna inwigilacja i personalizacja przekazów reklamowych - przykłady.

 

Zagadnienia:

 Big Data - pojęcie i przykłady: Google Analytics oraz YouTube Analytics (demonstracja własnych platform).

 Autoprezentacja - uwarunkowania.

 Podobieństwa i różnice: okulografia (ang. eye tracking), a względny i bezwzględny wskaźnik utrzymania uwagi w YouTube Analytics.

Zagadnienie omówione w prezentacji (wykład 4, slajd 15 wraz z notatką pod slajdem).

 Co Google wie o każdym z nas - pokaz i demonstracja. 

 

Materiały i źródła:

 Jędryczkowski J. (2019) Metoda obserwacji i analiza aktywności studentów w systemie kształcenia na odległość: PDF str. 195

 

Przykłady badań naukowych realizowanych z zastosowaniem narzędzi YouTube Analytics (20 min.):


Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Eye tracking (okulografia) - co można badać/ analizować?

 YouTube Analytics - co można badać/ analizować?

 

WYKŁAD 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Słownictwo reklam - konstruowanie sloganów reklamowych.

Inne formy manipulacji.

 

Zagadnienia:

1. Konstruowanie sloganów reklamowych na podstawie książki D. Dolińskiego Psychologia reklamy:

 

2. Marketing szeptany i wirusowy : prezentacja nieobowiązkowa (pptx - hasło). Wymagana jest jedynie znajomość definicji marketingu szeptanego

i wirusowego oraz podanych poniżej przykładów (jako materiałów, o których rozmawiają - "szepczą" potencjalni klienci rozpowszechniając (w sposób wirusowy) informacje o marce lub produkcie.

 

Marketing wirusowy - przykłady:

 Thinkmodo (agencja zajmująca się wyłącznie marketingiem wirusowym): kampanie [2] [11] [12] [19].

 Woda Evian (2013)

 Samsung (Samsung Galaxy Note 3) - fotografia

 Yes We Can - Barack Obama Music Video

 Serce i Rozum playlista

 Allegro i "Legendy polskie"

 

Inne formy manipulacji:

 de Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania); Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (z wykładu 4):

 J. Gajda, Sposoby manipulowania poprzez mass media:

 S. Juszczyk, Wizerunki medialne: uproszczenie, mijanie się z prawdą czy manipulacja?:

 Z. Kwieciński, Globalonia - światowy rynek bredni:

 K. Wenta: Manipulacja we wzorcu osobowym obywatela:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Znajomość tricków stosowanych podczas konstruowania sloganów reklamowych.

 Umiejętność rozpoznania i nazwania triku zastosowanego w konkretnym sloganie.

 Znajomość pojęć marketing szeptany i wirusowy.

 Umiejętność wskazania reklam, w których zastosowano rozwiązania mają sprzyjać marketingowi wirusowemu.

 

Literatura:

 

Okładka książki "Psychologia reklamy"

Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży

Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku

Marketing wirusowy w internecie

 

WYKŁAD 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT 1:

Interfejs a rodzaj oddziaływań.

Osobowość interfejsu; wielkość interfejsu; wierność odwzorowania - jakość obrazu a jakość dźwięku.

 

Zagadnienia:

 Osobowość interfejsu:

 Wielkość interfejsu (materiał prowadzącego):

 Jakość obrazu a jakość dźwięku.

 Synchronizacja obrazu i dźwięku.

 

Materiały dodatkowe:

 Osobowość interfejsu (hasło).

 Interfejs - wierność odwzorowania - wierność odwzorowania (hasło).

 Interfejs - kolorystyka i struktura:

 

Literatura:

 

Byron Reeves, Clifford Nass, Media i Ludzie

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 W jaki sposób można "nadać osobowość" interfejsom głosowym. Jakie były konkluzje z badań (osobowości niezgodne, osobowości zgodne,

zmiana osobowości interfejsu podczas eksperymentu).

 Wierność odwzorowania rzeczywistości (różnice w przypadku obrazu i dźwięku).

 Dlaczego wielkość interfejsu ma znaczenie?

 

TEMAT 2:

Rozpoznawanie form manipulacji w przekazach medialnych.

 

Zagadnienia:

 Typy uwagi a manipulacje medialne.

 Nowe metody badań marketingowych - neuromarketing.

 Propaganda: Propaganda Josepha Goebbelsa oraz słuchowisko Orsona Wellesa "Wojna światów" wg książki H.G. Wellsa.

 

Materiały i źródła:

 Film: Neuromarketing [cz.1] [cz.2] [cz.3] - (0:00-4:27)(14:25-17:24)(20:50-22:38)(26:18-30:00).

 Radiowe imperium Goebbelsa:

 Fragmenty filmu: Wielkie konstrukcje III Rzeszy - Propaganda (33 min) - (0:00-9:10) (15:58_19:10).

 Prezentacja: Typy uwagi a manipulacje medialne:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Neuromarketing.

 Typy uwagi (przede wszystkim przetwarzanie mimowolne, uwaga dowolna, torowanie), a odpowiadające im formy manipulacji.

 Umiejętność rozpoznania i nazwania triku zastosowanego w konkretnym przekazie medialnym.

 Znajomość pojęcia neuromarketing (na podstawie fragmentów filmu). Stosowane metody badań.

 Wiadomości na temat fenomenu medialnego słuchowiska Orsona Wellsa "Wojna światów".

 Wiadomości na temat propagandy medialnej Goebbelsa (PDF).


LABORATORIA

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Wprowadzenie.

 

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o pracy w systemie online (narzędzia Dysku Google).

Podanie hasła do materiałów.

Omówienie zadań podlegających ocenie.

Omówienie zadań, które miały być realizowane w pracowni komputerowej.

 

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Oddziaływania pozawerbalne w reklamie oraz w przekazach o charakterze edukacyjnym.

 

Zagadnienie:

:  Typy uwagi i możliwości stymulacji (uwaga dowolna, przetwarzanie mimowolne, torowanie, habituacja, utrzymanie uwagi) - wykład 3.

:  Manipulacje medialne a typy uwagi; rozwiązania stosowane w reklamie - wykład 7 (temat 2).

:  Triki stosowane podczas konstruowania sloganów reklamowych - wykład 6.

Warunkiem rozwiązania testu będzie uprzednie zalogowanie się na swoje konto Google.

 

W domu:

Obejrzeć film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji.

Uwaga! Powtórzyć materiał z wykładu dotyczący możliwości stymulacji procesów uwagi w przekazach multimedialnych (dla trzech form przekazu).

 

Pytania:

1. Jak zapewnić odpowiedni poziom stymulacji procesów uwagi w przekazie online (brak nauczyciela), aby zapewnić porównywalną jakość kształcenia?

2. W których miejscach (w przekazie multimedialnym) należy wprowadzać elementy stymulujące procesy uwagi?

 

Zadania:

1. Odnaleźć przekazy (zachować hiperłącza) stymulujące poszczególne typy uwagi w obrębie trzech form przekazu (jeśli był już ten wykład).

2. Zaprezentować i omówić (dokonując oceny skuteczności) poszczególne rozwiązania.

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Stymulacja uwagi mimowolnej w przekazach medialnych.

Konstruowanie / wyszukiwanie  i analiza przekazów medialnych stymulujących uwagę mimowolną .

 

Wejsciówka z wykładu

Informacje w Classroomie.

 

Zadanie:

Proszę odnaleźć w mediach (prasa, reklama TV, np. YouTube, ewentualnie radio, ale z radiem  może być problem, zatem nie jest to konieczne) trzy przykłady prezentowanych w poniższym filmie oddziaływań.

Każdy przygotowuje zatem dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować przetwarzanie mimowolne. Następnie należy zamieścić link do filmu na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładu trzeciego i siódmego (prezentacje). Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy przykład takiego oddziaływania, np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I opisujemy zastosowany trik.

 

Przykład gotowej pracy DOCX i PDF - po pobraniu pliku Worda można wpisać własne przykłady.

Podpisane prace (CW.3 Nazwisko Imię) należy przesłać w Classroomie na Dysk Google.

Dodatkowy plik z własnym przykładem podpisujemy identycznie.


FILM:
Przykłady eksperymentów badających wpływ oddziaływań stymulujące uwagę mimowolną na zapamiętywanie treści przekazu 
(4 min).

 

Materiały i źródła:

Oddziaływanie kolorów: czerwona sukienka (od 18:14) - materiał w Classroomie: Oszukać umysł

Ruch iluzoryczny - wywoływanie wrażenia ruchu tam gdzie go nie ma, np. na plakacie (hasło do pliku na Tablicy):

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Stymulacja uwagi dowolnej w przekazach medialnych.

Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza przekazów medialnych stymulujących uwagę dowolną (skuteczność oddziaływań).

 

Zadanie:

Na podstawie materiałów z wykładów poświęconych stymulacji uwagi dowolnej  proszę przygotować dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować uwagę dowolną. Następnie należy zamieścić link do reklamy na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane w nim oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładów. Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy przykład takiego oddziaływania, np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I opisujemy zastosowany trik.

 

Przykład gotowej pracy DOCX i PDF - po pobraniu można wpisać własne przykłady.

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.4 Nazwisko Imię) należy przesłać w Classroomie na Dysk Google.

Dodatkowy plik z własnym przykładem podpisujemy identycznie.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Torowanie w przekazach medialnych.

Konstruowanie / wyszukiwanie i analiza przekazów medialnych kształtujących skojarzenia (...) oraz stosowanie bodźców podprogowych.

 

Przykłady torowania

Filmy realizowane na zajęciach

 

Zadanie:

Na podstawie materiałów z wykładów poświęconych oddziaływaniom torującym (prezentacje wykład  3 i 7) oraz analizując filmy z Dysku Google proszę przygotować dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy zamieścić link do filmu na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane oddziaływanie (2 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładów. Proszę pamiętać o oddziaływaniach, których celem jest uzyskiwanie efektów podobnych, jak w przypadku stosowania bodźców podprogowych (dynamiczna akcja odwraca uwagę od małego napisu lub słów lektora) oraz w wyniku przenoszenia wrażenia (szczególnie w reklamach skierowanych do dzieci). Dodatkowo samodzielnie przygotowujemy przykład takiego oddziaływania, np.: grafika, audio, prezentacja lub film. I opisujemy zastosowany trik.

 

Przykład gotowej pracy DOCX i PDF - po pobraniu można wpisać własne przykłady.

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.5 Nazwisko Imię) należy przesłać w Classroomie na Dysk Google.

Dodatkowy plik z własnym przykładem podpisujemy identycznie.

 

Materiały i źródła:

"Niewidzialny clown" (od 08:14) - materiał w Classroomie: Oszukać umysł

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Konstruowanie / wyszukiwanie sloganów reklamowych oraz ocena ich skuteczności.

 

Zadanie:

Proszę zapoznać się z prezentacją poświęconą konstruowaniu sloganów reklamowych (wykład 6). Proszę odnaleźć w prasie (samodzielnie wykonana fotografia) lub pobrać z mediów elektronicznych fotografie trzech reklam wykorzystujących trzy różne (omówione na wykładzie) rozwiązania. Fotografie proszę opisać charakteryzując konkretne rozwiązanie. Jeśli w jednej reklamie zastosowano kilka rozwiązań proszę je odnaleźć i opisać.

 

Przykład gotowej pracy DOCX i PDF - po pobraniu można wpisać własne przykłady.

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.6 Nazwisko Imię) należy przesłać w Classroomie na Dysk Google.

Dodatkowy plik z własnym przykładem podpisujemy identycznie.

 

Materiały i źródła:

 Marketing szeptany i wirusowy:

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Ilościowa analiza tekstów kultury - na przykładzie wybranych audycji.

 

FILM: Ilościowa analiza tekstów kultury (9 min).


Tekstem kultury może być dowolna audycja radiowa lub telewizyjna, a także publikacja prasowa lub książka.

Udostępnione poniżej oba artykuły wspominają także o analizie jakościowej tekstów - tę pomijamy. Trzeba jednak umieć je rozróżnić.

 

Zadanie:

Proszę odszukać w serwisie YouTube dwa krótkie filmy dotyczące jednego wydarzenia. Najlepiej wiadomości telewizyjne pochodzące z różnych stacji informacyjnych (TVN24 i Polsat oraz zestawić je z wiadomościami, np. z TV Republika lub TV Trwam).

 

Proszę zapoznać się z materiałami poświeconymi ilościowej analizie tekstów kultury i odpowiedzieć na pytania w zamieszczonym poniżej teście.

 

Materiały i źródła:

 J. Fiske, Ilościowa analiza tekstów kultury - przykłady:

 T. Goban-Klas, Znaczenie analizy zawartości:

 

KOLOKWIUM ONLINE (TEST ZALICZENIOWY)

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

 Test - zagadnienia.

 

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google UZ.

 

 


 Zagadnienia:

Zagadnienia podano pod każdym wykładem - są oznaczone kolorem błękitnym: "Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym".

 

FILM: Test zaliczeniowy z wykładu - przebieg testu oraz zagadnienia i pytania  (46 min).

 

Zagadnienia na kolokwium zaliczeniowe z wykładu to treść dokumentów, które można pobrać na niniejszej stronie. Dla ułatwienia dodam, że zazwyczaj pytania układam do treści zaznaczonych wyróżniającym się kolorem. Kolokwium będzie przeprowadzone w postaci testu online (większość pytań zamkniętych) rozwiązywanego w domu. Na pytania trzeba odpowiedzieć w czasie 40 minut. O wyznaczonej godzinie test zostanie wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).
 

Zagadnienia (wszystkie zagadnienia/pytania przeanalizujemy na zajęciach):

·       Jerome Bruner – konstruktywizm (koncepcja 3 systemów reprezentacji); koncepcja człowieka.

·       Koncepcja Jerome Brunera a Model systemów pamięci Endela Tulvinga.

·       Związek jej koncepcji z trzema formami przekazu oraz sposobami stymulacji procesów uwagi.

·       Albert Bandura i jego teoria społecznego uczenia się (uzasadnienie stosowania filmu i animacji w procesie nabywania wiedzy proceduralnej).

·       Burrhus F. Skinner – koncepcja człowieka; nauczanie programowane; technologia kształcenia.

·       Koncepcja Seymoura Paperta i jej wpływ na rolę i miejsce komputera w edukacji.

·       Derrick de Kerckhove i jego definicja multimediów (4 filary) – każdy filar pozytywne i negatywne aspekty w zakresie oddziaływania na dzieci i młodzież.

·       Multimedia, a nowe preferencje poznawcze dzieci i młodzieży („krótkie spojrzenia”; załamanie przerwy między bodźcem a reakcją; reakcje obronne
       i orientujące; cyfrowa demencja; zanik czytelnictwa; zmniejszająca się zdolność skupiania uwagi).

·       Typy uwagi a formy manipulacji.

·       Okulografia (eyetracking) oraz wykresy utrzymania uwagi YouTube Analytics jako narzędzia badawcze.

·       Media i ludzie: osobowość interfejsu, wielkość interfejsu, wierność odwzorowania.

·       Słownictwo reklam oraz marketing wirusowy.

 

·       Znajomość filmów: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji; Meandry czytania; Koniec ery druku (a przemiany społeczne); Neuromarketing (fragmenty).


Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1