Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

OPI

 

 

O AUTORZE

Logo: JJ kursy

Na podstawie: NAUKA POLSKA

 

Studia w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze na kierunku Wychowanie techniczne. Od 1993 r. przez cztery lata praca w szkole podstawowej (matematyka, fizyka technika, koło informatyczne, realizacja filmów dydaktycznych). W międzyczasie ukończone studia podyplomowe „Nauczanie matematyki z zastosowaniem technik komputerowych” na Wydziale Matematyki, Fizyki i Techniki WSPTK w Zielonej Górze.

Od 1997 roku asystent w Zakładzie Multimedialnych Technologii Informacyjnych (Instytut Zarządzania). Po zmianach organizacyjnych od 2001 praca w Katedrze Mediów i Technologii Informacyjnych na Wydziale Nauk Pedagogicznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Obrona rozprawy doktorskiej 01.06.2004 pt. „Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów”. Problematyka podjęta w rozprawie jest dotyczy procesu uczenia się wspomaganego mediami. We wszystkich jej częściach (teoretycznej, metodologicznej i empirycznej) zawarte są odrębne, ale i nakładające się na siebie dwie warstwy treści. Pierwsza obejmuje ogólną problematykę pedagogiczno-psychologiczną z zakresu uczenia się, indywidualizacji kształcenia, stylów poznawczych, pamięci, procesów uwagi itp. Druga dotyczy konstruowania programów komputerowych (prezentacji multimedialnych tworzonych przez nauczycieli) i możliwości ich wykorzystania w procesie uczenia się. Mając na względzie niezwykle szerokie spektrum uwarunkowań procesu uczenia się, zainteresowania badawcze zostały skoncentrowane wokół możliwości kierowania przez komputer procesami uwagi. Koncepcja ta znajduje uzasadnienie szczególnie w pracach psychologów poznawczych, którzy przyjmują, iż warunkiem koniecznym

procesu uczenia się (zapamiętywania - kodowania) dowolnej informacji (wiadomości i umiejętności) jest skoncentrowanie i utrzymanie uwagi na bodźcach będących ich nośnikami.

  Stosowane w edukacji media, tylko w znikomym zakresie uwzględniają istnienie zróżnicowanych preferencji poznawczych. Niedocenianym rozwiązaniem jest możliwość indywidualizacji procesu uczenia się poprzez dobór odpowiedniej formy przekazu. Istnienie tego typu preferencji uwarunkowane jest poprzez dominację odmiennych systemów reprezentacji, na co wskazuje między innymi Jerome Bruner. Preferencje te Howard Gardner określa mianem profili poznawczych. Indywidualizacja oddziaływań w procesie uczenia się, dokonywana poprzez dobór formy przekazu, może być szczególnie istotna, albowiem każda z form posiada specyficzne możliwości stymulacji procesów uwagi. Celem poszukiwań badawczych (eksperymentu pedagogicznego) była zatem próba określenia kryteriów umożliwiających klasyfikację studentów według reprezentowanych profili poznawczych oraz określenie podatności przedstawicieli uzyskanych w ten sposób grup na oddziaływania stymulujące poszczególne procesy uwagi. Badania posiadały także wymiar praktyczny. Zmierzały do określenia nowych możliwości indywidualizacji procesu uczenia się z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Jej warunkiem, w rozumieniu niniejszej pracy, było zbadanie, czy możliwe jest przejęcie przez prezentację części funkcyjnych diagnostycznych, dostosowanie formy i parametrów przekazu do indywidualnych możliwości i preferencji poznawczych odbiorców oraz stymulacja procesów uwagi w sposób właściwy dla danego profilu poznawczego.

 

Stopień naukowy doktora uzyskany 15.06.2004. Od Października 2004 adiunkt w Katedrze Mediów i Technologii Informacyjnych – obecnie na Wydziale Pedagogiki, Psychologii i Socjologii (od 01.10.2020  Wydział Nauk Społecznych) Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Od 12 października 2011 roku kierownik Pracowni Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych.

 

Aktualna problematyka badawcza:
Podatność osób reprezentujących różne profile poznawcze na oddziaływanie rozwiązań koncentrujących i utrzymujących uwagę w procesie uczenia się z wykorzystaniem multimediów. Odwzorowanie stymulacji pozawerbalnych w przekazie edukacyjnym
[1] [2]. Rozpoznanie nowych preferencji poznawczych młodzieży ukształtowanych poprzez korzystanie z krótkich form przekazu multimedialnego o strukturze hipertekstowej. Próba określenia możliwości wykorzystania krótkich przekazów multimedialnych w procesie kształcenia na odległość [3] [4]. Wykorzystanie narzędzi analitycznych (np. YouTube Analytics) do określenia sposobów uczenia się studentów z zastosowaniem filmów dydaktycznych oraz multimedialnych instrukcji udostępnianych w trybie online.


e-mail służbowy: j.jedryczkowski@kmti.uz.zgora.pl
e-mail prywatny:
 j.jedryczkowski@gmail.com

 

BIOGRAM