opracowanie dr inż. Jarosław Wagner KMTI UZ

 001 Hot Potatoes informacje ogólne   

 

001 Hot Potatoes informacje ogólne
002 JCLOZE - tworzenie pytania - zadanie z luką
003 JCLOZE - konfiguracja
004 JQUIZ - tworzenie pytania z jedną poprawną odpowiedzią
005 JQUIZ - tworzenie pytania - wybór wielokrotny
006 JQUIZ - tworzenie pytania - krótka odpowiedź
007 JQUIZ - konfiguracja
008 JCROSS - tworzenie krzyżówki
009 JMIX - tworzenie zadania - zadanie na porządkowanie
010 JMIX - konfiguracja
011 JMATCH - tworzenie zadania - zadania na dopasowywanie
012 JMATCH - zadanie z ustaloną jedną odpowiedzią
013 Dodawanie grafiki do zadania
014 Dodawanie filmu do zadania
015 Dodawanie hiperłączy do zadania
016 Moduł THE MASHER - automatyczne łączenie pojedynczych zadań w jeden test
017 Manualne łączenie pojedynczych zadań w jeden test

 

Hot Potatoes jest pakietem, składającym się z sześciu aplikacji, przeznaczonym do tworzenia różnych form ćwiczeń, quizów i testów online.

Program jest dostępny w angielskiej wersji językowej, jednak w prosty sposób można dokonać tzw. spolszczenia interfejsu programu. Proces ten jest opisany w dalszej części kursu.

Składowymi programu Hot Potatoes są następujące moduły (rysunek 1):

  • JCloze
  • JQuiz
  • JCross
  • JMix
  • JMatch
  • The Masher
 

Rysunek 1. Interfejs programu Hot-Potatoes

rys

Każdy z modułów umożliwia stworzenie innego typu testów lub zadań.

  • JCloze - umożliwia generowanie zadań z luką;
  • JQuiz - umożliwia generowanie pytań typu: prawda-fałsz, wybór wielokrotny oraz krótka odpowiedź;
  • JCross - umożliwia generowanie krzyżówki
  • JMix - umożliwia generowanie tzw. rozsypywanek;
  • JMatch - umożliwia generowanie tzw. zadania na uporządkowanie;
     
  • The Masher - służy do łączenia pojedynczych zadań w cały test (opcja płatna)

 

Każdy test jest zapisywany w postaci pliku, z rozszerzeniem właściwym dla konkretnego modułu. Interesującą nas najbardziej postać testu, czyli pliki HTML, uzyskujemy dopiero po wyeksportowaniu go do takiego formatu. Szczególnie ciekawa jest technika leżąca u podstaw działania programu. Całość jest oparta na języku JavaScript, aczkolwiek autor quizów nie musi oczywiście dysponować najmniejszym nawet poziomem znajomości tego języka. Wszystkie quizy są generowane automatycznie, natomiast skrypty wykonują swoją pracę w przeglądarce, reagując na poczynania czytelnika.

Tworzenie ćwiczenia odbywa się w trzech głównych etapach:

  1. Wprowadzanie danych (pytań, odpowiedzi, itd.)
  2. Konfiguracja wyglądu stron (przygotowywanie podpisów na przyciskach, instrukcji i innych składników naszej strony WWW)
  3. Tworzenie strony WWW (konwersja ćwiczeń na format HTML lub DHTML).

 

Dodatkowe informacje o programie, jego instalacji oraz konfiguracji mogą Państwo znaleźć >>tu<<.