Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

..
 

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE (ICT) dla 13 i 14 PSYCH Lab: 1, 2, 3 (2020-2021)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz


Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


 

   

 FREKWENCJA  

 PLAN    NS  

14 PSYCH - lab. 8

8:00 - 9:30

14 PSYCH - lab. 7

9:45 -11:15

13 PSYCH - lab. 6

11:30 -13:00

     
OGŁOSZENIA OGŁOSZENIA OGŁOSZENIA        
TABLICA TABLICA TABLICA        
       
 

TERMINY wtorek

TEMATY

 01  06-10-2020

 02  13-10-2020

 03  20-10-2020

 04  27-10-2020

 05  03-11-2020

 06  10-11-2020

 07  17-11-2020

 08  24-11-2020

 09  01-12-2020

 10  08-12-2020

 11  15-12-2020

 12  05-01-2021

 13  12-01-2021

 14  19-01-2021

 15  26-01-2021

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe. Bezpieczeństwo danych cz.1.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.2.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.3 [Film z trzecich zajęć]. Test online (wspólny termin ustalony dla trzech grup).

- Szyfrowanie - ćwiczenia. Edytor tekstu wprowadzenie.

- Edytor tekstu wprowadzenie.

- Edytor tekstu. samodzielna praca z materiałem wideo. Sprawdzian (~19.11.2020; 18:30; 4h).

- Arkusz kalkulacyjny cz.1.

- Arkusz kalkulacyjny cz.2.

- Dokumenty Google (arkusz kalkulacyjny i formularze Google).

- Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian online (2020).

- Multimedia (grafika, dźwięk) cz.1.

- Multimedia (dźwięk i wideo) cz.2.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.1 - struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.2 - multimedia; ankieta; test; prezentacja multimedialna; mapa.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.3 (ocena prac). Tematyka zgodna z reprezentowaną specjalnością.

UWAGI: Numery laboratoriów od 01 do 15 są hiperłączami.

Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Wprowadzenie oraz cel zajęć.

 

Zajęcia e-learningowe - podstawowe procedury

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Terminy / pojęcia:

Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc); bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne iSpring; witryny internetowe CMS.

 

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 

 

Zapisy do grup (formularz na Dysku Google).

Proszę pamiętać o podaniu adresu Gmail.

Hasło proszę zachować do końca semestru!

 

 

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca z dyskiem sieciowym.

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Praca z dyskiem sieciowym.

 

Zadanie (realizowane na uczelni w 2019 roku - obecnie procedurę pracy z dyskiem ilustruje powyższy film):

1. Zalogować się na swój dysk sieciowy Google Drive.

2. Utworzyć folder i przesłać do niego  pliki.

3. Wykonać udostępnianie folderów (różne uprawnienia ).

4. Pobrać pliki udostępnione przez osoby z grupy.

5. Utworzyć dokument tekstowy z zastosowaniem edytora online (na dysku online oraz pobrać plik).


Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych. Cały (wymagany na teście) materiał znajduje się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU 2020

 

 

 

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

 

Zagadnienia 2019:

● Zagrożenia.

Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

● Antywirusy, zapora sieciowa, aktualizacje.

 Szyfrowanie danych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Sprawdzanie wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver .

 Szyfrowanie:

- Szyfrowanie NTFS: wady i zalety oraz niebezpieczeństwa . Różnice w zależności od wersji systemu operacyjnego (Pro): (7:35),

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- AxCrypt: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- WinRar (uwaga na legalność oprogramowania!) ,

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.2.

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych:  .

ZAGADNIENIA DO TESTU 2020

 

Materiał realizowany stacjonarnie w 2019 roku:

 

Zagadnienia:

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

- systemy bootujące (jako narzędzia do kradzieży danych).

 Wady i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

- EaseUS Todo Backup Free (uwaga na dane pozostawione na partycji C).

 Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).


 

TEST online - w domu (40 minut).

 

Instrukcja:

Zalogować się na swoje konto Google.

Kliknąć na hiperłącze:

Test na podstawie kursu: .


T E S T:   B E Z P I E C Z E Ń S T W O   I   O C H R O N A  D A N Y C H:


ZAGADNIENIA DO TESTU

 

 

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden raz!

 

 

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

 

  Edytor tekstu LibreOffice Writer lub Microsoft Word - zadania do samodzielnego ćwiczenia (nie podlegają ocenie).

 

Formatowanie dokumentów tekstowych z zastosowaniem LibreOffice Writer (w  Wordzie bardzo podobnie)

 

Osoby piszące sprawdzian w Wordzie mogą pominąć ten materiał. Zawiera on jednak informacje dotyczące formatowania tekstu (identyczne jak w Wordzie). Treści te są wymagane na sprawdzianie (nie ma ich w filmach poświęconych Microsoft Word). Z tego powodu warto do nich zajrzeć.

 

KURS LIBREOFFICE 6   (podstawowe zagadnienia)

KURS LIBREOFFICE 4 i 5 (starsza wersja - rozszerzony materiał).

    

 

Zadania 2019 (realizowane na uczelni).

W domu warto ćwiczyć operacje prezentowane na filmach. Pracę ułatwiają załączone tu dokumenty.
Praca nie podlega ocenie (2020).

 

1. Proszę pobrać (zadanie nieobowiązkowe):


Darmowy pakiet biurowy LibreOffice

 

- Dokument wzorcowy - praca na zajęciach (minimalny zakres materiału - na ocenę dst).

 

- Dokument ODT - tekst do sformatowania na zajęciach.

       Pracując w domu należy utworzyć nowy dokument ODT. Praca z niniejszy plikiem dyskwalifikuje zadanie domowe.

- Fotografia do wstawienia w dokumencie.


2. Korzystając z kursu online "Wstawianie ozdobnych tytułów - galeria Fontwork" wstawić własne imię i nazwisko w sposób wskazany w pliku ODT.

3. Korzystając z kursu online "Formatowanie akapitu" sformatować akapity w sposób przedstawiony w pliku PDF. Proszę pamiętać o przypisach dolnych.

4. Korzystając z kursu online "Marginesy" ustawić marginesy w sposób określony w pliku PDF.

5. Korzystając z kursu online "Wstawianie grafiki rastrowej do dokumentów tekstowych" osadzić fotografię w sposób podany w pliku PDF.

6. Korzystając z kursu online "Numerowanie stron" ustawić odpowiednie numery stron w sposób określony w pliku PDF.

7. Dokument ODT zapisać z hasłem: 123. Pomocna może tu być instrukcja szyfrowania w pakiecie OpenOffice.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Edytor tekstu - do wyboru Word lub LibreOffice Writer.

 

Uwaga!

Sprawdzian z edytora tekstu

Do sprawdzianu najlepiej przygotowywać się wykonując zadania praktyczne (nieobowiązkowe) samo oglądanie filmów instruktażowych może być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów, czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word!

Sprawdzian będzie znacznie prostszy oraz będzie zawierał mniej zadań niż udostępniony film.

 

Trwający 2 godziny sprawdzian będzie weryfikował następujące umiejętności:

1. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

2. Automatyczny spis treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki - demonstracja na zajęciach).

3. Marginesy lustrzane.

4. Pozioma strona.

5. Jedno z zagadnień prezentowane w filmach instruktażowych.


 

WARIANT 1 (SPRAWDZIAN PISANY W LIBREOFFICE WRITER)

 

Przygotowując sie do sprawdzianu proszę się sugerować podanymi powyżej umiejętnościami!

 

Zadania do samodzielnego ćwiczenia w domu:

1. Pobrać i zainstalować pakiet biurowy LibreOffice.

2. Korzystając z  LibreOffice Writer ćwiczyć procedury prezentowane w nowym KURSIE LibreOffice Writer 6 (nie ma jeszcze wszystkich zagadnień)

oraz starszym KURSIE LIBREOFFICE 4 i 5  (rozszerzony materiał).

 

Inny - prostszy sposób formatowania i osadzania nagłówków oraz wstawiania automatycznego spisu treści - przede wszystkim ten sposób przyda się na sprawdzianie:

 

 

Po zapoznaniu się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować film ilustrujący przebieg sprawdzianu. Film został pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie z wykonaniem zadania.

UWAGA! Po najnowszej aktualizacji opcja: Format / Strona nazywa się teraz Format / Styl strony (używane podczas wstawiania marginesów).

 


 

WARIANT 2 (SPRAWDZIAN PISANY MICROSOFT WORD wersje 2016/365)

 

Zadania i materiały do samodzielnej pracy w domu - przygotowanie do sprawdzianu praktycznego:

● Ze strony wydziału należy pobrać wzór pierwszej strony pracy magisterskiej.

● Do udostępnionego tu dokumentu Worda wpisać dowolne tytuły rozdziałów (w miejscu niebieskich napisów).

● Oba dokumenty należy scalić i sformatować zgodni z poniższą instrukcją wideo.

● Proszę pamiętać, aby na pierwszej stronie umieścić dane autora, tytuł oraz datę.

● W dokumencie nie trzeba zamieszczać przypisów, rysunków, wykresów ani tabel.

 

Film - zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Inne sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12) - przede wszystkim ten sposób przyda się na sprawdzianie:

 

Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10) - uzupełnienie powyższego filmu:

 

Po zapoznaniu się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować film ilustrujący przebieg sprawdzianu z Microsoft Word (poniżej). Film został pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie one z wykonaniem zadania.

  

 

Materiał nieobowiązkowy:

 Microsoft Word 2003 od podstaw: kurs.

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Edytor tekstu - sprawdzian 2 godziny (lub 4 - do uzgodnienia)

Arkusz kalkulacyjny - wprowadzenie.

 

Edytor tekstu - sprawdzian.

 

Zadania:

1. W wyznaczonym terminie (dział Ogłoszenia) Proszę zalogować się na swój Dysk Google.

2. Z Dysku Google pobrać plik DOCX lub ODT  - szczegółowe instrukcje są dostępne w dziale Ogłoszenia.

3. W nazwie pliku będzie już wpisane: Nazwisko_Imię.docx lub Nazwisko_Imię.odt. Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.docx lub Nazwisko_Imię_GOTOWE.odt.


Arkusz kalkulacyjny - wprowadzenie.

 

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny cz.1. Microsoft Excel  lub LibreOffice Calc (do wyboru)

 

Materiały:

Plik XLSX i ODS do ćwiczenia w domu

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7.
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

 

Materiały wideo dla starszych wersji arkuszy kalkulacyjnych:

Excel (film 1) Microsoft Excel 2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.

Hiperłącza do poszczególnych fragmentów filmu:

[00:00] Informacje dla użytkowników.

[00:41] 1. Microsoft Excel - dostosowanie interfejsu (tylko Excel 2003).

[04:34] 2. Wprowadzanie danych do komórek. Operacje na komórkach.

[11:49] 3. Formatowanie kolumn i wierszy.

[16:57] 4. Konstruowanie tabeli oraz wprowadzanie funkcji (suma, adres bezwzględny).

[30:40] 5. Kwerenda sieci Web / Dane z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami (w poniższym filmie operacje w Excelu 365 z roku 2020).

[36:28] 6. Podstawowe funkcje (średnia, max, min, licz.jeżeli).

[38:20] 7. Wykresy.

[46:39] 8. Filtrowanie danych (sortowanie według wielu kryteriów).

[48:40] 9. Sumy częściowe.

[52:42] 10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).

 

Kurs zrealizowany w 2009 roku na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365) z roku 2019.

 

Excel (film 2) Microsoft Excel 365 (wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami.

 

Materiały LibreOffice Calc:

Uwaga! Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie identyczne.

Różnica dotyczy funkcji szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium film o LibreOffice Calc.

Film ten bez żadnych skrótów prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14 minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel. Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu przypadkach jest identyczny.

 

LibreOffice Calc: Film ilustrujący przebieg sprawdzianu. Celem filmu jest przybliżenie różnic między Microsoft Excel i LibreOffice Calck. Film jest pozbawiony słów lektora. To rozwiązanie ma na celu wymuszenie zapoznania się z pełną wersją kursu. Bez komentarza lektora część czynności może być niezrozumiała.

 

Uwaga!  Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.


LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny cz.2. Microsoft Excel  lub LibreOffice Calc (do wyboru)

 

Materiały:

Plik XLSX i ODS do ćwiczenia w domu

 

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7.
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

 

Materiał nieobowiązkowy:

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - "Tworzenie testów i ankiet": kurs.

 

Uwaga!  Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.



Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian.

 

1. W wyznaczonym terminie (dział Ogłoszenia) Proszę zalogować się na swój Dysk Google.

2. Z Dysku Google pobrać plik XLSX - szczegółowe instrukcje są dostępne w dziale Ogłoszenia

3. W nazwie pliku będzie już wpisane: Nazwisko_Imię.xlsx oraz Nazwisko_Imię.ods Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.xlsx lub Nazwisko_Imię_GOTOWE.ods

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Dyski sieciowe.

• Dokumenty Google (arkusz kalkulacyjny i formularze Google). Ankieta na sprawdzianie z Excela nie obowiązuje.

 

Materiał nie obowiązuje na sprawdzianie z Excela, jednak ankieta będzie potrzebna do strony internetowej. Proponuję zatem nie odkładać tego na później, tylko juz teraz przygotować ankietę. Ankiety nieznacznie zmieniły się. Przygotowuje się je identycznie jak test omówiony w filmie z 2020 roku (drugi od końca na tej stronie).

 

Zagadnienia 2019:

1. Microsoft OneDrive - pakiet biurowy oraz integracja z systemem Windows 10 - podstawowe informacje.

2. DropBox - podstawowe informacje.

3. Dysk Google - tworzenie dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych oraz prezentacji multimedialnych.

4. Dysk Google - udostępnianie plików i folderów.

5. Formularze Google - tworzenie testów i ankiet. Gromadzenie wyników w arkuszu kalkulacyjnym.

 

Materiały:

 

Film: Formularze Google - tworzenie ankiety (od 2:16 min):

 

Film: Test i witryna internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych  z zastosowaniem Formularzy Google.

 

Film: Automatyczne wyliczanie oceny w teście elektronicznym - algorytmy (21 min).

 

Zadanie:

Na podstawie filmów proszę przygotować test i osadzić w obrębie własnej witryny internetowej.

 

Zagadnienia (w czasie epidemii tylko zadania z Classroomu):

Arkusz sieciowy na Dysku Google: frekwencja oraz wyniki testowania poprzez sieć.

Algorytmy wyliczające ocenę na podstawie punktów z testu lub sprawdzianu,

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - sprawdzian (6 godzin).

 

Instrukcja:

1. W wyznaczonym terminie (dział Ogłoszenia) Proszę zalogować się na swój Dysk Google.

2. Z Dysku Google pobrać plik XLSX - szczegółowe instrukcje są dostępne w dziale Ogłoszenia

3. W nazwie pliku będzie już wpisane: Nazwisko_Imię.xlsx. Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.xlsx

Osoby, które nie posiadają Excela mogą wykonać zadanie w LibreOffice Calc.

Otwierają one plik XLSX i zapisują jako ODS. Gotową pracę odsyłają zapisaną jako: Nazwisko_Imię_GOTOWE.ods

Nie wszystkie zadania (np. import danych z Internetu) można wykonać w Calcu.

W tym przypadku wprowadzam skalę ocen pomijającą te zadania.

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia (grafika i dźwięk). Zagadnienia dotyczące dźwięku do samodzielnego studiowania.

 

Zagadnienia:

1. Fotografia cyfrowa - podstawowe zasady:

2. Pliki graficzne i ich obróbka.

3. Rejestracja i obróbka dźwięku:

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia (wideo) - materiał nieobowiązkowy (do samodzielnego studiowania jeśli nie wrócimy na uczelnię).

 

1. Filmowanie oraz montaż (film tworzony z fotografii oraz plików wideo z zastosowaniem aplikacji "Edytor wideo" w Windows 10).

2. Zaawansowanym użytkownikom (nieobowiązkowe) polecam tworzenie klipów wideo z zastosowaniem HitFilm Express 12:

 

 

Materiały:

Darmowa muzyka i efekty dźwiękowe (bez potrzeby zakładania konta):

FMA (Free Music Archive).

Free Sound Effects

Wymagane założenie konta:

https://www.jamendo.com/explore

https://filmstro.com/

https://www.musicbed.com/

https://www.marmosetmusic.com/

https://www.songfreedom.com/home/library

https://www.audiosocket.com/

http://www.smartsound.com/

http://www.audiomicro.com/royalty-free-music  (także efekty)

https://www.audioblocks.com/royalty-free-audio/sound-effects (efekty)

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Projekt multimedialnej platformy e-learningowa na Dysku Google cz.1 - struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.

Materiały:

Film o tworzeniu Witryny Google. Opracowana przez Państwa witryna nie musi posiadać hiperłącz do materiałów udostępnianych zalogowanym użytkownikom - wszystkie treści mają być ogólnodostępne.

 

 

 Spis treści filmu:

1. Witryna internetowa kursu.

1.1. Konto i narzędzia Google [00:30].

1.2. Realizacja prostej witryny edukacyjnej [04:55].

1.3. Publikowanie treści w Internecie [14:00].

1.4. System wymiany plików [18:46].

1.5. Hiperłącza do zasobów Internetu [24:05].

1.6. Prezentacja multimedialna na stronie internetowej [26:58].

1.7. Praca grupowa z jednym dokumentem oraz czat [32:31].

1.8. Formularz do rejestracji uczniów [36:06].

2. Testy online.

2.1. Tworzenie i udostępnianie testów online[46:09].

2.2. Zabezpieczenie testów przed nieuprawnionym dostępem [1:02:28].

 

Zadanie:

Na podstawie filmu proszę opracować witrynę internetową , której temat dotyczy zagadnień związanych ze studiowana specjalnością. Witryna powinna  zawierać  wszystkie omawiane na zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o ankiecie. Można wykonać nową ankietę, quiz lub test.

Projekt powinien uwzględniać zagadnienia uwzględnione w następujących rozdziałach kursu wideo: 1.1; 1.2; 1.3: 1.5; 1.6.

 

Punkt 1.8 realizujemy na kolejnych zajęciach. Nie będziemy rejestrowali użytkowników tylko tworzymy w identyczny sposób dowolną ankietę (bez pytania się o email).

 

Na banerze proszę zmienić: logo, nazwę witryny, fotografię własnego autorstwa oraz tytuł.

Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać w serwisie iconarchive)

W obrębię witryny powinny pojawić się:

- własny tekst - treść strony związana z jej tematyką (przynajmniej 4 podstrony),

- fotografie (także własnego autorstwa),

- filmy z serwisu YouTube,

- hiperłącza do własnych dokumentów na Dysku Google oraz hiperłącza do innych witryn.

- autorska ankieta online lub test,

- interaktywna mapa (tylko w przypadku zajęć prowadzonych na uczelni, w trybie online nie jest wymagana).

- modyfikacje podstawowego szablonu strony (np. kolorystyka).

 

Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z zastosowaniem formularza: 

 

W semestrze 2020-21 rejestracja wyłącznie w Classroomie.


Przydatne narzędzia online:

 Adobe Color: wybór zestawu barw

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Fonty: 1001freefonts (licencje przede wszystkim do użytku osobistego).

 Fonty:  czcionki.com (dla każdej czcionki warto poszukać indywidualnie licencji).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

 


Materiały uzupełniające (nieobowiązkowe):

  Zamieszczanie w obrębie własnej witryny internetowej mechanizmu gromadzącego informacje o użytkownikach (osadzanie Analityki Google).

Film: Monitorowanie aktywności uczniów podczas zajęć e-learningowych

 

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.2 - multimedia; ankieta; test; prezentacja multimedialna; mapa.

Materiały:

Film: Tworzenie ankiet elektronicznych z zastosowaniem Formularzy Google (od 2:16 min).

Na stronie można wykorzystać ankietę przygotowaną na 9 zajęciach (jeśli się odbędą).

 

 

 

Film: Tworzenie testu online niewymagającego logowania.

 

 

 

Zadanie:

Na podstawie filmów proszę przygotować ankietę lub test i osadzić w obrębie własnej witryny internetowej.

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3 - prezentacja i ocena prac.

 

Zadania:

Proszę skończyć własną witrynę internetową, której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną specjalnością.  Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego. Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.

Należy pamiętać o automatycznej prezentacji multimedialnej (Dokumenty Google).

 ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Bazy danych Uniwersytetu Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego studiowania

 

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film: "Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego" prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

 

Zadanie (nie podczas epidemii):

Pobrać wskazane przez prowadzącego artykuły, umieścić w folderach podpisanych własnym Nazwiskiem i imieniem; skompresować 7zipem (hasło: 123) i przesłać na Dysk Google. Plik powinien mieć postać: Nazwisko_Imię.7z.


2. Tworzenie bazy danych LibreOffice Base (e-learning). Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.

 

1. Tworzenie bazy danych.

2. Przejmowanie danych z arkusza kalkulacyjnego.

3. Dodawanie nowych tabel i relacje.

4. Dodawanie danych przez formularze.

5. Filtrowanie danych i kwerendy.

6. Raporty.

7 Rozwiązywanie problemów.

 

Test można uruchamiać wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który zawiera odpowiedź.

Przed uruchomieniem testu proszę się zalogować.

Test możemy zrobić, gdy będą Państwo chcieli podnieść oceny.

 

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1