Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

 

..
 

ODDZIAŁYWANIE MEDIÓW NA DZIECI I MŁODZIEŻ dla 41 PSYCH-JMS STRONA JEST MODYFIKOWANA

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz


Terminy konsultacji.

Warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


       

 FREKWENCJA  

 PLAN   

42PSYCH-JMS

(stacjonarni)

 

42PSYCH-JMN

(niestacjonarni)

     

Ćwiczenia:

 

Ćwiczenia:

       

Wykład:

 

Wykład:

       

 

STUDIA STACJONARNE

WYKŁADY - piątek P  9:45 -11.10

ĆWICZENIA - piątek N  9:45 -11.20

UWAGI

42PSYCH-JMS-PEW

42PSYCH-JMS-PEW

  F  2019    F  2020    F  2021

 01  05-03-2021 - Nowe media - def. i charakterystyka.

 02  12-03-2021 - Oddziaływanie - teorie i teoretycy.

 03  19-03-2021 - Stymulacja procesów uwagi.

 04  26-03-2021 - KKMM /  zanik czytelnictwa (...)

 05  09-04-2021 - Big Data - inwigilacja i analiza oddz.

 06  16-04-2021 - Słownictwo reklam i inne formy m.

 07  23-04-2021 - Interfejs/ Manipulacja.

 08  18-06-2021 - Kolokwium zaliczeniowe z wykładu

 01  30-04-2021 - Wprowadzenie/ dyski/ rejestr.

 02  07-05-2021 - Oddziaływania pozawerbalne.

 03  14-05-2021 - Uwaga mimowolna - stym. i obserw.

 04  21-05-2021 - Uwaga dowolna - stym. i obserw.

 05  28-05-2021 - Torowanie - stym. i obserw.

 06  04-06-2021 - Slogany reklamowe - stym. i obserw.

 07  11-06-2021 - Ilościowa analiza tekstów kultury.

 

Mając na uwadze odpowiednie przygotowanie do ćwiczeń, najpierw będą realizowane wykłady. Terminy zajęć proszę sprawdzać na niniejszej stronie!

Uwaga! Numery wykładów i laboratoriów są hiperłączami. Wszystkie hiperłącza zamieszczone na stronie są wyróżnione kolorem zielonym.

STUDIA NIESTACJONARNE

WYKŁADY - niedziela 8:00 - 10:15  i  10:30 - 12:45

ĆWICZENIA - niedziela 8:00 - 10:15  i  10:30 - 12:45

UWAGI

42PSYCH-JMN-PEW

42PSYCH-JMN-PEW

 

 01  13-03-2021 - Nowe media - def. i charakterystyka.

 02  13-03-2021 - Oddziaływanie - teorie i teoretycy.

 03  13-03-2021 - Stymulacja procesów uwagi.

 04  13-03-2021 - KKMM /  zanik czytelnictwa (...)

 05  09-05-2021 - Big Data - inwigilacja i analiza oddz.

 06  09-05-2021 - Słownictwo reklam i inne formy m.

 07  09-05-2021 - Interfejs/ Manipulacja.

 08  13-06-2021 - Kolokwium zaliczeniowe z wykładu.

 01  09-05-2021 - Wprowadzenie/ dyski/ rejestr.

 02  09-05-2021 - Oddziaływania pozawerbalne.

 03  09-05-2021 - Uwaga mimowolna - stym. i obserw.

 04  13-06-2021 - Uwaga dowolna - stym. i obserw.

 05  13-06-2021 - Torowanie - stym. i obserw.

 06  13-06-2021 - Slogany reklamowe - stym. i obserw.

 07  13-06-2021 - Ilościowa analiza tekstów kultury.

 

Mając na uwadze odpowiednie przygotowanie do ćwiczeń, najpierw będą realizowane wykłady. Terminy zajęć proszę sprawdzać na niniejszej stronie!

Uwaga! Numery wykładów i laboratoriów są hiperłączami. Wszystkie hiperłącza zamieszczone na stronie są wyróżnione kolorem zielonym.

WYKŁADY

 

 WYKŁAD 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Nowe media (multimedia) - definicje.

 

Zajęcia e-learningowe - podstawowe procedury

 

Film: "Zajęcia e-learningowe - podstawowe procedury" należy koniecznie obejrzeć.

Materiał informuje o sposobie korzystania z witryny i Classromu, zasadach oceniania oraz sposobach wglądu do własnych ocen:

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć:

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć laboratoryjnych i strategii marketingowych.

Podanie hasła do materiałów.

 

Nie stanowi problemu analizowanie wpływu treści przekazów medialnych na dzieci i młodzież.

Prawdziwym wyzwaniem jest rozumienie w jaki sposób oddziałuje forma przekazu.

 

Zagadnienia:

 przekaz informacji i upoglądowienie,

 media media dydaktyczne, sytuacje dydaktyczne,

 mass media multimedia.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Teorie (Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych cz.1).

 

Materiały:

 Upoglądowienie, media dydaktyczne, multimedia. Szeroka definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove (s.8 do s.21)

 ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy, procesy uwagi):

 Media masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:

 Mass media - literatura:

 W. Strykowski - media edukacyjne:

 W. Strykowski - rola mediów edukacyjnych:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Definicje: Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).

Odszyfrowane pliki z materiałami są dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy przedmiotu.

 

FILM: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.1 (oglądamy od 18:20 min).

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Rola i miejsce mediów w procesach poznawczych w świetle różnych ujęć teoretycznych - geneza; przedstawiciele.

 Definicje: Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).

Odszyfrowane pliki z materiałami są dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy przedmiotu.

WYKŁAD 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Oddziaływanie mediów - teoria.

 

Zagadnienia:

 Teorie (Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych cz.2).

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Przekaz pozawerbalny.

 

Materiały i źródła:

FILM: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.2.

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści.

 

Poniższa prezentacja zawiera identyczne treści jak materiał wideo.

 Teorie: poniżej prezentacja online zawierająca nagrania audio z wykładu. Pod każdym slajdem umieszczono obszerne notatki:

 

Materiały uzupełniające:

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające:

 Model pamięci Endela Tulvinga: (umiejętność wykazania podobieństw z koncepcją Jerome Brunera).

 Wiedza proceduralna i deklaratywna,  np. wg M. Jagodzińskiej, Psychologia pamięci.

Odszyfrowane pliki z materiałami są dostępne w Classroomie po wybraniu linku PLIKI DO ZAJĘĆ oraz nazwy przedmiotu.

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Rola i miejsce mediów w procesach poznawczych w świetle różnych ujęć teoretycznych - geneza; przedstawiciele.

 Kształtowanie obrazu rzeczywistości w świetle koncepcji konstruktywistycznej (szanse i zagrożenia).

 Zmiana w sposobie korzystania z nowych mediów w świetle koncepcji Seymoura Paperta.

 Definicja multimediów wg Derrica de Kerckhove.

 Sytuacje dydaktyczne wymagające upoglądowienia.

WYKŁAD 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Mass media i multimedia a stymulacja procesów uwagi.

 

Zagadnienia:

Stymulacja procesów uwagi w obszarze trzech form przekazu multimedialnego (obrazowa, symboliczna i czynnościowa).

 

Materiały:

FILM: Koncentracja i utrzymanie uwagi jako warunek konieczny zapamiętania treści przekazu medialnego.
Film został wzbogacony o slajdy o charakterze poglądowym, których nie ma w prezentacji multimedialnej.

 

Poniższa prezentacja zawiera identyczne treści jak materiał wideo.

Stymulacja procesów uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego (prezentacja online). Pod każdym slajdem umieszczono obszerne notatki:

Dostępna jest także prezentacja PowerPoint: . Po wpisaniu hasła podanego na zajęciach należy wybrać: "Tylko do odczytu".

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Procesy uwagi/ typy uwagi; rozwiązania koncentrujące uwagą na wybranych treściach przekazu medialnego.

 Sposoby stymulacji procesów uwagi w obrębie trzech podstawowych form przekazu medialnego.

 Kompozycja obrazu (ekranu, interfejsu), a zapamiętywanie przekazu (np. optyczny punkt centralny.

WYKŁAD 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Preferencje poznawcze odbiorców "krótkich komunikatów multimedialnych". Zanik czytelnictwa.

 

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.

 

Materiały i źródła:

FILM: Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych.

Materiał wideo prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.

 

 de Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania); Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):

 de Kerckhove D. (2001), Inteligencja Otwarta (tu multimedia);

 Jędryczkowski J. (2016) Krótkie komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy proceduralnej, "General and Professional Education" 3/2016.

 Jędryczkowski J. (2014) Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa, "General and Professional Education" 2/2014.

 Herbert E. Krugman, Memory without Recall, Exposure without Perception (quick looks).

 Fragmenty filmu: Dzieje pisma (Signs of the times : the history of writing), 1996, 48 min; Czy czytamy jak Chińczycy?

 Film: Meandry czytania, 2013, 45 min   Film usunięto z YT. Prawdopodobnie wrzucę go do materiałów.

 Film: Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik demokracji, wielozadaniowość, skutki) [Na kolokwium zaliczeniowe].

 W materiałach film dzieje pisma - proszę zwrócić uwagę na końcowe konkluzje.

 

Poniższa prezentacja zawiera identyczne treści jak materiał wideo (węższy zakres).

Prezentacja online zawierająca elementy audio-wideo.

Pod każdym slajdami umieszczono obszerne notatki:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Przyczyny zaniku czytelnictwa.

 "Krótkie spojrzenia" (humorystyczny przykład dla zalogowanych w domenie UZ).

 Załamanie przerwy między bodźcem a reakcją.

 Plastyczność mózgu a preferencje poznawcze internautów.

 Krótki komunikat multimedialny jako preferowana forma przekazu.

 Wyniki badań Bernta Bratsberga i Ole Rogeberga (2018) - Odwrócenie efektu Flynna - pod slajdem nr 10 .

 Oddziaływanie przekazów medialnych - nowe narzędzia badawcze (YouTube Analytics i Eye tracking).

 Nabywanie wiedzy proceduralnej i deklaratywnej - strategie poznawcze (slajd 25).

WYKŁAD 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Big data - nowe formy obserwacji (gromadzenia danych). Przykłady badań z zastosowaniem Google Analytics oraz YouTube Analytics.

Big data a powszechna inwigilacja i personalizacja przekazów reklamowych - przykłady.

 

Zagadnienia:

 Big Data - pojęcie i przykłady: Google Analytics oraz YouTube Analytics (demonstracja własnych platform).

 Autoprezentacja - uwarunkowania.

 Podobieństwa i różnice: okulografia (ang. eye tracking), a względny i bezwzględny wskaźnik utrzymania uwagi w YouTube Analytics.

Zagadnienie omówione w prezentacji (wykład 4, slajd 15 wraz z notatką pod slajdem).

 Badania: metodologia i przykłady (wiedza deklaratywna i proceduralna - Dyskursy Młodych Andragogów 2019: ).

 Co Google wie o każdym z nas - pokaz i demonstracja. 

 

Materiały i źródła:

 Jędryczkowski J. (2019) Metoda obserwacji i analiza aktywności studentów w systemie kształcenia na odległość: PDF str. 195

 Jędryczkowski J. (2019) Nowe media w procesie nauczania-uczenia się studentów:  

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Eye tracking (okulografia) - co można badać/ analizować?

 YouTube Analytics - co można badać/ analizować?

 

WYKŁAD 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Słownictwo reklam - konstruowanie sloganów reklamowych.

Inne formy manipulacji.

 

Zagadnienia:

1. Konstruowanie sloganów reklamowych na podstawie książki D. Dolińskiego Psychologia reklamy:

 

2. Marketing szeptany i wirusowy : prezentacja nieobowiązkowa (pptx - hasło). Wymagana jest jedynie znajomość definicji marketingu szeptanego

i wirusowego oraz podanych poniżej przykładów (jako materiałów, o których rozmawiają - "szepczą" potencjalni klienci rozpowszechniając (w sposób wirusowy) informacje o marce lub produkcie.

 

Marketing szeptany - przykłady:

 Thinkmodo (agencja zajmująca się wyłącznie marketingiem wirusowym): kampanie [2] [11] [12] [19].

 Woda Evian (2013)

 Samsung (Samsung Galaxy Note 3) - fotografia

 Yes We Can - Barack Obama Music Video

 Serce i Rozum playlista

 Allegro i "Legendy polskie"

 

Inne formy manipulacji:

 de Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania); Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (z wykładu 4):

 J. Gajda, Sposoby manipulowania poprzez mass media:

 S. Juszczyk, Wizerunki medialne: uproszczenie, mijanie się z prawdą czy manipulacja?:

 Z. Kwieciński, Globalonia - światowy rynek bredni:

 K. Wenta: Manipulacja we wzorcu osobowym obywatela:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Znajomość tricków stosowanych podczas konstruowania sloganów reklamowych.

 Umiejętność rozpoznania i nazwania triku zastosowanego w konkretnym sloganie.

 Znajomość pojęć marketing szeptany i wirusowy.

 Umiejętność wskazania reklam, w których zastosowano rozwiązania mają sprzyjać marketingowi wirusowemu.

 

Literatura:

 

Okładka książki "Psychologia reklamy"

Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży

Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku

Marketing wirusowy w internecie

 

WYKŁAD 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT 1:

Interfejs a rodzaj oddziaływań.

Osobowość interfejsu; wielkość interfejsu; wierność odwzorowania - jakość obrazu a jakość dźwięku.

 

Zagadnienia:

 Osobowość interfejsu:

 Wielkość interfejsu (materiał prowadzącego):

 Jakość obrazu a jakość dźwięku.

 Synchronizacja obrazu i dźwięku.

 

Materiały dodatkowe:

 Osobowość interfejsu (hasło).

 Interfejs - wierność odwzorowania - wierność odwzorowania (hasło).

 Interfejs - kolorystyka i struktura:

 

Literatura:

 

Byron Reeves, Clifford Nass, Media i Ludzie

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 W jaki sposób można "nadać osobowość" interfejsom głosowym. Jakie były konkluzje z badań (osobowości niezgodne, osobowości zgodne,

zmiana osobowości interfejsu podczas eksperymentu).

 Wierność odwzorowania rzeczywistości (różnice w przypadku obrazu i dźwięku).

 Dlaczego wielkość interfejsu ma znaczenie?

 

TEMAT 2:

Rozpoznawanie form manipulacji w przekazach medialnych.

 

Zagadnienia:

 Typy uwagi a manipulacje medialne.

 Nowe metody badań marketingowych - neuromarketing.

 Propaganda: Propaganda Josepha Goebbelsa oraz słuchowisko Orsona Wellesa "Wojna światów" wg książki H.G. Wellsa.

 

Materiały i źródła:

 Film: Neuromarketing [cz.1] [cz.2] [cz.3] - (0:00-4:27)(14:25-17:24)(20:50-22:38)(26:18-30:00).

 Radiowe imperium Goebbelsa:

 Fragmenty filmu: Wielkie konstrukcje III Rzeszy - Propaganda (33 min) - (0:00-9:10) (15:58_19:10).

 Prezentacja: Typy uwagi a manipulacje medialne:

 

Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym:

 Neuromarketing.

 Typy uwagi (przede wszystkim przetwarzanie mimowolne, uwaga dowolna, torowanie), a odpowiadające im formy manipulacji.

 Umiejętność rozpoznania i nazwania triku zastosowanego w konkretnym przekazie medialnym.

 Znajomość pojęcia neuromarketing (na podstawie fragmentów filmu). Stosowane metody badań.

 Wiadomości na temat fenomenu medialnego słuchowiska Orsona Wellsa "Wojna światów".

 Wiadomości na temat propagandy medialnej Goebbelsa (PDF).


ĆWICZENIA

 

ĆWICZENIA 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Wprowadzenie - koncepcja oraz cel zajęć.

Dysk Google jako element platformy e-learningowej.

 

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o pracy w systemie online (narzędzia Dysku Google).

Podanie hasła do materiałów.

Omówienie zadań podlegających ocenie.

Omówienie zadań, które miały być realizowane w pracowni komputerowej.

 

Proszę nie przekraczać 30 minut!

Zakres materiału to wiadomości z wykładów dotyczące rozpoznawania form manipulacji.

 

ĆWICZENIA 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Oddziaływania pozawerbalne w reklamie oraz w przekazach o charakterze edukacyjnym.

 

Zagadnienia:

:  Typy uwagi i możliwości stymulacji (uwaga dowolna, przetwarzanie mimowolne, torowanie, habituacja, utrzymanie uwagi) - wykład 3.

:  Manipulacje medialne a typy uwagi; rozwiązania stosowane w reklamie - wykład 7 (temat 2).

:  Triki stosowane podczas konstruowania sloganów reklamowych - wykład 6.

Warunkiem rozwiązania testu będzie uprzednie zalogowanie się na swoje konto Google.

 

W domu:

Obejrzeć film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji.

Powtórzyć materiał z wykładu dotyczący możliwości stymulacji procesów uwagi w przekazach multimedialnych (dla trzech form przekazu).

 

Pytania:

1. Jak zapewnić odpowiedni poziom stymulacji procesów uwagi w przekazie online (brak nauczyciela), aby zapewnić porównywalną jakość kształcenia?

2. W których miejscach (w przekazie multimedialnym) należy wprowadzać elementy stymulujące procesy uwagi?

 

Zadania:

1. Odnaleźć przekazy (zachować hiperłącza) dla dzieci i młodzieży (ewentualnie dla innych odbiorców) stymulujące poszczególne typy uwagi w obrębie

trzech form przekazu.

2. Zaprezentować i omówić (dokonując oceny skuteczności) poszczególne rozwiązania.

ĆWICZENIA 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Stymulacja uwagi mimowolnej w przekazach dla dzieci i młodzieży.

Konstruowanie i analiza przekazów medialnych stymulujących uwagę mimowolną (skuteczność oddziaływań).

 

Zadania online (2020):

Proszę zapoznać się z planowanym przebiegiem eksperymentów mających określić wpływ oddziaływań stymulujących przetwarzanie mimowolne.

Raczej nie wrócimy na uczelnię, zatem z eksperymentów w grupach nie zrobimy.

W tej sytuacji proszę odnaleźć w mediach (prasa, reklama TV, np. YouTube, ewentualnie radio, ale z radiem  może być problem, zatem nie jest to konieczne) trzy przykłady prezentowanych w poniższym filmie oddziaływań. Najlepiej w przekazach kierowanych do dzieci i młodzieży.

Każdy przygotowuje zatem dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować przetwarzanie mimowolne. Następnie należy zamieścić link do filmu na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładu trzeciego i siódmego (prezentacje).

 

Przykład gotowej pracy - po pobraniu można wpisać własne przykłady.

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.3 Nazwisko Imię) należy przesłać na Dysk Google do 21.05.2021 (stacjonarni) 13.05.2021 (niestacjonarni).

 

 

Zadania (2019):

1. Opracować koncepcję przekazu stymulującego przetwarzanie mimowolne oraz ankiety sprawdzającej skuteczność oddziaływań.

2. Przygotować (w poszczególnych grupach inne) przekazy medialne stymulujące przetwarzanie mimowolne:

 efekt ruchu w przekazach statycznych oraz (rozmieszczenie wielkość kolor itp.

 różnice materiału bodźcowego w stosunku do reszty przekazu (przekazy statyczne, przekazy audio, przekazy multimedialne).

3. Przygotować ankiety elektroniczne.

4. Zaprezentować przekazy medialne i przeprowadzić badania ankietowe.

5. Przekazy medialne oraz zgromadzony materiał badawczy (pliki XLSX) przesłać do oceny na Dysk Google.

 

Materiały i źródła:

Oddziaływanie kolorów. Film: Oszukać umysł

Ruch iluzoryczny - wywoływanie wrażenia ruchu tam gdzie go nie ma, np. na plakacie (hasło do pliku na Tablicy):

ĆWICZENIA 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Stymulacja uwagi dowolnej w przekazach dla dzieci i młodzieży.

Konstruowanie i analiza przekazów medialnych stymulujących uwagę dowolną (skuteczność oddziaływań).

 

Zadania (2020):

Na podstawie materiałów z wykładów poświęconych stymulacji uwagi dowolnej  (film i prezentacje wykład  3 i 7) proszę przygotować dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować uwagę dowolną. Następnie należy zamieścić link do reklamy na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane w nim oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładów.

 

Przykład gotowej pracy - po pobraniu można wpisać własne przykłady.

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.4 Nazwisko Imię) należy przesłać na Dysk Google do 28.06.2020 (stacjonarni) 20.06.2021 (niestacjonarni).

 

Zadania (2019):

1. Opracować koncepcję przekazu stymulującego uwagę dowolną oraz ankiety sprawdzającej skuteczność oddziaływań.

2. Przygotować (w poszczególnych grupach inne) przekazy medialne stymulujące uwagę dowolną:

 "instrukcja metodyczna"; wstęp; zapowiedź; wskazanie celu; uświadomienie odbiorcy co jest dla niego ważne itp.

 umieszczenie w przekazach medialnych (odpowiedniego wprowadzenia) elementów stymulujących uwagę dowolną.

3. Przygotować ankiety elektroniczne.

4. Zaprezentować przekazy medialne i przeprowadzić badania ankietowe.

5. Przekazy medialne oraz zgromadzony materiał badawczy (pliki XLSX) przesłać do oceny na Dysk Google.

ĆWICZENIA 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Torowanie w przekazach dla dzieci i młodzieży.

Konstruowanie i analiza przekazów medialnych kształtujących skojarzenia (...) oraz stosowanie bodźców podprogowych.

 

Zadania (2020):

Na podstawie materiałów z wykładów poświęconych oddziaływaniom torującym (prezentacje wykład  3 i 7) oraz analizując filmy z Dysku Google proszę przygotować dokument (Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować torowanie. Następnie należy zamieścić link do filmu na YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić informacje z wykładów. Proszę pamiętać o oddziaływaniach, których celem jest uzyskiwanie efektów podobnych, jak w przypadku stosowania bodźców podprogowych (dynamiczna akcja odwraca uwagę od małego napisu lub słów lektora) oraz w wyniku przenoszenia wrażenia (szczególnie w reklamach skierowanych do dzieci).

 

Praca podlega ocenie. Podpisane prace (CW.5 Nazwisko Imię) należy przesłać na Dysk Google do 04.06.2020 (stacjonarni) 20.06.2021 (niestacjonarni).

 

Zadania (2019):

1. Opracować koncepcję przekazu wykorzystującego efekt torowania oraz ankiety sprawdzającej skuteczność oddziaływań.

2. Przygotować (w poszczególnych grupach inne) przekazy medialne wykorzystujące efekt torowania poprzez:

 kształtowanie skojarzeń,

 bodźce podprogowe (przekaz podprogowy będzie stanowił stanowi 1/60 sekundy),

 "jawne bodźce podprogowe" przekaz reklamowy jest widoczny przez cały czas, jednak uwaga mimowolna widza skupia się na centralnie umieszczonej

dynamicznej akcji przekazu.

3. Przygotować ankiety elektroniczne.

4. Zaprezentować przekazy medialne i przeprowadzić badania ankietowe.

5. Przekazy medialne oraz zgromadzony materiał badawczy (pliki XLSX) przesłać do oceny na Dysk Google.

 

Materiały i źródła:

"Niewidzialny goryl" tu clown.  Film: Oszukać umysł

ĆWICZENIA 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Konstruowanie sloganów reklamowych oraz ocena ich skuteczności.

 

Zadania online (2020):

Proszę zapoznać się z prezentacją poświęconą konstruowaniu sloganów reklamowych (wykład 6). Proszę odnaleźć w prasie (samodzielnie wykonana fotografia) lub pobrać z mediów elektronicznych fotografie trzech reklam wykorzystujących trzy różne (omówione na wykładzie) rozwiązania. Fotografie proszę opisać charakteryzując konkretne rozwiązanie. Jeśli w jednej reklamie zastosowano kilka rozwiązań proszę je odnaleźć i opisać.

 

Dokument Worda lub LibreOffice należy podpisać (CW.6 Nazwisko Imię) i przesłać na Dysk Google do 11.06.2020 (stacjonarni) 20.06.2021 (niestacjonarni).

 

Zadania (2019):

1. W domu. W serwisie YouTube prószę odnaleźć audycje dla dzieci lub młodzieży, których treść może promować zachowania konsumenckie lub w inny sposób

kształtować światopogląd lub określone przekonania. Proszę zdefiniować kilka strategii, które zastosowano mając na uwadze osiągnięcie tego celu.

2. Proszę przygotować tabelę pozwalającą na zliczanie poszczególnych stymulacji.

3. Dokonać ilościowej analizy danego przekazu (metoda ilościowej analiza tekstów kultury) i zaprezentować wnioski.

4. Wyniki przesłać na Dysk Google.

 

Materiały i źródła:

 Prezentacja - wykład 6.

 Marketing szeptany i wirusowy:

ĆWICZENIA 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Ilościowa analiza tekstów kultury - na przykładzie wybranych audycji dla dzieci i młodzieży.

 

Tekstem kultury może być dowolna audycja radiowa lub telewizyjna, a także publikacja prasowa lub książka.

Udostępnione poniżej oba artykuły wspominają także o analizie jakościowej tekstów - tę pomijamy. Trzeba jednak umieć je rozróżnić.

 

Zadania (2020):

Proszę zapoznać się z materiałami poświeconymi ilościowej analizie tekstów kultury i odpowiedzieć na pytania w zamieszczonym poniżej teście.

Test z ćwiczeń siódmych (tylko studia stacjonarne)

 

 

Zadania (2019):

1. W prasie/ na stronie internetowej lub w serwisie YouTube odnaleźć materiały rozrywkowe dla dzieci lub młodzieży opublikowane przez "znanych nadawców/ wydawców"

2. Określić kryterium analiz (im prostsze tym lepiej).

3. Przygotować odpowiednią tabelę i dokonać analiz wraz z wnioskami.

4. Informacje o źródle, analizy i wnioski przesłać na Dysk Google.

 

Materiały i źródła:

 J. Fiske, Ilościowa analiza tekstów kultury - przykłady:

 T. Goban-Klas, Znaczenie analizy zawartości:

 

KOLOKWIUM ONLINE (TEST ZALICZENIOWY)

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Termin.

• Zagadnienia.

 

Terminy zaliczeń - studia stacjonarne:

Test online: XX.06.2019, godz. xx.00 - xx.40

Poprawa testu: XX.06.2019, godz. xx.00 - xx.40.

 

 

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden raz!

 

 


 Zagadnienia:

(2021) - zagadnienia podano pod każdym wykładem - są oznaczone kolorem błękitnym: "Treści wymagane na kolokwium zaliczeniowym".

 

Zagadnienia na kolokwium zaliczeniowe z wykładu to treść dokumentów, które można pobrać na niniejszej stronie. Dla ułatwienia dodam, że zazwyczaj pytania układam do treści zaznaczonych wyróżniającym się kolorem. Kolokwium będzie przeprowadzone w postaci testu online (większość pytań zamkniętych) rozwiązywanego w domu. Na pytania trzeba odpowiedzieć w czasie 40 minut. O wyznaczonej godzinie test zostanie wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).
 

Zagadnienia (2019-2020):

·       Jerome Bruner – konstruktywizm (koncepcja 3 systemów reprezentacji); koncepcja człowieka.

·       Koncepcja Jerome Brunera a Model systemów pamięci Endela Tulvinga.

·       Związek jej koncepcji z trzema formami przekazu oraz sposobami stymulacji procesów uwagi.

·       Albert Bandura i jego teoria społecznego uczenia się (uzasadnienie stosowania filmu i animacji w procesie nabywania wiedzy proceduralnej).

·       Burrhus F. Skinner – koncepcja człowieka; nauczanie programowane; technologia kształcenia.

·       Koncepcja Seymoura Paperta i jej wpływ na rolę i miejsce komputera w edukacji.

·       Derrick de Kerckhove i jego definicja multimediów (4 filary) – każdy filar pozytywne i negatywne aspekty w zakresie oddziaływania na dzieci i młodzież.

·       Multimedia, a nowe preferencje poznawcze dzieci i młodzieży („krótkie spojrzenia”; załamanie przerwy między bodźcem a reakcją; reakcje obronne
       i orientujące; cyfrowa demencja; zanik czytelnictwa; zmniejszająca się zdolność skupiania uwagi).

·       Typy uwagi a formy manipulacji.

·       Okulografia (eyetracking) oraz wykresy utrzymania uwagi YouTube Analytics jako narzędzia badawcze.

·       Media i ludzie: osobowość interfejsu, wielkość interfejsu, wierność odwzorowania.

·       Słownictwo reklam oraz marketing wirusowy.

 

·       Znajomość filmów: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji; Meandry czytania; Koniec ery druku (a przemiany społeczne); Neuromarketing (fragmenty).


Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1