B.5.W1.
podstawowe pojęcia i zasady informatyki z zakresu, w jakim
ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami:
informatyka a ICT;
rola i miejsce TIK w edukacji;
jednostki pamięci; budowa i zasada
działania komputera; system operacyjny; bezpieczeństwo systemu i danych;
ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa
autorskiego;
komputer i sieć
komputerowa; urządzenia peryferyjne; podstawowe narzędzia ICT.
•
Szyfrowanie - zadanie
praktyczne na ocenę (na zajęciach).
•
Społeczne aspekty informatyki i
ICT - teorie - cz.1.
Szyfrowanie - zadanie
praktyczne na ocenę (na zajęciach).
Proszę utworzyć
folder Nazwisko_Imię_szyfrowanie (własne dane).
Wewnątrz tego folderu należy utworzyć kolejny folder o
nazwie Multimedia.
Proszę z
udostępnionego folderu pobrać dwa pliki (audio i
graficzny) i zapisać w folderze Multimedia.
W pliku
graficznym należy usunąć wszystkie metadane (dowolnym
sposobem).
Folder
Multimedia zawierający dwa pliki należy zaszyfrować
programem 7zip (plik wynikowy 7z; bez zachowania
oryginału; zaszyfrowane nazwy plików; hasło: 123).
W folderze
Nazwisko_Imię_szyfrowanie AIBD proszę utworzyć dokument
Worda o nazwie Tajne1.docx i zaszyfrować z
zastosowaniem mechanizmów edytora tekstu (hasło 123).
W folderze
Nazwisko_Imię_szyfrowanie proszę utworzyć dokument
LibreOffice Writera o nazwie Tajne2.odt i
zaszyfrować z zastosowaniem mechanizmów edytora tekstu
(hasło 123).
Cały folder
Nazwisko_Imię_szyfrowanie proszę skompresować
programem 7zip bez hasła.
Utworzony plik
Nazwisko_Imię_szyfrowanie.7z proszę przesłać na
Dysk Google (link w Classroomie).
Społeczne aspekty informatyki i
ICT - teorie - cz.1.
B.5.W5. społeczne aspekty informatyki i jej
zastosowań, wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz
zagrożenia w świecie wirtualnym: psychologiczne
koncepcje człowieka a zagrożenia medialne; plastyczność
mózgu; zanik czytelnictwa; zanik zdolności skupienia uwagi;
cyfrowa demencja; manipulacja w mediach (treść i forma przekazu).
Zagadnienia:
●Teorie.
●Człowiek
w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media.
●Systemy
reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów
medialnych.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
●Przekaz
pozawerbalny.
Materiały i
źródła:
●Teorie:
● Jędryczkowski
J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):
● Jędryczkowski
J. (2010) Rola i miejsce
komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:
●Film: Mowa ciała klucz do
ludzkich emocji:
●Slajdy
uzupełniające:
●Model pamięci Endela Tulvinga:
●Wiedza proceduralna i
deklaratywna, np. wg M. Jagodzińskiej, Psychologia
pamięci.
●Odwrócenie
efektu Flynna spowodowane przez zmiany środowiskowe Bernt Bratsberg i
Ole Rogeberg "Flynn effect and its reversal are both environmentally
caused" (PDF)
dokonali analiz wahań poziomu inteligencji w okresie trzech dekad
(1962–1991) na próbie 736 808 norweskich poborowych. Do roku 1975
obserwowali (zgodnie z efektem Flynna) stały wzrost IQ o 3 punkty na
dekadę. Po tym terminie tendencja odwróciła się. Obecnie odnotowuje się
spadek o blisko 7 punktów na dekadę. Badacze sugerują, że przyczyną jest
prawdopodobnie zmiana stylu życia lub sposobu wychowywania dzieci.
Odwrócenie tendencji wzrostowej zbiega się w czasie z dynamicznym
rozwojem telewizji kolorowej oraz pierwszych gier wideo.
WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a rola i miejsce
nowych mediów w procesach poznawczych - cz.1. (63 min).
Film na podstawie
PREZENTACJI.
Uwaga! Prezentacja zawiera mniej materiału niż film.
•
Społeczne aspekty informatyki i
ICT - informatyka i nowe media w warsztacie pracy
nauczyciela
– cz.2.
B.5.W6. uwarunkowania zawodowego rozwoju z
wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i
informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne
przeznaczone dla najmłodszych uczniów: zasada
poglądowości a ocena przydatności mediów edukacyjnych;
dynamika zmian w zakresie informatyki i ICT a potrzeba
stałej aktualizacji wiedzy i rozwoju zawodowego nauczycieli;
edytor tekstu w pracy zawodowej nauczyciela.
Zagadnienia:
●Przekaz
informacji i upoglądowienie.
●Media,
media dydaktyczne,
●Sytuacje
dydaktyczne wymagające upoglądowienia.
Materiały:
● Upoglądowienie,
media dydaktyczne, multimedia.
Szeroka definicja multimediów (plusy/
minusy) wg D. De Kerckhove (s.8 do s.21)
● ICTw
procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy, procesy
uwagi):
● Media
masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:
● Mass
media - literatura:
● W.
Strykowski - media edukacyjne:
● W.
Strykowski - rola mediów edukacyjnych:
WYKŁAD WIDEO: Koncepcje człowieka a
rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - cz.2. (123
min).Film na podstawie
PREZENTACJI.
Uwaga! Prezentacja zawiera mniej materiału niż film.
Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem
zamieszczono interaktywny spis treści (odsyłający do omówienia koncepcji
poszczególnych autorów).
●Nowy
typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa
(dzieci i „krótkie spojrzenia”).
●Nowe
preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).
●Cyfrowa
demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że
nic nie wiem”).
● Przykłady
badań własnych.
● Kryteria
oceny przydatności mediów dydaktycznych (w tym aplikacji
multimedialnych) w praktyce szkolnej oraz w domu.
Prezentacja online zawierająca
elementy audio-wideo.
Pod każdym
slajdami umieszczono obszerne notatki:
WYKŁAD WIDEO: Niejawne zagrożenia medialne. Forma
przekazu jako źródło zagrożeń medialnych (66 min). Film na podstawie
PREZENTACJI.
Uwaga! Prezentacja zawiera mniej materiału niż film.
Materiały i
źródła:
●Nowa
forma przekazu = nowy odbiorca (wyniki badań własnych):
(Kielce)
●Forma
przekazu = forma manipulacji:
(DBI)
●Stymulacja
procesów uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego:
●de
Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania);
Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):
●de
Kerckhove D. (2001), Inteligencja Otwarta (tu multimedia);
●Jędryczkowski
J. (2016)
Krótkie komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy
proceduralnej, "General and Professional Education" 3/2016.
●Jędryczkowski
J. (2014) Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku
czytelnictwa, "General and Professional Education" 2/2014.
●Herbert
E. Krugman, Memory without Recall, Exposure without Perception (quick
looks).
● Fragmenty
filmu: Dzieje pisma (Signs
of the times : the history of writing), 1996, 48 min;
Czy czytamy jak Chińczycy?
●Film:
Meandry czytania, 2013, 45 min.
●Film:
Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik
demokracji, wielozadaniowość, skutki).
B.5.W3. zasady projektowania algorytmów oraz ich
realizacji przy użyciu komputera: tworzenie algorytmów
usprawniające pracę nauczyciela (arkusz kalkulacyjny
Microsoft Excel lub LibreOffice Calc); automatyczne
obliczanie ocen na podstawie zgromadzonych punktów (funkcja
jeżeli); statystyki roczne i semestralne (funkcja
licz.jeżeli). projektowanie prostych multimedialnych gier
dydaktycznych (Power Point lub LibreOffice Impress); proste
algorytmy w grach typu puzzle lub w grze ortograficznej.
[52:42]
10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
Film: Microsoft Excel 365
(wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz
przenoszenie danych między arkuszami (3:26)
Uwaga!
Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny
obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie
identyczne.
Różnica dotyczy funkcji
szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga
różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu
zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium
film o LibreOffice Calc.
Film ten bez żadnych skrótów
prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w
nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14
minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie
więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel.
Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu
przypadkach jest identyczny.
Film: LibreOffice
Calc - przykładowy sprawdzian z arkusza kalkulacyjnego
(13:23)
Materiał ilustruje przebieg sprawdzianu / zadania domowego. Celem filmu jest
przybliżenie różnic między Microsoft Excel i LibreOffice
Calck. Film jest pozbawiony słów lektora. To rozwiązanie ma
na celu wymuszenie zapoznania się z pełną wersją kursu. Bez
komentarza lektora część czynności może być niezrozumiała.
Uwaga!
Na sprawdzianie praktycznym z
arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te
wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.
•
Witryny Google (dostęp do
arkuszy kalkulacyjnych, np. własny e-dziennik, katalog
książek itp.).
B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i
reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich
przetwarzania: modelowanie jako komputerowa
reprezentacja fragmentu świata rzeczywistego na przykładzie
bazy danych; proste bazy danych realizowane z zastosowaniem
arkusza kalkulacyjnego: sortowanie, filtrowanie, makra,
tabele przestawne; gromadzenie danych z zastosowaniem
sieciowych Formularzy Google udostępnianych w Witrynach
Google; wizualizacja danych.
B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i
reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich
przetwarzania: prosta baza danych realizowana z
zastosowaniem LibreOffice Base; korzystanie z sieciowych baz
danych;
Baza danych LibreOffice Base.
Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku
akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.
Pobrać wskazane przez
prowadzącego artykuły, umieścić w folderach podpisanych
własnym Nazwiskiem i imieniem; skompresować 7zipem (hasło:
123) i przesłać na Dysk Google. Plik powinien mieć postać:
Nazwisko_Imię.7z.
•
Edytor
tekstu w warsztacie pracy nauczyciela -
zagadnienia
nieobowiązkowe do samodzielnego opracowania.
•
Edytor tekstu LibreOffice Writer
lub Microsoft Word
Film:
Jak korzystać z darmowych pakietów biurowych w chmurze?
Microsoft i Google (8:55)
Edytor tekstu w
warsztacie pracy nauczyciela -
zagadnienia nieobowiązkowe do samodzielnego opracowania
(przypomnienie materiału ze szkoły średniej).
LibreOffice Writer
lub Microsoft Word do wyboru
Formatowanie dokumentów
tekstowych z zastosowaniem LibreOffice Writer (w Wordzie bardzo
podobnie)
Osoby piszące sprawdzian w Wordzie mogą pominąć ten materiał.
Zawiera on jednak informacje dotyczące formatowania tekstu (identyczne
jak w Wordzie). Treści te są wymagane na sprawdzianie
(nie ma ich w filmach poświęconych Microsoft
Word). Z tego powodu warto do nich zajrzeć.
Zadanie domowe z
edytora tekstu (tylko na przedmiocie na TI)
Do sprawdzianu najlepiej
przygotowywać się wykonując zadania praktyczne
(nieobowiązkowe) samo oglądanie filmów instruktażowych może
być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów,
czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word!
Sprawdzian będzie znacznie
prostszy oraz będzie zawierał mniej zadań niż udostępniony
film.
Trwający 2 godziny
sprawdzian będzie weryfikował następujące umiejętności
(jeśli wybiorą Państwo
termin inny niż w planie sprawdzian może trwać 4 godziny).
1. Numerowanie stron (tak aby
nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.
2. Automatyczny spis treści
(musi zawierać także nienumerowane nagłówki).
3. Marginesy lustrzane.
4. Pozioma strona.
5. Jedno z zagadnień
prezentowane w filmach instruktażowych.
WARIANT 1 (ZADANIE Z LIBREOFFICE WRITER)
Przygotowując
sie do sprawdzianu proszę się sugerować podanymi powyżej
umiejętnościami!
Zadania do samodzielnego ćwiczenia w domu:
1. Pobrać i zainstalować
pakiet biurowy LibreOffice.
2. Korzystając z
LibreOffice Writer ćwiczyć procedury prezentowane w nowym
KURSIE LibreOffice Writer 6 (nie ma jeszcze
wszystkich zagadnień)
Inny - prostszy sposób
formatowania i osadzania nagłówków oraz wstawiania
automatycznego spisu
treści - przede wszystkim ten sposób przyda się na
sprawdzianie:
Film: LibreOffice
Writer 6: Proste formatowanie nagłówków i generowanie
automatycznego spisu treści (7:12)
Po zapoznaniu
się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych
operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować
film ilustrujący przebieg sprawdzianu. Film został
pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako
podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana
formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się
wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie z
wykonaniem zadania.
UWAGA! Po najnowszej
aktualizacji opcja: Format / Strona nazywa się teraz
Format / Styl strony (używane podczas wstawiania
marginesów).
Film: LibreOffice Writer
7.1 - Materiały uzupełniające (sfilmowany cały sprawdzian /
zadanie domowe) (13:33)
WARIANT 2 (ZADANIE Z MICROSOFT WORD
wersje 2016/365)
Zadania i materiały do samodzielnej pracy w
domu - przygotowanie do sprawdzianu praktycznego:
10. Podpisywanie rysunków,
wykresów i tabel [25:33].
11. Ustawianie marginesów do
wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].
12. Drukowanie prac
jednostronnych i dwustronnych [27:55].
Film: Inne
sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu
treści
(3:12) - przede wszystkim ten
sposób przyda się w zadaniu domowym.
Film: Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie
treści (6:10) - uzupełnienie powyższego filmu.
Po zapoznaniu
się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych
operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować
film ilustrujący przebieg sprawdzianu z Microsoft Word
(poniżej). Film został
pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako
podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana
formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się
wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie one z
wykonaniem zadania.
Film: Microsoft Word -
materiały uzupełniające do zajęć. Sprawdzian z Microsoft
Word (19:35)
B.5.W4. zasady organizacji i
funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci
komputerowej oraz ich wykorzystania: router i jego
konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych
adresów sieciowych, streaming telewizji w sieci domowej,
konfiguracja i korzystanie z drukarki w sieci lokalnej;
wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje);
dyski sieciowe i synchronizacja danych;
Veyon
- program do
prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w
pracowni komputerowej; zdalne zarządzanie komputerami w
pracowni komputerowej; blended learning i e-learning.