Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

..
 

TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE W ADMINISTRACJI (2021)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz


Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


STUDIA  STACJONARNE   STUDIA  NIESTACJONARNE  

 FREKWENCJA  

 PLAN    NS  

 

 

21 ADM - SP/A

7:30 -9:05

21 ADM - SP/B

9:15 -10:50

 

21 ADM - NP/A

9:15 -10:55

21 ADM - NP/B

7:30 -9:10

 
CLASSROOM CLASSROOM   CLASSROOM CLASSROOM    
     

 

WTORKI

STUDIA STACJONARNE - TEMATY

 01  02-03-2021

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe. Bezpieczeństwo danych.

 02  09-03-2021

 03  09-03-2021

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego Test online (40 min).

- Edytor tekstu - wprowadzenie.

 04  16-03-2021

- Edytor tekstu - sprawdzian praktyczny 2 godz. (LibreOffice Writer lub ewentualnie Microsoft Word).

 05  23-03-2021

- (1) Ankieta elektroniczna na stronie WWW; (2) Arkusz kalkulacyjny - wprowadzenie (samodzielnie na podstawie materiałów wideo).

 06  30-03-2021

- Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian online 2 godz. (LibreOffice Calc lub ewentualnie Microsoft Excel).

 07  06-04-2021

- Bazy danych UZ. Dostęp przez PROXY oraz WebVPN (LEX i Legalis) - materiał wideo i samodzielne ćwiczenia.

- Bazy danych (e-learning). Test online.

- Profil zaufany; ePUAP; mObywatel; ZIP i pacjent.gov.pl (założyć/ zarejestrować/ umieć omówić).

 07  13-04-2021

- Multimedialna witryna internetowa na Dysku Google (zadanie do wykonania).

Strona musi być poświęcona jednej sprawie, którą można załatwić w portalu ePUAP.

Ocena (w domu) multimedialnych witryn internetowych (mechanizmy interaktywne, tekst, grafika, wideo, interaktywne mapy, prezentacje, ankiety).

 

TERMINY

STUDIA NIESTACJONARNE - TEMATY

 01  28-02-2021

 02  28-02-2021

 03  28-02-2021

- Wprowadzenie. Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego. Test online (40 min) - termin do uzgodnienia.

- Edytor tekstu wprowadzenie (e-learning).

 04  14-03-2021

- Edytor tekstu - sprawdzian online 2 godz. (LibreOffice Writer lub ewentualnie Microsoft Word).

 05  28-03-2021

- (1) Ankieta elektroniczna na stronie WWW; (2) Arkusz kalkulacyjny - wprowadzenie (samodzielnie na podstawie materiałów wideo).

 06  11-04-2021

 07  11-04-2021

- Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian online 2 godz. (LibreOffice Calc lub ewentualnie Microsoft Excel).

- Bazy danych UZ. Dostęp przez PROXY oraz WebVPN (LEX i Legalis) - materiał wideo i samodzielne ćwiczenia.

- Bazy danych (e-learning). Test w domu - bez ograniczeń czasowych.

- Profil zaufany; ePUAP; mObywatel; ZIP i pacjent.gov.pl (założyć/ zarejestrować/ umieć omówić).

- Multimedialna witryna internetowa na Dysku Google (zadanie do wykonania).

Strona musi być poświęcona jednej sprawie, którą można załatwić w portalu ePUAP.

Ocena (w domu) multimedialnych witryn internetowych (mechanizmy interaktywne, tekst, grafika, wideo, interaktywne mapy, prezentacje, ankiety).

Uwaga! Numery wykładów i laboratoriów są hiperłączami. Wszystkie hiperłącza zamieszczone na stronie są wyróżnione kolorem zielonym.

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Wprowadzenie.

Praca z dyskiem sieciowym.

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego.

 

Zajęcia e-learningowe - podstawowe procedury

 

Film: Zajęcia e-learningowe - podstawowe procedury (49:32) należy koniecznie obejrzeć.

Prezentowane treści dotyczą każdych laboratoriów prowadzonych przez dr Jacka Jędryczkowskiego

Materiał informuje o sposobie korzystania z witryny i Classromu, zasadach oceniania oraz sposobach wglądu do własnych ocen.

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Terminy / pojęcia:

Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI a TIK (ICT); rola i miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny (Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base); Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze; multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS (formularze - ankiety i testy).

 

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 

POTWIERDZENIE ZNAJOMOŚCI WARUNKÓW UZYSKANIA ZALICZENIA

 

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca z dyskiem sieciowym.

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego.

 

1. Wprowadzenie. Praca z dyskiem sieciowym.

2. Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Materiały:

Wszystkie materiały oraz treści wymagane na teście (punkty od 1 do 5) znajdują się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU 2021

 

Cały kurs (oprócz punktu pierwszego ilustrują poniższe filmy)

Filmy: Bezpieczeństwo i ochrona danych.

 

 

Materiały dodatkowe:

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

 Edytor tekstu. Do wyboru LibreOffice Writer lub Microsoft Word - wprowadzenie.

 

WARIANT 1 (LIBREOFFICE WRITER)


Do pobrania plik ODT - materiał do samodzielnych ćwiczeń przed sprawdzianem.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem ODT.

Filmy: LibreOffice Writer - formatowanie dokumentów (1:24:33).

 

Przygotowując się do sprawdzianu należy uwzględnić następujące umiejętności:

 

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

Film: Personalizacja interfejsu (podstawowe ustawienia i personalizacja Writera).

Film: Zaznaczanie (Podobieństwa i różnice między Wordem).

Film: Usuwanie formatowania z wklejonego tekstu (wprowadzenie do formatowania tekstu).

Film: Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza.

Film: Przełączanie centymetrów na punkty drukarskie (w Wordzie nie ma tego problemu).

Film: Przenoszenie formatowania między akapitami.

Film: Przykład formatowania akapitu zgodnie z wytycznymi.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

Film: Numerowanie stron: ciągłe, od zadanej wartości, na wybranych stronach.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

Film: Automatyczny spis treści. Style i nagłówki (sposób pracochłonny - zaawansowany; nie polecam na sprawdzianie)

Film: Proste formatowanie nagłówków i generowanie automatycznego spisu treści (7:12) (ten sposób stosujemy na sprawdzianie).

4. Marginesy lustrzane.

Film: Ustawienia marginesów (starsza wersja kursu; konkretny przykład na filmie ilustrującym przebieg sprawdzianu od 9:22).

5. Pozioma strona.

Film: Wstawianie poziomej strony

6. Osadzanie i formatowanie tabeli.

Film: Tabele (starsza wersja kursu; konkretny przykład na filmie ilustrującym przebieg sprawdzianu od 10:52).

 

Powyższe filmy są elementami kursów (playlist), w których omówiono szereg dodatkowych zagadnień:

KURS LIBREOFFICE 6   (podstawowe zagadnienia)

KURS LIBREOFFICE 4 i 5 (starsza wersja - rozszerzony materiał).

 


Przygotowując się do sprawdzianu można samodzielnie wykonać poniższe ćwiczenie (nieobowiązkowe):

 

1. Proszę pobrać i zainstalować darmowy pakiet biurowy LibreOffice oraz pliki do samodzielnego wykonywania ćwiczeń:

 

- Dokument wzorcowy.

 

- Dokument ODT - tekst do samodzielnego sformatowania w ramach zajęć.

    

- Fotografia do wstawienia w dokumencie.


2. Korzystając z kursu online "Wstawianie ozdobnych tytułów - galeria Fontwork" wstawić własne imię i nazwisko w sposób wskazany w pliku ODT.

3. Korzystając z kursu online "Formatowanie akapitu" sformatować akapity w sposób przedstawiony w pliku PDF. Proszę pamiętać o przypisach dolnych.

4. Korzystając z kursu online "Marginesy" ustawić marginesy w sposób określony w pliku PDF.

5. Korzystając z kursu online "Wstawianie grafiki rastrowej do dokumentów tekstowych" osadzić fotografię w sposób podany w pliku PDF.

6. Korzystając z kursu online "Numerowanie stron" ustawić odpowiednie numery stron w sposób określony w pliku PDF.

 


 

WARIANT 2 (MICROSOFT WORD wersje 2016/365)

 

Do pobrania plik DOCX - materiał do samodzielnych ćwiczeń przed sprawdzianem.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem DOCX.

Filmy: Microsoft Word - formatowanie dokumentów (56:06).

 

Przygotowując się do sprawdzianu należy uwzględnić następujące umiejętności:

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

3. Marginesy lustrzane.

4. Pozioma strona.

5. Osadzanie i formatowanie tabeli.

 

Wymienione zagadnienia ilustruje zamieszczony poniżej film. Pod filmem umieszczono hiperłącza do konkretnych zagadnień.

Dwa kolejne filmy omawiają proste sposoby (zalecane na sprawdzianie) formatowania nagłówków oraz generowania automatycznego spisu treści.

Proszę pamiętać o umieszczeniu w spisie treści nagłówków nienumerowanych.

 

Film - zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Word - prosty sposób osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12) - zalecany na sprawdzianie:

 

Istotne uzupełnienie powyższego filmu.

Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10):

 

Materiał nieobowiązkowy:

Microsoft Word 2003 od podstaw: kurs.

 

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

 Edytor tekstu. Do wyboru LibreOffice Writer lub Microsoft Word - sprawdzian praktyczny online.

 

Sprawdzian z edytora tekstu

Do sprawdzianu najlepiej przygotowywać się wykonując zadania praktyczne samo oglądanie filmów instruktażowych
może być  niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów, czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word.

 

Trwający 2 godziny sprawdzian będzie weryfikował następujące umiejętności:

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

3. Marginesy lustrzane.

4. Pozioma strona.

5. Osadzanie i formatowanie tabeli.

 

Przebieg sprawdzianu:

1. W wyznaczonym terminie proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).

2. Z Dysku Google (także przez Classroom) pobrać plik ODT lub DOCX z numerem wskazanym przez prowadzącego (lista osób w folderze z plikami).

3. W nazwie pliku będzie już wpisany jego numer, np.: S015_WRITER_Nazwisko_Imię.odt lub  S015_WORD_Nazwisko_Imię.docx.

Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.: S015_WRITER_Nowak_Anna.odt lub  S015_WORD_Nowak_Anna.docx.

 

MICROSOFT WORD - film ilustrujący przebieg sprawdzianu (bez uproszczeń i skrótów).

Film został pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie one z wykonaniem zadania.

  

 

LIBREOFFICE WRITER - film ilustrujący przebieg sprawdzianu (bez uproszczeń i skrótów).

Film został pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie z wykonaniem zadania.

UWAGA! Po najnowszej aktualizacji opcja: Format / Strona nazywa się teraz Format / Styl strony (używane podczas wstawiania marginesów).

 

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

1. Ankieta elektroniczna na stronie internetowej - wprowadzenie.

2. Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel  lub LibreOffice Calc (samodzielne przygotowanie się do sprawdzianu).

 

TEMAT 1: Ankieta elektroniczna na stronie internetowej.

 

Film 1: Ankieta elektroniczna na stronie internetowej (pierwszy etap realizacji własnej witryny internetowej).

 

 

Film 2: Test i witryna internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych  z zastosowaniem Formularzy Google (materiał nieobowiązkowy).

 

 

Materiały uzupełniające (nieobowiązkowe):

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1.

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2.

 


 

TEMAT 2: Arkusz kalkulacyjny - samodzielne przygotowanie się do sprawdzianu.

Do pobrania plik ODS i XLSX do samodzielnych ćwiczeń

 

Film 1: Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7. - wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

 

Film 1: Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7. - wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

Uwaga!  Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą IDENTYCZNE zadania jak te zaprezentowane w powyższych filmach o Calcu i Excelu.

 

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel  lub LibreOffice Calc - sprawdzian praktyczny online.

 

Arkusz kalkulacyjny - przebieg sprawdzianu.

 

1. W wyznaczonym terminie proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).

2. Z Dysku Google (także przez Classroom) pobrać plik ODS lub XLSX z numerem wskazanym przez prowadzącego (lista osób razem z plikami).

3. W nazwie pliku będzie już wpisany jego numer, np.: S015_EXCEL_Nazwisko_Imię.xlsx lub  S015_CALC_Nazwisko_Imię.ods. Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.: S015_EXCEL_Nowak_Jan.xlsx lub  S015_CALC_Nowak_Jan.ods.

 

LibreOffice Calc - film ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie rzeczywistym. Celem filmu jest przybliżenie różnic między Microsoft Excel i LibreOffice Calck. Film jest pozbawiony słów lektora. To rozwiązanie ma na celu wymuszenie zapoznania się z pełną wersją kursu. Bez komentarza lektora część czynności może być niezrozumiała.

 

Uwaga!  Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.

 

Materiały uzupełniające dla osób które zdecydują się pisać sprawdzian w starszej wersji Microsoft Excel.

Film 1. Microsoft Excel 2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.

Hiperłącza do poszczególnych fragmentów filmu:

[00:00] Informacje dla użytkowników.

[00:41] 1. Microsoft Excel - dostosowanie interfejsu (tylko Excel 2003).

[04:34] 2. Wprowadzanie danych do komórek. Operacje na komórkach.

[11:49] 3. Formatowanie kolumn i wierszy.

[16:57] 4. Konstruowanie tabeli oraz wprowadzanie funkcji (suma, adres bezwzględny).

[30:40] 5. Kwerenda sieci Web / Dane z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami (w poniższym filmie operacje w Excelu 365 z roku 2020).

[36:28] 6. Podstawowe funkcje (średnia, max, min, licz.jeżeli).

[38:20] 7. Wykresy.

[46:39] 8. Filtrowanie danych (sortowanie według wielu kryteriów).

[48:40] 9. Sumy częściowe.

[52:42] 10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).

 

Kurs zrealizowany w 2009 roku na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365) z roku 2019.

 

Film 2. Microsoft Excel 365 (wersja z roku 2020/2021) - Import danych z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami.

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

1. Multimedialna witryna internetowa (kontynuacja tematu piątego).

2. Polskie Elektroniczne Platformy Usług Administracji Publicznej  jako temat witryny internetowej(Profil zaufany; ePUAP; mObywatel; ZIP i pacjent.gov.pl)

3. Bazy danych UZ. Dostęp przez PROXY oraz WebVPN - samodzielne zapoznanie sią z materiałem wideo.

4. W domu: tworzenie bazy danych LibreOffice/ OpenOffice Base - test online bez ograniczeń czasowych.

 

Film: Witryny Google (50:06) - kontynuacja filmu Ankieta elektroniczna na stronie internetowej prezentowanego na piątych zajęciach.

Materiał omawia sposoby osadzania wszystkich elementów podlegających ocenie.

 

 

Zadanie:

Na podstawie filmu proszę uzupełnić własną witrynę internetową (tę.
Tematyka: profil zaufany; ePUAP (wybrana usługa); mObywatel; ZIP i pacjent.gov.pl; wybrana usługa gov.pl.

Na banerze proszę zmienić: logo, nazwę witryny, fotografię oraz tytuł.

Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać w serwisie iconarchive).

W obrębię witryny powinny pojawić się:

- własny tekst  (na przynajmniej trzech - czterech podstronach),

- fotografie lub inne grafiki,

- filmy z serwisu YouTube,

- hiperłącza do innych witryn oraz dokumentów (np plików PDF zapisanych na własnym Dysku Google).

- autorska ankieta online lub test,

Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z zastosowaniem linku w Classroomie (rejestrację wykonaliśmy na piątych zajęciach). 

 

Film: Mapy Google na stronie internetowej (14:42) - materiał dla studiów stacjonarnych.

 

Film: Prezentacja multimedialna oraz pokaz zdjęć na stronie internetowej (15:12) - materiał dla studiów stacjonarnych.

 

Film: Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27) - materiał dla studiów stacjonarnych.

 

Film: Realizacja edukacyjnych Witryn Google (materiał nieobowiązkowy - zawiera informacje o tworzeniu rozwiązań do pracy grupowej).

Opracowana przez Państwa witryna nie musi posiadać hiperłącz do materiałów udostępnianych zalogowanym użytkownikom - wszystkie treści mają być ogólnodostępne. Na studiach niestacjonarnych wystarczą rozwiązania przedstawione na filmie powyżej.

 

 

 Spis treści filmu:

1. Witryna internetowa kursu.

1.1. Konto i narzędzia Google [00:30].

1.2. Realizacja prostej witryny edukacyjnej [04:55].

1.3. Publikowanie treści w Internecie [14:00].

1.4. System wymiany plików [18:46].

1.5. Hiperłącza do zasobów Internetu [24:05].

1.6. Prezentacja multimedialna na stronie internetowej [26:58].

1.7. Praca grupowa z jednym dokumentem oraz czat [32:31].

1.8. Formularz do rejestracji uczniów [36:06].

2. Testy online.

2.1. Tworzenie i udostępnianie testów online[46:09].

2.2. Zabezpieczenie testów przed nieuprawnionym dostępem [1:02:28].

 

 

W roku akademickim 2020-2021 rejestracja wyłącznie w Classroomie.

 

Przydatne narzędzia online:

 Adobe Color: wybór zestawu barw

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Fonty: 1001freefonts (licencje przede wszystkim do użytku osobistego).

 Fonty:  czcionki.com (dla każdej czcionki warto poszukać indywidualnie licencji).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

 


2. Polskie Elektroniczne Platformy Usług Administracji Publicznej (Profil zaufany; ePUAP; mObywatel; ZIP i pacjent.gov.pl).

 

Zadania:

1. ePUAP - umieć zreferować poszczególne opcje z "Katalogu spraw" w sekcji "Strefa klienta".

2. ePUAP - umieć zreferować poszczególne opcje z "Katalogu spraw" w sekcji "Strefa urzędnika".

3. Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP) - umieć omówić możliwości portalu.

4. mObywatel - umieć omówić możliwości aplikacji.

5. pacjent.gov.pl - umieć zreferować poszczególne opcje portalu.

 

Uwaga! Na swoje konta w systemach ePUAP i ZIP należy się logować wyłącznie w trybie incognito!

 

Adresy:

● OBYWATEL.GOV.PL

● Profil zaufany

● ePUAP

● YouTube - Jak założyć profil zaufany

● YouTube - ePUAP

● ZIP

● ZIP - rejestracja.


3. Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film: "Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego" prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

 

Zadanie (nie podczas epidemii):

Pobrać wskazane przez prowadzącego artykuły, umieścić w folderach podpisanych własnym Nazwiskiem i imieniem; skompresować 7zipem (hasło: 123) i przesłać na Dysk Google. Plik powinien mieć postać: Nazwisko_Imię.7z.

 


4. Tworzenie bazy danych LibreOffice Base (e-learning). Kurs zewnętrzny z kanału "Zmisiak" w serwisie YouTube:

 

1. Tworzenie bazy danych.

2. Przejmowanie danych z arkusza kalkulacyjnego.

3. Dodawanie nowych tabel i relacje.

4. Dodawanie danych przez formularze.

5. Filtrowanie danych i kwerendy.

6. Raporty.

7 Rozwiązywanie problemów.

 

Test można uruchamiać wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który zawiera odpowiedź.

ZAGADNIENIA - PYTANIA DO TESTU (dla zalogowanych studentów)

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1