Każdy numer
zajęć (na niebieskim tle powyżej) jest linkiem do odpowiednich zajęć
(poniżej).
Każde zadanie laboratoryjne musi być zaliczone
(nieobecni mogą je wykonać w domu na podstawie instrukcji wideo). Za zadania
wykonywane na zajęciach studenci uzyskują od 0 do 1 punktu. Suma wszystkich
punktów będzie proporcjonalnie przeliczana na ocenę.
Wprowadzenie. Dyski sieciowe a
bezpieczeństwo danych.
Wprowadzenie:
Warunki
uzyskania
zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura
(literaturauzupełniając).
Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności korzystania z kont "Gmail" UZ
(nralbumu@g.elearn.uz.zgora.pl)
oraz Classroomów. Przedmiot "Komputer w
badaniach społecznych" jest wariantem prowadzonego przeze
mnie przedmiotu "Elektroniczne formy wspomagania badań
naukowych". Osoby nieobecne na pierwszych zajęciach powinny
zapoznać się z
warunkami uzyskania zaliczenia oraz z
filmem omawiającym poruszane na zajęciach zagadnienia.
Film dotyczy zajęć z "elektronicznych form wspomagania
badań naukowych, w którym należy pominąć treści dotyczące
wykładu.
●Człowiek
w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media. Elektroniczne
przyrządy pomiarowe w naukach społecznych. Poznawanie człowieka
(np. badania ankietowe) z zastosowaniem mediów i poprzez media.
●Systemy
reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów
medialnych.
●Technologia
informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości
współczesnych masmediów.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
●Zasady
bezpieczeństwa (ochrona danych) podczas pisania pracy naukowych -
wprowadzenie.
Materiały i
źródła (nieobowiązkowe):
Koncepcje człowieka a rola i miejsce
nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.1.
Koncepcje człowieka a rola i miejsce
nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.2.
Niejawne zagrożenia medialne. Forma
przekazu jako źródło zagrożeń medialnych.
Materiał prezentuje najbardziej
destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego
dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się
proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie
maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli.
Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności
czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej
demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.
Proszę zalogować się na swoje
konto i przejść do Classroomu. W folderze:
Pliki do pobrania znajduje się instrukcja zgodnie z
którą należy wykonać zadanie.
2. Przenieś ją
na Dysk Google i otwórz w dokumentach Google.
3. Tekst należy
sformatować: czcionka Roboto 11p - kolor czarny; tekst
wyjustowany.
4. Korzystając z opcji
Narzędzia/ Pisownia i Gramatyk (lub ręcznie - klikając PPM) , napraw tekst
(błędy podziału wiersza).
5. Plik pobierz z
rozszerzeniem Worda nazwij
zadanie1.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie:
Zaj3_Nazwisko (własne nazwisko).
Studenci odrabiający
zajęcia przesyłają plik w Classroomie korzystając z
hiperłącza do Dysku Google.
Zadanie 2
1. Pobierz wskazany
Artykuł_2.
Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako...
Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu
ani drukować). Kopiowanie jest możliwe, gdy plik PDF
zostanie otwarty
w przeglądarce Google Chrome.
2. Plik przenieś
na Dysk Google i otwórz w dokumentach Google.
3. Plik pobierz z
rozszerzeniem Worda nazwij
zadanie2.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie:
Zaj3_Nazwisko.
Studenci odrabiający
zajęcia przesyłają plik w Classroomie korzystając z
hiperłącza do Dysku Google.
Zadanie 3
1. korzystając ze strony SpeechTexter
(w przeglądarce Google Chrome) lub Dokumentów Google
podyktuj do komputera trzy linijki tekstu.
2.
Efekty pracy skopiuj do pliku Worda lub w
przypadku Dokumentów Google plik z
rozszerzeniem DOCX. Zmień jego nazwę na
zadanie3.docx
i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.
Multimedia w badaniach społecznych (materiał wideo).
Zadanie 1
●Pobierz
plik audio w formacie
m4a (ciche i zaszumione nagranie ze smartfonu)
Spakowana wersja pliku:
zip Uwaga!
Chcąc pobrać plik audio bez jego otwierania, kliknij na
linku prawym przyciskiem myszy i wybierz:Zapisz
link jako...
●Plik
przeciągnij do programu
Audacity.
●Usuń
szum (jeśli będzie to konieczne nawet dwukrotnie).
●Zwiększ
głośność nagrania (jeśli w nagraniu jeden hałas uniemożliwia
zwiększenie głośności trzeba "zezwolić na obcinanie").
●Plik
eksportuj do formatu MP3.
●Plik
zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą
Audio.mp3.
Zadanie 2
● Pobierzfotografię
dokonaj korekt i przekształceń zgodnie z instrukcjami
prowadzącego (przede także usunąć metadane).
● Fotografię osadź poprawnie w dokumencie Worda
(wstawiaj, a nie wklejaj!).
● Wykonaj zrzut ekranowy strony
Uniwersytetu. Przytnij go zgodnie ze wskazaniami
prowadzącego i osadź poprawnie w dokumencie Worda.
●Dokument
Worda
zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą
Foto.docx
Zadanie 4
● Zgodnie z instrukcjami
prowadzącego pobierz film ze smartfonu lub serwisu YouTube.
●Wyodrębnij
dźwięk z filmu.
●Pliku
audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne
rozmiary.
Zadanie zostanie sprawdzone na
zajęciach.
Folder Zaj4_Nazwisko
proszę skompresować z zastosowaniem aplikacji 7-Zip (bez
hasła - na folderze klikamy prawym przyciskiem myszy i
wybieramy:
7-Zip / Dodaj do "Zaj4_Nazwisko.7z".Skompresowany folder proszę przesłać do Classroomu -
Link: Dysk Google - wysyłanie gotowych prac.
●3.
Problem zależnościowy w badaniach
społecznych:
Film 1 i
Film 2.
Materiały i
źródła:
Film 1: Ankieta
elektroniczna na stronie internetowej.
Zagadnienia:
● 1.
Test na stronie internetowej - Formularze Google.
●2.
Eksperyment
pedagogiczny
●3.
Badania pilotażowe.
●4.
Pretest/
posttest.
Materiały i
źródła:
Film 2: Test i witryna
internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych
z zastosowaniem Formularzy GooglE.
Zadanie
●
Na zajęciach opracujemy przykładową ankietę
(wszyscy identyczną). W domu będzie trzeba sformułować
problem zależnościowy i na jego podstawie
zmodyfikować pytania ankietowe..
●
Adres testu lub ankiety proszę
zarejestrować w Classroomie.
Materiał
nieobowiązkowy:
Dodatkowe elementy na stronie
internetowej (filmy):
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Excel
(film 2) Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami.