Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI
a TIK (ICT); rola i
miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności
intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy
operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i
sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny
(Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base);
Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna
i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze;
multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS
(formularze - ankiety i testy).
Film:
Szyfrowanie dokumentów w
pakietach biurowych (3:29)
Film: 7Zip. Jak
szyfrować pliki i foldery (2:58)
Film:
FastStone – dane GPS
zdjęć oraz ich usuwanie (3:28)
Film:
Metadane plików, co
można z nich odczytać i jakie usuwać (2:16)
Zadania:
Szyfrowanie i odszyfrowywanie dokumentów
biurowych (Word i Writer).
Usuwanie metadanych z fotografii.
Szyfrowanie i odszyfrowywanie oraz tryb
podglądu folderów zawierających wiele plików.
TEST
online - w domu (40 minut). Dostęp przez Classroom
Instrukcja:
Zalogować się na swoje konto
Google.
Kliknąć na hiperłącze:
Test na podstawie kursu:
oraz
materiałów wideo na stronie przedmiotu.
Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest
wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres
logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na
zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden
raz!
Do sprawdzianu najlepiej
przygotowywać się wykonując zadania praktyczne
samo oglądanie filmów instruktażowych
może
być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów,
czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word.
Zadanie będzie weryfikowało następujące umiejętności:
1. Formatowanie
akapitu zgodnie z wymogami.
2. Numerowanie stron (tak aby
nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.
3. Tworzenie
automatycznego spisu treści
(musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).
3. Marginesy lustrzane.
4. Pozioma strona.
5. Osadzanie i
formatowanie tabeli.
Przebieg sprawdzianu:
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).
2. Z Dysku Google (także przez
Classroom) pobrać plik ODT lub DOCX z numerem wskazanym
przez prowadzącego (lista osób w folderze z plikami).
3. W nazwie pliku będzie już
wpisany jego numer, np.: S015_WRITER_Nazwisko_Imię.odt
lub S015_WORD_Nazwisko_Imię.docx.
Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.:
S015_WRITER_Nowak_Anna.odt lub S015_WORD_Nowak_Anna.docx.
MICROSOFT WORD 365 - film
ilustrujący wykonanie zadania domowego bez uproszczeń i skrótów
(20:36).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student
piszący pracę dyplomową lub magisterską.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
LIBREOFFICE WRITER v.2
-
film
ilustrujący wykonanie zadania domowego bez uproszczeń i skrótów
(25:15).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student
piszący pracę dyplomową lub magisterską.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Excel
(film 2) Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami.
Materiały LibreOffice Calc:
Uwaga!
Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny
obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie
identyczne.
Różnica dotyczy funkcji
szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga
różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu
zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium
film o LibreOffice Calc.
Film ten bez żadnych skrótów
prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w
nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14
minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie
więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel.
Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu
przypadkach jest identyczny.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się do Classroomu i z Dysku Google pobrać
wskazany przez prowadzącego plik.
2. Z Dysku Google pobrać plik
XLSX lub ODS - szczegółowe instrukcje są
dostępne wraz z plikami.
3. W nazwie pliku będzie już
wpisane: Nazwisko_Imię.xlsx lub Nazwisko_Imię.odt
(proszę włączyć wyświetlanie rozszerzeń, aby sprawdzić
poprawność nadawanych nazw)
Nie wolno korzystać z cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
do folderu Dysk Google - wysyłanie gotowych prac.
LibreOffice
Calc - film
ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie
rzeczywistym(28:59).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np.
analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub
magisterskiej.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Microsoft
Excel 365 - film
ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie
rzeczywistym(26:18).
Film nie omawia
wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np.
analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub
magisterskiej.
Kompetencje te
można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych
powyżej.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.
•
Multimedia (wideo)
-materiał nieobowiązkowy (do samodzielnego studiowania
jeśli nie wrócimy na uczelnię).
1. Filmowanie oraz montaż (film
tworzony z fotografii oraz plików wideo z zastosowaniem
aplikacji: "Edytor wideo" oraz Clipchamp
dostępnych za darmo
w Windows 10 i 11).
2. Zaawansowanym użytkownikom
(nieobowiązkowe) polecam tworzenie klipów wideo z
zastosowaniem darmowego edytora
DaVinci Resolve (wiele kursów
wideo w serwisie YouTube). Niestety program wymaga bardzo
wydajnego komputera (gamingowa karta graficzna i 16 - 32 GB
RAMu).
1. Przykład montowania
materiałów wideo z zastosowaniem Canva online. Film: Jak
zmontować film w trybie online? Canva (9:50):
Materiały do filmów - darmowa muzyka, grafika i
materiały wideo (w niektórych
przypadkach konieczność założenia konta):
Ogromna baza dźwięków i muzyki
jest dostępna za darmo dla twórców w serwisie YouTube.
Ze względu na ograniczenia
czasowe temat wideo zostanie prawdopodobnie ograniczony do
zapoznania się z aplikacjami do montażu wideo w systemie
Windows. Na własnych stronach internetowych będziemy osadzać
filmy z serwisu YouTube lub własne zapisane na Dysku Google.
•
Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3 -
prezentacja i ocena prac.
Zadania:
Proszę skończyć własną witrynę internetową,
której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną
specjalnością. Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.
Należy pamiętać o automatycznej
prezentacji multimedialnej (Dokumenty Google).
ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE DO SAMODZIELNEGO STUDIOWANIA
TEMAT:
•
Konfiguracja routera.
•
Bazy danych Uniwersytetu
Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego
studiowania
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku
akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.