Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

 

MEDIA W EDUKACJI -  wykład


Katalog przedmiotu i warunki zaliczenia

NA KOLOKWIUM ZALICZENIOWYM WYMAGANE SĄ WYŁĄCZNIE TREŚCI Z WYKŁADÓW ORAZ Z UDOSTĘPNIONYCH ARTYKUŁÓW


TERMINY ZAJĘĆ:

 

Studia niestacjonarne
III EWiP; III POWiP

Studia stacjonarne
3 PED-EMiI; 3 PED-EWiP

 

8.00 - 10.15

8.00 - 9.30

 

[01] [28-09-2014]

[02] [12-10-2014]

[03] [26-10-2014]

[01] [13-10-2014]

[02] [27-10-2014]

[03] [12-11-2014] śr.

[04] [24-11-2014]

[05] [08-12-2014]

[06] [22-12-2014] e-learning

[07] [19-01-2015]

[08] [26-01-2015]


TEMATY WYKŁADÓW:

 

[01] Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i kalcyfikacja mediów edukacyjnych; przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów (multimediów) w procesie nauczania-uczenia się (systemy reprezentacji a konstrukcja komunikatów medialnych); ewolucja mediów, zakres i możliwości oddziaływania; technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów; cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność); ocena mediów edukacyjnych; konstruowanie mediów edukacyjnych; obszary oddziaływań; rola i funkcje mediów w procesie uczenia się: funkcje nauczyciela, a funkcje mediów; zasady nauczania z zastosowaniem ICT.

 

Materiały:

- media, media edukacyjne, multimedia [wykład 1 -2],

- media edukacyjne wg prof. Wacława Strykowskiego [hasło],

- funkcje mediów edukacyjnych wg prof. Wacława Strykowskiego [hasło].


[02] Od I. Pawłowa do S. Paperta (od behawioryzmu do konstruktywizmu). Ewolucja poglądów dotyczących realizacji oraz stosowania mediów edukacyjnych.

 

Materiały:

- rola i miejsce multimediów w edukacji – podstawy teoretyczne,

- teorie (nowsze ujęcie) - pewne zagadnienia wyjaśnione w prostszy sposób,

- slajdy: sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość, moduł edukacyjny,

- J. Bruner a multimedia - rysunek (PDF).


[03] Model medium edukacyjnego: Prezentacja multimedialna; struktury informacyjne; Model modułu edukacyjnego w systemie kształcenia na odległość; e-learning.

 

Materiały:

- prezentacja multimedialna, moduł edukacyjny w kształceniu na odległość,

- prezentacja do wykładu (tylko dla prowadzącego).

 

Materiały dodatkowe (nieobowiązkowe):

- moduł edukacyjny a motywacja w kształceniu na odległość,

- prezentacja: "Moduł edukacyjny a motywacja w kształceniu na odległość",

- indywidualizacja procesu uczenia się, a formy komunikacji w e-learningowym module edukacyjnym.


[04] Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z zastosowaniem multimediów: diagnoza pedagogiczna (wiedza uprzednia, możliwości poznawcze; preferencje poznawcze). Oddziaływanie multimediów w oparciu o wyniki diagnozy: (1) zakres przekazywanego materiału oraz stopień trudności uwzględniający wyniki pomiaru wiedzy uprzedniej. (2) dopasowanie parametrów przekazu do indywidualnych możliwości poznawczych ucznia, (3) dopasowanie przekazu do indywidualnych preferencji ucznia (wybór preferowanej formy przekazu) oraz stymulacja procesów uwagi (uwaga wolicjonalna; przetwarzanie mimowolne; utrzymanie uwagi: treści wypoczynkowe, przeciwdziałanie habituacji; torowanie i bodźce podprogowe) z zastosowaniem środków charakterystycznych dla preferowanej formy przekazu.

 

Materiały:

- prezentacja do wykładu (tylko dla prowadzącego).


[05] Stymulacja sensoryczna w przekazie multimedialnym: tekst, dźwięk, film i animacja; funkcjonowanie zmysłów; pismo piktograficzne i alfabetyczne – obszary stymulacji; słuchanie ciałem; oddziaływanie dźwięku (badania); reklama jako manipulacja - psychologiczne mechanizmy reklamy.

 

Materiały:

- Procesy uwagi.

- Film "Dzieje pisma" (prezentacja na wykładzie lub plik od prowadzącego).


[06] Instrukcja metodyczna medium edukacyjnego: stymulacja uwagi wolicjonalnej; nadbudowa struktur poznawczych w oparciu o wiedzę uprzednią – definicja odbiorcy; motywacja i formułowanie celów; nastawienie – atrakcyjność przekazu; Telewizja oddziaływanie – triki prowadzące do wymuszania określonych zachowań u widza, np. oddziaływania utrudniające późniejszą naukę czytania.

 

Wykład e-learningowy.

Przypominam, że niniejsze treści pojawią się na kolokwium zaliczeniowym, natomiast studenci EMI będą musieli na "Projekcie edukacyjnym" napisać własną instrukcję.

Treść wykładu >Fragmenty artykułu do pobrania<

 

Materiały:

- Motywacja w procesie kształcenia na odległość (instrukcja metodyczna).

- Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa (oddziaływanie telewizji).


[07] Warstwa dźwiękowa i obrazowa mediów edukacyjnych: (stymulacja procesów poznawczych): dźwięk naturalny; mowa i słowo pisane; muzyka w filmie dydaktycznym; ruch, światło, barwa; plany filmowe oraz punkty i kąty widzenia kamery; czas w filmie dydaktycznym; oświetlenie obrazu filmowego; obraz graficzny w filmie dydaktycznym; animacja.

 

Materiały:

- Warstwa dźwiękowa mediów edukacyjnych [hasło].

- Warstwa obrazowa mediów edukacyjnych [hasło].


[08] Interfejs multimedialnego programu komputerowego. Wielkość, wierność odwzorowania, dobór lektora – osobowość interfejsu, wideo-konferencja; kolorystyka. Ewaluacja z zastosowaniem mediów edukacyjnych: pojęcie ewaluacji i diagnozy pedagogicznej; przypominanie i rozpoznawanie a zadania otwarte i zamknięte; typy zadań testowych; algorytmy w testach elektronicznych; gry edukacyjne, testy i ankiety elektroniczne.

 

Materiały:

- Osobowość interfejsu [hasło].

- Interfejs - wierność odwzorowania [hasło].

- Komputerowa forma ewaluacji osiągnięć uczących się [hasło].

- Zadania w testach i ankietach elektronicznych.

- Kurs: tworzenie elektronicznych testów i ankiet [hasło].


KOLOKWIUM ZALICZENIOWE - w sesji egzaminacyjnej

(istnieje możliwość ustalenia wcześniejszego terminu)

 

Zagadnienia:

 Klasyfikacja mediów edukacyjnych.

 Teorie wskazujące na rolę i miejsce mediów w procesie uczenia się:

   - J. Bruner – teoria

   - Bandura – związek z teorią Brunera

   - F. Skinner – teoria (nauczanie programowane, technologia kształcenia).

   - S. Papert – teoria (!)

 Model medium edukacyjnego, a indywidualizacja procesu uczenia się.

 Klasyfikacja prezentacji multimedialnych.

 Definicja multimediów: multimedialność, interaktywność, hipertekstowość, komunikacyjność

 Stymulacja procesów uwagi w multimediach – typy uwagi i możliwość stymulacji (uwaga wolicjonalna, przetwarzanie mimowolne, utrzymanie uwagi,
   torowanie, habituacja).

 Instrukcja metodyczna – co powinna zawierać?

 Warstwa obrazowa i dźwiękowa filmu dydaktycznego.

 Treść filmu pt. "Dzieje pisma" – stymulacja półkul mózgowych, wady i zalety obu systemów pisma.

 Słownictwo reklam i jego oddziaływanie (manipulacja) - do samodzielnego opracowania na podst. artykułu.

 Telewizja oddziaływanie – triki prowadzące do wymuszania określonych zachowań u widza, np. oddziaływania utrudniające późniejszą naukę czytania.

 Interfejs multimedialnego programu komputerowego. Wielkość, wierność odwzorowania, dobór lektora – osobowość interfejsu, wideo-konferencja;
   kolorystyka.

 

Uwaga!

Hasło do materiałów podawałem na wykładach. W przypadku problemów proszę się kontaktować. Materiały są skompresowane. Do ich wypakowania jest potrzebny program WinRar lub 7-Zip (większość z Państwa na pewno posiada jeden z nich!). Programy te można pobrać klikając na ich zielonych nazwach (lub szukając samodzielnie w Google). Po zainstalowaniu programów wypakowanie wygląda następująco:

WinRar - klikamy prawym przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy Wypakuj tutaj, wpisujemy hasło, klikamy OK i gotowe.

7-Zip - klikamy prawym przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy 7-Zip, a następnie Wypakuj tutaj, wpisujemy hasło, klikamy OK i gotowe.

 


MATERIAŁY DODATKOWE:

 

1. Prezentacja - literatura i definicje - hasło (literatura, komunikowanie, determinizm technologiczny, Modele).

2. Media i media edukacyjne - hasło wg W. Strykowskiego.

3. Media / TI / ICT / Multimedia (uwaga dodałem nowe materiały) - hasło.

6. Film "Dzieje pisma" (fragmenty - 45 min.). Oddziaływanie mediów drukowanych. (streszczenie - hasło).

1. Radiowe imperium Goebbelsa - oddziaływanie radia. (hasło).

2. Rola i oddziaływanie radia z rozdziału "Media masowe w edukacji" (fragment).

3. Manipulacja w mass mediach - różne formy (artykuły - hasło).

1. Telewizja - manipulacja wg. D. de Kerckhove z książki "Powłoka Kultury"; Rozdział 2: "Telewizja".

 

Marshall McLuhan

- Marshall McLuhan - prezentacja - hasło,

- Najistotniejsze informacje - hasło,

- Manipulacja materiały dodatkowe

- Marketing - reklama w mass mediach - masowa produkcja - globalny kryzys - globalna katastrofa:

- wprowadzenie - globalne zagrożenia i ich przyczyny ...

- Film: Spisek żarówkowy - nieznana historia zaplanowanej nieprzydatność (53 min):

- http://www.youtube.com/watch?v=QPPW8KM7eEU&feature=related