Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI
a TIK (ICT); rola i
miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności
intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy
operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i
sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny
(Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base);
Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna
i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze;
multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS
(formularze - ankiety i testy).
Szyfrowanie
i usuwanie metadanych - ćwiczenia praktyczne.
Ćwiczenia na podstawie
powyższych filmów.
Zadania:
Szyfrowanie i odszyfrowywanie dokumentów
biurowych (Word i Writer).
Usuwanie metadanych z fotografii.
Szyfrowanie i odszyfrowywanie oraz tryb
podglądu folderów zawierających wiele plików (7-Zip).
Na początku kolejnych zajęć
odbędzie się sprawdzian praktyczny
(10 minut) z szyfrowania dokumentów biurowych, szyfrowania
programem 7-Zip oraz usuwania metadanych ze zdjęć.
Edytor tekstu
- sprawdzian praktyczny w pracowni lub
zadanie domowe (do wyboru Word lub LibreOffice Writer).
Sprawdzian w pracowni trwa
90 minut. Można korzystać z wszelkich notatek i materiałów
(tylko słuchawki).
Zadanie domowe należy
wykonać w ciągu tygodnia. Musi być oddane przed kolejnymi
zajęciami (dotyczy także IOS).
Uwaga: W pracowni jest
zainstalowany Office 2010 i najnowszy LibreOffice.
Do sprawdzianu najlepiej
przygotowywać się wykonując zadania praktyczne
samo oglądanie filmów instruktażowych
może
być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów,
czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word.
Przebieg sprawdzianu:
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).
2. Z Dysku Google (także przez
Classroom) pobrać plik ODT lub DOCX
z numerem wskazanym
przez prowadzącego.
3. W nazwie pliku będzie już
wpisany jego numer, np.: 016_Nazwisko_Imię.odt
lub 016_Nazwisko_Imię.docx.
Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.:
016_Nowak_Anna.odt lub S016_Nowak_Anna.docx.
Classroom
-
pliki do sprawdzianu / zadania domowego oraz instrukcja:LINK
Materiały:
Film:
MICROSOFT WORD 365 -
materiał
ilustrujący wykonanie sprawdzianu / zadania domowego bez uproszczeń i skrótów
(20:36).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student
piszący pracę dyplomową lub magisterską.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Film:
LIBREOFFICE WRITER
- materiał
ilustrujący wykonanie sprawdzianu / zadania domowego bez uproszczeń i skrótów
(25:15).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student
piszący pracę dyplomową lub magisterską.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Film 1:
Microsoft Excel
365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza
kalkulacyjnego cz.1.
Film 2:
Microsoft Excel
365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza
kalkulacyjnego cz.2.
Uwaga! Na
sprawdzianie praktycznym (lub w zadaniu domowym) z arkusza kalkulacyjnego będą
IDENTYCZNE zadania jak te zaprezentowane w powyższych
filmach o Calcu i Excelu.
Arkusz
kalkulacyjny - sprawdzian praktyczny w
pracowni lub zadanie domowe (do wyboru
Microsoft Excel lub LibreOffice Calc).
Sprawdzian w pracowni trwa
90 minut. Można korzystać z wszelkich notatek i materiałów
(tylko słuchawki).
Zadanie domowe należy
wykonać w ciągu tygodnia. Musi być oddane przed kolejnymi
zajęciami (dotyczy także IOS).
Uwaga: W pracowni jest
zainstalowany Office 2010 i najnowszy LibreOffice.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu
(cz.1 i cz.2)
Przebieg sprawdzianu:
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).
2. Z Dysku Google (także przez
Classroom) pobrać plik XLSX lub ODS
z numerem wskazanym
przez prowadzącego.
3. W nazwie pliku będzie już
wpisane, np.: 016_Nazwisko_Imię.xlsx lub
016_Nazwisko_Imię.ods
(proszę włączyć wyświetlanie rozszerzeń, aby sprawdzić
Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.:
016_Nowak_Anna.xlsx lub 016_Nowak_Anna.ods.
Classroom
-
pliki do sprawdzianu / zadania domowego oraz instrukcja:
LINK
Materiały:
Film: LibreOffice
Calc - materiał
ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie
rzeczywistym(28:59).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np.
analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub
magisterskiej.
Film: Microsoft
Excel 365 - film
ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie
rzeczywistym(26:18).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np.
analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub
magisterskiej.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Materiały uzupełniające dla osób które zdecydują się pisać
sprawdzian w starszej wersji Microsoft Excel
(Nie zalecam! Lepiej wybrać LibreOffice Calc).
Film
1. Microsoft Excel
2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Film
2. Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020/2021) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami.
Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3
Materiały:
Multimedialna witryna internetowa
Film:
Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27)
Najlepiej wykonać zadanie będąc
na zajęciach. Film omawia zbyt wiele aspektów.
Film:
Witryny Google. Hiperłącza (linki) i uprawnienia (15:07).
Film (2023)
Jak udostępniać pliki i foldery na Dysku Google? (2:59)
Zadania:
Proszę skończyć własną witrynę internetową,
której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną
specjalnością. Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.
Należy pamiętać o prezentacji multimedialnej
zawierającej własne nagrania audio i film.
ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE - DO SAMODZIELNEGO
STUDIOWANIA
TEMAT:
•
Bazy danych Uniwersytetu
Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego
studiowania
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! Można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.