Na stronie przedmiotu "oddziaływanie
mediów na dzieci i młodzież" zostały
umieszczone wszelkie niezbędne materiały do wykładów wraz z
zagadnieniami do kolokwium zaliczeniowego.
Prezentacje zostały uzupełnione o
notatki (także audio) wyjaśniające treść slajdów.
Materiały można uruchomić klikając na miniaturze
pierwszego slajdu.
Wszystkie zagadnienia do testu
zaliczeniowego są zamieszczone na stronie przedmiotu. 1
czerwca o godz. 11.30
będę je omawiał pod kątem pytań testowych. Zainteresowanych
zapraszam na Google Meet (link na Tablicy).
06
01-06-2020
- Slogany
reklamowe - stym. i obserw.
07
01-06-2020 -
Ilościowa analiza tekstów kultury.
Mając na uwadze odpowiednie
przygotowanie do ćwiczeń od drugich zajęć będą realizowane najpierw
wykłady. Terminy zajęć proszę sprawdzać na niniejszej stronie!
Uwaga! Numery
wykładów i laboratoriów są hiperłączami.
Na ćwiczeniach mogą być przeprowadzone
dwie lub trzy wejściówki sprawdzające przygotowanie do zajęć.
Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i
zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej
prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć
laboratoryjnych i strategii marketingowych.
Podanie hasła do materiałów.
Nie stanowi problemu analizowanie
wpływu treści przekazów medialnych na dzieci i młodzież.
Prawdziwym wyzwaniem jest rozumienie w jaki
sposób oddziałuje forma przekazu.
Zagadnienia:
●przekaz
informacji i upoglądowienie,
●media
media dydaktyczne, sytuacje dydaktyczne,
●mass
media multimedia.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
Materiały:
● Upoglądowienie,
media dydaktyczne, multimedia.
Szeroka
definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove
(s.8 do s.21)
● ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy,
procesy uwagi):
● Media
masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:
● Mass
media - literatura:
● W.
Strykowski - media edukacyjne:
● W.
Strykowski - rola mediów edukacyjnych:
Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym:
●Definicje:
Media, media edukacyjne, mass media, multimedia. Multimedia wg D. De
Kerckhove (także na kolejnym wykładzie).
Mass media i multimedia a stymulacja
procesów uwagi.
Zagadnienia:
Stymulacja procesów uwagi w obszarze trzech
form przekazu multimedialnego (obrazowa, symboliczna i czynnościowa).
Materiały:
Stymulacja procesów
uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego. Poniżej prezentacja online zawierająca nagrania audio (plik do
pobrania nie zawiera dodatkowych materiałów). Pod każdym
slajdem umieszczono obszerne notatki:
Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym:
●Procesy
uwagi/ typy uwagi; rozwiązania koncentrujące uwagą na wybranych
treściach przekazu medialnego.
●Sposoby
stymulacji procesów uwagi w obrębie trzech podstawowych form przekazu
medialnego.
●Kompozycja
obrazu (ekranu, interfejsu), a zapamiętywanie przekazu (np. optyczny
punkt centralny.
Słownictwo reklam -
konstruowanie sloganów reklamowych.
Inne formy manipulacji.
Zagadnienia:
1.Konstruowanie
sloganów reklamowych
na podstawie książki D. Dolińskiego Psychologia reklamy:
2.Marketing
szeptany i wirusowy :
prezentacja nieobowiązkowa
(pptx - hasło). Wymagana jest jedynie
znajomość definicji marketingu szeptanego
i wirusowego oraz podanych poniżej
przykładów (jako materiałów, o których rozmawiają - "szepczą"
potencjalni klienci rozpowszechniając (w sposób wirusowy) informacje o
marce lub produkcie.
Marketing szeptany - przykłady:
●Thinkmodo (agencja
zajmująca się wyłącznie marketingiem wirusowym):
kampanie [2]
[11]
[12]
[19].
Czekamy na rozwój
sytuacji. Jeśli nie wrócimy na zajęcia stacjonarne, a nic na
to nie wskazuje, to badawczy aspekt planowanych ćwiczeń
(praca w grupach) zastąpię zadaniami indywidualnymi o
zbliżonym profilu.
Dysk Google jako element
platformy e-learningowej.
Tworzenie oraz publikowanie
ankiet z zastosowaniem narzędzi Dysku Google.
Podział na grupy (zespoły realizujące
projekty).
Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i
zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej
prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć
(publikacja materiałów oraz test zaliczeniowy).
Oddziaływania pozawerbalne w
reklamie oraz w przekazach o charakterze edukacyjnym.
05.05.2020 - wejściówka
(test online)
formy manipulacji w przekazach medialnych. Test będzie
dostępny od godziny 08.00 do 00:00. Zakres materiału to
wybrane fragmenty wykładów dotyczące rozpoznawania form
manipulacji.
Stymulacja uwagi mimowolnej w
przekazach dla dzieci i młodzieży.
Konstruowanie i analiza
przekazów medialnych stymulujących uwagę mimowolną
(skuteczność oddziaływań).
Zadania online (2020):
Proszę zapoznać się z planowanym przebiegiem
eksperymentów mających określić wpływ oddziaływań
stymulujących przetwarzanie mimowolne.
Raczej nie wrócimy na uczelnię, zatem z
eksperymentów w grupach nie zrobimy.
W tej sytuacji proszę odnaleźć w mediach
(prasa, reklama TV, np. YouTube, ewentualnie radio, ale z
radiem może być problem, zatem nie jest to konieczne) trzy
przykłady prezentowanych w poniższym filmie oddziaływań.
Najlepiej w przekazach kierowanych do dzieci i młodzieży.
Każdy przygotowuje zatem dokument (Word lub
LibreOffice), w którym należy scharakteryzować przetwarzanie
mimowolne. Następnie należy zamieścić link do filmu na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane
oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładu trzeciego i siódmego (prezentacje).
Stymulacja uwagi dowolnej w
przekazach dla dzieci i młodzieży.
Konstruowanie i analiza
przekazów medialnych stymulujących uwagę dowolną
(skuteczność oddziaływań).
Zadania (2020):
Na podstawie materiałów z wykładów
poświęconych stymulacji uwagi dowolnej (prezentacje
wykład 3 i 7) proszę przygotować dokument (Word
lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować uwagę
dowolną. Następnie należy zamieścić link do reklamy na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane w nim
oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładów.
Konstruowanie i analiza
przekazów medialnych kształtujących skojarzenia (...) oraz
stosowanie bodźców podprogowych.
Zadania (2020):
Na podstawie materiałów z wykładów
poświęconych oddziaływaniom torującym (prezentacje wykład
3 i 7) oraz analizując
filmy z Dysku Google proszę przygotować dokument
(Word lub LibreOffice), w którym należy scharakteryzować
torowanie. Następnie należy zamieścić link do filmu na
YouTube lub zdjęcie oraz nazwać i opisać zastosowane
oddziaływanie (3 przykłady). W opisach proszę uwzględnić
informacje z wykładów. Proszę pamiętać o oddziaływaniach,
których celem jest uzyskiwanie efektów podobnych, jak w
przypadku stosowania bodźców podprogowych (dynamiczna
akcja odwraca uwagę od małego napisu lub słów lektora)
oraz w wyniku przenoszenia wrażenia (szczególnie w
reklamach skierowanych do dzieci).
Praca podlega
ocenie. Podpisane prace (CW.5 Nazwisko Imię) należy przesłać na
Dysk Google do
01.06.2020!
Konstruowanie sloganów
reklamowych oraz ocena ich skuteczności.
Zadania online (2020):
Proszę zapoznać się z prezentacją poświęconą
konstruowaniu sloganów reklamowych (wykład 6). Proszę
odnaleźć w prasie (samodzielnie wykonana fotografia) lub
pobrać z mediów elektronicznych fotografie trzech reklam
wykorzystujących trzy różne (omówione na wykładzie)
rozwiązania. Fotografie proszę opisać charakteryzując
konkretne rozwiązanie. Jeśli w jednej reklamie zastosowano
kilka rozwiązań proszę je odnaleźć i opisać. Dokument Worda
lub LibreOffice należy podpisać (CW.6 Nazwisko Imię)
i przesłać na Dysk Google do
15.06.2020!
Zadania (2019):
1. W domu. W serwisie YouTube prószę odnaleźć
audycje dla dzieci lub młodzieży, których treść może
promować zachowania konsumenckie lub w inny sposób
kształtować światopogląd lub określone przekonania. Proszę
zdefiniować kilka strategii, które zastosowano mając na
uwadze osiągnięcie tego celu.
2. Proszę przygotować tabelę pozwalającą na
zliczanie poszczególnych stymulacji.
3. Dokonać ilościowej analizy danego przekazu
(metoda ilościowej analiza tekstów kultury) i zaprezentować
wnioski.
1. W prasie/ na stronie internetowej lub w
serwisie YouTube odnaleźć materiały rozrywkowe dla dzieci
lub młodzieży opublikowane przez "znanych nadawców/
wydawców"
2. Określić kryterium analiz (im prostsze tym
lepiej).
3. Przygotować odpowiednią tabelę i dokonać
analiz wraz z wnioskami.
4. Informacje o źródle, analizy i wnioski
przesłać na Dysk Google.
Materiały i
źródła:
●J.
Fiske, Ilościowa analiza tekstów kultury - przykłady:
Warunkiem uzyskania dostępu do testu
jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być
identyczny z podanym prowadzącemu na zajęciach. Każdy student może rozwiązać
test tylko jeden raz!
(2020) - zagadnienia podano pod
każdym wykładem - są oznaczone kolorem błękitnym:
"Treści wymagane na kolokwium
zaliczeniowym".
(2019) Zagadnienia na kolokwium
zaliczeniowe z wykładu to
treść dokumentów, które można pobrać na niniejszej stronie. Dla ułatwienia
dodam, że zazwyczaj pytania układam do treści zaznaczonych
wyróżniającym się kolorem. Kolokwium będzie przeprowadzone w
postaci testu online (większość pytań
zamkniętych) rozwiązywanego w
domu. Na pytania trzeba odpowiedzieć w
czasie 40 minut. O wyznaczonej godzinie test zostanie
wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).
Studia stacjonarne i niestacjonarne:
·
Jerome Bruner – konstruktywizm (koncepcja 3 systemów
reprezentacji); koncepcja człowieka.
·
Związek jej koncepcji z trzema formami przekazu oraz
sposobami stymulacji procesów uwagi.
·
Albert Bandura i jego teoria społecznego uczenia się
(uzasadnienie stosowania filmu i animacji w procesie
nabywania wiedzy proceduralnej).
·
Koncepcja Seymoura Paperta i jej wpływ na rolę i miejsce
komputera w edukacji.
·
Derrick de Kerckhove i jego definicja multimediów (4 filary)
– każdy filar pozytywne i negatywne aspekty w zakresie
oddziaływania na dzieci i młodzież.
·
Multimedia, a nowe preferencje poznawcze dzieci i młodzieży
(„krótkie spojrzenia”; załamanie przerwy między bodźcem a
reakcją; reakcje obronne
i orientujące; cyfrowa demencja; zanik
czytelnictwa; zmniejszająca się zdolność skupiania uwagi).
·
Typy uwagi a formy manipulacji.
·
Okulografia (eyetracking) oraz wykresy utrzymania uwagi
YouTube Analytics jako narzędzia badawcze.
·
Znajomość filmów: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji;
Meandry czytania; Koniec ery druku (a przemiany społeczne);
Neuromarketing (fragmenty).
Studia stacjonarne:
·
Koncepcja Jerome Brunera a Model systemów pamięci Endela
Tulvinga.
·
Media i ludzie: osobowość interfejsu, wielkość interfejsu,
wierność odwzorowania.