Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI
a TIK (ICT); rola i
miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności
intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy
operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i
sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny
(Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base);
Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna
i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze;
multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS
(formularze - ankiety i testy).
Szyfrowanie
i usuwanie metadanych - ćwiczenia praktyczne.
Ćwiczenia na podstawie
powyższych filmów.
Zadania:
Szyfrowanie i odszyfrowywanie dokumentów
biurowych (Word i Writer).
Usuwanie metadanych z fotografii.
Szyfrowanie i odszyfrowywanie oraz tryb
podglądu folderów zawierających wiele plików (7-Zip).
Na początku kolejnych zajęć
odbędzie się sprawdzian praktyczny
(10 minut) z szyfrowania dokumentów biurowych, szyfrowania
programem 7-Zip oraz usuwania metadanych ze zdjęć.
Film ilustrujący przebieg
sprawdzianu (przygotowanie do sprawdzianu) można znaleźć na
PLAYLIŚCIE YOUTUBE.
Edytor tekstu
- sprawdzian praktyczny w pracowni lub
zadanie domowe (do wyboru Word lub LibreOffice Writer).
Zadanie domowe (lub
sprawdzian) z edytora testu
Pliki i instrukcje zamieszczono w
Classroomie
Do sprawdzianu najlepiej
przygotowywać się wykonując zadania praktyczne samo
oglądanie filmów instruktażowych
może być niewystarczające. Ucząc się można wybrać
jeden z wariantów, czyli LibreOffice Writer lub Microsoft
Word.
Zadanie będzie weryfikowało
następujące umiejętności:
1. Formatowanie
akapitu zgodnie z wymogami.
2. Numerowanie
stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach
rozdziałów.
3. Tworzenie
automatycznego spisu treści (musi zawierać także
nienumerowane nagłówki (film poniżej).
3. Marginesy
lustrzane.
4. Pozioma
strona.
5. Osadzanie i
formatowanie tabeli.
Przebieg sprawdzianu:
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).
2. Z Dysku Google (także przez
Classroom) pobrać plik ODT lub DOCX z numerem wskazanym
przez prowadzącego (lista osób w folderze z plikami).
3. W nazwie pliku będzie już
wpisany jego numer, np.: S015_WRITER_Nazwisko_Imię.odt
lub S015_WORD_Nazwisko_Imię.docx.
Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z
instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.:
S015_WRITER_Nowak_Anna.odt lub
S015_WORD_Nowak_Anna.docx.
MICROSOFT WORD 365 -
film ilustrujący wykonanie zadania domowego bez uproszczeń i
skrótów
(20:36).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student
piszący pracę dyplomową lub magisterską.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
LIBREOFFICE WRITER v.2
-
film ilustrujący wykonanie
zadania domowego bez uproszczeń i skrótów
(25:15).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student
piszący pracę dyplomową lub magisterską.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Film 1:
Microsoft Excel
365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza
kalkulacyjnego cz.1.
Film 1:
Microsoft Excel
365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza
kalkulacyjnego cz.2.
Uwaga! Na
sprawdzianie praktycznym (lub w zadaniu domowym) z arkusza kalkulacyjnego będą
IDENTYCZNE zadania jak te zaprezentowane w powyższych
filmach o Calcu i Excelu.
Arkusz
kalkulacyjny - sprawdzian praktyczny w
pracowni lub zadanie domowe (do wyboru
Microsoft Excel lub LibreOffice Calc).
Zadanie
domowe z arkusza kalkulacyjnego
Pliki i instrukcje zamieszczono w
Classroomie
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się do Classroomu i z Dysku Google pobrać
wskazany przez prowadzącego plik.
2. Z Dysku Google pobrać plik
XLSX lub ODS - szczegółowe instrukcje są
dostępne wraz z plikami.
3. W nazwie pliku będzie już
wpisane: Nazwisko_Imię.xlsx lub Nazwisko_Imię.odt
(proszę włączyć wyświetlanie rozszerzeń, aby sprawdzić
poprawność nadawanych nazw)
Nie wolno korzystać z cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
do folderu Dysk Google - wysyłanie gotowych prac.
LibreOffice
Calc - film
ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie
rzeczywistym(28:59).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np.
analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub
magisterskiej.
Microsoft
Excel 365 - film
ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie
rzeczywistym(26:18).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np.
analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub
magisterskiej.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.
Materiały uzupełniające dla osób które zdecydują się pisać
sprawdzian w starszej wersji Microsoft Excel
(Nie zalecam! Lepiej wybrać LibreOffice Calc).
Film
1. Microsoft Excel
2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Film
2. Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020/2021) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami.
•
Multimedialna witryna
internetowa na Dysku Google cz.4
Materiały:
Multimedialna witryna internetowa
Film:
Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27)
Najlepiej wykonać zadanie będąc
na zajęciach. Film omawia zbyt wiele aspektów.
Film:
Witryny Google. Hiperłącza (linki) i uprawnienia (15:07).
Film: (2023)
Jak udostępniać pliki i foldery na Dysku Google? (2:59)
Aktualne materiały na
temat tworzenia witryn internetowych zawiera
PLAYLISTA YOUTUBE
Zadania:
Proszę skończyć własną witrynę internetową,
której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną
specjalnością. Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.
Należy pamiętać o prezentacji multimedialnej
zawierającej własne nagrania audio i film.
ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE - DO SAMODZIELNEGO
STUDIOWANIA
TEMAT:
•
Bazy danych Uniwersytetu
Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego
studiowania
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! Można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.