Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

 

MEDIA W EDUKACJI -  laboratorium


KATALOG PRZEDMIOTU I WARUNKI ZALICZENIA

PLIKI


TERMINY KONSULTACJI (WPISY DO INDEKSÓW):

Każdy wtorek [sala 345 lub 33] 11.30 - 13.00.

Uwaga!

Dnia 23 lutego 2016 r. konsultacje rozpoczną się z opóźnieniem. Jestem na zebraniu w s.17.

 


TERMINY ZAJĘĆ:

3 AK SP - wtorek 9.45 - 11.15

 

[01] [13-10-2015]

[02] [27-10-2015]

[03] [10-11-2015]

[04] [24-11-2015]

[05] [08-12-2015]

[06] [12-01-2016]

[07] [26-01-2016]

[08] [02-02-2016]

 

3AK SP - Przydział do grupy laboratoryjnej  i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia


TEMATY WYKŁADÓW:

 

[01] Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i kalcyfikacja mediów edukacyjnych; przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów (multimediów) w procesie nauczania-uczenia się (systemy reprezentacji a konstrukcja komunikatów medialnych); ewolucja mediów, zakres i możliwości oddziaływania; technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów; cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność); ocena mediów edukacyjnych; konstruowanie mediów edukacyjnych; obszary oddziaływań; rola i funkcje mediów w procesie uczenia się: funkcje nauczyciela, a funkcje mediów; zasady nauczania z zastosowaniem ICT.

 

Materiały:

- media, media edukacyjne, multimedia [wykład 1 -2],

- media edukacyjne wg prof. Wacława Strykowskiego [hasło],

- funkcje mediów edukacyjnych wg prof. Wacława Strykowskiego [hasło].


[02] Od I. Pawłowa do S. Paperta (od behawioryzmu do konstruktywizmu). Ewolucja poglądów dotyczących realizacji oraz stosowania mediów edukacyjnych.

 

Materiały:

- rola i miejsce multimediów w edukacji – podstawy teoretyczne,

- teorie (nowsze ujęcie) - pewne zagadnienia wyjaśnione w prostszy sposób,

- slajdy: sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość, moduł edukacyjny,

- J. Bruner a multimedia - rysunek (PDF).


[03] Model medium edukacyjnego: Prezentacja multimedialna; struktury informacyjne; Model modułu edukacyjnego w systemie kształcenia na odległość; e-learning.

 

Materiały:

- prezentacja multimedialna, moduł edukacyjny w kształceniu na odległość,

- prezentacja do wykładu (tylko dla prowadzącego).

 

Materiały dodatkowe (nieobowiązkowe):

- moduł edukacyjny a motywacja w kształceniu na odległość,

- prezentacja: "Moduł edukacyjny a motywacja w kształceniu na odległość",

- indywidualizacja procesu uczenia się, a formy komunikacji w e-learningowym module edukacyjnym.


[04] Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z zastosowaniem multimediów: diagnoza pedagogiczna (wiedza uprzednia, możliwości poznawcze; preferencje poznawcze). Oddziaływanie multimediów w oparciu o wyniki diagnozy: (1) zakres przekazywanego materiału oraz stopień trudności uwzględniający wyniki pomiaru wiedzy uprzedniej. (2) dopasowanie parametrów przekazu do indywidualnych możliwości poznawczych ucznia, (3) dopasowanie przekazu do indywidualnych preferencji ucznia (wybór preferowanej formy przekazu) oraz stymulacja procesów uwagi (uwaga wolicjonalna; przetwarzanie mimowolne; utrzymanie uwagi: treści wypoczynkowe, przeciwdziałanie habituacji; torowanie i bodźce podprogowe) z zastosowaniem środków charakterystycznych dla preferowanej formy przekazu.

 

Materiały:

- prezentacja do wykładu (tylko dla prowadzącego).

 

 

Zadanie domowe: Wszyscy (którzy nie posiadają) muszą założyć konto na Gmailu.


[05] Multimedialne komponenty prezentacji (witryny edukacyjnej): tekst i grafika, dźwięk, film i animacja; przegląd i ocena witryn o charakterze edukacyjnym.

 

Interesujące strony o charakterze edukacyjnym


Modele anatomiczne 3D – wymagana instalacja odtwarzacza:
http://www.anatronica.com/systems.html

Zabawy edukacyjne 3D
http://resources.woodlands-junior.kent.sch.uk/maths/shape.htm

Przykłady:
http://illuminations.nctm.org/Activity.aspx?id=3521
(geometria).
Interaktywne lekcje

Model komórki
 

Aplikacje edukacyjne dla najmłodszych

 


[06' ] Elektroniczne ankiety testy i quizy : praca w chmurze; interaktywne komponenty witryny edukacyjnej.

[06''] Projekt multimedialnej witryny CMS o charakterze edukacyjnym: planowanie struktury oraz zawartości merytorycznej.

 

Korzystając z poniższego kursu wideo proszę utworzyć własną witrynę w serwisie weebly.com/?lang=pl

W nagłówku proszę zmienić fotografię oraz tytuł. Należy także wstawić filmy z serwisu YouTube oraz wykonane samodzielnie fotografie.

Witryna powinna mieć charakter edukacyjny. Proszę pamiętać o sytuacjach dydaktycznych wymagających upoglądowienia...

Po stworzeniu własnej strony proszę wkleić jej adres (rozpoczynający się od http://) do załączonego tu FORMULARZA.

Klikając w prawym dolnym rogu niniejszego filmu można włączyć tryb pełnoekranowy.

 

 

Z A L I C Z E N I E 

Przygotowanie multimedialnej witryny edukacyjnej (zgodnie ze wskazówkami z powyższego kursu). Oceniana będzie przede wszystkim treść witryny. Na stronie głównej należy wskazać odbiorcę, dla którego przeznaczona jest witryna oraz zakładany cel. Warto zatem zapoznać się  z artykułem poświęconym INSTRUKCJI METODYCZNEJ. Proszę pamiętać o szerokiej gamie oddziaływań multimedialnych oraz uwzględnieniu sytuacji dydaktycznych wymagających upoglądowienia.

 

 


 

 

Treści uzupełniające: Edytor stron Web Site X5

Stronę internetową przygotujemy z zastosowaniem programu WebSiteX5 wersja 11 - Strona pobierania.

Uwaga! Na starszych komputerach nie działa 11 wersja programu. Proponuję do pobrania wersję nr 10: WebSiteX5 wersja 10.

Kurs: Zdobywanie adresu WWW i zakładanie strony. Klient FTP - Filezilla.

 


 

Podstawowe zasady korzystania z darmowej wersji Website X5:

  • Należy koniecznie zachować plik instalacyjny programu! Jeśli zajdzie potrzeba przeniesienia projektu witryny do innego komputera, to nie będzie możliwa kontynuacja pracy, gdy zastosuje się inną wersję programu.

  • W celu uniknięcia problemów ze zgodnością wersji programu (tylko w przypadku darmowego produktu) należy wyłączyć jego aktualizacje. Na pierwszym ekranie widocznym po uruchomieniu programu należy wybrać „Preferencje”, a następnie zabrać zaznaczenie w polu „Podczas uruchamiania programu sprawdź aktualizacje”.

  • Przenosząc plik projektu do innego komputera należy pamiętać o zapisaniu go w identycznej lokalizacji jak ta, z której go zabrano. Domyślnie projekty są zapisane w „Moich dokumentach” w folderze „Incomedia”. Ten folder kopiujemy (nadpisujemy) do nowego komputera po zainstalowaniu programu Website X5.

  • Oprócz folderu Iconmedia warto pamiętać o wyeksportowaniu całej witryny na dysk lokalny do folderu. W tym celu na piątej zakładce programu Website X5 „Export” należy wybrać „Eksportuj witrynę na dysk”, wskazać folder docelowy i kliknąć „Dalej”. Folder z taką witryną warto zarchiwizować i zapisać na bezpiecznym nośniku. Rozwiązanie to umożliwi odtworzenie witryny w przypadku zmiany oprogramowania przeznaczonego do jej edycji.

  • Producenci programu bardzo często (podczas pobierania programu) oferują darmowe szablony (template) w formie pakietów (plik z rozszerzeniem exe). Pakiet taki należy zapisać w dowolnym folderze. Następnie trzeba kliknąć na nim prawym przyciskiem myszy i wybrać 7-Zip (jeśli mamy już zainstalowany ten archiwizer), a następnie „Wypakuj tutaj”.Pojawią się wówczas pliki z rozszerzeniem iwtpl. Po kliknięciu dowolnego z nich uruchamia się program Website X5, wyświetlając pytanie o zgodę na instalację szablonu.Po wyrażeniu zgody i instalacji program należy zamknąć. Operację należy powtarzać odrębnie dla każdego szablonu, tak długo, aż wszystkie zostaną zainstalowane.

  • Należy pamiętać, aby nie instalować szablonów z innych źródeł niż oficjalna strona producenta lub płyt dołączanych do czasopism komputerowych. Instalując szablon z nieznanego źródła (np. portal chomikuj.pl) łamie się postanowienia licencyjne i naraża na odpowiednie konsekwencje prawne.

 

 


[07] Realizacja witryny CMS o charakterze edukacyjnym cd.  Realizacja witryny oraz planowanie jednostki dydaktycznej na której zostanie zastosowane medium edukacyjne; Instrukcja metodyczna medium edukacyjnego.

 

Przykładowe komponenty strony:

Do pobrania

 

Multimedialne komponenty stron www:

Jamendo - darmowa muzyka (pliki mp3).
YouTube - legalne oglądanie filmów. Pobieranie filmów wymaga zainstalowania odpowiednich programów.
Iconfinder - darmowe (i płatne) ikony w formatach ICO i PNG.
Animowane gify - ruchome obrazki.


[08] Prezentacja projektów i ocena końcowa

 

1. Test z teorii.

2. Przegląd i ocena witryn.

3. Zainteresowani mogą dodatkowo dostarczyć prezentację PowerPoint lub OpenOffice Impress.

 


 

Uwaga!

Hasło do materiałów podawałem na wykładach. W przypadku problemów proszę się kontaktować. Materiały są skompresowane. Do ich wypakowania jest potrzebny program WinRar lub 7-Zip (większość z Państwa na pewno posiada jeden z nich!). Programy te można pobrać klikając na ich zielonych nazwach (lub szukając samodzielnie w Google). Po zainstalowaniu programów wypakowanie wygląda następująco:

WinRar - klikamy prawym przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy Wypakuj tutaj, wpisujemy hasło, klikamy OK i gotowe.

7-Zip - klikamy prawym przyciskiem myszy na pobranym pliku, wybieramy 7-Zip, a następnie Wypakuj tutaj, wpisujemy hasło, klikamy OK i gotowe.