Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer System Windows - ciekawostki O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych ICT Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Kanał YouTube Plan zajęć EFWBN Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

Dysk Google

newocr.com

Konwerter plików PDF

Generator kodów QR

 

 

..
 

Logo przedmiotu KwBS

KOMPUTER W BADANIACH SPOŁECZNYCH 21-PSocjalna-SP (2022-23 Lato)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 
 

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


         

21PSocjalna-SP
Pn. DP 13:15-14:40

         
         

FREKWENCJA  |  PLAN UZ 

LABORATORIA

Terminy

Tematy

 01  27.02.2023

 02  13.03.2023

 03  27.03.2023

 04  24.04.2023

 05  15.05.2023

 06  29.05.2023

 07  12.06.2023

 08  19.06.2023

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe a bezpieczeństwo danych.

- Anonimizacja wyników badań. Szyfrowanie materiałów badawczych (sprawdzian praktyczny).

- Technologia OCR oraz zamiana mowy na tekst.

- Multimedia w pracy badawczej.

- Ankieta i test elektroniczny (praca na zajęciach i w domu - na ocenę)

- Arkusz kalkulacyjny - przypomnienie. Tabele przestawne jako narzędzie do analizy danych ankietowych.

- Ankieta elektroniczna - analiza wyników z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego.

- Prezentacja wyników badań. Tematy dodatkowe - nieobowiązkowe.

Każdy numer zajęć (na niebieskim tle powyżej) jest linkiem do odpowiednich zajęć (poniżej).

Każde zadanie laboratoryjne musi być zaliczone (nieobecni mogą je wykonać w domu na podstawie instrukcji wideo). Za zadania wykonywane na zajęciach studenci uzyskują od 0 do 1 punktu. Suma wszystkich punktów będzie proporcjonalnie przeliczana na ocenę.

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Wprowadzenie. Dyski sieciowe a bezpieczeństwo danych.

 

Wprowadzenie:

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura (literatura uzupełniając). Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności korzystania z kont "Gmail" UZ (nralbumu@g.elearn.uz.zgora.pl) oraz Classroomów. Przedmiot "Komputer w badaniach społecznych" jest wariantem prowadzonego przeze mnie przedmiotu "Elektroniczne formy wspomagania badań naukowych". Osoby nieobecne na pierwszych zajęciach powinny zapoznać się z warunkami uzyskania zaliczenia oraz z filmem omawiającym poruszane na zajęciach zagadnienia. Film dotyczy zajęć z "elektronicznych form wspomagania badań naukowych, w którym należy pominąć treści dotyczące wykładu.

 

 

Zagadnienia:

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media. Elektroniczne przyrządy pomiarowe w naukach społecznych. Poznawanie człowieka
   (np. badania ankietowe) z zastosowaniem mediów i poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Zasady bezpieczeństwa (ochrona danych) podczas pisania pracy naukowych - wprowadzenie.

 


Materiały i źródła (nieobowiązkowe):

Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.1.

 

Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.2.


Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych.

Materiał prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Anonimizacja wyników badań. Szyfrowanie materiałów badawczych.

 

Zagadnienia:

 Przechowywanie danych lokalnie oraz w chmurze.

 Dyski sieciowe.

 Dane geolokalizacyjne w fotografiach (szyfrowanie i usuwanie).

 

Materiały:

 Bezpieczeństwo i ochrona danych:  (tylko punkt 5).

 Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej.

 Film "Dyski sieciowe i szyfrowanie" (46:58):


 

Zadanie

Proszę zalogować się na swoje konto i przejść do Classroomu. W folderze: Pliki do pobrania znajduje się instrukcja zgodnie z którą należy wykonać zadanie.

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Technologia OCR oraz zamiana mowy na tekst.

 

Zagadnienia:

Technologia OCR (Optical Character Recognition).

Odblokowywanie dokumentów PDF zabezpieczonych przed kopiowaniem i wydrukiem.

Dyktowanie tekstu do komputera.

 

Materiały:

Film ilustrujący praktyczne zastosowanie technologii OCR w Dokumentach Google (7:34):

 

Film 01a

01a. Rozpoznawanie skanowanego tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (4:17).

Film 01b

01b. Uproszczony proces skanowania tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (1:54).

Film 02

02. OCR - rozpoznawanie tekstu z plików graficznych, np. fotografii (3:16).

Film 03

03. Postępowanie z dokumentami PDF zabezpieczonymi znakiem wodnym  (1:56).

Film 04

04. Witryny odblokowujące zabezpieczone pliki PDF (1:03).

Film 05a

05a. OCR - rozpoznawanie tekstu uzyskanego z zastosowaniem opcji PrintScreen (2:58).

Film 05b

 05b. OCR w trybie online - rozpoznawanie sfotografowanego tekstu (1:21).

Film 06

06. Calibre - odkodowywanie zabezpieczonych plików PDF i konwersja do formatu DOCX (1:35).

Film 07

07. Naprawa dużych partii tekstu rozpoznanych z zastosowaniem prostych narzędzi OCR (5:22).

08. Smartfon z systemem android jako skaner OCR. Aplikacja Text Skanner Android (1:47).

 

Film ilustrujący sposoby dyktowania tekstu do komputera (7:34):

Speech Recognition - pisanie głosem:

 SpeechTexter

 Dictation.io

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.

Windows 11 - skrót uruchamiający pisanie głosowe: [Symbol Windows] + [H]

 

ZADANIA


Zadanie 1

1. Pobierz fotografię lub fotografię w pliku skompresowanym: Foto1.7z.

 

2. Przenieś ją  na Dysk Google i otwórz w dokumentach Google.

 

3. Tekst należy sformatować: czcionka Roboto 11p - kolor czarny; tekst wyjustowany.

 

4. Korzystając z opcji Narzędzia/ Pisownia i Gramatyk (lub ręcznie - klikając PPM) , napraw tekst (błędy podziału wiersza).

 

5. Plik pobierz z rozszerzeniem Worda nazwij zadanie1.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko (własne nazwisko).

    Studenci odrabiający zajęcia przesyłają plik w Classroomie korzystając z hiperłącza do Dysku Google.


Zadanie 2

1. Pobierz wskazany Artykuł_2. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować). Kopiowanie jest możliwe, gdy plik PDF zostanie otwarty

    w przeglądarce Google Chrome.
 

2. Plik przenieś na Dysk Google i otwórz w dokumentach Google.

 

3. Plik pobierz z rozszerzeniem Worda nazwij zadanie2.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.
    Studenci odrabiający zajęcia przesyłają plik w Classroomie korzystając z hiperłącza do Dysku Google.


Zadanie 3

1. korzystając ze strony SpeechTexter (w przeglądarce Google Chrome) lub Dokumentów Google podyktuj do komputera trzy linijki tekstu.

 

2. Efekty pracy skopiuj do pliku Worda lub w przypadku Dokumentów Google plik z rozszerzeniem DOCX. Zmień jego nazwę na zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.


Zadanie 4

1. Folder Zaj3_Nazwisko skompresuj programem 7-Zip zabezpieczając hasłem: 123

2. Plik  Zaj3_Nazwisko.7z przenieś do Classroomu - folder: Dysk Google - wysyłanie gotowych prac. 

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia w pracy badawczej.

 

Zagadnienia

Nagrywanie wywiadu i obróbka pliku dźwiękowego.

Fotografia w pracy naukowej.

Film jako materiał badawczy.

 

Materiały

Film "Fotografia cyfrowa"

Audacity - obróbka dźwięku:

  

Pliki graficzne tabela PDF.

Zrzuty ekranowe: [Print Scrn], [Alt] + [Print Scrn], [Win] + [Print Scrn], [Win] + [Shift] + [S].

 

Multimedia w badaniach społecznych (materiał wideo).

 

Zadanie 1

 Pobierz plik audio w formacie m4a (ciche i zaszumione nagranie ze smartfonu) Spakowana wersja pliku: zip
   Uwaga!
Chcąc pobrać plik audio bez jego otwierania, kliknij na linku prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako... 

 Plik przeciągnij do programu Audacity.

 Usuń szum (jeśli będzie to konieczne nawet dwukrotnie).

 Zwiększ głośność nagrania (jeśli w nagraniu jeden hałas uniemożliwia zwiększenie głośności trzeba "zezwolić na obcinanie").

 Plik eksportuj do formatu MP3.

 Plik zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Audio.mp3.

 

Zadanie 2

Pobierz fotografię dokonaj korekt i przekształceń zgodnie z instrukcjami prowadzącego (przede także usunąć metadane).

Fotografię osadź poprawnie w dokumencie Worda (wstawiaj, a nie wklejaj!).

Wykonaj zrzut ekranowy strony Uniwersytetu. Przytnij go zgodnie ze wskazaniami prowadzącego i osadź poprawnie w dokumencie Worda.

 Dokument Worda zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Foto.docx

 

Zadanie 4

Zgodnie z instrukcjami prowadzącego pobierz film ze smartfonu lub serwisu YouTube.

 Wyodrębnij dźwięk z filmu.

 Pliku audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne rozmiary.

   Zadanie zostanie sprawdzone na zajęciach.

 

Folder Zaj4_Nazwisko proszę skompresować z zastosowaniem aplikacji 7-Zip (bez hasła - na folderze klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy:

7-Zip / Dodaj do "Zaj4_Nazwisko.7z". Skompresowany folder proszę przesłać do Classroomu - Link: Dysk Google - wysyłanie gotowych prac.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Ankiety i testy elektroniczne.

 

Zagadnienia:

 1. Ankieta elektroniczna (Formularze Google)

 2. Sondaż diagnostyczny

 3. Problem zależnościowy w badaniach społecznych: Film 1 i Film 2.

 

Materiały i źródła:

Film 1: Ankieta elektroniczna na stronie internetowej.

 

Zagadnienia:

 1. Test na stronie internetowej - Formularze Google.

 2. Eksperyment pedagogiczny

 3. Badania pilotażowe.

 4. Pretest/ posttest.

 

Materiały i źródła:

Film 2: Test i witryna internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych  z zastosowaniem Formularzy GooglE. 

 

Zadanie

Na zajęciach opracujemy przykładową ankietę (wszyscy identyczną). W domu będzie trzeba sformułować problem zależnościowy i na jego podstawie
   zmodyfikować pytania ankietowe..

Adres testu lub ankiety proszę zarejestrować w Classroomie.

 

Materiał nieobowiązkowy:

Dodatkowe elementy na stronie internetowej (filmy):

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

 Arkusz kalkulacyjny przypomnienie.

 

Zagadnienia:

 1. Microsoft Excel - podstawy cz. 1.

 2. LibreOffice Calc - podstawy cz. 1.

 3. Tabele przestawne (dla załogowanych).

 

Materiały:

Plik XLSX do ćwiczenia w domu (można otworzyć w Calcu i zapisać z rozszerzeniem ODS).

Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7. Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

 

Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7. Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

 


Starsze wersje arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel


Film: Microsoft Excel 2003/ 2007/ 365 (różnice i podobieństwa).

Hiperłącza do poszczególnych fragmentów filmu:

[00:00] Informacje dla użytkowników.

[00:41] 1. Microsoft Excel - dostosowanie interfejsu (tylko Excel 2003).

[04:34] 2. Wprowadzanie danych do komórek. Operacje na komórkach.

[11:49] 3. Formatowanie kolumn i wierszy.

[16:57] 4. Konstruowanie tabeli oraz wprowadzanie funkcji (suma, adres bezwzględny).

[30:40] 5. Kwerenda sieci Web / Dane z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami (w poniższym filmie operacje w Excelu 365 z roku 2020).

[36:28] 6. Podstawowe funkcje (średnia, max, min, licz.jeżeli).

[38:20] 7. Wykresy.

[46:39] 8. Filtrowanie danych (sortowanie według wielu kryteriów).

[48:40] 9. Sumy częściowe.

[52:42] 10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).

 

Kurs zrealizowany w 2009 roku na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365) z roku 2019.

 

Excel (film 2) Microsoft Excel 365 (wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami.

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Ankieta elektroniczna - analiza wyników z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego.

 

Zagadnienia:

● Automatyczne eliminowanie ankiet respondentów niespełniających kryteriów przynależności do próby badawczej.

● Adaptacja formuł arkusza kalkulacyjnego pozwalająca na zamianę odpowiedzi tekstowych na postać liczbową.

 

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1 (materiał wideo).

 

Zadania (na podstawie powyższego materiału wideo):

Dokonać transformacji odpowiedzi tekstowych do postaci liczbowej.
Pliki do zajęć w Classroomie.

LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Prezentacja wyników badań.


Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2 (materiał wideo).

 

Zagadnienia:

● Filtrowanie.

● Tworzenie tabel, obliczenia procentowe.

● Wizualizacja wyników badań - mechanizmy Formularzy Google oraz tworzenie wykresów.

● Gromadzenie danych odpowiadających poszczególnym hipotezom

 

Zadania:

● Pobrać skoroszyt Excela lub Calca.

● Dokonać wnioskowania (procenty) na temat badanej populacji.

● Przygotować dane do analizy statystycznej (weryfikacji hipotez badawczych).

● Wykonać zestawienia tabelaryczne oraz wykresy do wszystkich hipotez.

● Zmienić nazwę pliku XLSX na Zaj8_Nazwisko.xlsx i przesłać na Dysk Google (w Classroomie).
 

TEMATY DODATKOWE

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

 

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza się, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film: Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

● Strategie zaawansowanego wyszukiwania informacji.

 


 

Wstępne formatowanie pracy magisterskiej (zgodnie z wymogami) - E-LEARNING (samodzielne przygotowanie do testu)

 

Zadanie:

● Ze strony wydziału należy pobrać wzór pierwszej strony pracy magisterskiej.

● Na podstawie udostępnionego tu dokumentu Worda przygotować koncepcję własnej pracy magisterskiej (temat nie musi być prawdziwy).

● Oba dokumenty należy scalić i sformatować zgodni z poniższą instrukcją wideo.

● Proszę pamiętać, aby na pierwszej stronie umieścić dane autora, tytuł oraz datę.

● W dokumencie nie trzeba zamieszczać przypisów, rysunków, wykresów ani tabel.

● Do oceny przesyłamy dokument z marginesami lustrzanymi.

● Gotowy plik należy nazwać: Zaj8_Nazwisko.docx oraz przesłać na Dysk Google.

 

 

Zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Inne sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12):

 

Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10) - uzupełnienie powyższego filmu:

 

  

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1