Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

..
 

ARCHIWIZACJA I BEZPIECZEŃSTWO DANYCH dla grup 1 i 2 (2020-21)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz


Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


  Grupa 1 (31DiKS-SP18; 31FP-SP18; 31LPiKSG-SP18)

 FREKWENCJA  

 PLAN    NS  

 

Gr.1
13:15 - 14:45

Gr.2
09:45 - 11:15

 

Grupa 2 (31DiKS-SP18; 31FP-SP18; 31LPiKSG-SP18)

OGŁOSZENIA

OGŁOSZENIA

 

 

TABLICA

TABLICA

 

 

 

     


TEMATY

 01  07-10-2020

 02  14-10-2020

 03  21-10-2020

 04  28-10-2020

 05  04-11-2020

 06  12-11-2020

 07  18-11-2020

 08  25-11-2020

 09  02-12-2020

 10  09-12-2020

 11  16-12-2021

 12  07-01-2021

 13  13-01-2021

 14  20-01-2021

 15  27-01-2021

- Wprowadzenie. Bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych.

- Bezpieczeństwo danych – archiwizacja plików (nośniki fizyczne i wirtualne).

- Bezpieczeństwo danych – szyfrowanie

- Bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych – test i zad. praktyczne.

- Digitalizacja danych - fotografia cyfrowa i skanowanie. Grafika rastrowa (pliki, konwersja i kompresja, metadane, obróbka).

- Skanowanie OCR. Różne formaty plików tekstowych i graficznych (DOCX, RTF, ODT, PDF, DjVu). Metadane w plikach tekstowych. (o?) CZWARTEK

- Ebooki - tworzenie plików EPUB oraz konwersja do innych formatów. Ocena.

- Dysk Google - archiwizacja plików. Narzędzia Dysku Google.

- Strona internetowa na Dysku Google jako narzędzie do pracy zdalnej.

- Udostępnianie plików, folderów oraz dokumentów na Dysku Google (uprawnienia).

- Ankiety i Testy na Dysku Google (ocena stron i narzędzi autorskich). Ocena.

- Dyski sieciowe: One Drive i DropBox. CZWARTEK

- Bazy danych UZ – dostęp z domu. Archiwa – pojęcia i definicje.

- Router – konfiguracja i zabezpieczenia. FTP – dostęp do urządzeń sieciowych. Internet rzeczy. Archiwa - tradycyjne i elektroniczne.

- Test: pliki graficzne i tekstowe, dyski sieciowe, router, Internet rzeczy.

UWAGA:  Numery laboratoriów od 01 do 15 są hiperłączami.

Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Wprowadzenie. Bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych.

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 

Rejestracja w grupie laboratoryjnej oraz rejestracja adresów do kont na dyskach sieciowych.

W roku akademickim wszyscy studenci otrzymali od uczelni konta Google. Wyłącznie z tych z tych kont korzystamy w ramach zajęć online. Specyfika przedmiotu wymaga jednak zapoznania się z trzema dyskami online. Oznacza to, że każdy student musi założyć sobie prywatne konto na dyskach: Google, OneDrive oraz Dropbox. Uzyskane adresy będziemy rejestrowali także za pośrednictwem poniższego formularza.

 

Proszę pamiętać o podaniu adresu poczty elektronicznej (na pierwszych zajęciach adres zawierający numer albumu).
 

Hasła do kont prywatnych (kolejne zajęcia) proszę zachować do końca semestru!
 

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Bezpieczeństwo danych – archiwizacja plików (nośniki fizyczne i wirtualne).

 

Materiały:

Bezpieczeństwo systemu i ochrona danych. Cały (wymagany na teście) materiał znajduje się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU

 

Zagadnienia:

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

- systemy bootujące (jako narzędzia do kradzieży danych).

 Wady i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

- EaseUS Todo Backup Free (uwaga na dane pozostawione na partycji C).

 Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).

Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge Drive, Dropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

● Antywirusy, zapora sieciowa, aktualizacje.

 Sprawdzanie wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver oraz narzędzi Windows .

 

 

 

Materiały dodatkowe:

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Bezpieczeństwo danych – szyfrowanie.

 

Zagadnienia:

 

 Szyfrowanie:

- Szyfrowanie NTFS: wady i zalety oraz niebezpieczeństwa . Różnice w zależności od wersji systemu operacyjnego (Pro): (7:35),

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- AxCrypt: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- WinRar (uwaga na legalność oprogramowania!) ,

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

  Bezpieczeństwo systemu operacyjnego i danych – test i zad. praktyczne.

 

 

Warunkiem uzyskania dostępu do testu oraz zadania praktycznego jest wcześniejsze zalogowanie się na uczelniane konto Google.

Każdy student może rozwiązać test tylko jeden raz!

ZAGADNIENIA DO TESTU

Test na podstawie kursu: .

 

 

Zadanie praktyczne

  • Proszę z udostępnionego folderu pobrać plik i go wypakować (hasło: 345).

  • W dokumencie ODT należy uzupełnić metadane (pole tytuł) wpisując w nim swoje Imię i Nazwisko. Plik ODT należy zaszyfrować stosując mechanizm zawarty w LibreOffice Writer (hasło 123).

  • W pliku graficznym JPG należy usunąć metadane.

  • Wszystkie pobrane pliki należy umieścić w folderze, którego nazwa ma postać: Nazwisko Imię (własne dane).

  • Folder należy zaszyfrować (plik 7z bez kompresji) wpisując hasło: 123

  • Uzyskane pliki: Nazwisko Imię.7z proszę przesłać do folderu, z którego zostały pobrane.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Digitalizacja danych - fotografia cyfrowa i skanowanie.

Obróbka grafiki rastrowej - różne formaty plików graficznych (różne rodzaje kompresji oraz konwersja plików). Metadane w plikach graficznych.


Materiały:

Fotografia cyfrowa:

Skanery i statywy (hasło: e*w*n).

Obróbka fotografii i OCR online (hasło: HD).

PhotoFiltre7 Portable PL

Niezbędne oprogramowanie (FastStone).

 

Fotografia cyfrowa (materiał wideo)

 

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Skanowanie OCR. Różne formaty plików tekstowych i graficznych (DOCX, RTF, ODT, PDF, DjVu). Metadane w plikach tekstowych.

 

Zagadnienia:

Technologia OCR (Optical Character Recognition) oraz dyktowanie tekstu do komputera.

 Filmy należy oglądać na pełnym ekranie w rozdzielczości Full HD (1080p). Zmiana ustawień w prawym dolnym rogu odtwarzacza YouTube.

 

Film 01a

01a. Rozpoznawanie skanowanego tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (4:17).

Film 01b

01b. Uproszczony proces skanowania tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (1:54).

Film 02

02. OCR - rozpoznawanie tekstu z plików graficznych, np. fotografii (3:16).

Film 03

03. Postępowanie z dokumentami PDF zabezpieczonymi znakiem wodnym  (1:56).

Film 04

04. Witryny odblokowujące zabezpieczone pliki PDF (1:03).

Film 05a

05a. OCR - rozpoznawanie tekstu uzyskanego z zastosowaniem opcji PrintScreen (2:58).

Film 05b

 05b. OCR w trybie online - rozpoznawanie sfotografowanego tekstu (1:21).

Film 06

06. Calibre - odkodowywanie zabezpieczonych plików PDF i konwersja do formatu DOCX (1:35).

Film 07

07. Naprawa dużych partii tekstu rozpoznanych z zastosowaniem prostych narzędzi OCR (5:22). PDF.

08. Smartfon z systemem android jako skaner OCR. Aplikacja Text Skanner Android (1:47).

09. SpeechTexter - aplikacja ze Sklepu Google Chrome umożliwiająca sprawne dyktowanie tekstu do komputera (4:31).

10. Funkcja pisania głosowego w Dokumentach Google (3:55).

Speech Recognition - pisanie głosem:

 SpeechTexter

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.

 

Archiwa w formacie DjVu:

 Format DjVu - informacje o graficzno-tekstowym formacie do archiwizacji publikacji książkowych (koniecznie do przeczytania).

 DjVuLibre DjView - Przeglądarka plików [Link2] [Link3].

 DjVu Virtual Printer Driver - wirtualna drukarka umożliwiająca tworzenie plików DjVu.

 


ZADANIA

 

WYKŁAD WIDEO: Technologia OCR (Interesujące nas zagadnienia od 1:22 min.).

Na zajęciach uzupełnimy treści powyższego wykładu o skanowanie do pliku DjVu (z warstwami).

 

Zadanie 1  

1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu: Foto1.7z. Korzystając z programu FastStone:

 obrócić ją o 90 stopni,

przytnij pomijając zbędne fragmenty.

korzystając z opcji "Dopasuj kolory" ustaw:

a. jaskrawość ~  95,

b. gamma ~ 0,30,

przed zapisaniem pliku wybierz "Skala szarości".

 

2. Dokonaj rozpoznania OCR z zastosowaniem mechanizmu zawartego na stronie: www.newocr.com. Uwaga! Jeśli wiele osób wyśle z jednej sali identyczny
    plik, to strona może przestać odpowiadać. Proszę zwrócić uwagę, czy nie pojawi się wówczas prośba o potwierdzenie, że "nie jestem robotem".

    W przypadku problemów podobny efekt można uzyskać korzystając z darmowego programu OCR: FreeOCR.net 5.4.1 strona producenta www.freeocr.net.

 

3. Uzyskany tekst skopiuj i wklej do Worda. Uwaga! Tekst wklejamy korzystając z opcji: Wklej specjalnie / Tekst niesformatowany.

 

4. Korzystając z opcji Znajdź / Zamień, napraw tekst. W tym celu skorzystaj z instrukcji.

 

5. Uzyskany plik tekstowy nazwij: zadanie1.docx  lub zadanie1.odt i zapisz we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko (własne nazwisko).

 

Zadanie 2

1. Pobierz wskazany Artykuł_1. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

 

2. Usuń kodowanie korzystając ze mechanizmu online. Uwaga! Nigdy nie postępuj tak z plikami chronionymi znakiem wodnym.

 

3. Otwórz (korzystając z aplikacji Adobe Reader) plik PDF. Zaznacz i skopiuj cały tekst ze strony 3.
    Zaznaczony tekst wklej zachowując formatowanie do pustego dokumentu Worda lub Writera i zapisz.

 

4. Uzyskany plik tekstowy nazwij: zadanie2.docx  lub zadanie2.odt i zapisz we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko (własne nazwisko).

 

Zadanie 3

1. Pobierz Artykuł_2. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

 

2. Uruchom program Calibre.

 wciągnij plik PDF do środkowego pola Calibre,

zaznacz wciągnięty artykuł i naciśnij przycisk: Konwertuj książki,

w otwartym okienku (na górze po prawej stronie) wybierz format wyjściowy: DOCX,

na dole kliknij OK,

odczekaj aż wartość zadań wskaże 0,

Kliknij prawym przyciskiem myszy na artykule i wybierz: Otwórz folder zawierający,

uruchom plik z rozszerzeniem DOCX i sprawdź, czy zawiera odkodowany artykuł.

zamknij plik DOCX.

z otwartego folderu zabierz plik z rozszerzeniem DOCX. Zmień jego nazwę na zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.


 

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Ebooki - tworzenie plików EPUB oraz konwersja do innych formatów.

 

Tworzenie ebooków w formacie EPUB (materiał wideo).

 

Niezbędne oprogramowanie:

Pakiet biurowy LibreOffice

FastStone

Sigil - link bezpośredni

Calibre

 

Materiały uzupełniające (wykład o przyczynach zaniku czytelnictwa):

LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Dysk Google - archiwizacja plików. Narzędzia Dysku Google.

 

Materiały:

Uzyskiwanie własnego adresu Gmail (od 0:45).

 

Zagadnienia:

Dysk Google w przeglądarce internetowej oraz jako narzędzie (aplikacja) do synchronizacji danych (komputery stacjonarne i urządzenia mobilne).

Narzędzia Dysku Google.

Praca z plikami i dokumentami.

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Strona internetowa na Dysku Google jako narzędzie do pracy zdalnej oraz archiwizacji danych.

 

Materiały:

Film o tworzeniu Witryny Google.


 

 Spis treści filmu:

1. Witryna internetowa kursu.

1.1. Konto i narzędzia Google [00:30].

1.2. Realizacja prostej witryny edukacyjnej [04:55].

1.3. Publikowanie treści w Internecie [14:00].

1.4. System wymiany plików [18:46].

1.5. Hiperłącza do zasobów Internetu [24:05].

1.6. Prezentacja multimedialna na stronie internetowej [26:58].

1.7. Praca grupowa z jednym dokumentem oraz czat [32:31].

1.8. Formularz do rejestracji uczniów [36:06].

2. Testy online.

2.1. Tworzenie i udostępnianie testów online[46:09].

2.2. Zabezpieczenie testów przed nieuprawnionym dostępem [1:02:28].

 

Zadania:

Na podstawie filmu proszę opracować witrynę internetową. Witryna nie musi zawierać elementów multimedialnych.

Pusta (ale działająca witryna będzie stanowiła punkt wyjścia do tworzenia narzędzi umożliwiających transfer i archiwizację danych.

Istotnym elementem projektu będą rozwiązania pozwalające przyznawać różne uprawnienia poszczególnym osobom.

Ważnym elementem witryny będzie możliwość udostępniania dokumentów do wspólnej edycji przez zespół pracowników oraz tworzenie formularzy (ankiet i testów).

 

Na banerze proszę zmienić: logo, nazwę witryny, fotografię oraz tytuł.

Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać w serwisie iconarchive)

W obrębię witryny powinny pojawić się:

- tekst (na zajęciach online),

- hiperłącza do własnych dokumentów na Dysku Google (na zajęciach online),

- autorska ankieta online lub test,

 

Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z zastosowaniem formularza: 

 


Materiały uzupełniające (nieobowiązkowe):

  Zamieszczanie w obrębie własnej witryny internetowej mechanizmu gromadzącego informacje o użytkownikach (osadzanie Analityki Google).

Film: Monitorowanie aktywności uczniów podczas zajęć e-learningowych

 

 

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Udostępnianie plików, folderów oraz dokumentów na Dysku Google (uprawnienia).

 

Witryna internetowa - narzędzia:

1.4. System wymiany plików [18:46].

1.5. Hiperłącza do zasobów Internetu [24:05].

1.7. Praca grupowa z jednym dokumentem oraz czat [32:31].

1.8. Formularz do rejestracji uczniów [36:06].

 

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Ankiety i Testy na Dysku Google (ocena stron i narzędzi autorskich).

Materiały:

Film: Tworzenie ankiet elektronicznych z zastosowaniem Formularzy Google (od 2:16 min).

Na stronie można wykorzystać ankietę przygotowaną na 9 zajęciach (jeśli się odbędą).

 

 

 

Film: Tworzenie testu online niewymagającego logowania

 

 

 

Zadanie:

Na podstawie filmów proszę przygotować ankietę lub test i osadzić w obrębie własnej witryny internetowej.

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Dyski sieciowe: One Drive i DropBox.

Zagadnienia:

1. Microsoft OneDrive - pakiet biurowy oraz integracja z systemem Windows 10.

2. Dysk OneDrive jako narzędzie do archiwizacji danych.

3. Dysk sieciowy DropBox ako narzędzie do archiwizacji danych.

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Bazy danych UZ – dostęp z domu. Archiwa – pojęcia i definicje..


Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film: Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

 

Zadanie dodatkowe (nieobowiązkowe) "Baza danych LibreOffice Base". Kurs zewnętrzny z kanału "Zmisiak" w serwisie YouTube.

Proszę zapoznać się z materiałami wideo, a następnie rozwiązać test. Uzyskana ocena może podnieść średnią ocen z przedmiotu.
 

Filmy

1. Tworzenie bazy danych.

2. Przejmowanie danych z arkusza kalkulacyjnego.

3. Dodawanie nowych tabel i relacje.

4. Dodawanie danych przez formularze.

5. Filtrowanie danych i kwerendy.

6. Raporty.

7 Rozwiązywanie problemów.

 

TEST można uruchamiać wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który zawiera odpowiedź.

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Router – konfiguracja i zabezpieczenia. FTP – dostęp do urządzeń sieciowych. Internet rzeczy. Archiwa tradycyjne i elektroniczne.


Zagadnienia:

1. Router jako urządzenie chroniące dostępu do zasobów sieciowych. Zasady bezpieczeństwa i ustawienia [emulatory tp-link].

2. FTP - klient FTP jako narzędzie umożliwiające dostęp do zasobów sieciowych (serwery, dyski sieciowe).

3. Streaming.

4. Smart Home i Internet rzeczy.

5. Archiwa tradycyjne i elektroniczne (biblioteka cyfrowa, repozytorium cyfrowe, metadane, kolekcja, archiwizacja, dLibra, Federacja Bibliotek Cyfrowych, Europeana, DartEurope, Manuscriptorium).

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Test: pliki graficzne i tekstowe, dyski sieciowe, router, Internet rzeczy.

 

Zadania:

Test online.

 

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1