Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

Dysk Google

 

 

 

..
 

ELEKTRONICZNE FORMY WSPOMAGANIA BADAŃ NAUKOWYCH  (2023-2024)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 
 

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


11 RzTS-SD-L1
Pn. DN 11:25-13:00

11 RzTS-SD-L2
Pn. DN 11:35-13:00

11 LOGO-SD
Pn. DP 13:15-14:30

11 RzTS-ND-L1

11 RzTS-ND-L2

11 POWiP-ND

FREKWENCJA  |  PLAN UZ  |  PLAN NIESTACJONARNI

LABORATORIA STUDIA STACJONARNE (czwartek)

WYKŁADY SD (Pn. DP:11:25 -13:00) s.48(A-16)

Pn. DN

Pn. DP

Tematy

Pn DN

Tematy

 01  16.10.2023

 02  13.11.2023

 03  27.11.2023

 04  11.12.2023

 05  08.01.2024

 06  22.01.2024

 07  29.01.2024

 08  02.10.23 - .Rek.

 01  09.10.2023

 02  23.10.2023

 03  06.11.2023

 04  20.11.2023

 05  04.12.2023

 06  18.12.2024

 07  15.01.2024

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe.

- Bezpieczeństwo. Szyfrowanie danych.

- OCR oraz zamiana mowy na tekst.

- Multimedia w pracy badawczej.

- Test i ankieta elektroniczna.

- Ankieta elektroniczna - analiza wyników badań.

- Analiza oraz Prezentacja wyników badań.

 01  09.10.2023

 02  23.10.2023

 03  06.11.2023

 04  20.11.2023

 05  04.12.2023

 06  18.12.2024

 07  15.01.2024

- Wprowadzenie. Teoria i teoretycy cz.1.

- Teoria i teoretycy cz.2. Zagrożenia medialne.

- Fot. cyfrowa. OCR.

- Multimedia teoria i AV.

- Ankiety elektroniczne (e-learning).

- Elektroniczne narzędzia badawcze.

- Kolokwium online

EPiW ND - LABORATORIA

11LOG-ND oraz  11 RzTS-ND

WYKŁADY ND

 01   02   03  - Zaj.1. 07-10-2023

 04   05   06  - Zaj.2. 00-00-2023

 07   08     P  Zaj.3. 00-00-2023

Pozostałe terminy zajęć na studiach niestacjonarnych
nie zostały jeszcze podane w planie UZ.

 01   02   03   - Wykład 1 - 07-10-2023 (13:00-15:15)

 04   05   06   - Wykład 2 - 00-00-2023

 07   08   09   - Wykład 3 - 00-00-2023

 Numery laboratoriów są hiperłączami.

 Na studiach niestacjonarnych terminy są przyporządkowane poszczególnym tematom w sposób orientacyjny.

 Terminy oznaczone żółtym kolorem muszą być zrealizowane wcześniej  ze względu na nieobecność prowadzącego.

Plan UZ  | Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive

WYKŁADY ONLINE

 

 WYKŁAD 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Rola i miejsce narzędzi elektronicznych w badaniach naukowych (wprowadzenie).

 

Wprowadzenie: Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Zagadnienia:

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media. Elektroniczne przyrządy pomiarowe w naukach społecznych. Poznawanie człowieka
   (np. badania ankietowe) z zastosowaniem mediów i poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Zasady bezpieczeństwa (ochrona danych) podczas pisania pracy naukowych - wprowadzenie.

 

Materiały i źródła:

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające (sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość: i

 

WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.1. (63 min). Film na podstawie PREZENTACJI.

 

WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.2. (123 min). Film na podstawie PREZENTACJI.

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści (odsyłający do omówienia koncepcji poszczególnych autorów).

 

WYKŁAD 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca magisterska - bezpieczeństwo i ochrona danych (szyfrowanie danych oraz bezpieczne korzystanie z dysków sieciowych).

 

WYKŁAD WIDEO: Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych (66 min).

Materiał prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji [prezentacja].

 

Materiały dodatkowe:

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające (sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość: i

 

Pliki uzupełniające do wykładu (dla zalogowanych).

WYKŁAD 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Część teoretyczna pracy magisterskiej, a technologia OCR. Systemy antyplagiatowe a forma przypisów.

Pisanie głosowe (dyktowanie tekstu do komputera).

 

Zagadnienia (1):

Technologia OCR (Optical Character Recognition) oraz dyktowanie tekstu do komputera.

 Filmy należy oglądać na pełnym ekranie w rozdzielczości Full HD (1080p). Zmiana ustawień w prawym dolnym rogu odtwarzacza YouTube.
 

Film (2022) Technologia OCR w Dokumentach Google (7:34)

Film (2023) Jak uruchomić OCR w Windows?
Microsoft Power Toys i Ekstraktor tekstu (1:20)

Film (2023) Jak kopiować tekst zabezpieczonego dokumentu PDF (2:58)

Film (2023) Zamiana mowy ma tekst w w systemie Windows 10 i 11 (6:33)

Film (2023) Jak korzystać z dyktafonu w Wordzie 365 (2:51)

 

 

 

Technologia OCR - rozwiązania komercyjne oraz alternatywne sposoby postępowania z plikami PDF.

 

Film 01a

01a. Rozpoznawanie skanowanego tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (4:17).

Film 01b

01b. Uproszczony proces skanowania tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (1:54).

Film 02

02. OCR - rozpoznawanie tekstu z plików graficznych, np. fotografii (3:16).

Film 03

03. Postępowanie z dokumentami PDF zabezpieczonymi znakiem wodnym  (1:56).

Film 04

04. Witryny odblokowujące zabezpieczone pliki PDF (1:03).

Film 05a

05a. OCR - rozpoznawanie tekstu uzyskanego z zastosowaniem opcji PrintScreen (2:58).

Film 05b

 05b. OCR w trybie online - rozpoznawanie sfotografowanego tekstu (1:21).

Film 06

06. Calibre - odkodowywanie zabezpieczonych plików PDF i konwersja do formatu DOCX (1:35).

Film 07

07. Naprawa dużych partii tekstu rozpoznanych z zastosowaniem prostych narzędzi OCR (5:22).

08. Smartfon z systemem android jako skaner OCR. Aplikacja Text Skanner Android (1:47).

Speech Recognition - pisanie głosem:

 SpeechTexter

 Dictation.io

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.

Windows 11 - skrót uruchamiający pisanie głosowe: [Symbol Windows] + [H]


Zagadnienia (2):

 Systemy antyplagiatowe, a interpretacja przypisów dolnych (!).

● Analiza raportu antyplagiatowego.

 Akapity, a zasięg działania przypisów (!!!).

 System harwardzki.

(Harvard Referencing System), zwany potocznie „autor-data”, to sposób cytowania źródeł bezpośrednio w treści akapitu przez umieszczenie w nawiasie skrótowego wskazania do cytowanej publikacji (nazwisko autora, rok publikacji, numer strony). - źródło.

 Skanery i statywy (e*w*n).

 Obróbka fotografii i OCR online (Materiały prowadzącego HD).

 Naprawa tekstu rozpoznanego z zastosowaniem prostych narzędzi OCR.

 Abbyy FineReader (7 dni /100stron A4 za darmo).

WYKŁAD 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna w pracy naukowej.

 

Wywiad w badaniach pedagogicznych. Obróbka dźwięku - sprzęt i oprogramowanie

 Analogowy i cyfrowy zapis dźwięku (materiał wymaga Google Chrome z rozszerzeniem Flash Player Emulator 2023 pobranym z Chrome Web Store).

 Smartfon jako dyktafon (przegląd oprogramowania).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Komputer jako sprzęt do nagrywania (ustawienia Windows / StereoMix).

 Microsoft Word 365 i transkrypcja wywiadu (film od 1:17)

 Konwersja między formatami audio.

 Odszumianie nagrań audio oraz ich wzmacnianie.

 Wycinanie ciszy oraz redukcja hałasu lub zakłóceń.

Film (2023) Audacity - edytowanie plików M4A
(nagrania ze smartfonów)
(2:13)

Film (2023) Audacity – odszumianie i korekta nagrań.
Wstępne opracowanie nagranego wywiadu(6:29)

 

Fotografia cyfrowa (i grafika) w pracy magisterskiej

Film: Fotografia cyfrowa (48:04)

 Sfilmowana prezentacja

 Smartfon jako aparat fotograficzny (podstawowe ustawienia).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Grafika wektorowa, a grafika rastrowa.

 Pliki graficzne tabela PDF.

 Podstawowa obróbka plików graficznych.

- konwersja,

- przycinanie,

- zmiana rozmiaru,

- obracanie,

- korekty,

- dodawanie elementów graficznych,

 

Film: FastStone - jak obrabiać zdjęcia i pliki graficzne (9:12)

 

Zrzuty ekranowe

 Zrzuty ekranowe: [Print Scrn], [Alt] + [Print Scrn], [Win] + [Print Scrn], [Win] + [Shift] + [S].

 Windows 11 - nowe ustawienia zrzutów ekranowych.

Film: Zrzuty ekranowe (3:40)

 

Metadane

 Film: Metadane plików, co można z nich odczytać i jakie usuwać (2:15). Materiał już omawiany (laboratorium 2).

 Metadane w fotografii dokumentującej, np. teren badań, a ochrona danych osobowych (!) [Przykład]

 Wstawianie fotografii do dokumentów Worda (wstawianie, a nie wklejanie - wyjaśnienie).

 

Film jako forma gromadzenia materiału badawczego (np. analiza tekstów kultury)

 Smartfon jako kamera wideo (przegląd oprogramowania).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Tunery DVBT.

 Telewizja satelitarna.

 Wideo grabber HDMI.

 Podstawowe informacje o plikach wideo.

 Podstawowa obróbka plików wideo:

- konwersja,

- przycinanie,

- montaż.

 

Obcojęzyczne źródła informacji a elektroniczne narzędzia tłumaczące

 Tłumaczenie dokumentów:

- Google Translator,

- DeepL

- Opcja tłumaczenia stron: Google Chrome, Microsoft Edge lub Mozilla Firefox,

- Chat GPT (zintegrowany z przeglądarką Edge oraz z Windows 11),

- Google Bard,

- tłumacz w systemie Android (także OCR),

- dyktowanie do Google,

- odczytywanie tekstu pisanego, w tym ebooków (film).

WYKŁAD 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Problem badawczy, a przebieg i organizacja badań.

Kwestionariusz ankiety elektronicznej jako narzędzie badawcze.

Przetwarzanie i interpretacja odpowiedzi respondentów.

Opracowanie i prezentacja wyników badań.

 

Wykład piąty to zajęcia e-learningowe. Nie przychodzą Państwo na wykład tylko w domu zapoznają się z treścią zamieszczonych poniżej filmów. Do ich oglądania zalecam monitor panoramiczny najlepiej Full HD. Filmy są wyświetlane z zastosowaniem odtwarzacza YouTube, w którym trzeba wybrać najlepszą jakość. Konieczne są także głośniki. Po zapoznaniu się z filmami proszę wykonać zadanie, którego treść jest zamieszczona obok miniatury filmu piątego.

 

   
   


REJESTRACJA
ADRESÓW ANKIET ELEKTRONICZNYCH
 (TYLKO DLA ZALOGOWANYCH STUDENTÓW UZ)
 

Zadanie domowe (wszystko zostało dokładnie wyjaśnione w zamieszczonym powyżej filmie instruktażowym):

Termin realizacji:  studia stacjonarne do 06.12.2020;  studia niestacjonarne do 30.12.2020.

1. Opracować problem główny (zależnościowy) i odpowiadające mu problemy szczegółowe (zapisane w pliku DOCX lub ODT). Do podanych problemów ułożyć

 minimum 5 pytań (wybór jednokrotny i wielokrotny) oraz jedno pytanie weryfikujące przynależność respondentów do zakładanej próby badawczej.

2. Przesłać adresy własnych ankiet z zastosowaniem formularza: ADRESY ANKIET ELEKTRONICZNYCH (ankieta musi być wypełniona minimum 30 razy).

3. Zgodnie z instrukcją pobrać plik Excela (XLSX lub ODS) z odpowiedziami udzielonymi w ankiecie.

4. Utworzyć folder o nazwie Nazwisko_Imię i umieścić w nim pliki DOCX lub ODT oraz XLSX lub ODS.

5. Folder Nazwisko_Imię skompresować (wg instrukcji) programem 7zip. Uzyskany w ten sposób plik Nazwisko_Imię.7z przesłać na Dysk Google do folderu

 Zadanie domowe ANKIETY.

WYKŁAD 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Forma ankiety elektronicznej (interfejs), a uwarunkowania psychologiczne.

Analiza tekstów kultury w przestrzeni komunikacji zapośredniczonej (wirtualnej).

Badania z zakresu nauk społecznych z zastosowaniem technologii eye tracking (okulografia) oraz narzędzi YouTube Analytics.

Prezentacja wyników badań.

 

1. Forma ankiety elektronicznej (interfejs), a uwarunkowania psychologiczne

 

Zagadnienia:

 Indywidualizacja i personalizacja, a forma ankiety elektronicznej.

- możliwości poznawcze,

- preferencje poznawcze,

- procesy uwagi.

 

● Wielkość i wierność odwzorowania,

 dobór lektora – osobowość interfejsu,

 kolorystyka interfejsu,

 przypominanie i rozpoznawanie a zadania otwarte i zamknięte (testy i ankiety),

 typy zadań testowych (także ankietowych).

 

Materiały:

 Metoda obserwacji i elektroniczne narzędzia badawcze (PDF).

 Osobowość interfejsu (hasło na zajęciach: E*I).

 Interfejs - wierność odwzorowania (hasło na zajęciach: E*I).

 Komputerowa forma ewaluacji osiągnięć uczących się (hasło na zajęciach: E*I).

 Zadania w testach i ankietach elektronicznych.

 Kurs: tworzenie elektronicznych testów i ankiet.

Uwaga! Powyższe materiały są skompresowane. Do ich wypakowania jest potrzebny program 7-Zip (hasło na zajęciach: E*I)..

 

2. Analiza tekstów kultury w przestrzeni komunikacji zapośredniczonej (wirtualnej)

 

 

- T. Goban-Klas - Analiza treści  (hasło na zajęciach: efw**).
- J. 
Fiske - Analiza treści (hasło na zajęciach: efw**).


Film: Ilościowa analiza tekstów kultury (09:15)

 

3. Badania z zakresu nauk społecznych z zastosowaniem technologii eye tracking (okulografia) oraz narzędzi YouTube Analytics.

 

Film: Przykłady badań (obserwacji) realizowanych z zastosowaniem raportów YouTube Analytics (20:20)

 

 Możliwości i przykłady badań: .

 

4. Prezentacja wyników badań

 

● Excel - podstawy (przypomnienie) lub OpenCalk .

● Excel - wykresy.

● Ankiety Google - wykresy.

● Statystyczna weryfikacja hipotez badawczych, a wizualizacja wyników badań .

WYKŁAD 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Przegląd edytorów tekstu oraz wstępne formatowanie pracy magisterskiej (zgodnie z wymogami).

 

Darmowe edytory tekstu:

 Microsoft Word Online (na dysku OneDrive).

 WPS Office Writer.

 LibreOffice Writer.

 Apache OpenOffice Writer.

 

Film: LibreOffice – darmowy pakiet biurowy (1:49)

Film: Jak korzystać z darmowych pakietów biurowych w chmurze? Microsoft i Google (8:56)

 

Zagadnienia:

 Edytory tekstu Word 2003 i 2016 , OpenOffice, LibreOffice , WPS Office, Word na One Drive, Dokumenty Google.

 Podstawowe założenia ergonomii, a dostosowanie i indywidualizacja interfejsu edytora tekstu.

 Formatowanie pracy magisterskiej zgodnie z wymogami

- akapity,

- marginesy,

- czcionka,

- odstęp między wierszami,

- wcięcie pierwszego wiersza,

- tytuły rozdziałów i podrozdziałów.

- numeracja rozdziałów i podrozdziałów.

- numeracja (styl) tabel i rysunków,

- podpisywanie tabel i rysunków (miejsce i brak kropek),

- sposób wypunktowania i numerowania,

- wstęp i zakończenie (miękki enter i twarda spacja) .

WYKŁAD 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Podsumowanie i omówienie zagadnień na kolokwium zaliczeniowe.

 

Na ósmych laboratoriach: kolokwium z wykładu w pracowni komputerowej lub w domu w trybie online.

Ewentualnie: dodatkowe konsultacje oraz ocena zaległych prac.

Kolokwium z wykładu odbędzie się w trybie online (w domu) - termin do uzgodnienia.

 

Zagadnienia do kolokwium (test online).


LABORATORIA

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

ICT w badaniach naukowych - wprowadzenie.

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

 Zapoznanie ze stroną przedmiotu oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

 Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

 Informacja o konieczności korzystania z uczelnianych Gmail.

 Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 PODSTAWY TI - nadrabianie zaległości i braków.

 

Zagadnienia:

 Bezpieczeństwo i ochrona danych - wstęp.
 Bezpieczne korzystanie z przeglądarki internetowej.

 

Zadania:

 Potwierdzenie znajomości warunków uzyskania zaliczenia.

 Deklaracja RODO - zgoda (lub jej brak) na dostęp do ocen drogą online.

 Testowanie mechanizmów Classroomu i autorskich rozwiązań prowadzącego.

 

Materiały

Film: EFWBN - warunki uzyskania zaliczenia (1:00:22)

Film: Jak sprawnie i bezpiecznie korzystać z przeglądarki internetowej. Tryb prywatny, ustawienia i skróty (9:42)

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca magisterska - bezpieczeństwo i ochrona danych (szyfrowanie danych oraz bezpieczne korzystanie z dysków sieciowych).

 

Zagadnienia:

 Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

 Szyfrowanie prac naukowych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 

Materiały:

 Bezpieczeństwo i ochrona danych:  (tylko punkt 5).

 Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej .

 Bezpieczeństwo i ochrona danych. Bezpieczeństwo systemu operacyjnego oraz szyfrowanie danych:

Film: Jak zadbać o dysk systemowy SSD/M.2? (4:27)

 

 

Film: Kopia danych na dysku OneDrive (3:00)

Film: Dyski sieciowe i szyfrowanie - całe zajęcia (46:58)
Tu oglądamy tylko fragment o Dysku Google (od 8:52)

Film: Szyfrowanie dokumentów w pakietach biurowych (3:29)

Film: 7Zip. Jak szyfrować pliki i foldery (2:58)

Film: FastStone – dane GPS zdjęć oraz ich usuwanie (3:28)

Film: Metadane plików, co można z nich odczytać i jakie usuwać (2:16)

 

Zadanie:

Utwórz folder o nazwie Zaj2_Nazwisko i umieść w nim dokumenty Worda i LibreOffice Writera oraz 2 fotografie pobrane z Internetu. Dokumenty tekstowe zaszyfruj korzystając z mechanizmów dostępnych w edytorze tekstu. Cały folder zaszyfruj korzystając z programu 7zip (hasło: 123). Zaszyfrowany folder skopiuj na Dysk Google.

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Technologia OCR, a szybkie gromadzenie cytatów w pracy magisterskiej.

Systemy antyplagiatowe, a forma przypisów - system harwardzki.

 

Film: Technologia OCR - przebieg i organizacja zajęć (58:16)

Film nie zawiera nowych rozwiązań OCR dostępnych w Dokumentach Google - proszę dodatkowo zapoznać się z materiałem z wykładu 3.

 

Zadanie 1 [na podstawie WYKŁADU 3]

1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu: Foto1.7z.

2. Dokonaj rozpoznania OCR z zastosowaniem Dokumentów Google.

3. Sformatuj tekst: kolor; czcionka; rozmiar czcionki; interlinia; justowanie oraz popraw ewentualne błędy (usuń symbole przenoszenia do kolejnej linijki).

4. Dokument pobierz z rozszerzeniem Worda (DOCX).

5. Plik Worda nazwij zadanie1.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko_Imię (własne dane).


Zadanie 2 [na podstawie WYKŁADU 3]

1. Pobierz wskazany Artykuł_1. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

2. Usuń kodowanie korzystając z Dokumentów Google.

3. Uzyskany plik DOCX nazwij: zadanie2.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko_Imię.


Zadanie 3 [na podstawie WYKŁADU 3]

1. Korzystając z narzędzi do  pisania głosem (Dokumenty Google lub strona SpeechTexter - otwarta w przeglądarce Google Chrome) podyktuj przynajmniej trzy linijki tekstu.

2. Uzyskany tekst zapisz jako dokument Worda o nazwie: zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko_Imię.

3. Folder Zaj3_Nazwisko_Imię skompresuj programem 7-Zip BEZ HASŁA.

4. Uzyskany plik  Zaj3_Nazwisko_Imię.7z przenieś na Dysk Google.

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna w pracy naukowej.

Wywiad w badaniach pedagogicznych. Obróbka dźwięku - sprzęt i oprogramowanie.

 

Film: Multimedia w badaniach społecznych (1:15:26)

 

Zadanie 1

Edycja plików M4A i odszumianie - dwie instrukcje wideo z wykładu czwartego.

 

 Pobierz plik audio w formacie m4a (ciche i zaszumione nagranie ze smartfonu) Spakowana wersja pliku: zip
   Uwaga!
Chcąc pobrać plik audio bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako... 

 Plik przeciągnij do programu Audacity. Jeśli będzie brakowało kodeków zaloguj się na Dysk Google i pobierz je tutaj (hasło do wypakowania: e*w*n).

 Usuń szum (jeśli będzie to konieczne nawet dwukrotnie).

 Zwiększ głośność nagrania (jeśli w nagraniu jeden hałas uniemożliwia zwiększenie głośności trzeba "zezwolić na obcinanie").

 Plik eksportuj do formatu MP3.

 Plik zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Audio.mp3.

 

Zadanie 2

Pobierz fotografię dokonaj korekt i przekształceń zgodnie z instrukcjami prowadzącego.

 Plik zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Foto.jpg.

Fotografię osadź w dokumencie Worda (wstawiaj, a nie wklejaj!).

W edytorze tekstu przytnij fotografię i ustaw dla niej skalę szarości.

 Plik zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Foto.docx

 

Zadanie 3

Zgodnie z instrukcjami prowadzącego pobierz film z serwisu YouTube.

 Wyodrębnij dźwięk z filmu.

 Pliku audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne rozmiary.

   Zadanie będzie sprawdzane na zajęciach.

 

Folder Zaj4_Nazwisko proszę skompresować z zastosowaniem aplikacji 7-Zip (bez hasła - na folderze klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy:

7-Zip / Dodaj do "Zaj4_Nazwisko.7z". Skompresowany folder proszę przesłać na Dysk Google.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Testy i ankiety elektroniczne. Omówienie ankiet przygotowanych w domu.

Wstępna analiza wyników.

 

Ze względu na fakt, iż część studentów omawiane zagadnienia dotyczące przygotowania danych ankietowych do analizy statystycznej miała na zajęciach
z przedmiotu "komputer w badaniach społecznych", materiał na laboratoriach będzie dobierany odrębnie dla każdej grupy.

Film (2023): Jak analizować dane ankietowe?
LibreOffice Calc - funkcja LICZ.JEŻELI na trzy sposoby
. (9:57)

Film (2023) Jak analizować dane ankietowe?
LibreOffice Calc - filtrowanie oraz tabele przestawne.
(6:51)

Film (2023) Microsoft Excel - analiza danych ankietowych
z zastosowaniem tabel przestawnych (
3:00)

 

Pliki do ćwiczeń (na podstawie filmów).

 

Zagadnienia:

 Wyniki badań ankietowych - przygotowanie do analizy statystycznej.

● Automatyczne eliminowanie ankiet respondentów niespełniających kryteriów przynależności do próby badawczej.

● Adaptacja formuł arkusza kalkulacyjnego pozwalająca na zamianę odpowiedzi tekstowych na postać liczbową.

 

Film: Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1. (58:32)

 

Zadania (na podstawie powyższego materiału wideo):

 Dokonać transformacji odpowiedzi tekstowych do postaci liczbowej.

 Pliki do zadań w Classroomie

 

Materiały uzupełniające:

● Pliki do ćwiczeń (na podstawie filmów) 2023-24.

● Excel i Calc podstawy (przypomnienie), cz.1: , cz.2:

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Analiza wyników badań powadzonych z zastosowaniem Ankiet Google (kontynuacja).

 

Zagadnienia:

● Adaptacja formuł arkusza kalkulacyjnego pozwalająca na zamianę odpowiedzi tekstowych na postać liczbową.

 

Zadania (kontynuacja):

● Przyporządkować odpowiedziom w formie tekstowej formuły zamieniające tekst na odpowiednie liczby (wg instrukcji wideo - lab.5).

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Analiza oraz prezentacja wyników badań.

 

Zagadnienia:

● Filtrowanie.

● Tworzenie tabel, obliczenia procentowe.

● Wizualizacja wyników badań.

● Gromadzenie danych odpowiadających poszczególnym hipotezom.

 

Film: Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2. (1:12:03)

 

Zadania:

● W Classroomie Pobrać odpowiedni skoroszyt Excela lub Calca.

● Dokonać wnioskowania (procenty) na temat badanej populacji.

● Przygotować dane do analizy statystycznej (weryfikacji hipotez badawczych).

● Wykonać zestawienia tabelaryczne oraz wykresy do wszystkich hipotez.

● Zmienić nazwę pliku XLSX na Analiza2_Nazwisko.xlsx i przesłać na Dysk Google.

 

Materiały uzupełniające:

● Pliki do ćwiczeń (na podstawie filmów) 2023-24.

● Statystyczna weryfikacja hipotez:

LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Wstępne formatowanie pracy magisterskiej (zgodnie z wymogami) - E-LEARNING (samodzielne przygotowanie do testu)

 

Zadanie:

● Ze strony wydziału należy pobrać wzór pierwszej strony pracy magisterskiej.

● Na podstawie udostępnionego tu dokumentu Worda przygotować koncepcję własnej pracy magisterskiej (temat nie musi być prawdziwy).

● Oba dokumenty należy scalić i sformatować zgodni z poniższą instrukcją wideo.

● Proszę pamiętać, aby na pierwszej stronie umieścić dane autora, tytuł oraz datę.

● W dokumencie nie trzeba zamieszczać przypisów, rysunków, wykresów ani tabel.

● Do oceny przesyłamy dokument z marginesami lustrzanymi.

● Gotowy plik należy nazwać: Zaj8_Nazwisko.docx oraz przesłać na Dysk Google.

Film: Formatowanie pracy magisterskiej (30:23)

 

Zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Film: Inne sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12)

 

Film: Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10) - uzupełnienie powyższego filmu.

 

PROPOZYCJE TEMATÓW DO WYBORU (na wykład)

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

 

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film (2020): Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego (7:05).

Materiał prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu. Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Uwaga! Prezentowana strona biblioteki uległa zmianie, podobnie jak jej adres. Zmianie uległ także interfejs przeglądarek internetowych i współpracującego z nimi systemu operacyjnego Windows. Ogólna zasada nie uległa zmianie, jednak materiał wideo wymaga aktualizacji.

● Strategie zaawansowanego wyszukiwania informacji.


 

● Sieciowe ankiety elektroniczne opracowywane z zastosowaniem arkuszy Excela.

- algorytmy w testach elektronicznych .

- automatyczne gromadzenie i interpretowanie danych z wielu arkuszy.

 

:

 Strona internetowa na Dysku Google (w 10 minut) jako sposób rozpowszechniania ankiet elektronicznych (lub testów) oraz innych materiałów dydaktycznych.

 Free QuizMaker - tworzenie ankiet i quizów dostępnych w trybie online przykład (wersja komercyjna).

QuizMaker (wersja komercyjna) - prezentacja: .

 iSpring Free - konwersja prezentacji PowerPoint do formatów Flash i HTML5.

 iSpring (wersja komercyjna) .


 

● Własna strona internetowa jako narzędzie do gromadzenia materiału badawczego oraz prezentowania wyników badań:

- zdobywanie adresu własnej strony WWW - darmowy hosting miasto.interia.pl: ,

- własna strona internetowa w 10 minut - Weebly.com - kreator witryn oraz własny adres - bez reklam: .

- ankiety Google na stronie internetowej; formularze rejestracyjne oraz foldery udostępnione.

 

● Obserwacja uczestnicząca w trybie online - sprzęt i oprogramowanie.

● Analiza tekstów kultury - nagrywanie konwersja i analiza materiału wideo.

● Internetowa platforma wymiany badanych wytworów (rysunków, wypracowań, nagrań audio i wideo).

q1


 K O L O K W I U M :


Informacje w Classroomach  

 

Na teście zaliczeniowym wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów, kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie (w praktyce omówię z Państwem wszystkie pytania ). Test online należy rozwiązać w domu (20 pytań  zamkniętych) w czasie 45 minut. Test rozpocznie się i zakończy o wyznaczonej godzinie. Rozpoczętego testu nie można przerwać (każdy ma tylko jedno podejście). Po rozwiązaniu testu na samym jego dole należy nacisnąć przycisk prześlij.

 

  


Z A G A D N I E N I A  NA  K O L O K W I U M   Z A L I C Z E N I O W E   Z   W Y K Ł A D U:


Na kolokwium zaliczeniowym wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów, kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie. Kolokwium będzie przeprowadzone w postaci testu online  rozwiązywanego w domu (20 pytań  zamkniętych). Na pytania trzeba odpowiedzieć w czasie 45 minut.

O wyznaczonej godzinie test zostanie wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).

 

Zagadnienia:

● sposoby i narzędzia do szyfrowania (film od 18:11 lub kurs)

● dyski sieciowe jako bezpieczne miejsca do przechowywania plików (film do 18:11 lub kurs na dole strony),

● technologia OCR (kurs - zbiór krótkich filmów część zagadnień omawia także film z laboratoriów),

● multimedia (pliki graficzne [PDF], wywiad audio i naprawa dźwięku, metoda badawcza, w której analizuje się przekazy medialne, np. filmy i reklamy art.1* i art.2*),

● elektroniczne narzędzia badawcze (Google Analytics, YouTube Analytics, okulografia czyli eye tracking) PDF,

● wszystkie prawidłowe stwierdzenia dotyczące problemu zależnościowego w pracy magisterskiej (film 1 i film 2 od 0:00:00 do 0:02:15),

● tworzenie ankiet (jakie pytania, aby respondent nie porzucał odpowiedzi; wymogi dotyczące “ważności” ankiety, np. udzielenie wszystkich pytań):

  film od 7:20 do 18:18, film od 42:52 do 58:32),

Zagadnienia z teorii (tylko wiadomości z prezentacji i filmów):

● Film: "Teorie cz.1".

● Film: "Teorie cz.2".

● Film: Niejawne zagrożenia medialne.

● Prezentacja (pod slajdami tekst, ale na filmach jest to lepiej i szerzej wyjaśnione).

Znajomość nazwisk i poglądów i terminów:

● Iwan Pawłow, John Watson, Burrhus Frederic Skinner, Albert Bandura, Jerome Bruner (duży schemat w prezentacji i na filmie), Seymour Papert,

Derrick de Kerckhove,

● behawioryzm. konstruktywizm. nauczanie programowane. nauczanie problemowe i podające (różnice). zasada poglądowości,

technologia kształcenia. multimedia. cyfrowa demencja. pokolenie kopiuj-wklej (przyczyny),

● negatywne skutki oddziaływania multimediów na dzieci, a w późniejszym wieku na dorosłych (wg wykładu wideo),

● nowe preferencje poznawcze młodych internautów.

----------------------------------

* Hasło do plików: ef**n

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1