Terminy konsultacji .
Katalog przedmiotu
oraz
warunki uzyskania zaliczenia .
Uwaga! Obowiązującym
katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.
Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie
zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami
uzyskania zaliczenia .
21
LOG-SP
TRANSMISJA
m30905756
2 1
LOG-SP
Środa: 15.00 - 16.30
s.345
TERMINY
F
TEMATY
01
20-02-2019
02
27-02-2019
03
06-03-2019
04
13-03-2019
05
20-03-2019
06
27-03-2019
07
03-04-2019
08
10-04-2019
09
17-04-2019
10
08-05-2019
11
15-05-2019
12
22-05-2019
13
29-05-2019
14
05-06-2019
15
12-06-2019
-
Wprowadzenie oraz cel zajęć.
- Ochrona
danych osobowych - systemy zabezpieczeń cz.1.
-
Ochrona danych osobowych - systemy zabezpieczeń cz.2.
- (1)
Ochrona danych -
test (20 min) .
(2) Praca w chmurze - Dokumenty Google.
- Zanik
czytelnictwa -
przyczyny i konsekwencje (wykład).
-
Przyczyny występowania specyficznych trudności w
czytaniu i pisaniu (symptomy i charakterystyka).
Ocena aktywności.
-
Terapia pedagogiczna jako pomoc w przezwyciężaniu
specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
Ocena aktywności.
-
ICT w terapii pedagogicznej.
Ocena aktywności. Zadanie
domowe - opracowanie koncepcji narzędzia
diagnostycznego - w grupach.
- Dysk
Google - tworzenie multimedialnych narzędzi
diagnostycznych - omówienie koncepcji własnych
narzędzi badawczych (praca w grupach).
- Dysk
Google - tworzenie multimedialnych narzędzi
diagnostycznych. Zad. domowe -
opracowanie koncepcji medium dydaktycznego
(terapia).
-
Omówienie koncepcji medium dydaktycznego.
Wprowadzenie do realizacji interaktywnych gier
edukacyjnych (Microsoft PowerPoint).
-
Realizacja programu edukacyjnego (nagrywanie
dźwięku).
-
Realizacja programu edukacyjnego - budowanie
struktury hipertekstowej.
-
Realizacja programu edukacyjnego - tworzenie
elementów interaktywnych.
-
Zaliczenie - ocena prac.
UWAGI:
Numery
laboratoriów (obok dat) są hiperłączami.
Plan UZ
|
Studenci |
Dysk Google |
Zaliczenie | Do
wyboru
|
Oprogramowanie |
Dokumenty Google |
EN Dysleksja |
LABORATORIUM 1
TEMAT:
Wprowadzenie oraz cel zajęć.
Wprowadzenie oraz cel zajęć
Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną
JJ Kursy.
Warunki uzyskania zaliczenia ,
podstawowe treści i zagadnienia, literatura.
Podanie hasła do materiałów.
Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na
potrzeby zajęć laboratoryjnych.
Terminy / pojęcia:
Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i
miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej;
system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne
(bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć
komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu
(Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie
z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna;
arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc);
bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki
multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft
PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne
iSpring; witryny internetowe CMS.
Zapoznanie z
literaturą uzupełniającą.
Zapisy do grup (formularz na Dysku Google).
Proszę pamiętać o podaniu adresu Gmail.
Hasło proszę zachować do końca semestru!
Zadanie:
1. Zalogować się na swój dysk sieciowy Google
Drive.
2. Utworzyć folder i przesłać do niego
pliki.
3. Wykonać udostępnianie folderów (różne
uprawnienia ).
4. Pobrać pliki udostępnione przez osoby z
grupy.
5. Utworzyć dokument tekstowy z zastosowaniem
edytora online (na dysku online oraz pobrać plik).
LABORATORIUM 2
TEMAT:
Ochrona danych osobowych -
systemy zabezpieczeń cz.1
Materiały:
Bezpieczeństwo i ochrona danych:
.
Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na
zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):
O chrona
danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie
danych:
Zagadnienia:
● Zagrożenia.
● Przegląd
dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i
wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive,
Goooge DriveDropbox).
● Udostępnianie
i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia
udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze
kalkulacyjne, ankiety online itd.).
● Antywirusy, zapora sieciowa, aktualizacje.
● Szyfrowanie
danych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:
● Szyfrowanie
NTFS .
● Sprawdzanie
wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver
.
● Szyfrowanie:
-
Szyfrowanie NTFS: wady i zalety oraz niebezpieczeństwa
.
Różnice w zależności od wersji systemu operacyjnego (Pro):
(7:35),
- BitLocker:
(4:00),
- 7-Zip:
,
- AxCrypt:
,
- ZArchiver
(w systemie android):
(3:25),
- WinRar
(uwaga na legalność oprogramowania!)
,
-
Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe:
.
LABORATORIUM 3
TEMAT:
Ochrona danych osobowych -
systemy zabezpieczeń cz.2
Materiały:
Bezpieczeństwo i ochrona danych:
.
Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na
zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):
O chrona
danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie
danych:
Zagadnienia:
● Kradzież danych:
- nieuwaga;
[ Ctrl ] + [ L ];
,
- keyloggery oraz keyloggery
USB (także z opcją Wi-Fi).
- systemy bootujące (jako narzędzia do
kradzieży danych ).
● Wady
i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze
sprzętem komputerowym.
● Odzyskiwanie
i aktualizacja systemu:
.
Obraz partycji:
EaseUS Todo Backup Free .
● Odzyskiwanie
skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".
● Systemy
bootujace s (jako narzędzia do ratowania danych po
awarii systemu).
-
Slax
;
konfiguracja i uruchamianie .
-
Linux Mint .
-
EaseUS Todo Backup Free
(uwaga na dane
pozostawione na partycji C).
● Lokalizacje:
"Moje Dokumenty" oraz "Pulpit"
.
● CDBurnerXP
- darmowy p rogram
do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).
LABORATORIUM 4
TEMAT:
•
Ochrona danych - test (20 min).
•
Praca w chmurze - Dokumenty Google.
TEST
(20 minut)
Instrukcja:
Zalogować się na swoje konto
Google.
Kliknąć na hiperłącze:
Test na podstawie kursu:
.
T E S T I O C H R O N A D A N Y C H:
Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest
wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres
logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na
zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden
raz!
LABORATORIUM 5
TEMAT:
Zanik czytelnictwa - przyczyny
i konsekwencje (wykład).
Zagadnienia:
● Nowy typ odbiorcy
- nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i
„krótkie spojrzenia”).
● Nowe
preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).
● Cyfrowa
demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że
nic nie wiem”).
● P rzykłady
badań własnych.
Materiały i
źródła:
● Teorie:
● Nowa
forma przekazu = nowy odbiorca (wyniki badań własnych):
(Kielce)
● F orma
przekazu = forma manipulacji:
(DBI)
● de
Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania);
Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):
● Fragmenty
filmu: Dzieje pisma (Signs
of the times : the history of writing ), 1996, 48 min;
Czy czytamy jak Chińczycy ?
● Film:
Meandry czytania, 2013, 45 min
[!].
● Film:
Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik
demokracji, wielozadaniowość, skutki)
[!].
LABORATORIUM 6
TEMATY:
•
Przyczyny występowania specyficznych trudności w czytaniu i
pisaniu (symptomy i charakterystyka).
•
Ocena aktywności .
Zagadnienia:
● Cyfrowa
demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że
nic nie wiem”).
Zadania:
● Wskazać
przyczyny występowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
● Zapoznać
się z t erminologią.
● S charakteryzować
specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.
Materiały i
źródła:
● E .
Nowicka,
Media - dysleksja - terapia pedagogiczna.
LABORATORIUM 7
TEMAT:
•
Terapia pedagogiczna jako pomoc w przezwyciężaniu
specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
•
Ocena aktywności .
Zadania:
● Omówić
sposoby przezwyciężania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu .
● Omówić
zaburzenia emocjonalno-motywacyjne u dzieci z dysleksją.
● Scharakteryzować
zajęcia terapeutyczne mające na celu przezwyciężanie specyficznych
trudności w czytaniu i pisaniu.
Materiały i
źródła:
● E .
Nowicka,
Media - dysleksja - terapia pedagogiczna.
LABORATORIUM 8
TEMAT:
•
ICT w terapii pedagogicznej. Ocena aktywności.
•
Zadanie domowe - opracowanie koncepcji
narzędzia diagnostycznego - w grupach.
Zagadnienia:
● Oprogramowanie
edukacyjno-terapeutyczne .
● Zajęcia
terapeutyczne wspierane ICT.
Zadania:
● Znaleźć
opracowania (filmy, materiały promocyjne) na temat dostępnego na rynku
oprogramowania
edukacyjno-terapeutycznego .
● Znaleźć
strony internetowe o charakterze
edukacyjno-terapeutycznym .
● Omówić
atuty poszczególnych rozwiązań
o charakterze
edukacyjno-terapeutycznym .
● Na
kolejne zajęcia opracować koncepcję własnego narzędzia diagnostycznego.
Materiały i
źródła:
● E.
Nowicka,
Media - dysleksja - terapia pedagogiczna.
LABORATORIUM 9
TEMAT:
Dysk Google - tworzenie
multimedialnych narzędzi diagnostycznych - omówienie
koncepcji własnych narzędzi badawczych (praca w grupach).
Film: Tworzenie ankiet i testów
elektronicznych z zastosowaniem Formularzy Google (od 2:16
min ).
VIDEO
Zadania :
● Utworzyć
formularz online - narzędzie diagnostyczne.
● Przygotować witrynę internetową zawierającą
cel oraz opis diagnozy oraz omawiane na
zajęciach komponenty multimedialne.
Należy pamiętać o
hiperłączu do ankiety (quizu) lub umieścić ją bezpośrednio
na stronie.
LABORATORIUM 10
TEMAT:
•
Dysk Google - tworzenie multimedialnych narzędzi
diagnostycznych (publikacja w Internecie).
•
Zadanie domowe - opracowanie
koncepcji medium dydaktycznego (terapia).
Zadanie domowe:
Na kolejne zajęcia proszę przygotować koncepcję własnego medium
edukacyjno-terapeutycznego.
LABORATORIUM 11
TEMAT:
•
Omówienie koncepcji medium
dydaktycznego.
•
Wprowadzenie do realizacji
interaktywnych gier edukacyjnych (Microsoft PowerPoint).
Zagadnienia:
● Wprowadzenie
do realizacji interaktywnych gier edukacyjnych.
● Instrukcja
metodyczna.
● Tworzenie
komponentów multimedialnych.
Zadania :
● Omówić
koncepcję własnego medium.
● Opracować
instrukcję metodyczną.
LABORATORIUM 12
TEMAT:
Realizacja programu
edukacyjnego (tworzenie grafik, nagrywanie dźwięku,
ewentualnie rejestracja filmów).
Zagadnienia:
● Grafika
rastrowa.
● Rejestracja
i obróbka dźwięku.
● Filmy
i animacje.
Zadania :
● Utworzyć
slajdy.
● Utworzyć
komponenty multimedialne .
● Umieścić
na slajdach tekst oraz komponenty multimedialne.
LABORATORIUM 13
TEMAT:
Realizacja programu
edukacyjnego - budowanie struktury hipertekstowej.
Zagadnienia:
● Tworzenie
struktury hipertekstowej.
Zadania :
● Utworzyć
strukturę hipertekstową .
● Zablokować
akcje slajdów w wykonywane w przypadku przypadkowego
kliknięcia myszą lub naciśnięcia przycisku na klawiaturze.
● Utworzyć
interaktywne menu.
LABORATORIUM 14
TEMAT:
Realizacja programu
edukacyjnego - tworzenie elementów interaktywnych.
Zagadnienia:
● Mechanizmy
interaktywne.
Zadania :
● Tworzenie
interakcji na poszczególnych slajdach.
LABORATORIUM 15
TEMAT:
Zaliczenie - ocena prac.
Zadania :
● Zaprezentować
własne
medium edukacyjno-terapeutyczne.
Program przedmiotu opracował dr Jacek
Jędryczkowski