Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

..
 

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE W PRACY NAUCZYCIELA Studia podyplomowe (2025-26)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

  AKTUALNIE STRONA JEST MODYFIKOWANA

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczeniaUwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Materiały dla studentów odrabiających zajęcia - PLAYLISTA YouTube


Uwaga! Strona zawiera materiał rozszerzony - do samodzielnego studiowania.
Treści podlegające ocenie będą wskazane na zajęciach lub w w Classromie

 PLAN  

Dysk Google

  
Classroom

 
 

Środa

TEMATY

 01  12.10.2025

 02  

 03  13.10.2025

 04  

 05  

 06  

 07  

 08  26.10.2025

 09  

 10  

 11  27.10.2025

 12  

 13  

 14  

 15  

- Wprowadzenie. Bezpieczeństwo danych cz.1.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.2.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.3. Test online w domu.

- Społeczne aspekty TI - WYKŁAD. Test z niejawnych zagrożeń medialnych 

- Edytor tekstu - zagadnienia do samodzielnego studiowania.

- Arkusz kalkulacyjny - zagadnienia do samodzielnego studiowania.

- Multimedia w pracy nauczyciela - grafika, technologia OCR i transkrypcja tekstu. AI.

- Multimedia w pracy nauczyciela - obróbka i montaż dźwięku.

- Multimedia w pracy nauczyciela - montaż wideo.

- Multimedialna witryna e-learningowa cz.1. - ankieta i test elektroniczny.

- Multimedialna witryna e-learningowa cz.2 - struktura i elementy witryny .

- Multimedialna witryna e-learningowa cz.3 - interaktywne mapy i prezentacja multimedialna.

- Multimedialna witryna e-learningowa cz.4 - Kalendarz Google, uprawnienia do plików i folderów, praca grupowa w sieci, wideokonferencja.

- Ocena witryn internetowych. Tematyka zgodna z reprezentowaną specjalnością.

- Router i lokalna sieć komputerowa - zagadnienia do samodzielnego studiowania.

UWAGI: Numery laboratoriów od 01 do 15 są hiperłączami.

Dysk Google |

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Wprowadzenie oraz cel zajęć • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Zapisy do grup

Przypisanie do Classroomu, Dysku Google i Ocen.

Deklaracje: RODO, znajomość warunków uzyskania zaliczenia.

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura.

Informacja o konieczności korzystania z kont "Gmail UZ" (nr_albumu@g.elearn.uz.zgora.pl) oraz  Classroomu.

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 

Terminy / pojęcia:

Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI a TIK (ICT); rola i miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny (Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base); Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze; multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS (formularze - ankiety i testy). Multimedia edukacyjne. Monitorowanie procesu uczenia się (technologia big data).

 

Podstawowe wiadomości z zakresu ICT

 Jednostki pamięci

 Jednostki transferu

 PODSTAWY TI - nadrabianie zaległości i braków.

 

Materiały dla nieobecnych.

Film (49:32) muszą obejrzeć osoby nieobecne na pierwszych zajęciach.

Prezentowane treści dotyczą każdych laboratoriów (niezależnie od przedmiotu) prowadzonych przez dr Jacka Jędryczkowskiego.

Materiał informuje o sposobie korzystania z witryny i Classromu, zasadach oceniania oraz sposobach wglądu do własnych ocen.

 

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.2.

 

Bezpieczeństwo - zagadnienia:

 Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych (materiały prowadzącego):

 Keyloggery, RFID, Niejawne zagrożenia medialne (materiały prowadzącego):

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych - punkty od 1 do 5:

ZAGADNIENIA DO TESTU (w roku akademickim 2025/26 zostaną zaktualizowane)

 

Film: Bezpieczeństwo i ochrona danych cz.2 (28:43)
Film z zajęć online

Film: Bezpieczeństwo i ochrona danych cz.3 (1:16:49)
Film z zajęć online

Film: Jak zadbać o dysk systemowy SSD/M.2? (4:27)

Film: Jak przeglądać zawartość płyt CD/DVD? (2:10)

Film: Kopia danych na dysku OneDrive (3:00)

Film: Wyłączanie synchronizacji wybranych folderów na dysku OneDrive (2:59)

 

Film: (2021) Dyski sieciowe i szyfrowanie - całe zajęcia (46:58)
Tu oglądamy tylko fragment o Dysku Google (od 8:52)

 

 

 

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.3.

 

Zagadnienia:

 Szyfrowanie prac naukowych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Windows 10 / 11 -  opcje prywatności: (1:23).

 Szyfrowanie (punkt 5):

- Szyfrowanie NTFS

- 7-Zip: ,

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych - punkty od 1 do 5:

ZAGADNIENIA DO TESTU

Film: Szyfrowanie dokumentów w pakietach biurowych (3:29)

Film: 7Zip. Jak szyfrować pliki i foldery (2:58)

Film: FastStone – dane GPS zdjęć oraz ich usuwanie (3:28)

Film: Metadane plików, co można z nich odczytać i jakie usuwać (2:16)


TEST online - w domu (Studia podyplomowe: 90 minut)

 

Instrukcja:

Zalogować się na swoje konto Google i przejść do Classroomu.

Kliknąć na hiperłącze do testu.

Test na podstawie kursu: .

 

Szyfrowanie i usuwanie metadanych (sprawdzian praktyczny na kolejnych zajęciach 15 minut).

 

Sprawdzian na  podstawie powyższych filmów.

Zadania:

Szyfrowanie i odszyfrowywanie dokumentów biurowych (Word i Writer).

Usuwanie metadanych z fotografii.

Szyfrowanie i odszyfrowywanie oraz tryb podglądu folderów zawierających wiele plików (7-Zip).

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Społeczne aspekty technologii informacyjnych - WYKŁAD

 

WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.1. (63 min). Film na podstawie PREZENTACJI.

Oglądamy od: 00:18:23 do 01:02:30)

 

WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.2. (123 min). Film na podstawie PREZENTACJI.

Oglądamy od: 00:10:25 do końca)

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści (odsyłający do omówienia koncepcji poszczególnych autorów).

 

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.


Materiały do testu na temat niejawnych zagrożeń medialnych:

FILM: Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych (66 min).

Materiał wideo z wykładu należy uzupełnić trzema fragmentami filmu "uzależnieni od ekranu", które są dostępne w Classroomie.

Materiał wideo prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.

 

Prezentacja zawierająca materiały z powyższego filmu (nie wszystkie):

Prezentacja online zawierająca elementy audio-wideo.

Pod każdym slajdami umieszczono obszerne notatki:

 

Treści wymagane na teście :

 Przyczyny zaniku czytelnictwa.

 "Krótkie spojrzenia" (humorystyczny przykład dla zalogowanych w domenie UZ).

 Załamanie przerwy między bodźcem a reakcją.

 Plastyczność mózgu a preferencje poznawcze internautów.

 Krótki komunikat multimedialny jako preferowana forma przekazu.

 Wyniki badań Bernta Bratsberga i Ole Rogeberga (2018) - Odwrócenie efektu Flynna - pod slajdem nr 10 .

 Oddziaływanie przekazów medialnych - nowe narzędzia badawcze (YouTube Analytics i Eye tracking).

 Nabywanie wiedzy proceduralnej i deklaratywnej - strategie poznawcze (slajd 25).

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Edytor tekstu Word lub LibreOffice Writer. Materiał do samodzielnego studiowania.

 

Edytory tekstu - ciekawostki i triki

 

Film: Jak sprawnie wpisywać wielkie litery z polskimi znakami narodowymi? Rozwiązanie problemu z Wordem. (2:37)

Film: Jak zmienić wielkość liter w dużej partii tekstu? (wszystkie małe lub wielkie; jak w zdaniu itd.) (2:45)

Film: Jak korzystać z dyktafonu w Wordzie 365? (2:51)

Film: Jak zaznaczać tekst w Wordzie? (2:59)

Film: Jak usunąć poziomą linię w Wordzie? Obramowanie akapitu. (1:37)

Film: Jak zmienić wielkość liter w dużej partii tekstu? (wszystkie małe lub wielkie; jak w zdaniu itd.) (2:45)

 


EDYTOR TEKSTU LIBREOFFICE WRITER

 

Film: LibreOffice – darmowy pakiet biurowy (01:48).

 

Do pobrania plik ODT - materiał do samodzielnych ćwiczeń.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem ODT.

Film:  LibreOffice Writer - formatowanie dokumentów (1:24:33)

Film: Uzupełnienie omawiające zmiany wprowadzone w 2024 roku (03:33)

 


EDYTOR TEKSTU MICROSOFT WORD wersje 2016/365

 

Do pobrania plik DOCX - materiał do samodzielnych ćwiczeń.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem DOCX.

 

Film: Microsoft Word - formatowanie dokumentów (56:06).

 

Film: Formatowanie pracy magisterskiej (34:24)

Film - zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Film: Word - prosty sposób osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12)

 

Istotne uzupełnienie powyższego filmu.

Film: Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10)

 

Materiał nieobowiązkowy:

Microsoft Word 2003 od podstaw: kurs online

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel  oraz LibreOffice Calc (do wyboru). Materiał do samodzielnego studiowania.

 

Materiały:

Plik XLSX oraz Plik ODS do ćwiczenia w domu.

 

Film 1: Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

 

Film 2: Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calc v.7. - wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

 

 Arkusz kalkulacyjny - ciekawostki i tricki

Film: Jak analizować dane ankietowe? LibreOffice Calc - funkcja LICZ.JEŻELI na trzy sposoby (9:57)

Film: Jak analizować dane ankietowe? LibreOffice Calc - filtrowanie oraz tabele przestawne (06:51)

Film: Microsoft Excel - analiza danych ankietowych z zastosowaniem tabel przestawnych (03:00)

Film: Wykres w pojedynczej komórce Excela (07:18)

 

Materiały uzupełniające

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - "Tworzenie testów i ankiet": kurs.

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1.

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2.

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia w pracy nauczyciela (pliki graficzne i ich obróbka, technologia OCR i transkrypcja tekstu).

 

Grafika - zagadnienia:

Pliki graficzne i fotografia cyfrowa

 Sfilmowana prezentacja

 Grafika wektorowa, a grafika rastrowa.

 Pliki graficzne tabela PDF.

 Podstawowa obróbka plików graficznych.

- konwersja,

- przycinanie,

- zmiana rozmiaru,

- obracanie,

- korekty,

- dodawanie elementów graficznych,

Film: Fotografia cyfrowa (48:04)

Film: FastStone - jak obrabiać zdjęcia i pliki graficzne (9:12)

Film: Jak poprawiać stare zdjęcia? Mechanizmy sztucznej inteligencji w praktyce. (07:57)

Film: Jak tworzyć logotypy? (09:37)

 

Zrzuty ekranowe

 Zrzuty ekranowe: [Print Scrn], [Alt] + [Print Scrn], [Win] + [Print Scrn], [Win] + [Shift] + [S].

 Windows 11 - nowe ustawienia zrzutów ekranowych.

Film: Zrzuty ekranowe (3:40)

 


Skanowanie i OCR - materiały i zagadnienia:

 Skanowanie (skaner lub smartfon).

 

Film (2022): Technologia OCR w Dokumentach Google (7:34)

Film (2023): Jak uruchomić OCR w Windows?
Microsoft Power Toys i Ekstraktor tekstu (1:20)

 

Film (2022): Jak korzystać z dyktafonu w Wordzie 365 (2:51)

 

 

 

Speech Recognition - pisanie głosem:

 SpeechTexter

 Dictation.io

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.

 Windows 11 - skrót uruchamiający pisanie głosowe: [Symbol Windows] + [H]

 

Zadanie 1

1. Wykonaj zrzut ekranowy wskazanej przez prowadzącego strony internetowej.

2. Dokonaj obróbki uzyskanego pliku graficznego zgodnie z instrukcjami uzyskanymi na zajeciach.

3. Plik i graficzne zapis w folderze Nazwisko_Imię-Grafika i OCR (własne dane).

 

Zadanie 2

1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu: Foto1.7z.

2. Dokonaj rozpoznania OCR z zastosowaniem Dokumentów Google.

3. Sformatuj tekst: kolor; czcionka; rozmiar czcionki; interlinia; justowanie oraz popraw ewentualne błędy (usuń symbole przenoszenia do kolejnej linijki).

4. Dokument pobierz z rozszerzeniem Worda (DOCX).

5. Plik Worda nazwij zadanie2.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie: Nazwisko_Imię-Grafika i OCR.

 

Zadanie 3

1. Pobierz wskazany Artykuł_1. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
    
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

2. Usuń kodowanie korzystając z Dokumentów Google.

3. Uzyskany plik DOCX nazwij: zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Nazwisko_Imię-Grafika i OCR.

 

Zadanie 4

1. Korzystając z narzędzi do  pisania głosem (Dokumenty Google lub strona SpeechTexter - otwarta w przeglądarce Google Chrome) podyktuj przynajmniej trzy linijki tekstu.

2. Uzyskany tekst zapisz jako dokument Worda o nazwie: zadanie4.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Nazwisko_Imię-Grafika i OCR.

3. Folder Nazwisko_Imię-Grafika i OCR skompresuj programem 7-Zip BEZ HASŁA.

4. Uzyskany plik  Nazwisko_Imię-Grafika i OCR .7z przenieś w Classroomie na Dysk Google.

LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia w pracy nauczyciela (obróbka i montaż dźwięku).

 

Obróbka dźwięku:

 

Film (2023) Audacity - edytowanie plików M4A
(nagrania ze smartfonów) (2:13)

Film (2023) Audacity – odszumianie i korekta nagrań.
Wstępne opracowanie nagranego wywiadu (6:29)

Film (2023) Audacity. Jak wykonać montaż dźwięku? (9:56)

Film (2025) Usuwanie szumu w OBS Studio i Audacity - wtyczka
VST Reafir Standalone (6:51)

 

AI - generowanie rewelacyjnych piosenek na podstawie promptów.

SUNO

Przydatne strony - muzyka i efekty dźwiękowe:

FMA (Free Music Archive).

Free Sound Effects

Wymagane założenie konta:

YouTube - w panelu administracyjnym: Biblioteka audio

https://www.jamendo.com/explore

https://www.musicbed.com/

https://filmstro.com/

https://www.marmosetmusic.com/

https://www.songfreedom.com/home/library

https://www.audiosocket.com/

http://www.smartsound.com/

http://www.audiomicro.com/royalty-free-music  (także efekty)

https://www.audioblocks.com/royalty-free-audio/sound-effects (efekty)

 

Uwaga! Przed kolejnymi zajęciami proszę utworzyć sobie konto w serwisie Canva (mail UZ lub prywatny).

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia w pracy nauczyciela (montaż wideo).

 

Materiały i zagadnienia:

Film (2022): Canva. Jak zmontować film w trybie online? (9:50)

Film (2025) Filmowanie ekranu w Windows 11 (2:05)

 

Pobieranie filmów z serwisu YouTube

Zadanie

● Zgodnie z instrukcjami prowadzącego pobierz film z serwisu YouTube.

 Wyodrębnij dźwięk z filmu.

 Pliku audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne rozmiary.

   Zadanie będzie sprawdzane na zajęciach.

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Witryna internetowa cz. 1. Ankieta i test elektroniczny.

 

Materiały:

 

Film: Ankieta elektroniczna na stronie internetowej (pierwszy etap realizacji własnej witryny internetowej).

 

Film: Test i witryna internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych  z zastosowaniem Formularzy Google (materiał nieobowiązkowy).

 

 

Aktualne materiały na temat tworzenia internetowych i ich komponentów zawiera PLAYLISTA YOUTUBE

 

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.2.

Materiały:

Multimedialna witryna internetowa

 

Film: Witryny Google (50:06).

Materiał omawia sposoby osadzania wszystkich elementów podlegających ocenie.

 

Adres własnej witryny internetowej proszę zarejestrować w Classroomie.

Aktualne materiały na temat tworzenia internetowych i ich komponentów zawiera PLAYLISTA YOUTUBE

 

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.3.

 

Materiały:

Multimedialna witryna internetowa

 

Film: Mapy Google na stronie internetowej (14:42)

 

Film: Prezentacja multimedialna oraz pokaz zdjęć na stronie internetowej (15:12)

 

Aktualne materiały na temat tworzenia internetowych i ich komponentów zawiera PLAYLISTA YOUTUBE

 

Przydatne narzędzia online:

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.4.

 

Materiały:

Multimedialna witryna internetowa

 

Film: Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27)

Najlepiej wykonać zadanie będąc na zajęciach. Film omawia zbyt wiele aspektów.

 

Film: Witryny Google. Hiperłącza (linki) i uprawnienia (15:07).

Film (2023) Jak udostępniać pliki i foldery na Dysku Google? (2:59)

 

Aktualne materiały na temat tworzenia internetowych i ich komponentów zawiera PLAYLISTA YOUTUBE

 

Zadania:

Proszę skończyć własną witrynę internetową, której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną specjalnością.  Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego. Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.

Należy pamiętać o prezentacji multimedialnej zawierającej własne nagrania audio i film.

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.5. Ocena witryn internetowych.

 Kryteria ocen są dostępne w Classroomie w pliku z ocenami.

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Router i lokalna sieć komputerowa - zagadnienia do samodzielnego studiowania.

Zagadnienia:

● konfiguracja routera,

● wirtualne emulatory routerów TP-Link - konfiguracja routera,

● wybór kanału a jakość sygnału,

● filtrowanie MAC 'adresów (biała lista dozwolonych użytkowników WiFi),

● DHCP Clients List – sprawdzanie MAC’ adresu nowego urządzenia,

● DHCP Address Reservation – przypisanie stałego adresu IP najważniejszym urządzeniom (np. dekoderom TV SAT i dyskom sieciowym),

● smart dom - internet rzeczy,

● drukarki sieciowe konfiguracja.

Telewizja satelitarna w w sieci lokalnej

● konfiguracja routera - strumieniowanie obrazu wideo z dekodera TVSat (system Enigma2),

● sterowanie dekoderem TV SAT z Enigma2 poziomu komputera,

● pobieranie filmów z dysku dekodera do komputera,

● oglądanie bieżących audycji oraz nagrań poprzez sieć w komputerze.

Smart Home na przykładzie Xiaomi Mi Home

● podstawowe urządzenia,

● typy połączeń sieciowych w systemie Smart Home: WiFi, ZigBee, Bluetooth Mesh,

● sterowanie systemem Smart Home przez Asystenta Xiaomi (po chińsku) oraz Asystenta Google.

Sieć w pracowni komputerowej

● Veyon – program do prezentowania czynności nauczyciela na komputerach uczniów oraz zarządzania pracownią komputerową,

● dyski sieciowe (zagadnienia z bezpieczeństwa),

● synchronizacja danych w chmurze (zagadnienia z bezpieczeństwa),

● Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej,

● zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej,

● blended learning i e-learning.

 

Film: Lokalna sieć komputerowa (1:21:41)

Film: Jak utworzyć białą listę użytkowników Wi-Fi? Konfiguracja routera (2:18)

Film: Czy moje hasło zostało wykradzione? (01:06)

 

 

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1