Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

UZ

WPPS

ZMiTI

 

 

 

..
 

ELEKTRONICZNE FORMY WSPOMAGANIA BADAŃ NAUKOWYCH  (2024-2025)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 
 

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


11PED-LOG-SD
Pn.
DN - 09:45-11:10

11PED-PSiS-SD
Pn.
DN - 15:00-16:25

11PED-POWiP-SD
Śr.
DN - 15:00-16:25

11 LOG-ND

11 PSiS-ND

11 POWiP

FREKWENCJA  |  PLAN UZ  | 

LABORATORIA STUDIA STACJONARNE (czwartek)

WYKŁADY SD (Pn. DN: 8:00 -9:25) s.34 (A-16)

Pn. DN

Śr. DN

Tematy

Pn. DN

Tematy

 01  14.10.2024

 02  28.10.2024

 03  13.11.2024

 04  25.11.2024

 05  09.12.2024

 06  07.01.2025

 07  20.01.2025

 08  27.01.2025

 01  02.10.2024

 02  16.10.2024

 03  30.10.2024

 04  27.11.2024

 05  11.12.2024

 06  08.01.2025

 07  22.01.2025

 08  29.01.2025

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe.

- Bezpieczeństwo. Szyfrowanie danych.

- OCR oraz zamiana mowy na tekst.

- Test i ankieta elektroniczna.

- Multimedia w pracy badawczej.

- Ankieta elektroniczna - analiza wyników badań.

- Analiza oraz prezentacja wyników badań.

- Dokończenie prac i ich ocena.

 01  14.10.2024

 02  28.10.2024

 03  13.11.2024

 04  25.11.2024

 05  09.12.2024

 06  07.01.2025

 07  20.01.2025

 08  27.01.2025

- Wprowadzenie. Teoria i teoretycy cz.1.

- Teoria i teoretycy cz.2. Zagrożenia medialne.

- Fot. cyfrowa. OCR.

- Ankiety elektroniczne (problem zależnościowy).

- Elektroniczne narzędzia badawcze.

- Multimedia teoria i AV.

- Powtórka przed kolokwium. Przegląd edytorów.

- Kolokwium online

EPiW ND - LABORATORIA

11LOG-ND oraz  11 RzTS-ND

WYKŁADY ND

 01   02   03  - Zaj.1. 00-00-2024

 04   05   06  - Zaj.2. 00-00-2024

 07   08     P  Zaj.3. 00-00-2024

Terminy zajęć na studiach niestacjonarnych
nie zostały jeszcze podane w planie UZ.

 01   02   03   - Wykład 1 - 00-00-2024

 04   05   06   - Wykład 2 - 00-00-2024

 07   08   09   - Wykład 3 - 00-00-2024

 Numery laboratoriów są hiperłączami.

 Na studiach niestacjonarnych terminy są przyporządkowane poszczególnym tematom w sposób orientacyjny.

 Kolorem czerwonym oznaczono terminy, w których zajęcia z poniedziałku są realizowane w innych dniach.

Dokumenty Google  | OneDrive | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  |

WYKŁADY ONLINE

 

 WYKŁAD 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Rola i miejsce narzędzi elektronicznych w badaniach naukowych (wprowadzenie).

Zasady bezpieczeństwa.

Media a teorie.

 

Wprowadzenie: Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Informacja o stronie internetowej prowadzącego
oraz o konieczności założenia kont "Gmail" na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Zagadnienia:

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media. Elektroniczne przyrządy pomiarowe w naukach społecznych. Poznawanie człowieka
   (np. badania ankietowe) z zastosowaniem mediów i poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Zasady bezpieczeństwa (ochrona danych) podczas pisania pracy naukowych - wprowadzenie.

 

Materiały i źródła:

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające (sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość: i

 

WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.1. (63 min). Film na podstawie PREZENTACJI.

Oglądamy od: 00:18:23 do 01:02:30)

 

WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.2. (123 min). Film na podstawie PREZENTACJI.

Oglądamy od: 00:10:25 do końca)

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści (odsyłający do omówienia koncepcji poszczególnych autorów).

 

WYKŁAD 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca magisterska - bezpieczeństwo i ochrona danych (szyfrowanie danych oraz bezpieczne korzystanie z dysków sieciowych).

 

WYKŁAD WIDEO: Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych (66 min).

Materiał prezentuje najbardziej destrukcyjne niejawne zagrożenia medialne. Już u małego dziecka (nawet poniżej pierwszego roku życia) rozpoczyna się proces, w efekcie którego jego szanse edukacyjne drastycznie maleją. Wykład przeznaczony dla rodziców i nauczycieli. Wyjaśnia przyczyny: zaniku czytelnictwa, utratę zdolności czytania ze zrozumieniem, spadek kreatywności, "cyfrowej demencji" oraz systematycznego spadku inteligencji [prezentacja].

 

Materiały dodatkowe:

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające (sytuacje dydaktyczne a upoglądowienie, J. Bruner a multimedia, przekaz pozawerbalny, hipertekstowość: i

 

Pliki uzupełniające do wykładu (dla zalogowanych).

WYKŁAD 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Część teoretyczna pracy magisterskiej, a technologia OCR. Systemy antyplagiatowe a forma przypisów.

Pisanie głosowe (dyktowanie tekstu do komputera).

 

Zagadnienia (1):

Technologia OCR (Optical Character Recognition) oraz dyktowanie tekstu do komputera.

 Filmy należy oglądać na pełnym ekranie w rozdzielczości Full HD (1080p). Zmiana ustawień w prawym dolnym rogu odtwarzacza YouTube.
 

Film (2022) Technologia OCR w Dokumentach Google (7:34)

Film (2023) Jak uruchomić OCR w Windows?
Microsoft Power Toys i Ekstraktor tekstu (1:20)

Film (2023) Jak kopiować tekst zabezpieczonego dokumentu PDF (2:58)

Film (2023) Zamiana mowy ma tekst w w systemie Windows 10 i 11 (6:33)

Film (2023) Jak korzystać z dyktafonu w Wordzie 365 (2:51)

 

 

 

Technologia OCR - rozwiązania komercyjne oraz alternatywne sposoby postępowania z plikami PDF.

 

Film 01a

01a. Rozpoznawanie skanowanego tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (4:17).

Film 01b

01b. Uproszczony proces skanowania tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (1:54).

Film 02

02. OCR - rozpoznawanie tekstu z plików graficznych, np. fotografii (3:16).

Film 03

03. Postępowanie z dokumentami PDF zabezpieczonymi znakiem wodnym  (1:56).

Film 04

04. Witryny odblokowujące zabezpieczone pliki PDF (1:03).

Film 05a

05a. OCR - rozpoznawanie tekstu uzyskanego z zastosowaniem opcji PrintScreen (2:58).

Film 05b

 05b. OCR w trybie online - rozpoznawanie sfotografowanego tekstu (1:21).

Film 06

06. Calibre - odkodowywanie zabezpieczonych plików PDF i konwersja do formatu DOCX (1:35).

Film 07

07. Naprawa dużych partii tekstu rozpoznanych z zastosowaniem prostych narzędzi OCR (5:22).

08. Smartfon z systemem android jako skaner OCR. Aplikacja Text Skanner Android (1:47).

Speech Recognition - pisanie głosem:

 SpeechTexter

 Dictation.io

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.

Windows 11 - skrót uruchamiający pisanie głosowe: [Symbol Windows] + [H]


Zagadnienia (2):

 Systemy antyplagiatowe, a interpretacja przypisów dolnych (!).

● Analiza raportu antyplagiatowego.

 Akapity, a zasięg działania przypisów (!!!).

 System harwardzki.

(Harvard Referencing System), zwany potocznie „autor-data”, to sposób cytowania źródeł bezpośrednio w treści akapitu przez umieszczenie w nawiasie skrótowego wskazania do cytowanej publikacji (nazwisko autora, rok publikacji, numer strony). - źródło.

 Skanery i statywy (e*w*n).

 Obróbka fotografii i OCR online (Materiały prowadzącego HD).

 Naprawa tekstu rozpoznanego z zastosowaniem prostych narzędzi OCR.

 Abbyy FineReader (7 dni /100stron A4 za darmo).

WYKŁAD 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Problem badawczy, a przebieg i organizacja badań.

Kwestionariusz ankiety elektronicznej jako narzędzie badawcze.

Przetwarzanie i interpretacja odpowiedzi respondentów.

Opracowanie i prezentacja wyników badań.

 

Wykład piąty to zajęcia e-learningowe. Nie przychodzą Państwo na wykład tylko w domu zapoznają się z treścią zamieszczonych poniżej filmów. Do ich oglądania zalecam monitor panoramiczny najlepiej Full HD. Filmy są wyświetlane z zastosowaniem odtwarzacza YouTube, w którym trzeba wybrać najlepszą jakość. Konieczne są także głośniki. Po zapoznaniu się z filmami proszę wykonać zadanie, którego treść jest zamieszczona obok miniatury filmu piątego.

 

   
   


REJESTRACJA
ADRESÓW ANKIET ELEKTRONICZNYCH
 (TYLKO DLA ZALOGOWANYCH STUDENTÓW UZ)
 

Zadanie domowe (wszystko zostało dokładnie wyjaśnione w zamieszczonym powyżej filmie instruktażowym):

Termin realizacji:  studia stacjonarne do 06.12.2020;  studia niestacjonarne do 30.12.2020.

1. Opracować problem główny (zależnościowy) i odpowiadające mu problemy szczegółowe (zapisane w pliku DOCX lub ODT). Do podanych problemów ułożyć

 minimum 5 pytań (wybór jednokrotny i wielokrotny) oraz jedno pytanie weryfikujące przynależność respondentów do zakładanej próby badawczej.

2. Przesłać adresy własnych ankiet z zastosowaniem formularza: ADRESY ANKIET ELEKTRONICZNYCH (ankieta musi być wypełniona minimum 30 razy).

3. Zgodnie z instrukcją pobrać plik Excela (XLSX lub ODS) z odpowiedziami udzielonymi w ankiecie.

4. Utworzyć folder o nazwie Nazwisko_Imię i umieścić w nim pliki DOCX lub ODT oraz XLSX lub ODS.

5. Folder Nazwisko_Imię skompresować (wg instrukcji) programem 7zip. Uzyskany w ten sposób plik Nazwisko_Imię.7z przesłać na Dysk Google do folderu

 Zadanie domowe ANKIETY.

WYKŁAD 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Forma ankiety elektronicznej (interfejs), a uwarunkowania psychologiczne.

Analiza tekstów kultury w przestrzeni komunikacji zapośredniczonej (wirtualnej).

Badania z zakresu nauk społecznych z zastosowaniem technologii eye tracking (okulografia) oraz narzędzi YouTube Analytics.

Prezentacja wyników badań.

 

1. Forma ankiety elektronicznej (interfejs), a uwarunkowania psychologiczne

 

Zagadnienia:

 Indywidualizacja i personalizacja, a forma ankiety elektronicznej.

- możliwości poznawcze,

- preferencje poznawcze,

- procesy uwagi.

 

● Wielkość i wierność odwzorowania,

 dobór lektora – osobowość interfejsu,

 kolorystyka interfejsu,

 przypominanie i rozpoznawanie a zadania otwarte i zamknięte (testy i ankiety),

 typy zadań testowych (także ankietowych).

 

Materiały:

 Metoda obserwacji i elektroniczne narzędzia badawcze (PDF).

 Osobowość interfejsu (hasło na zajęciach: E*I).

 Interfejs - wierność odwzorowania (hasło na zajęciach: E*I).

 Komputerowa forma ewaluacji osiągnięć uczących się (hasło na zajęciach: E*I).

 Zadania w testach i ankietach elektronicznych.

 Kurs: tworzenie elektronicznych testów i ankiet.

Uwaga! Powyższe materiały są skompresowane. Do ich wypakowania jest potrzebny program 7-Zip (hasło na zajęciach: E*I)..

 

2. Analiza tekstów kultury w przestrzeni komunikacji zapośredniczonej (wirtualnej)

 

 

- T. Goban-Klas - Analiza treści  (hasło na zajęciach: efw**).
- J. 
Fiske - Analiza treści (hasło na zajęciach: efw**).


Film: Ilościowa analiza tekstów kultury (09:15)

 

3. Badania z zakresu nauk społecznych z zastosowaniem technologii eye tracking (okulografia) oraz narzędzi YouTube Analytics.

 

Film: Przykłady badań (obserwacji) realizowanych z zastosowaniem raportów YouTube Analytics (20:20)

 

 Możliwości i przykłady badań: .

 

4. Prezentacja wyników badań

 

● Excel - podstawy (przypomnienie) lub OpenCalk .

● Excel - wykresy.

● Ankiety Google - wykresy.

● Statystyczna weryfikacja hipotez badawczych, a wizualizacja wyników badań .

WYKŁAD 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna w pracy naukowej.

 Wywiad w badaniach pedagogicznych. Obróbka dźwięku - sprzęt i oprogramowanie

 Analogowy i cyfrowy zapis dźwięku (materiał wymaga Google Chrome z rozszerzeniem Flash Player Emulator 2023 pobranym z Chrome Web Store).

 Smartfon jako dyktafon (przegląd oprogramowania).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Komputer jako sprzęt do nagrywania (ustawienia Windows / StereoMix).

 Microsoft Word 365 i transkrypcja wywiadu (film od 1:17)

 Konwersja między formatami audio.

 Odszumianie nagrań audio oraz ich wzmacnianie.

 Wycinanie ciszy oraz redukcja hałasu lub zakłóceń.

Film (2023) Audacity - edytowanie plików M4A
(nagrania ze smartfonów)
(2:13)

Film (2023) Audacity – odszumianie i korekta nagrań.
Wstępne opracowanie nagranego wywiadu(6:29)

 

Fotografia cyfrowa (i grafika) w pracy magisterskiej

Film: Fotografia cyfrowa (48:04)

 Sfilmowana prezentacja

 Smartfon jako aparat fotograficzny (podstawowe ustawienia).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Grafika wektorowa, a grafika rastrowa.

 Pliki graficzne tabela PDF.

 Podstawowa obróbka plików graficznych.

- konwersja,

- przycinanie,

- zmiana rozmiaru,

- obracanie,

- korekty,

- dodawanie elementów graficznych,

 

Film: FastStone - jak obrabiać zdjęcia i pliki graficzne (9:12)

 

Zrzuty ekranowe

 Zrzuty ekranowe: [Print Scrn], [Alt] + [Print Scrn], [Win] + [Print Scrn], [Win] + [Shift] + [S].

 Windows 11 - nowe ustawienia zrzutów ekranowych.

Film: Zrzuty ekranowe (3:40)

 

Metadane

 Film: Metadane plików, co można z nich odczytać i jakie usuwać (2:15). Materiał już omawiany (laboratorium 2).

 Metadane w fotografii dokumentującej, np. teren badań, a ochrona danych osobowych (!) [Przykład]

 Wstawianie fotografii do dokumentów Worda (wstawianie, a nie wklejanie - wyjaśnienie).

 

Film jako forma gromadzenia materiału badawczego (np. analiza tekstów kultury)

 Smartfon jako kamera wideo (przegląd oprogramowania).

 Smartfon zsynchronizowany z dyskiem sieciowym.

 Tunery DVBT.

 Telewizja satelitarna.

 Wideo grabber HDMI.

 Podstawowe informacje o plikach wideo.

 Podstawowa obróbka plików wideo:

- konwersja,

- przycinanie,

- montaż.

 

Obcojęzyczne źródła informacji a elektroniczne narzędzia tłumaczące

 Tłumaczenie dokumentów:

- Google Translator,

- DeepL

- Opcja tłumaczenia stron: Google Chrome, Microsoft Edge lub Mozilla Firefox,

- Chat GPT (zintegrowany z przeglądarką Edge oraz z Windows 11),

- Google Bard,

- tłumacz w systemie Android (także OCR),

- dyktowanie do Google,

- odczytywanie tekstu pisanego, w tym ebooków (film).

WYKŁAD 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Przegląd edytorów tekstu oraz wstępne formatowanie pracy magisterskiej (zgodnie z wymogami).

 

Darmowe edytory tekstu:

 Microsoft Word Online (na dysku OneDrive).

 WPS Office Writer.

 LibreOffice Writer.

 Apache OpenOffice Writer.

 

Film: LibreOffice – darmowy pakiet biurowy (1:49)

Film: Jak korzystać z darmowych pakietów biurowych w chmurze? Microsoft i Google (8:56)

 

Zagadnienia:

 Edytory tekstu Word 2003 i 2016 , OpenOffice, LibreOffice , WPS Office, Word na One Drive, Dokumenty Google.

 Podstawowe założenia ergonomii, a dostosowanie i indywidualizacja interfejsu edytora tekstu.

 Formatowanie pracy magisterskiej zgodnie z wymogami

- akapity,

- marginesy,

- czcionka,

- odstęp między wierszami,

- wcięcie pierwszego wiersza,

- tytuły rozdziałów i podrozdziałów.

- numeracja rozdziałów i podrozdziałów.

- numeracja (styl) tabel i rysunków,

- podpisywanie tabel i rysunków (miejsce i brak kropek),

- sposób wypunktowania i numerowania,

- wstęp i zakończenie (miękki enter i twarda spacja) .

WYKŁAD 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Podsumowanie i omówienie zagadnień na kolokwium zaliczeniowe.

 

Na ósmych laboratoriach: kolokwium z wykładu w pracowni komputerowej lub w domu w trybie online.

Ewentualnie: dodatkowe konsultacje oraz ocena zaległych prac.

Kolokwium z wykładu odbędzie się w trybie online (w domu) - termin do uzgodnienia.

 

Zagadnienia do kolokwium (test online).


LABORATORIA

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

ICT w badaniach naukowych - wprowadzenie.

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

 Zapoznanie ze stroną przedmiotu oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

 Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

 Informacja o konieczności korzystania z uczelnianych Gmail.

 Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

 PODSTAWY TI - nadrabianie zaległości i braków.

 

Zagadnienia:

 Bezpieczeństwo i ochrona danych - wstęp.
 Bezpieczne korzystanie z przeglądarki internetowej.

 

Zadania:

 Potwierdzenie znajomości warunków uzyskania zaliczenia.

 Deklaracja RODO - zgoda (lub jej brak) na dostęp do ocen drogą online.

 Testowanie mechanizmów Classroomu i autorskich rozwiązań prowadzącego.

 

Materiały

Film: EFWBN - warunki uzyskania zaliczenia (1:00:22)

Film: Jak sprawnie i bezpiecznie korzystać z przeglądarki internetowej. Tryb prywatny, ustawienia i skróty (9:42)

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Praca magisterska - bezpieczeństwo i ochrona danych (szyfrowanie danych oraz bezpieczne korzystanie z dysków sieciowych).

 

Zagadnienia:

 Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

 Szyfrowanie prac naukowych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 

Materiały:

 Bezpieczeństwo i ochrona danych:  (tylko punkt 5).

 Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej .

 Bezpieczeństwo i ochrona danych. Bezpieczeństwo systemu operacyjnego oraz szyfrowanie danych:

Film: Jak zadbać o dysk systemowy SSD/M.2? (4:27)

 

 

Film: Kopia danych na dysku OneDrive (3:00)

Film: Dyski sieciowe i szyfrowanie - całe zajęcia (46:58)
Tu oglądamy tylko fragment o Dysku Google (od 8:52)

Film: Szyfrowanie dokumentów w pakietach biurowych (3:29)

Film: 7Zip. Jak szyfrować pliki i foldery (2:58)

Film: FastStone – dane GPS zdjęć oraz ich usuwanie (3:28)

Film: Metadane plików, co można z nich odczytać i jakie usuwać (2:16)

 

Zadanie:

Utwórz folder o nazwie Zaj2_Nazwisko i umieść w nim dokumenty Worda i LibreOffice Writera oraz 2 fotografie pobrane z Internetu. Dokumenty tekstowe zaszyfruj korzystając z mechanizmów dostępnych w edytorze tekstu. Cały folder zaszyfruj korzystając z programu 7zip (hasło: 123). Zaszyfrowany folder skopiuj na Dysk Google.

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Technologia OCR, a szybkie gromadzenie cytatów w pracy magisterskiej.

Pliki graficzne w pracy magisterskiej.

Systemy antyplagiatowe, a forma przypisów - system harwardzki.

 

Film: Technologia OCR - przebieg i organizacja zajęć (58:16)

Film nie zawiera nowych rozwiązań OCR dostępnych w Dokumentach Google - proszę dodatkowo zapoznać się z materiałem z wykładu 3.

 

Zadanie 1 [na podstawie WYKŁADU 3]

1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu: Foto1.7z.

2. Dokonaj rozpoznania OCR z zastosowaniem Dokumentów Google.

3. Sformatuj tekst: kolor; czcionka; rozmiar czcionki; interlinia; justowanie oraz popraw ewentualne błędy (usuń symbole przenoszenia do kolejnej linijki).

4. Dokument pobierz z rozszerzeniem Worda (DOCX).

5. Plik Worda nazwij zadanie1.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko_Imię (własne dane).


Zadanie 2 [na podstawie WYKŁADU 3]

1. Pobierz wskazany Artykuł_1. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

2. Usuń kodowanie korzystając z Dokumentów Google.

3. Uzyskany plik DOCX nazwij: zadanie2.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko_Imię.


Zadanie 3 [na podstawie WYKŁADU 3]

1. Korzystając z narzędzi do  pisania głosem (Dokumenty Google lub strona SpeechTexter - otwarta w przeglądarce Google Chrome) podyktuj przynajmniej trzy linijki tekstu.

2. Uzyskany tekst zapisz jako dokument Worda o nazwie: zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko_Imię.

3. Folder Zaj3_Nazwisko_Imię skompresuj programem 7-Zip BEZ HASŁA.

4. Uzyskany plik  Zaj3_Nazwisko_Imię.7z przenieś na Dysk Google.

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Ankieta elektroniczna.

 

Na zajęciach przygotujemy szablon ankiety online. Praca domowa będzie polegała na sformułowaniu problemu zależnościowego, samodzielnym przeprowadzeniu ankiety oraz pobraniu wyników w formie pliku XLSX.

Film (2023): Jak analizować dane ankietowe?
LibreOffice Calc - funkcja LICZ.JEŻELI na trzy sposoby
. (9:57)

Film (2023) Jak analizować dane ankietowe?
LibreOffice Calc - filtrowanie oraz tabele przestawne.
(6:51)

Film (2023) Microsoft Excel - analiza danych ankietowych
z zastosowaniem tabel przestawnych (
3:00)

 

Pliki do ćwiczeń (na podstawie filmów).

 

Proszę pamiętać o wykonaniu zadania domowego: przygotowanie własnej ankiety zgodnie z wytycznymi - wykład 4.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna w pracy naukowej.

Wywiad w badaniach pedagogicznych. Obróbka dźwięku - sprzęt i oprogramowanie.

 

Film: Multimedia w badaniach społecznych (1:15:26)

 

Zadanie 1

Edycja plików M4A i odszumianie - dwie instrukcje wideo z wykładu czwartego:

 

Film (2023) Audacity - edytowanie plików M4A
(nagrania ze smartfonów) (2:13)

Film (2023) Audacity – odszumianie i korekta nagrań.
Wstępne opracowanie nagranego wywiadu (6:29)

  

 Pobierz plik audio w formacie m4a (ciche i zaszumione nagranie ze smartfonu) Spakowana wersja pliku: zip
   Uwaga!
Chcąc pobrać plik audio bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz: Zapisz link jako... 

 Plik przeciągnij do programu Audacity. Jeśli będzie brakowało kodeków zaloguj się na Dysk Google i pobierz je tutaj (hasło do wypakowania: e*w*n).

 Usuń szum (jeśli będzie to konieczne nawet dwukrotnie).

 Zwiększ głośność nagrania (jeśli w nagraniu jeden hałas uniemożliwia zwiększenie głośności trzeba "zezwolić na obcinanie").

 Plik eksportuj do formatu MP3.

 Plik zapisz w folderze Zaj5_Nazwisko pod nazwą Audio.mp3.

 

Zadanie 2

Pobierz fotografię dokonaj korekt i przekształceń zgodnie z instrukcjami prowadzącego.

 Plik zapisz w folderze Zaj5_Nazwisko pod nazwą Foto.jpg.

Fotografię osadź w dokumencie Worda (wstawiaj, a nie wklejaj!).

W edytorze tekstu przytnij fotografię i ustaw dla niej skalę szarości.

 Plik zapisz w folderze Zaj5_Nazwisko pod nazwą Foto.docx

 

Zadanie 3

Zgodnie z instrukcjami prowadzącego pobierz film z serwisu YouTube.

 Wyodrębnij dźwięk z filmu.

 Pliku audio i wideo nie wysyłamy do oceny ze względu na znaczne rozmiary.

   Zadanie będzie sprawdzane na zajęciach.

 

Folder Zaj4_Nazwisko proszę skompresować z zastosowaniem aplikacji 7-Zip (bez hasła - na folderze klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy:

7-Zip / Dodaj do "Zaj5_Nazwisko.7z". Skompresowany folder proszę przesłać na Dysk Google.

 

Obróbka dźwięku - materiały uzupełniające:

Film (2023) Audacity. Jak wykonać montaż dźwięku? (9:56)

Film (2023) Audacity – zmiana własnego głosu
(aby był nierozpoznawalny) (3:26)

 

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Analiza danych ankietowych - przygotowanie do analizy statystycznej (1).

 

Zagadnienia:

 Wyniki badań ankietowych - przygotowanie do analizy statystycznej.

● Automatyczne eliminowanie ankiet respondentów niespełniających kryteriów przynależności do próby badawczej.

● Adaptacja formuł arkusza kalkulacyjnego pozwalająca na zamianę odpowiedzi tekstowych na postać liczbową.

 

Film: Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.1. (58:32)

 

Zadania (na podstawie powyższego materiału wideo):

 Dokonać transformacji odpowiedzi tekstowych do postaci liczbowej.

 Pliki do zadań w Classroomie

 

Materiały uzupełniające:

● Pliki do ćwiczeń (na podstawie filmów) 2024-25.

● Excel i Calc podstawy (przypomnienie), cz.1: , cz.2:

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Analiza danych ankietowych - przygotowanie do analizy statystycznej (2).

Prezentacja wyników badań.

 

Zadania (kontynuacja):

● Przyporządkować odpowiedziom w formie tekstowej formuły zamieniające tekst na odpowiednie liczby.

● Filtrowanie.

● Tworzenie tabel, obliczenia procentowe.

● Wizualizacja wyników badań.

● Gromadzenie danych odpowiadających poszczególnym hipotezom.

 

Film: Przygotowanie danych ankietowych do analizy statystycznej (Calc wersja 7 oraz Excel 365) - cz.2. (1:12:03)

 

Zadania:

● W Classroomie Pobrać odpowiedni skoroszyt Excela lub Calca.

● Dokonać wnioskowania (procenty) na temat badanej populacji.

● Przygotować dane do analizy statystycznej (weryfikacji hipotez badawczych).

● Wykonać zestawienia tabelaryczne oraz wykresy do wszystkich hipotez.

● Zmienić nazwę pliku XLSX na Analiza2_Nazwisko.xlsx i przesłać na Dysk Google.

 

Materiały uzupełniające:

● Pliki do ćwiczeń (na podstawie filmów) 2023-24.

● Statystyczna weryfikacja hipotez:

LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Dokończenie prac i ich ocena.

 

Zadania:

● Powtórzenie teorii z laboratoriów, z której pytania pojawią się na kolokwium zaliczeniowym.

● Osoby, które nie mogły w domu wykonać zaległych zadań, kończą je na zajęciach.

● Ocena wykonanych prac.

 


 K O L O K W I U M :


Informacje w Classroomach  

 

Na teście zaliczeniowym wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów, kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie (w praktyce omówię z Państwem wszystkie pytania ). Test online należy rozwiązać w domu (20 pytań  zamkniętych) w czasie 45 minut. Test rozpocznie się i zakończy o wyznaczonej godzinie. Rozpoczętego testu nie można przerwać (każdy ma tylko jedno podejście). Po rozwiązaniu testu na samym jego dole należy nacisnąć przycisk prześlij.

 

  


Z A G A D N I E N I A  NA  K O L O K W I U M   Z A L I C Z E N I O W E   Z   W Y K Ł A D U:


Na kolokwium zaliczeniowym wymagana jest znajomość wszystkich materiałów (filmów, kursów i prezentacji) umieszczonych na tej stronie. Kolokwium będzie przeprowadzone w postaci testu online  rozwiązywanego w domu (20 pytań  zamkniętych). Na pytania trzeba odpowiedzieć w czasie 45 minut.

O wyznaczonej godzinie test zostanie wyłączony (trzeba zdążyć przed tym terminem).

 

Zagadnienia:

● sposoby i narzędzia do szyfrowania (film od 18:11 lub kurs)

● dyski sieciowe jako bezpieczne miejsca do przechowywania plików (film do 18:11 lub kurs na dole strony),

● technologia OCR (kurs - zbiór krótkich filmów część zagadnień omawia także film z laboratoriów),

● multimedia (pliki graficzne [PDF], wywiad audio i naprawa dźwięku, metoda badawcza, w której analizuje się przekazy medialne, np. filmy i reklamy art.1* i art.2*),

● elektroniczne narzędzia badawcze (Google Analytics, YouTube Analytics, okulografia czyli eye tracking) PDF,

● wszystkie prawidłowe stwierdzenia dotyczące problemu zależnościowego w pracy magisterskiej (film 1 i film 2 od 0:00:00 do 0:02:15),

● tworzenie ankiet (jakie pytania, aby respondent nie porzucał odpowiedzi; wymogi dotyczące “ważności” ankiety, np. udzielenie wszystkich pytań):

  film od 7:20 do 18:18, film od 42:52 do 58:32),

Zagadnienia z teorii (tylko wiadomości z prezentacji i filmów):

● Film: "Teorie cz.1".

● Film: "Teorie cz.2".

● Film: Niejawne zagrożenia medialne.

● Prezentacja (pod slajdami tekst, ale na filmach jest to lepiej i szerzej wyjaśnione).

Znajomość nazwisk i poglądów i terminów:

● Iwan Pawłow, John Watson, Burrhus Frederic Skinner, Albert Bandura, Jerome Bruner (duży schemat w prezentacji i na filmie), Seymour Papert,

Derrick de Kerckhove,

● behawioryzm. konstruktywizm. nauczanie programowane. nauczanie problemowe i podające (różnice). zasada poglądowości,

technologia kształcenia. multimedia. cyfrowa demencja. pokolenie kopiuj-wklej (przyczyny),

● negatywne skutki oddziaływania multimediów na dzieci, a w późniejszym wieku na dorosłych (wg wykładu wideo),

● nowe preferencje poznawcze młodych internautów.

----------------------------------

* Hasło do plików: ef**n

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1