Mass media Zagadnienia:
● Definicje i
pojęcia: komunikowania, mediów, multimediów, mass mediów,
mediów edukacyjnych.
● Środki i formy komunikowania (podstawowe modele /
model).
● Komunikowanie masowe – kłopoty terminologiczne.
● Media masowe geneza (także film „Dzieje pisma”) oraz
pojęcia – wg Denisa McQuaila.
● Zagrożenia ze strony mass mediów; Manipulacja w mass
mediach (uwaga!)
● Koncepcje Marshalla McLuhana (klasyfikacja mediów).
● Media masowe w edukacji – historia (nazwiska, nazwy,
bez dat).
● Analiza zawartości komunikatów medialnych (wg
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe).; Analiza
treści, wg Fiske J., Wprowadzenie do badań nad
komunikowaniem). – podstawowa klasyfikacja. Zagadnienia
szczegółowe
Media w edukacji dla
EMiI Zagadnienia:
●
Klasyfikacja mediów edukacyjnych. ●
Teorie
wskazujące na rolę i miejsce mediów w procesie uczenia się: -
J.
Bruner – teoria
-
Bandura
– związek z teorią Brunera
-
F.
Skinner – teoria (nauczanie programowane, technologia
kształcenia).
-
S.
Papert – teoria (!) ●
Model medium edukacyjnego, a indywidualizacja procesu
uczenia się. ●
Klasyfikacja prezentacji multimedialnych. ●
Definicja multimediów: multimedialność, interaktywność,
hipertekstowość, komunikacyjność
●
Stymulacja procesów uwagi w multimediach – typy uwagi i
możliwość stymulacji (uwaga wolicjonalna, przetwarzanie
mimowolne, utrzymanie uwagi, torowanie, habituacja). ●
Instrukcja metodyczna – co powinna zawierać? ●
Warstwa obrazowa
i dźwiękowa filmu dydaktycznego.
●
Treść
filmu pt. "Dzieje
pisma" – stymulacja półkul mózgowych, wady i zalety
obu systemów pisma (z wykładu Mass media - 1rok - mogę
nagrać). ●
Słowo i
jego oddziaływanie; manipulacja - słownictwo reklam - do
samodzielnego opracowania na podst. artykułów:
"Słownictwo reklam" oraz Słuch oralny i pisemny". ● Manipulacja w
mediach
(z
wykładu Mass media - 1rok - jest w materiałach; triki
prowadzące do wymuszania określonych zachowań u widza;
pojęcie neuromarketingu).
●
Interfejs multimedialnego programu komputerowego. Wielkość,
wierność odwzorowania, dobór lektora – osobowość interfejsu,
wideo-konferencja. Materiały
do pobrania - hasło.
W artykułach proszę
zwrócić szczególną uwagę na kolorowe fragmenty tekstu.
Media w edukacji dla
(studenci WPSiNoZ - nie EMiI) Zagadnienia:
●
Klasyfikacja mediów edukacyjnych. ●
Teorie
wskazujące na rolę i miejsce mediów w procesie uczenia się: -
J.
Bruner – teoria
-
Bandura
– związek z teorią Brunera
-
F.
Skinner – teoria (nauczanie programowane, technologia
kształcenia).
-
S.
Papert – teoria (!) ●
Model medium edukacyjnego, a indywidualizacja procesu
uczenia się. ●
Klasyfikacja prezentacji multimedialnych. ●
Definicja multimediów: multimedialność, interaktywność,
hipertekstowość, komunikacyjność
●
Stymulacja procesów uwagi w multimediach – typy uwagi i
możliwość stymulacji (uwaga wolicjonalna, przetwarzanie
mimowolne, utrzymanie uwagi, torowanie, habituacja). ●
Instrukcja metodyczna – co powinna zawierać? ●
Warstwa obrazowa
i dźwiękowa filmu dydaktycznego.
●
Treść
filmu pt. "Dzieje
pisma" – stymulacja półkul mózgowych, wady i zalety
obu systemów pisma. ●
Słownictwo
reklam i
jego oddziaływanie (manipulacja) - do samodzielnego
opracowania na podst. artykułu.
●
Telewizja oddziaływanie – triki prowadzące do wymuszania
określonych zachowań u widza, np. oddziaływania utrudniające
późniejszą naukę czytania.
●
Interfejs multimedialnego programu komputerowego. Wielkość,
wierność odwzorowania, dobór lektora – osobowość interfejsu,
wideo-konferencja; kolorystyka. Materiały
do pobrania - hasło.
W artykułach proszę
zwrócić szczególną uwagę na kolorowe fragmenty tekstu.
Uwaga!
Hasło do materiałów podawałem na wykładach. W przypadku
problemów proszę się kontaktować. Materiały są skompresowane
programem WinRar. Do ich wypakowania jest potrzebny program
WinRar lub
7-Zip
(większość z Państwa na pewno posiada jeden z nich!).
Programy te można pobrać klikając na ich zielonych nazwach
(lub szukając samodzielnie w Google). Po zainstalowaniu
programów wypakowanie wygląda następująco: WinRar - klikamy prawym przyciskiem myszy na pobranym
pliku, wybieramy Wypakuj tutaj, wpisujemy hasło,
klikamy OK i gotowe. 7-Zip - klikamy prawym przyciskiem myszy na pobranym
pliku, wybieramy 7-Zip, a następnie Wypakuj tutaj,
wpisujemy hasło, klikamy OK i gotowe.
Komunikacja medialna
Zagadnienia: ● Pojęcia:
Komunikacja, elementy kom., komunikacja społeczna,
komunikologia, informacja i jej cechy, media, mass media
multimedia, neuromarketing.
● Manipulacja w mediach (sposoby, mechanizmy, triki) według:
D. Kerckhove, J. Gajdy, S. Juszczyka, Z. Kwiecińskiego, K.
Wenty.
● Formy przekazu w mediach (multimediach), a systemy
reprezentacji wg J. Brunera.
● Slogan, mit, metafora według W. Smida.
● Determinizm technologiczny.
● Stymulacja uwagi w mediach.
● Albert Bandura, a film w mediach.
● Z
każdego tematu będą przygotowane pytania. Proszę zwrócić
szczególną uwagę na kolorowe fragmenty tekstu.
Ochrona danych osobowych i
praw autorskich Zagadnienia:
● Pojęcia: utwór, utwór
zależny, utrwalenie utworu, pierwsze utrwalenie utworu,
utwór rozpowszechniony, cytaty, dozwolony użytek publiczny,
własny uzytek osobisty, domena publiczna, zwielokrotnienie
utworu, utrwalenie utworu, dane statystyczne obywateli w
świetle ochrony prawnej.
● Dopuszczalność korzystania z utworów bez zezwolenia
twórcy.
● Zakres dozwolonych czynności osoby, która nabyła , np.
program komputerowy.
● Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. O ochronie danych
osobowych.
● Konstytucja RP, a ochrona danych osobowych.
● Co i kiedy staje się przedmiotem ochrony przewidzianej w
prawie aytorskim.
● Typy oprogramowania / licencji (shareware, freeware itd.).
● Utwór multimedialny w prawie autorskim według Damiana
Flisaka.
●
Z każdego
tematu będą przygotowane pytania. Proszę zwrócić szczególną
uwagę na kolorowe fragmenty tekstu.