Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI
a TIK (ICT); rola i
miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności
intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy
operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i
sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny
(Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base);
Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna
i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze;
multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS
(formularze - ankiety i testy).
Szyfrowanie
i usuwanie metadanych - ćwiczenia praktyczne.
Ćwiczenia na podstawie
powyższych filmów.
Zadania:
Szyfrowanie i odszyfrowywanie dokumentów
biurowych (Word i Writer).
Usuwanie metadanych z fotografii.
Szyfrowanie i odszyfrowywanie oraz tryb
podglądu folderów zawierających wiele plików (7-Zip).
Na początku kolejnych zajęć
odbędzie się sprawdzian praktyczny
(10 minut) z szyfrowania dokumentów biurowych, szyfrowania
programem 7-Zip oraz usuwania metadanych ze zdjęć.
Edytor tekstu
- sprawdzian praktyczny w pracowni lub
zadanie domowe (do wyboru Word lub LibreOffice Writer).
Sprawdzian w pracowni trwa
90 minut. Można korzystać z wszelkich notatek i materiałów
(tylko słuchawki).
Zadanie domowe należy
wykonać w ciągu tygodnia. Musi być oddane przed kolejnymi
zajęciami (dotyczy także IOS).
Uwaga: W pracowni jest
zainstalowany Office 2010 i najnowszy LibreOffice.
Do sprawdzianu najlepiej
przygotowywać się wykonując zadania praktyczne
samo oglądanie filmów instruktażowych
może
być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów,
czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word.
Przebieg sprawdzianu:
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).
2. Z Dysku Google (także przez
Classroom) pobrać plik ODT lub DOCX
z numerem wskazanym
przez prowadzącego.
3. W nazwie pliku będzie już
wpisany jego numer, np.: 016_Nazwisko_Imię.odt
lub 016_Nazwisko_Imię.docx.
Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.:
016_Nowak_Anna.odt lub S016_Nowak_Anna.docx.
Classroom
-
pliki do sprawdzianu / zadania domowego oraz instrukcja:LINK
Materiały:
Film:
MICROSOFT WORD 365 -
materiał
ilustrujący wykonanie sprawdzianu / zadania domowego bez uproszczeń i skrótów
(20:36).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student
piszący pracę dyplomową lub magisterską.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Film:
LIBREOFFICE WRITER
- materiał
ilustrujący wykonanie sprawdzianu / zadania domowego bez uproszczeń i skrótów
(25:15).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student
piszący pracę dyplomową lub magisterską.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Film 1:
Microsoft Excel
365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza
kalkulacyjnego cz.1.
Film 2:
Microsoft Excel
365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza
kalkulacyjnego cz.2.
Uwaga! Na
sprawdzianie praktycznym (lub w zadaniu domowym) z arkusza kalkulacyjnego będą
IDENTYCZNE zadania jak te zaprezentowane w powyższych
filmach o Calcu i Excelu.
Arkusz
kalkulacyjny - sprawdzian praktyczny w
pracowni lub zadanie domowe (do wyboru
Microsoft Excel lub LibreOffice Calc).
Sprawdzian w pracowni trwa
90 minut. Można korzystać z wszelkich notatek i materiałów
(tylko słuchawki).
Zadanie domowe należy
wykonać w ciągu tygodnia. Musi być oddane przed kolejnymi
zajęciami (dotyczy także IOS).
Uwaga: W pracowni jest
zainstalowany Office 2010 i najnowszy LibreOffice.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu
(cz.1 i cz.2)
Przebieg sprawdzianu:
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).
2. Z Dysku Google (także przez
Classroom) pobrać plik XLSX lub ODS
z numerem wskazanym
przez prowadzącego.
3. W nazwie pliku będzie już
wpisane, np.: 016_Nazwisko_Imię.xlsx lub
016_Nazwisko_Imię.ods
(proszę włączyć wyświetlanie rozszerzeń, aby sprawdzić
Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.:
016_Nowak_Anna.xlsx lub 016_Nowak_Anna.ods.
Classroom
-
pliki do sprawdzianu / zadania domowego oraz instrukcja:
LINK
Materiały:
Film: LibreOffice
Calc - materiał
ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie
rzeczywistym(28:59).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np.
analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub
magisterskiej.
Film: Microsoft
Excel 365 - film
ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie
rzeczywistym(26:18).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np.
analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub
magisterskiej.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Materiały uzupełniające dla osób które zdecydują się pisać
sprawdzian w starszej wersji Microsoft Excel
(Nie zalecam! Lepiej wybrać LibreOffice Calc).
Film
1. Microsoft Excel
2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Film
2. Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020/2021) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami.
•
Formularze Google (ankieta i arkusz kalkulacyjny Google
na stronie internetowej).
Materiały:
Film: Ankieta
elektroniczna na stronie internetowej (pierwszy
etap realizacji własnej witryny internetowej).
Film: Test i witryna
internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych
z zastosowaniem Formularzy Google (materiał
nieobowiązkowy).
Uwaga!
W 2025 roku Google wprowadził zmiany w
sposobie publikowania ankiet i testów (tego nie ma na
filmach). Obecnie adres formularza (ankiety lub testu)
wyświetlanego w trybie podglądu działa dopiero po
OPUBLIKOWANIU formularza. Pojawił się przycisk "Opublikuj"
na górnym pasku. Podczas publikacji można określić, czy
dokument ma być dostępny dla organizacji, czy też dla
wszystkich internautów.
Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3
Materiały:
Multimedialna witryna internetowa
Film:
Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27)
Najlepiej wykonać zadanie będąc
na zajęciach. Film omawia zbyt wiele aspektów.
Film:
Witryny Google. Hiperłącza (linki) i uprawnienia (15:07).
Film (2023)
Jak udostępniać pliki i foldery na Dysku Google? (2:59)
Zadania:
Proszę skończyć własną witrynę internetową,
której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną
specjalnością. Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.
Należy pamiętać o prezentacji multimedialnej
zawierającej własne nagrania audio i film.
ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE - DO SAMODZIELNEGO
STUDIOWANIA
TEMAT:
•
Bazy danych Uniwersytetu
Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego
studiowania
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! Można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.