Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

..
 

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE W PRACY NAUCZYCIELA Studia podyplomowe (2025-26)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

  AKTUALNIE STRONA JEST MODYFIKOWANA

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczeniaUwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Materiały dla studentów odrabiających zajęcia - PLAYLISTA YouTube


Uwaga! Strona zawiera materiał rozszerzony - do samodzielnego studiowania.
Treści podlegające ocenie będą wskazane na zajęciach lub w w Classromie

 PLAN  

Dysk Google

  
Classroom

 
 

Środa

TEMATY

 01  12.10.2025

 02  

 03  13.10.2025

 04  

 05  

 06  

 07  

 08  26.10.2025

 09  

 10  

 11  27.10.2025

 12  

 13  

 14  

 15  

- Wprowadzenie. Bezpieczeństwo danych cz.1.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.2.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.3. Test online w domu.

- Społeczne aspekty TI - WYKŁAD. Test z niejawnych zagrożeń medialnych 

- Edytor tekstu - zagadnienia do samodzielnego studiowania.

- Arkusz kalkulacyjny - zagadnienia do samodzielnego studiowania.

- Multimedia w pracy nauczyciela - grafika, technologia OCR i transkrypcja tekstu. AI.

- Multimedia w pracy nauczyciela - obróbka i montaż dźwięku.

- Multimedia w pracy nauczyciela - montaż wideo.

- Multimedialna witryna e-learningowa cz.1. - ankieta i test elektroniczny.

- Multimedialna witryna e-learningowa cz.2 - struktura i elementy witryny .

- Multimedialna witryna e-learningowa cz.3 - interaktywne mapy i prezentacja multimedialna.

- Multimedialna witryna e-learningowa cz.4 - Kalendarz Google, uprawnienia do plików i folderów, praca grupowa w sieci, wideokonferencja.

- Ocena witryn internetowych. Tematyka zgodna z reprezentowaną specjalnością.

- Router i lokalna sieć komputerowa - zagadnienia do samodzielnego studiowania.

UWAGI: Numery laboratoriów od 01 do 15 są hiperłączami.

Dysk Google |

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Wprowadzenie oraz cel zajęć • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Zapisy do grup

Przypisanie do Classroomu, Dysku Google i Ocen.

Deklaracje: RODO, znajomość warunków uzyskania zaliczenia.

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura.

Informacja o konieczności korzystania z kont "Gmail UZ" (nr_albumu@g.elearn.uz.zgora.pl) oraz  Classroomu.

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 

Terminy / pojęcia:

Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI a TIK (ICT); rola i miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny (Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base); Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze; multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS (formularze - ankiety i testy). Multimedia edukacyjne. Monitorowanie procesu uczenia się (technologia big data).

 

Podstawowe wiadomości z zakresu ICT

 Jednostki pamięci

 Jednostki transferu

 PODSTAWY TI - nadrabianie zaległości i braków.

 

Materiały dla nieobecnych.

Film (49:32) muszą obejrzeć osoby nieobecne na pierwszych zajęciach.

Prezentowane treści dotyczą każdych laboratoriów (niezależnie od przedmiotu) prowadzonych przez dr Jacka Jędryczkowskiego.

Materiał informuje o sposobie korzystania z witryny i Classromu, zasadach oceniania oraz sposobach wglądu do własnych ocen.

 

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.2.

 

Bezpieczeństwo - zagadnienia:

 Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych (materiały prowadzącego):

 Keyloggery, RFID, Niejawne zagrożenia medialne (materiały prowadzącego):

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych - punkty od 1 do 5:

ZAGADNIENIA DO TESTU (w roku akademickim 2025/26 zostaną zaktualizowane)

 

Film: Bezpieczeństwo i ochrona danych cz.2 (28:43)
Film z zajęć online

Film: Bezpieczeństwo i ochrona danych cz.3 (1:16:49)
Film z zajęć online

Film: Jak zadbać o dysk systemowy SSD/M.2? (4:27)

Film: Jak przeglądać zawartość płyt CD/DVD? (2:10)

Film: Kopia danych na dysku OneDrive (3:00)

Film: Wyłączanie synchronizacji wybranych folderów na dysku OneDrive (2:59)

 

Film: (2021) Dyski sieciowe i szyfrowanie - całe zajęcia (46:58)
Tu oglądamy tylko fragment o Dysku Google (od 8:52)

 

 

 

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.3.

 

Zagadnienia:

 Szyfrowanie prac naukowych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Windows 10 / 11 -  opcje prywatności: (1:23).

 Szyfrowanie (punkt 5):

- Szyfrowanie NTFS

- 7-Zip: ,

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych - punkty od 1 do 5:

ZAGADNIENIA DO TESTU

Film: Szyfrowanie dokumentów w pakietach biurowych (3:29)

Film: 7Zip. Jak szyfrować pliki i foldery (2:58)

Film: FastStone – dane GPS zdjęć oraz ich usuwanie (3:28)

Film: Metadane plików, co można z nich odczytać i jakie usuwać (2:16)


TEST online - w domu (Studia podyplomowe: 90 minut)

 

Instrukcja:

Zalogować się na swoje konto Google i przejść do Classroomu.

Kliknąć na hiperłącze do testu.

Test na podstawie kursu: .

 

Szyfrowanie i usuwanie metadanych (sprawdzian praktyczny na kolejnych zajęciach 15 minut).

 

Sprawdzian na  podstawie powyższych filmów.

Zadania:

Szyfrowanie i odszyfrowywanie dokumentów biurowych (Word i Writer).

Usuwanie metadanych z fotografii.

Szyfrowanie i odszyfrowywanie oraz tryb podglądu folderów zawierających wiele plików (7-Zip).

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Społeczne aspekty technologii informacyjnych - WYKŁAD

 

WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.1. (63 min). Film na podstawie PREZENTACJI.

Oglądamy od: 00:18:23 do 01:02:30)

 

WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.2. (123 min). Film na podstawie PREZENTACJI.

Oglądamy od: 00:10:25 do końca)

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści (odsyłający do omówienia koncepcji poszczególnych autorów).

 

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.


Materiały do testu na temat niejawnych zagrożeń medialnych:

FILM: Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych (66 min).

Materiał wideo z wykładu należy uzupełnić trzema fragmentami filmu "uzależnieni od ekranu", które są dostępne w Classroomie.

Materiał wideo prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.

 

Prezentacja zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):

Prezentacja online zawierająca elementy audio-wideo.

Pod każdym slajdami umieszczono obszerne notatki:

 

Treści wymagane na teście :

 Przyczyny zaniku czytelnictwa.

 "Krótkie spojrzenia" (humorystyczny przykład dla zalogowanych w domenie UZ).

 Załamanie przerwy między bodźcem a reakcją.

 Plastyczność mózgu a preferencje poznawcze internautów.

 Krótki komunikat multimedialny jako preferowana forma przekazu.

 Wyniki badań Bernta Bratsberga i Ole Rogeberga (2018) - Odwrócenie efektu Flynna - pod slajdem nr 10 .

 Oddziaływanie przekazów medialnych - nowe narzędzia badawcze (YouTube Analytics i Eye tracking).

 Nabywanie wiedzy proceduralnej i deklaratywnej - strategie poznawcze (slajd 25).

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Edytor tekstu Word lub LibreOffice Writer. Materiał do samodzielnego studiowania.

 

Edytory tekstu - ciekawostki i triki

 

Film: Jak sprawnie wpisywać wielkie litery z polskimi znakami narodowymi? Rozwiązanie problemu z Wordem. (2:37)

Film: Jak zmienić wielkość liter w dużej partii tekstu? (wszystkie małe lub wielkie; jak w zdaniu itd.) (2:45)

Film: Jak korzystać z dyktafonu w Wordzie 365? (2:51)

Film: Jak zaznaczać tekst w Wordzie? (2:59)

Film: Jak usunąć poziomą linię w Wordzie? Obramowanie akapitu. (1:37)

Film: Jak zmienić wielkość liter w dużej partii tekstu? (wszystkie małe lub wielkie; jak w zdaniu itd.) (2:45)

 


EDYTOR TEKSTU LIBREOFFICE WRITER

 

Film: LibreOffice – darmowy pakiet biurowy (01:48).

 

Do pobrania plik ODT - materiał do samodzielnych ćwiczeń.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem ODT.

Film:  LibreOffice Writer - formatowanie dokumentów (1:24:33)

Film: Uzupełnienie omawiające zmiany wprowadzone w 2024 roku (03:33)

 


EDYTOR TEKSTU MICROSOFT WORD wersje 2016/365

 

Do pobrania plik DOCX - materiał do samodzielnych ćwiczeń.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem DOCX.

 

Film: Microsoft Word - formatowanie dokumentów (56:06).

 

Film: Formatowanie pracy magisterskiej (34:24)

Film - zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Film: Word - prosty sposób osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12)

 

Istotne uzupełnienie powyższego filmu.

Film: Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10)

 

Materiał nieobowiązkowy:

Microsoft Word 2003 od podstaw: kurs online

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel  oraz LibreOffice Calc (do wyboru). Materiał do samodzielnego studiowania.

 

Materiały:

Plik XLSX oraz Plik ODS do ćwiczenia w domu.

 

Film 1: Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

 

Film 2: Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

 

 Arkusz kalkulacyjny - ciekawostki i tricki

Film: Jak analizować dane ankietowe? LibreOffice Calc - funkcja LICZ.JEŻELI na trzy sposoby (9:57)

Film: Jak analizować dane ankietowe? LibreOffice Calc - filtrowanie oraz tabele przestawne (06:51)

Film: Microsoft Excel - analiza danych ankietowych z zastosowaniem tabel przestawnych (03:00)

Film: Wykres w pojedynczej komórce Excela (07:18)

 

Materiały uzupełniające

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - "Tworzenie testów i ankiet": kurs.

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1.

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2.

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia w pracy nauczyciela (pliki graficzne i ich obróbka, technologia OCR i transkrypcja tekstu).

 

Grafika - zagadnienia:

Pliki graficzne i fotografia cyfrowa

 Sfilmowana prezentacja

 Grafika wektorowa, a grafika rastrowa.

 Pliki graficzne tabela PDF.

 Podstawowa obróbka plików graficznych.

- konwersja,

- przycinanie,

- zmiana rozmiaru,

- obracanie,

- korekty,

- dodawanie elementów graficznych,

Film: Fotografia cyfrowa (48:04)

Film: FastStone - jak obrabiać zdjęcia i pliki graficzne (9:12)

Film: Jak poprawiać stare zdjęcia? Mechanizmy sztucznej inteligencji w praktyce. (07:57)

Film: Jak tworzyć logotypy? (09:37)

 

Zrzuty ekranowe

 Zrzuty ekranowe: [Print Scrn], [Alt] + [Print Scrn], [Win] + [Print Scrn], [Win] + [Shift] + [S].

 Windows 11 - nowe ustawienia zrzutów ekranowych.

Film: Zrzuty ekranowe (3:40)

 


Skanowanie i OCR - materiały i zagadnienia:

 Skanowanie (skaner lub smartfon).

 

Film (2022): Technologia OCR w Dokumentach Google (7:34)

Film (2023): Jak uruchomić OCR w Windows?
Microsoft Power Toys i Ekstraktor tekstu (1:20)

 

Film (2022): Jak korzystać z dyktafonu w Wordzie 365 (2:51)

 

 

 

Speech Recognition - pisanie głosem:

 SpeechTexter

 Dictation.io

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.

 Windows 11 - skrót uruchamiający pisanie głosowe: [Symbol Windows] + [H]

 

Zadanie 1

1. Wykonaj zrzut ekranowy wskazanej przez prowadzącego strony internetowej.

2. Dokonaj obróbki uzyskanego pliku graficznego zgodnie z instrukcjami uzyskanymi na zajeciach.

3. Plik i graficzne zapis w folderze Nazwisko_Imię-Grafika i OCR (własne dane).

 

Zadanie 2

1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu: Foto1.7z.

2. Dokonaj rozpoznania OCR z zastosowaniem Dokumentów Google.

3. Sformatuj tekst: kolor; czcionka; rozmiar czcionki; interlinia; justowanie oraz popraw ewentualne błędy (usuń symbole przenoszenia do kolejnej linijki).

4. Dokument pobierz z rozszerzeniem Worda (DOCX).

5. Plik Worda nazwij zadanie2.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie: Nazwisko_Imię-Grafika i OCR.

 

Zadanie 3

1. Pobierz wskazany Artykuł_1. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
    
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

2. Usuń kodowanie korzystając z Dokumentów Google.

3. Uzyskany plik DOCX nazwij: zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Nazwisko_Imię-Grafika i OCR.

 

Zadanie 4

1. Korzystając z narzędzi do  pisania głosem (Dokumenty Google lub strona SpeechTexter - otwarta w przeglądarce Google Chrome) podyktuj przynajmniej trzy linijki tekstu.

2. Uzyskany tekst zapisz jako dokument Worda o nazwie: zadanie4.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Nazwisko_Imię-Grafika i OCR.

3. Folder Nazwisko_Imię-Grafika i OCR skompresuj programem 7-Zip BEZ HASŁA.

4. Uzyskany plik  Nazwisko_Imię-Grafika i OCR .7z przenieś w Classroomie na Dysk Google.

LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia w pracy nauczyciela (obróbka i montaż dźwięku).

 

Obróbka dźwięku:

 

Film (2023) Audacity - edytowanie plików M4A
(nagrania ze smartfonów) (2:13)

Film (2023) Audacity – odszumianie i korekta nagrań.
Wstępne opracowanie nagranego wywiadu (6:29)

Film (2023) Audacity. Jak wykonać montaż dźwięku? (9:56)

Film (2025) Usuwanie szumu w OBS Studio i Audacity - wtyczka
VST Reafir Standalone (6:51)

 

AI - generowanie rewelacyjnych piosenek na podstawie promptów.

SUNO

Przydatne strony - muzyka i efekty dźwiękowe:

FMA (Free Music Archive).

Free Sound Effects

Wymagane założenie konta:

YouTube - w panelu administracyjnym: Biblioteka audio

https://www.jamendo.com/explore

https://www.musicbed.com/

https://filmstro.com/

https://www.marmosetmusic.com/

https://www.songfreedom.com/home/library

https://www.audiosocket.com/

http://www.smartsound.com/

http://www.audiomicro.com/royalty-free-music  (także efekty)

https://www.audioblocks.com/royalty-free-audio/sound-effects (efekty)

 

Uwaga! Przed kolejnymi zajęciami proszę utworzyć sobie konto w serwisie Canva (mail UZ lub prywatny).

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia w pracy nauczyciela (montaż wideo).

 

Materiały i zagadnienia:

Film (2022): Canva. Jak zmontować film w trybie online? (9:50)

Film (2025) Filmowanie ekranu w Windows 11 (2:05)

 

Pobieranie filmów z serwisu YouTube

Zadanie

● Zgodnie z instrukcjami prowadzącego pobierz film z serwisu YouTube.

 Wyodrębnij dźwięk z filmu.

 Pliku audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne rozmiary.

   Zadanie będzie sprawdzane na zajęciach.

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Witryna internetowa cz. 1. Ankieta i test elektroniczny.

 

Materiały:

 

Film: Ankieta elektroniczna na stronie internetowej (pierwszy etap realizacji własnej witryny internetowej).

 

Film: Test i witryna internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych  z zastosowaniem Formularzy Google.

 

 

Film: Automatyczne wyliczanie oceny w teście elektronicznym (21 min).

 

 

Plik XLSX - wyliczanie oceny.

Aktualne materiały na temat tworzenia internetowych i ich komponentów zawiera PLAYLISTA YOUTUBE

 

Uwaga!

W 2025 roku Google wprowadził zmiany w sposobie publikowania ankiet i testów (tego nie ma na filmach). Obecnie adres formularza (ankiety lub testu) wyświetlanego w trybie podglądu działa dopiero po OPUBLIKOWANIU formularza. Pojawił się przycisk "Opublikuj" na górnym pasku. Podczas publikacji można określić, czy dokument ma być dostępny dla organizacji, czy też dla wszystkich internautów.

 

Materiały uzupełniające (nieobowiązkowe):

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1.

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2.

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.2.

Materiały:

Multimedialna witryna internetowa

 

Film: Witryny Google (50:06).

Materiał omawia sposoby osadzania wszystkich elementów podlegających ocenie.

 

Adres własnej witryny internetowej proszę zarejestrować w Classroomie.

Aktualne materiały na temat tworzenia internetowych i ich komponentów zawiera PLAYLISTA YOUTUBE

 

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.3.

 

Materiały:

Multimedialna witryna internetowa

 

Film: Mapy Google na stronie internetowej (14:42)

 

Film: Prezentacja multimedialna oraz pokaz zdjęć na stronie internetowej (15:12)

 

Aktualne materiały na temat tworzenia internetowych i ich komponentów zawiera PLAYLISTA YOUTUBE

 

Przydatne narzędzia online:

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.4.

 

Materiały:

Multimedialna witryna internetowa

 

Film: Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27)

Najlepiej wykonać zadanie będąc na zajęciach. Film omawia zbyt wiele aspektów.

 

Film: Witryny Google. Hiperłącza (linki) i uprawnienia (15:07).

Film (2023) Jak udostępniać pliki i foldery na Dysku Google? (2:59)

 

Aktualne materiały na temat tworzenia internetowych i ich komponentów zawiera PLAYLISTA YOUTUBE

 

Zadania:

Proszę skończyć własną witrynę internetową, której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną specjalnością.  Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego. Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.

Należy pamiętać o prezentacji multimedialnej zawierającej własne nagrania audio i film.

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.5. Ocena witryn internetowych.

 Kryteria ocen są dostępne w Classroomie w pliku z ocenami.

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Router i lokalna sieć komputerowa - zagadnienia do samodzielnego studiowania.

Zagadnienia:

● konfiguracja routera,

● wirtualne emulatory routerów TP-Link - konfiguracja routera,

● wybór kanału a jakość sygnału,

● filtrowanie MAC 'adresów (biała lista dozwolonych użytkowników WiFi),

● DHCP Clients List – sprawdzanie MAC’ adresu nowego urządzenia,

● DHCP Address Reservation – przypisanie stałego adresu IP najważniejszym urządzeniom (np. dekoderom TV SAT i dyskom sieciowym),

● smart dom - internet rzeczy,

● drukarki sieciowe konfiguracja.

Telewizja satelitarna w w sieci lokalnej

● konfiguracja routera - strumieniowanie obrazu wideo z dekodera TVSat (system Enigma2),

● sterowanie dekoderem TV SAT z Enigma2 poziomu komputera,

● pobieranie filmów z dysku dekodera do komputera,

● oglądanie bieżących audycji oraz nagrań poprzez sieć w komputerze.

Smart Home na przykładzie Xiaomi Mi Home

● podstawowe urządzenia,

● typy połączeń sieciowych w systemie Smart Home: WiFi, ZigBee, Bluetooth Mesh,

● sterowanie systemem Smart Home przez Asystenta Xiaomi (po chińsku) oraz Asystenta Google.

Sieć w pracowni komputerowej

● Veyon – program do prezentowania czynności nauczyciela na komputerach uczniów oraz zarządzania pracownią komputerową,

● dyski sieciowe (zagadnienia z bezpieczeństwa),

● synchronizacja danych w chmurze (zagadnienia z bezpieczeństwa),

● Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej,

● zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej,

● blended learning i e-learning.

 

Film: Lokalna sieć komputerowa (1:21:41)

Film: Jak utworzyć białą listę użytkowników Wi-Fi? Konfiguracja routera (2:18)

Film: Czy moje hasło zostało wykradzione? (01:06)

 

 

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1