Rola i miejsce narzędzi elektronicznych w
badaniach naukowych (wprowadzenie).
Wprowadzenie:Warunki
uzyskania
zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura.
Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć
laboratoryjnych.
Zagadnienia:
●Człowiek
w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media. Elektroniczne
przyrządy pomiarowe w naukach społecznych. Poznawanie człowieka
(np. badania ankietowe) z zastosowaniem mediów i poprzez media.
●Systemy
reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów
medialnych.
●Technologia
informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości
współczesnych masmediów.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
●Zasady
bezpieczeństwa (ochrona danych) podczas pisania pracy naukowych -
wprowadzenie.
Materiały i
źródła:
●Teorie:
poniżej prezentacja online zawierająca nagrania audio z wykładu. Pod każdym
slajdem umieszczono obszerne notatki:
● Jędryczkowski
J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):
● Jędryczkowski
J. (2010) Rola i miejsce
komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:
●Film: Mowa ciała klucz do
ludzkich emocji:
●Slajdy
uzupełniające (sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a
multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość:
i
Koncepcje człowieka a rola i miejsce
nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.1.
Koncepcje człowieka a rola i miejsce
nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.2 - uzupełniona.
Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem
zamieszczono interaktywny spis treści.
Niejawne zagrożenia medialne. Forma
przekazu jako źródło zagrożeń medialnych.
Materiał prezentuje najbardziej
destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego
dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się
proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie
maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli.
Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności
czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej
demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.
(Harvard Referencing
System), zwany potocznie „autor-data”, to sposób cytowania
źródeł bezpośrednio w treści akapitu przez umieszczenie w
nawiasie skrótowego wskazania do cytowanej publikacji
(nazwisko autora, rok publikacji, numer strony). -
źródło.
•
Problem badawczy, a przebieg i organizacja badań.
•
Kwestionariusz ankiety elektronicznej jako narzędzie
badawcze.
•
Przetwarzanie i interpretacja odpowiedzi respondentów.
•
Opracowanie i prezentacja wyników badań.
Wykład piąty to zajęcia e-learningowe. Nie
przychodzą Państwo na wykład tylko w domu zapoznają się z
treścią zamieszczonych poniżej filmów. Do ich oglądania
zalecam monitor panoramiczny najlepiej Full HD. Filmy są
wyświetlane z zastosowaniem odtwarzacza YouTube, w którym
trzeba wybrać najlepszą jakość. Konieczne są także głośniki.
Po zapoznaniu się z filmami proszę wykonać zadanie, którego
treść jest zamieszczona obok miniatury filmu piątego.
●Film
zawierający treści dotyczące szyfrowania. Państwa interesuje
tylko szyfrowanie dokumentów biurowych oraz folderów
zawierających różnorodne pliki.
Film
oglądamy od 1:01:12 (sam się tak uruchomi).
Zadanie 1
1.
Wypróbuj działanie narzędzi do pisania głosem (Speech Recognition).
Podyktowany tekst wklej do dokumentu Worda i LibreOffice
Writera.
Utwórz folder o nazwie Zaj2_Nazwisko i umieść w nim dokumenty
Worda i LibreOffice Writera
oraz 2 fotografie pobrane z Internetu. Folder zaszyfruj
korzystając z programu 7zip (hasło: 123).
Zaszyfrowany folder skopiuj na
Dysk Google.
•
Technologia OCR, a
szybkie gromadzenie cytatów w pracy magisterskiej.
•
Systemy antyplagiatowe, a
forma przypisów - system harwardzki.
Technologia OCR - przebieg i organizacja
zajęć (materiał wideo).
Zadanie
1
1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu:
Foto1.7z.
Korzystając z programu FastStone:
●obrócić
ją o 90 stopni,
●przytnij
pomijając zbędne fragmenty.
● korzystając z opcji "Dopasuj kolory" ustaw:
a. jaskrawość ~ 95,
b. kontrast - bez zmian,
c. gamma ~ 0,41,
●
przed zapisaniem pliku wybierz "Skala szarości".
2. Dokonaj rozpoznania
OCR z zastosowaniem mechanizmu zawartego na stronie:
www.newocr.com .
Uwaga!
Jeśli wiele osób wyśle z jednej sali identyczny
plik, to strona może przestać odpowiadać. Proszę zwrócić
uwagę, czy nie pojawi się wówczas prośba o potwierdzenie, że
"nie jestem robotem".
W przypadku problemów
podobny efekt można uzyskać korzystając z darmowego programu
OCR:
FreeOCR.net 5.4.1 strona producenta
www.freeocr.net.
3. Uzyskany tekst skopiuj
i wklej do Worda. Uwaga! Tekst
wklejamy korzystając z opcji: Wklej specjalnie /
Tekst niesformatowany.
4. Korzystając z opcji
Znajdź / Zamień, napraw tekst. W tym celu skorzystaj z
instrukcji.
5. Plik Worda nazwij
zadanie1.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie:
Zaj3_Nazwisko (własne nazwisko).
Zadanie 2
1. Pobierz wskazany
Artykuł_1.
Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na
hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako...
Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu
ani drukować).
2. Usuń kodowanie
korzystając ze mechanizmu
online. Uwaga! Nigdy nie
postępuj tak z plikami chronionymi znakiem wodnym.
3. Otwórz (korzystając z
aplikacji Adobe Reader) plik PDF. Zaznacz i skopiuj cały
tekst ze strony 3.
Zaznaczony tekst wklej zachowując formatowanie do pustego
dokumentu Worda i zapisz.
4. Uzyskany plik DOCX
nazwij:
zadanie2.docx i umieść we własnym folderze o nazwie:
Zaj3_Nazwisko.
Zadanie 3
1. Pobierz
Artykuł_2.
Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na
hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako...
Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu
ani drukować).
2. Uruchom program
Calibre. Jeśli nie jest zainstalowany (lub instalacja
nie jest możliwa) pobierz wersję Calibre, która nie wymaga
instalacji:
(hasło: e*w*n). Jeśli jest
aktywny antywirus, np. Comodo może być konieczne (przy
wersji portable) czasowe wyłączenie "piaskownicy".
●jeśli
w środkowym polu są widoczne jakieś dokumenty - zaznacz je i
skasuj.
●wciągnij
plik PDF do środkowego pola Calibre,
●
zaznacz wciągnięty artykuł i
naciśnij przycisk: Konwertuj książki,
● w otwartym okienku (na
górze po prawej stronie) wybierz format wyjściowy:
DOCX,
● na dole kliknij OK,
● odczekaj aż wartość zadań wskaże 0,
● Kliknij prawym
przyciskiem myszy na artykule i wybierz: Otwórz folder
zawierający,
● uruchom plik z rozszerzeniem DOCX i
sprawdź, czy zawiera odkodowany artykuł.
● zamknij plik DOCX.
● z otwartego folderu zabierz plik z
rozszerzeniem DOCX. Zmień jego nazwę na
zadanie3.docx
i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.
•
Wywiad w badaniach pedagogicznych. Obróbka
dźwięku - sprzęt i oprogramowanie.
Multimedia w badaniach społecznych (materiał wideo).
Zadanie 1
●Pobierz
plik audio w formacie
m4a (ciche i zaszumione nagranie ze smartfonu)
Spakowana wersja pliku:
zip Uwaga!
Chcąc pobrać plik audio bez jego otwierania, kliknij na
hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:Zapisz
link jako...
●Plik
przeciągnij do programu
Audacity. Jeśli będzie brakowało kodeków zaloguj się
na Dysk Google i pobierz je
tutaj (hasło do wypakowania: e*w*n).
●Usuń
szum (jeśli będzie to konieczne nawet dwukrotnie).
●Zwiększ
głośność nagrania (jeśli w nagraniu jeden hałas uniemożliwia
zwiększenie głośności trzeba "zezwolić na obcinanie").
●Plik
eksportuj do formatu MP3.
●Plik
zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą
Audio.mp3.
Zadanie 2
● Pobierzfotografię
dokonaj korekt i przekształceń zgodnie z instrukcjami
prowadzącego (przede wszystkim należy usunąć metadane).
●Plik
zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Foto.jpg.
Zadanie 3
● Pozbawioną
metadanych fotografię osadź poprawnie w dokumencie Worda
(wstawiaj, a nie wklejaj!).
●Plik
zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą
Foto.docx
Zadanie 4
● Zgodnie z instrukcjami
prowadzącego pobierz film ze smartfonu lub serwisu YouTube.
●Wyodrębnij
dźwięk z filmu.
●Pliku
audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne
rozmiary.
Zadanie zostanie sprawdzone na
zajęciach.
Folder Zaj4_Nazwisko
proszę skompresować z zastosowaniem aplikacji 7-Zip (bez
hasła - na folderze klikamy prawym przyciskiem myszy i
wybieramy:
7-Zip / Dodaj do "Zaj4_Nazwisko.7z".Skompresowany folder proszę przesłać na
Dysk Google.
● Sieciowe
ankiety elektroniczne opracowywane z zastosowaniem arkuszy Excela.
- algorytmy w testach
elektronicznych
.
- automatyczne gromadzenie i interpretowanie
danych z wielu arkuszy.
:
●Strona
internetowa na Dysku Google (w 10 minut) jako sposób
rozpowszechniania ankiet elektronicznych (lub testów) oraz
innych materiałów dydaktycznych.
●Free
QuizMaker - tworzenie ankiet i quizów dostępnych w trybie
online
przykład
(wersja komercyjna).
●
QuizMaker (wersja
komercyjna) - prezentacja:
.
●iSpring
Free - konwersja
prezentacji PowerPoint do formatów
Flash i
HTML5.
●iSpring
(wersja komercyjna) .
● Własna strona internetowa jako narzędzie do gromadzenia
materiału badawczego oraz prezentowania wyników badań:
- zdobywanie
adresu własnej strony WWW - darmowy hosting miasto.interia.pl: ,
- własna strona internetowa w 10 minut -
Weebly.com - kreator witryn oraz własny adres - bez reklam: .
- ankiety Google na stronie
internetowej;
formularze rejestracyjne oraz foldery udostępnione.
● Obserwacja uczestnicząca w trybie online - sprzęt i
oprogramowanie.
● Analiza tekstów kultury - nagrywanie konwersja i analiza
materiału wideo.
Warunkiem uzyskania dostępu
do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google.
Adres logowania musi być identyczny z podanym na zajęciach.
Na teście zaliczeniowym
wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów,
kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie (w
praktyce omówię z Państwem wszystkie pytania ). Test online
należy rozwiązać w domu (20 pytań
zamkniętych)
w czasie 45 minut. Test
rozpocznie się i zakończy o wyznaczonej godzinie.
Rozpoczętego testu nie można przerwać (każdy ma tylko jedno
podejście). Po rozwiązaniu testu na samym jego dole należy
nacisnąć przycisk prześlij.
Na kolokwium zaliczeniowym
wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów,
kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie.
Kolokwium będzie przeprowadzone w postaci testu online
rozwiązywanego w domu (20 pytań
zamkniętych). Na pytania trzeba odpowiedzieć
w czasie 45 minut.
O wyznaczonej godzinie test
zostanie wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).
Zagadnienia:
● sposoby i narzędzia do szyfrowania
(film
od 18:11 lub
kurs)
● dyski sieciowe jako bezpieczne miejsca do przechowywania
plików (film
do 18:11 lub
kurs na dole strony),
● multimedia (pliki graficzne
[PDF], wywiad
audio i naprawa dźwięku, metoda badawcza, w której analizuje
się przekazy medialne, np. filmy i reklamy
art.1* i
art.2*),