W związku z zawieszeniem
zajęć proszę o systematyczne sprawdzanie treści ogłoszeń!
Szary kolor napisów na stronie
oznacza zagadnienia realizowane w 2019 roku. Treści te są
przeznaczone do samodzielnego studiowania (ich opanowanie
nie będzie weryfikowane). W przypadku zagadnień z
bezpieczeństwa obowiązuje link do
kursu (punkty 1-5) oraz aktualne
zagadnienia.
Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na
potrzeby zajęć laboratoryjnych.
Terminy / pojęcia:
Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i
miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej;
system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne
(bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć
komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie
z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna;
arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc);
bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki
multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft
PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne
iSpring; witryny internetowe CMS.
Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest
wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres
logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na
zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden
raz! Już można (po zalogowaniu) sprawdzić jak działa test
demo.
•Edytor tekstu LibreOffice Writer
lub Microsoft Word -
zadania do samodzielnego ćwiczenia w
2020 roku (nie podlegają ocenie).
Formatowanie dokumentów
tekstowych z zastosowaniem LibreOffice Writer (w Wordzie bardzo
podobnie)
Treści
realizowane w każdej grupie na zajęciach na uczelni. W przypadku zajęć
online osoby piszące sprawdzian w Wordzie mogą pominąć ten materiał.
Zawiera on jednak informacje dotyczące formatowania tekstu (identyczne
jak w Wordzie). Treści te są wymagane na sprawdzianie
(nie ma ich w filmach poświęconych Microsoft
Word). Z tego powodu warto do nich zajrzeć.
Do sprawdzianu najlepiej
przygotowywać się wykonując zadania praktyczne
(nieobowiązkowe) samo oglądanie filmów instruktażowych może
być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów,
czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word!
Sprawdzian będzie znacznie
prostszy oraz będzie zawierał mniej zadań niż udostępniony
film.
Trwający 2 godziny
sprawdzian będzie weryfikował następujące umiejętności:
1. Numerowanie stron (tak aby
nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.
2. Automatyczny spis treści
(musi zawierać także nienumerowane nagłówki).
3. Marginesy lustrzane.
4. Pozioma strona.
5. Jedno z zagadnień
prezentowane w filmach instruktażowych.
WARIANT 1 (LIBREOFFICE WRITER)
Przygotowując
sie do sprawdzianu proszę się sugerować podanymi powyżej
umiejętnościami!
Zadania do samodzielnego ćwiczenia w domu:
1. Pobrać i zainstalować
pakiet biurowy LibreOffice.
2. Korzystając z
LibreOffice Writer ćwiczyć procedury prezentowane w nowym
KURSIE LibreOffice Writer 6 (nie ma jeszcze
wszystkich zagadnień)
Inny - prostszy sposób
formatowania i osadzania nagłówków oraz wstawiania
automatycznego spisu
treści - przede wszystkim ten sposób przyda się na
sprawdzianie:
Po zapoznaniu
się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych
operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować
film ilustrujący przebieg sprawdzianu. Film został
pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako
podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana
formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się
wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie z
wykonaniem zadania.
UWAGA! Po najnowszej
aktualizacji opcja: Format / Strona nazywa się teraz
Format / Styl strony (używane podczas wstawiania
marginesów).
WARIANT 2 (MICROSOFT WORD
wersje 2016/365)
Zadania i materiały do samodzielnej pracy w
domu - przygotowanie do sprawdzianu praktycznego:
10. Podpisywanie rysunków,
wykresów i tabel [25:33].
11. Ustawianie marginesów do
wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].
12. Drukowanie prac
jednostronnych i dwustronnych [27:55].
Inne
sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu
treści (3:12) - przede wszystkim ten sposób przyda się na
sprawdzianie:
Po zapoznaniu
się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych
operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować
film ilustrujący przebieg sprawdzianu z Microsoft Word
(poniżej). Film został
pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako
podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana
formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się
wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie one z
wykonaniem zadania.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Excel
(film 2) Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami.
Excel
(film 3) Filtrowanie i analiza danych ankietowych (od 0:44 min).
Materiały LibreOffice Calc:
Uwaga!
Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny
obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie
identyczne.
Różnica dotyczy funkcji
szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga
różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu
zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium
film o LibreOffice Calc.
Film ten bez żadnych skrótów
prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w
nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14
minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie
więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel.
Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu
przypadkach jest identyczny.
LibreOffice
Calc: Film
ilustrujący przebieg sprawdzianu. Celem filmu jest
przybliżenie różnic między Microsoft Excel i LibreOffice
Calck. Film jest pozbawiony słów lektora. To rozwiązanie ma
na celu wymuszenie zapoznania się z pełną wersją kursu. Bez
komentarza lektora część czynności może być niezrozumiała.
Materiał nieobowiązkowy:
Arkusz kalkulacyjny Microsoft
Excel "Tworzenie testów i ankiet":
kurs.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.
Arkusz
kalkulacyjny - sprawdzian.
1. W wyznaczonym terminie
(dział Ogłoszenia) Proszę zalogować się na swój Dysk Google.
2. Z Dysku Google pobrać plik
XLSX - szczegółowe instrukcje są dostępne w dziale
Ogłoszenia
3. W nazwie pliku będzie już
wpisane: Nazwisko_Imię.xlsx oraz Nazwisko_Imię.ods Nie wolno korzystać z
cudzych plików!
4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.
5. Plik odesłać na Dysk Google
z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.xlsx
lub Nazwisko_Imię_GOTOWE.ods
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku
akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.
Multimedia (grafika, dźwięk
i wideo) - W grupach w których zajęcia
zostały odwołane (koronawirus) zagadnienia z zakresu
multimediów są przeznaczone do samodzielnego studiowania -
nie będą egzekwowane.
Multimedia
Zagadnienia:
1. Fotografia cyfrowa - podstawowe
zasady:
2. Pliki graficzne i ich obróbka.
3. Rejestracja i obróbka dźwięku:
4. Filmowanie oraz montaż (film
tworzony z fotografii oraz plików wideo z zastosowaniem
aplikacji "Edytor wideo" w Windows 10).
5. Zaawansowanym użytkownikom
(nieobowiązkowe) polecam tworzenie klipów wideo z
zastosowaniem HitFilm Express 12:
Materiały:
Darmowa muzyka i efekty
dźwiękowe (bez potrzeby zakładania konta):
•
Multimedialna witryna
internetowa (Witryny Google). Temat witryny:
Wybrana usługa w systemie
epuap.gov.pl
lub ZIP.
W grupie tematy
nie mogą się powtarzać!
Materiały:
Film o tworzeniu Witryny
Google.
Opracowana przez Państwa
witryna nie musi posiadać hiperłącz do materiałów udostępnianych zalogowanym użytkownikom.
Wszystkie treści mają być ogólnodostępne. Witryna ma być
poświęcona omówieniu jednej ze spraw dostępnych w serwisie
epuap.gov.pl.
Korzystając z powyższego filmu
stworzyć własną witrynę internetową. Samodzielnie opracowana
witryna internetowa powinna uwzględniać zagadnienia
uwzględnione w następujących rozdziałach kursu wideo: 1.1;
1.2; 1.3: 1.5: (1.8 - nie rejestrujemy użytkowników tylko
tworzymy w identyczny sposób dowolną ankietę bez pytania sie
o email).
Jeśli ktoś znajdzie lub posiada
prezentację na temat sprawy z serwisu
epuap.gov.pl może ją umieścić w obrębie witryny
korzystając z informacji zawartych w rozdziale 1.6.
Film: Tworzenie ankiet elektronicznych z zastosowaniem Formularzy Google (od 2:16
min).
Film: Tworzenie testu
online niewymagającego logowania.
Na podstawie zamieszczonych
kursów online proszę opracować monotematyczną
witrynę internetową zawierającą wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie. Można wykonać nową ankietę, quiz lub test.
Materiały
uzupełniające (nieobowiązkowe):
Zamieszczanie w obrębie własnej
witryny internetowej mechanizmu gromadzącego informacje o użytkownikach (osadzanie Analityki Google).
Film: Monitorowanie
aktywności uczniów podczas zajęć e-learningowych.