Rola i miejsce narzędzi elektronicznych w
badaniach naukowych (wprowadzenie).
Zasady bezpieczeństwa.
Media a teorie.
Wprowadzenie:Warunki
uzyskania
zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura.
Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć
laboratoryjnych.
Zagadnienia:
●Człowiek
w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media. Elektroniczne
przyrządy pomiarowe w naukach społecznych. Poznawanie człowieka
(np. badania ankietowe) z zastosowaniem mediów i poprzez media.
●Systemy
reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów
medialnych.
●Technologia
informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości
współczesnych masmediów.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
●Zasady
bezpieczeństwa (ochrona danych) podczas pisania pracy naukowych -
wprowadzenie.
Materiały i
źródła:
● Jędryczkowski
J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):
● Jędryczkowski
J. (2010) Rola i miejsce
komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:
●Film: Mowa ciała klucz do
ludzkich emocji:
●Slajdy
uzupełniające (sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a
multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość:
i
WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce
nowych mediów w procesach poznawczych - cz.1. (63 min).
Film na podstawie
PREZENTACJI.
Oglądamy od: 00:18:23 do 01:02:30)
WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a
rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.2. (123
min).Film na podstawie
PREZENTACJI.
Oglądamy od: 00:10:25 do końca)
Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem
zamieszczono interaktywny spis treści (odsyłający do omówienia koncepcji
poszczególnych autorów).
Praca magisterska -
bezpieczeństwo i ochrona danych (szyfrowanie danych oraz
bezpieczne korzystanie z dysków sieciowych).
WYKŁAD WIDEO: Niejawne zagrożenia medialne. Forma
przekazu jako źródło zagrożeń medialnych (66 min).
Materiał prezentuje najbardziej
destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego
dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się
proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie
maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli.
Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności
czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej
demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji [prezentacja].
Materiały
dodatkowe:
● Jędryczkowski
J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):
● Jędryczkowski
J. (2010) Rola i miejsce
komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:
●Film: Mowa ciała klucz do
ludzkich emocji:
●Slajdy
uzupełniające (sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a
multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość:
i
(Harvard Referencing
System), zwany potocznie „autor-data”, to sposób cytowania
źródeł bezpośrednio w treści akapitu przez umieszczenie w
nawiasie skrótowego wskazania do cytowanej publikacji
(nazwisko autora, rok publikacji, numer strony). -
źródło.
•
Problem badawczy, a przebieg i organizacja badań.
•
Kwestionariusz ankiety elektronicznej jako narzędzie
badawcze.
•
Przetwarzanie i interpretacja odpowiedzi respondentów.
•
Opracowanie i prezentacja wyników badań.
Wykład piąty to zajęcia e-learningowe. Nie
przychodzą Państwo na wykład tylko w domu zapoznają się z
treścią zamieszczonych poniżej filmów. Do ich oglądania
zalecam monitor panoramiczny najlepiej Full HD. Filmy są
wyświetlane z zastosowaniem odtwarzacza YouTube, w którym
trzeba wybrać najlepszą jakość. Konieczne są także głośniki.
Po zapoznaniu się z filmami proszę wykonać zadanie, którego
treść jest zamieszczona obok miniatury filmu piątego.
●Bezpieczeństwo i ochrona
danych. Bezpieczeństwo systemu operacyjnego oraz szyfrowanie
danych:
Film: Jak zadbać o dysk
systemowy SSD/M.2? (4:27)
Film: Kopia danych na
dysku OneDrive (3:00)
Film:
Dyski sieciowe i szyfrowanie - całe zajęcia (46:58)
Tu oglądamy tylko fragment o Dysku Google (od 8:52)
Film:
Szyfrowanie dokumentów w
pakietach biurowych (3:29)
Film: 7Zip. Jak
szyfrować pliki i foldery (2:58)
Film:
FastStone – dane GPS
zdjęć oraz ich usuwanie (3:28)
Film:
Metadane plików, co
można z nich odczytać i jakie usuwać (2:16)
Zadanie:
Utwórz folder o nazwie Zaj2_Nazwisko i umieść w nim dokumenty
Worda i LibreOffice Writera
oraz 2 fotografie pobrane z Internetu. Dokumenty tekstowe
zaszyfruj korzystając z mechanizmów dostępnych w edytorze
tekstu. Cały folder zaszyfruj
korzystając z programu 7zip (hasło: 123).
Zaszyfrowany folder skopiuj na
Dysk Google.
1. Pobierz wskazany
Artykuł_1.
Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na
hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako...
Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu
ani drukować).
2. Usuń kodowanie
korzystając z Dokumentów Google.
3. Uzyskany plik DOCX
nazwij:
zadanie2.docx i umieść we własnym folderze o nazwie:
Zaj3_Nazwisko_Imię.
1.
Korzystając z narzędzi do pisania głosem (Dokumenty
Google lub strona SpeechTexter
- otwarta w przeglądarce
Google Chrome)
podyktuj przynajmniej trzy linijki tekstu.
2.
Uzyskany tekst zapisz jako
dokument Worda o nazwie: zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie:Zaj3_Nazwisko_Imię.
3. Folder Zaj3_Nazwisko_Imię skompresuj
programem 7-Zip BEZ HASŁA.
4. Uzyskany plik
Zaj3_Nazwisko_Imię.7z przenieś na
Dysk Google.
Na zajęciach
przygotujemy szablon ankiety online. Praca domowa będzie
polegała na sformułowaniu problemu zależnościowego,
samodzielnym przeprowadzeniu ankiety oraz pobraniu wyników w
formie pliku XLSX.
Film (2023):
Jak analizować dane ankietowe?
LibreOffice Calc
- funkcja LICZ.JEŻELI na trzy sposoby. (9:57)
Film
(2023)
Jak analizować dane ankietowe?
LibreOffice Calc - filtrowanie oraz tabele
przestawne.
(6:51)
Film (2023)
Microsoft Excel - analiza danych ankietowych
z zastosowaniem tabel przestawnych (3:00)
•
Wywiad w badaniach pedagogicznych. Obróbka
dźwięku - sprzęt i oprogramowanie.
Film: Multimedia w badaniach społecznych (1:15:26)
Zadanie 1
Edycja plików
M4A i odszumianie - dwie instrukcje wideo z
wykładu
czwartego:
Film
(2023)
Audacity - edytowanie plików M4A
(nagrania ze smartfonów)
(2:13)
Film (2023)
Audacity – odszumianie i korekta nagrań.
Wstępne opracowanie nagranego wywiadu (6:29)
●Pobierz
plik audio w formacie
m4a (ciche i zaszumione nagranie ze smartfonu)
Spakowana wersja pliku:
zip Uwaga!
Chcąc pobrać plik audio bez jego otwierania, kliknij na
hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:Zapisz
link jako...
●Plik
przeciągnij do programu
Audacity. Jeśli będzie brakowało kodeków zaloguj się
na Dysk Google i pobierz je
tutaj (hasło do wypakowania: e*w*n).
●Usuń
szum (jeśli będzie to konieczne nawet dwukrotnie).
●Zwiększ
głośność nagrania (jeśli w nagraniu jeden hałas uniemożliwia
zwiększenie głośności trzeba "zezwolić na obcinanie").
●Plik
eksportuj do formatu MP3.
●Plik
zapisz w folderze Zaj5_Nazwisko pod nazwą
Audio.mp3.
Zadanie 2
● Pobierzfotografię
dokonaj korekt i przekształceń zgodnie z instrukcjami
prowadzącego.
●Plik
zapisz w folderze Zaj5_Nazwisko pod nazwą Foto.jpg.
● Fotografię osadź w dokumencie Worda
(wstawiaj, a nie wklejaj!).
● W edytorze tekstu przytnij
fotografię i ustaw dla niej skalę szarości.
●Plik
zapisz w folderze Zaj5_Nazwisko pod nazwą
Foto.docx
Zadanie 3
● Zgodnie z instrukcjami
prowadzącego pobierz film z serwisu YouTube.
●Wyodrębnij
dźwięk z filmu.
●Pliku
audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne
rozmiary.
Zadanie będzie sprawdzane na
zajęciach.
Folder Zaj4_Nazwisko
proszę skompresować z zastosowaniem aplikacji 7-Zip (bez
hasła - na folderze klikamy prawym przyciskiem myszy i
wybieramy:
7-Zip / Dodaj do "Zaj5_Nazwisko.7z".Skompresowany folder proszę przesłać na
Dysk Google.
Obróbka dźwięku - materiały uzupełniające:
Film
(2023)
Audacity. Jak wykonać montaż dźwięku?
(9:56)
Film (2023)
Audacity – zmiana własnego głosu
(aby był nierozpoznawalny) (3:26)
Na teście zaliczeniowym
wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów,
kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie (w
praktyce omówię z Państwem wszystkie pytania ). Test online
należy rozwiązać w domu (20 pytań
zamkniętych) w czasie 45 minut.
Test
rozpocznie się i zakończy o wyznaczonej godzinie.
Rozpoczętego testu nie można przerwać (każdy ma tylko jedno
podejście). Po rozwiązaniu testu na samym jego dole należy
nacisnąć przycisk prześlij.
Na kolokwium zaliczeniowym
wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów,
kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie.
Kolokwium będzie przeprowadzone w postaci testu online
rozwiązywanego w domu (20 pytań
zamkniętych). Na pytania trzeba odpowiedzieć
w czasie 45 minut.
O wyznaczonej godzinie test
zostanie wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).
Zagadnienia:
● sposoby i narzędzia do szyfrowania
(film
od 18:11 lub
kurs)
● dyski sieciowe jako bezpieczne miejsca do przechowywania
plików (film
do 18:11 lub
kurs na dole strony),
● multimedia (pliki graficzne
[PDF], wywiad
audio i naprawa dźwięku, metoda badawcza, w której analizuje
się przekazy medialne, np. filmy i reklamy
art.1* i
art.2*),