[01] Media w
edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i kalcyfikacja
mediów edukacyjnych; przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów
(multimediów) w procesie nauczania-uczenia się (systemy reprezentacji a
konstrukcja komunikatów medialnych); ewolucja mediów, zakres i
możliwości oddziaływania; technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT)
jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów; cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność); ocena mediów edukacyjnych;
konstruowanie mediów edukacyjnych; obszary oddziaływań; rola i funkcje
mediów w procesie uczenia się: funkcje nauczyciela, a funkcje mediów;
zasady nauczania z zastosowaniem ICT.
[03] Model medium edukacyjnego:
Prezentacja multimedialna; struktury informacyjne; Model modułu
edukacyjnego w systemie kształcenia na odległość; e-learning.
[04]
Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z
zastosowaniem multimediów: diagnoza pedagogiczna (wiedza uprzednia,
możliwości poznawcze; preferencje poznawcze). Oddziaływanie multimediów
w oparciu o wyniki diagnozy: (1) zakres przekazywanego materiału oraz
stopień trudności uwzględniający wyniki pomiaru wiedzy uprzedniej. (2)
dopasowanie parametrów przekazu do indywidualnych możliwości poznawczych
ucznia, (3) dopasowanie przekazu do indywidualnych preferencji ucznia
(wybór preferowanej formy przekazu) oraz stymulacja procesów uwagi
(uwaga wolicjonalna; przetwarzanie mimowolne; utrzymanie uwagi: treści
wypoczynkowe, przeciwdziałanie habituacji; torowanie i bodźce
podprogowe) z zastosowaniem środków charakterystycznych dla preferowanej
formy przekazu.
Zadanie domowe: Wszyscy (którzy nie
posiadają) muszą założyć konto na Gmailu.
[05]
Multimedialne komponenty prezentacji (witryny edukacyjnej):
tekst i grafika, dźwięk,
film i animacja; przegląd i ocena witryn o charakterze edukacyjnym.
[06' ]
Elektroniczne ankiety testy i quizy : praca w chmurze;
interaktywne komponenty witryny edukacyjnej.
[06'']
Projekt
multimedialnej witryny CMS o charakterze edukacyjnym:
planowanie struktury oraz zawartości merytorycznej.
Korzystając z poniższego kursu
wideo proszę utworzyć własną witrynę w serwisie
weebly.com/?lang=pl
W nagłówku proszę zmienić fotografię oraz
tytuł. Należy także wstawić filmy z serwisu YouTube oraz
wykonane samodzielnie fotografie.
Witryna powinna mieć charakter edukacyjny.
Proszę pamiętać o sytuacjach dydaktycznych wymagających
upoglądowienia...
Po stworzeniu własnej strony proszę wkleić
jej adres (rozpoczynający się od http://)
do załączonego tu
FORMULARZA.
Klikając w prawym dolnym rogu niniejszego filmu można
włączyć tryb pełnoekranowy.
Z A L I C Z E N I E
Przygotowanie multimedialnej
witryny edukacyjnej (zgodnie ze wskazówkami z powyższego
kursu). Oceniana będzie przede
wszystkim treść witryny. Na stronie głównej należy wskazać
odbiorcę, dla którego przeznaczona jest witryna oraz
zakładany cel. Warto zatem zapoznać się z artykułem
poświęconym
INSTRUKCJI METODYCZNEJ.
Proszę
pamiętać o szerokiej gamie oddziaływań multimedialnych oraz
uwzględnieniu sytuacji dydaktycznych wymagających
upoglądowienia.
Treści uzupełniające: Edytor stron Web Site X5
Stronę internetową przygotujemy z zastosowaniem programu
WebSiteX5 wersja 11 -
Strona pobierania.
Uwaga!Na
starszych komputerach nie działa 11 wersja programu. Proponuję do
pobrania wersję nr 10: WebSiteX5 wersja 10.
Podstawowe zasady korzystania z darmowej
wersji Website X5:
Należy konieczniezachować
plik instalacyjny programu!Jeśli
zajdzie potrzeba przeniesienia projektu witryny do
innego komputera, to nie będzie możliwa kontynuacja
pracy, gdy zastosuje się inną wersję programu.
W celu uniknięcia problemów ze zgodnością wersji
programu (tylko w przypadku darmowego produktu) należywyłączyć
jego aktualizacje.
Na pierwszym ekranie widocznym po uruchomieniu programu
należy wybrać „Preferencje”, a następnie zabrać
zaznaczenie w polu „Podczas uruchamiania programu
sprawdź aktualizacje”.
Przenosząc plik projektu do innego komputeranależy
pamiętać o zapisaniu go w identycznej lokalizacji jak
ta, z której go zabrano. Domyślnie projekty są zapisane
w „Moich dokumentach” w folderze „Incomedia”. Ten folder
kopiujemy (nadpisujemy) do nowego komputera po
zainstalowaniu programu Website X5.
Oprócz folderu Iconmedia warto pamiętać o
wyeksportowaniu całej witryny na dysk lokalny do
folderu. W tym celu na piątej zakładce programu Website
X5 „Export” należy wybrać „Eksportuj witrynę na dysk”,
wskazać folder docelowy i kliknąć „Dalej”. Folder z taką
witryną warto zarchiwizować i zapisać na bezpiecznym
nośniku. Rozwiązanie to umożliwi odtworzenie witryny w
przypadku zmiany oprogramowania przeznaczonego do jej
edycji.
Producenci programu bardzo często (podczas pobierania
programu) oferujądarmowe
szablony (template)w
formie pakietów (plik z rozszerzeniem exe). Pakiet taki
należy zapisać w dowolnym folderze. Następnie trzeba
kliknąć na nim prawym przyciskiem myszy i wybrać 7-Zip
(jeśli mamy już zainstalowany ten archiwizer), a
następnie „Wypakuj tutaj”.Pojawią się wówczas pliki z
rozszerzeniem iwtpl. Po kliknięciu dowolnego z nich
uruchamia się program Website X5, wyświetlając pytanie o
zgodę na instalację szablonu.Po wyrażeniu zgody i
instalacji program należy zamknąć. Operację należy
powtarzać odrębnie dla każdego szablonu, tak długo, aż
wszystkie zostaną zainstalowane.
Należy pamiętać, aby nie instalować szablonów z innych
źródeł niż oficjalna strona producenta lub płyt
dołączanych do czasopism komputerowych. Instalując
szablon z nieznanego źródła (np. portal chomikuj.pl)
łamie się postanowienia licencyjne i naraża na
odpowiednie konsekwencje prawne.
[07]
Realizacja witryny CMS o charakterze edukacyjnym cd. Realizacja
witryny oraz planowanie jednostki dydaktycznej na której zostanie
zastosowane medium edukacyjne; Instrukcja metodyczna medium
edukacyjnego.
Jamendo-darmowa
muzyka (pliki mp3).
YouTube-legalne
oglądanie filmów. Pobieranie filmów wymaga zainstalowania
odpowiednich programów.
Iconfinder-darmowe
(i płatne) ikony w formatach ICO i PNG.
Animowane gify - ruchome
obrazki.
[08]
Prezentacja projektów i ocena końcowa
1.
Test z teorii.
2.
Przegląd i ocena witryn.
3.
Zainteresowani mogą dodatkowo dostarczyć
prezentację PowerPoint lub OpenOffice Impress.
Uwaga!
Hasło do materiałów podawałem na wykładach. W przypadku problemów proszę
się kontaktować. Materiały są skompresowane. Do ich wypakowania jest
potrzebny programWinRarlub7-Zip(większość
z Państwa na pewno posiada jeden z nich!). Programy te można pobrać
klikając na ich zielonych nazwach (lub szukając samodzielnie w Google).
Po zainstalowaniu programów wypakowanie wygląda następująco:
WinRar- klikamy
prawym przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramyWypakuj
tutaj, wpisujemyhasło,
klikamyOKi
gotowe.
7-Zip- klikamy prawym
przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy7-Zip,a
następnieWypakuj tutaj,
wpisujemyhasło,
klikamyOKi
gotowe.