Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

Dysk Google

newocr.com

Konwerter plików PDF

Generator kodów QR

 

 

..
 

ELEKTRONICZNE FORMY WSPOMAGANIA BADAŃ NAUKOWYCH  (2021-2022)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 
 

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


11 POWiP-SD
15:00-16:25
Środa DN

11 EPiW-SD
15:00-16:35
Środa DP

11 PSiS-SD
09:45-11:20
Czw. DP

11 RzTS-SD
11:25-13:00
Czw. DP

11 LOG-SD
13:10-14:45
Czw. DP

11 EPiW-ND L1

11/12 EPiW-ND-L2

12 EPiW-ND-L3
 

11 POWiP-ND-L1
 

11 POWiP-ND-L2
 

11 RzTS-ND
 

FREKWENCJA  |  PLAN UZ  |  PLAN NIESTACJONARNI

LABORATORIA STUDIA STACJONARNE (czwartek)

WYKŁADY SD (piątek DP: 9:40 -11:15)

Środa DN

Środa DP

Czwartek DP

Tematy

Piątek DP

Tematy

 01  06-10-2021

 02  20-10-2021

 03  03-11-2021

 04  17-11-2021

 05  01-12-2021

 06  15-12-2022

 07  05-01-2022

 08  19-01-2022

 01  13-10-2021

 02  27-10-2021

 03  10-11-2021

 04  24-11-2021

 05  08-12-2021

 06  12-01-2022

 07  26-01-2022

 08  

 01  14-10-2021

 02  28-10-2021

 03  12-11-2021

 04  25-11-2021

 05  09-12-2021

 06  21-12-2021

 07  13-01-2022

 08  

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe.

- Bezpieczeństwo. Szyfrowanie danych.

- OCR oraz zamiana mowy na tekst.

- Multimedia w pracy badawczej.

- Test i ankieta elektroniczna.

- Ankieta elektroniczna - analiza wyników.

- Prezentacja wyników badań.

- Formatowanie pr. mag.- zad. dom.

 01  01-10-2020

 02  15-10-2020

 03  29-10-2020

 04  26-11-2020

 05  10-12-2020

 06  22-12-2021

 07  14-01-2022

 08  W domu

- Wprowadzenie. Teoria teoretycy cz.1. [R.]

- Teoria teoretycy cz.2. Zagrożenia medialne.

- Fot. cyfrowa. OCR.

- Multimedia teoria i AV.

- Ankiety elektroniczne (e-learning).

- Elektroniczne narzędzia badawcze.

- Formatowanie pracy magisterskiej.

- Kolokwium

EPiW ND - LABORATORIA

11 -POWiP-ND oraz  11 -RzTS-ND

WYKŁADY ND

 01   02   03  - Zaj.1. 24-10-2021

 04   05   06  - Zaj.2. 12-12-2021

 07   08     P  Zaj.3. 23-01-2021

Terminy laboratoriów nie zostały jeszcze ustalone
w planie UZ.

 01   02   03   - Wykład 1 - 26-11-2021

 04   05   06   - Wykład 2 - 07-01-2022

 07   08   09   - Wykład 3 - 21-01-2022

Plan UZ  | Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive

WYKŁADY ONLINE

 

 WYKŁAD 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Rola i miejsce narzędzi elektronicznych w badaniach naukowych (wprowadzenie).

 

Wprowadzenie: Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Zagadnienia:

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media. Elektroniczne przyrządy pomiarowe w naukach społecznych. Poznawanie człowieka
   (np. badania ankietowe) z zastosowaniem mediów i poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Zasady bezpieczeństwa (ochrona danych) podczas pisania pracy naukowych - wprowadzenie.

 

Materiały i źródła:

 Teorie: poniżej prezentacja online zawierająca nagrania audio z wykładu. Pod każdym slajdem umieszczono obszerne notatki:

 

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające (sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość: i

 

Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.1.

 

Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.2 - uzupełniona.

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści.

 

Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych.

Materiał prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji.

 

Pliki uzupełniające do wykładu (dla zalogowanych).

WYKŁAD 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca magisterska - bezpieczeństwo i ochrona danych (szyfrowanie danych oraz bezpieczne korzystanie z dysków sieciowych).

 

Zagadnienia:

 Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

 Szyfrowanie prac naukowych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Windows 10 jako niezwykle stabilny system operacyjny wymagający jednak kontroli nad opcjami prywatności: (1:23).

 Sprawdzanie wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver .

 Szyfrowanie:

- Szyfrowanie NTFS: wady i zalety oraz niebezpieczeństwa . Różnice w zależności od wersji systemu operacyjnego (Pro): (7:35),

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- AxCrypt: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- WinRar (uwaga na legalność oprogramowania!) ,

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

- systemy bootujące (na kolejnych zajęciach).

 

 Ochrona antywirusowa: .

 Aktualizacje automatyczne: .

 Zapora systemowa: .

 

 Wady i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Ochrona antywirusowa: .

 Aktualizacje automatyczne: .

 Zapora systemowa: .

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 Systemy bootujace.

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

- EaseUS Todo Backup Free (uwaga na dane pozostawione na partycji C).

 Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych:  .

Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem (plikami) pracy magisterskiej: .

Bezpieczeństwo i ochrona danych. Bezpieczeństwo systemu operacyjnego oraz szyfrowanie danych:

WYKŁAD 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Część teoretyczna pracy magisterskiej, a technologia OCR. Systemy antyplagiatowe, a forma przypisów.

 

Zagadnienia (1):

Technologia OCR (Optical Character Recognition) oraz dyktowanie tekstu do komputera.

 Filmy należy oglądać na pełnym ekranie w rozdzielczości Full HD (1080p). Zmiana ustawień w prawym dolnym rogu odtwarzacza YouTube.

 

Film 01a

01a. Rozpoznawanie skanowanego tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (4:17).

Film 01b

01b. Uproszczony proces skanowania tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (1:54).

Film 02

02. OCR - rozpoznawanie tekstu z plików graficznych, np. fotografii (3:16).

Film 03

03. Postępowanie z dokumentami PDF zabezpieczonymi znakiem wodnym  (1:56).

Film 04

04. Witryny odblokowujące zabezpieczone pliki PDF (1:03).

Film 05a

05a. OCR - rozpoznawanie tekstu uzyskanego z zastosowaniem opcji PrintScreen (2:58).

Film 05b

 05b. OCR w trybie online - rozpoznawanie sfotografowanego tekstu (1:21).

Film 06

06. Calibre - odkodowywanie zabezpieczonych plików PDF i konwersja do formatu DOCX (1:35).

Film 07

07. Naprawa dużych partii tekstu rozpoznanych z zastosowaniem prostych narzędzi OCR (5:22).

08. Smartfon z systemem android jako skaner OCR. Aplikacja Text Skanner Android (1:47).

09. SpeechTexter - aplikacja ze Sklepu Google Chrome umożliwiająca sprawne dyktowanie tekstu do komputera (4:31).

10. Funkcja pisania głosowego w Dokumentach Google (3:55).

Speech Recognition - pisanie głosem:

 SpeechTexter

 Dictation.io

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.


Zagadnienia (2):  - studia stacjonarne

 Systemy antyplagiatowe, a interpretacja przypisów dolnych (!).

● Analiza raportu antyplagiatowego.

 Akapity, a zasięg działania przypisów (!!!).

 System harwardzki.

(Harvard Referencing System), zwany potocznie „autor-data”, to sposób cytowania źródeł bezpośrednio w treści akapitu przez umieszczenie w nawiasie skrótowego wskazania do cytowanej publikacji (nazwisko autora, rok publikacji, numer strony). - źródło.


Materiały prowadzącego:

Fotografia cyfrowa:

Skanery i statywy (e*w*n).

Obróbka fotografii i OCR online (HD).

Naprawa tekstu rozpoznanego z zastosowaniem prostych narzędzi OCR.

Darmowy FreeOCR.net 5.4.1 strona producenta www.freeocr.net oraz efekty rozpoznawania OCR (HD).

Prezentacja komercyjnego programu OCR (HD). Abbyy FineReader (15 dni za darmo).

WYKŁAD 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna w pracy naukowej.

 

Wywiad w badaniach pedagogicznych. Obróbka dźwięku - sprzęt i oprogramowanie

 Analogowy i cyfrowy zapis dźwięku

 Smartfon jako dyktafon (przegląd oprogramowania).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Komputer jako sprzęt do nagrywania (ustawienia Windows / StereoMix).

 Konwersja między formatami audio.

 Odszumianie nagrań audio oraz ich wzmacnianie.

 Wycinanie ciszy oraz redukcja hałasu lub zakłóceń.

   

 

Fotografia cyfrowa (i grafika) w pracy magisterskiej

 Smartfon jako aparat fotograficzny (podstawowe ustawienia).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Grafika wektorowa, a grafika rastrowa.

 Podstawowe informacje o fotografii cyfrowej i plikach graficznych [ppt] oraz film poniżej.

 Pliki graficzne tabela PDF.

 Podstawowa obróbka plików graficznych.

- konwersja,

- przycinanie,

- zmiana rozmiaru,

- obracanie,

- korekty,

- dodawanie elementów graficznych,

- metadane w fotografii dokumentującej, np. teren badań, a ochrona danych osobowych !!! [Przykład]

 Wstawianie fotografii do dokumentów Worda (wstawianie, a nie wklejanie - wyjaśnienie).

 

Film jako forma gromadzenia materiału badawczego (np. teksty kultury)

 Smartfon jako kamera wideo (przegląd oprogramowania).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Tunery DVBT

 Podstawowe informacje o plikach wideo.

 Podstawowa obróbka plików graficznych:

- konwersja,

- przycinanie,

- montaż.

 

Obcojęzyczne źródła informacji, a elektroniczne narzędzia tłumaczące

● Tłumaczenie dokumentów:

- Google Translator,

- tłumacz w systemie Android (także OCR),

- dyktowanie do Google,

- odczytywanie ebooków (np. epub) przez Google Play (Książki Google w systemie Android).

WYKŁAD 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Problem badawczy, a przebieg i organizacja badań.

Kwestionariusz ankiety elektronicznej jako narzędzie badawcze.

Przetwarzanie i interpretacja odpowiedzi respondentów.

Opracowanie i prezentacja wyników badań.

 

Wykład piąty to zajęcia e-learningowe. Nie przychodzą Państwo na wykład tylko w domu zapoznają się z treścią zamieszczonych poniżej filmów. Do ich oglądania zalecam monitor panoramiczny najlepiej Full HD. Filmy są wyświetlane z zastosowaniem odtwarzacza YouTube, w którym trzeba wybrać najlepszą jakość. Konieczne są także głośniki. Po zapoznaniu się z filmami proszę wykonać zadanie, którego treść jest zamieszczona obok miniatury filmu piątego.

 

   
   


REJESTRACJA
ADRESÓW ANKIET ELEKTRONICZNYCH
 (TYLKO DLA ZALOGOWANYCH STUDENTÓW UZ)
 

Zadanie domowe (wszystko zostało dokładnie wyjaśnione w zamieszczonym powyżej filmie instruktażowym):

Termin realizacji:  studia stacjonarne do 06.12.2020;  studia niestacjonarne do 30.12.2020.

1. Opracować problem główny (zależnościowy) i odpowiadające mu problemy szczegółowe (zapisane w pliku DOCX lub ODT). Do podanych problemów ułożyć

 minimum 5 pytań (wybór jednokrotny i wielokrotny) oraz jedno pytanie weryfikujące przynależność respondentów do zakładanej próby badawczej.

2. Przesłać adresy własnych ankiet z zastosowaniem formularza: ADRESY ANKIET ELEKTRONICZNYCH (ankieta musi być wypełniona minimum 30 razy).

3. Zgodnie z instrukcją pobrać plik Excela (XLSX lub ODS) z odpowiedziami udzielonymi w ankiecie.

4. Utworzyć folder o nazwie Nazwisko_Imię i umieścić w nim pliki DOCX lub ODT oraz XLSX lub ODS.

5. Folder Nazwisko_Imię skompresować (wg instrukcji) programem 7zip. Uzyskany w ten sposób plik Nazwisko_Imię.7z przesłać na Dysk Google do folderu

 Zadanie domowe ANKIETY.

WYKŁAD 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Forma ankiety elektronicznej (interfejs), a uwarunkowania psychologiczne.

Analiza tekstów kultury w przestrzeni komunikacji zapośredniczonej (wirtualnej).

Badania z zakresu nauk społecznych z zastosowaniem technologii eye tracking (okulografia) oraz narzędzi YouTube Analytics.

Prezentacja wyników badań.

 

1. Forma ankiety elektronicznej (interfejs), a uwarunkowania psychologiczne

 

Zagadnienia:

 Indywidualizacja i personalizacja, a forma ankiety elektronicznej.

- możliwości poznawcze,

- preferencje poznawcze,

- procesy uwagi.

 

● Wielkość i wierność odwzorowania,

 dobór lektora – osobowość interfejsu,

 kolorystyka interfejsu,

 przypominanie i rozpoznawanie a zadania otwarte i zamknięte (testy i ankiety),

 typy zadań testowych (także ankietowych).

 

Materiały:

 Metoda obserwacji i elektroniczne narzędzia badawcze (PDF).

 Osobowość interfejsu (hasło na zajęciach: E*I).

 Interfejs - wierność odwzorowania (hasło na zajęciach: E*I).

 Komputerowa forma ewaluacji osiągnięć uczących się (hasło na zajęciach: E*I).

 Zadania w testach i ankietach elektronicznych.

 Kurs: tworzenie elektronicznych testów i ankiet.

Uwaga! Powyższe materiały są skompresowane. Do ich wypakowania jest potrzebny program 7-Zip (hasło na zajęciach: E*I)..

 

2. Analiza tekstów kultury w przestrzeni komunikacji zapośredniczonej (wirtualnej)

 

 

- T. Goban-Klas - Analiza treści  (hasło na zajęciach: efw**).
- J. 
Fiske - Analiza treści (hasło na zajęciach: efw**).

 

3. Badania z zakresu nauk społecznych z zastosowaniem technologii eye tracking (okulografia) oraz narzędzi YouTube Analytics.

 

 Możliwości i przykłady badań: .

 

4. Prezentacja wyników badań

 

● Excel - podstawy (przypomnienie) lub OpenCalk .

● Excel - wykresy.

● Ankiety Google - wykresy.

● Statystyczna weryfikacja hipotez badawczych, a wizualizacja wyników badań .

WYKŁAD 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Przegląd edytorów tekstu oraz wstępne formatowanie pracy magisterskiej (zgodnie z wymogami).

 

Darmowe edytory tekstu:

 Microsoft Word Online (na dysku OneDrive).

 WPS Office Writer.

 LibreOffice Writer.

 Apache OpenOffice Writer.

 

Zagadnienia:

 Edytory tekstu Word 2003 i 2016 , OpenOffice, LibreOffice , WPS Office, Word na One Drive, Dokumenty Google.

 Podstawowe założenia ergonomii, a dostosowanie i indywidualizacja interfejsu edytora tekstu.

 Formatowanie pracy magisterskiej zgodnie z wymogami

- akapity,

- marginesy,

- czcionka,

- odstęp między wierszami,

- wcięcie pierwszego wiersza,

- tytuły rozdziałów i podrozdziałów.

- numeracja rozdziałów i podrozdziałów.

- numeracja (styl) tabel i rysunków,

- podpisywanie tabel i rysunków (miejsce i brak kropek),

- sposób wypunktowania i numerowania,

- wstęp i zakończenie (miękki enter i twarda spacja) .

WYKŁAD 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Podsumowanie i omówienie zagadnień na kolokwium zaliczeniowe.

 

Na ósmych laboratoriach: kolokwium z wykładu w pracowni komputerowej lub w domu w trybie online.

Ewentualnie: dodatkowe konsultacje oraz ocena zaległych prac.

Kolokwium z wykładu odbędzie się w trybie online (w domu) - termin do uzgodnienia.

 

Zagadnienia do kolokwium (test online).


LABORATORIA

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

ICT w badaniach naukowych - wprowadzenie.

 

Wprowadzenie

 

Jeśli laboratorium poprzedzi wykład wówczas rozpoczniemy od założenia kont Google oraz zapoznania się z zasadami ochrony danych.

 

Zapisy do grup (formularz na Dysku Google).

Proszę pamiętać o podaniu adresu Gmail.

Hasło proszę zachować do końca semestru!

 

 

Zadanie:

1. Utworzyć konto na dysku sieciowym Google Drive.

2. Przesłać pliki na dyski sieciowe.

3. Wykonać udostępnianie folderów (różne uprawnienia ).

4. Pobrać pliki udostępnione przez osoby z grupy.

5. Utworzyć dokument tekstowy z zastosowaniem edytora online (na dysku online oraz pobrać plik).

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca magisterska - bezpieczeństwo i ochrona danych (szyfrowanie danych oraz bezpieczne korzystanie z dysków sieciowych).

 

Materiały:

 Bezpieczeństwo i ochrona danych:  (tylko punkt 5).

 Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej.

 Film zawierający treści dotyczące szyfrowania. Państwa interesuje tylko szyfrowanie dokumentów biurowych oraz folderów zawierających różnorodne pliki.

   Film oglądamy od 1:01:12 (sam się tak uruchomi).

 

Zadanie 1

1. Wypróbuj działanie narzędzi do pisania głosem (Speech Recognition). Podyktowany tekst wklej do dokumentu Worda i LibreOffice Writera.

Oba dokumenty zaszyfruj stosując hasło: 123 .

 SpeechTexter

 Dictation.io

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.

 

Zadanie 2

Utwórz folder o nazwie Zaj2_Nazwisko i umieść w nim dokumenty Worda i LibreOffice Writera oraz 2 fotografie pobrane z Internetu. Folder zaszyfruj korzystając z programu 7zip (hasło: 123). Zaszyfrowany folder skopiuj na Dysk Google.

 

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Technologia OCR, a szybkie gromadzenie cytatów w pracy magisterskiej.

Systemy antyplagiatowe, a forma przypisów - system harwardzki.

 

Technologia OCR - przebieg i organizacja zajęć (materiał wideo).

 

Zadanie 1  

1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu: Foto1.7z. Korzystając z programu FastStone:

 obrócić ją o 90 stopni,

przytnij pomijając zbędne fragmenty.

korzystając z opcji "Dopasuj kolory" ustaw:

a. jaskrawość ~  95,

b. kontrast - bez zmian,

c. gamma ~ 0,41,

przed zapisaniem pliku wybierz "Skala szarości".

 

2. Dokonaj rozpoznania OCR z zastosowaniem mechanizmu zawartego na stronie: www.newocr.com    . Uwaga! Jeśli wiele osób wyśle z jednej sali identyczny
    plik, to strona może przestać odpowiadać. Proszę zwrócić uwagę, czy nie pojawi się wówczas prośba o potwierdzenie, że "nie jestem robotem".

    W przypadku problemów podobny efekt można uzyskać korzystając z darmowego programu OCR: FreeOCR.net 5.4.1 strona producenta www.freeocr.net.

 

3. Uzyskany tekst skopiuj i wklej do Worda. Uwaga! Tekst wklejamy korzystając z opcji: Wklej specjalnie / Tekst niesformatowany.

 

4. Korzystając z opcji Znajdź / Zamień, napraw tekst. W tym celu skorzystaj z instrukcji.

 

5. Plik Worda nazwij zadanie1.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko (własne nazwisko).


Zadanie 2

1. Pobierz wskazany Artykuł_1. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

 

2. Usuń kodowanie korzystając ze mechanizmu online. Uwaga! Nigdy nie postępuj tak z plikami chronionymi znakiem wodnym.

 

3. Otwórz (korzystając z aplikacji Adobe Reader) plik PDF. Zaznacz i skopiuj cały tekst ze strony 3.
    Zaznaczony tekst wklej zachowując formatowanie do pustego dokumentu Worda i zapisz.

 

4. Uzyskany plik DOCX nazwij: zadanie2.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.


Zadanie 3

1. Pobierz Artykuł_2. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

 

2. Uruchom program Calibre. Jeśli nie jest zainstalowany (lub instalacja nie jest możliwa) pobierz wersję Calibre, która nie wymaga instalacji:

    (hasło: e*w*n). Jeśli jest aktywny antywirus, np. Comodo może być konieczne (przy wersji portable) czasowe wyłączenie "piaskownicy".

 jeśli w środkowym polu są widoczne jakieś dokumenty - zaznacz je i skasuj.

 wciągnij plik PDF do środkowego pola Calibre,

zaznacz wciągnięty artykuł i naciśnij przycisk: Konwertuj książki,

w otwartym okienku (na górze po prawej stronie) wybierz format wyjściowy: DOCX,

na dole kliknij OK,

odczekaj aż wartość zadań wskaże 0,

Kliknij prawym przyciskiem myszy na artykule i wybierz: Otwórz folder zawierający,

uruchom plik z rozszerzeniem DOCX i sprawdź, czy zawiera odkodowany artykuł.

zamknij plik DOCX.

z otwartego folderu zabierz plik z rozszerzeniem DOCX. Zmień jego nazwę na zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.


Zadanie 4

1. Folder Zaj3_Nazwisko skompresuj programem 7-Zip zabezpieczając hasłem: 123

2. Plik  Zaj3_Nazwisko.7z przenieś na Dysk Google. Uwaga! Praca podlega ocenie.  

 


Zadanie 5 (tylko omówienie)

W dostarczonym dokumencie wprowadzić przypisy harwardzkie (przerabiając przypisy dolne) oraz sporządzić końcowy spis literatury.

Dokument przesłać na Dysk Google.

 

Inne skanery OCR online:

ABBYY FineReader Online - idealna jakość (tylko 5 miesięcznie stron / dokumentów za darmo).

OCR.Space - tekst rozpoznaje prawidłowo, jednak każdy wiersz jest odrębnym akapitem.

Free Online OCR - powolne działanie.  Każdy wiersz jest odrębnym akapitem.

Online OCR - tekst rozpoznaje prawidłowo. Pozostawia dywizy (kreski do przenoszenia wyrazów do kolejnego wiersza). Cały tekst jest jednym akapitem!

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna w pracy naukowej.

Wywiad w badaniach pedagogicznych. Obróbka dźwięku - sprzęt i oprogramowanie.

 

Multimedia w badaniach społecznych (materiał wideo).

 

Zadanie 1

 Pobierz plik audio w formacie m4a (ciche i zaszumione nagranie ze smartfonu) Spakowana wersja pliku: zip
   Uwaga!
Chcąc pobrać plik audio bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako... 

 Plik przeciągnij do programu Audacity. Jeśli będzie brakowało kodeków zaloguj się na Dysk Google i pobierz je tutaj (hasło do wypakowania: e*w*n).

 Usuń szum (jeśli będzie to konieczne nawet dwukrotnie).

 Zwiększ głośność nagrania (jeśli w nagraniu jeden hałas uniemożliwia zwiększenie głośności trzeba "zezwolić na obcinanie").

 Plik eksportuj do formatu MP3.

 Plik zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Audio.mp3.

 

Zadanie 2

Pobierz fotografię dokonaj korekt i przekształceń zgodnie z instrukcjami prowadzącego (przede wszystkim należy usunąć metadane).

 Plik zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Foto.jpg.

 

Zadanie 3

Pozbawioną metadanych fotografię osadź poprawnie w dokumencie Worda (wstawiaj, a nie wklejaj!).

 Plik zapisz w folderze Zaj4_Nazwisko pod nazwą Foto.docx

 

Zadanie 4

Zgodnie z instrukcjami prowadzącego pobierz film ze smartfonu lub serwisu YouTube.

 Wyodrębnij dźwięk z filmu.

 Pliku audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne rozmiary.

   Zadanie zostanie sprawdzone na zajęciach.

 

Folder Zaj4_Nazwisko proszę skompresować z zastosowaniem aplikacji 7-Zip (bez hasła - na folderze klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy:

7-Zip / Dodaj do "Zaj4_Nazwisko.7z". Skompresowany folder proszę przesłać na Dysk Google.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Testy i ankiety elektroniczne. Omówienie ankiet przygotowanych w domu.

Wstępna analiza wyników.

 

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1 (materiał wideo).

 

Zadania (na podstawie powyższego materiału wideo):

Dokonać transformacji odpowiedzi tekstowych do postaci liczbowej.

 

Zagadnienia:

● Formularze Google - konstruowanie ankiet:  .

● Gromadzenie wyników badań ankietowych (forma odpowiedzi).

● Wizualizacja wyników badań - mechanizmy Formularzy Google.

 

Materiały uzupełniające:

● Excel i Calc podstawy (przypomnienie), cz.1: , cz.2:

 

Przykład

Pliki do zajęć

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Analiza wyników badań powadzonych z zastosowaniem Ankiet Google.

 

Zagadnienia:

● Automatyczne eliminowanie ankiet respondentów niespełniających kryteriów przynależności do próby badawczej.

● Adaptacja formuł arkusza kalkulacyjnego pozwalająca na zamianę odpowiedzi tekstowych na postać liczbową.

 

Zadania (kontynuacja):

● Przyporządkować odpowiedziom w formie tekstowej formuły zamieniające tekst na odpowiednie liczby (wg instrukcji wideo - lab.5).

 

Materiały uzupełniające:

● Statystyczna weryfikacja hipotez:

 

Pliki do zajęć

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Prezentacja wyników badań.

 

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2 (materiał wideo).

 

Zagadnienia:

● Filtrowanie.

● Tworzenie tabel, obliczenia procentowe.

● Wizualizacja wyników badań - mechanizmy Formularzy Google oraz tworzenie wykresów.

● Gromadzenie danych odpowiadających poszczególnym hipotezom

 

Zadania:

● Pobrać skoroszyt Excela lub Calca.

● Dokonać wnioskowania (procenty) na temat badanej populacji.

● Przygotować dane do analizy statystycznej (weryfikacji hipotez badawczych).

● Wykonać zestawienia tabelaryczne oraz wykresy do wszystkich hipotez.

● Zmienić nazwę pliku XLSX na Zaj7_Nazwisko.xlsx i przesłać na Dysk Google.

 

LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Wstępne formatowanie pracy magisterskiej (zgodnie z wymogami) - E-LEARNING (PRACA W DOMU)

 

Zadanie:

● Ze strony wydziału należy pobrać wzór pierwszej strony pracy magisterskiej.

● Na podstawie udostępnionego tu dokumentu Worda przygotować koncepcję własnej pracy magisterskiej (temat nie musi być prawdziwy).

● Oba dokumenty należy scalić i sformatować zgodni z poniższą instrukcją wideo.

● Proszę pamiętać, aby na pierwszej stronie umieścić dane autora, tytuł oraz datę.

● W dokumencie nie trzeba zamieszczać przypisów, rysunków, wykresów ani tabel.

● Do oceny przesyłamy dokument z marginesami lustrzanymi.

● Gotowy plik należy nazwać: Zaj8_Nazwisko.docx oraz przesłać na Dysk Google.

 

 

Zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Inne sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12):

 

Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10) - uzupełnienie powyższego filmu:

 

PROPOZYCJE TEMATÓW DO WYBORU (na wykład)

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

 

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film: Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

● Strategie zaawansowanego wyszukiwania informacji.


 

● Sieciowe ankiety elektroniczne opracowywane z zastosowaniem arkuszy Excela.

- algorytmy w testach elektronicznych .

- automatyczne gromadzenie i interpretowanie danych z wielu arkuszy.

 

:

 Strona internetowa na Dysku Google (w 10 minut) jako sposób rozpowszechniania ankiet elektronicznych (lub testów) oraz innych materiałów dydaktycznych.

 Free QuizMaker - tworzenie ankiet i quizów dostępnych w trybie online przykład (wersja komercyjna).

QuizMaker (wersja komercyjna) - prezentacja: .

 iSpring Free - konwersja prezentacji PowerPoint do formatów Flash i HTML5.

 iSpring (wersja komercyjna) .


 

● Własna strona internetowa jako narzędzie do gromadzenia materiału badawczego oraz prezentowania wyników badań:

- zdobywanie adresu własnej strony WWW - darmowy hosting miasto.interia.pl: ,

- własna strona internetowa w 10 minut - Weebly.com - kreator witryn oraz własny adres - bez reklam: .

- ankiety Google na stronie internetowej; formularze rejestracyjne oraz foldery udostępnione.

 

● Obserwacja uczestnicząca w trybie online - sprzęt i oprogramowanie.

● Analiza tekstów kultury - nagrywanie konwersja i analiza materiału wideo.

● Internetowa platforma wymiany badanych wytworów (rysunków, wypracowań, nagrań audio i wideo).

q1


 K O L O K W I U M :


Terminy testów (studia stacjonarne):

Pierwszy termin:

Drugi termin (poprawa):

Terminy testów (studia niestacjonarne):

Pierwszy termin:

Drugi termin (poprawa):

 

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być identyczny z podanym na zajęciach.

 

Na teście zaliczeniowym wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów, kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie (w praktyce omówię z Państwem wszystkie pytania ). Test online należy rozwiązać w domu (20 pytań  zamkniętych) w czasie 45 minut. Test rozpocznie się i zakończy o wyznaczonej godzinie. Rozpoczętego testu nie można przerwać (każdy ma tylko jedno podejście). Po rozwiązaniu testu na samym jego dole należy nacisnąć przycisk prześlij.

 

   Test zaliczeniowy z wykładu -  stacjonarni   Test zaliczeniowy z wykładu -  niestacjonarni  


Z A G A D N I E N I A  NA  K O L O K W I U M   Z A L I C Z E N I O W E   Z   W Y K Ł A D U:


Na kolokwium zaliczeniowym wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów, kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie. Kolokwium będzie przeprowadzone w postaci testu online  rozwiązywanego w domu (20 pytań  zamkniętych). Na pytania trzeba odpowiedzieć w czasie 45 minut.

O wyznaczonej godzinie test zostanie wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).

 

Zagadnienia:

● sposoby i narzędzia do szyfrowania (film od 18:11 lub kurs)

● dyski sieciowe jako bezpieczne miejsca do przechowywania plików (film do 18:11 lub kurs na dole strony),

● technologia OCR (kurs - zbiór krótkich filmów część zagadnień omawia także film z laboratoriów),

● multimedia (pliki graficzne [PDF], wywiad audio i naprawa dźwięku, metoda badawcza, w której analizuje się przekazy medialne, np. filmy i reklamy art.1* i art.2*),

● elektroniczne narzędzia badawcze (Google Analytics, YouTube Analytics, okulografia czyli eye tracking) PDF,

● wszystkie prawidłowe stwierdzenia dotyczące problemu zależnościowego w pracy magisterskiej (film 1 i film 2 od 0:00:00 do 0:02:15),

● tworzenie ankiet (jakie pytania, aby respondent nie porzucał odpowiedzi; wymogi dotyczące “ważności” ankiety, np. udzielenie wszystkich pytań):

  film od 7:20 do 18:18, film od 42:52 do 58:32),

Zagadnienia z teorii (tylko wiadomości z prezentacji i filmów):

● Film: "Teorie cz.1".

● Film: "Teorie cz.2".

● Film: Niejawne zagrożenia medialne.

● Prezentacja (pod slajdami tekst, ale na filmach jest to lepiej i szerzej wyjaśnione).

Znajomość nazwisk i poglądów i terminów:

● Iwan Pawłow, John Watson, Burrhus Frederic Skinner, Albert Bandura, Jerome Bruner (duży schemat w prezentacji i na filmie), Seymour Papert,

Derrick de Kerckhove,

● behawioryzm. konstruktywizm. nauczanie programowane. nauczanie problemowe i podające (różnice). zasada poglądowości,

technologia kształcenia. multimedia. cyfrowa demencja. pokolenie kopiuj-wklej (przyczyny),

● negatywne skutki oddziaływania multimediów na dzieci, a w późniejszym wieku na dorosłych (wg wykładu wideo),

● nowe preferencje poznawcze młodych internautów.

----------------------------------

* Hasło do plików: ef**n

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1