Uwaga! Strona zawiera
materiał rozszerzony - do samodzielnego
studiowania.
Treści podlegające ocenie będą wskazane na
zajęciach lub w w
Classromie
(w przypadku wprowadzenia zajęć online).
Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na
potrzeby zajęć laboratoryjnych.
Terminy / pojęcia:
Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i
miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej;
system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne
(bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć
komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie
z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna;
arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc);
bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki
multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft
PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne
iSpring; witryny internetowe CMS.
Router i jego konfiguracja; filtrowanie mac adresów,
przydzielanie stałych adresów sieciowych, streaming
telewizji w sieci domowej, konfiguracja i korzystanie z
drukarki w sieci lokalnej; wymiana plików w sieci lokalnej;
zdalny pulpit (aplikacje); dyski sieciowe i synchronizacja
danych;
Veyon
- program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich
ekranach w pracowni komputerowej; zdalne zarządzanie
komputerami w pracowni komputerowej; blended learning i
e-learning.
(Harvard Referencing
System), zwany potocznie „autor-data”, to sposób cytowania
źródeł bezpośrednio w treści akapitu przez umieszczenie w
nawiasie skrótowego wskazania do cytowanej publikacji
(nazwisko autora, rok publikacji, numer strony). -
źródło.
1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu:
Foto1.7z.
Korzystając z programu FastStone:
●obrócić
ją o 90 stopni,
●przytnij
pomijając zbędne fragmenty.
● korzystając z opcji "Dopasuj kolory" ustaw:
a. jaskrawość ~ 95,
b. kontrast - bez zmian,
c. gamma ~ 0,41,
●
przed zapisaniem pliku wybierz "Skala szarości".
2. Dokonaj rozpoznania
OCR z zastosowaniem mechanizmu zawartego na stronie:
www.newocr.com .
Uwaga!
Jeśli wiele osób wyśle z jednej sali identyczny
plik, to strona może przestać odpowiadać. Proszę zwrócić
uwagę, czy nie pojawi się wówczas prośba o potwierdzenie, że
"nie jestem robotem".
W przypadku problemów
podobny efekt można uzyskać korzystając z darmowego programu
OCR:
FreeOCR.net 5.4.1 strona producenta
www.freeocr.net.
3. Uzyskany tekst skopiuj
i wklej do Worda. Uwaga! Tekst
wklejamy korzystając z opcji: Wklej specjalnie /
Tekst niesformatowany.
4. Korzystając z opcji
Znajdź / Zamień, napraw tekst. W tym celu skorzystaj z
instrukcji.
5. Plik Worda nazwij
zadanie1.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie:
Zaj3_Nazwisko (własne nazwisko).
Zadanie 2
1. Pobierz wskazany
Artykuł_1.
Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na
hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako...
Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu
ani drukować).
2. Usuń kodowanie
korzystając ze mechanizmu
online. Uwaga! Nigdy nie
postępuj tak z plikami chronionymi znakiem wodnym.
3. Otwórz (korzystając z
aplikacji Adobe Reader) plik PDF. Zaznacz i skopiuj cały
tekst ze strony 3.
Zaznaczony tekst wklej zachowując formatowanie do pustego
dokumentu Worda i zapisz.
4. Uzyskany plik DOCX
nazwij:
zadanie2.docx i umieść we własnym folderze o nazwie:
Zaj3_Nazwisko.
Zadanie 3
1. Pobierz
Artykuł_2.
Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na
hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako...
Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu
ani drukować).
2. Uruchom program
Calibre. Jeśli nie jest zainstalowany (lub instalacja
nie jest możliwa) pobierz wersję Calibre, która nie wymaga
instalacji:
(hasło: e*w*n). Jeśli jest
aktywny antywirus, np. Comodo może być konieczne (przy
wersji portable) czasowe wyłączenie "piaskownicy".
●jeśli
w środkowym polu są widoczne jakieś dokumenty - zaznacz je i
skasuj.
●wciągnij
plik PDF do środkowego pola Calibre,
●
zaznacz wciągnięty artykuł i
naciśnij przycisk: Konwertuj książki,
● w otwartym okienku (na
górze po prawej stronie) wybierz format wyjściowy:
DOCX,
● na dole kliknij OK,
● odczekaj aż wartość zadań wskaże 0,
● Kliknij prawym
przyciskiem myszy na artykule i wybierz: Otwórz folder
zawierający,
● uruchom plik z rozszerzeniem DOCX i
sprawdź, czy zawiera odkodowany artykuł.
● zamknij plik DOCX.
● z otwartego folderu zabierz plik z
rozszerzeniem DOCX. Zmień jego nazwę na
zadanie3.docx
i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.
1. Filmowanie oraz montaż (film
tworzony z fotografii oraz plików wideo z zastosowaniem
aplikacji "Edytor wideo" w Windows 10).
2. Zaawansowanym użytkownikom
(nieobowiązkowe) polecam tworzenie klipów wideo z
zastosowaniem HitFilm Express 12:
Uwaga!
W chwili obecnej do montażu wideo proponuję całkowicie
darmowy i spolszczony program
Shotcut. Program nie posiada żadnych otraniczeń
(długość filmu, rozdzielczość, kodek). Jedyną wadą jest
słaba intuicyjność pracy. Jednak w serwisie YouTube jest
bardzo wiele filmów instruktażowych, które szybko
umożliwiają opanowanie podstaw pracy.
Materiały:
Darmowa muzyka i efekty
dźwiękowe (bez potrzeby zakładania konta):
Film: Google Analytics
na własnej stronie internetowej.
Uwaga!
Obecnie Google pracuje nad Czwartą wersją Google Analytics.
Już w chwili obecnej witryna internetowa Google Analytics
różni się od poniżej prezentowanego materiału wideo.
•
Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google -
podsumowanie i ocena prac.
Materiały:
Film o tworzeniu Witryny
Google. Opracowana przez Państwa witryna nie musi posiadać
hiperłącz do materiałów udostępnianych zalogowanym
użytkownikom - wszystkie treści mają być ogólnodostępne.
Proszę skończyć własną witrynę internetową,
której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną
specjalnością. Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.
Należy pamiętać o automatycznej
prezentacji multimedialnej (Dokumenty Google).
ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE
TEMAT:
•
Algorytmy w pracy
nauczyciela (arkusz kalkulacyjny).