[01] Media w
edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i kalcyfikacja
mediów edukacyjnych; przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów
(multimediów) w procesie nauczania-uczenia się (systemy reprezentacji a
konstrukcja komunikatów medialnych); ewolucja mediów, zakres i
możliwości oddziaływania; technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT)
jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów; cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność); ocena mediów edukacyjnych;
konstruowanie mediów edukacyjnych; obszary oddziaływań; rola i funkcje
mediów w procesie uczenia się: funkcje nauczyciela, a funkcje mediów;
zasady nauczania z zastosowaniem ICT.
Materiały:
-
media, media edukacyjne, multimedia [wykład 1 -2],
-
media edukacyjne wg prof. Wacława Strykowskiego [hasło],
-
funkcje mediów edukacyjnych wg prof. Wacława Strykowskiego [hasło].
[02] Od I.
Pawłowa do S. Paperta (od behawioryzmu do konstruktywizmu). Ewolucja
poglądów dotyczących realizacji oraz stosowania mediów edukacyjnych.
Materiały:
-
rola i miejsce multimediów w edukacji – podstawy teoretyczne,
-
teorie (nowsze ujęcie) - pewne zagadnienia wyjaśnione w prostszy sposób,
-
slajdy: sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a multimedia,
przekaz pozawerbalny, hipertekstowość, moduł edukacyjny,
-
J. Bruner a multimedia - rysunek (PDF).
[03] Model medium edukacyjnego:
Prezentacja multimedialna; struktury informacyjne; Model modułu
edukacyjnego w systemie kształcenia na odległość; e-learning.
Materiały:
-
prezentacja multimedialna, moduł edukacyjny w kształceniu na odległość,
-
prezentacja do wykładu (tylko dla prowadzącego).
Materiały dodatkowe (nieobowiązkowe):
-
moduł edukacyjny a motywacja w kształceniu na odległość,
-
prezentacja: "Moduł edukacyjny a motywacja w kształceniu na odległość",
-
indywidualizacja procesu uczenia się, a formy komunikacji w
e-learningowym module edukacyjnym.
[04]
Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z
zastosowaniem multimediów: diagnoza pedagogiczna (wiedza uprzednia,
możliwości poznawcze; preferencje poznawcze). Oddziaływanie multimediów
w oparciu o wyniki diagnozy: (1) zakres przekazywanego materiału oraz
stopień trudności uwzględniający wyniki pomiaru wiedzy uprzedniej. (2)
dopasowanie parametrów przekazu do indywidualnych możliwości poznawczych
ucznia, (3) dopasowanie przekazu do indywidualnych preferencji ucznia
(wybór preferowanej formy przekazu) oraz stymulacja procesów uwagi
(uwaga wolicjonalna; przetwarzanie mimowolne; utrzymanie uwagi: treści
wypoczynkowe, przeciwdziałanie habituacji; torowanie i bodźce
podprogowe) z zastosowaniem środków charakterystycznych dla preferowanej
formy przekazu.
Materiały:
-
prezentacja do wykładu (tylko dla prowadzącego).
[05]
Stymulacja sensoryczna w przekazie multimedialnym: tekst, dźwięk,
film i animacja; funkcjonowanie zmysłów; pismo piktograficzne i
alfabetyczne – obszary stymulacji; słuchanie ciałem; oddziaływanie
dźwięku (badania); reklama jako manipulacja - psychologiczne mechanizmy
reklamy.
Materiały:
-
Procesy uwagi.
- Film "Dzieje pisma" (prezentacja na
wykładzie lub plik od prowadzącego).
[06]
Instrukcja metodyczna medium edukacyjnego: stymulacja uwagi
wolicjonalnej; nadbudowa struktur poznawczych w oparciu o wiedzę
uprzednią – definicja odbiorcy; motywacja i formułowanie celów;
nastawienie – atrakcyjność przekazu;
Telewizja oddziaływanie
– triki prowadzące do wymuszania określonych zachowań u widza, np. oddziaływania utrudniające późniejszą naukę czytania.
Wykład
e-learningowy.
Przypominam, że niniejsze treści pojawią się na kolokwium zaliczeniowym,
natomiast studenci EMI będą musieli na "Projekcie edukacyjnym" napisać
własną instrukcję.
Treść
wykładu >Fragmenty
artykułu do pobrania<
Materiały:
-
Motywacja w procesie kształcenia na odległość (instrukcja metodyczna).
-
Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa
(oddziaływanie telewizji).
[07] Warstwa
dźwiękowa i obrazowa mediów edukacyjnych: (stymulacja procesów
poznawczych): dźwięk naturalny; mowa i słowo pisane; muzyka w filmie
dydaktycznym; ruch, światło, barwa; plany filmowe oraz punkty i kąty
widzenia kamery; czas w filmie dydaktycznym; oświetlenie obrazu
filmowego; obraz graficzny w filmie dydaktycznym; animacja.
Materiały:
-
Warstwa dźwiękowa mediów edukacyjnych
[hasło].
-
Warstwa
obrazowa mediów edukacyjnych
[hasło].
[08]
Interfejs multimedialnego programu komputerowego.
Wielkość, wierność odwzorowania, dobór lektora – osobowość interfejsu,
wideo-konferencja; kolorystyka.
Ewaluacja
z zastosowaniem mediów edukacyjnych: pojęcie ewaluacji i diagnozy
pedagogicznej; przypominanie i rozpoznawanie a zadania otwarte i
zamknięte; typy zadań testowych; algorytmy w testach elektronicznych;
gry edukacyjne, testy i ankiety elektroniczne.
Materiały:
-
Osobowość interfejsu
[hasło].
-
Interfejs -
wierność odwzorowania
[hasło].
-
Komputerowa forma ewaluacji osiągnięć uczących się [hasło].
-
Zadania w testach i ankietach elektronicznych.
-
Kurs: tworzenie elektronicznych testów i ankiet [hasło].
KOLOKWIUM ZALICZENIOWE - w
sesji egzaminacyjnej
(istnieje możliwość ustalenia wcześniejszego terminu)
Zagadnienia:
● Klasyfikacja
mediów edukacyjnych.
● Teorie
wskazujące na rolę i miejsce mediów w procesie uczenia się:
- J.
Bruner – teoria
- Bandura
– związek z teorią Brunera
- F.
Skinner – teoria (nauczanie programowane, technologia kształcenia).
- S.
Papert – teoria (!)
● Model
medium edukacyjnego,
a indywidualizacja procesu uczenia się.
● Klasyfikacja
prezentacji multimedialnych.
● Definicja
multimediów: multimedialność, interaktywność, hipertekstowość,
komunikacyjność
● Stymulacja
procesów uwagi w multimediach – typy uwagi i możliwość stymulacji (uwaga
wolicjonalna, przetwarzanie mimowolne, utrzymanie uwagi,
torowanie, habituacja).
● Instrukcja
metodyczna – co powinna zawierać?
● Warstwa
obrazowa i dźwiękowa filmu dydaktycznego.
● Treść
filmu pt. "Dzieje pisma" – stymulacja półkul mózgowych, wady i zalety
obu systemów pisma.
● Słownictwo
reklam i jego oddziaływanie (manipulacja) - do
samodzielnego opracowania na podst. artykułu.
● Telewizja
oddziaływanie – triki prowadzące do wymuszania określonych zachowań u
widza, np. oddziaływania utrudniające późniejszą naukę czytania.
● Interfejs
multimedialnego programu komputerowego. Wielkość, wierność odwzorowania,
dobór lektora – osobowość interfejsu, wideo-konferencja;
kolorystyka.
Uwaga!
Hasło do materiałów podawałem na wykładach. W przypadku problemów proszę
się kontaktować. Materiały są skompresowane. Do ich wypakowania jest
potrzebny program WinRar lub 7-Zip (większość
z Państwa na pewno posiada jeden z nich!). Programy te można pobrać
klikając na ich zielonych nazwach (lub szukając samodzielnie w Google).
Po zainstalowaniu programów wypakowanie wygląda następująco:
WinRar - klikamy
prawym przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy Wypakuj
tutaj, wpisujemy hasło,
klikamy OK i
gotowe.
7-Zip - klikamy prawym
przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy 7-Zip, a
następnie Wypakuj tutaj,
wpisujemy hasło,
klikamy OK i
gotowe.
MATERIAŁY DODATKOWE:
1.
Prezentacja - literatura i definicje - hasło (literatura,
komunikowanie, determinizm technologiczny, Modele).
2.
Media i media edukacyjne - hasło wg W. Strykowskiego.
3.
Media / TI / ICT / Multimedia (uwaga dodałem nowe materiały) - hasło.
6. Film "Dzieje pisma" (fragmenty
- 45 min.). Oddziaływanie mediów drukowanych. (streszczenie
- hasło).
1.
Radiowe imperium Goebbelsa - oddziaływanie radia.
(hasło).
2. Rola i oddziaływanie radia z rozdziału "Media
masowe w edukacji" (fragment).
3. Manipulacja w mass mediach - różne formy (artykuły
- hasło).
1. Telewizja - manipulacja wg. D. de Kerckhove z książki "Powłoka Kultury";
Rozdział 2: "Telewizja".
Marshall McLuhan
-
Marshall McLuhan - prezentacja - hasło,
-
Najistotniejsze informacje - hasło,
- Manipulacja materiały dodatkowe
- Marketing - reklama w mass mediach - masowa produkcja - globalny
kryzys - globalna katastrofa:
-
wprowadzenie - globalne zagrożenia i ich przyczyny ...
- Film:
Spisek żarówkowy - nieznana historia zaplanowanej nieprzydatność (53
min):
-
http://www.youtube.com/watch?v=QPPW8KM7eEU&feature=related
|