Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

..
 

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE W PRACY NAUCZYCIELA (2020-2021)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz


Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


Uwaga! Strona zawiera materiał rozszerzony - do realizacji na zajęciach
na terenie uczelni. W trybie online obowiązują zagadnienia podane w Classromie.

 FREKWENCJA  

 PLAN    NS  

Studia podyplomowe

OGŁOSZENIA  
TABLICA  
 

 

TERMINY

TEMATY

 01  10-10-2020 (13:00-16:00) [4]

 02  

 03  11-10-2020 (13:00-16:00) [4]

 04  

 05  24-10-2020 (18:00-19:30) [2]

 06  25-10-2020 (12:30-14:45) [3]

 07  

 08  14-11-2020 (12:30-14:45) [3]

 09  15-11-2020 (12:30-14:45) [3]

 10  

 11  29-11-2020 (12:30-14:45) [3]

 12  12-12-2020 (12:30-14:45) [3]

 13  

 14  13-12-2020 (12:30-14:45) [3]

 15  10-01-2021 (13:15-14:45) [2]

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe i bezpieczeństwo danych.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.1.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.2.

- Sieć lokalna a bezpieczeństwo danych. Połączenie Proxy. Test?

- Społeczne aspekty ICT cz. 1. - Teorie.

- Społeczne aspekty ICT cz. 2. -  ICT w warsztacie pracy nauczyciela.

- Społeczne aspekty informatyki i ICT cz. 3. - Zagrożenia medialne.

- OCR oraz zamiana mowy na tekst - realizacja mediów dydaktycznych.

- Multimedia (grafika, dźwięk) cz.1. - realizacja mediów dydaktycznych. Definicja mediów edukacyjnych.

- Multimedia (dźwięk i wideo) cz.2. - realizacja mediów dydaktycznych.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.1 - struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.2 - multimedia; system wymiany plików; udostępnianie; ankiety i testy.

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.3 - udźwiękowione prezentacje multimedialne online; mapy online.

- Algorytmy w pracy nauczyciela (arkusz kalkulacyjny lokalny i online) - statystyka semestralna i "własny dziennik elektroniczny".

- Multimedialna platforma e-learningowa cz.3 (ocena prac). Tematyka zgodna z reprezentowaną specjalnością.

UWAGI: Numery laboratoriów od 01 do 15 są hiperłączami.

Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Wprowadzenie oraz cel zajęć.

 

Zajęcia e-learningowe - podstawowe procedury

 

Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

 

Terminy / pojęcia:

Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc); bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne iSpring; witryny internetowe CMS.

 

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Praca z dyskiem sieciowym.

 

Zadanie (realizowane na uczelni w 2019 roku - obecnie procedurę pracy z dyskiem ilustruje powyższy film):

1. Zalogować się na swój dysk sieciowy Google Drive.

2. Utworzyć folder i przesłać do niego  pliki.

3. Wykonać udostępnianie folderów (różne uprawnienia ).

4. Pobrać pliki udostępnione przez osoby z grupy.

5. Utworzyć dokument tekstowy z zastosowaniem edytora online (na dysku online oraz pobrać plik).


Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.1.

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych. Cały (wymagany na teście) materiał znajduje się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU 2020

 

Materiał realizowany stacjonarnie w 2019 roku:

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

 

Zagadnienia 2019:

● Zagrożenia.

Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

● Antywirusy, zapora sieciowa, aktualizacje.

 Szyfrowanie danych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Sprawdzanie wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver .

 Szyfrowanie:

- Szyfrowanie NTFS: wady i zalety oraz niebezpieczeństwa . Różnice w zależności od wersji systemu operacyjnego (Pro): (7:35),

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- AxCrypt: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- WinRar (uwaga na legalność oprogramowania!) ,

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

  • Bezpieczeństwo danych i ochrona systemu operacyjnego – cz.2.

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych:  .

ZAGADNIENIA DO TESTU 2020

 

 

 

Zagadnienia:

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

- systemy bootujące (jako narzędzia do kradzieży danych).

 Wady i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

- EaseUS Todo Backup Free (uwaga na dane pozostawione na partycji C).

 Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).


LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

  Sieć lokalna a bezpieczeństwo danych.

 

Zagadnienia:

Router i jego konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych adresów sieciowych, streaming telewizji w sieci domowej, konfiguracja i korzystanie z drukarki w sieci lokalnej; wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje); dyski sieciowe i synchronizacja danych; Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej; zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej; blended learning i e-learning.

 

● Wirtualne emulatory routerów TP-Link - konfiguracja routera.

● Konfiguracja routera - strumieniowanie obrazu wideo z dekodera TVSat (system Enigma2).

● Smart dom - internet rzeczy.

● Drukarki sieciowe konfiguracja.

● Dyski sieciowe.

● Synchronizacja danych w chmurze.

● Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej.

● Zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej.

● Blended learning i e-learning.

 

Film "Lokalna sieć komputerowa" (82 min)

 

Zagadnienia:

Konfiguracja Routera

● wybór kanału a jakość sygnału

● filtrowanie MAC 'adresów (biała lista dozwolonych użytkowników WiFi)

● DHCP Clients List – sprawdzanie MAC’ adresu nowego urządzenia

● DHCP Address Reservation – przypisanie stałego adresu IP najważniejszym urządzeniom (np. dekoderom TV SAT i dyskom sieciowym)

Telewizja satelitarna w w sieci lokalnej

● Sterowanie dekoderem TV SAT z Enigma2 poziomu komputera

● pobieranie filmów z dysku dekodera do komputera

● oglądanie bieżących audycji oraz nagrań poprzez sieć w komputerze

Smart Home na przykładzie Xiaomi Mi Home

● podstawowe urządzenia

● typy połączeń sieciowych w systemie Smart Home: WiFi, ZigBee, Bluetooth Mesh

● sterowanie systemem Smart Home przez Asystenta Xiaomi (po chińsku) oraz Asystenta Google

Streamowanie multimediów w sieci lokalnej

Veyon – program do prezentowania czynności nauczyciela na komputerach uczniów oraz zarządzania pracownią komputerową

 

 

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY.

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film: Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

 

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Społeczne aspekty ICT cz. 1. - Teorie.

 

Zagadnienia:

 Teorie.

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Przekaz pozawerbalny.

 

Materiały i źródła:

 Teorie: poniżej prezentacja online zawierająca nagrania audio z wykładu. Pod każdym slajdem umieszczono obszerne notatki:

 

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające:

 Model pamięci Endela Tulvinga:

 Wiedza proceduralna i deklaratywna,  np. wg M. Jagodzińskiej, Psychologia pamięci.

 

Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.1.

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Społeczne aspekty ICT cz. 2. - ICT w warsztacie pracy nauczyciela.

 

Zagadnienia:

 przekaz informacji i upoglądowienie,

 media media dydaktyczne, sytuacje dydaktyczne,

 mass media multimedia.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 

Materiały:

 Upoglądowienie, media dydaktyczne, multimedia. Szeroka definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove (s.8 do s.21)

 ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy, procesy uwagi):

 Media masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:

 Mass media - literatura:

 W. Strykowski - media edukacyjne:

 W. Strykowski - rola mediów edukacyjnych:

 

Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.2 - uzupełniona.

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści.

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Społeczne aspekty informatyki i ICT cz. 3. - Zagrożenia medialne.

 

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.

 

Materiały i źródła:

 de Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania); Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):

 de Kerckhove D. (2001), Inteligencja Otwarta (tu multimedia);

 Jędryczkowski J. (2016) Krótkie komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy proceduralnej, "General and Professional Education" 3/2016.

 Jędryczkowski J. (2014) Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa, "General and Professional Education" 2/2014.

 Herbert E. Krugman, Memory without Recall, Exposure without Perception (quick looks).

 Fragmenty filmu: Dzieje pisma (Signs of the times : the history of writing), 1996, 48 min; Czy czytamy jak Chińczycy?

 Film: Meandry czytania, 2013, 45 min   Film usunięto z YT. Prawdopodobnie wrzucę go do materiałów.

 Film: Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik demokracji, wielozadaniowość, skutki) [Na kolokwium zaliczeniowe].

 W materiałach film dzieje pisma - proszę zwrócić uwagę na końcowe konkluzje.

 

Prezentacja online zawierająca elementy audio-wideo.

Pod każdym slajdami umieszczono obszerne notatki:

 

Film "Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych" (66min).

 

Zagadnienia:

 Typy uwagi a manipulacje medialne.

 Nowe metody badań marketingowych - neuromarketing.

 Propaganda: Propaganda Josepha Goebbelsa oraz słuchowisko Orsona Wellesa "Wojna światów" wg książki H.G. Wellsa.

 

Materiały i źródła:

 Film: Neuromarketing [cz.1] [cz.2] [cz.3] - (0:00-4:27)(14:25-17:24)(20:50-22:38)(26:18-30:00).

 Radiowe imperium Goebbelsa:

 Fragmenty filmu: Wielkie konstrukcje III Rzeszy - Propaganda (33 min) - (0:00-9:10) (15:58_19:10).

 Prezentacja: Typy uwagi a manipulacje medialne:

 


LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

OCR oraz zamiana mowy na tekst - realizacja mediów dydaktycznych.

 

Zagadnienia (1):

Technologia OCR (Optical Character Recognition) oraz dyktowanie tekstu do komputera.

 Filmy należy oglądać na pełnym ekranie w rozdzielczości Full HD (1080p). Zmiana ustawień w prawym dolnym rogu odtwarzacza YouTube.

 

Film 01a

01a. Rozpoznawanie skanowanego tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (4:17).

Film 01b

01b. Uproszczony proces skanowania tekstu z zastosowaniem aplikacji ABBYY FineReader (1:54).

Film 02

02. OCR - rozpoznawanie tekstu z plików graficznych, np. fotografii (3:16).

Film 03

03. Postępowanie z dokumentami PDF zabezpieczonymi znakiem wodnym  (1:56).

Film 04

04. Witryny odblokowujące zabezpieczone pliki PDF (1:03).

Film 05a

05a. OCR - rozpoznawanie tekstu uzyskanego z zastosowaniem opcji PrintScreen (2:58).

Film 05b

 05b. OCR w trybie online - rozpoznawanie sfotografowanego tekstu (1:21).

Film 06

06. Calibre - odkodowywanie zabezpieczonych plików PDF i konwersja do formatu DOCX (1:35).

Film 07

07. Naprawa dużych partii tekstu rozpoznanych z zastosowaniem prostych narzędzi OCR (5:22).

08. Smartfon z systemem android jako skaner OCR. Aplikacja Text Skanner Android (1:47).

09. SpeechTexter - aplikacja ze Sklepu Google Chrome umożliwiająca sprawne dyktowanie tekstu do komputera (4:31).

10. Funkcja pisania głosowego w Dokumentach Google (3:55).

Speech Recognition - pisanie głosem:

 SpeechTexter

 Dictation.io

 Dokumenty Google - Narzędzia/ Pisanie głosowe.


Zagadnienia (2):  - studia stacjonarne

 Systemy antyplagiatowe, a interpretacja przypisów dolnych (!).

● Analiza raportu antyplagiatowego.

 Akapity, a zasięg działania przypisów (!!!).

 System harwardzki.

(Harvard Referencing System), zwany potocznie „autor-data”, to sposób cytowania źródeł bezpośrednio w treści akapitu przez umieszczenie w nawiasie skrótowego wskazania do cytowanej publikacji (nazwisko autora, rok publikacji, numer strony). - źródło.


Materiały prowadzącego:

Fotografia cyfrowa:

Skanery i statywy (e*w*n).

Obróbka fotografii i OCR online (HD).

Naprawa tekstu rozpoznanego z zastosowaniem prostych narzędzi OCR.

Darmowy FreeOCR.net 5.4.1 strona producenta www.freeocr.net oraz efekty rozpoznawania OCR (HD).

Prezentacja komercyjnego programu OCR (HD). Abbyy FineReader (15 dni za darmo).


 

Zadanie 1  

1. Pobierz i wypakuj fotografię tekstu: Foto1.7z. Korzystając z programu FastStone:

 obrócić ją o 90 stopni,

przytnij pomijając zbędne fragmenty.

korzystając z opcji "Dopasuj kolory" ustaw:

a. jaskrawość ~  95,

b. kontrast - bez zmian,

c. gamma ~ 0,41,

przed zapisaniem pliku wybierz "Skala szarości".

 

2. Dokonaj rozpoznania OCR z zastosowaniem mechanizmu zawartego na stronie: www.newocr.com    . Uwaga! Jeśli wiele osób wyśle z jednej sali identyczny
    plik, to strona może przestać odpowiadać. Proszę zwrócić uwagę, czy nie pojawi się wówczas prośba o potwierdzenie, że "nie jestem robotem".

    W przypadku problemów podobny efekt można uzyskać korzystając z darmowego programu OCR: FreeOCR.net 5.4.1 strona producenta www.freeocr.net.

 

3. Uzyskany tekst skopiuj i wklej do Worda. Uwaga! Tekst wklejamy korzystając z opcji: Wklej specjalnie / Tekst niesformatowany.

 

4. Korzystając z opcji Znajdź / Zamień, napraw tekst. W tym celu skorzystaj z instrukcji.

 

5. Plik Worda nazwij zadanie1.docx i zapisz we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko (własne nazwisko).


Zadanie 2

1. Pobierz wskazany Artykuł_1. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

 

2. Usuń kodowanie korzystając ze mechanizmu online. Uwaga! Nigdy nie postępuj tak z plikami chronionymi znakiem wodnym.

 

3. Otwórz (korzystając z aplikacji Adobe Reader) plik PDF. Zaznacz i skopiuj cały tekst ze strony 3.
    Zaznaczony tekst wklej zachowując formatowanie do pustego dokumentu Worda i zapisz.

 

4. Uzyskany plik DOCX nazwij: zadanie2.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.


Zadanie 3

1. Pobierz Artykuł_2. Chcąc pobrać dokument PDF bez jego otwierania, kliknij na hiperłączu prawym przyciskiem myszy i wybierz:
   
Zapisz link jako...  Pobrany artykuł jest zakodowany (nie można kopiować tekstu ani drukować).

 

2. Uruchom program Calibre. Jeśli nie jest zainstalowany (lub instalacja nie jest możliwa) pobierz wersję Calibre, która nie wymaga instalacji:

    (hasło: e*w*n). Jeśli jest aktywny antywirus, np. Comodo może być konieczne (przy wersji portable) czasowe wyłączenie "piaskownicy".

 jeśli w środkowym polu są widoczne jakieś dokumenty - zaznacz je i skasuj.

 wciągnij plik PDF do środkowego pola Calibre,

zaznacz wciągnięty artykuł i naciśnij przycisk: Konwertuj książki,

w otwartym okienku (na górze po prawej stronie) wybierz format wyjściowy: DOCX,

na dole kliknij OK,

odczekaj aż wartość zadań wskaże 0,

Kliknij prawym przyciskiem myszy na artykule i wybierz: Otwórz folder zawierający,

uruchom plik z rozszerzeniem DOCX i sprawdź, czy zawiera odkodowany artykuł.

zamknij plik DOCX.

z otwartego folderu zabierz plik z rozszerzeniem DOCX. Zmień jego nazwę na zadanie3.docx i umieść we własnym folderze o nazwie: Zaj3_Nazwisko.

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia (grafika i dźwięk).

 

Zagadnienia:

1. Definicja multimediów.

2. Fotografia cyfrowa - podstawowe zasady:

3. Pliki graficzne i ich obróbka.

4. Rejestracja i obróbka dźwięku.

Materiały:

Film: Nagrywanie dźwięku z zastosowaniem programu Audacity.

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedia (wideo). Materiał nieobowiązkowy.

 

1. Filmowanie oraz montaż (film tworzony z fotografii oraz plików wideo z zastosowaniem aplikacji "Edytor wideo" w Windows 10).

2. Zaawansowanym użytkownikom (nieobowiązkowe) polecam tworzenie klipów wideo z zastosowaniem HitFilm Express 12:

 

 

Materiały:

Darmowa muzyka i efekty dźwiękowe (bez potrzeby zakładania konta):

FMA (Free Music Archive).

Free Sound Effects

Wymagane założenie konta:

https://www.jamendo.com/explore

https://filmstro.com/

https://www.musicbed.com/

https://www.marmosetmusic.com/

https://www.songfreedom.com/home/library

https://www.audiosocket.com/

http://www.smartsound.com/

http://www.audiomicro.com/royalty-free-music  (także efekty)

https://www.audioblocks.com/royalty-free-audio/sound-effects (efekty)

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna platforma e-learningowa cz.1 - struktura witryny; hiperłącza; tekst i elementy graficzne.

Materiały:

Film o tworzeniu Witryny Google. Opracowana przez Państwa witryna nie musi posiadać hiperłącz do materiałów udostępnianych zalogowanym użytkownikom - wszystkie treści mają być ogólnodostępne.

 

 

 Spis treści filmu:

1. Witryna internetowa kursu.

1.1. Konto i narzędzia Google [00:30].

1.2. Realizacja prostej witryny edukacyjnej [04:55].

1.3. Publikowanie treści w Internecie [14:00].

1.4. System wymiany plików [18:46].

1.5. Hiperłącza do zasobów Internetu [24:05].

1.6. Prezentacja multimedialna na stronie internetowej [26:58].

1.7. Praca grupowa z jednym dokumentem oraz czat [32:31].

1.8. Formularz do rejestracji uczniów [36:06].

2. Testy online.

2.1. Tworzenie i udostępnianie testów online[46:09].

2.2. Zabezpieczenie testów przed nieuprawnionym dostępem [1:02:28].

 

Zadanie:

Na podstawie filmu proszę opracować witrynę internetową , której temat dotyczy zagadnień związanych ze studiowana specjalnością. Witryna powinna  zawierać  wszystkie omawiane na zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o ankiecie. Można wykonać nową ankietę, quiz lub test.

Projekt powinien uwzględniać zagadnienia uwzględnione w następujących rozdziałach kursu wideo: 1.1; 1.2; 1.3: 1.5; 1.6.

 

Punkt 1.8 realizujemy na kolejnych zajęciach. Nie będziemy rejestrowali użytkowników tylko tworzymy w identyczny sposób dowolną ankietę (bez pytania się o email).

 

Na banerze proszę zmienić: logo, nazwę witryny, fotografię własnego autorstwa oraz tytuł.

Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać w serwisie iconarchive)

W obrębię witryny powinny pojawić się:

- własny tekst - treść strony związana z jej tematyką (przynajmniej 4 podstrony),

- fotografie (także własnego autorstwa),

- filmy z serwisu YouTube,

- hiperłącza do własnych dokumentów na Dysku Google oraz hiperłącza do innych witryn.

- autorska ankieta online lub test,

- interaktywna mapa (tylko w przypadku zajęć prowadzonych na uczelni, w trybie online nie jest wymagana).

- modyfikacje podstawowego szablonu strony (np. kolorystyka).

 

Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z zastosowaniem formularza: 

 

FORMULARZ ZGŁOSZENIA ADRESU WŁASNEJ STRONY INTERNETOWEJ

W semestrze 2021-22 rejestracja wyłącznie w Classroomie.

 


Przydatne narzędzia online:

 Adobe Color: wybór zestawu barw

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Fonty: 1001freefonts (licencje przede wszystkim do użytku osobistego).

 Fonty:  czcionki.com (dla każdej czcionki warto poszukać indywidualnie licencji).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna platforma e-learningowa cz.2 - multimedia; system wymiany plików (różne sposoby udostępniania); ankiety i testy.

Materiały:

Film: Test i witryna internetowa (57 min). Tworzenie testów elektronicznych  z zastosowaniem Formularzy Google.

 

Film: Automatyczne wyliczanie oceny w teście elektronicznym - algorytmy (21 min).

 

Zadanie:

Na podstawie filmów proszę przygotować test i osadzić w obrębie własnej witryny internetowej.

 

Zagadnienia:

Arkusz sieciowy na Dysku Google: frekwencja oraz wyniki testowania poprzez sieć.

Algorytmy wyliczające ocenę na podstawie punktów z testu lub sprawdzianu,

 

 Materiał nieobowiązkowy:

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - "Tworzenie testów i ankiet": kurs. (tu algorytmy!).

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Multimedialna platforma e-learningowa cz.3 - udźwiękowione prezentacje multimedialne online; mapy online.

 

Zzaga: Tworzenie testu online niewymagającego logowania.


Google Analytics

  Zamieszczanie w obrębie własnej witryny internetowej mechanizmu gromadzącego informacje o użytkownikach (osadzanie Analityki Google).

Film: Monitorowanie aktywności uczniów podczas zajęć e-learningowych

 

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

• Algorytmy w pracy nauczyciela (arkusz kalkulacyjny lokalny i online) - statystyka semestralna i "własny dziennik elektroniczny".

 

Arkusz kalkulacyjny - przypomnienie

 

Materiały:

Plik XLSX do ćwiczenia w domu

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7.
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7.
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

 

Zagadnienia:

Statystyka semestralna klasy.

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Multimedialna platforma e-learningowa na Dysku Google cz.3 - prezentacja i ocena prac.

 

Zadania:

Proszę skończyć własną witrynę internetową, której tematyka dotyczy zagadnień związanych ze studiowaną specjalnością.  Powinna ona zawierać wszystkie omawiane na zajęciach komponenty multimedialne. Należy pamiętać o ankiecie tworzonej na zajęciach z arkusza kalkulacyjnego. Można jednak wykonać nową ankietę, ewentualnie quiz lub test.

Należy pamiętać o automatycznej prezentacji multimedialnej (Dokumenty Google).

 ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Do uzgodnienia z grupą.

 

 

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1