[01] 01-03-2016:
Wprowadzenie – grafika rastrowa. [02] 08-03-2016: Grafika rastrowa - obróbka plików graficznych. Animowane pliki gif. [03] 15-03-2016:
Fotografia cyfrowa oraz morfing. [04] 22-03-2016:
Fotografia cyfrowa oraz morfing (elementy obróbki audio i wideo
materiału filmowego) [05] 05-04-2016: Nagrywanie dźwięku. Dźwięk w prezentacji multimedialnej.
Komponowanie - eJay. [06] 12-04-2016:
Cyfrowe wideo - gniazda i wtyczki.
Filmowanie kamerą internetową; konwersja; udźwiękawianie
oraz podstawowy montaż. [07] 19-04-2016: Filmy ekranowe (BB FlashBack
- różne formaty). [08] 26-04-2016: Aplikacje do tworzenia pokazów slajdów - udźwiękowione filmy
tworzone z fotografii. CrazyTalk. Albumy internetowe. [09] 10-05-2016:
Film i interakcja w prezentacji
multimedialnej.Realizacja
medium edukacyjnego (prezentacji multimedialnej). [10]
17-05-2016: Protokół FTP. Zdobywanie adresu własnej strony
WWW. Microsoft FrontPage lub Microsoft Expression Web. [11]
24-05-2016: Microsoft FrontPage/ Expression Web 4; hipertekst;
multimedia; warstwy. [12]
31-05-2016:
Multimedialne komponenty stron internetowych; Website X5. [13]
07-06-2016: Alligator Flash Designer - tworzenie interaktywnej
prezentacji oraz strony WWW w formacie Flash. [14]
08-06-2016:
iSpring Presenter realizacja prezentacji w
formacie Flash.
[15]
14-06-2016: Zaliczenie - strona internetowa o
charakterze edukacyjnym.
Wykład
1: Klient FTP. Zdobywanie adresu własnej
strony WWW.
Wykład 2:
Tworzenie strony HTML z zastosowaniem
Microsoft Word oraz LibreOffice.
Wykład 3:
BB Flash
Recorder - ustawienia oraz eksport do formatu Flash.
Temat 1: Grafika rastrowa – obróbka plików graficznych.
Temat 2:
Animowane pliki gif.
Wiadomości: podstawowe typy plików graficznych oraz ich podstawowa
charakterystyka; konwersja plików
graficznych; rodzaje kompresji plików graficznych; darmowe
aplikacje do obróbki plików graficznych : wady i zalety
grafiki rastrowej Umiejętności: zmiana rozdzielczości, przycinanie, obracanie, efekty
specjalne, np. redukcja czerwonych oczu; wklejanie elementów
grafiki w określonym miejscu innego obrazka: wstawianie:
napisów, "dymków dialogowych", napisów, ramek; efekt
przezroczystości; Oceniana praca / przebieg ćwiczenia: 1. Stosując opcję (przycisk) [PrintScreen] lub [Alt] + [PrintScreen]
Wykonać własną fotografię przy użyciu programu VirtualDub (www.virtualdub.org).
Po uruchomieniu programu należy wybrać: File/ Capture AVI –
tryb filmowania (rozdzielczość 640x480). Stosując poznane
programy graficzne: fotografię przyciąć (usunąć interfejs
VirtualDub), poprawić kolory oraz ostrość. W programie
FastStone wstawić na tle zdjęcia (tak, aby nie zasłonić
twarzy) własne imię i nazwisko oraz zaopatrzyć zdjęcie w
ozdobną ramkę (nie może przysłaniać postaci). Fotografię
zapisać jako zadanie1.bmp.
2. Dokonać
korekty otrzymanej na zajęciach
fotografii (hasło
podane studentom)
zgodnie z zamieszczonym na niej opisem. Fotografię wzbogacić
o "dymek" i ramkę podobnie jak na
przykładzie i zapisać jako zadanie2a.jpg (z
jakością 100%). Stosując program Paint NET lub Microsoft
Photo Editor proszę pozbyć się błękitu nieba, a gotowy
obrazek zapisać jako zadanie2b.png -
przykład.
3. Stosując [PrintScreen] lub [Alt] + [PrintScreen] -
sfotografować wskazaną na ćwiczeniach ikonę z Panelu
Sterowania (przyciąć tak, aby powstał kwadrat z pominięciem
nazwy). Kwadrat powiększyć do rozmiaru 100x100 pikseli,
usunąć białe tło i zapisać jako zadanie3.gif
Jeśli ćwiczenie będzie wykonywane na
konsultacjach online, wówczas na gifie proszę dopisać (odręcznie
malując pędzlem swoje inicjały - może być odręcznie, ale przynajmniej na
pięciu pierwszych ramkach. Proszę starać się o zachowanie identycznego
położenia inicjału.
W przypadku nieaktywnej
platformy Moodle wszystkie pliki proszę umieścić w folderze,
którego nazwą będzie miała postać: cw2_Nazwisko.Folder należy
skompresować stosując program 7-zip (rozszerzenie 7z).
Plik cw2_Nazwisko.7z proszę przesłać na Dysk Google.
Animowane pliki gif.
Wiadomości: podstawowe wiadomości na temat plików gif; aplikacje do
tworzenia animacji w formacie gif. Umiejętności:
tworzenie gifów z: własnoręcznie przygotowanych klatek;
poprzez dorysowywanie elementów graficznych na wklejonej
wielokrotnie fotografii, poprzez wstawianie gotowych efektów
animacji obrazu i tekstu, poprzez edycję gotowych plików gif.
Umiejętność odczytywania i modyfikowania podpisów animacji
oraz poszczególnych klatek zawartych w obrębie plików gif
(prawa autorskie). Oceniana praca / przebieg ćwiczenia: 1. Proszę pobrać plik bmp:1 grupa;
2 grupa;
3 grupa(hasła odpowiednio: 1xlub, 1xbo, 1xz). Używając funkcji
Obróć/przerzuć, np. w programie MS Paint wykonać odbicie
lustrzane obrazka. Uruchomić Animation Shop; wybrać: File /
Animation Wizard; podczas pracy kreatora zaznaczyć opcję
przeźroczystości "Transparent" oraz wczytać oba obrazki; po
pojawieniu się taśmy montażowej w obu obrazkach wyciąć białe
tło. Dla każdej klatki ustawić czas przejścia 0,25 sekundy.
Korzystając z opcji "Animation Properties" podpisać imieniem
i nazwiskiem utworzoną animację. Zapisać animację jako animacja1.gif. Pobrać i rozpakować
prezentację
PowerPoint. Plik animacja1.gif wstawić na slajd pierwszy korzystając z opcji: Wstaw / Obraz / Z pliku.
2. Pobrać z Internetu fotografię ulubionego polityka
lub inną postać; zmienić jej rozmiar w taki sposób, aby
najdłuższy bok miał 250 pikseli. Fotografię otworzyć w
programie Animation Shop (Open); skopiować ją i wkleić na
listę montażową 15 razy; ręcznie stworzyć poszczególne
klatki animacji, np. "efekt wędrującego robaczka"
przykład. Uzyskaną
animację proszę zapisać jako animacja2.gif i wstawić
na slajd drugi prezentacji.
3. Wykorzystując kamerę internetową wykonać sobie
zdjęcie (lub pobrać je, jeśli jest to możliwe, z portalu
społecznościowego). Zmienić rozmiar zdjęcia, aby jego
dłuższy bok miał 150 pikseli. Fotografię otworzyć w
programie Animation Shop. Korzystając z opcji Effects /
Insert Image Transition lub Effects / Insert Image
Effect... wstawić najciekawszy swoim zdaniem efekt animacji
(proszę przejrzeć wszystkie). Animacja powinna trwać 3
sekundy i składać się z 30 klatek (suwaki) - podpowiedź:
fps oznacza klatki/ramki na sekundę. Gotową animację
proszę zapisać jako animacja3.gif i wstawić na slajd
trzeci prezentacji.
4. Własną fotografię (dłuższy bok - 150 pikseli)
otworzyć w programie Animation Shop. Korzystając z
opcji Effects / Insert Text Effect... Wstawić własne imię i
nazwisko w kolorze czerwonym. Zastosować efekt Drop Shawow.
Wybierając "Customize" sprawić, aby podstawowy napis
znajdował się w górnej części fotografii, a jego cień
poruszał się poniżej. Animacja powinna trwać 2 sekundy i
składać się z 20 klatek (suwaki) - podpowiedź: fps
oznacza klatki/ramki na sekundę. Gotową animację proszę
zapisać jako animacja4.gif i wstawić ją jak
poprzednio na trzeci slajd prezentacji.
5.
Ze strony [str1]
lub [str2] pobrać wskazanego przez
prowadzącego gifa i zmienić jego kolorystykę zgodnie z
instrukcją otrzymaną na ćwiczeniach. Gotową animację
proszę zapisać jako animacja5.gif i wstawić na czwarty slajd prezentacji.
Prezentację oraz wszystkie
pliki gif (5 sztuk) proszę umieścić w folderze,
którego nazwą będzie miała postać: cw3_Nazwisko.Folder należy
skompresować stosując program 7-zip (rozszerzenie 7z).
Plik cw3_Nazwisko.7z proszę przesłać na Dysk Google.
Temat: Fotografia cyfrowa oraz morfing.
Wiadomości: Pojęcie morfingu, aplikacje do tworzenia efektu morfingu,
rodzaje plików zawierających animację. Umiejętności:
tworzenie morfingu. Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:
1. Otrzymaną fotografię w rozdzielczości 3264x2448
pikseli, proszę otworzyć w programie FastStone.
2. Fotografię należy przyciąć do rozmiaru
3000x2080 pikseli - w taki sposób, aby czubek nosa
wyznaczał pionową oś symetrii zdjęcia, a oczy znalazły się
na osi poziomej (na środkach boków
zaznaczonego obszaru widoczne są małe kwadraciki
wyznaczające środek boków).
3. Fotografię należy zmniejszyć w taki sposób, aby
wysokość (krótszy bok) miała 480 pikseli. Teraz fotografię
trzeba przyciąć (równo z obu stron) tak, aby dłuższy bok miał 640 pikseli - w efekcie uzyskamy
rozdzielczość: 640x480.
4. Fotografię własną oraz kolegi należy wczytać z
zastosowaniem lokalizatora twarzy do
programu (wskazany przez prowadzącego program do realizacji morfingu).
5. W menu wybrać: Film / Czas trwania; czas filmu
powinien wynosić 10 sekund - 15 ramek na sekundę - film
składa się ze 150 ramek (jeśli liczba ramek będzie inna
należy wybrać: Plik / Eksportuj film; w polu "Prędkość AVI
(klatki/s) należy wpisać 15 i zamknąć okienko).
6. Na obu twarzach zaznaczyć charakterystyczne punkty
i obszary. Podczas pracy należy włączać podgląd animacji, w celu
bieżącego likwidowania deformacji. Co kilka minut należy
zapisywać projekt!
7. Gotową animację proszę zapisać jako pliki: AVI. W
przypadku komputerów z dobrymi procesorami można wykonać
kompresję bezpośrednio w programie do morfingu. Niestety w
naszej pracowni jest z tym problem. Pliki AVI zapiszemy bez
kompresji (bardzo duże rozmiary, ale proces przebiega bardzo
szybko).
Dodatkowo proszę utworzyć pliki: EXE
oraz Flash (plik Flash - z rozszerzeniem SWF będzie
potrzebny w przyszłym semestrze. Animację można zapisać w
formie strony - także powstanie plik SWF).
8. Plik AVI proszę otworzyć w programie VirtualDub i
zapisać wybierając kodek XviD (1000 kbps);
9. Skompresowany film, pliki projektu wraz z
fotografiami proszę przesłać do oceny.
10. Pliki filmów AVI (skompresowane) proszę zachować (na zajęciach
poświeconych obróbce plików wideo będziemy montować film
złożony ze wszystkich filmików nagranych przez studentów).
Wiadomości: Podstawowy montaż audio-wideo. Umiejętności:
łączenie filmów zawierających morfing; animacja
statycznych fotografii - udźwiękowienie. Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:
1. Film w formacie AVi (kodek XviD -1000 kbps) otworzyć
w programie VirtualDub .
2. Stosując program AudaCity nagrać Własne imię po 1
sekundzie ciszy.
3. W programie VirtualDub wybrać:
a) Video/ Direct stream copy (zachowanie zastosowanego w filmie
sposobu kompresji obrazu); b) Audio/ Full processing mode (dokonamy korekty kodowania audio); c) Audio/ Audio from other file - wskazać ścieżkę dostępu do
nagranego pliku WAV; d) Audio/ Compression/ - tu wybierzemy kodek dostępny w pracowni
(wszyscy ten sam i o identycznych parametrach - najczęściej
MPEG Layer-3, 56 kbps ...). e) Film zapisać: File/ Save as AVI - nazwa własne imię.
Zaliczenie ćwiczenia: Filmy (AVI - ten
skompresowany i z dźwiękiem, EXE i SWF) przesłać do oceny na
platformę (wszystkie w jednym skompresowanym folderze) oraz do "Moich
dokumentów" tylko AVI.
5. Poszczególne filmy
studentów zostaną
rozesłane do wszystkich komputerów (lub zostanie rozesłany
link, z którego będzie można je pobrać).
6. Pliki wideo proszę
wczytać do programu Ulead VideoStudio (na profilu
Administratora).
a) Filmy proszę poukładać na liście montażowej w odpowiedniej
kolejności; b) Można stworzyć film początkowy z tytułem lub nałożyć tytuł na
istniejące filmiki (nie jest to wymagane). c) Do filmu można dodać cichą ścieżkę dźwiękową - muzykę (nie jest
to wymagane). d) W przypadku bardzo starej wersji Ulead VideoStudio film
najlepiej zapisać jako WMV (640x480) z najlepszą jakością. Film należy następnie przekonwertować
stosując program FormatFactory W przypadki najnowszej wersji programu
VideoStudio Pro X4 (polska wersja językowa) nie ma problemu
z wyborem i ustawieniem kompresji.
W przypadku, gdy nie uda się zrealizować punktu 5 i 6 na
niniejszych ćwiczeniach, wrócimy do nich na ćwiczeniach
poświęconych tworzeniu płyt DVD
Zaliczenie ćwiczenia: Gotowy zmontowany film przesłać do oceny na Dysk Google.
Temat 1:
Nagrywanie dźwięku.
Temat 2: Dźwięk w prezentacji multimedialnej / eJaj.
(dla zainteresowanych teraz
lepiej robi to Microsoft Media Player). Audiograbber jest jednak dobrym magnetofonem cyfrowym, szczególnie
w przypadku, gdy nagrywamy muzykę z wejścia liniowego, np. z magnetofonu. Dzieli
wówczas ścieżkę dźwiękową na utwory.
Wiadomości: Aplikacje do nagrywania dźwięku z różnych
źródeł; podstawy montażu audio; charakterystyka plików
audio; kompresja audio. Umiejętności: montaż audio - dźwięki z różnych źródeł
Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:
ZADANIE
1.
Przygotowanie 10 sekundowego podkładu dźwiękowego do
morfingu.
- Stosując aplikację Audacity nagrać około 11 sekund ciszy.
- Wybrać CTRL+A - zaznaczyć
cały dźwięk.
- W dolnej części interfejsu
należy zaznaczyć pole Koniec i rozpoczynając od
ostatniej cyfry wprowadzić wartość 00g00m10.000s.
- Wybrać CTRL+X (wytnij)
- Zaznaczyć pozostały dźwięk i
skasować [Delete].
- Wybrać CTRL+V (wklej) - mamy
dokładnie 10 sekund nagrania.
- Wybrać CTRL+A - zaznaczyć
cały dźwięk, a następnie: Edycja/ Usuń dźwięk/ Wycisz
dźwięk - mamy 10 sekund ciszy.
- Na odrębnej ścieżce nagrać
własne imię (bardzo wyraźnie - amplituda musi zajmować całą
dostępną wysokość).
- Imię odszumić, a następnie
skasować przed nim i zanim niepotrzebny dźwięk.
- Imię przesunąć na ścieżce w
taki sposób, aby zaczynało się po około 0,5 sekundy od
początku.
- Imię zaznaczyć i zapisać (Plik/
Eksportuj zaznaczenie) jako plik WAV (16 bitowe PCM WAV)
- przyda się do kolejnego zadania.
- Obie ścieżki (cisza plus imię
zmiksować) wybierając Plik/ Eksportuj i zapisać jako
Do_morfingu.wav (16 bitowe PCM WAV) oraz Do_morfingu.mp3 (jakość: stała, 128kbps, połączone
stereo)
ZADANIE 2.
Pobrać:
film
AVI, instrukcję w
postaci pliku
JPG oraz
plik dźwiękowy MID
(pliki rozpakować).
Uwaga!
W
komputerach z 64 bitowym systemem operacyjnym lepiej używać
programu VirtualDub w wersji 32 bitowej. Bardzo często 64 bitowy VirtualDub nie widzi zainstalowanych
w systemie kodeków!
W przypadku
braku widocznych kodeków w systemie 32 bitowym należy
zainstalować ich nowy pakiet (K-Lite Codec Pack MEGA) ze
strony:
codecguide.com
Stosując się do zaleceń instrukcji nagrać
odpowiedni plik mix.mp3. Uwaga sygnał z radia
internetowego można nagrać wybierając w ustawieniach dźwięku
StereoMix lub korzystając z programu RadioSure
(dowolna muzyka). Dźwięk z filmu można pozyskać stosując
program FormatFactory. Uwaga! Imię i nazwisko
musi być wyraźnie słyszane!
Uwaga!
Jeśli nagrywamy
muzykę z zastosowaniem RadioSure, należy zwrócić uwagę po
zaimportowaniu utworu do AudaCity, czy częstotliwość
próbkowania wynosi 44100 Hz (w lewym-dolnym rogu - wersja
2.0.2). Jeśli wartość jest inna, należy ustawić 44100 Hz i
zapisać utwór jako, np. MP3 lub WAV. Dopiero tak
zmodyfikowany plik powinniśmy używać wykonując powyższe
zadanie.
ZADANIE 3.
Dźwięk z pliku MID zapisać w postaci pliku WAV
korzystając z Audacity (należy pamiętać że źródłem
nagrywanego dźwięku w systemie musi być wówczas StereoMix, a
nie mikrofon).
-
Połączyć własne imię i nazwisko z dźwiękiem z
pliku MID - najpierw wyraźnie słyszalne imię i nazwisko,
później muzyka.
-
Uzyskanym plikiem WAV proszę udźwiękowić
pobrany film stosując VirtualDub.
-
Gdyby VirtualDub nie mógł otworzyć filmu, należy
zainstalować nowe kodeki (informacja wyżej).
-
Proszę pamiętać o opcji Video/ Direct stream copy (zachowanie
bez zmian zastosowanego w filmie
sposobu kompresji obrazu) oraz o wyborze kodeka audio (MPEG
layer-3; 128 kbit/s, stereo).
-
Film zapisać pod nazwą: nowy.avi
ZALICZENIE
Pliki:
Do_morfingu.wav, Do_morfingu.MP3, mix.mp3
oraz nowy.avi proszę umieścić w folderze cw8_Nazwisko.
Folder skompresować i przesłać do oceny na Dysk Google.
Dźwięk w prezentacji multimedialnej / eJay.
Wiadomości: Dźwięk w prezentacji Microsoft PowerPoint.
Możliwości skojarzenia dźwięku z różnymi efektami animacji.
Umiejętności: Udźwiękawianie prezentacji multimedialnej Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:
1. Zapoznać się z
kursem1 - szczególnie punkty od 19 do 21.
2. Zapoznać się z
kursem2 - szczególnie punkty od 1 do 15.
3.
Zapoznać się z
instrukcją - film omawiający konstrukcję ocenianej
prezentacji.
Uwaga! Proponuję zamiast pliku MP3, wygenerowanego w programie
e-jaj wstawić plik dostarczony na ćwiczenia przez
prowadzącego. Jeśli zostanie Państwu więcej czasu można
stworzyć własną muzykę.
Prezentację (plik z rozszerzeniem
ppt) wraz ze
wszystkimi komponentami proszę tworzyć w folderze o nazwie
PPT. Na koniec folder ten należy skompresować i
wysłać na Platformę do oceny.
Temat 1 :
Cyfrowe wideo - gniazda i wtyczki.
Temat 2 :
Filmowanie kamerą internetową oraz cyfrową; konwersja; udźwiękawianie
oraz podstawowy montaż.
Proszę zwrócić szczególną uwagę
na wygląd i nazewnictwo przewodów audio-wideo.
Należy wiedzieć jaki rodzaj
(mono, stereo, 5.1, 7.1) dźwięku mogą one przesyłać.
Należy znać parametry
(przeplot, bez przeplotu, rozdzielczość) sygnału
przesyłanego określonymi przewodami.
Proszę zwrócić uwagę na
sztucznie wprowadzane ograniczenia sygnału przesyłanego z
zastosowaniem HDMI.
Należy wiedzieć, który rodzaj
przewodów przesyła sygnał analogowy, a który cyfrowy.
Wykład jest opracowany w formie
prezentacji Flash. W prawym dolnym rogu ekranu znajduje się
przycisk, który wyświetla prezentację na pełnym ekranie.
Od chwili opublikowania powyższego testu pojawiły się nowe
rozdzielczości telewizorów i monitorów. Proszę uwzględnić je (4k i 2k)
przygotowując się do testu.
Oznaczenie
Rozdzielczość
Oznaczenie handlowe
Szybkość transmisji obrazu, dla (24, 25, 30) klatek
Szybkość transmisji obrazu, dla (48, 50, 60) klatek
2160p
3840 x 2160
4k, UHD; Ultra HD
35-45 Mb/s
53-68 Mb/s
1440p
2560 x 1440
2k
16
Mb/s
24
Mb/s
1080p
1920 x 1080
Full HD
8
Mb/s
12
Mb/s
720p
1280 x 720
HD
5
Mb/s
7,5
Mb/s
Na kolejnych zajęciach będzie
rozwiązywany test elektroniczny (8 minut).
TEST -
weryfikacja opanowania treści z
e-learningu >tutaj<
(Hasło będzie podane na zajęciach)
Wiadomości: Dźwięk w prezentacji Microsoft PowerPoint.
Możliwości skojarzenia dźwięku z różnymi efektami animacji.
Umiejętności: Udźwiękawianie prezentacji multimedialnej Oceniana praca / przebieg ćwiczenia:
1. Zapoznać się z
kursem1 - szczególnie punkty od 19 do 21.
2. Zapoznać się z
kursem2 - szczególnie punkty od 1 do 15.
3.
Zapoznać się z
instrukcją - film omawiający konstrukcję prezentacji
którą wykonamy na zajęciach. Można zrobić w domu.
Wiadomości: Pliki wideo,
kompresja MPEG 1/2/4; aplikacje do obróbki wideo; Samodzielnie proszę zapoznać się z programami: DVD shrink,
Nero Vision, Ulead Video Studio lub
Corel Video Studio. Umiejętności:
Filmowanie kamerą internetową, nagrywanie filmów ze
stron internetowych, konwersja plików wideo, podstawowy
montaż wideo (VirtualDub, WeVideo for Google Drive lub Ulead Video Studio
- trial). Uwaga!
Jeśli w VirtualDub wczytamy dowolny
film, dokonamy w nim zmian i zapiszemy go pod nową nazwą, to
w obszarze edycji ciągle pozostaje stara wersja. W celu
kontynuowania pracy z nową wersją filmu trzeba zamknąć starą
(Close video file) i wczytać nową.
2.
Stosując
VirtualDub
zgrać z niego dźwięk do pliku, np. muzyka123.WAV.
3.
Stosując VirtualDub zapisać film bez kompresji audio i
video. (uwaga duże rozmiary).
4. Kolejno
proszę zaznaczać i zapisywać (opcja: Save as AVI) 4
fragmenty filmu.
(fragmenty
na których są widoczne cyfry; na zaznaczeniu fragmentu z
daną cyfrą muszą być wyłącznie klatki zawierające cyfrę).
5.
Stosując opcję Apend AVI segment – połączyć 4 fragmenty w
kolejności 4321 (każda grupa w innej kolejności). Film
zapisać bez kompresji, np. jako: roboczy1.AVI.
6.
Zmniejszyć rozdzielczość filmu wybierając Video / Filters –
Add – resize;
wybrać: - Absolute (pixels): 320x240 - Compute height from ratio 4 : 3 - Do not latterbox or crop: v - Do not adjust: v
Film zapisać, np. jako: roboczy2.AVI.
7. Film
udźwiękowić wykorzystując plik muzyka123.WAV (oryginalny
dźwięk z filmu).
Film
zapisać stosując kodek wideo XviD (1000 kbps) oraz kodek
audio MPEG layer 3 (wybrać najwyższą możliwą wartość kbps) – nazwa
wynikowego pliku wideo: 4321.AVI.
8. Po
sprawdzeniu poprawności nagrania oraz rozmiaru pliku
4321.AVI (około 1MB) proszę usunąć z komputera wszystkie
wersje robocze tego filmu (ze względu na bardzo duże
rozmiary plików).
ZADANIE 2
Sfilmować
się kamerą internetową (wypowiadając własne imię i nazwisko)
stosując program VirtualDub. Parametry nagrania:
Rozdzielczość 320x240 RGB24 15 klatek/s; kodeki: wideo -
XviD (1000 kbps); audio - MPEG layer 3 (najwyższa dostępna
wartość kbps). Uwaga!
Jeśli w
parametrach MPEG layer 3
nie ma wartości 128 kbps, należy wybrać: Raw capture
format i wskazać: PCM, 44100 Hz, stereo, 16 bit.
Nazwa
wynikowego pliku filmowego: ja.AVI
ZADANIE 3
1. Pobrać
z YouTube film
śmieszne koty >link< stosując
FireFox wraz z dodatkiem DownloadHelper. Ostatnio polityka Google zmierza w kierunku utrudniania
pobierania wideo z YouTube. Jeśli będą problemy z
DownloadHelperem, to można zastosować:
Download Flash & Video lub Download
YouTube Videos as MP4 and FLV Proszę pobrać plik [240p] - odpowiednik rozdzielczości
(320x240). W przypadku pobrania pliku o większej rozdzielczości,
podczas konwersji z zastosowaniem FormatFactory proszę
zredukować rozdzielczość do poziomu (320x240).
2. Film
posiada rozszerzenie FLV (lub MP4). Proszę przekonwertować go do
formatu AVI stosując aplikację FormatFactory
lub
>link<.
Film zapisać jako koty.AVI
ZADANIE
4
1.
Odszukać utworzony z
zastosowaniem eJayplik MP3 (lub
utwór instrumentalny ze strony
jamendo.com).
2.
Pobrać z Internetu dowolną grafikę JPG i zmienić
(zmniejszyć) jej rozmiary, tak aby posiadała rozdzielczość
320x240 pikseli.
3.
W domu dodać do własnego dysku aplikację (można wyszukać w
Google Play): WeVideo for Google Drive(edytor wideo działający w
"chmurze").Warto także utworzyć pusty projekt. Zdarza się, że przez
kilkanaście minut projekt nie pojawia się na liście. 4. Do WeVideo wczytać filmy, muzykę oraz
grafikę.
5. Na
liście montażowej umieścić kolejno filmy: 4321.AVI;
ja.AVI; koty.AVI. (uwaga podczas montażu proszę przyciąć - skrócić film o
kotach - do około 12 sekund).
6.
Pomiędzy filmami dwukrotnie umieścić grafikę JPG
7. Pod
filmami wstawić dźwięk MP3. W przypadku, gdy dźwięk będzie
dłuższy od filmu, proszę „ścisnąć” go tak, aby długości były
identyczne.
8. Zmniejszyć głośność muzyki z pliku MP3.
9.
Pomiędzy filmami, a grafikami umieścić efekty przejścia -
dwa.
10. Na
pierwszym obiekcie proszę umieścić tytuł (własne imię i
nazwisko), na
trzecim filmie proszę wstawić napis MTI .
11.
Filmy proszę opublikować na Dysku Google(rozdzielczość 480p).
12.
Stosując FormatFactory dokonać konwersji filmu do formatu:
gotowy.MP4
(320x240) - kompresor H264.
Przygotowanie plików do oceny
Dwa
pliki: 4321.AVI;
gotowy. MP4 proszę
umieścić w folderze
Nazwisko_cw8.Folder należy
skompresować stosując program 7-zip (rozszerzenie 7z)
i przesłać na Dysk Google.
Uwaga! W przypadku gdy rozmiar skompresowanego pliku
przekracza 20 MB - proszę go nie wysyłać. Proszę przygotować
się na konsultacje.
Większość
programów do realizacji filmów ekranowych oferuje opcję
eksportu nagrań do wielu formatów. Z punktu widzenia
przydatności w systemie kształcenia na odległość,
najcenniejszy wydaje się format Flash (pliki SWF oraz FLV).
W przypadku kształcenia stacjonarnego równie ważne są pliki
AVI, z których filmy można prezentować z zastosowaniem
odtwarzaczy DVD. Rozwiązanie to jest cenne w przypadku zajęć
realizowanych w pomieszczeniach bez dostępu do komputera.
Komercyjne wersje programów umożliwiają eksport filmów do
większej liczby formatów, np.:
-EXE – film
można oglądać na dowolnym komputerze bez potrzeb
instalowania dodatkowego odtwarzacza. Interakcje zostają
zachowane. -PPT – film
zostaje osadzony w prezentacji Microsoft PowerPoint.
Interakcje zostają zachowane. -WMV –
alternatywny format skompresowanych plików wideo. Brak
interakcji.
Pakiet BB FlashBack zawiera dwa podstawowe narzędzia: BB
FlashBack Pro Recorder (filmowanie) oraz BB FlashBack Pro
Player (podgląd oraz montaż filmów). Przed rozpoczęciem
rejestracji konieczne jest dokonanie regulacji szeregu
parametrów nagrania.W
zależności od przeznaczenia lub tematyki filmu można
określić, czy będzie filmowany:
-pełny ekran, -aktywne okienko
Windows, -zaznaczony
ręcznie fragment ekranu.
W przypadku realizacji filmów pełnoekranowych należy mieć
świadomość, iż zostaną one zarejestrowane w rozdzielczości
jaką w danym momencie ma ustawiony monitor. W efekcie może
okazać się, że ze względu na bardzo duże rozmiary plików
wynikowych film nie nadaje się do rozpowszechniania
zdalnego. Jeśli w systemie Windows rozdzielczość zostanie
zmieniona ręcznie, np. do optymalnej 800x600, to po
zakończeniu nagrywania wszystkie ikony znajdujące się na
pulpicie zostaną poprzestawiane. Efekt ten może być
uciążliwy w przypadku znacznej liczby ikon.
Program BB FlashBack
Recorder posiada jednak opcję, której wybór rozwiązuje
powyższy problem. W kreatorze nagrywania zaznacza się „Change
screen resolution while recording” oraz wybiera żądaną
rozdzielczość. W ostatnim kroku konfiguracji nagrania należy
wybrać „More Options” i na zakładce „Display”
wskazać przywracanie oryginalnych ustawień po zakończeniu
nagrywania: „Restore orginal settings after recording”.
Rozmiary wynikowych plików
SWF zależą od ilości szczegółów zawartych w materiale
filmowym, dlatego warto przed rozpoczęciem nagrywania
wyłączyć wyświetlaną z pliku tapetę systemu Windows „Set
plain desktop wallpaper” oraz efekty graficzne Windows „Switch
off Windows graphic effects”. Podobny efekt można
uzyskać wyłączając wyświetlanie zawartości okienek podczas
przeciągania „Disable the - Show window contents while
dragging”.
Mając na uwadze jakość filmu
oraz jego treść istotne jest niedopuszczenie do rejestracji
obrazu zawierającego elementy interfejsu BB FlashBack
Recordera. W tym celu trzeba zaznaczyć: „Don't show BB
FlashBack Pro Recorder icon during recording” – nie
pokazuj ikony rekordera podczas nagrywania.
Wśród innych ważnych
ustawień warto wymienić wybór: jednoczesnej rejestracji
obrazu z kamery internetowej, możliwie dużej liczby klatek
rejestrowanych na sekundę, źródła dźwięku (najczęściej
mikrofon), jakości synchronizacji obrazu z dźwiękiem,
„gorących przycisków” (konieczne do zatrzymania filmowania w
trybie pełnoekranowym).
Po zakończeniu filmowania
program automatycznie zapisuje film w postaci pliku projektu
z rozszerzeniem FBR (pliki te warto archiwizować). Wszelkie
zabiegi montażowe oraz implementacja elementów
interaktywnych możliwe są wyłącznie przed konwersją pliku
FBR do innych formatów.
Wraz z utworzeniem pliku FBR
uaktywnia się druga aplikacja pakietu, tj. BB FlashBack Pro
Player. Udostępnia ona listę montażową, z której po
zaznaczeniu można kasować wybrane klatki. Opcja ta jest
bardzo przydatna, np. w usuwaniu przejęzyczeń (podczas
nagrywania zajęć należy tylko powtórzyć fragment tekstu).
Film można dowolnie ciąć na mniejsze fragmenty oraz łączyć.
Dostępna jest opcja wyciszania oryginalnego dźwięku lub
zastępowania go innym. W obrębie filmu istnieje możliwość
osadzania dowolnych elementów graficznych. Na uwagę
zasługuje opcja usuwania z grafiki wybranego koloru, co
prowadzi do uzyskania efektu przezroczystości, a w
konsekwencji obiektów o dowolnym kształcie. Oprócz
wstawiania grafiki z pliku dostępne jest rozwiązanie
polegające na osadzanie barwnego tekstu – także w formie
komiksowych dymków wskazujących elementy wymagające
dodatkowego opisu.
W przypadku każdego
osadzonego elementu można zdefiniować czas jego wyświetlania
lub przypisać mu mechanizm zatrzymujący pokaz do chwili
ponownego kliknięcia. W ostatnim przypadku warto wybrać:Edit/
Pause Graphic/ None–
zapobiegnie to wyświetlaniu nieestetycznego przycisku pauzy.
Podobna decyzja dotyczy zamieszczenia w obrębie filmu
podglądu z kamery internetowej:View/
Show Web Cam Videooraz
wyłączenia barwnego koła otaczającego kursor myszy:Effects/
Highlight Cursor–
oraz zabranie zaznaczenia przy „Highlight mouse cursor”.
Po zakończeniu fazy montażu
warto cały materiał zachować w formie kolejnego pliku FBR.
Następnie można wybrać docelowy format eksportu. W przypadku
plików SWF koniecznie należy zaznaczyć opcję „Full Frame
Rate” (zapobiega pogorszeniu jakości). Warto także
wybrać pasek nawigacyjny, który zostanie skojarzony z filmem
– opcja „Playback controls”. Warto pamiętać, iż w
przypadku projektów realizowanych przez wielu autorów,
należy zachować jednolity interfejs, stąd wybór zarówno
rozdzielczości, jak i paska nawigacyjnego powinien być
wcześniej uzgodniony.
W efekcie eksportu do
formatu Flasch powstają dwa pliki: SWF oraz HTML. Dokument
HTML to strona internetowa, na której jest juz osadzony film
SWF. Zazwyczaj aranżacja takiej strony nie posiada układu
graficznego zgodnego z zamierzeniami twórcy witryny, stąd
plik HTML jest najczęściej kasowany. Wcześniej należy jednak
dokonać jego edycji w celu odczytania ostatecznej
rozdzielczości pliku SWF. Przykładowo dla filmu nagranego w
rozdzielczości 800x600, po dodaniu paska nawigacyjnego
ostatecznie uzyskiwana jest rozdzielczość 800x624. Takie
parametry należy wpisać w używanym edytorze HTML po
osadzeniu pliku SWF.
Blueberry Software
udostępnia także darmową wersję programu, tj.: BB
FlashBack Express. Program nie posiada ograniczeń czasowych.
W module BB FlashBack Recorder dostępne są wszystkie opcje
wersji komercyjnej, jednak w przypadku BB FlashBack Playera
nie ma możliwości wykonywania nawet podstawowego montażu.
Dostępne są jedynie opcje eksportu.
Projekty FBR możnaeksportować do formatu AVI (najlepsza
jakość bez kompresji) lub WMV. Format MP4 uzyskamy tylko za pomocą
najnowszej wersji oprogramowania (niestety nie posiadamy go). Nie
stanowi to jednak większego problemu. Plik AVI można konwertować do
formatu MP4 z zastosowaniem
aplikacji
FormatFactory
(możliwe wszelkie inne konwersje).
ĆWICZENIE
Zadanie
1 Program
Debut Video Capture Software
jest doskonałym narzędziem do nagrywania z zastosowaniem
kamery internetowej. Umożliwia on także filmowanie
pulpitu. Wersja trzydziestodniowa umożliwia zapis w
dowolnym formacie wideo i z zastosowaniem dowolnego
kodeka. Później wybór formatów zostaje znacząco
ograniczony. Zawsze jednak można dokonać konwersji filmu
z zastosowaniem FormatFactory.
●
Proszę
pobrać fotografię o wymiarach około 320x240 pikseli
przedstawiającą dowolną maszynę (można skorzystać z
zamieszczonego tu obrazu).
●
Fotografię należy otworzyć z zastosowaniem:
Przeglądarki fotografii systemu Windows (w małym
okienku).
●
Po
zapoznaniu się z
instrukcją programu
Debut Video Capture Software proszę nagrać krótki
udźwiękowiony film instruktażowy (przykład).
● Jeśli będzie to
możliwe proszę nagrać film w formacie mp4 z
zastosowaniem kodeka H264. W przeciwnym wypadku proszę
utworzyć plik avi i dokonać jego konwersji z
zastosowaniem FormatFactory.
● Gotowy film: instrukcja.mp4 proszę zachować do oceny
Zadanie 2
●
StosującBB
FlashBack Recordernagrać
dwa udźwiękowione film pełnoekranowe w rozdzielczości
640x480. Pierwszy pt. "Formatowanie tekstu w Wordzie", a
drugi "Dodawanie w Excelu". Filmowanie rozpoczynamy od głośnego wypowiedzenia
swojego imienia i nazwiska! Łączny czas obu filmów - maksymalnie 60 sekund. Na
filmie nie mogą być widoczne żadne elementy interfejsuBB
FlashBack Recordera (logo BB, żółte podświetlenie myszy,
pasek nawigacyjny itp. Proszę pamiętać o skasowaniu na
początku i końcu obu filmów "rozbiegówki" - przygotowań
interfejsu do filmowania.
● W trybie edycji oba pliki FBR należy połączyć i
zapisać jako jeden plik: projekt.fbr.
● Wordzie lub PowerPoincie proszę przygotować
Autokształt (żółtą buźkę), a na jej tle umieścić
kolorowy napis (własne imię).
● Wykonując PrintScr "sfotografować" tego typu logo,
wkleić do FastStona, przyciąć i zapisać z rozszerzeniem
PNG.
● Logo w formacie PNG proszę wstawić na pierwszą klatkę
"sklejonego" pliku FBR.
● Proszę logo umieścić w jednym z narożników.
Logo musi
być widoczne przez cały czas trwania filmu. Proszę
usunąć tło z logo.
● Na filmie powinien pojawić się
efekt Zoom oraz powrót
do poprzedniego rozmiaru.
● Proszę w obrębie filmu zamieścić przynajmniej
dwie
etykiety z opisami (czas wyświetlania 3 do 5 sekund).
● Należy pamiętać, aby przed dokonaniem eksportu zapisać
zmiany w pliku projekt.fbr.
● Gotowy film proszę
wyeksportować jako AVI bez kompresji i zapisać jako: office.avi.
● Plik office.avi proszę przekonwertować stosując
FormatFactory do formatu MP4. Koniecznie proszę użyć
kodeka AVC (H264). Innych parametrów filmu nie należy zmieniać.
● Po uzyskaniu i sprawdzeniu jakości pliku office.mp4
należy koniecznie skasować bardzo duży plik
office.avi.
Ocena:
Proszę w folderze cw12_Nazwisko umieścić
następujące pliki:
-
instrukcja.mp4
- projekt.fbr (około 2,5 MB).
- office.mp4 (około 4 MB).
Folder należy skompresować 7zipemi i przesłać do oceny.
Temat 1: Aplikacje do tworzenia pokazów slajdów - udźwiękowione filmy
tworzone z fotografii. CrazyTalk.
4.
Wczytać zdjęcia o wspólnej tematyce - wszystkie w
rozdzielczości
800x600 pikseli(przygotowane w domu - nie
więcej niż 8 sztuk, poprzeplatać wykonanymi
samodzielnie rysunkami z opisami i schematami (2
sztuki), np. dodane napisy i rysunki w programie
FastStone).
5.
Wybrać efekt przejścia oraz sposób przełączania
(automatycznie; w pętli).
6.
Korzystając z "Więcej opcji" wyłączyć opcję "Pokaż
informacje".
6.
Wczytać utwór mp3. Darmowy utwór można pobrać ze strony:
www.jamendo.com/pl
7.
Utworzyć pokaz: plik
EXE
8.
Utworzyć pokaz: plik wideo o nazwieXnView.WMV (Windows
Media Video 9; 640x480; 1000 kbps).
Po
wykonaniu ćwiczenia plik
Zadanie1.EXEbędzie
oceniany na ćwiczeniach.
Plik XnView.WMV proszę wysłać
na Dysk Google (jeśli zdążę sprawdzę wszystko na ćwiczeniach).
Zadanie 2
1.
Pobrać i zainstalować polską wersję programu FastStone (nie, jeśli jest
zainstalowany).
2.
Postępując analogicznie jak w powyższym przykładzie
wykonać pokaz w formacie EXE.
Po wykonaniu ćwiczenia plik FastStone.EXE będzie oceniany na
ćwiczeniach.
Zadanie 3
1.
Pobrać >
tutaj<
program Photo Story 3 (jeśli nie jest zainstalowany).
Program darmowy dla legalnych użytkowników systemu
Windows (hasło do pliku to nr sali w
której mamy zajęcia).
2.
Wczytać zdjęcia (materiały z powyższych ćwiczeń).
3.
Jeśli jest to konieczne można dla poszczególnych zdjęć
wykonać korektę:
Edytuj / Napraw automatycznie
4.
Korzystając z opcji programu dodać napisy.
5.
Dograć komentarz do poszczególnych slajdów (własne
słowa!)
6.
Korzystając z opcji "Dostosuj ruch"
należy wybrać efekt i czas przejścia (tak, aby
ewentualna narracja zmieściła się).
Proszę między 1 i 2 zdjęciem zastosować efekt zoomu (od
małego szczegółu przejście do całego obrazu).
7.
Wczytać plik muzyczny (lub skorzystać z generatora
muzyki) i ustawić taką głośność, aby było
słychać narrację.
Generowanie muzyki w starszych komputerach może trwać dłużej
niż wstawienie muzyki z pliku mp3.
8. W
okienku „Zapisz historię” klikamy na „Ustawieniach” i
wybieramy jakość „Profil”: DVD – PAL (768X576).
9.
Utworzyć plik wideoPhotoStory.WMV.
Po wykonaniu ćwiczenia plik PhotoStory
.WMV proszę
wysłać na Dysk Google (jeśli będzie zbyt
duży zostanie oceniony na ćwiczeniach).
Zadanie 4
(To zadanie w tym semestrze pomijamy. Zademonstruję jego
wykonanie na wykładzie)
1. W
programie CrazyTalk (pełna wersja CrazyTalk
6 Special Edition jest dostępna w czasopiśmie PC Format
2/2011) wczytać fotografię dowolnej osoby (
przycięty
do rozmiaru:
640x480 pikseli).
2.
Wykonać animację fotografii (łącznie z udźwiękowieniem i
dowolnie wybranymi efektami specjalnymi).
3.
Animację zapisać w formie plikuCrazy.AVI
(640x480;
XwiD- 1000 kbps).
Po wykonaniu ćwiczenia plik Crazy.AVI proszę
wysłać na platformę (jeśli będzie zbyt
duży zostanie oceniony na ćwiczeniach).
Wszystkie pliki AVI
proszę umieścić w jednym folderze, zastosować kompresję i
wysłać na Platformę. Rozmiar skompresowanego pliku nie może
przekroczyć 20MB.
Proszę przygotować przynajmniej 9 zdjęć
o tematyce związanej z przygotowywaną na koniec roku
witryną. Fotografie proszę nazwać tak, aby ułożone były w logicznym
porządku, np.: 001 tytuł.jpg, 002 nazwa.jpg.
Zadanie 3. 1. Uruchomić znany Państwu XnView i otworzyć w nim
widok wszystkich w/w fotografii. 2. Zaznaczyć wszystkie fotografie. 3. Wybrać: Utwórz / Galerię internetową. 4. W otwartym okienku podać: - tytuł albumu - nagłówek, - liczbę kolumn, - pokazywanie nazwy pliku - rozmiary miniaturek (lepiej nie zmieniać), - folder, w którym powstanie galeria (koniecznie). 5. Wygenerować album. 6. Folder z albumem (Album1) skompresować i przesłać na
platformę.
Na zajęciach poświęconych MS Front Page będziemy edytować i
zmieniać w/w album.
Zadanie 4. 1.Ze strony
Webalbum lub
DobreProgramy
proszę pobrać i zainstalować program: Web Album 1.8.2. 2. W otwartym oknie programu klikamy (po lewej) Add Photos
(i wczytujemy wszystkie fotografie. 3. Poniżej można wykonać prostą edycję zdjęć (raczej nie
robimy tego). 4. Klikamy: Generate Web Album. 5. W otwartm okienku ustawiamy parametry albumu (wg
uznania): - tytuł i opis albumu, - kolory hiperłącz i tła strony - rozmiar miniatur, - liczbę wierszy i kolumn, - hiperłącze na napisie home page, - podgląd miniatur (góra, dół), - rozmiar zdjęć,
- folder docelowy galerii 6. Wygenerować album. 7. Folder z albumem (Album2) skompresować i przesłać na
platformę.
Zadanie 5. 1. Pobrać "Album HTML v1.1.6"
alternatywny link >tutaj< 2. Opis programu raczej nie jest potrzebny (wszystko bardzo
intuicyjne) - tylko ma być ładnie! 3. Opis programu można znaleźć na stronie
TylkoProgramy. 4. Folder z albumem (Album3) skompresować i przesłać na
platformę.
Wiadomości: (patrz spis treści niżej wymienionych kursów) Umiejętności: tworzenie prezentacji multimedialnych zawierających
elementy graficzne oraz efekty animacji. Zadanie
1: 1. Proszę zapoznać się z
kursem. 2. Proszę zapoznać się z kursem. 3. Na wykładzie zostanie przedstawiony efekt
zapętlonej animacji (na przykładzie zasady działania
przekładni) który proszę zapamiętać. 4. Powyższe wiadomości trzeba wykorzystać do
samodzielnego wykonania prezentacji (jak w punkcie 1) z
uwzględnieniem wiadomości z punktów 2 i 3.
Elementy do osadzenia na slajdach oraz kolorystyka zostaną
wskazane na ćwiczeniach. Dokładne instrukcje zawiera szablon
prezentacji do pobrania: PREZENTACJA.
Zadanie
2: 1.
Proszę pobrać >prezentację
multimedialną<.
W obrębie prezentacji zawarte są wskazówki dotyczące
poszczególnych zadań do wykonania.
2.Korzystając ze
wskazówek dostępnych w kursach multimedialnych dokonać
zmian w pobranej prezentacji - zgodnie z zawartymi w
niej instrukcjami (wykonać hiperłącza, wstawić grafikę,
dograć dźwięki, wstawić film z YouTube, Nagrać własne
filmy: BBFlash - pełnoekranowe 640x480 pikseli; filmy
zapisać w formacie WMV). 3.Gotową
prezentację proszęzapisać
jako przenośną(folder
prezentacji przenośnej proszę przynieść na pendriv'e lub
wypalić na płycie CD). Jeśli rozmiar spakowanej prezentacji nie przekroczy 40
MB, to można ją przesłać na Dysk Google.
Prezentację proszę umieścić
w folderze,
którego nazwą będzie miała postać: Nazwisko.Folder należy
skompresować stosując program 7-zip (rozszerzenie 7z).
Plik Nazwisko.7z proszę przesłać na Dysk Google.
Zadanie
domowe na ocenę: 1.
Proszę pobrać >prezentację
multimedialną<.
W obrębie prezentacji zawarte są wskazówki dotyczące
poszczególnych zadań do wykonania.
2.Korzystając ze
wskazówek dostępnych w kursach multimedialnych dokonać
zmian w pobranej prezentacji - zgodnie z zawartymi w
niej instrukcjami (wykonać hiperłącza, wstawić grafikę,
dograć dźwięki, wstawić film z YouTube, Nagrać własne
filmy: BBFlash - pełnoekranowe 640x480 pikseli; filmy
zapisać w formacie WMV). 3.Gotową
prezentację proszęzapisać
jako przenośną(folder
prezentacji przenośnej proszę przynieść na pendriv'e lub
wypalić na płycie CD). Jeśli rozmiar spakowanej prezentacji nie przekroczy 40
MB, to można ją przesłać na Dysk Google.
4.Proszę
przygotować się do publicznej prezentacji własnej pracy
na kolejnych zajęciach.
Temat:
Protokół FTP. Zdobywanie adresu własnej strony
WWW. Microsoft FrontPage lub Microsoft Expression Web.
Zdobywanie adresu własnej
strony www (strona HTML)
Darmowe strony HTML można zakładać jednak w serwisach:
cba.pl
(procedurę ilustruje instrukcja w formie pliku
PDF) oraz
prv.pl - instrukcja w formie pliku
PDF.
Program do
tworzenia stron internetowych WebSite X5.
Stronę internetową przygotujemy z zastosowaniem programu
WebSiteX5 -
Strona pobierania
najnowszej wersji programu od bieżącego roku brak już wersji
Free!. Obecnie
można zainstalować jedynie starszą wersję programu:
Website X5 v10 Po pobraniu
program należy wypakować stosując 7zip lub WinRar (hasło
podano na zajęciach).
Jamendo-darmowa
muzyka (pliki mp3).
YouTube-legalne
oglądanie filmów. Pobieranie filmów wymaga zainstalowania
odpowiednich programów.
FindIcons-darmowe
(i płatne) ikony w formatach ICO i PNG.
Animowane gify - ruchome
obrazki.
Klient FTP. Zdobywanie adresu
własnej strony WWW. Edytor HTML (MS FrontPage oraz
Expression Web 4).
I. Klient FTP. Zdobywanie adresu własnej
strony WWW:
kurs
II. Edytor HTML:MS
FrontPage (wg
mgr K. Przepióry - studentki EMiI).
Uwaga!
Logo kursu To FrontPaga 2003, jednak wewnątrz jest omówiona starsza
wersja tego programu. Niestety istnieje kilka istotnych różnic.
We
FrontPage 2003 pracę nad witryną rozpoczyna się od następujących
kroków:
1.Plik/
Nowy(później po prawej stronie ekranu) Jednostronicowa witryna
sieci Web, Teraz w otwartym okienku wybieramy: Pusta witryna
sieci Web.
2. Po prawej stronie okienka,
korzystając z opcji Przeglądaj, wskazujemy (zaznaczamy) folder, w
którym zostanie utworzona witryna (nie wchodzimy do niego!) i klikamy
OK. Folder witryny zmieni ikonę.
3. Teraz,
tak jak na filmach w kursie, klikamy na pierwszej ikonie: Utwórz
nową normalną stronę.
Stronę zapisujemy jako
index.htm. 4. Chcąc
korzystać z obramowania wspólnego należy uaktywnić następującą opcję:
Narzędzia / Opcje Strony / Autorstwoi
zaznaczenie: Obramowanie
wspólne. 5.
Obramowanie wspólne włączamy:
Format / Obramowanie wspólne. W okienku z podglądem ustawiamy
lokalizację obramowania. 6.
Najlepszym sposobem regulacji rozmiarów obramowania
wspólnego jest osadzenie w jego obszarze tabel. Regulując parametry
tabel zmieniamy wielkość obramowań. 7.
Kolejne strony naszej witryny tworzymy klikając prawym
przyciskiem myszy po prawej stronie ekranu na symbolu strony indeks.htm.
W otwartym okienku wybieramy: Nowy z istniejącej strony.
Wykonanie dowolnej zmiany w obszarze obramowania dowolnego pliku HTM
spowoduje zmianę we wszystkich pozostałych.
III. Microsoft Expression Web 4
Nowszą wersją MS FrontPage jest darmowy Microsoft Expression Web 4 do
pobrania na stronie
Microsoftu (tylko wersja angielska).
Temat:
Microsoft FrontPage/ Expression Web 4; hipertekst; multimedia; warstwy.
MS
FrontPage - struktury nawigacyjne; osadzanie obiektów multimedialnych;
warstwy. MS FrontPage - ramki Zaliczenie ćwiczenia:Opracowanie
struktury i koncepcji witryny edukacyjnej (ocena na ostatnich
zajęciach).
Zadania (strona z
ramkami): 1. Korzystając z edytora FrontPage przygotować stronę z
trzema ramkami (górna, lewa i centralna).
2. W górnej ramce
umieścić niewidoczną tabelę (1 wiersz i 2 kolumny). W lewej kolumnie
wstawić baner wykonany w Xarze 3D, a w prawej w SWiSHmax. Oba banery
powinny mieć identyczną wysokość (np. 150 pikseli) i tło. Suma
szerokości obu banerów nie powinna przekroczyć 600 pikseli)
3. Na stronie zlikwidować marginesy (we właściwościach strony) oraz
belki oddzielające ramki (właściwości ramki).
4. Zmienić tytuł strony (w kodzie lub we właściwościach strony –
pamiętajmy, że to będą 4 pliki HTML. Tytuł zmieniamy w pliku index.htm.
5. W menu po lewej wstawić niewidoczną tabelę.
6. W tabeli wstawić hiperłącza (napisy umieszczać w kolejnych linijkach
wciskając SHIFT + Enter; Ustawić niezmienny – inny niż niebieski kolor
hiperłącz; pamiętać o hiperłączu do strony głównej – do pliku, który
wyświetlany jest w centralnej ramce). Pozostałe hiperłącza mają
prowadzić do czterech albumów HTML.
7. Trzy albumy
(najlepiej bez ramek) mają być wyświetlane w centralnej ramce tworzonej
strony (nawet, gdy na małym ekranie nie wygląda to zbyt dobrze).
8. Jeden album musi
otwierać się w nowym oknie (jeśli utworzyli Państwo ostatnio album z
ramkami, w tym punkcie proszę zastosować właśnie ten).
9. Wyżej wymieniony
album wyedytować we FrontPage. Dokonać zmian (wprowadzić szersze opisy
fotografii, ewentualnie zmienić kolorystykę).
10. Wszystko (całą strukturę folderów) wysłać na własne konto na
serwerze FTP.
Zadanie: 1. Pobrać szablon
TABLO 3 ROKU
EMiI
>tutaj<
hasło -zawsze identyczne dla studentów EMiI.
2. Zgodnie z instrukcjami
podanymi na ćwiczeniach wykonać fragment poświęcony własnej osobie.
Fotografia powinna mieć rozmiary: 112x134 piksele (szerokość /
wysokość).
3. Folder z fragmentem
tablo (ten z własnym nazwiskiem) skompresować i przesłać na platformę.
Ciekawostki: 1.Wpisując
w kodzie, np. pod tytułem strony drugą linijkę kodu:
<title>Tablo III
EMiI</title> <LINK rel="shortcut
icon" href="tlo/3emii.ico">
W przeglądarce na
karcie oglądanej strony zobaczymy ikonę (3emii.ico), która w tym wypadku
jest umieszczona w folderze tlo.
Przykład
kodu 1:
plik TXT - wygląd strony - nowe okno (parametr:
_blank):
www; Google Chrome otwiera tylko w tej samej ramce (parametr:
_top)
www.
Przykład
kodu 2:
plik TXT - wygląd strony - nowe okno (parametr:
_blank):
www; Google Chrome otwiera tylko w tej samej ramce (parametr:
_top)
www.
Uwaga!
Kod 1 -
Internet Explorer po wyrażeniu zgody chce instalować dodatek QuickTime
(nie jest to najlepsze rozwiązanie). Google Chrome - filmu nie można
osadzać w pliku, który otwiera się w osobnej karcie. Pozostałe
przeglądarki - brak problemów (wszystkie oprócz IE korzystają z pluginu
VLC).
Kod 2 -
Internet Explorer po wyrażeniu zgody odtwarza film. Google Chrome -
filmu nie można osadzać w pliku, który otwiera się w osobnej karcie.
Pozostałe przeglądarki - brak problemów (wszystkie oprócz IE korzystają
z pluginu VLC).
Temat:
Multimedialne komponenty stron internetowych; Website X5.
Tworzenie strony HTML z zastosowaniem:
Microsoft Word, LibreOffice oraz WebSite X5.
Wersje z gazet nie są wersjami pełnymi, jednak posiadają
więcej szablonów. Podczas instalacji wybieramy wersję
wymagającą rejestracji na stronie producenta. Jeśli tego nie
zrobimy, nie będzie możliwości eksportu strony!
ZADANIA:
I.
Dźwięk w formacie SWF(do tablo
oraz na stronę WebsiteX5)
Uwaga 1. Proszę zapoznać się ze stroną internetową
Pazera. Można tam znaleźć
darmowy „konwerter na każdą okazję” – alternatywa dla
FormatFactory. Najciekawszy wydaje się pakiet: Pazera Video
Converters Suite 1.3. Nalezy uważać, aby podczas instalacji
aplikacji Pazera nie instalować dodatkowego oprogramowania,
np. dodatkowych pasków do przeglądarek.
1.Nagrać
dźwięk (coś o sobie - najlepiej w AudaCity) i zapisać w
formacie WAV.
2.
Wykonać konwersję WAV do SWF stosując Pazera Pazera Free
Video to Flash Converter (proszę
wybrać najmniejszą możliwą rozdzielczość filmu).
3.
Pobrać z Platformy fragment tablo o sobie. Wstawić do niego
nagranie dźwiękowe SWF i odesłać na Platformę lub zachować
dźwięk SWF jako komponent strony wykonanej w WebSiteX5.
Uwaga 2. Różne przeglądarki w różny sposób odtwarzają dźwięki z
plików WAV i MP3 (dawniej było lepiej). Obecnie najpewniej
jest z dźwiękiem z pliku SWF, pewnie także do czasu).
Uwaga 3. Dźwięki można nagrywać stosując filmowanie z
zastosowaniem BBFlash Recordera lub CamStudio. Należy
wówczas filmować Region o najmniejszej wysokości, np. 2
piksele. Oprócz dźwięku uzyskamy jeszcze pasek nawigacyjny
do przewijania dźwięku.
Uwaga 4. Przypomnieć prowadzącemu, aby pokazał osadzanie Microsoft
Media Playera na stronie plus omówienie ograniczeń.
>Tutaj<
można pobrać wypełnione tablo (stan aktualny), a >tutaj<
jego pusty szablon.
Zaliczenie ćwiczenia: w obrębie Państwa witryny musi znaleźć się hiperłącze do
skompresowanego i zabezpieczonego hasłem (ustalimy je na
zajęciach) pliku zawierającego własny fragment tablo.
II. Konwersja
filmów do formatu SWF
Pobrać z YouTube (Firefox + DownloadHelper) film MP4
tematycznie pasujący do przygotowywanej na zaliczenie
witryny. Dokonać jego konwersji stosując Pazera Pazera
Free Video to Flash Converter lub ewentualnie FormatFactory.
Uwaga 1. Posiadane filmy
AVI można konwertować do formatu SWF. Stosując BB
Flash Player. Wybiera się wówczas: Tools / Convert
AVI file to Flash Back Movie.
Najpierw uzyskamy projekt FBR, w którym można zastosować
wszystkie możliwości edycji BB Flash Playera. Po wykonaniu
eksportu uzyskamy film z panelem nawigacyjnym (jeśli
wybierzemy tę opcję).
Zaliczenie ćwiczenia: w obrębie Państwa witryny (Websitex5) musi znaleźć się taki film.
3. Tworzenie witryny z zastosowaniem generatora WebSite X5
-
Stworzyć witrynę internetową o charakterze edukacyjnym
(dowolny temat).
Witryna powinna składać się z przynajmniej sześciu podstron.
Na stronie proszę umieścić:
- tekst i
grafikę w nagłówku strony, - tekst w stopce strony, - tekst w centralnym obszarze stron (np. wklejany z
Wikipedii), - fotografie, - animowane gify, - na stronie głównej (hiperłącze do strony Uniwersytetu). - samodzielnie wykonany film lub animację SWF (w
dowolnym z poznanych programów). Muszę usłyszeć głos autora! - film z youtube.pl (poprzez zastosowanie opcji Wideo Dźwięk
i wklejenie kodu. Kod uzyskujemy znajdziemy pod filmem na
stronie YouTube po wybraniu: Udostępnij / Umieść). -
samodzielnie zmodyfikowaną kolorystykę menu.
Eksport
witryny. Program
posiada klienta FTP, który działa prawidłowo. Istnieje
jednak opcja eksportu na dysk
(do utworzonego w tym celu folderu). Po dokonaniu eksportu
uzyskujemy pliki HTML wraz z folderami zawierającymi
komponenty strony. Wszystko należy przesłać na serwer
używając własnego klienta FTP, np. Filezilli.
Zaliczenie ćwiczeń:wszystkie wykonane prace
muszą być dostępne poprzez hiperłącza umieszczone w menu
Państwa witryny zaliczeniowej ! .
Temat: Alligator Flash Designer - tworzenie interaktywnej
prezentacji oraz strony WWW w formacie Flash.
Treść ćwiczeń:
Alligator Flash
Designer - tworzenie multimedialnych interakcji w formacie
Flash. Dźwięki do gry "Polowanie na byka" >tutaj<.
Nowy Byk >tutaj< Alligator Flash Designer - tworzenie interaktywnych stron
internetowych oraz prezentacji w formacie Flash. Przykład
strony we Flashuoraz[2][3]Alligator
Flash Designer
Informacja!
Nie można
stworzyć dobrej gry lub interakcji bez zastosowania
elementów programowania w ActionScript. W systemie pomocy Alligator
Flash Designer jest zawarty dokument PDF z takim kursem,
który można pobrać także >tutaj<.
Wiem, że czytanie takich kursów bywa bolesne, stąd
przygotowałem >tutaj<
kilka inspirujących przykładów w postaci strony HTML oraz >projektu
SFD<.
Kolejne ciekawe przykłady HTML >tutaj<
oraz do pobrania jako >projekt
SFD<
Uwaga!
Na wykładzie pokazywałem
tworzenie prostej gry - kosmicznej strzelanki.
Okazało się jednak, że mój pomysł nie był najlepszy - gra
miała wiele błędów (poniżej).
Prosta gra (wersja
drobnymi z
błędami):
HTML >tutaj<
oraz do pobrania jako >projekt
SFD<
W domu stworzyłem kolejną
wersję tej gry. Zmieniłem skrypt warunkujący przeskok do
kolejnej ramki. Na pierwszej ramce wyzerowałem zmienne
(efekt zestrzelenia) - od tej pory zniknął problem typu
1+1=11. Chcąc przeanalizować grę (aż 4 ramki) należy
sprawdzić ActionScript każdej ramki oraz akcję każdego
Sprita. Gra jest maksymalnie uproszczona. Można się na niej
wzorować wykonując własne prace.
Nowa wersja strzelanki:
HTML >tutaj<
oraz do pobrania jako >projekt
SFD<
Dźwięki do gier
Dźwięki do gier (bardzo duży
wybór) można znaleźć na stronie Soundjax.
Temat: iSpring Presenter realizacja
prezentacji w formacie Flash.
W
procesie projektowania i realizacji wykładów udostępnianych
w systemie kształcenia na odległość, problemem przestaje być
kosztowna infrastruktura techniczna. Na pierwszy plan wysuwa
się kwestia realizacji i gromadzenia materiałów
dydaktycznych w możliwym do zaakceptowania przedziale czasu.
Dynamika
przemian w obszarze szeroko rozumianych technologii
informacyjno-komunikacyjnych sprawia jednak, iż znaczna
część wykładowców dysponuje już prezentacjami
multimedialnymi opracowanymi z myślą o poszczególnych
zajęciach. W takiej sytuacji istnieje możliwość szybkiej
transformacji prezentacji do postaci
multimedialnego-sieciowego wykładu z zastosowaniem
technologii Flash.
Na rynku
dostępne są odpowiednie aplikacje współpracujące z programem
Microsoft PowerPoint. Nawet w przypadku korzystania z
konkurencyjnego (darmowego) pakietu
LibreOffice,
istnieje możliwość zapisania prezentacji w postaci pliku PPT
(PowerPoint), który może być poddany dalszej obróbce.
Do
najciekawszych aplikacji należą:
iSpring
oraz
authorPOINT.
Niestety, są to programy komercyjne wymagające od
administratorów platform e-learningowych poniesienia pewnych
nakładów finansowych. Producenci programu iSpring
oferują opcję jego testowania przez 30 dni, a w przypadku
aplikacji authorPOINTistnieje możliwość
nieodpłatnego używania w pełni funkcjonalnej wersji Lite z
ograniczoną liczbą opcji.
Przygotowując cykl kursów, nie bez znaczenia pozostaje tempo
i łatwość realizacji materiałów edukacyjnych, które
gwarantują jedynie płatne wersje programów. Dobrym
przykładem jest wymieniany już iSpring Pro. Program
integruje się z interfejsem Microsoft PowerPoint,
umożliwiając natychmiastową konwersję prezentacji do formatu
Flash. Przejrzysty interfejs (niestety tylko w języku
angielskim) pozwala definiować, jeśli zachodzi taka
potrzeba, wszelkie parametry przejścia slajdów.
Dysponując kamerą internetową podłączoną do komputera, można
natychmiast dodawać do poszczególnych slajdów filmy i
komentarze. W wersji internetowej pozostają dostępne
wszystkie istniejące wcześniej komponenty prezentacji, w tym
filmy, dźwięki oraz animacje. Do wyboru jest wiele wersji
interfejsu przeznaczonego dla odbiorcy końcowego.
Prezentację można oglądać w oknie, obok którego uaktywniany
jest dodatkowy panel. Zawiera on powiązane i
zsynchronizowane ze slajdami filmy wraz z komentarzami
wykładowcy. Tam także znajdują się zakładki zawierające
miniatury slajdów, ich numery wraz z opisami oraz mechanizm
pozwalający wyszukiwać w obrębie prezentacji określone
sekwencje tekstu. Dostępne są także narzędzia umożliwiające
odbiorcy zakreślanie obiektów na powierzchni slajdu (pisak i
marker wraz z gumką do usuwania zaznaczeń).
Osoba
konwertująca prezentacje PowerPoint z zastosowaniem programu
iSpring Pro, nie musi się martwić o kompresory jakich używa
oprogramowanie kamery. Z poziomu zintegrowanego z
PowerPointem paska iSpring można wstawiać dowolne filmy lub
inne prezentacje w formacie Flash. Niezależnie od tego w
jaki sposób osadzono dźwięk w prezentacji PowerPoint, będzie
on prawidłowo odtwarzany z pliku SWF.
Na
szczególną uwagę zasługuje moduł przeznaczony do tworzenia
quizów (sześć rodzajów zadań – otwarte i zamknięte). Pozwala
on na tworzenie atrakcyjnych testów przeznaczonych do
samokontroli opanowania danej partii materiału. Testy są
dostępne w obrębie internetowej prezentacji. Interfejs quizu
może być wzbogacony o nagrania dźwiękowe (opcja przewijania)
oraz grafikę, którą w razie potrzeby można powiększać.
Student rozwiązując kolejne zadania, jest informowany o
jakości własnych odpowiedzi, a na końcu otrzymuje pełne
zestawienie wyników wraz z możliwością przeglądania
wszystkich udzielonych odpowiedzi. W dobie upowszechnienia
platform e-learningowych, np. Moodle (http://moodle.org),
rozwiązanie to może wydawać się nieracjonalne, z racji braku
możliwości zliczania na serwerze uzyskiwanych wyników.
Jednak z punktu widzenia wykładowcy mechanizm ten okazuje
się istotny. Za sprawą niezwykle przystępnego interfejsu do
tworzenia quizów, każdy nauczyciel może wzbogacić własny
pokaz o zbiór pytań kierujących uwagę studentów na
najistotniejsze, z punktu widzenia celów danego wykładu,
problemy i zagadnienia – sprawa niezwykle istotna w
przypadku egzaminu wieńczącego cykl wykładów.
Podobne
możliwości w zakresie konwersji prezentacji Microsoft
PowerPoint do postaci interaktywnych pokazów w formacie
Flash oferuje darmowy authorPOINT Lite.
W
odróżnieniu od wersji komercyjnej lub programu iSpring Pro
nie ma opcji dogrywania z poziomu aplikacji komentarzy audio
oraz filmów. Nie oznacza to, iż nie można ich zamieszczać,
jest to jednak proces pracochłonny i ingerujący w strukturę
prezentacji. Wszelkie komentarze oraz filmy należy umieścić
w obrębie jej slajdów, korzystając z opcji programu
PowerPoint: „Dźwięk z pliku” oraz „Film z pliku”.
AutorPoint Lite prawidłowo interpretuje wszystkie zawarte w
prezentacji hiperłącza oraz większość animacji. Dodając
komentarz do slajdu, należy jednak unikać nagrywania dźwięku
z zastosowaniem narzędzia: Wstaw/ Filmy i dźwięki/ Nagraj
dźwięk. W prezentacji SWF nie usłyszymy takiego
nagrania, nawet jeśli zostało ono skojarzone z efektem
animacji. Na slajdzie pozostaje (nawet jeśli w opcjach
zostanie ukryty) głośnik, którego kliknięcie odtworzy
nagranie. Problemów z dźwiękiem nie ma w sytuacji osadzania
dźwięków „Z pliku” (dźwięki nagrane z zastosowaniem
Rejestratora Systemowego Windows lub doskonałej darmowej
aplikacji
Audacity). Nawet w takiej
sytuacji nie udaje się ukryć ikony głośniczka. Najlepszym
rozwiązaniem wydaje się osadzenie dowolnej, uruchamianej
automatycznie animacji (opcja: Animacja niestandardowa)
i skojarzenia z nią nagranego wcześniej dźwięku.
W
zależności od wyboru jednego z trzech dostępnych
interfejsów, aplikacja oferuje widoki:
-standardowy – pełnoekranowy uzupełniony o panel zawierający
miniatury slajdów, zdjęcie wykładowcy oraz logo;
-kompaktowy – pełnoekranowy wraz z niewielkim paskiem
przycisków nawigacyjnych;
-uproszczony – slajd, na którego tle umieszczono podstawowe
przyciski nawigacyjne.
Pewna
niedogodność związana jest z osadzaniem filmów. Aplikacja
(wersja Lite) akceptuje filmy w formacie AVI zapisane bez
kompresji. Oznacza to konieczność kręcenia filmów z
pominięciem kodeków lub późniejsze ich usuwanie. W przypadku
kamer z oprogramowaniem zapisującym filmy w formacie WMV
godny polecenia jest polskojęzyczny – darmowy konwerter
FormatFactory.
Każdą
kamerą można posługiwać się, korzystając z darmowego,
niezależnego oprogramowania VirtualDub (http://www.virtualdub.org).
Po uruchomieniu programu należy wybrać: File/ Capture AVI
– tryb filmowania, następnie: Device/ Nazwa kamery –
wybór kamery. W dalszej kolejności trzeba wyłączyć kompresję
wideo: Video/ Compression/ Uncompressed oraz
kompresję audio:Audio/ No compression. Przed
rozpoczęciem filmowania trzeba podać lokalizację i nazwę
pliku wynikowego: File/ Set capture file. Filmowanie
rozpoczyna się po naciśnięciu przycisku F5, a kończy po ESC.
Jeśli w prezentacji jest osadzony film nagrany z
zastosowaniem kodeków, należy się ich pozbyć. W tym celu
wybiera się: File/ Open video file, po otwarciu filmu
należy w przypadku parametrów Audio i Video
wybrać opcję: Full processing mode, a następnie w
opisany powyżej sposób wyłączyć kompresję obrazu i dźwięku.
Plik bez kompresji zapisuje się po wybraniu File/ Save asAVI, a następnie podaniu lokalizacji i nazwy pliku.
Dysponując już nowymi filmami (bardzo duże rozmiary) można
dokonać korekt w obrębie prezentacji. Na slajdzie w
programie PowerPoint należy skasować stary film i osadzić
nowy korzystając z opcji: Wstaw/ Filmy i dźwięki/ Film z
pliku. Po dokonaniu powyższych zmian wykonuje się
konwersję z zastosowaniem programu authorPOINT Lite.Po
konwersji rozmiary plików wynikowych są niewielkie,
szczególnie w zestawieniu z rozmiarami zastosowanych
materiałów wideo.
Do
niewątpliwych zalet programu authorPOINT Lite należy
zdolność wiernego odwzorowywania animacji umieszczonych w
obrębie slajdów. Dotyczy to zarówno animacji uaktywnianych
manualnie, jak i automatycznych (opcja: Animacja
niestandardowa). Jedynie w przypadku bardzo dynamicznych
animacji odtwarzanych w nieskończonej pętli może dochodzić
do zmniejszenia płynności ruchu lub przekłamań.
Konwertując prezentację do formatu Flash, mogą pojawić się
problemy z prawidłowym odwzorowaniem tabel (problem nie
występuje w programie iSpring Pro). Jeśli prezentacja była
tworzona z zastosowaniem elementów pakietu Microsoft Office
2003, to po konwersji w tabelach wklejanych z Worda tekst
często wychodzi poza obszar slajdu. Efekt ten nie występuje
w przypadku tabel tworzonych bezpośrednio w Microsoft
PowerPoint. Dokładnie z odwrotna sytuacja występuje w
przypadku Microsoft Office 2007. W tabelach pochodzących z
Worda nie występują deformacje, natomiast w przypadku
PowerPointa tekst wychodzi po za krawędzie tabeli.
Na kolejne zajęcia proszę
przynieść gotową prezentację PowerPoint. Prezentacja musi
zawierać: strukturę nawigacyjną (spis treści i hiperłącza w
obu kierunkach), fotografie, nagrania audio oraz film.
Proszę nie zapomnieć o zabraniu multimedialnych komponentów
prezentacji. Prezentacja będzie umieszczona w Internecie.
Proszę zatem pamiętać o respektowaniu praw autorskich oraz o
wymogu ochrony danych osobowych.
UWAGA 2:
Na kolejne zajęcia proszę
przynieść samodzielnie utworzony dokument PDF. Dokument
będzie umieszczony w Internecie. Proszę zatem pamiętać o
respektowaniu praw autorskich oraz o wymogu ochrony danych
osobowych.
ĆWICZENIA:
UWAGA!
1. Na zajęcia proszę
przynieść gotową prezentację PowerPoint. Prezentacja musi
zawierać: strukturę nawigacyjną (spis treści i hiperłącza w
obu kierunkach), fotografie, nagrania audio oraz film.
Proszę nie zapomnieć o zabraniu multimedialnych komponentów
prezentacji. Prezentacja będzie umieszczona w Internecie.
Proszę zatem pamiętać o respektowaniu praw autorskich oraz o
wymogu ochrony danych osobowych.
2. Na zajęcia proszę
przynieść 8 fotografii o rozdzielczości maksymalnie 800x600
o jednolitej tematyce. Fotografie będą umieszczone w
Internecie. Proszę zatem pamiętać o respektowaniu praw
autorskich oraz o wymogu ochrony danych osobowych.
Zadanie
Konwersja prezentacji PowerPoint do formatu SWF
iSpring Presenter -
realizacja prezentacji w formacie Flash. iSpring Presenter - realizacja quizu w formacie Flash.
1. Uruchomić
prezentację MS PowerPoint. Powinna zawierać efekty animacji,
animowane gify, zdjęcia itp. Można osadzić w niej film AVI
bez konieczności pozbywania się kompresji.
2. Stosując program iSpring
Presenter dokonać konwersji do formatu SWF.
Przypominam, że powyżej zamieściłem fragment wykładu "Konwersja
prezentacji PowerPoint do formatu Flash", w którym opisałem
podstawowe funkcje programu iSpring
Presenter.
Zaliczenie: Gotowa
prezentacja powinna zawierać: - efekty animacji PowerPoint, - animowane gify, - przynajmniej na jednym slajdzie powinien być wstawiony
głos autora, - na kilku pierwszych slajdach film z udziałem autora -
słowa współgrają z elementami animacji. - na jednym slajdzie osadzony quiz (przynajmniej 4 zadania;
przynajmniej do jednego dodana fotografia).
Uwaga! Obie prezentacja musi być dostępne poprzez hiperłącza w obrębie witryny
zaliczeniowej.
Temat: Strona
internetowa o charakterze edukacyjnym.
● Katalog oraz szczegółowy plan zajęć wraz
z literaturą są zamieszczone na stronie internetowej prowadzącego.
● Każda nieobecność musi być odrobiona na
konsultacjach (często zadanie może być wykonane online) najpóźniej w 2
tygodnie po ostatniej nieobecności.
● W przypadku nieusprawiedliwionej
nieobecności na sprawdzianie student otrzymuje ocenę 2.0. Po zaliczeniu
sprawdzianu wystawiana będzie średnia arytmetyczna obu ocen (maksymalnie
3,5).
● Usprawiedliwiona nieobecność na
sprawdzianie wymaga zaliczenia najpóźniej w 2 tygodnie po ostatniej
nieobecności. Brak terminowego zaliczenia skutkuje uzyskaniem oceny 2.0 z
pierwszego terminu.
● Każdy student może mieć 1 nieobecność
(odpracowaną), która nie rzutuje na ocenę końcową. Dwie
nieusprawiedliwione nieobecności skutkują obniżeniem oceny końcowej o 1,
trzy nieobecności o 2 itd.
● Osoby posiadające "indywidualną
organizację studiów" muszą uczestniczyć we wszystkich zajęciach, na
których są przewidziane sprawdziany. W przypadku pozostałych zajęć formę zaliczenia ustala się z
prowadzącym.
● Cztery nieusprawiedliwione nieobecności
będą skutkowały natychmiastowym wnioskiem o skreślenie z listy
studentów.
● W przypadku szerokiej skali punktowej możliwe jest otrzymanie ocen z wartością dziesiętną typu:
3,1; 3,7; 4,3; 4,6 itd.
● Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną
wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa - interpretacja średniej
ocen
W przypadku, gdy średnia ocen (po
przecinku) mieści się w przedziale od 0,01 do 0,24, ocena końcowa jest
zaokrąglana do wartości całkowitej – w dół (wartość całkowita nie ulega
zmianie). W przypadku, gdy średnia ocen (po przecinku) mieści się w
przedziale od 0,25 do 0,74, ocena końcowa (po przecinku) jest
zaokrąglana do 0,5 „ocena z plusem” (wartość całkowita nie ulega
zmianie). Gdy wartość po przecinku mieści się w przedziale od 0,75 do
0,99, ocena końcowa jest zaokrąglana do wartości całkowitej – w górę.