Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na
potrzeby zajęć laboratoryjnych.
Terminy / pojęcia:
Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i
miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej;
system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne
(bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć
komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie
z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna;
arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc);
bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki
multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft
PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne
iSpring; witryny internetowe CMS.
●CDBurnerXP
- darmowy program
do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).
TEST
online - w domu
(40 minut). Dostęp przez Classroom
Instrukcja:
Zalogować się na swoje konto
Google.
Kliknąć na hiperłącze:
Test na podstawie kursu:
.
Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest
wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres
logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na
zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden
raz!
Edytor tekstu
sprawdzian online - do wyboru Word lub LibreOffice Writer.
Sprawdzian z
edytora tekstu
Do sprawdzianu najlepiej
przygotowywać się wykonując zadania praktyczne
samo oglądanie filmów instruktażowych
może
być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów,
czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word.
Trwający 2 godziny
sprawdzian będzie weryfikował następujące umiejętności:
1. Formatowanie
akapitu zgodnie z wymogami.
2. Numerowanie stron (tak aby
nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.
3. Tworzenie
automatycznego spisu treści
(musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).
3. Marginesy lustrzane.
4. Pozioma strona.
5. Osadzanie i
formatowanie tabeli.
Przebieg sprawdzianu:
1. W wyznaczonym terminie
proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).
2. Z Dysku Google (także przez
Classroom) pobrać plik ODT lub DOCX z numerem wskazanym
przez prowadzącego (lista osób w folderze z plikami).
3. W nazwie pliku będzie już
wpisany jego numer, np.: S015_WRITER_Nazwisko_Imię.odt
lub S015_WORD_Nazwisko_Imię.docx.
Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.:
S015_WRITER_Nowak_Anna.odt lub S015_WORD_Nowak_Anna.docx.
MICROSOFT WORD - film
ilustrujący przebieg sprawdzianu (bez uproszczeń i skrótów).
Film został
pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako
podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana
formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się
wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie one z
wykonaniem zadania.
LIBREOFFICE WRITER -
film ilustrujący przebieg sprawdzianu (bez uproszczeń i
skrótów).
Film został
pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako
podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana
formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się
wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie z
wykonaniem zadania.
UWAGA! Po najnowszej
aktualizacji opcja: Format / Strona nazywa się teraz
Format / Styl strony (używane podczas wstawiania
marginesów).
Zadania:
1. W wyznaczonym terminie
(dział Ogłoszenia) Proszę zalogować się na swój Dysk
Google.
2. Z Dysku Google pobrać plik DOCX lub ODT
- szczegółowe instrukcje są dostępne w dziale Ogłoszenia.
3. W nazwie pliku będzie już
wpisane: Nazwisko_Imię.docx lub Nazwisko_Imię.odt.
Nie wolno korzystać z cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.docx
lub Nazwisko_Imię_GOTOWE.odt.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Excel
(film 2) Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami.
Materiały LibreOffice Calc:
Uwaga!
Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny
obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie
identyczne.
Różnica dotyczy funkcji
szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga
różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu
zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium
film o LibreOffice Calc.
Film ten bez żadnych skrótów
prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w
nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14
minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie
więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel.
Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu
przypadkach jest identyczny.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.
•
Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel -
sprawdzian (6 godzin).
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu
(cz.1 i cz.2)
LibreOffice
Calc: Krótki film
ilustrujący przebieg sprawdzianu. Celem filmu jest
przybliżenie różnic między Microsoft Excel i LibreOffice
Calck. Film jest pozbawiony słów lektora. To rozwiązanie ma
na celu wymuszenie zapoznania się z pełną wersją kursu. Bez
komentarza lektora część czynności może być niezrozumiała.
Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian.
1. W wyznaczonym terminie proszę zalogować się na swój Dysk Google.
2. Z Dysku Google pobrać plik
XLSX lub ODS - o wskazanym uprzednio numerze.
3. W nazwie pliku będzie już
wpisane: Nazwisko_Imię.xlsx oraz Nazwisko_Imię.ods Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.xlsx
lub Nazwisko_Imię_GOTOWE.ods
6. Nie wolno korzystać z
opcji "Zapisz jako w celu zmiany formatu pliku (z XLSX na
ODS lub odwrotnie).
7. Nie wolno edytować plików
ODS w Excelu ani plików XLS w Calcu.
Materiał omawia sposoby
osadzania wszystkich elementów podlegających ocenie.
Zadanie:
Na podstawie filmu proszę
uzupełnić własną witrynę internetową.
Tematyka zgodna ze studiowaną specjalnością.
Na banerze proszę zmienić:
logo, nazwę witryny, fotografię oraz
tytuł.
Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać
w serwisie
iconarchive).
W obrębię witryny powinny
pojawić się:
- własny tekst (na przynajmniej
trzech - czterech podstronach),
- fotografie lub inne grafiki,
- filmy z serwisu YouTube,
- hiperłącza do innych witryn oraz dokumentów
(np plików PDF zapisanych na własnym Dysku Google).
- autorska ankieta online lub
test,
Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z
zastosowaniem linku w Classroomie (rejestrację wykonaliśmy
na piątych zajęciach).
Film:
Mapy Google na stronie internetowej (14:42) - materiał
dla studiów stacjonarnych.
Film:
Prezentacja multimedialna oraz pokaz zdjęć na stronie
internetowej (15:12) -
materiał dla studiów stacjonarnych.
Film:
Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27)
- materiał dla studiów stacjonarnych.
Film:
Realizacja
edukacyjnych Witryn
Google (materiał nieobowiązkowy
- zawiera informacje o tworzeniu rozwiązań do pracy
grupowej).
Opracowana przez Państwa witryna nie musi posiadać hiperłącz do
materiałów udostępnianych zalogowanym użytkownikom - wszystkie
treści mają być ogólnodostępne. Na studiach niestacjonarnych
wystarczą rozwiązania przedstawione na filmie powyżej.
•
Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3 -
prezentacja i ocena prac.
Zadania:
Proszę skończyć własną witrynę internetową,
której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną
specjalnością. Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.
Należy pamiętać o automatycznej
prezentacji multimedialnej (Dokumenty Google).
ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE
TEMAT:
•
Bazy danych Uniwersytetu
Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego
studiowania
Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN
oraz połączenie PROXY
Uwaga! Często zdarza sie, że
jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować
drugie.
Pobrać wskazane przez
prowadzącego artykuły, umieścić w folderach podpisanych
własnym Nazwiskiem i imieniem; skompresować 7zipem (hasło:
123) i przesłać na Dysk Google. Plik powinien mieć postać:
Nazwisko_Imię.7z.
2. Tworzenie bazy danych LibreOffice Base (e-learning).
Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku
akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.
Przed uruchomieniem testu
proszę się zalogować.
Test możemy zrobić, gdy będą
Państwo chcieli podnieść oceny.
Program przedmiotu opracował dr Jacek
Jędryczkowski