Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI
a TIK (ICT); rola i
miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności
intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy
operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i
sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny
(Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base);
Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna
i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze;
multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS
(formularze - ankiety i testy).
WYKŁAD WIDEO: Koncepcje
człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach
poznawczych - cz.1. (63 min).Film na
podstawie PREZENTACJI.
Oglądamy od: 00:18:23 do 01:02:30)
WYKŁAD WIDEO: Koncepcje
człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach
poznawczych - cz.2. (123 min).Film na
podstawie PREZENTACJI.
Oglądamy od: 00:10:25 do końca)
Uwaga! W
serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis
treści (odsyłający do omówienia koncepcji poszczególnych
autorów).
Zagadnienia:
●Nowy
typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik
czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).
●Nowe
preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).
●Cyfrowa
demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”,
„wiem, że nic nie wiem”).
● Przykłady
badań własnych.
Materiały do testu
na temat niejawnych zagrożeń medialnych:
FILM: Niejawne
zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń
medialnych (66 min).
Materiał wideo z wykładu należy
uzupełnić trzema fragmentami filmu "uzależnieni
od ekranu", które są dostępne w Classroomie.
Materiał wideo prezentuje
najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u
małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia)
rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse
edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla
rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku
czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem,
spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz
systematycznego spadku inteligencji.
Prezentacja zawierająca materiały z
powyższego filmu (nie wszystkie):
Prezentacja
online zawierająca elementy audio-wideo.
Film 1:
Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calc v.7. -
wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.
Film 2:
Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calc v.7. -
wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.
Uwaga! Na
sprawdzianie praktycznym (lub w zadaniu domowym) z arkusza
kalkulacyjnego będą IDENTYCZNE zadania jak te zaprezentowane
w powyższych filmach o Calcu i Excelu.
Arkusz kalkulacyjny - ciekawostki i tricki
Film:
Jak analizować dane ankietowe? LibreOffice Calc -
funkcja LICZ.JEŻELI na trzy sposoby
(9:57)
Film: Jak analizować
dane ankietowe? LibreOffice Calc - filtrowanie oraz tabele
przestawne (06:51)
Film:
Microsoft Excel - analiza danych ankietowych z
zastosowaniem tabel przestawnych
(03:00)
Film: Wykres w
pojedynczej komórce Excela (07:18)
Materiały uzupełniające (nieobowiązkowe):
Arkusz kalkulacyjny Microsoft
Excel - "Tworzenie testów i ankiet":
kurs.
2. Dokonaj rozpoznania OCR z zastosowaniem Dokumentów
Google.
3.
Sformatuj tekst: kolor; czcionka; rozmiar czcionki;
interlinia; justowanie oraz popraw ewentualne błędy (usuń
symbole przenoszenia do kolejnej linijki).
4.
Dokument pobierz z rozszerzeniem Worda (DOCX).
5. Plik Worda nazwij zadanie2.docx i zapisz we
własnym folderze o nazwie: Nazwisko_Imię-Grafika
i OCR.
Zadanie 3
1.
Pobierz wskazany Artykuł_1.
Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na
hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz
link jako...
Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu
ani drukować).
2. Usuń kodowanie korzystając z Dokumentów Google.
3. Uzyskany plik DOCX nazwij: zadanie3.docx i
umieść we własnym folderze o nazwie: Nazwisko_Imię-Grafika
i OCR.
Zadanie 4
1.
Korzystając z narzędzi do pisania głosem (Dokumenty Google
lub strona SpeechTexter - otwarta
w przeglądarce Google Chrome)
podyktuj przynajmniej trzy linijki tekstu.
2. Uzyskany
tekst zapisz jako dokument Worda o
nazwie: zadanie4.docx i
umieść we własnym folderze o nazwie:Nazwisko_Imię-Grafika
i OCR.
3. Folder Nazwisko_Imię-Grafika
i OCR skompresuj
programem 7-Zip BEZ HASŁA.
4. Uzyskany plik Nazwisko_Imię-Grafika
i OCR.7z przenieś
w Classroomie na Dysk Google.
•
Multimedialna witryna e-learningowa na Dysku Google cz.4.
Materiały:
Multimedialna witryna internetowa
Film: Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27)
Najlepiej wykonać zadanie będąc
na zajęciach. Film omawia zbyt wiele aspektów.
Film:
Witryny Google. Hiperłącza (linki) i uprawnienia (15:07).
Film (2023)
Jak udostępniać pliki i foldery na Dysku Google? (2:59)
Zadania:
Proszę skończyć własną witrynę internetową,
której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną
specjalnością. Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.
Należy pamiętać o prezentacji multimedialnej
zawierającej własne nagrania audio i film.