Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

..
 

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE (ICT) dla 15 PSYCH Lab.2, 11CiDF i 11FILOZ (SP22) (2022-23)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


 

   

 FREKWENCJA  

 PLAN    NS  

15 PSYCH - lab. 2

Czwartek 13:15 - 14:45

11CiDF i 11FILOZ (SP22)

Wtorek 13:00 - 14:30

11CiDF i 11FILOZ (SP22)

Czwartek 17:40 - 19:10

     
       
 

TERMINY wtorek

TEMATY

 01  06.10.2022

 02  13.10.2022

 03  20.10.2022

 04  27.10.2022

 05  03.11.2022

 06  10.11.2022

 07  17.11.2022

 08  24.11.2022

 09  01.12.2022

 10  08.12.2022

 11  15.12.2022

 12  22.12.2022

 13  12.01.2023

 14  19.01.2023

 15  26.01.2023

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe. Bezpieczeństwo danych cz.1.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.2.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.3. Test online.

- Szyfrowanie - ćwiczenia.

- Edytor tekstu wprowadzenie.

- Edytor tekstu - samodzielna praca z materiałem wideo. Sprawdzian praktyczny - online.

- Arkusz kalkulacyjny cz.1.

- Arkusz kalkulacyjny cz.2 - samodzielna praca z materiałem wideo.

- Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian praktyczny online.

- Dokumenty Google (arkusz kalkulacyjny i formularze Google).

- Multimedia (grafika, dźwięk) cz.1.

- Multimedia (dźwięk i wideo) cz.2.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.1 - struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.2 - multimedia; ankieta; test; prezentacja multimedialna; mapa.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.3 - (ocena prac). Tematyka zgodna z reprezentowaną specjalnością.

UWAGI: Numery laboratoriów od 01 do 15 są hiperłączami.

Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Wprowadzenie oraz cel zajęć.

 

Zajęcia e-learningowe - podstawowe procedury

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Terminy / pojęcia:

Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc); bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne iSpring; witryny internetowe CMS.

 

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 

 

Zapisy do grup (formularz na Dysku Google).

Proszę pamiętać o podaniu adresu Gmail.

Hasło proszę zachować do końca semestru!

W semestrze 2022-23 rejestracja tylko w Classroomie.

 

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca z dyskiem sieciowym.

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

1. Wprowadzenie. Praca z dyskiem sieciowym.

2. Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Materiały:

Wszystkie materiały oraz treści wymagane na teście (punkty od 1 do 5) znajdują się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU 2021

 

Cały kurs (oprócz punktu pierwszego ilustrują poniższe filmy)

Filmy: Bezpieczeństwo i ochrona danych.

 

 

Materiały dodatkowe:

Skrót informacji na temat  szyfrowania (także usuwania metadanych z plików graficznych).

Są to treści wymagane na sprawdzianie praktycznym (od 20:29). Sprawdzian trwa maksymalnie 15 minut: instrukcja do sprawdzianu.
 

 

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.2.

 Zagadnienia:

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

- systemy bootujące (jako narzędzia do kradzieży danych).

 Wady i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

- EaseUS Todo Backup Free (uwaga na dane pozostawione na partycji C).

 Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).


 

TEST online - w domu (40 minut). Dostęp przez Classroom

 

Instrukcja:

Zalogować się na swoje konto Google.

Kliknąć na hiperłącze:

Test na podstawie kursu: .

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden raz!

 

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

   Szyfrowanie - ćwiczenia praktyczne.

 

Ćwiczenia na  podstawie filmu oraz kursu.

Zadania:

Szyfrowanie i odszyfrowywanie dokumentów biurowych (Word i Writer).

Usuwanie metadanych z fotografii.

Szyfrowanie i odszyfrowywanie oraz tryb podglądu folderów zawierających wiele plików.

 

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Edytor tekstu wprowadzenie - do wyboru Word lub LibreOffice Writer.

  WARIANT 1 (LIBREOFFICE WRITER)


Do pobrania plik ODT - materiał do samodzielnych ćwiczeń przed sprawdzianem.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem ODT.

Filmy: LibreOffice Writer - formatowanie dokumentów (1:24:33).

 

Przygotowując się do sprawdzianu należy uwzględnić następujące umiejętności:

 

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

Film: Personalizacja interfejsu (podstawowe ustawienia i personalizacja Writera).

Film: Zaznaczanie (Podobieństwa i różnice między Wordem).

Film: Usuwanie formatowania z wklejonego tekstu (wprowadzenie do formatowania tekstu).

Film: Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza.

Film: Przełączanie centymetrów na punkty drukarskie (w Wordzie nie ma tego problemu).

Film: Przenoszenie formatowania między akapitami.

Film: Przykład formatowania akapitu zgodnie z wytycznymi.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

Film: Numerowanie stron: ciągłe, od zadanej wartości, na wybranych stronach.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

Film: Automatyczny spis treści. Style i nagłówki (sposób pracochłonny - zaawansowany; nie polecam na sprawdzianie)

Film: Proste formatowanie nagłówków i generowanie automatycznego spisu treści (7:12) (ten sposób stosujemy na sprawdzianie).

4. Marginesy lustrzane.

Film: Ustawienia marginesów (starsza wersja kursu; konkretny przykład na filmie ilustrującym przebieg sprawdzianu od 9:22).

5. Pozioma strona.

Film: Wstawianie poziomej strony

6. Osadzanie i formatowanie tabeli.

Film: Tabele (starsza wersja kursu; konkretny przykład na filmie ilustrującym przebieg sprawdzianu od 10:52).

 

Powyższe filmy są elementami kursów (playlist), w których omówiono szereg dodatkowych zagadnień:

KURS LIBREOFFICE 6   (podstawowe zagadnienia)

KURS LIBREOFFICE 4 i 5 (starsza wersja - rozszerzony materiał).

 


Przygotowując się do sprawdzianu można samodzielnie wykonać poniższe ćwiczenie (nieobowiązkowe):

 

1. Proszę pobrać i zainstalować darmowy pakiet biurowy LibreOffice oraz pliki do samodzielnego wykonywania ćwiczeń:

 

- Dokument wzorcowy.

 

- Dokument ODT - tekst do samodzielnego sformatowania w ramach zajęć.

    

- Fotografia do wstawienia w dokumencie.


2. Korzystając z kursu online "Wstawianie ozdobnych tytułów - galeria Fontwork" wstawić własne imię i nazwisko w sposób wskazany w pliku ODT.

3. Korzystając z kursu online "Formatowanie akapitu" sformatować akapity w sposób przedstawiony w pliku PDF. Proszę pamiętać o przypisach dolnych.

4. Korzystając z kursu online "Marginesy" ustawić marginesy w sposób określony w pliku PDF.

5. Korzystając z kursu online "Wstawianie grafiki rastrowej do dokumentów tekstowych" osadzić fotografię w sposób podany w pliku PDF.

6. Korzystając z kursu online "Numerowanie stron" ustawić odpowiednie numery stron w sposób określony w pliku PDF.


 

WARIANT 2 (MICROSOFT WORD wersje 2016/365)

 

Do pobrania plik DOCX - materiał do samodzielnych ćwiczeń przed sprawdzianem.

Zamieszczony poniżej film ilustruje pracę z udostępnionym plikiem DOCX.

Filmy: Microsoft Word - formatowanie dokumentów (56:06).

 

Przygotowując się do sprawdzianu należy uwzględnić następujące umiejętności:

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

3. Marginesy lustrzane.

4. Pozioma strona.

5. Osadzanie i formatowanie tabeli.

 

Wymienione zagadnienia ilustruje zamieszczony poniżej film. Pod filmem umieszczono hiperłącza do konkretnych zagadnień.

Dwa kolejne filmy omawiają proste sposoby (zalecane na sprawdzianie) formatowania nagłówków oraz generowania automatycznego spisu treści.

Proszę pamiętać o umieszczeniu w spisie treści nagłówków nienumerowanych.

 

Film - zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Word - prosty sposób osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12) - zalecany na sprawdzianie:

 

Istotne uzupełnienie powyższego filmu.

Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10):

 

Materiał nieobowiązkowy:

Microsoft Word 2003 od podstaw: kurs.

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

 Edytor tekstu sprawdzian online - do wyboru Word lub LibreOffice Writer.

Sprawdzian z edytora tekstu

Do sprawdzianu najlepiej przygotowywać się wykonując zadania praktyczne samo oglądanie filmów instruktażowych
może być  niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów, czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word.

 

Trwający 2 godziny sprawdzian będzie weryfikował następujące umiejętności:

1. Formatowanie akapitu zgodnie z wymogami.

2. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

3. Tworzenie automatycznego spisu treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki (film poniżej).

3. Marginesy lustrzane.

4. Pozioma strona.

5. Osadzanie i formatowanie tabeli.

 

Przebieg sprawdzianu:

1. W wyznaczonym terminie proszę zalogować się na swoje konto Google (UZ).

2. Z Dysku Google (także przez Classroom) pobrać plik ODT lub DOCX z numerem wskazanym przez prowadzącego (lista osób w folderze z plikami).

3. W nazwie pliku będzie już wpisany jego numer, np.: S015_WRITER_Nazwisko_Imię.odt lub  S015_WORD_Nazwisko_Imię.docx.

Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google uzupełniając jego nazwę o własne nazwisko i imię, np.: S015_WRITER_Nowak_Anna.odt lub  S015_WORD_Nowak_Anna.docx.

 

MICROSOFT WORD - film ilustrujący przebieg sprawdzianu (bez uproszczeń i skrótów).

Film został pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie one z wykonaniem zadania.

  

 

LIBREOFFICE WRITER - film ilustrujący przebieg sprawdzianu (bez uproszczeń i skrótów).

Film został pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie z wykonaniem zadania.

UWAGA! Po najnowszej aktualizacji opcja: Format / Strona nazywa się teraz Format / Styl strony (używane podczas wstawiania marginesów).

 

 

Zadania:

1. W wyznaczonym terminie (dział Ogłoszenia) Proszę zalogować się na swój Dysk Google.

2. Z Dysku Google pobrać plik DOCX lub ODT  - szczegółowe instrukcje są dostępne w dziale Ogłoszenia.

3. W nazwie pliku będzie już wpisane: Nazwisko_Imię.docx lub Nazwisko_Imię.odt. Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.docx lub Nazwisko_Imię_GOTOWE.odt.

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny cz.1. Microsoft Excel  lub LibreOffice Calc (do wyboru)

 

Materiały:

Plik XLSX do ćwiczenia w domu (plik XLSX można otworzyć także w Calcu, a następnie zapisać jako ODS).

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7.
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

 

Materiały wideo dla starszych wersji arkuszy kalkulacyjnych:

Excel (film 1) Microsoft Excel 2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.

Hiperłącza do poszczególnych fragmentów filmu:

[00:00] Informacje dla użytkowników.

[00:41] 1. Microsoft Excel - dostosowanie interfejsu (tylko Excel 2003).

[04:34] 2. Wprowadzanie danych do komórek. Operacje na komórkach.

[11:49] 3. Formatowanie kolumn i wierszy.

[16:57] 4. Konstruowanie tabeli oraz wprowadzanie funkcji (suma, adres bezwzględny).

[30:40] 5. Kwerenda sieci Web / Dane z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami (w poniższym filmie operacje w Excelu 365 z roku 2020).

[36:28] 6. Podstawowe funkcje (średnia, max, min, licz.jeżeli).

[38:20] 7. Wykresy.

[46:39] 8. Filtrowanie danych (sortowanie według wielu kryteriów).

[48:40] 9. Sumy częściowe.

[52:42] 10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).

 

Kurs zrealizowany w 2009 roku na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365) z roku 2019.

 

Excel (film 2) Microsoft Excel 365 (wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami.

 

Materiały LibreOffice Calc:

Uwaga! Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie identyczne.

Różnica dotyczy funkcji szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium film o LibreOffice Calc.

Film ten bez żadnych skrótów prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14 minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel. Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu przypadkach jest identyczny.

 

Uwaga!  Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.


LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny cz.2. Microsoft Excel  lub LibreOffice Calc (do wyboru)

 

Materiały:

Plik XLSX i ODS do ćwiczenia w domu

 

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7.
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

 

Materiał nieobowiązkowy:

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - "Tworzenie testów i ankiet": kurs.

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - sprawdzian (6 godzin).

 

Uwaga! 

Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu (cz.1 i cz.2)

 

LibreOffice Calc: Krótki film ilustrujący przebieg sprawdzianu. Celem filmu jest przybliżenie różnic między Microsoft Excel i LibreOffice Calck. Film jest pozbawiony słów lektora. To rozwiązanie ma na celu wymuszenie zapoznania się z pełną wersją kursu. Bez komentarza lektora część czynności może być niezrozumiała.

 

Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian.

1. W wyznaczonym terminie proszę zalogować się na swój Dysk Google.

2. Z Dysku Google pobrać plik XLSX lub ODS - o wskazanym uprzednio numerze.

3. W nazwie pliku będzie już wpisane: Nazwisko_Imię.xlsx oraz Nazwisko_Imię.ods Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.xlsx lub Nazwisko_Imię_GOTOWE.ods

6. Nie wolno korzystać z opcji "Zapisz jako w celu zmiany formatu pliku (z XLSX na ODS lub odwrotnie).

7. Nie wolno edytować plików ODS w Excelu ani plików XLS w Calcu.

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Formularze Google (ankieta i arkusz kalkulacyjny Google).

 

Ankieta elektroniczna na stronie internetowej.

 

Film 1: Ankieta elektroniczna na stronie internetowej (pierwszy etap realizacji własnej witryny internetowej).

 

Film 2: Test i witryna internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych  z zastosowaniem Formularzy Google (materiał nieobowiązkowy).

 

 

Materiały uzupełniające (nieobowiązkowe):

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1.

Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2.

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia (grafika i dźwięk). W przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych wstawię dodatkowy materiał wideo zamiast zadań praktycznych.

 

Zagadnienia:

1. Fotografia cyfrowa - podstawowe zasady:

2. Pliki graficzne i ich obróbka.

3. Rejestracja i obróbka dźwięku:

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia (wideo) - materiał nieobowiązkowy (do samodzielnego studiowania jeśli nie wrócimy na uczelnię).

 

1. Filmowanie oraz montaż (film tworzony z fotografii oraz plików wideo z zastosowaniem aplikacji "Edytor wideo" w Windows 10).

2. Zaawansowanym użytkownikom (nieobowiązkowe) polecam tworzenie klipów wideo z zastosowaniem HitFilm Express 12:

 

 

Materiały:

Darmowa muzyka i efekty dźwiękowe (bez potrzeby zakładania konta):

FMA (Free Music Archive).

Free Sound Effects

Wymagane założenie konta:

https://www.jamendo.com/explore

https://filmstro.com/

https://www.musicbed.com/

https://www.marmosetmusic.com/

https://www.songfreedom.com/home/library

https://www.audiosocket.com/

http://www.smartsound.com/

http://www.audiomicro.com/royalty-free-music  (także efekty)

https://www.audioblocks.com/royalty-free-audio/sound-effects (efekty)

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Projekt multimedialnej platformy e-learningowa na Dysku Google cz.1 - struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.

Materiały:

Film: Witryny Google (50:06) - kontynuacja filmu Ankieta elektroniczna na stronie internetowej prezentowanego na dziesiątych zajęciach.

Materiał omawia sposoby osadzania wszystkich elementów podlegających ocenie.

 

 

Zadanie:

Na podstawie filmu proszę uzupełnić własną witrynę internetową.
Tematyka zgodna ze studiowaną specjalnością.

Na banerze proszę zmienić: logo, nazwę witryny, fotografię oraz tytuł.

Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać w serwisie iconarchive).

W obrębię witryny powinny pojawić się:

- własny tekst  (na przynajmniej trzech - czterech podstronach),

- fotografie lub inne grafiki,

- filmy z serwisu YouTube,

- hiperłącza do innych witryn oraz dokumentów (np plików PDF zapisanych na własnym Dysku Google).

- autorska ankieta online lub test,

Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z zastosowaniem linku w Classroomie (rejestrację wykonaliśmy na piątych zajęciach). 

 

Film: Mapy Google na stronie internetowej (14:42) - materiał dla studiów stacjonarnych.

 

Film: Prezentacja multimedialna oraz pokaz zdjęć na stronie internetowej (15:12) - materiał dla studiów stacjonarnych.

 

Film: Kalendarz Google na stronie internetowej (9:27) - materiał dla studiów stacjonarnych.

 

Film: Realizacja edukacyjnych Witryn Google (materiał nieobowiązkowy - zawiera informacje o tworzeniu rozwiązań do pracy grupowej).

Opracowana przez Państwa witryna nie musi posiadać hiperłącz do materiałów udostępnianych zalogowanym użytkownikom - wszystkie treści mają być ogólnodostępne. Na studiach niestacjonarnych wystarczą rozwiązania przedstawione na filmie powyżej.

 

 Spis treści filmu:

1. Witryna internetowa kursu.

1.1. Konto i narzędzia Google [00:30].

1.2. Realizacja prostej witryny edukacyjnej [04:55].

1.3. Publikowanie treści w Internecie [14:00].

1.4. System wymiany plików [18:46].

1.5. Hiperłącza do zasobów Internetu [24:05].

1.6. Prezentacja multimedialna na stronie internetowej [26:58].

1.7. Praca grupowa z jednym dokumentem oraz czat [32:31].

1.8. Formularz do rejestracji uczniów [36:06].

2. Testy online.

2.1. Tworzenie i udostępnianie testów online[46:09].

2.2. Zabezpieczenie testów przed nieuprawnionym dostępem [1:02:28].

 

 

W roku akademickim 2021-2022 rejestracja wyłącznie w Classroomie.

 

Przydatne narzędzia online:

 Adobe Color: wybór zestawu barw

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Fonty: 1001freefonts (licencje przede wszystkim do użytku osobistego).

 Fonty:  czcionki.com (dla każdej czcionki warto poszukać indywidualnie licencji).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.2 - multimedia; ankieta; test; prezentacja multimedialna; mapa.

Materiały:

Film: Tworzenie testu online niewymagającego logowania (nieobowiązkowe).

 

 

Film: Google Analytics na własnej stronie internetowej

 

 

Zadanie:

Na podstawie filmów proszę przygotować ankietę lub test i osadzić w obrębie własnej witryny internetowej.

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3 - prezentacja i ocena prac.

 

Zadania:

Proszę skończyć własną witrynę internetową, której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną specjalnością.  Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego. Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.

Należy pamiętać o automatycznej prezentacji multimedialnej (Dokumenty Google).

 ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Bazy danych Uniwersytetu Zielonogórskiego - dostęp z domu - do samodzielnego studiowania

 

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film: "Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego" prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

 

Zadanie (nie podczas epidemii):

Pobrać wskazane przez prowadzącego artykuły, umieścić w folderach podpisanych własnym Nazwiskiem i imieniem; skompresować 7zipem (hasło: 123) i przesłać na Dysk Google. Plik powinien mieć postać: Nazwisko_Imię.7z.


2. Tworzenie bazy danych LibreOffice Base (e-learning). Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.

 

1. Tworzenie bazy danych.

2. Przejmowanie danych z arkusza kalkulacyjnego.

3. Dodawanie nowych tabel i relacje.

4. Dodawanie danych przez formularze.

5. Filtrowanie danych i kwerendy.

6. Raporty.

7 Rozwiązywanie problemów.

 

Test można uruchamiać wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który zawiera odpowiedź.

Przed uruchomieniem testu proszę się zalogować.

Test możemy zrobić, gdy będą Państwo chcieli podnieść oceny.

 

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1