Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

..
 

 TECHNIKI KOMPUTEROWE W DIAGNOZIE I TERAPII dla 2 LOG-SP

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz


Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


               

21 LOG-SP

               

TRANSMISJA

m30905756


21 LOG-SP

Środa: 15.00 - 16.30 s.345

TERMINY   F  

TEMATY

 01  20-02-2019

 02  27-02-2019

 03  06-03-2019

 04  13-03-2019

 05  20-03-2019

 06  27-03-2019

 07  03-04-2019

 08  10-04-2019

 09  17-04-2019

 10  08-05-2019

 11  15-05-2019

 12  22-05-2019

 13  29-05-2019

 14  05-06-2019

 15  12-06-2019

- Wprowadzenie oraz cel zajęć.

- Ochrona danych osobowych - systemy zabezpieczeń cz.1.

- Ochrona danych osobowych - systemy zabezpieczeń cz.2.

- (1) Ochrona danych - test (20 min). (2) Praca w chmurze - Dokumenty Google.

- Zanik czytelnictwa - przyczyny i konsekwencje (wykład).

- Przyczyny występowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu (symptomy i charakterystyka). Ocena aktywności.

- Terapia pedagogiczna jako pomoc w przezwyciężaniu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Ocena aktywności.

- ICT w terapii pedagogicznej. Ocena aktywności. Zadanie domowe - opracowanie koncepcji narzędzia diagnostycznego - w grupach.

- Dysk Google - tworzenie multimedialnych narzędzi diagnostycznych - omówienie koncepcji własnych narzędzi badawczych (praca w grupach).

- Dysk Google - tworzenie multimedialnych narzędzi diagnostycznych. Zad. domowe - opracowanie koncepcji medium dydaktycznego (terapia).

- Omówienie koncepcji medium dydaktycznego. Wprowadzenie do realizacji interaktywnych gier edukacyjnych (Microsoft PowerPoint).

- Realizacja programu edukacyjnego (nagrywanie dźwięku).

- Realizacja programu edukacyjnego - budowanie struktury hipertekstowej.

- Realizacja programu edukacyjnego - tworzenie elementów interaktywnych.

- Zaliczenie - ocena prac.

UWAGI: Numery laboratoriów (obok dat) są hiperłączami.

Plan UZ  | Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Oprogramowanie  | Dokumenty Google | EN Dysleksja |

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Wprowadzenie oraz cel zajęć.

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Terminy / pojęcia:

Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc); bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne iSpring; witryny internetowe CMS.

 

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.


Zapisy do grup (formularz na Dysku Google).

Proszę pamiętać o podaniu adresu Gmail.

Hasło proszę zachować do końca semestru!

 

 

Zadanie:

1. Zalogować się na swój dysk sieciowy Google Drive.

2. Utworzyć folder i przesłać do niego  pliki.

3. Wykonać udostępnianie folderów (różne uprawnienia ).

4. Pobrać pliki udostępnione przez osoby z grupy.

5. Utworzyć dokument tekstowy z zastosowaniem edytora online (na dysku online oraz pobrać plik).

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Ochrona danych osobowych - systemy zabezpieczeń cz.1

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych:  .

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

 

Zagadnienia:

● Zagrożenia.

Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

● Antywirusy, zapora sieciowa, aktualizacje.

 Szyfrowanie danych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Sprawdzanie wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver .

 Szyfrowanie:

- Szyfrowanie NTFS: wady i zalety oraz niebezpieczeństwa . Różnice w zależności od wersji systemu operacyjnego (Pro): (7:35),

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- AxCrypt: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- WinRar (uwaga na legalność oprogramowania!) ,

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Ochrona danych osobowych - systemy zabezpieczeń cz.2

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych:  .

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

 

Zagadnienia:

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

- systemy bootujące (jako narzędzia do kradzieży danych).

 Wady i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

- EaseUS Todo Backup Free (uwaga na dane pozostawione na partycji C).

 Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Ochrona danych - test (20 min).
• Praca w chmurze - Dokumenty Google.

 

TEST (20 minut)

Instrukcja:

Zalogować się na swoje konto Google.

Kliknąć na hiperłącze:

Test na podstawie kursu: .


T E S T  I  O C H R O N A  D A N Y C H:


 

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden raz!

 

Test DEMO   Test zaliczeniowy z wykładu -  stacjonarni   Poprawa testu stacjonarni

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Zanik czytelnictwa - przyczyny i konsekwencje (wykład).

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.

 

Materiały i źródła:

 Teorie:

 Nowa forma przekazu = nowy odbiorca (wyniki badań własnych): (Kielce)

 Forma przekazu = forma manipulacji: (DBI)

 de Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania); Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):

 Fragmenty filmu: Dzieje pisma (Signs of the times : the history of writing), 1996, 48 min; Czy czytamy jak Chińczycy?

 Film: Meandry czytania, 2013, 45 min  [!].

 Film: Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik demokracji, wielozadaniowość, skutki) [!].

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Przyczyny występowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu (symptomy i charakterystyka).
Ocena aktywności.

 

Zagadnienia:

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 

Zadania:

 Wskazać przyczyny występowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

 Zapoznać się z terminologią.

 Scharakteryzować specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.

 

Materiały i źródła:

 E. Nowicka, Media - dysleksja - terapia pedagogiczna.

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Terapia pedagogiczna jako pomoc w przezwyciężaniu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

Ocena aktywności.

 

Zadania:

 Omówić sposoby przezwyciężania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

 Omówić zaburzenia emocjonalno-motywacyjne u dzieci z dysleksją.

 Scharakteryzować zajęcia terapeutyczne mające na celu przezwyciężanie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

 

Materiały i źródła:

 E. Nowicka, Media - dysleksja - terapia pedagogiczna.

LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• ICT w terapii pedagogicznej. Ocena aktywności.

Zadanie domowe - opracowanie koncepcji narzędzia diagnostycznego - w grupach.

Zagadnienia:

 Oprogramowanie edukacyjno-terapeutyczne.

 Zajęcia terapeutyczne wspierane ICT.

 

Zadania:

 Znaleźć opracowania (filmy, materiały promocyjne) na temat dostępnego na rynku oprogramowania edukacyjno-terapeutycznego.

 Znaleźć strony internetowe o charakterze edukacyjno-terapeutycznym.

 Omówić atuty poszczególnych rozwiązań o charakterze edukacyjno-terapeutycznym.

 Na kolejne zajęcia opracować koncepcję własnego narzędzia diagnostycznego.

 

Materiały i źródła:

 E. Nowicka, Media - dysleksja - terapia pedagogiczna.

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Dysk Google - tworzenie multimedialnych narzędzi diagnostycznych - omówienie koncepcji własnych narzędzi badawczych (praca w grupach).

 

Film: Tworzenie ankiet i testów elektronicznych z zastosowaniem Formularzy Google (od 2:16 min).

 

 

Zadania:

 Utworzyć formularz online - narzędzie diagnostyczne.

 Przygotować witrynę internetową zawierającą cel oraz opis diagnozy oraz omawiane na zajęciach komponenty multimedialne.

Należy pamiętać o hiperłączu do ankiety (quizu) lub umieścić ją bezpośrednio na stronie.

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Dysk Google - tworzenie multimedialnych narzędzi diagnostycznych (publikacja w Internecie).
Zadanie domowe - opracowanie koncepcji medium dydaktycznego (terapia).

 

 

 

Zadanie domowe:

Na kolejne zajęcia proszę przygotować koncepcję własnego medium edukacyjno-terapeutycznego.

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Omówienie koncepcji medium dydaktycznego.

Wprowadzenie do realizacji interaktywnych gier edukacyjnych (Microsoft PowerPoint).

Zagadnienia:

 Wprowadzenie do realizacji interaktywnych gier edukacyjnych.

 Instrukcja metodyczna.

 Tworzenie komponentów multimedialnych.

 

Zadania:

 Omówić koncepcję własnego medium.

 Opracować instrukcję metodyczną.

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Realizacja programu edukacyjnego (tworzenie grafik, nagrywanie dźwięku, ewentualnie rejestracja filmów).

Zagadnienia:

 Grafika rastrowa.

 Rejestracja i obróbka dźwięku.

 Filmy i animacje.

 

Zadania:

 Utworzyć slajdy.

 Utworzyć komponenty multimedialne.

 Umieścić na slajdach tekst oraz komponenty multimedialne.

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Realizacja programu edukacyjnego - budowanie struktury hipertekstowej.

Zagadnienia:

 Tworzenie struktury hipertekstowej.

 

Zadania:

 Utworzyć strukturę hipertekstową.

 Zablokować akcje slajdów w wykonywane w przypadku przypadkowego kliknięcia myszą lub naciśnięcia przycisku na klawiaturze.

 Utworzyć interaktywne menu.

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Realizacja programu edukacyjnego - tworzenie elementów interaktywnych.

 

Zagadnienia:

 Mechanizmy interaktywne.

 

Zadania:

 Tworzenie interakcji na poszczególnych slajdach.

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Zaliczenie - ocena prac.

 

Zadania:

 Zaprezentować własne medium edukacyjno-terapeutyczne.

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1