9 października 2018

ICT w administracji publicznej

ZAJĘCIA
ORGANIZACYJNE

 

Materiały zawierają informacje dotyczące programu przedmiotu ICT w administracji publicznej, podstawowej literatury oraz warunków zaliczenia przedmiotu.

Zobacz więcej

Proszę zapoznać się z PROGRAMEM PRZEDMIOTU opisanym w PROGRAMIE STUDIÓW na specjalności Zarządzanie dokumentacją w urzędzie i firmie 2022/2023.


ZAGADNIENIA
DO PREZENTACJI

 

Tematy, spośród których należy wybrać najbardziej interesujące zagadnienie dotyczące ICT w administracji publicznej oraz przygotować w tym zakresie prezentację multimedialną, zgodnie z podanymi w zakładce Studenci wytycznymi.

Temat 1. Techniki informacyjne i komunikacyjne (ICT) w kontekście funkcjonowania elektronicznej administracji.

* rozUmienie pojęcia techniki informacyjne i komunikacyjne (ICT) w kontekście funkcjonowania elektronicznej administracji;
* rozumienie pojęć: system teleinformatyczny, elektroniczna administracja (e-government), przedsiębiorczość elektroniczna (e-commerce), bankowość elektroniczna (e-banking).

Zobacz więcej

Temat 2. Telepraca w administracji publicznej:

* co to jest i na czym polega telepraca?
* historyczny rys telepracy;
* rodzaje telepracy;
* zawody, w których telepraca może być jedną z form zatrudnienia;
* zalety i wady tego sposobu pracy;
* telepraca a administracja publiczna.

Zobacz więcej

Temat 3. E-learning (zdalne nauczanie).

* podstawowe formy e-learningu;
* kluczowe elementy w systemie e-learningu;
* modele nauczania;
* możliwości e-learningu;
* znajomość zalet (elastyczność, dostępność materiałów dydaktycznych, oszczędność kosztów) i wad (brak bezpośredniego kontaktu z nauczycielem/trenerem) takiej formy nauczania.

Zobacz więcej

Temat 4. Systemy informacyjne administracji.

* specyfika systemów informacyjnych administracji publicznej, a w szczególności usług elektronicznych administracji (e-Government);
* rozumienie pojęcia zaawansowania / poziomu dojrzałości usług elektronicznej administracji:
1) informacja – tzn. strona zawiera informacje o urzędzie i jego funkcjonowaniu, np. strona BIP urzędu;
2) interakcja – tzn. strona daje możliwość ściągnięcia formularzy (pliki do ściągnięcia);
3) transakcja – tzn. strona daje możliwość pełnego przeprowadzenia transakcji elektronicznej, jak np. serwis ePodatki;
4) personalizacja – tzn. użytkownik posiada w serwisie swoje spersonalizowane konto (np. Platforma e-PUAP);
* umiejętność poruszania się po serwisach – przykłady serwisów.

Zobacz więcej

Temat 5. Dokument elektroniczny i systemu obiegu dokumentów. Usługi elektroniczne w administracji publicznej. Usługi e-Urzędnik.

* pojęcie dokumentu elektronicznego i systemu obiegu dokumentów;
* A2A – Usługi elektroniczne świadczone pomiędzy jednostkami administracji, np. bezpieczna wymiana danych pomiędzy rejestrami;
* A2B – Usługi elektroniczne świadczone przez administrację na rzecz biznesu, np. podatki VAT i CIT;
* A2C – Usługi elektroniczne świadczone przez administrację na rzecz obywateli, np. aplikacje o dowody osobiste, prawa jazdy, podatek PIT;
* specyfika usług elektronicznych administracji publicznej;
* ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Zobacz więcej

Temat 6. Rola podpisu elektronicznego w administracji publicznej.

* podpis elektroniczny;
* techniczne podstawy podpisu elektronicznego (podstawy niesymetrycznych technik szyfrowania; pojęcie klucza publicznego i prywatnego);
* cechy podpisu elektronicznego zapewniające jego równoważność z podpisem odręcznym, np. niezaprzeczalność;
* rozumienie specyfiki wykorzystania podpisu elektronicznego w działaniach administracji publicznej;
* główne regulacje krajowe i wspólnotowe dotyczące podpisu elektronicznego (Dyrektywa 1999/93/EC), ustawa o podpisie elektronicznym.