Matematyka i gra

spotkania
Autor

Jacek Bojarski

Opublikowano

September 30, 2023

Branża gier komputerowych od lat jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się sektorów przemysłu rozrywkowego. Według firmy analitycznej Newzoo w roku 2022 liczba graczy na całym świecie przekroczyła 3 mld osób. Jest to ogromna liczba i stanowi (stanowiła w 2022 roku) 37.5% całej populacji świata.

fot. A. Karczewska

Czy nie korciło Was kiedykolwiek by samemu stworzyć grę? Dzisiaj jest to na prawdę proste. Przynajmniej na poziomie podstawowym. Wystarczy np. Python, na początek parę podstawowych poleceń, wyobraźnia i … matematyka. Ale matematyka jako język, język opisujący ruch, język opisujący kształt.

Na II Konferencji “Matematyka dla Młodych” zaprezentowałem na prostym przykładzie gry, połączenie wyobraźni, geometrii, fizyki i matematyki. No, może to nie była gra, bo czasu było niewiele, ale udało się stworzyć duszka i nadać mu ruch sterowany klawiszami. Wcześniej, jak można zauważyć na zdjęciu, ruch ten został opisany językiem matematyki.

Jak w przypadku filmu i teraz można zadać pytanie: Czy znacie matematyka, który ma znaczący wkład w rozwój gier komputerowych?

Niewątpliwie do tej grupy należy Ken Perlin, który za swoje osiągnięcia w technice tworzenia naturalnie wyglądających tekstur otrzymał Oskara. Przyczynia się również w rozwój responsywnej animacji w czasie rzeczywistym.

Moim zdaniem tworzenie gier może być niezłym sposobem na naukę matematyki.