Studia w Wyższej Szkole
Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze
na kierunku Wychowanie techniczne. Od 1993 r. przez cztery
lata praca w szkole podstawowej (matematyka, fizyka
technika, koło informatyczne, realizacja filmów
dydaktycznych). W międzyczasie ukończone studia podyplomowe
„Nauczanie matematyki z zastosowaniem technik komputerowych”
na Wydziale Matematyki, Fizyki i Techniki WSPTK w Zielonej
Górze.
Od 1997 roku asystent w
Zakładzie Multimedialnych Technologii Informacyjnych
(Instytut Zarządzania). Po zmianach organizacyjnych od 2001
praca w Katedrze Mediów i Technologii Informacyjnych na
Wydziale Nauk Pedagogicznych i Społecznych Uniwersytetu
Zielonogórskiego.
Obrona rozprawy doktorskiej
01.06.2004 pt. „Prezentacje multimedialne w procesie uczenia
się studentów”. Problematyka podjęta w rozprawie jest
dotyczy procesu uczenia się wspomaganego mediami. We
wszystkich jej częściach (teoretycznej, metodologicznej i
empirycznej) zawarte są odrębne, ale i nakładające się na
siebie dwie warstwy treści. Pierwsza obejmuje ogólną
problematykę pedagogiczno-psychologiczną z zakresu uczenia
się, indywidualizacji kształcenia, stylów poznawczych,
pamięci, procesów uwagi itp. Druga dotyczy konstruowania
programów komputerowych (prezentacji multimedialnych
tworzonych przez nauczycieli) i możliwości ich wykorzystania
w procesie uczenia się. Mając na względzie niezwykle
szerokie spektrum uwarunkowań procesu uczenia się,
zainteresowania badawcze zostały skoncentrowane wokół
możliwości kierowania przez komputer procesami uwagi.
Koncepcja ta znajduje uzasadnienie szczególnie w pracach
psychologów poznawczych, którzy przyjmują, iż warunkiem
koniecznym
|
procesu uczenia się
(zapamiętywania - kodowania) dowolnej informacji (wiadomości
i umiejętności) jest skoncentrowanie i utrzymanie uwagi na
bodźcach będących ich nośnikami.
Stosowane w edukacji media,
tylko w znikomym zakresie uwzględniają istnienie zróżnicowanych
preferencji poznawczych. Niedocenianym rozwiązaniem jest możliwość
indywidualizacji procesu uczenia się poprzez dobór odpowiedniej
formy przekazu. Istnienie tego typu preferencji uwarunkowane jest
poprzez dominację odmiennych systemów reprezentacji, na co wskazuje
między innymi Jerome Bruner. Preferencje te Howard Gardner określa
mianem profili poznawczych. Indywidualizacja oddziaływań w procesie
uczenia się, dokonywana poprzez dobór formy przekazu, może być
szczególnie istotna, albowiem każda z form posiada specyficzne
możliwości stymulacji procesów uwagi. Celem poszukiwań badawczych
(eksperymentu pedagogicznego) była zatem próba określenia kryteriów
umożliwiających klasyfikację studentów według reprezentowanych
profili poznawczych oraz określenie podatności przedstawicieli
uzyskanych w ten sposób grup na oddziaływania stymulujące
poszczególne procesy uwagi. Badania posiadały także wymiar
praktyczny. Zmierzały do określenia nowych możliwości
indywidualizacji procesu uczenia się z wykorzystaniem prezentacji
multimedialnych. Jej warunkiem, w rozumieniu niniejszej pracy, było
zbadanie, czy możliwe jest przejęcie przez prezentację części
funkcyjnych diagnostycznych, dostosowanie formy i parametrów
przekazu do indywidualnych możliwości i preferencji poznawczych
odbiorców oraz stymulacja procesów uwagi w sposób właściwy dla
danego profilu poznawczego. |
Stopień naukowy doktora
uzyskany 15.06.2004. Od Października 2004 adiunkt w Katedrze
Mediów i Technologii Informacyjnych – obecnie na Wydziale
Pedagogiki, Psychologii i Socjologii (od 01.10.2020
Wydział Nauk Społecznych) Uniwersytetu
Zielonogórskiego.
Od 12 października 2011 roku kierownik Pracowni
Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych.
Aktualna problematyka badawcza:
Podatność osób reprezentujących różne profile poznawcze na
oddziaływanie rozwiązań koncentrujących i utrzymujących
uwagę w procesie uczenia się z wykorzystaniem
multimediów. Odwzorowanie stymulacji pozawerbalnych w
przekazie edukacyjnym
[1] [2].
Rozpoznanie nowych preferencji
poznawczych młodzieży ukształtowanych poprzez korzystanie z
krótkich form przekazu multimedialnego o strukturze
hipertekstowej. Próba określenia możliwości wykorzystania
krótkich przekazów multimedialnych w procesie kształcenia na
odległość
[3]
[4].
Wykorzystanie narzędzi analitycznych (np. YouTube Analytics)
do określenia sposobów uczenia się studentów z zastosowaniem
filmów dydaktycznych oraz multimedialnych instrukcji
udostępnianych w trybie online.
e-mail służbowy:
j.jedryczkowski@kmti.uz.zgora.pl
e-mail prywatny:
j.jedryczkowski@gmail.com
|