•
Bezpieczeństwo danych i systemu
operacyjnego– cz.1.
W wyniku niedawnej zmiany
przepisów (reforma) pierwszy raz w historii uczelni
rozpoczynamy zajęcia bez sylabusu przedmiotu.
Nazwa przedmiotu sugeruje, że
powinniśmy zająć się informatyką, czyli nauką o
przetwarzaniu informacji (dział logiki) uzupełniony o wiedzę
o komputerach i programowaniu. Istnieje zatem możliwość, że
podane poniżej zagadnienia ulegną zmianie.
Wprowadzenie oraz cel zajęć
Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną
JJ Kursy.
Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na
potrzeby zajęć laboratoryjnych.
Terminy / pojęcia:
Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i
miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej;
system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne
(bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć
komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie
z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna;
arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc);
bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki
multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft
PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne
iSpring; witryny internetowe CMS.
Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest
wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres
logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na
zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden
raz!
Test opracowany na podstawie kursu:
.
Uwaga! Osoby, które nie
zarejestrują maila za
pierwszy termin otrzymają ocenę 2.0!
10. Podpisywanie rysunków,
wykresów i tabel [25:33].
11. Ustawianie marginesów do
wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].
12. Drukowanie prac
jednostronnych i dwustronnych [27:55].
Inne
sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu
treści (3:12):
W tym roku nie
ma sprawdzianu (tylko zadanie domowe)
Do sprawdzianu uczymy
się i wykonujemy zadanie domowe wybierając jeden z
wariantów,
czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word! Przypominam, że w sali
jest zainstalowany Word 2007 oraz aktualny LibreOffice.
Na kolejnych zajęciach odbędzie się 15 minutowy sprawdzian.
Weryfikowane umiejętności:
1. Numerowanie stron (tak aby
nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.
2. Automatyczny spis treści.
3. Marginesy lustrzane.
4. Pozioma strona.
5. Jedno z zagadnień
prezentowane w filmach instruktażowych.
SPRAWDZIAN - edytor tekstu
(Microsoft Word lub LibreOffice Writer)
Na sprawdzianie będą musieli
państwo wykonać wybrane zadania spośród wykonanych na
zajęciach oraz w
domu (e-learning).
Sugeruję, aby szczególną uwagę
zwrócić na:
● formatowanie nagłówków
oraz tworzenie automatycznego spisu treści,
● numerowanie stron
(bardziej zaawansowane),
● formatowanie akapitu,
● marginesy.
Zadania:
1. Z
Dysku
Google proszę pobrać wskazany na zajęciach plik ODT lub
DOCX (Uwaga w sali jest Word 2007).
2. Proszę zmienić nazwę pliku
tekstowego, tak aby miał postać: Nazwisko_Imię.odt lub Nazwisko_Imię.docx
3. Korzystając z instrukcji
zawartej w pliku tekstowym oraz pliku PDF ze wzorem gotowego
dokumentu, należy go odpowiednio sformatować.
4. Zmodyfikowany plik
należy odesłać na Dysk Google do folderu: EDYTOR TEKSTU -
zadanie domowe.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach.
Microsoft Excel - cz.2.
Film: Analiza danych ankietowych z zastosowaniem
Microsoft Excel (od 0:44 min):
Identyczne zadanie będzie
trzeba wykonać na sprawdzianie.
SPRAWDZIAN -
arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel
Sprawdzian - zadania:
Z Dysku Google proszę pobrać
plik XLSX i korzystając z instrukcji prowadzącego dokonać
odpowiednich modyfikacji.
Gotowy plik XLSX
proszę nazwać: Nazwisko_Imię.XLSX i przesłać na Dysk Google
do folderu: EDYTOR TEKSTU - zadanie domowe.
•
Multimedialna witryna internetowa na Dysku Google.
Zadania:
Proszę opracować monotematyczną
witrynę internetową zawierającą wszystkie omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o
ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego.
Można wykonać nową ankietę, quiz lub test.
Materiały:
Film o tworzeniu Witryny
Google (treści dotyczące osadzania Analityki Google oraz
mechanizmu transakcji można pominąć):
Zadanie 1:
Korzystając z powyższego filmu
proszę utworzyć własną witrynę internetową.
W tym celu należy zalogować się na swój Dysk Google oraz
skorzystać z trzech fragmentów filmu:
00:00 – 00:36 –
tworzenie witryny na własnym dysku Google. 01:12 – 02:43 – baner i logo wstawimy na zajęciach.
Proszę wymyślić własne nazwy stron witryny (aby było na
jeden temat). 13:03 – 13:33 – publikowanie witryny w Internecie.
Adres opublikowanej witryny wysyłamy do sprawdzenia z
zastosowaniem formularza: