Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

..
 

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE W PRACY NAUCZYCIELA dla 11 AKiTAwS-SP (2023-24 lato)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


PLIKI DO POBRANIA      

 FREKWENCJA  

 PLAN  

11AKiTAwS-SP/lab.2

Wtorek 8:00 - 9:30

11AKiTAwS-SP/lab.1

Wtorek 9:45 - 11:15

CZAT      
             
 

TERMINY wtorek

TEMATY

 01  28.02.2024

 02  06.03.2024

 03  13.03.2024

 04  20.03.2024

 05  27.03.2024

 06  03.04.2024

 07  10.04.2024

 08  17.04.2024

 09  24.04.2024

 10  08.05.2024

 11  15.05.2024

 12  22.05.2024

 13  29.05.2024

 14  05.06.2024

 15  20.06.2024

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe. Bezpieczeństwo danych cz.1.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.2.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.3. Test online (w domu).

- Szyfrowanie - ćwiczenia.

- Edytor tekstu wprowadzenie. Szyfrowanie - zadanie na ocenę

- Edytor tekstu. Zadanie domowe.

- Arkusz kalkulacyjny cz.1.

- Arkusz kalkulacyjny cz.2. Zadanie domowe lub sprawdzian na zajęciach.

- Arkusz kalkulacyjny tabele przestawne - zadanie na ocenę (?)

- Dokumenty Google (arkusz kalkulacyjny i formularze Google).

- Multimedia (grafika, dźwięk) jako komponent witryny internetowej cz.1.

- Multimedia (grafika, dźwięk) jako komponent witryny internetowej cz.2.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.1 - struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.2 - multimedia; ankieta; test; prezentacja multimedialna; mapa.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.3 - (ocena prac). Tematyka zgodna z reprezentowaną specjalnością.

UWAGI: Numery laboratoriów od 01 do 15 są linkami.

Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Wprowadzenie oraz cel zajęć.

 

Zapisy do grup

Przypisanie do Classroomu, Dysku Google i Ocen.

Deklaracje: RODO, znajomość warunków uzyskania zaliczenia.

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura.

Informacja o konieczności korzystania z kont "Gmail UZ" (nr_albumu@g.elearn.uz.zgora.pl) oraz  Classroomu.

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 

Terminy / pojęcia:

Technologia informacyjna (~informatyczna) a informatyka. TI a TIK (ICT); rola i miejsce TIK we współczesnym świecie; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word i LibreOffice Writer; arkusz kalkulacyjny (Microsoft Excel i LibreOffice Calc); bazy danych (LibreOffice Base); Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna, dyski sieciowe i pakiety biurowe w chmurze; multimedia i aplikacje multimedialne; witryny internetowe CMS (formularze - ankiety i testy).

 

Podstawowe wiadomości z zakresu ICT

 Jednostki pamięci

 Jednostki transferu

 PODSTAWY TI - nadrabianie zaległości i braków.

 

Materiały dla nieobecnych oraz osób z IOS.

Film (49:32) muszą obejrzeć osoby nieobecne na pierwszych zajęciach.

Prezentowane treści dotyczą każdych laboratoriów (niezależnie od przedmiotu) prowadzonych przez dr Jacka Jędryczkowskiego.

Materiał informuje o sposobie korzystania z witryny i Classromu, zasadach oceniania oraz sposobach wglądu do własnych ocen.

 

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca z dyskiem sieciowym.

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

1. Wprowadzenie. Praca z dyskiem sieciowym.

2. Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Zagadnienia:

 Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych (materiały prowadzącego):

 Keyloggery, RFID, Niejawne zagrożenia medialne (materiały prowadzącego):

 Wady i zalety dysków SSD i M.2. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

 

Materiały:

Wszystkie materiały oraz treści wymagane na teście (punkty od 1 do 5) znajdują się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU

 

Film: Bezpieczeństwo i ochrona danych cz.2 (28:43)
Film z zajęć online

Film: Bezpieczeństwo i ochrona danych cz.3 (1:16:49)
Film z zajęć online

Film: Jak zadbać o dysk systemowy SSD/M.2? (4:27)

Film: Jak przeglądać zawartość płyt CD/DVD? (2:10)

Film: Kopia danych na dysku OneDrive (3:00)

Film: Dyski sieciowe i szyfrowanie - całe zajęcia (46:58)
Tu oglądamy tylko fragment o Dysku Google (od 8:52)

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.2.

 

Zagadnienia:

 Windows 10 jako niezwykle stabilny system operacyjny wymagający jednak kontroli nad opcjami prywatności: (1:23).

 Sprawdzanie wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver .

 Kopia bezpieczeństwa systemu Windows (płyta DVD lub pendrive).

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 

Materiały:

Wszystkie materiały oraz treści wymagane na teście (punkty od 1 do 5) znajdują się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

   Szyfrowanie - ćwiczenia praktyczne.

 

Zagadnienia:

 Szyfrowanie prac naukowych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Szyfrowanie (punkt 5):

- Szyfrowanie NTFS

- 7-Zip: ,

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

 

Materiały:

Wszystkie materiały oraz treści wymagane na teście (punkty od 1 do 5) znajdują się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU

Film: Szyfrowanie dokumentów w pakietach biurowych (3:29)

Film: 7Zip. Jak szyfrować pliki i foldery (2:58)

Film: FastStone – dane GPS zdjęć oraz ich usuwanie (3:28)

Film: Metadane plików, co można z nich odczytać i jakie usuwać (2:16)

 

Zadania:

Szyfrowanie i odszyfrowywanie dokumentów biurowych (Word i Writer).

Usuwanie metadanych z fotografii.

Szyfrowanie i odszyfrowywanie oraz tryb podglądu folderów zawierających wiele plików.

 

TEST online - w domu (40 minut). Dostęp przez Classroom

 

Instrukcja:

Zalogować się na swoje konto Google.

Kliknąć na hiperłącze:

Test na podstawie kursu: oraz materiałów wideo na stronie przedmiotu.

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden raz!

 

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Edytor tekstu wprowadzenie - do wyboru Word lub LibreOffice Writer.

 

Edytory tekstu - ciekawostki i tricki

 

Film: Jak sprawnie wpisywać wielkie litery z polskimi znakami narodowymi? Rozwiązanie problemu z Wordem. (2:37)

Film: Jak zmienić wielkość liter w dużej partii tekstu? (wszystkie małe lub wielkie; jak w zdaniu itd.) (2:45)

Film: Jak korzystać z dyktafonu w Wordzie 365? (2:51)

Film: Jak zaznaczać tekst w Wordzie? (2:59)

Film: Jak usunąć poziomą linię w Wordzie? Obramowanie akapitu. (1:37)

Film: Jak zmienić wielkość liter w dużej partii tekstu? (wszystkie małe lub wielkie; jak w zdaniu itd.) (2:45)

 


WARIANT 1 (LIBREOFFICE WRITER)


Film: LibreOffice – darmowy pakiet biurowy (01:48)

 

Do pobrania plik ODT - materiał do samodzielnych ćwiczeń przed sprawdzianem.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem ODT.

Film:  LibreOffice Writer - formatowanie dokumentów (1:24:33)

Film: Uzupełnienie omawiające zmiany wprowadzone w 2024 roku (03:33)

 

Przygotowując się do sprawdzianu należy uwzględnić następujące umiejętności:

 

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

Film: Personalizacja interfejsu (podstawowe ustawienia i personalizacja Writera).

Film: Zaznaczanie (Podobieństwa i różnice między Wordem).

Film: Usuwanie formatowania z wklejonego tekstu (wprowadzenie do formatowania tekstu).

Film: Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza.

Film: Przełączanie centymetrów na punkty drukarskie (w Wordzie nie ma tego problemu).

Film: Przenoszenie formatowania między akapitami.

Film: Przykład formatowania akapitu zgodnie z wytycznymi.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

Film: Numerowanie stron: ciągłe, od zadanej wartości, na wybranych stronach.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

Film: Automatyczny spis treści. Style i nagłówki (sposób pracochłonny - zaawansowany; nie polecam na sprawdzianie)

Film: Proste formatowanie nagłówków i generowanie automatycznego spisu treści (7:12) (ten sposób stosujemy na sprawdzianie).

4. Marginesy lustrzane.

Film: Ustawienia marginesów (starsza wersja kursu; konkretny przykład na filmie ilustrującym przebieg sprawdzianu od 9:22).

5. Pozioma strona.

Film: Wstawianie poziomej strony

6. Osadzanie i formatowanie tabeli.

Film: Tabele (starsza wersja kursu; konkretny przykład na filmie ilustrującym przebieg sprawdzianu od 10:52).

 

Powyższe filmy są elementami kursów (playlist), w których omówiono szereg dodatkowych zagadnień:

KURS LIBREOFFICE 6   (podstawowe zagadnienia)

KURS LIBREOFFICE 4 i 5 (starsza wersja - rozszerzony materiał).


Przygotowując się do sprawdzianu można samodzielnie wykonać poniższe ćwiczenie (nieobowiązkowe):

 

1. Proszę pobrać i zainstalować darmowy pakiet biurowy LibreOffice oraz pliki do samodzielnego wykonywania ćwiczeń:

 

- Dokument wzorcowy.

 

- Dokument ODT - tekst do samodzielnego sformatowania w ramach zajęć.

    

- Fotografia do wstawienia w dokumencie.

 

2. Korzystając z kursu online "Wstawianie ozdobnych tytułów - galeria Fontwork" wstawić własne imię i nazwisko w sposób wskazany w pliku ODT.

3. Korzystając z kursu online "Formatowanie akapitu" sformatować akapity w sposób przedstawiony w pliku PDF. Proszę pamiętać o przypisach dolnych.

4. Korzystając z kursu online "Marginesy" ustawić marginesy w sposób określony w pliku PDF.

5. Korzystając z kursu online "Wstawianie grafiki rastrowej do dokumentów tekstowych" osadzić fotografię w sposób podany w pliku PDF.

6. Korzystając z kursu online "Numerowanie stron" ustawić odpowiednie numery stron w sposób określony w pliku PDF.

 

 


WARIANT 2 (MICROSOFT WORD wersje 2016/365)


Do pobrania plik DOCX - materiał do samodzielnych ćwiczeń przed sprawdzianem.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem DOCX.

Filmy: Microsoft Word - formatowanie dokumentów (56:06).

 

Przygotowując się do sprawdzianu należy uwzględnić następujące umiejętności:

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

3. Marginesy lustrzane.

4. Pozioma strona.

5. Osadzanie i formatowanie tabeli.

 

Wymienione zagadnienia ilustruje zamieszczony poniżej film. Pod filmem umieszczono hiperłącza do konkretnych zagadnień.

Dwa kolejne filmy omawiają proste sposoby (zalecane na sprawdzianie) formatowania nagłówków oraz generowania automatycznego spisu treści.

Proszę pamiętać o umieszczeniu w spisie treści nagłówków nienumerowanych.

 

Film - zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Word - prosty sposób osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12) - zalecany na sprawdzianie:

 

Istotne uzupełnienie powyższego filmu.

Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10):

 

Materiał nieobowiązkowy:

Microsoft Word 2003 od podstaw: kurs.

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

 Edytor tekstu kontynuacja. Zadanie domowe do wyboru: Word lub LibreOffice Writer.

 

Zadanie domowe (lub sprawdzian) z edytora testu

Pliki i instrukcje w Classroomie LINK

 

Do sprawdzianu najlepiej przygotowywać się wykonując zadania praktyczne samo oglądanie filmów instruktażowych
może być  niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów, czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word.

 

Zadanie będzie weryfikowało następujące umiejętności:

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

3. Marginesy lustrzane.

4. Pozioma strona.

5. Osadzanie i formatowanie tabeli.

 

Przebieg sprawdzianu:

1. W wyznaczonym terminie proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).

2. Z Dysku Google (także przez Classroom) pobrać plik ODT lub DOCX z numerem wskazanym przez prowadzącego (lista osób w folderze z plikami).

3. W nazwie pliku będzie już wpisany jego numer, np.: S015_WRITER_Nazwisko_Imię.odt lub  S015_WORD_Nazwisko_Imię.docx.

Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.: S015_WRITER_Nowak_Anna.odt lub  S015_WORD_Nowak_Anna.docx.

 

MICROSOFT WORD 365 - film ilustrujący wykonanie zadania domowego bez uproszczeń i skrótów (20:36).

Film nie omawia wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student piszący pracę dyplomową lub magisterską.

Kompetencje te można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych powyżej.

  

 

LIBREOFFICE WRITER v.2 - film ilustrujący wykonanie zadania domowego bez uproszczeń i skrótów (25:15).

Film nie omawia wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student piszący pracę dyplomową lub magisterską.

Kompetencje te można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych powyżej.

 

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny cz.1. Microsoft Excel  lub LibreOffice Calc (do wyboru)

 

 Materiały:

Plik XLSX oraz Plik ODS do ćwiczenia w domu.

 

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7. (1:19:12)
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

 

Materiały wideo dla starszych wersji arkuszy kalkulacyjnych:

Excel (film 1) Microsoft Excel 2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.

Uwaga! W starszych wersjach Excela nie można juz wykonać niektórych zadań.

Hiperłącza do poszczególnych fragmentów filmu:

[00:00] Informacje dla użytkowników.

[00:41] 1. Microsoft Excel - dostosowanie interfejsu (tylko Excel 2003).

[04:34] 2. Wprowadzanie danych do komórek. Operacje na komórkach.

[11:49] 3. Formatowanie kolumn i wierszy.

[16:57] 4. Konstruowanie tabeli oraz wprowadzanie funkcji (suma, adres bezwzględny).

[30:40] 5. Kwerenda sieci Web / Dane z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami (w poniższym filmie operacje w Excelu 365 z roku 2020).

[36:28] 6. Podstawowe funkcje (średnia, max, min, licz.jeżeli).

[38:20] 7. Wykresy.

[46:39] 8. Filtrowanie danych (sortowanie według wielu kryteriów).

[48:40] 9. Sumy częściowe.

[52:42] 10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).

 

Kurs zrealizowany w 2009 roku na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365) z roku 2019.

 

Excel (film 2) Microsoft Excel 365 (wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami.

 

Materiały LibreOffice Calc:

Uwaga! Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie identyczne.

Różnica dotyczy funkcji szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium film o LibreOffice Calc.

Film ten bez żadnych skrótów prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14 minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel. Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu przypadkach jest identyczny.

 

Uwaga!  Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.


LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny cz.2. Microsoft Excel  lub LibreOffice Calc

 

Materiały:

Plik XLSX i ODS do ćwiczenia w domu

 

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7. (1:37:11)
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

 

Materiał nieobowiązkowy:

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - "Tworzenie testów i ankiet": kurs.

 

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Arkusz kalkulacyjny cz.3 - tabele przestawne. Sprawdzian lub zadanie domowe z arkusza kalkulacyjnego.

 

Tabele przestawne

Materiały dla załogowanych

 

Film: Jak analizować dane ankietowe? LibreOffice Calc - funkcja LICZ.JEŻELI na trzy sposoby (9:57)

Film: Jak analizować dane ankietowe? LibreOffice Calc - filtrowanie oraz tabele przestawne (06:51)

Film: Microsoft Excel - analiza danych ankietowych z zastosowaniem tabel przestawnych (03:00)

Film: Wykres w pojedynczej komórce Excela (07:18)

 


Zadanie domowe z arkusza kalkulacyjnego

Pliki i instrukcje w Classroomie LINK

 

1. W wyznaczonym terminie  proszę zalogować się do Classroomu i z Dysku Google pobrać wskazany przez prowadzącego plik.

2. Z Dysku Google  pobrać plik XLSX lub ODS  - szczegółowe instrukcje są dostępne wraz z plikami.

3. W nazwie pliku będzie już wpisane: Nazwisko_Imię.xlsx lub Nazwisko_Imię.odt (proszę włączyć wyświetlanie rozszerzeń, aby sprawdzić
    poprawność nadawanych nazw) Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google do folderu Dysk Google - wysyłanie gotowych prac.

 

LibreOffice Calc - film ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie rzeczywistym (28:59).

Film nie omawia wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np. analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub magisterskiej.

Kompetencje te można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych powyżej.

 

 

Microsoft Excel 365 - film ilustrujący przebieg całego sprawdzianu w czasie rzeczywistym (26:18).

Film nie omawia wszystkich umiejętności, które powinien posiadać student, np. analizujący dane ankietowe do pracy dyplomowej lub magisterskiej.

Kompetencje te można uzyskać korzystając z materiałów opublikowanych powyżej.

 

 

Uwaga!  Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Formularze Google (ankieta i arkusz kalkulacyjny Google).

 

Ankieta elektroniczna na stronie internetowej.

 

Film 1: Ankieta elektroniczna na stronie internetowej (pierwszy etap realizacji własnej witryny internetowej).

 

Film 2: Test i witryna internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych  z zastosowaniem Formularzy Google.

 

 

Film 3: Automatyczne wyliczanie oceny w teście elektronicznym (21 min).

 

 

Plik XLSX - wyliczanie oceny.

 

Materiały uzupełniające (nieobowiązkowe):

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1.

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2.

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia (grafika i dźwięk). Do samodzielnego studiowania - gotowe komponenty multimedialne umieścimy na stronie internetowej.

 

Zagadnienia:

1. Fotografia cyfrowa - podstawowe zasady:

2. Pliki graficzne i ich obróbka.

3. Rejestracja i obróbka dźwięku:

 

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia (wideo) - materiał nieobowiązkowy (do samodzielnego studiowania jeśli nie wrócimy na uczelnię).

 

1. Filmowanie oraz montaż (film tworzony z fotografii oraz plików wideo z zastosowaniem aplikacji: "Edytor wideo" oraz Clipchamp dostępnych za darmo
    w Windows 10 i 11).

2. Zaawansowanym użytkownikom (nieobowiązkowe) polecam tworzenie klipów wideo z zastosowaniem darmowego edytora DaVinci Resolve (wiele kursów
    wideo w serwisie YouTube). Niestety program wymaga bardzo wydajnego komputera (gamingowa karta graficzna i 16 - 32 GB RAMu).

1. Przykład montowania materiałów wideo z zastosowaniem Canva online. Film: Jak zmontować film w trybie online? Canva (9:50):

 

 

Materiały do filmów - darmowa muzyka, grafika i materiały wideo (w niektórych przypadkach konieczność założenia konta):

Pixabay

Pngwing

FMA (Free Music Archive).

Free Sound Effects

Pixabay - wstawki wideo i grafika

https://www.jamendo.com/explore

https://filmstro.com/

https://www.musicbed.com/

https://www.marmosetmusic.com/

https://www.songfreedom.com/home/library

https://www.audiosocket.com/

http://www.smartsound.com/

http://www.audiomicro.com/royalty-free-music  (także efekty)

https://www.audioblocks.com/royalty-free-audio/sound-effects (efekty)

 

Ogromna baza dźwięków i muzyki jest dostępna za darmo dla twórców w serwisie YouTube.

Ze względu na ograniczenia czasowe temat wideo zostanie prawdopodobnie ograniczony do zapoznania się z aplikacjami do montażu wideo w systemie Windows. Na własnych stronach internetowych będziemy osadzać filmy z serwisu YouTube lub własne zapisane na Dysku Google.

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Projekt multimedialnej platformy e-learningowa na Dysku Google cz.1 - struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.

Materiały:

Film: Witryny Google (50:06) - kontynuacja filmu Ankieta elektroniczna na stronie internetowej.

Materiał omawia sposoby osadzania podstawowych elementów witryny.

 

 

Zadanie:

Na podstawie filmu proszę uzupełnić własną witrynę internetową.
Tematyka zgodna ze studiowaną specjalnością.

Na banerze proszę zmienić: logo, nazwę witryny, fotografię oraz tytuł.

Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać w serwisie iconarchive).

W obrębię witryny powinny pojawić się:

- własny tekst  (na przynajmniej trzech - czterech podstronach),

- fotografie lub inne grafiki,

- filmy z serwisu YouTube,

- hiperłącza do innych witryn oraz dokumentów (np plików PDF zapisanych na własnym Dysku Google).

- autorska ankieta online lub test,

Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z zastosowaniem linku w Classroomie (rejestrację wykonaliśmy na piątych zajęciach). 

 

Film: Mapy Google na stronie internetowej (14:42).

 

Film: Prezentacja multimedialna oraz pokaz zdjęć na stronie internetowej (15:12).

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.2.

Materiały:

Film: Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27).

 

Film: Witryny Google. Hiperłącza (linki) i uprawnienia (15:07).

 

Film: Google Analytics na własnej stronie internetowej.

Tylko w przypadku witryn tworzonych na prywatnych kontach.

Informacje na temat możliwości śledzenia statystyk własnej witryny internetowej.

 

 

Zadanie:

Na podstawie filmów proszę osadzić analitykę na we własnej witrynie internetowej (tylko na kontach prywatnych).

 

Przydatne narzędzia online:

 Adobe Color: wybór zestawu barw

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Fonty: 1001freefonts (licencje przede wszystkim do użytku osobistego).

 Fonty:  czcionki.com (dla każdej czcionki warto poszukać indywidualnie licencji).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3 - prezentacja i ocena prac.

 

Zadania:

Proszę skończyć własną witrynę internetową, której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną specjalnością.  Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego. Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.

Należy pamiętać o automatycznej prezentacji multimedialnej (Dokumenty Google).

 ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE DO SAMODZIELNEGO STUDIOWANIA

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Konfiguracja routera.

Bazy danych Uniwersytetu Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego studiowania

Bazy danych OpenOffice.

 

1. Router i lokalna sieć komputerowa

Konfiguracja Routera

● Wirtualne emulatory routerów TP-Link - konfiguracja routera.

● wybór kanału a jakość sygnału

● filtrowanie MAC 'adresów (biała lista dozwolonych użytkowników WiFi)

● DHCP Clients List – sprawdzanie MAC’ adresu nowego urządzenia

● DHCP Address Reservation – przypisanie stałego adresu IP najważniejszym urządzeniom (np. dekoderom TV SAT i dyskom sieciowym).

● Smart dom - internet rzeczy.

● Drukarki sieciowe konfiguracja.

Telewizja satelitarna w w sieci lokalnej

● Konfiguracja routera - strumieniowanie obrazu wideo z dekodera TVSat (system Enigma2).

● Sterowanie dekoderem TV SAT z Enigma2 poziomu komputera

● pobieranie filmów z dysku dekodera do komputera

● oglądanie bieżących audycji oraz nagrań poprzez sieć w komputerze

Smart Home na przykładzie Xiaomi Mi Home

● podstawowe urządzenia

● typy połączeń sieciowych w systemie Smart Home: WiFi, ZigBee, Bluetooth Mesh

● sterowanie systemem Smart Home przez Asystenta Xiaomi (po chińsku) oraz Asystenta Google

Sieć w pracowni komputerowej

● Veyon – program do prezentowania czynności nauczyciela na komputerach uczniów oraz zarządzania pracownią komputerową

● Dyski sieciowe (zagadnienia z bezpieczeństwa),

● Synchronizacja danych w chmurze (zagadnienia z bezpieczeństwa).

● Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej.

● Zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej.

● Blended learning i e-learning.

 

Film: Lokalna sieć komputerowa (1:21:41)

Film: Jak utworzyć białą listę użytkowników Wi-Fi? Konfiguracja routera (2:18)

Film: Czy moje hasło zostało wykradzione? (01:06)

 

 

 

2. Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza się, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

Uwaga! Po ostatnich atakach na serwery UZ część z omawianych rozwiązań została zablokowana.

 

Film: "Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego" prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

 

3. Tworzenie bazy danych Open Base (e-learning). Kurs zewnętrzny z kanału "Zmisiak" w serwisie YouTube:

1. Tworzenie bazy danych.

2. Przejmowanie danych z arkusza kalkulacyjnego.

3. Dodawanie nowych tabel i relacje.

4. Dodawanie danych przez formularze.

5. Filtrowanie danych i kwerendy.

6. Raporty.

7 Rozwiązywanie problemów.

 

Studenci AKiTAwS nie piszą testu z baz danych.

Test można uruchamiać wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który zawiera odpowiedź.

ZAGADNIENIA (PYTANIA) ORAZ LINK DO TESTU (dla zalogowanych studentów)

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1