Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na
potrzeby zajęć laboratoryjnych.
Terminy / pojęcia:
Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i
miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej;
system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne
(bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć
komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie
z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna;
arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc);
bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki
multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft
PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne
iSpring; witryny internetowe CMS.
Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest
wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres
logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na
zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden
raz!
•Edytor tekstu LibreOffice Writer
lub Microsoft Word -
zadania do samodzielnego ćwiczenia (nie podlegają ocenie).
Formatowanie dokumentów
tekstowych z zastosowaniem LibreOffice Writer (w Wordzie bardzo
podobnie)
Osoby piszące sprawdzian w Wordzie mogą pominąć ten materiał.
Zawiera on jednak informacje dotyczące formatowania tekstu (identyczne
jak w Wordzie). Treści te są wymagane na sprawdzianie
(nie ma ich w filmach poświęconych Microsoft
Word). Z tego powodu warto do nich zajrzeć.
•
Edytor tekstu - do wyboru Word lub LibreOffice Writer.
Uwaga!
Sprawdzian z
edytora tekstu
Do sprawdzianu najlepiej
przygotowywać się wykonując zadania praktyczne
(nieobowiązkowe) samo oglądanie filmów instruktażowych może
być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów,
czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word!
Sprawdzian będzie znacznie
prostszy oraz będzie zawierał mniej zadań niż udostępniony
film.
Trwający 2 godziny
sprawdzian będzie weryfikował następujące umiejętności:
1. Numerowanie stron (tak aby
nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.
2. Automatyczny spis treści
(musi zawierać także nienumerowane nagłówki - demonstracja
na zajęciach).
3. Marginesy lustrzane.
4. Pozioma strona.
5. Jedno z zagadnień
prezentowane w filmach instruktażowych.
WARIANT 1 (SPRAWDZIAN
PISANY W LIBREOFFICE WRITER)
Przygotowując
sie do sprawdzianu proszę się sugerować podanymi powyżej
umiejętnościami!
Zadania do samodzielnego ćwiczenia w domu:
1. Pobrać i zainstalować
pakiet biurowy LibreOffice.
2. Korzystając z
LibreOffice Writer ćwiczyć procedury prezentowane w nowym
KURSIE LibreOffice Writer 6 (nie ma jeszcze
wszystkich zagadnień)
Inny - prostszy sposób
formatowania i osadzania nagłówków oraz wstawiania
automatycznego spisu
treści - przede wszystkim ten sposób przyda się na
sprawdzianie:
Po zapoznaniu
się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych
operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować
film ilustrujący przebieg sprawdzianu. Film został
pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako
podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana
formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się
wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie z
wykonaniem zadania.
UWAGA! Po najnowszej
aktualizacji opcja: Format / Strona nazywa się teraz
Format / Styl strony (używane podczas wstawiania
marginesów).
WARIANT 2 (SPRAWDZIAN
PISANY MICROSOFT WORD
wersje 2016/365)
Zadania i materiały do samodzielnej pracy w
domu - przygotowanie do sprawdzianu praktycznego:
10. Podpisywanie rysunków,
wykresów i tabel [25:33].
11. Ustawianie marginesów do
wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].
12. Drukowanie prac
jednostronnych i dwustronnych [27:55].
Inne
sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu
treści (3:12) - przede wszystkim ten sposób przyda się na
sprawdzianie:
Rozdziały nienumerowane w
automatycznym spisie treści (6:10) - uzupełnienie powyższego
filmu:
Po zapoznaniu
się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych
operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować
film ilustrujący przebieg sprawdzianu z Microsoft Word
(poniżej). Film został
pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako
podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana
formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się
wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie one z
wykonaniem zadania.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Excel
(film 2) Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami.
Materiały LibreOffice Calc:
Uwaga!
Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny
obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie
identyczne.
Różnica dotyczy funkcji
szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga
różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu
zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium
film o LibreOffice Calc.
Film ten bez żadnych skrótów
prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w
nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14
minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie
więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel.
Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu
przypadkach jest identyczny.
LibreOffice
Calc: Film
ilustrujący przebieg sprawdzianu. Celem filmu jest
przybliżenie różnic między Microsoft Excel i LibreOffice
Calck. Film jest pozbawiony słów lektora. To rozwiązanie ma
na celu wymuszenie zapoznania się z pełną wersją kursu. Bez
komentarza lektora część czynności może być niezrozumiała.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.
•
Dokumenty Google (arkusz kalkulacyjny i formularze Google).
Ankieta na
sprawdzianie z Excela nie obowiązuje.
Materiał nie obowiązuje na
sprawdzianie z Excela, jednak ankieta będzie potrzebna do strony
internetowej. Proponuję zatem nie odkładać tego na później, tylko juz
teraz przygotować ankietę. Ankiety nieznacznie zmieniły się.
Przygotowuje się je identycznie jak test omówiony w filmie z 2020 roku
(drugi od końca na tej stronie).
Zagadnienia 2019:
1. Microsoft OneDrive - pakiet
biurowy oraz integracja z systemem Windows 10 - podstawowe
informacje.
2. DropBox - podstawowe
informacje.
3. Dysk Google - tworzenie
dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych oraz
prezentacji multimedialnych.
4. Dysk Google - udostępnianie
plików i folderów.
5. Formularze Google -
tworzenie testów i ankiet. Gromadzenie wyników w arkuszu
kalkulacyjnym.
Materiały:
Film: Formularze Google
- tworzenie ankiety (od 2:16 min):
Film: Test i witryna
internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych
z zastosowaniem Formularzy Google.
•
Projekt multimedialnej platformy e-learningowa na Dysku Google cz.1 -
struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.
Materiały:
Film o tworzeniu Witryny
Google. Opracowana przez Państwa witryna nie musi posiadać hiperłącz do
materiałów udostępnianych zalogowanym użytkownikom - wszystkie
treści mają być ogólnodostępne.
2.1. Tworzenie i udostępnianie
testów online[46:09].
2.2. Zabezpieczenie testów
przed nieuprawnionym dostępem [1:02:28].
Zadanie:
Na podstawie filmu proszę opracować witrynę
internetową , której temat dotyczy zagadnień związanych ze
studiowana specjalnością. Witryna powinna zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie. Można wykonać nową ankietę, quiz lub test.
Projekt powinien uwzględniać zagadnienia uwzględnione w
następujących rozdziałach kursu wideo: 1.1; 1.2; 1.3: 1.5;
1.6.
Punkt 1.8 realizujemy na
kolejnych zajęciach. Nie będziemy rejestrowali użytkowników tylko tworzymy w
identyczny sposób dowolną ankietę (bez pytania się o email).
Na banerze proszę zmienić:
logo, nazwę witryny, fotografię własnego autorstwa oraz
tytuł.
Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać
w serwisie
iconarchive)
W obrębię witryny powinny
pojawić się:
- własny tekst - treść strony
związana z jej tematyką (przynajmniej 4 podstrony),
- fotografie (także własnego
autorstwa),
- filmy z serwisu YouTube,
- hiperłącza do własnych dokumentów na Dysku Google oraz
hiperłącza do innych witryn.
- autorska ankieta online lub
test,
- interaktywna mapa (tylko w
przypadku zajęć prowadzonych na uczelni, w trybie online nie
jest wymagana).
- modyfikacje podstawowego szablonu strony
(np. kolorystyka).
Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z
zastosowaniem formularza:
•
Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3 -
prezentacja i ocena prac.
Zadania:
Proszę skończyć własną witrynę internetową,
której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną
specjalnością. Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.
Należy pamiętać o automatycznej
prezentacji multimedialnej (Dokumenty Google).
ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE
TEMAT:
•
Bazy danych Uniwersytetu
Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego
studiowania
Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN
oraz połączenie PROXY
Uwaga! Często zdarza sie, że
jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować
drugie.
Pobrać wskazane przez
prowadzącego artykuły, umieścić w folderach podpisanych
własnym Nazwiskiem i imieniem; skompresować 7zipem (hasło:
123) i przesłać na Dysk Google. Plik powinien mieć postać:
Nazwisko_Imię.7z.
2. Tworzenie bazy danych LibreOffice Base (e-learning).
Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku
akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.
Przed uruchomieniem testu
proszę się zalogować.
Test możemy zrobić, gdy będą
Państwo chcieli podnieść oceny.
Program przedmiotu opracował dr Jacek
Jędryczkowski