Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sg

 

MULTIMEDIALNE TECHNOLOGIE INFORMACYJNE - STUDIA II STOPNIA - 2015/2016


UWAGA! STRONA JEST OBECNIE MODYFIKOWANA!


Katalog

Warunki uzyskania zaliczenia z przedmiotu MTI


Instrukcje do laboratoriów (hiperłącza):


[01] 01-03-2016: Wprowadzenie – grafika rastrowa.
[02] 08-03-2016: Grafika rastrowa - obróbka plików graficznych. Animowane pliki gif.
[03] 15-03-2016: Fotografia cyfrowa oraz morfing.
[04] 22-03-2016: Fotografia cyfrowa oraz morfing (elementy obróbki audio i wideo materiału filmowego)
[05] 05-04-2016: Nagrywanie dźwięku. Dźwięk w prezentacji multimedialnej. Komponowanie - eJay.
[06] 12-04-2016: Cyfrowe wideo - gniazda i wtyczki. Filmowanie kamerą internetową; konwersja; udźwiękawianie oraz podstawowy montaż.
[07] 19-04-2016: Filmy ekranowe (BB FlashBack - różne formaty).
[08] 26-04-2016: Aplikacje do tworzenia pokazów slajdów - udźwiękowione filmy tworzone z fotografii. CrazyTalk. Albumy internetowe.
[09] 10-05-2016:
Film i interakcja w prezentacji multimedialnej. Realizacja medium edukacyjnego (prezentacji multimedialnej).
[10] 17-05-2016: Protokół FTP. Zdobywanie adresu własnej strony WWW. Microsoft FrontPage lub Microsoft Expression Web.
[11] 24-05-2016: Microsoft FrontPage/ Expression Web 4; hipertekst; multimedia; warstwy.
[12] 31-05-2016: Multimedialne komponenty stron internetowych; Website X5.
[13] 07-06-2016: Alligator Flash Designer - tworzenie interaktywnej prezentacji oraz strony WWW w formacie Flash.
[14]
08-06-2016: iSpring Presenter realizacja prezentacji w formacie Flash.

[15] 14-06-2016: Zaliczenie - strona internetowa o charakterze edukacyjnym.


Wykład 1: Klient FTP. Zdobywanie adresu własnej strony WWW.

Wykład 2: Tworzenie strony HTML z zastosowaniem Microsoft Word oraz LibreOffice.

Wykład 3: BB Flash Recorder - ustawienia oraz eksport do formatu Flash.

Wykład 4: iSpring Presenter; AuthorPOINT; Dokumenty PDF.

Temat :  Wprowadzenie – grafika rastrowa.


 


WYKŁAD


- Pliki graficzne.

- Kolorystyka interfejsu

- Kolor w fotografii cyfrowej [hasło]

 

Temat 1: Grafika rastrowa – obróbka plików graficznych.

Temat 2: Animowane pliki gif.




Wiadomości:

podstawowe typy plików graficznych oraz ich podstawowa charakterystyka; konwersja plików graficznych; rodzaje kompresji plików graficznych; darmowe aplikacje do obróbki plików graficznych : wady i zalety grafiki rastrowej

Umiejętności:
zmiana rozdzielczości, przycinanie, obracanie, efekty specjalne, np. redukcja czerwonych oczu; wklejanie elementów grafiki w określonym miejscu innego obrazka: wstawianie: napisów, "dymków dialogowych", napisów, ramek; efekt przezroczystości;

Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:
1.
Stosując opcję (przycisk) [PrintScreen] lub [Alt] + [PrintScreen] Wykonać własną fotografię przy użyciu programu VirtualDub (www.virtualdub.org). Po uruchomieniu programu należy wybrać: File/ Capture AVI – tryb filmowania (rozdzielczość 640x480). Stosując poznane programy graficzne: fotografię przyciąć (usunąć interfejs VirtualDub), poprawić kolory oraz ostrość. W programie FastStone wstawić na tle zdjęcia (tak, aby nie zasłonić twarzy) własne imię i nazwisko oraz zaopatrzyć zdjęcie w ozdobną ramkę (nie może przysłaniać postaci). Fotografię zapisać jako zadanie1.bmp.

2. Dokonać korekty otrzymanej na zajęciach fotografii (hasło podane studentom) zgodnie z zamieszczonym na niej opisem. Fotografię wzbogacić o "dymek" i ramkę podobnie jak na przykładzie i zapisać jako zadanie2a.jpg (z jakością 100%). Stosując program Paint NET lub Microsoft Photo Editor proszę pozbyć się błękitu nieba, a gotowy obrazek zapisać jako zadanie2b.png - przykład.

3. Stosując [PrintScreen] lub [Alt] + [PrintScreen] - sfotografować wskazaną na ćwiczeniach ikonę z Panelu Sterowania (przyciąć tak, aby powstał kwadrat z pominięciem nazwy). Kwadrat powiększyć do rozmiaru 100x100 pikseli, usunąć białe tło i zapisać jako zadanie3.gif

 

Jeśli ćwiczenie będzie wykonywane na konsultacjach online, wówczas na gifie proszę dopisać (odręcznie malując pędzlem swoje inicjały - może być odręcznie, ale przynajmniej na pięciu pierwszych ramkach. Proszę starać się o zachowanie identycznego położenia inicjału.

W przypadku nieaktywnej platformy Moodle wszystkie pliki proszę umieścić w folderze, którego nazwą będzie miała postać: cw2_Nazwisko. Folder należy skompresować stosując program 7-zip  (rozszerzenie 7z). Plik cw2_Nazwisko.7z proszę przesłać na Dysk Google.
 

Animowane pliki gif.


Wiadomości:
podstawowe wiadomości na temat plików gif; aplikacje do tworzenia animacji w formacie gif.

Umiejętności:
tworzenie gifów z: własnoręcznie przygotowanych klatek; poprzez dorysowywanie elementów graficznych na wklejonej wielokrotnie fotografii, poprzez wstawianie gotowych efektów animacji obrazu i tekstu, poprzez edycję gotowych plików gif. Umiejętność odczytywania i modyfikowania podpisów animacji oraz poszczególnych klatek zawartych w obrębie plików gif (prawa autorskie).

Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:
1.
Proszę pobrać plik bmp: 1 grupa; 2 grupa; 3 grupa (hasła odpowiednio: 1xlub, 1xbo, 1xz). Używając funkcji Obróć/przerzuć, np. w programie MS Paint wykonać odbicie lustrzane obrazka. Uruchomić Animation Shop; wybrać: File / Animation Wizard; podczas pracy kreatora zaznaczyć opcję przeźroczystości "Transparent" oraz wczytać oba obrazki; po pojawieniu się taśmy montażowej w obu obrazkach wyciąć białe tło. Dla każdej klatki ustawić czas przejścia 0,25 sekundy. Korzystając z opcji "Animation Properties" podpisać imieniem i nazwiskiem utworzoną animację. Zapisać animację jako animacja1.gif. Pobrać i rozpakować prezentację PowerPoint. Plik animacja1.gif wstawić na slajd pierwszy korzystając z opcji: Wstaw / Obraz / Z pliku.

2. Pobrać z Internetu fotografię ulubionego polityka lub inną postać; zmienić jej rozmiar w taki sposób, aby najdłuższy bok miał 250 pikseli. Fotografię otworzyć w programie Animation Shop (Open); skopiować ją i wkleić na listę montażową 15 razy; ręcznie stworzyć poszczególne klatki animacji, np. "efekt wędrującego robaczka" przykład. Uzyskaną animację proszę zapisać jako animacja2.gif i wstawić na slajd drugi prezentacji.

3. Wykorzystując kamerę internetową wykonać sobie zdjęcie (lub pobrać je, jeśli jest to możliwe, z portalu społecznościowego). Zmienić rozmiar zdjęcia, aby jego dłuższy bok miał 150 pikseli. Fotografię otworzyć w programie  Animation Shop. Korzystając z opcji Effects / Insert Image Transition lub  Effects / Insert Image Effect... wstawić najciekawszy swoim zdaniem efekt animacji (proszę przejrzeć wszystkie). Animacja powinna trwać 3 sekundy i składać się z 30 klatek (suwaki) - podpowiedź: fps oznacza klatki/ramki na sekundę. Gotową animację proszę zapisać jako animacja3.gif i wstawić na slajd trzeci prezentacji.

4. Własną fotografię (dłuższy bok - 150 pikseli) otworzyć w programie  Animation Shop. Korzystając z opcji Effects / Insert Text Effect... Wstawić własne imię i nazwisko w kolorze czerwonym. Zastosować efekt Drop Shawow. Wybierając "Customize" sprawić, aby podstawowy napis znajdował się w górnej części fotografii, a jego cień poruszał się poniżej. Animacja powinna trwać 2 sekundy i składać się z 20 klatek (suwaki) - podpowiedź: fps oznacza klatki/ramki na sekundę. Gotową animację proszę zapisać jako animacja4.gif i wstawić ją jak poprzednio na trzeci slajd prezentacji.

5. Ze strony [str1] lub [str2] pobrać wskazanego przez prowadzącego gifa i zmienić jego kolorystykę zgodnie z instrukcją otrzymaną na ćwiczeniach.  Gotową animację proszę zapisać jako animacja5.gif i wstawić na czwarty slajd prezentacji.

Prezentację oraz wszystkie pliki gif (5 sztuk) proszę umieścić w folderze, którego nazwą będzie miała postać: cw3_Nazwisko. Folder należy skompresować stosując program 7-zip  (rozszerzenie 7z). Plik cw3_Nazwisko.7z proszę przesłać na Dysk Google.
 

Temat:  Fotografia cyfrowa oraz morfing.




Wiadomości:
Pojęcie morfingu, aplikacje do tworzenia efektu morfingu, rodzaje plików zawierających animację.

Umiejętności:
tworzenie morfingu.

Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:

1.
Otrzymaną fotografię w rozdzielczości 3264x2448 pikseli, proszę otworzyć w programie FastStone.

2. Fotografię należy przyciąć do rozmiaru 3000x2080 pikseli - w taki sposób, aby czubek nosa wyznaczał pionową oś symetrii zdjęcia, a oczy znalazły się na osi poziomej  (na środkach boków zaznaczonego obszaru widoczne są małe kwadraciki wyznaczające środek boków).

3. Fotografię należy zmniejszyć w taki sposób, aby wysokość (krótszy bok) miała 480 pikseli. Teraz fotografię trzeba przyciąć (równo z obu stron) tak, aby dłuższy bok miał 640 pikseli - w efekcie uzyskamy rozdzielczość: 640x480.

4. Fotografię własną oraz kolegi należy wczytać z zastosowaniem lokalizatora twarzy do programu (wskazany przez prowadzącego program do realizacji morfingu).

5. W menu wybrać: Film / Czas trwania; czas filmu powinien wynosić 10 sekund - 15 ramek na sekundę - film składa się ze 150 ramek (jeśli liczba ramek będzie inna należy wybrać: Plik / Eksportuj film; w polu "Prędkość AVI (klatki/s) należy wpisać 15 i zamknąć okienko).

6. Na obu twarzach zaznaczyć charakterystyczne punkty i obszary.
Podczas pracy należy włączać podgląd animacji, w celu bieżącego likwidowania deformacji. Co kilka minut należy zapisywać projekt!

7. Gotową animację proszę zapisać jako pliki: AVI. W przypadku komputerów z dobrymi procesorami można wykonać kompresję bezpośrednio w programie do morfingu. Niestety w naszej pracowni jest z tym problem. Pliki AVI zapiszemy bez kompresji (bardzo duże rozmiary, ale proces przebiega bardzo szybko).

Dodatkowo proszę utworzyć pliki: EXE oraz Flash (plik Flash - z rozszerzeniem SWF będzie potrzebny w przyszłym semestrze. Animację można zapisać w formie strony - także powstanie plik SWF).

8. Plik AVI proszę otworzyć w programie VirtualDub i zapisać wybierając kodek XviD (1000 kbps);

9.
Skompresowany film, pliki projektu wraz z fotografiami proszę przesłać do oceny.

10. Pliki filmów AVI (skompresowane) proszę zachować (na zajęciach poświeconych obróbce plików wideo będziemy montować film złożony ze wszystkich filmików nagranych przez studentów).

Program

Ocena pracy na kolejnych zajęciach

Temat: Morfing - praca grupowa

 




Wiadomości: Podstawowy montaż audio-wideo.

Umiejętności:
łączenie filmów zawierających morfing; animacja statycznych fotografii - udźwiękowienie.

Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:

1.
Film w formacie AVi (kodek XviD -1000 kbps) otworzyć w programie VirtualDub .

2. Stosując program AudaCity nagrać Własne imię po 1 sekundzie ciszy.

3. W programie VirtualDub wybrać:
   a) Video/ Direct stream copy (zachowanie zastosowanego w filmie sposobu kompresji obrazu);
   b) Audio/ Full processing mode (dokonamy korekty kodowania audio);
   c) Audio/ Audio from other file - wskazać ścieżkę dostępu do nagranego pliku WAV;
   d) Audio/ Compression/ - tu wybierzemy kodek dostępny w pracowni (wszyscy ten sam i o identycznych parametrach - najczęściej MPEG Layer-3, 56 kbps ...).
   e) Film zapisać: File/ Save as AVI - nazwa własne imię.


Zaliczenie ćwiczenia:

Filmy (AVI - ten skompresowany i z dźwiękiem, EXE i SWF) przesłać do oceny na platformę (wszystkie w jednym skompresowanym folderze) oraz do "Moich dokumentów" tylko AVI.

 


5. Poszczególne filmy studentów zostaną rozesłane do wszystkich komputerów (lub zostanie rozesłany link, z którego będzie można je pobrać).

6. Pliki wideo proszę wczytać do programu Ulead VideoStudio (na profilu Administratora).

   a) Filmy proszę poukładać na liście montażowej w odpowiedniej kolejności;
   b) Można stworzyć film początkowy z tytułem lub nałożyć tytuł na istniejące filmiki (nie jest to wymagane).
   c) Do filmu można dodać cichą ścieżkę dźwiękową - muzykę (nie jest to wymagane).
   d) W przypadku bardzo starej wersji Ulead VideoStudio film najlepiej zapisać jako WMV (640x480) z najlepszą jakością.
       Film należy następnie przekonwertować stosując program FormatFactory
       W przypadki najnowszej wersji programu VideoStudio Pro X4 (polska wersja językowa) nie ma problemu z wyborem i ustawieniem kompresji.

W przypadku, gdy nie uda się zrealizować punktu 5 i 6 na niniejszych ćwiczeniach, wrócimy do nich na ćwiczeniach poświęconych tworzeniu płyt DVD

Zaliczenie ćwiczenia:
Gotowy zmontowany film przesłać do oceny na Dysk Google.
  

Temat 1: Nagrywanie dźwięku.

Temat 2: Dźwięk w prezentacji multimedialnej / eJaj.

 




 


WYKŁAD


- Analogowy i cyfrowy zapis dźwięku Uwaga na obliczenia!

- Windows XP - przygotowanie komputera do nagrywania dźwięku - komputer z odrębną kartą dźwiękową.

- Pliki WAV - nagrywanie z zastosowaniem Rejestratora systemowego Windows.

- Rejestrator systemowy Windows - obróbka i montaż plików dźwiękowych.

- Konwersja z formatu MP3 do WAV z zastosowaniem odtwarzacza Winamp (dla zainteresowanych. Teraz robimy to w Audacity).

- Pliki MP3 - program Audiograbber

  (dla zainteresowanych teraz lepiej robi to Microsoft Media Player).
   Audiograbber jest jednak dobrym magnetofonem cyfrowym, szczególnie w przypadku,
   gdy nagrywamy muzykę z wejścia liniowego, np. z magnetofonu. Dzieli wówczas ścieżkę dźwiękową na utwory.

- Pliki MID

 


ĆWICZENIE



Wiadomości:
Aplikacje do nagrywania dźwięku z różnych źródeł; podstawy montażu audio; charakterystyka plików audio; kompresja audio.

Umiejętności:
montaż audio - dźwięki z różnych źródeł
 

Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:

ZADANIE 1.

Przygotowanie 10 sekundowego podkładu dźwiękowego do morfingu.

 

- Stosując aplikację Audacity nagrać około 11 sekund ciszy.

- Wybrać CTRL+A - zaznaczyć cały dźwięk.

- W dolnej części interfejsu należy zaznaczyć pole Koniec i rozpoczynając od ostatniej cyfry wprowadzić wartość 00g00m10.000s.

- Wybrać CTRL+X (wytnij)

- Zaznaczyć pozostały dźwięk i skasować [Delete].

- Wybrać CTRL+V (wklej) - mamy dokładnie 10 sekund nagrania.

- Wybrać CTRL+A - zaznaczyć cały dźwięk, a następnie: Edycja/ Usuń dźwięk/ Wycisz dźwięk - mamy 10 sekund ciszy.

- Na odrębnej ścieżce nagrać własne imię (bardzo wyraźnie - amplituda musi zajmować całą dostępną wysokość).

- Imię odszumić, a następnie skasować przed nim i zanim niepotrzebny dźwięk.

- Imię przesunąć na ścieżce w taki sposób, aby zaczynało się po około 0,5 sekundy od początku.

- Imię zaznaczyć i zapisać (Plik/ Eksportuj zaznaczenie) jako plik WAV (16 bitowe PCM WAV) - przyda się do kolejnego zadania.

- Obie ścieżki (cisza plus imię zmiksować) wybierając Plik/ Eksportuj i zapisać jako Do_morfingu.wav (16 bitowe PCM WAV) oraz Do_morfingu.mp3 (jakość: stała, 128kbps, połączone stereo)

 

 

ZADANIE 2.

Pobrać: film AVI, instrukcję w postaci pliku JPG oraz plik dźwiękowy MID (pliki rozpakować).

 

Uwaga!

W komputerach z 64 bitowym systemem operacyjnym lepiej używać programu VirtualDub w wersji 32 bitowej.
Bardzo często 64 bitowy VirtualDub nie widzi zainstalowanych w systemie kodeków!

W przypadku braku widocznych kodeków w systemie 32 bitowym należy zainstalować ich nowy pakiet (K-Lite Codec Pack MEGA) ze strony: codecguide.com

 

Stosując się do zaleceń instrukcji nagrać odpowiedni plik mix.mp3. Uwaga sygnał z radia internetowego można nagrać wybierając w ustawieniach dźwięku StereoMix lub korzystając z   programu RadioSure (dowolna muzyka). Dźwięk z filmu można pozyskać stosując program FormatFactory. Uwaga! Imię i nazwisko musi być wyraźnie słyszane!
 

Uwaga!

Jeśli nagrywamy muzykę z zastosowaniem RadioSure, należy zwrócić uwagę po zaimportowaniu utworu do  AudaCity, czy częstotliwość próbkowania wynosi 44100 Hz (w lewym-dolnym rogu - wersja 2.0.2). Jeśli wartość jest inna, należy ustawić 44100 Hz i zapisać utwór jako, np. MP3 lub WAV. Dopiero tak zmodyfikowany plik powinniśmy używać wykonując powyższe zadanie.

 

 

ZADANIE 3.

Dźwięk z pliku MID zapisać w postaci pliku WAV korzystając z Audacity (należy pamiętać że źródłem nagrywanego dźwięku w systemie musi być wówczas StereoMix, a nie mikrofon).

 

- Połączyć własne imię i nazwisko z dźwiękiem z pliku MID - najpierw wyraźnie słyszalne imię i nazwisko, później muzyka.

- Uzyskanym plikiem WAV proszę udźwiękowić pobrany film stosując VirtualDub.

- Gdyby VirtualDub nie mógł otworzyć filmu, należy zainstalować nowe kodeki (informacja wyżej).

- Proszę pamiętać o opcji Video/ Direct stream copy (zachowanie bez zmian zastosowanego w filmie sposobu kompresji obrazu) oraz o wyborze kodeka audio (MPEG layer-3; 128 kbit/s, stereo).

- Film zapisać pod nazwą: nowy.avi

 

 

ZALICZENIE

Pliki:  Do_morfingu.wav, Do_morfingu.MP3, mix.mp3 oraz nowy.avi proszę umieścić w folderze cw8_Nazwisko. Folder skompresować i przesłać do oceny na Dysk Google.

 

Dźwięk w prezentacji multimedialnej / eJay.

Wiadomości: Dźwięk w prezentacji Microsoft PowerPoint. Możliwości skojarzenia dźwięku z różnymi efektami animacji.

Umiejętności:
Udźwiękawianie prezentacji multimedialnej

Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:

1.
Zapoznać się z kursem1 - szczególnie punkty od 19 do 21.

2. Zapoznać się z kursem2 - szczególnie punkty od 1 do 15.

3. Zapoznać się z instrukcją - film omawiający konstrukcję ocenianej prezentacji.

Uwaga!
Proponuję zamiast pliku MP3, wygenerowanego w programie e-jaj wstawić plik dostarczony na ćwiczenia przez prowadzącego. Jeśli zostanie Państwu więcej czasu można stworzyć własną muzykę.

Prezentację (plik z rozszerzeniem ppt) wraz ze wszystkimi komponentami proszę tworzyć w folderze o nazwie PPT. Na koniec folder ten należy skompresować i wysłać na Platformę do oceny.

 
 

Temat 1 : Cyfrowe wideo - gniazda i wtyczki.

Temat 2 : Filmowanie kamerą internetową oraz cyfrową; konwersja; udźwiękawianie oraz podstawowy montaż.

 




 

Proszę zapoznać się z kursem e-learningowym:  Gniazda, wtyczki, przewody (Hasło - EMI), dokumentem PDF oraz filmem o dekoderach TV Sat.

 

Proszę zwrócić szczególną uwagę na wygląd i nazewnictwo przewodów audio-wideo.

Należy wiedzieć jaki rodzaj (mono, stereo, 5.1, 7.1) dźwięku mogą one przesyłać.

Należy znać parametry (przeplot, bez przeplotu, rozdzielczość) sygnału przesyłanego określonymi przewodami.

Proszę zwrócić uwagę na sztucznie wprowadzane ograniczenia sygnału przesyłanego z zastosowaniem HDMI.

Należy wiedzieć, który rodzaj przewodów przesyła sygnał analogowy, a który cyfrowy.

 

Wykład jest opracowany w formie prezentacji Flash. W prawym dolnym rogu ekranu znajduje się przycisk, który wyświetla prezentację na pełnym ekranie.

 

Od chwili opublikowania powyższego testu pojawiły się nowe rozdzielczości telewizorów i monitorów. Proszę uwzględnić je (4k i 2k) przygotowując się do testu.

 

Oznaczenie Rozdzielczość Oznaczenie handlowe Szybkość transmisji obrazu, dla  (24, 25, 30) klatek Szybkość transmisji obrazu, dla (48, 50, 60) klatek 
2160p 3840 x 2160 4k, UHD; Ultra HD

35-45 Mb/s

53-68 Mb/s

1440p 2560 x 1440 2k

16 Mb/s

24 Mb/s

1080p 1920 x 1080 Full HD

8 Mb/s

12 Mb/s

720p 1280 x 720 HD

5 Mb/s

7,5 Mb/s

 

Na kolejnych zajęciach będzie rozwiązywany test elektroniczny (8 minut).

 

TEST - weryfikacja opanowania treści z e-learningu >tutaj< (Hasło będzie podane na zajęciach)


Wiadomości: Dźwięk w prezentacji Microsoft PowerPoint. Możliwości skojarzenia dźwięku z różnymi efektami animacji.

Umiejętności:
Udźwiękawianie prezentacji multimedialnej

Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:

1.
Zapoznać się z kursem1 - szczególnie punkty od 19 do 21.

2. Zapoznać się z kursem2 - szczególnie punkty od 1 do 15.

3. Zapoznać się z instrukcją - film omawiający konstrukcję prezentacji którą wykonamy na zajęciach. Można zrobić w domu.


 

Wiadomości: Pliki wideo, kompresja MPEG 1/2/4; aplikacje do obróbki wideo;
Samodzielnie proszę zapoznać się z programami: DVD shrink, Nero Vision, Ulead Video Studio lub Corel Video Studio.

Umiejętności:
Filmowanie kamerą internetową, nagrywanie filmów ze stron internetowych, konwersja plików wideo, podstawowy montaż wideo (VirtualDub, WeVideo for Google Drive lub Ulead Video Studio - trial).

Uwaga!
Jeśli w VirtualDub wczytamy dowolny film, dokonamy w nim zmian i zapiszemy go pod nową nazwą, to w obszarze edycji ciągle pozostaje stara wersja. W celu kontynuowania pracy z nową wersją filmu trzeba zamknąć starą (Close video file) i wczytać nową.


Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:


ZADANIE 1

1.Pobrać film 1234.AVI.

2. Stosując VirtualDub zgrać z niego dźwięk do pliku, np. muzyka123.WAV.

3. Stosując VirtualDub zapisać film bez kompresji audio i video. (uwaga duże rozmiary).

4. Kolejno proszę zaznaczać i zapisywać (opcja: Save as AVI) 4 fragmenty filmu.

(fragmenty na których są widoczne cyfry; na zaznaczeniu fragmentu z daną cyfrą muszą być wyłącznie klatki zawierające cyfrę).

5. Stosując opcję Apend AVI segment – połączyć 4 fragmenty w kolejności 4321 (każda grupa w innej kolejności). Film zapisać bez kompresji, np. jako: roboczy1.AVI.

6. Zmniejszyć rozdzielczość filmu wybierając Video / Filters – Add – resize;

wybrać:
- Absolute (pixels): 320x240
- Compute height from ratio 4 : 3
- Do not latterbox or crop: v
- Do not adjust: v

Film zapisać, np. jako: roboczy2.AVI.

7. Film udźwiękowić wykorzystując plik muzyka123.WAV (oryginalny dźwięk z filmu). Film zapisać stosując kodek wideo XviD (1000 kbps) oraz kodek audio MPEG layer 3 (wybrać najwyższą możliwą wartość kbps) – nazwa wynikowego pliku wideo: 4321.AVI.

 

8. Po sprawdzeniu poprawności nagrania oraz rozmiaru pliku 4321.AVI (około 1MB) proszę usunąć z komputera wszystkie wersje robocze tego filmu (ze względu na bardzo duże rozmiary plików).

 


ZADANIE 2
 

Sfilmować się kamerą internetową (wypowiadając własne imię i nazwisko) stosując program VirtualDub. Parametry nagrania: Rozdzielczość 320x240 RGB24 15 klatek/s; kodeki: wideo - XviD (1000 kbps); audio - MPEG layer 3 (najwyższa dostępna wartość kbps).
Uwaga!
Jeśli w parametrach MPEG layer 3 nie ma wartości 128 kbps, należy wybrać: Raw capture format i wskazać:
PCM, 44100 Hz, stereo, 16 bit.

 

Nazwa wynikowego pliku filmowego: ja.AVI

 


ZADANIE 3

1. Pobrać z YouTube film śmieszne koty >link< stosując FireFox wraz z dodatkiem DownloadHelper.
    Ostatnio polityka Google zmierza w kierunku utrudniania pobierania wideo z YouTube. Jeśli będą problemy z DownloadHelperem, to można
    zastosować: Download Flash & Video lub Download YouTube Videos as MP4 and FLV
Proszę pobrać plik [240p] - odpowiednik rozdzielczości (320x240).
W przypadku pobrania pliku o większej rozdzielczości, podczas konwersji z zastosowaniem FormatFactory proszę zredukować rozdzielczość do poziomu (320x240).

2. Film posiada rozszerzenie FLV (lub MP4). Proszę przekonwertować go do formatu AVI stosując aplikację FormatFactory lub >link<.

Film zapisać jako koty.AVI


ZADANIE 4

1. Odszukać utworzony z zastosowaniem eJay plik MP3 (lub utwór instrumentalny ze strony jamendo.com).

2. Pobrać z Internetu dowolną grafikę JPG i zmienić (zmniejszyć) jej rozmiary, tak aby posiadała rozdzielczość 320x240 pikseli.

3. W domu dodać do własnego dysku aplikację (można wyszukać w Google Play): WeVideo for Google Drive (edytor wideo działający w "chmurze"). Warto także utworzyć pusty projekt. Zdarza się, że przez kilkanaście minut projekt nie pojawia się na liście.

4. Do
WeVideo wczytać filmy, muzykę oraz grafikę.

5. Na liście montażowej umieścić kolejno filmy: 4321.AVI; ja.AVI; koty.AVI.
(uwaga podczas montażu proszę przyciąć - skrócić film o kotach - do około 12 sekund).

6. Pomiędzy filmami dwukrotnie umieścić grafikę JPG

7. Pod filmami wstawić dźwięk MP3. W przypadku, gdy dźwięk będzie dłuższy od filmu, proszę „ścisnąć” go tak, aby długości były identyczne.

8. Zmniejszyć głośność muzyki z pliku MP3.

9. Pomiędzy filmami, a grafikami umieścić efekty przejścia - dwa.

10. Na pierwszym obiekcie proszę umieścić tytuł (własne imię i nazwisko), na trzecim filmie proszę wstawić napis MTI .

11. Filmy proszę opublikować na Dysku Google (rozdzielczość 480p).

12. Stosując FormatFactory dokonać konwersji filmu do formatu: gotowy.MP4 (320x240) - kompresor H264.


Przygotowanie plików do oceny

Dwa pliki: 4321.AVI; gotowy. MP4 proszę umieścić w folderze
Nazwisko_cw8. Folder należy skompresować stosując program 7-zip  (rozszerzenie 7z) i przesłać na Dysk Google.

Uwaga! W przypadku gdy rozmiar skompresowanego pliku przekracza 20 MB - proszę go nie wysyłać. Proszę przygotować się na konsultacje.

 

Temat: Filmy ekranowe



 

BB Flash Recorder - ustawienia oraz eksport do formatu Flash.

Większość programów do realizacji filmów ekranowych oferuje opcję eksportu nagrań do wielu formatów. Z punktu widzenia przydatności w systemie kształcenia na odległość, najcenniejszy wydaje się format Flash (pliki SWF oraz FLV). W przypadku kształcenia stacjonarnego równie ważne są pliki AVI, z których filmy można prezentować z zastosowaniem odtwarzaczy DVD. Rozwiązanie to jest cenne w przypadku zajęć realizowanych w pomieszczeniach bez dostępu do komputera.

Komercyjne wersje programów umożliwiają eksport filmów do większej liczby formatów, np.:

 

- EXE – film można oglądać na dowolnym komputerze bez potrzeb instalowania dodatkowego odtwarzacza. Interakcje zostają zachowane.
- PPT – film zostaje osadzony w prezentacji Microsoft PowerPoint. Interakcje zostają zachowane.
- WMV – alternatywny format skompresowanych plików wideo. Brak interakcji.

 

Pakiet BB FlashBack zawiera dwa podstawowe narzędzia: BB FlashBack Pro Recorder (filmowanie) oraz BB FlashBack Pro Player (podgląd oraz montaż filmów). Przed rozpoczęciem rejestracji konieczne jest dokonanie regulacji szeregu parametrów nagrania. W zależności od przeznaczenia lub tematyki filmu można określić, czy będzie filmowany:

 

- pełny ekran,
- aktywne okienko Windows,
- zaznaczony ręcznie fragment ekranu.

 

W przypadku realizacji filmów pełnoekranowych należy mieć świadomość, iż zostaną one zarejestrowane w rozdzielczości jaką w danym momencie ma ustawiony monitor. W efekcie może okazać się, że ze względu na bardzo duże rozmiary plików wynikowych film nie nadaje się do rozpowszechniania zdalnego. Jeśli w systemie Windows rozdzielczość zostanie zmieniona ręcznie, np. do optymalnej 800x600, to po zakończeniu nagrywania wszystkie ikony znajdujące się na pulpicie zostaną poprzestawiane. Efekt ten może być uciążliwy w przypadku znacznej liczby ikon.

 

BB FlashBack Recorder

Konfiguracja BB Flash Recordera

Program BB FlashBack Recorder posiada jednak opcję, której wybór rozwiązuje powyższy problem. W kreatorze nagrywania zaznacza się „Change screen resolution while recording” oraz wybiera żądaną rozdzielczość. W ostatnim kroku konfiguracji nagrania należy wybrać „More Options” i na zakładce „Display” wskazać przywracanie oryginalnych ustawień po zakończeniu nagrywania: „Restore orginal settings after recording”.

Rozmiary wynikowych plików SWF zależą od ilości szczegółów zawartych w materiale filmowym, dlatego warto przed rozpoczęciem nagrywania wyłączyć wyświetlaną z pliku tapetę systemu Windows „Set plain desktop wallpaper” oraz efekty graficzne Windows „Switch off Windows graphic effects”. Podobny efekt można uzyskać wyłączając wyświetlanie zawartości okienek podczas przeciągania „Disable the - Show window contents while dragging”.

Mając na uwadze jakość filmu oraz jego treść istotne jest niedopuszczenie do rejestracji obrazu zawierającego elementy interfejsu BB FlashBack Recordera. W tym celu trzeba zaznaczyć: „Don't show BB FlashBack Pro Recorder icon during recording” – nie pokazuj ikony rekordera podczas nagrywania.

Wśród innych ważnych ustawień warto wymienić wybór: jednoczesnej rejestracji obrazu z kamery internetowej, możliwie dużej liczby klatek rejestrowanych na sekundę, źródła dźwięku (najczęściej mikrofon), jakości synchronizacji obrazu z dźwiękiem, „gorących przycisków” (konieczne do zatrzymania filmowania w trybie pełnoekranowym).

Po zakończeniu filmowania program automatycznie zapisuje film w postaci pliku projektu z rozszerzeniem FBR (pliki te warto archiwizować). Wszelkie zabiegi montażowe oraz implementacja elementów interaktywnych możliwe są wyłącznie przed konwersją pliku FBR do innych formatów.

Wraz z utworzeniem pliku FBR uaktywnia się druga aplikacja pakietu, tj. BB FlashBack Pro Player. Udostępnia ona listę montażową, z której po zaznaczeniu można kasować wybrane klatki. Opcja ta jest bardzo przydatna, np. w usuwaniu przejęzyczeń (podczas nagrywania zajęć należy tylko powtórzyć fragment tekstu). Film można dowolnie ciąć na mniejsze fragmenty oraz łączyć. Dostępna jest opcja wyciszania oryginalnego dźwięku lub zastępowania go innym. W obrębie filmu istnieje możliwość osadzania dowolnych elementów graficznych. Na uwagę zasługuje opcja usuwania z grafiki wybranego koloru, co prowadzi do uzyskania efektu przezroczystości, a w konsekwencji obiektów o dowolnym kształcie. Oprócz wstawiania grafiki z pliku dostępne jest rozwiązanie polegające na osadzanie barwnego tekstu – także w formie komiksowych dymków wskazujących elementy wymagające dodatkowego opisu.

W przypadku każdego osadzonego elementu można zdefiniować czas jego wyświetlania lub przypisać mu mechanizm zatrzymujący pokaz do chwili ponownego kliknięcia. W ostatnim przypadku warto wybrać: Edit/ Pause Graphic/ None – zapobiegnie to wyświetlaniu nieestetycznego przycisku pauzy. Podobna decyzja dotyczy zamieszczenia w obrębie filmu podglądu z kamery internetowej: View/ Show Web Cam Video oraz wyłączenia barwnego koła otaczającego kursor myszy: Effects/ Highlight Cursor – oraz zabranie zaznaczenia przy „Highlight mouse cursor”.

Po zakończeniu fazy montażu warto cały materiał zachować w formie kolejnego pliku FBR. Następnie można wybrać docelowy format eksportu. W przypadku plików SWF koniecznie należy zaznaczyć opcję „Full Frame Rate” (zapobiega pogorszeniu jakości). Warto także wybrać pasek nawigacyjny, który zostanie skojarzony z filmem – opcja „Playback controls”. Warto pamiętać, iż w przypadku projektów realizowanych przez wielu autorów, należy zachować jednolity interfejs, stąd wybór zarówno rozdzielczości, jak i paska nawigacyjnego powinien być wcześniej uzgodniony.

W efekcie eksportu do formatu Flasch powstają dwa pliki: SWF oraz HTML. Dokument HTML to strona internetowa, na której jest juz osadzony film SWF. Zazwyczaj aranżacja takiej strony nie posiada układu graficznego zgodnego z zamierzeniami twórcy witryny, stąd plik HTML jest najczęściej kasowany. Wcześniej należy jednak dokonać jego edycji w celu odczytania ostatecznej rozdzielczości pliku SWF. Przykładowo dla filmu nagranego w rozdzielczości 800x600, po dodaniu paska nawigacyjnego ostatecznie uzyskiwana jest rozdzielczość 800x624. Takie parametry należy wpisać w używanym edytorze HTML po osadzeniu pliku SWF.

Blueberry Software udostępnia także darmową wersję programu, tj.: BB FlashBack Express. Program nie posiada ograniczeń czasowych. W module BB FlashBack Recorder dostępne są wszystkie opcje wersji komercyjnej, jednak w przypadku BB FlashBack Playera nie ma możliwości wykonywania nawet podstawowego montażu. Dostępne są jedynie opcje eksportu.


Projekty FBR można
eksportować do formatu AVI (najlepsza jakość bez kompresji) lub WMV. Format MP4 uzyskamy tylko za pomocą najnowszej wersji oprogramowania (niestety nie posiadamy go). Nie stanowi to jednak większego problemu. Plik AVI można konwertować do formatu MP4 z zastosowaniem   aplikacji
FormatFactory (możliwe wszelkie inne konwersje).


ĆWICZENIE


Zadanie 1 
Program
Debut Video Capture Software jest doskonałym narzędziem do nagrywania z zastosowaniem kamery internetowej. Umożliwia on także filmowanie pulpitu. Wersja trzydziestodniowa umożliwia zapis w dowolnym formacie wideo i z zastosowaniem dowolnego kodeka. Później wybór formatów zostaje znacząco ograniczony. Zawsze jednak można dokonać konwersji filmu z zastosowaniem FormatFactory.

 

Proszę pobrać fotografię o wymiarach około 320x240 pikseli przedstawiającą dowolną maszynę (można skorzystać z zamieszczonego tu obrazu).

 

Fotografię należy otworzyć z zastosowaniem: Przeglądarki fotografii systemu Windows (w małym okienku).

 

Po zapoznaniu się z instrukcją programu Debut Video Capture Software proszę nagrać krótki udźwiękowiony film instruktażowy (przykład).

 

●  Jeśli będzie to możliwe proszę nagrać film w formacie mp4 z zastosowaniem kodeka H264. W przeciwnym wypadku proszę utworzyć plik avi i dokonać jego konwersji z zastosowaniem FormatFactory.

 

●  Gotowy film: instrukcja.mp4 proszę zachować do oceny


Zadanie 2 
 

Stosując BB FlashBack Recorder nagrać dwa udźwiękowione film pełnoekranowe w rozdzielczości 640x480. Pierwszy pt. "Formatowanie tekstu w Wordzie", a drugi "Dodawanie w Excelu". Filmowanie rozpoczynamy od głośnego wypowiedzenia swojego imienia i nazwiska! Łączny czas obu filmów - maksymalnie 60 sekund. Na filmie nie mogą być widoczne żadne elementy interfejsu BB FlashBack Recordera (logo BB, żółte podświetlenie myszy, pasek nawigacyjny itp. Proszę pamiętać o skasowaniu na początku i końcu obu filmów "rozbiegówki" - przygotowań interfejsu do filmowania.
 

● W trybie edycji oba pliki FBR należy połączyć i zapisać jako jeden plik: projekt.fbr.
 

● Wordzie lub PowerPoincie proszę przygotować Autokształt (żółtą buźkę), a na jej tle umieścić kolorowy napis (własne imię).
 

● Wykonując PrintScr "sfotografować" tego typu logo, wkleić do FastStona, przyciąć i zapisać z rozszerzeniem PNG.
 

● Logo w formacie PNG proszę wstawić na pierwszą klatkę "sklejonego" pliku FBR.
 

● Proszę logo umieścić w jednym z narożników. Logo musi być widoczne przez cały czas trwania filmu. Proszę usunąć tło z logo.
 

● Na filmie powinien pojawić się efekt Zoom oraz powrót do poprzedniego rozmiaru.


● Proszę w obrębie filmu zamieścić przynajmniej dwie etykiety z opisami (czas wyświetlania 3 do 5 sekund).
 

● Należy pamiętać, aby przed dokonaniem eksportu zapisać zmiany w pliku  projekt.fbr.

 

Przykładowy film można obejrzeć >tutaj<

 

Gotowy film proszę wyeksportować jako AVI bez kompresji i zapisać jako: office.avi.
 

● Plik office.avi proszę przekonwertować stosując FormatFactory do formatu MP4. Koniecznie proszę użyć kodeka AVC (H264).
   Innych parametrów filmu nie należy zmieniać.
 

● Po uzyskaniu i sprawdzeniu jakości pliku office.mp4 należy koniecznie skasować bardzo duży plik office.avi.

 

 

Ocena:

Proszę w folderze cw12_Nazwisko umieścić następujące pliki:

- instrukcja.mp4

- projekt.fbr (około 2,5 MB).

- office.mp4 (około 4 MB).

Folder należy skompresować 7zipemi i przesłać do oceny.

 

 

Temat 1: Aplikacje do tworzenia pokazów slajdów - udźwiękowione filmy tworzone z fotografii. CrazyTalk.

Temat 2: Albumy internetowe.




Zadanie 1

1. Pobrać i zainstalować polską wersję programu XnView (nie, jeśli jest zainstalowany).

2. Odpalić XnView.

3. Uruchomić kreator pokazu (trzymając Ctrl nacisnąć L).

4. Wczytać zdjęcia o wspólnej tematyce - wszystkie w rozdzielczości 800x600 pikseli (przygotowane w domu - nie więcej niż 8 sztuk, poprzeplatać wykonanymi samodzielnie rysunkami z opisami i schematami (2 sztuki), np. dodane napisy i rysunki w programie FastStone).

5. Wybrać efekt przejścia oraz sposób przełączania (automatycznie; w pętli).

6. Korzystając z "Więcej opcji" wyłączyć opcję "Pokaż informacje".

6. Wczytać utwór mp3. Darmowy utwór można pobrać ze strony: www.jamendo.com/pl

7. Utworzyć pokaz:  plik EXE

8. Utworzyć pokaz: plik wideo o nazwie XnView.WMV  (Windows Media Video 9; 640x480; 1000 kbps).
 

Po wykonaniu ćwiczenia plik Zadanie1.EXE będzie oceniany na ćwiczeniach.

Plik XnView.WMV proszę wysłać na Dysk Google (jeśli zdążę sprawdzę wszystko na ćwiczeniach).

 

Zadanie 2


1. Pobrać i zainstalować polską wersję programu FastStone (nie, jeśli jest zainstalowany).

2. Postępując analogicznie jak w powyższym przykładzie wykonać pokaz w formacie EXE.
 

Po wykonaniu ćwiczenia plik FastStone.EXE będzie oceniany na ćwiczeniach.
 

Zadanie 3

 

1. Pobrać >tutaj<  program Photo Story 3 (jeśli nie jest zainstalowany). Program darmowy dla legalnych użytkowników systemu Windows
(hasło do pliku to nr sali w której mamy zajęcia).

2. Wczytać zdjęcia (materiały z powyższych ćwiczeń).

3. Jeśli jest to konieczne można dla poszczególnych zdjęć wykonać korektę: Edytuj / Napraw automatycznie

4. Korzystając z opcji programu dodać napisy.

5. Dograć komentarz do poszczególnych slajdów (własne słowa!)

6. Korzystając z opcji "Dostosuj ruch" należy wybrać efekt i czas przejścia (tak, aby ewentualna narracja zmieściła się).

    Proszę między 1 i 2 zdjęciem zastosować efekt zoomu (od małego szczegółu przejście do całego obrazu).

7. Wczytać plik muzyczny (lub skorzystać z generatora muzyki) i ustawić taką głośność, aby było słychać narrację.

    Generowanie muzyki w starszych komputerach może trwać dłużej niż wstawienie muzyki z pliku mp3.

8. W okienku „Zapisz historię” klikamy na „Ustawieniach” i wybieramy jakość „Profil”: DVD – PAL (768X576).

9. Utworzyć plik wideo PhotoStory.WMV.
 

Po wykonaniu ćwiczenia plik  PhotoStory.WMV proszę wysłać na Dysk Google (jeśli będzie zbyt duży zostanie oceniony na ćwiczeniach).
 

Zadanie 4

(To zadanie w tym semestrze pomijamy. Zademonstruję jego wykonanie na wykładzie)

 

1. W programie CrazyTalk (pełna wersja CrazyTalk 6 Special Edition jest dostępna w czasopiśmie PC Format 2/2011) wczytać fotografię dowolnej osoby (przycięty do rozmiaru: 640x480 pikseli).

2. Wykonać animację fotografii (łącznie z udźwiękowieniem i dowolnie wybranymi efektami specjalnymi).

3. Animację zapisać w formie pliku Crazy.AVI (640x480; XwiD - 1000 kbps).
 

Po wykonaniu ćwiczenia plik  Crazy.AVI proszę wysłać na platformę (jeśli będzie zbyt duży zostanie oceniony na ćwiczeniach).

Wszystkie pliki AVI proszę umieścić w jednym folderze, zastosować kompresję i wysłać na Platformę. Rozmiar skompresowanego pliku nie może przekroczyć 20MB.

Wyniki: XLS (hasło otwarcia: piętrosala).

 

 

Albumy internetowe

 


Proszę przygotować przynajmniej 9 zdjęć o tematyce związanej z przygotowywaną na koniec roku witryną.
Fotografie proszę nazwać tak, aby ułożone były w logicznym porządku, np.: 001 tytuł.jpg, 002 nazwa.jpg.

 

Zadanie 3.
1. Uruchomić znany Państwu  XnView i otworzyć w nim widok wszystkich w/w fotografii.
2. Zaznaczyć wszystkie fotografie.
3. Wybrać: Utwórz / Galerię internetową.
4. W otwartym okienku podać:
- tytuł albumu
- nagłówek,
- liczbę kolumn,
- pokazywanie nazwy pliku
- rozmiary miniaturek (lepiej nie zmieniać),
- folder, w którym powstanie galeria (koniecznie).
5. Wygenerować album.
6. Folder z albumem (Album1) skompresować i przesłać na platformę.

Na zajęciach poświęconych MS Front Page będziemy edytować i zmieniać w/w album.

 

Zadanie 4.
1.Ze strony Webalbum lub DobreProgramy proszę pobrać i zainstalować program: Web Album 1.8.2.
2. W otwartym oknie programu klikamy (po lewej) Add Photos (i wczytujemy wszystkie fotografie.
3. Poniżej można wykonać prostą edycję zdjęć (raczej nie robimy tego).
4. Klikamy: Generate Web Album.
5. W otwartm okienku ustawiamy parametry albumu (wg uznania):
- tytuł i opis albumu,
- kolory hiperłącz i tła strony
- rozmiar miniatur,
- liczbę wierszy i kolumn,
- hiperłącze na napisie home page,
- podgląd miniatur (góra, dół),
- rozmiar zdjęć,
- folder docelowy galerii
6. Wygenerować album.
7. Folder z albumem (Album2) skompresować i przesłać na platformę.

 

Zadanie 5.
1. Pobrać "Album HTML v1.1.6" alternatywny link >tutaj<
2. Opis programu raczej nie jest potrzebny (wszystko bardzo intuicyjne) - tylko ma być ładnie!
3. Opis programu można znaleźć na stronie TylkoProgramy.
4. Folder z albumem (Album3) skompresować i przesłać na platformę.

 

Zadanie 6.
1. Pobrać jeden z poniższych generatorów albumów.
2. Opanować.
3. Wygenerować album.
4. Folder z albumem (Album4) skompresować i przesłać na platformę.

iWebAlbum 
S10 WebAlbums 
PPSee 
YoPoW 
Visual LightBox 
SimpleViewer 
Smooth Gallery Builder 
LightBox Video Web Gallery Creator 

 

Zaliczenie: Opracowanie i realizacja albumów HTML o tematyce edukacyjnej.
Hiperłącza do albumów należy umieścić w obrębie witryny zaliczeniowej.

 

Temat: Film i interakcja w prezentacji multimedialnej. Realizacja medium edukacyjnego (prezentacji multimedialnej).



 


WYKŁAD - PREZENTACJE MULTIMEDIALNE MS POWERPOINT oraz OPEN IMPRESS


- PowerPoint - struktura nawigacyjna prezentacji multimedialnej.

- PowerPoint - gra edukacyjna "Polowanie na byka".

- PowerPoint - zabawa "Wyścig".

- PowerPoint - gra edukacyjna "Labirynt".

- OpenOffice Impress - prezentacja multimedialna.

 


ĆWICZENIA


Wiadomości:
(patrz spis treści niżej wymienionych kursów)

Umiejętności:
tworzenie prezentacji multimedialnych zawierających elementy graficzne oraz efekty animacji.

Zadanie 1:
1.
Proszę zapoznać się z kursem.
2. Proszę zapoznać się z kursem.
3. Na wykładzie zostanie przedstawiony efekt zapętlonej animacji (na przykładzie zasady działania przekładni) który proszę zapamiętać.
4.
Powyższe wiadomości trzeba wykorzystać do samodzielnego wykonania prezentacji (jak w punkcie 1) z uwzględnieniem wiadomości z punktów 2 i 3.
 

Elementy do osadzenia na slajdach oraz kolorystyka zostaną wskazane na ćwiczeniach. Dokładne instrukcje zawiera szablon prezentacji do pobrania: PREZENTACJA.


Zadanie 2:

1. Proszę pobrać >prezentację multimedialną<. W obrębie prezentacji zawarte są wskazówki dotyczące poszczególnych zadań do wykonania.

2. Korzystając ze wskazówek dostępnych w kursach multimedialnych dokonać zmian w pobranej prezentacji - zgodnie z zawartymi w niej instrukcjami (wykonać hiperłącza, wstawić grafikę, dograć dźwięki, wstawić film z YouTube, Nagrać własne filmy: BBFlash - pełnoekranowe 640x480 pikseli; filmy zapisać w formacie WMV).

3. Gotową prezentację proszę zapisać jako przenośną (folder prezentacji przenośnej proszę przynieść na pendriv'e lub wypalić na płycie CD).
Jeśli rozmiar spakowanej prezentacji nie przekroczy 40 MB, to można ją przesłać na Dysk Google.

Prezentację proszę umieścić w folderze, którego nazwą będzie miała postać: Nazwisko. Folder należy skompresować stosując program 7-zip  (rozszerzenie 7z). Plik Nazwisko.7z proszę przesłać na Dysk Google.

 


Zadanie domowe na ocenę:

1. Proszę pobrać >prezentację multimedialną<. W obrębie prezentacji zawarte są wskazówki dotyczące poszczególnych zadań do wykonania.

2. Korzystając ze wskazówek dostępnych w kursach multimedialnych dokonać zmian w pobranej prezentacji - zgodnie z zawartymi w niej instrukcjami (wykonać hiperłącza, wstawić grafikę, dograć dźwięki, wstawić film z YouTube, Nagrać własne filmy: BBFlash - pełnoekranowe 640x480 pikseli; filmy zapisać w formacie WMV).

3. Gotową prezentację proszę zapisać jako przenośną (folder prezentacji przenośnej proszę przynieść na pendriv'e lub wypalić na płycie CD).
Jeśli rozmiar spakowanej prezentacji nie przekroczy 40 MB, to można ją przesłać na Dysk Google.

4. Proszę przygotować się do publicznej prezentacji własnej pracy na kolejnych zajęciach.
 

 

 

 

Temat: Protokół FTP. Zdobywanie adresu własnej strony WWW. Microsoft FrontPage lub Microsoft Expression Web.




 

Zdobywanie adresu własnej strony www (strona HTML)

 

Darmowy hosting miasto.interia.pl (reaktywowany w 2016 roku).

Darmowe strony HTML można zakładać jednak w serwisach: cba.pl (procedurę ilustruje instrukcja w formie pliku PDF) oraz prv.pl - instrukcja w formie pliku PDF.

 

Program do tworzenia stron internetowych WebSite X5.

Stronę internetową przygotujemy z zastosowaniem programu WebSiteX5 - Strona pobierania najnowszej wersji programu od bieżącego roku brak już wersji Free!. Obecnie można zainstalować jedynie starszą wersję programu: Website X5 v10  Po pobraniu program należy wypakować stosując 7zip lub WinRar (hasło podano na zajęciach).


Przykładowe komponenty strony:

Do pobrania

 

Multimedialne komponenty stron www:

Jamendo - darmowa muzyka (pliki mp3).
YouTube - legalne oglądanie filmów. Pobieranie filmów wymaga zainstalowania odpowiednich programów.
FindIcons - darmowe (i płatne) ikony w formatach ICO i PNG.
Animowane gify - ruchome obrazki.

 

 Klient FTP. Zdobywanie adresu własnej strony WWW. Edytor HTML (MS FrontPage oraz Expression Web 4).

 

I. Klient FTP. Zdobywanie adresu własnej strony WWW: kurs

 

 

II. Edytor HTML: MS FrontPage (wg mgr K. Przepióry - studentki EMiI). 

Uwaga!
 
Logo kursu To FrontPaga 2003, jednak wewnątrz jest omówiona starsza wersja tego programu. Niestety istnieje kilka istotnych różnic.


We FrontPage 2003 pracę nad witryną rozpoczyna się od następujących kroków:

1. Plik/ Nowy(później po prawej stronie ekranu) Jednostronicowa witryna sieci Web, Teraz w otwartym okienku wybieramy: Pusta witryna sieci Web.
2. Po prawej stronie okienka, korzystając z opcji Przeglądaj, wskazujemy (zaznaczamy) folder, w którym zostanie utworzona witryna (nie wchodzimy do niego!) i klikamy OK. Folder witryny zmieni ikonę.
3. 
Teraz, tak jak na filmach w kursie, klikamy na pierwszej ikonie: Utwórz nową normalną stronę. Stronę zapisujemy jako index.htm.
4. Chcąc korzystać z obramowania wspólnego należy uaktywnić następującą opcję: Narzędzia / Opcje Strony / Autorstwo i zaznaczenie: Obramowanie wspólne.
5.  Obramowanie wspólne włączamy: Format / Obramowanie wspólne. W okienku z podglądem ustawiamy lokalizację obramowania.
6. 
Najlepszym sposobem regulacji rozmiarów obramowania wspólnego jest osadzenie w jego obszarze tabel. Regulując parametry tabel zmieniamy wielkość obramowań.
7.  Kolejne strony naszej witryny tworzymy klikając prawym przyciskiem myszy po prawej stronie ekranu na symbolu strony indeks.htm. W otwartym okienku wybieramy: Nowy z istniejącej strony. Wykonanie dowolnej zmiany w obszarze obramowania dowolnego pliku HTM spowoduje zmianę we wszystkich pozostałych.

 

 

III. Microsoft Expression Web 4

Nowszą wersją MS FrontPage jest darmowy Microsoft Expression Web 4 do pobrania na stronie Microsoftu (tylko wersja angielska).

 

Temat:  Microsoft FrontPage/ Expression Web 4; hipertekst; multimedia; warstwy.




MS FrontPage - struktury nawigacyjne; osadzanie obiektów multimedialnych; warstwy.
MS FrontPage - ramki


Zaliczenie ćwiczenia: Opracowanie struktury i koncepcji witryny edukacyjnej (ocena na ostatnich zajęciach).


Zadania (strona z ramkami):
1. Korzystając z edytora FrontPage przygotować stronę z trzema ramkami (górna, lewa i centralna).

2. W górnej ramce umieścić niewidoczną tabelę (1 wiersz i 2 kolumny). W lewej kolumnie wstawić baner wykonany w Xarze 3D, a w prawej w SWiSHmax. Oba banery powinny mieć identyczną wysokość (np. 150 pikseli) i tło. Suma szerokości obu banerów nie powinna przekroczyć 600 pikseli)

3. Na stronie zlikwidować marginesy (we właściwościach strony) oraz belki oddzielające ramki (właściwości ramki).

4. Zmienić tytuł strony (w kodzie lub we właściwościach strony – pamiętajmy, że to będą 4 pliki HTML. Tytuł zmieniamy w pliku index.htm.

5. W menu po lewej wstawić niewidoczną tabelę.

6. W tabeli wstawić hiperłącza (napisy umieszczać w kolejnych linijkach wciskając SHIFT + Enter; Ustawić niezmienny – inny niż niebieski kolor hiperłącz; pamiętać o hiperłączu do strony głównej – do pliku, który wyświetlany jest w centralnej ramce). Pozostałe hiperłącza mają prowadzić do czterech albumów HTML.

7. Trzy albumy (najlepiej bez ramek) mają być wyświetlane w centralnej ramce tworzonej strony (nawet, gdy na małym ekranie nie wygląda to zbyt dobrze).

8. Jeden album musi otwierać się w nowym oknie (jeśli utworzyli Państwo ostatnio album z ramkami, w tym punkcie proszę zastosować właśnie ten).

9. Wyżej wymieniony album wyedytować we FrontPage. Dokonać zmian (wprowadzić szersze opisy fotografii, ewentualnie zmienić kolorystykę).

10. Wszystko (całą strukturę folderów) wysłać na własne konto na serwerze FTP.

11. Proszę dostarczyć prowadzącemu plik: nazwisko.txt zawierający adres WWW własnej strony.

 


 

Zadanie:
1. Pobrać szablon TABLO 3 ROKU EMiI >tutaj< hasło -zawsze identyczne dla studentów EMiI.
2. Zgodnie z instrukcjami podanymi na ćwiczeniach wykonać fragment poświęcony własnej osobie. Fotografia powinna mieć rozmiary: 112x134 piksele (szerokość / wysokość).
3. Folder z fragmentem tablo (ten z własnym nazwiskiem) skompresować i przesłać na platformę. 

 


 

Ciekawostki:
1. Wpisując w kodzie, np. pod tytułem strony drugą linijkę kodu:

 

<title>Tablo III EMiI</title>
<LINK rel="shortcut icon" href="tlo/3emii.ico">

 

W przeglądarce na karcie oglądanej strony zobaczymy ikonę (3emii.ico), która w tym wypadku jest umieszczona w folderze tlo.
Gotowe ikony (pliki ICO oraz PNG) można pobrać ze stron: iconspedia, findicons lub IconFinder.

 

2. Jeśli na stronie chcemy umieścić zamykający ją wyłącznik, należy wstawić odpowiedni symbol graficzny, a na nim ustawić następujące hiperłącze:

 javascript:window.close()

 

3. Osadzanie dźwięku z pliku MP3 na stronie WWW - HTML5.

Przykład strony z osadzonym dźwiękiem (odtwarzaczem) >kliknij tutaj<

W odpowiednim miejscu na stronie należy wkleić (i zmodyfikować) następujący kod:

 

<audio src="Lokalizacja_i_Nazwa_Pliku.mp3" controls="controls">
</audio>

 

4. Osadzanie filmów MP4 na stronie WWW.

Przykład kodu 1: plik TXT  -  wygląd strony - nowe okno (parametr: _blank): www; Google Chrome otwiera tylko w tej samej ramce (parametr: _top) www.

Przykład kodu 2: plik TXT  -  wygląd strony - nowe okno (parametr: _blank): www; Google Chrome otwiera tylko w tej samej ramce (parametr: _top) www.

 

Uwaga!

Kod 1 - Internet Explorer po wyrażeniu zgody chce instalować dodatek QuickTime (nie jest to najlepsze rozwiązanie). Google Chrome - filmu nie można osadzać w pliku, który otwiera się w osobnej karcie. Pozostałe przeglądarki - brak problemów (wszystkie oprócz IE korzystają z pluginu VLC).

 

Kod 2 - Internet Explorer po wyrażeniu zgody odtwarza film. Google Chrome - filmu nie można osadzać w pliku, który otwiera się w osobnej karcie. Pozostałe przeglądarki - brak problemów (wszystkie oprócz IE korzystają z pluginu VLC).

 

 

Temat: Multimedialne komponenty stron internetowych; Website X5.




 

 

Tworzenie strony HTML z zastosowaniem: Microsoft Word, LibreOffice oraz WebSite X5.

 

Microsoft Word (2003):

Tworzenie strony HTML z zastosowaniem Microsoft Word

 

LibreOffice:

Tworzenie strony HTML z zastosowaniem LibreOffice 4.0

Uwaga
Uruchamianie edytora OpenOffice / LibreOfice: odpalić skrót do „całego pakietu” w otwartym okienku ze spisem aplikacji wybrać: Plik/ Nowy/ Dokument HTML.
Kolory: chcąc zmienić kolor komórek w tabeli trzeba je zaznaczyć, kliknąć prawym, następnie: Tabela/ Tło ...

 

WebSite X5:

Strona oraz  Multimedialny kurs producenta - polska wersja językowa filmów. (po wprowadzeniu 10 wersji programu dostępny jest jedynie anglojęzyczny wideo tutorial).

Skrócony kurs tworzenia witryn z zastosowaniem Website X5 - autor: dr J. Jędryczkowski

Wersje z gazet nie są wersjami pełnymi, jednak posiadają więcej szablonów. Podczas instalacji wybieramy wersję wymagającą rejestracji na stronie producenta. Jeśli tego nie zrobimy, nie będzie możliwości eksportu strony!

 


ZADANIA:


I. Dźwięk w formacie SWF (do tablo oraz na stronę WebsiteX5)

 

Uwaga 1.
Proszę zapoznać się ze stroną internetową Pazera. Można tam znaleźć darmowy „konwerter na każdą okazję” – alternatywa dla FormatFactory. Najciekawszy wydaje się pakiet: Pazera Video Converters Suite 1.3. Nalezy uważać, aby podczas instalacji aplikacji Pazera nie instalować dodatkowego oprogramowania, np. dodatkowych pasków do przeglądarek.

1.Nagrać dźwięk (coś o sobie - najlepiej w AudaCity) i zapisać w formacie WAV.

2. Wykonać konwersję WAV do SWF stosując Pazera Pazera Free Video to Flash Converter (proszę wybrać najmniejszą możliwą rozdzielczość filmu).

3. Pobrać z Platformy fragment tablo o sobie. Wstawić do niego nagranie dźwiękowe SWF i odesłać na Platformę lub zachować dźwięk SWF jako komponent strony wykonanej w WebSiteX5.


Uwaga 2.
Różne przeglądarki w różny sposób odtwarzają dźwięki z plików WAV i MP3 (dawniej było lepiej). Obecnie najpewniej jest z dźwiękiem z pliku SWF, pewnie także do czasu).

Uwaga 3.
Dźwięki można nagrywać stosując filmowanie z zastosowaniem BBFlash Recordera lub CamStudio. Należy wówczas filmować Region o najmniejszej wysokości, np. 2 piksele. Oprócz dźwięku uzyskamy jeszcze pasek nawigacyjny do przewijania dźwięku.

Uwaga 4.
Przypomnieć prowadzącemu, aby pokazał osadzanie Microsoft Media Playera na stronie plus omówienie ograniczeń.

>Tutaj< można pobrać wypełnione tablo (stan aktualny), a >tutaj< jego pusty szablon.

Zaliczenie ćwiczenia: w obrębie Państwa witryny musi znaleźć się hiperłącze do skompresowanego i zabezpieczonego hasłem (ustalimy je na zajęciach) pliku zawierającego własny fragment tablo.

 


II. Konwersja filmów do formatu SWF

Pobrać z YouTube (Firefox + DownloadHelper) film MP4 tematycznie pasujący do przygotowywanej na zaliczenie witryny. Dokonać jego konwersji stosując Pazera Pazera Free Video to Flash Converter lub ewentualnie FormatFactory.

Uwaga 1.
Posiadane filmy AVI można konwertować do formatu SWF. Stosując BB Flash Player. Wybiera się wówczas: Tools / Convert AVI file to Flash Back Movie. Najpierw uzyskamy projekt FBR, w którym można zastosować wszystkie możliwości edycji BB Flash Playera. Po wykonaniu eksportu uzyskamy film z panelem nawigacyjnym (jeśli wybierzemy tę opcję).



Zaliczenie ćwiczenia: w obrębie Państwa witryny (Websitex5) musi znaleźć się taki film.

 


3. Tworzenie witryny z zastosowaniem generatora WebSite X5
 

- Pobrać i zainstalować program >WebSite X5.

- Stworzyć witrynę internetową o charakterze edukacyjnym (dowolny temat).


Witryna powinna składać się z przynajmniej sześciu podstron.

Na stronie proszę umieścić:

- tekst i grafikę w nagłówku strony,
- tekst w stopce strony,
- tekst w centralnym obszarze stron (np. wklejany z Wikipedii),
- fotografie,
- animowane gify,
- na stronie głównej (hiperłącze do strony Uniwersytetu).
- samodzielnie wykonany film lub animację SWF (w dowolnym z poznanych programów). Muszę usłyszeć głos autora!
- film z youtube.pl (poprzez zastosowanie opcji Wideo Dźwięk i wklejenie kodu.
  Kod uzyskujemy znajdziemy pod filmem na stronie YouTube po wybraniu: Udostępnij / Umieść).
- samodzielnie zmodyfikowaną kolorystykę menu.

 

Eksport witryny.
Program posiada klienta FTP, który działa prawidłowo. Istnieje jednak opcja eksportu na dysk (do utworzonego w tym celu folderu). Po dokonaniu eksportu uzyskujemy pliki HTML wraz z folderami zawierającymi komponenty strony. Wszystko należy przesłać na serwer używając własnego klienta FTP, np. Filezilli.

Zaliczenie ćwiczeń: wszystkie wykonane prace muszą być dostępne poprzez hiperłącza umieszczone w menu Państwa witryny zaliczeniowej ! .
 

 

 Temat: Alligator Flash Designer - tworzenie interaktywnej prezentacji oraz strony WWW w formacie Flash.

 



Teoria:
Możliwości programu Alligator Flash Designero programie oraz kurs.

Treść ćwiczeń:
Alligator Flash Designer - tworzenie multimedialnych interakcji w formacie Flash.
Dźwięki do gry "Polowanie na byka" >tutaj<. Nowy Byk >tutaj<
Alligator Flash Designer - tworzenie interaktywnych stron internetowych oraz prezentacji w formacie Flash. 
Przykład strony we Flashu oraz [2] [3]Alligator Flash Designer
 

Informacja!

Nie można stworzyć dobrej gry lub interakcji bez zastosowania elementów programowania w ActionScript. W systemie pomocy Alligator Flash Designer jest zawarty dokument PDF z takim kursem, który można pobrać także >tutaj<.


Wiem, że czytanie takich kursów bywa bolesne, stąd przygotowałem >tutaj< kilka inspirujących przykładów w postaci strony HTML oraz >projektu SFD<.


Kolejne ciekawe przykłady HTML >tutaj< oraz do pobrania jako >projekt SFD<

 

Uwaga!

Na wykładzie pokazywałem tworzenie prostej gry - kosmicznej strzelanki. Okazało się jednak, że mój pomysł nie był najlepszy - gra miała wiele błędów (poniżej).

Prosta  gra (wersja drobnymi z błędami): HTML >tutaj< oraz do pobrania jako >projekt SFD<

 

W domu stworzyłem kolejną wersję tej gry. Zmieniłem skrypt warunkujący przeskok do kolejnej ramki. Na pierwszej ramce wyzerowałem zmienne (efekt zestrzelenia) - od tej pory zniknął problem typu 1+1=11. Chcąc przeanalizować grę (aż 4 ramki) należy sprawdzić ActionScript każdej ramki oraz akcję każdego Sprita. Gra jest maksymalnie uproszczona. Można się na niej wzorować wykonując własne prace.

Nowa wersja strzelanki: HTML >tutaj< oraz do pobrania jako >projekt SFD<

 

Dźwięki do gier

Dźwięki do gier (bardzo duży wybór) można znaleźć na stronie Soundjax.

 

Temat: iSpring Presenter realizacja prezentacji w formacie Flash.

  iSPRING PRESENTER; authorPOINT; Dokumenty PDF

 

Konwersja prezentacji Microsoft PowerPoint do formatu Flash:

iSpring Free - aplikacja do konwersji prezentacji multimedialnych.

Konwersja prezentacji PowerPoint do internetowego formatu Flash - iSpring Pro.

 

iSpring (Quiz Maker) Wykonanie testów i quizów.

Quizy można wykonać darmowym: Free Quiz Maker (wersja z ograniczoną liczbą typów zadań; brak wysyłania wyników na adres email).

Lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie 30 dniowej wersji iSpring Pro 7 (tworzy kursy oraz quizy).

iSpring Pro - tworzenie quizu - slajdy 1-16; eksport pliku PPT do formatu SWF - slajdy 17-30:

Tworzenie testów i konwersja prezentacji PowerPoint do formatu SWF.

 

Przykładowe prezentacje  utworzone z zastosowaniem programu iSpring:

Tworzenie stron [1]. (prezentacja automatyczna).

Tworzenie stron [2]. (prezentacja sterowana manualnie).

 


W procesie projektowania i realizacji wykładów udostępnianych w systemie kształcenia na odległość, problemem przestaje być kosztowna infrastruktura techniczna. Na pierwszy plan wysuwa się kwestia realizacji i gromadzenia materiałów dydaktycznych w możliwym do zaakceptowania przedziale czasu.

Dynamika przemian w obszarze szeroko rozumianych technologii informacyjno-komunikacyjnych sprawia jednak, iż znaczna część wykładowców dysponuje już prezentacjami multimedialnymi opracowanymi z myślą o poszczególnych zajęciach. W takiej sytuacji istnieje możliwość szybkiej transformacji prezentacji do postaci multimedialnego-sieciowego wykładu z zastosowaniem technologii Flash.

Na rynku dostępne są odpowiednie aplikacje współpracujące z programem Microsoft PowerPoint. Nawet w przypadku korzystania z konkurencyjnego (darmowego) pakietu LibreOffice, istnieje możliwość zapisania prezentacji w postaci pliku PPT (PowerPoint), który może być poddany dalszej obróbce.

Do najciekawszych aplikacji należą: iSpring oraz authorPOINT. Niestety, są to programy komercyjne wymagające od administratorów platform e-learningowych poniesienia pewnych nakładów finansowych. Producenci programu iSpring oferują opcję jego testowania przez 30 dni, a w przypadku aplikacji authorPOINT istnieje możliwość nieodpłatnego używania w pełni funkcjonalnej wersji Lite z ograniczoną liczbą opcji.

Przygotowując cykl kursów, nie bez znaczenia pozostaje tempo i łatwość realizacji materiałów edukacyjnych, które gwarantują jedynie płatne wersje programów. Dobrym przykładem jest wymieniany już iSpring Pro. Program integruje się z interfejsem Microsoft PowerPoint, umożliwiając natychmiastową konwersję prezentacji do formatu Flash. Przejrzysty interfejs (niestety tylko w języku angielskim) pozwala definiować, jeśli zachodzi taka potrzeba, wszelkie parametry przejścia slajdów.

Dysponując kamerą internetową podłączoną do komputera, można natychmiast dodawać do poszczególnych slajdów filmy i komentarze. W wersji internetowej pozostają dostępne wszystkie istniejące wcześniej komponenty prezentacji, w tym filmy, dźwięki oraz animacje. Do wyboru jest wiele wersji interfejsu przeznaczonego dla odbiorcy końcowego. Prezentację można oglądać w oknie, obok którego uaktywniany jest dodatkowy panel. Zawiera on powiązane i zsynchronizowane ze slajdami filmy wraz z komentarzami wykładowcy. Tam także znajdują się zakładki zawierające miniatury slajdów, ich numery wraz z opisami oraz mechanizm pozwalający wyszukiwać w obrębie prezentacji określone sekwencje tekstu. Dostępne są także narzędzia umożliwiające odbiorcy zakreślanie obiektów na powierzchni slajdu (pisak i marker wraz z gumką do usuwania zaznaczeń).

Osoba konwertująca prezentacje PowerPoint z zastosowaniem programu iSpring Pro, nie musi się martwić o kompresory jakich używa oprogramowanie kamery. Z poziomu zintegrowanego z PowerPointem paska iSpring można wstawiać dowolne filmy lub inne prezentacje w formacie Flash. Niezależnie od tego w jaki sposób osadzono dźwięk w prezentacji PowerPoint, będzie on prawidłowo odtwarzany z pliku SWF.

Na szczególną uwagę zasługuje moduł przeznaczony do tworzenia quizów (sześć rodzajów zadań – otwarte i zamknięte). Pozwala on na tworzenie atrakcyjnych testów przeznaczonych do samokontroli opanowania danej partii materiału. Testy są dostępne w obrębie internetowej prezentacji. Interfejs quizu może być wzbogacony o nagrania dźwiękowe (opcja przewijania) oraz grafikę, którą w razie potrzeby można powiększać. Student rozwiązując kolejne zadania, jest informowany o jakości własnych odpowiedzi, a na końcu otrzymuje pełne zestawienie wyników wraz z możliwością przeglądania wszystkich udzielonych odpowiedzi. W dobie upowszechnienia platform e-learningowych, np. Moodle (http://moodle.org), rozwiązanie to może wydawać się nieracjonalne, z racji braku możliwości zliczania na serwerze uzyskiwanych wyników. Jednak z punktu widzenia wykładowcy mechanizm ten okazuje się istotny. Za sprawą niezwykle przystępnego interfejsu do tworzenia quizów, każdy nauczyciel może wzbogacić własny pokaz o zbiór pytań kierujących uwagę studentów na najistotniejsze, z punktu widzenia celów danego wykładu, problemy i zagadnienia – sprawa niezwykle istotna w przypadku egzaminu wieńczącego cykl wykładów.

Podobne możliwości w zakresie konwersji prezentacji Microsoft PowerPoint do postaci interaktywnych pokazów w formacie Flash oferuje darmowy authorPOINT Lite.

W odróżnieniu od wersji komercyjnej lub programu iSpring Pro nie ma opcji dogrywania z poziomu aplikacji komentarzy audio oraz filmów. Nie oznacza to, iż nie można ich zamieszczać, jest to jednak proces pracochłonny i ingerujący w strukturę prezentacji. Wszelkie komentarze oraz filmy należy umieścić w obrębie jej slajdów, korzystając z opcji programu PowerPoint: „Dźwięk z pliku” oraz „Film z pliku”.

AutorPoint Lite prawidłowo interpretuje wszystkie zawarte w prezentacji hiperłącza oraz większość animacji. Dodając komentarz do slajdu, należy jednak unikać nagrywania dźwięku z zastosowaniem narzędzia: Wstaw/ Filmy i dźwięki/ Nagraj dźwięk. W prezentacji SWF nie usłyszymy takiego nagrania, nawet jeśli zostało ono skojarzone z efektem animacji. Na slajdzie pozostaje (nawet jeśli w opcjach zostanie ukryty) głośnik, którego kliknięcie odtworzy nagranie. Problemów z dźwiękiem nie ma w sytuacji osadzania dźwięków „Z pliku” (dźwięki nagrane z zastosowaniem Rejestratora Systemowego Windows lub doskonałej darmowej aplikacji Audacity). Nawet w takiej sytuacji nie udaje się ukryć ikony głośniczka. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się osadzenie dowolnej, uruchamianej automatycznie animacji (opcja: Animacja niestandardowa) i skojarzenia z nią nagranego wcześniej dźwięku.

W zależności od wyboru jednego z trzech dostępnych interfejsów, aplikacja oferuje widoki:

- standardowy – pełnoekranowy uzupełniony o panel zawierający miniatury slajdów, zdjęcie wykładowcy oraz logo;

- kompaktowy – pełnoekranowy wraz z niewielkim paskiem przycisków nawigacyjnych;

- uproszczony – slajd, na którego tle umieszczono podstawowe przyciski nawigacyjne.

Pewna niedogodność związana jest z osadzaniem filmów. Aplikacja (wersja Lite) akceptuje filmy w formacie AVI zapisane bez kompresji. Oznacza to konieczność kręcenia filmów z pominięciem kodeków lub późniejsze ich usuwanie. W przypadku kamer z oprogramowaniem zapisującym filmy w formacie WMV godny polecenia jest polskojęzyczny – darmowy konwerter FormatFactory.

Każdą kamerą można posługiwać się, korzystając z darmowego, niezależnego oprogramowania VirtualDub (http://www.virtualdub.org). Po uruchomieniu programu należy wybrać: File/ Capture AVI – tryb filmowania, następnie: Device/ Nazwa kamery – wybór kamery. W dalszej kolejności trzeba wyłączyć kompresję wideo: Video/ Compression/ Uncompressed oraz kompresję audio:Audio/ No compression. Przed rozpoczęciem filmowania trzeba podać lokalizację i nazwę pliku wynikowego: File/ Set capture file. Filmowanie rozpoczyna się po naciśnięciu przycisku F5, a kończy po ESC. Jeśli w prezentacji jest osadzony film nagrany z zastosowaniem kodeków, należy się ich pozbyć. W tym celu wybiera się: File/ Open video file, po otwarciu filmu należy w przypadku parametrów Audio i Video wybrać opcję: Full processing mode, a następnie w opisany powyżej sposób wyłączyć kompresję obrazu i dźwięku. Plik bez kompresji zapisuje się po wybraniu File/ Save as AVI, a następnie podaniu lokalizacji i nazwy pliku.

Dysponując już nowymi filmami (bardzo duże rozmiary) można dokonać korekt w obrębie prezentacji. Na slajdzie w programie PowerPoint należy skasować stary film i osadzić nowy korzystając z opcji: Wstaw/ Filmy i dźwięki/ Film z pliku. Po dokonaniu powyższych zmian wykonuje się konwersję z zastosowaniem programu authorPOINT Lite.Po konwersji rozmiary plików wynikowych są niewielkie, szczególnie w zestawieniu z rozmiarami zastosowanych materiałów wideo.

Do niewątpliwych zalet programu authorPOINT Lite należy zdolność wiernego odwzorowywania animacji umieszczonych w obrębie slajdów. Dotyczy to zarówno animacji uaktywnianych manualnie, jak i automatycznych (opcja: Animacja niestandardowa). Jedynie w przypadku bardzo dynamicznych animacji odtwarzanych w nieskończonej pętli może dochodzić do zmniejszenia płynności ruchu lub przekłamań.

Konwertując prezentację do formatu Flash, mogą pojawić się problemy z prawidłowym odwzorowaniem tabel (problem nie występuje w programie iSpring Pro). Jeśli prezentacja była tworzona z zastosowaniem elementów pakietu Microsoft Office 2003, to po konwersji w tabelach wklejanych z Worda tekst często wychodzi poza obszar slajdu. Efekt ten nie występuje w przypadku tabel tworzonych bezpośrednio w Microsoft PowerPoint. Dokładnie z odwrotna sytuacja występuje w przypadku Microsoft Office 2007. W tabelach pochodzących z Worda nie występują deformacje, natomiast w przypadku PowerPointa tekst wychodzi po za krawędzie tabeli.


 

Tworzenie dokumentów PDF

Tworzenie dokumentów PDF. Program doPDF

 

UWAGA 1:

Na kolejne zajęcia proszę przynieść gotową prezentację PowerPoint. Prezentacja musi zawierać: strukturę nawigacyjną (spis treści i hiperłącza w obu kierunkach), fotografie, nagrania audio oraz film. Proszę nie zapomnieć o zabraniu multimedialnych komponentów prezentacji. Prezentacja będzie umieszczona w Internecie. Proszę zatem pamiętać o respektowaniu praw autorskich oraz o wymogu ochrony danych osobowych.

 

UWAGA 2:

Na kolejne zajęcia proszę przynieść samodzielnie utworzony dokument PDF. Dokument będzie umieszczony w Internecie. Proszę zatem pamiętać o respektowaniu praw autorskich oraz o wymogu ochrony danych osobowych.

 

 

 


ĆWICZENIA:


 

UWAGA!

1. Na zajęcia proszę przynieść gotową prezentację PowerPoint. Prezentacja musi zawierać: strukturę nawigacyjną (spis treści i hiperłącza w obu kierunkach), fotografie, nagrania audio oraz film. Proszę nie zapomnieć o zabraniu multimedialnych komponentów prezentacji. Prezentacja będzie umieszczona w Internecie. Proszę zatem pamiętać o respektowaniu praw autorskich oraz o wymogu ochrony danych osobowych.

 

2. Na zajęcia proszę przynieść 8 fotografii o rozdzielczości maksymalnie 800x600 o jednolitej tematyce. Fotografie będą umieszczone w Internecie. Proszę zatem pamiętać o respektowaniu praw autorskich oraz o wymogu ochrony danych osobowych.

 



Zadanie

Konwersja prezentacji PowerPoint do formatu SWF
iSpring Presenter - realizacja prezentacji w formacie Flash.
iSpring Presenter - realizacja quizu w formacie Flash.

 

1. Uruchomić prezentację MS PowerPoint. Powinna zawierać efekty animacji, animowane gify, zdjęcia itp. Można osadzić w niej film AVI bez konieczności pozbywania się kompresji.

2. Stosując program 
iSpring Presenter dokonać konwersji do formatu SWF.

Przypominam, że powyżej zamieściłem fragment wykładu "
Konwersja prezentacji PowerPoint do formatu Flash", w którym opisałem podstawowe funkcje programu iSpring Presenter.

 

Zaliczenie: Gotowa prezentacja powinna zawierać:
- efekty animacji PowerPoint,
- animowane gify,
- przynajmniej na jednym slajdzie powinien być wstawiony głos autora,
- na kilku pierwszych slajdach film z udziałem autora - słowa współgrają z elementami animacji.
- na jednym slajdzie osadzony quiz (przynajmniej 4 zadania; przynajmniej do jednego dodana fotografia).


Uwaga! Obie prezentacja musi być dostępne poprzez hiperłącza w obrębie witryny zaliczeniowej.

 

Temat: Strona internetowa o charakterze edukacyjnym.

 

Warunki uzyskania zaliczenia

● Katalog oraz szczegółowy plan zajęć wraz z literaturą są zamieszczone na stronie internetowej prowadzącego.

● Każda nieobecność musi być odrobiona na konsultacjach (często zadanie może być wykonane online) najpóźniej w 2 tygodnie po ostatniej nieobecności.

● W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie student otrzymuje ocenę 2.0. Po zaliczeniu sprawdzianu wystawiana będzie średnia arytmetyczna obu ocen (maksymalnie 3,5).

● Usprawiedliwiona nieobecność na sprawdzianie wymaga zaliczenia najpóźniej w 2 tygodnie po ostatniej nieobecności.  Brak terminowego zaliczenia skutkuje uzyskaniem oceny 2.0 z pierwszego terminu.

● Każdy student może mieć 1 nieobecność (odpracowaną), która nie rzutuje na ocenę końcową. Dwie nieusprawiedliwione nieobecności skutkują obniżeniem oceny końcowej o 1, trzy nieobecności o 2 itd.

● Osoby posiadające "indywidualną organizację studiów" muszą uczestniczyć we wszystkich zajęciach, na których są przewidziane sprawdziany. W przypadku pozostałych zajęć formę zaliczenia ustala się z prowadzącym.

● Cztery nieusprawiedliwione nieobecności będą skutkowały natychmiastowym wnioskiem o skreślenie z listy studentów.

● W przypadku szerokiej skali punktowej możliwe jest otrzymanie ocen z wartością dziesiętną typu: 3,1; 3,7; 4,3; 4,6 itd.

● Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

 

Ocena końcowa - interpretacja średniej ocen

W przypadku, gdy średnia ocen (po przecinku) mieści się w przedziale od 0,01 do 0,24, ocena końcowa jest zaokrąglana do wartości całkowitej – w dół (wartość całkowita nie ulega zmianie). W przypadku, gdy średnia ocen (po przecinku) mieści się w przedziale od 0,25 do 0,74, ocena końcowa (po przecinku) jest zaokrąglana do 0,5 „ocena z plusem” (wartość całkowita nie ulega zmianie). Gdy wartość po przecinku mieści się w przedziale od 0,75 do 0,99, ocena końcowa jest zaokrąglana do wartości całkowitej – w górę.

 

 


 

 

Powrót na początek strony