Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

 

 

..
 

NFORMATYKA dla 11 i 12 PPiW-JMS oraz 11 i 12 PPiW-JMN (2021-2022)

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz

 UWAGA! AKTUALNIE STRONA JEST MODYFIKOWANA!

Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


 FREKWENCJA

 PLAN 

 PLAN N.

 

11PPiW-Lab.1
11:30 - 13:00

12 PPiW-Lab.3
13:15 - 14:45

11/12 PPiW-Lab.2
15:00 - 16:30

11PPiW-JMN

Lab.1

11 PPiW-JMN

Lab.2

12PPiW-JMN

Lab.1

12 PPiW-JMN

Lab.2


Zajęcia:

TEMAT

 01  05-10-2021

 02  12-10-2021

 03  19-10-2021

 04  26-10-2021

 05  02-11-2021

 06  09-11-2021

 07  16-11-2021

 08  23-11-2021

 09  30-11-2021

 10  07-12-2021

 11  14-12-2021

 12  04-01-2022

 13  11-01-2022

 14  18-01-2022

 15  25-01-2022

- Wprowadzenie. Bezpieczeństwo systemu i danych.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.1.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.2 (test - termin online do uzgodnienia).

- Społeczne aspekty informatyki i ICT cz. 1. - Teorie.

- Społeczne aspekty informatyki i ICT cz. 2. - Informatyka i nowe media w warsztacie pracy nauczyciela.

- Społeczne aspekty informatyki i ICT cz. 3. - Zagrożenia medialne (test?).

- Arkusz kalkulacyjny cz.1.

- Arkusz kalkulacyjny cz.2.

- Arkusz kalkulacyjny cz.3 (sprawdzian - termin online do uzgodnienia).

- Algorytmy w pracy nauczyciela.

- Arkusz kalkulacyjny - bazy danych / tabele przestawne.

- LibreOffice Base - bazy danych - test online - termin dowolny.

- Bazy danych online Uniwersytetu Zielonogórskiego.

- Edytor tekstu - sprawdzian lub zadanie na ocenę.

- Lokalna sieć komputerowa.

STUDIA NIESTACJONARNE

 01   02   03  

 04   05   06  

 07   08  

 09   10  

 11   12   13   14  

 15  

- Bezpieczeństwo systemu i danych.

- Społeczne aspekty ICT / informatyki

- (Arkusz - podstawy).

- (Arkusz - algorytmy).

- Bazy danych.

- Sieć lokalna.  Terminy zajęć dla studiów niestacjonarnych wg PLANU

Poszczególne tematy są przyporządkowane poszczególnym tematom w sposób orientacyjny.
UWAGA:
Numery laboratoriów są hiperłączami.

Plan UZ  | Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive | Frekwencja

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Wprowadzenie oraz cel zajęć.


Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.


Terminy / pojęcia:

B.5.W1. podstawowe pojęcia i zasady informatyki z zakresu, w jakim ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami: informatyka a ICT; rola i miejsce TIK w edukacji; jednostki pamięci; budowa i zasada działania komputera; system operacyjny; bezpieczeństwo systemu i danych; ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa autorskiego; komputer i sieć komputerowa; urządzenia peryferyjne; podstawowe narzędzia ICT.

 

Jednostki pamięci.

Jednostki transferu.

Budowa komputera Kurs wymaga aktualizacji.

Urządzenia peryferyjne Kurs wymaga aktualizacji.

System operacyjny - podstawowe operacje na plikach i folderach  Kurs wymaga aktualizacji.


Zapisy do grup (formularz na Dysku Google).

Proszę pamiętać o podaniu adresu Gmail.

Hasło proszę zachować do końca semestru!

 

W semestrze 2020-21 rejestracja tylko w Classroomie!

Zadanie:

1. Zalogować się na swój dysk sieciowy Google Drive.

2. Utworzyć folder i przesłać do niego  pliki.

3. Wykonać udostępnianie folderów (różne uprawnienia ).

4. Pobrać pliki udostępnione przez osoby z grupy.

5. Utworzyć dokument tekstowy z zastosowaniem edytora online (na dysku online oraz pobrać plik).

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego – cz.1.

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych. Cały (wymagany na teście) materiał znajduje się tutaj: 

ZAGADNIENIA DO TESTU 2020

 

 

 

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

 

Zagadnienia:

● Zagrożenia.

Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

● Antywirusy, zapora sieciowa, aktualizacje.

 Szyfrowanie danych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Sprawdzanie wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver .

 Szyfrowanie:

- Szyfrowanie NTFS: wady i zalety oraz niebezpieczeństwa . Różnice w zależności od wersji systemu operacyjnego (Pro): (7:35),

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- AxCrypt: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- WinRar (uwaga na legalność oprogramowania!) ,

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego – cz.2.

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych:  .

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

 

Zagadnienia:

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

- systemy bootujące (jako narzędzia do kradzieży danych).

 Wady i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

- EaseUS Todo Backup Free (uwaga na dane pozostawione na partycji C).

 Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Test online - Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego [test pisany w domu].

Społeczne aspekty informatyki i ICT - teorie - cz.1.

 

Społeczne aspekty informatyki i ICT - teorie - cz.1.

 

B.5.W5. społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań, wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym: psychologiczne koncepcje człowieka a zagrożenia medialne; plastyczność mózgu; zanik czytelnictwa; zanik zdolności skupienia uwagi; cyfrowa demencja; manipulacja w mediach (treść i forma przekazu).

 

Zagadnienia:

 Teorie.

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Przekaz pozawerbalny.

 

Materiały i źródła:

 Teorie:

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające:

 Model pamięci Endela Tulvinga:

 Wiedza proceduralna i deklaratywna,  np. wg M. Jagodzińskiej, Psychologia pamięci.

 Odwrócenie efektu Flynna spowodowane przez zmiany środowiskowe Bernt Bratsberg i Ole Rogeberg "Flynn effect and its reversal are both environmentally

caused" (PDF) dokonali analiz wahań poziomu inteligencji w okresie trzech dekad (1962–1991) na próbie 736 808 norweskich poborowych. Do roku 1975 obserwowali (zgodnie z efektem Flynna) stały wzrost IQ o 3 punkty na dekadę. Po tym terminie tendencja odwróciła się. Obecnie odnotowuje się spadek o blisko 7 punktów na dekadę. Badacze sugerują, że przyczyną jest prawdopodobnie zmiana stylu życia lub sposobu wychowywania dzieci. Odwrócenie tendencji wzrostowej zbiega się w czasie z dynamicznym rozwojem telewizji kolorowej oraz pierwszych gier wideo.

 

 

Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.1.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Społeczne aspekty informatyki i ICT - informatyka i nowe media w warsztacie pracy nauczyciela – cz.2.

 

B.5.W6. uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów: zasada poglądowości a ocena przydatności mediów edukacyjnych; dynamika zmian w zakresie informatyki i ICT a potrzeba stałej aktualizacji wiedzy i rozwoju zawodowego nauczycieli; edytor tekstu w pracy zawodowej nauczyciela.

 

Zagadnienia:

 Przekaz informacji i upoglądowienie.

 Media, media dydaktyczne,

 Sytuacje dydaktyczne wymagające upoglądowienia.

 

Materiały:

 Upoglądowienie, media dydaktyczne, multimedia. Szeroka definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove (s.8 do s.21)

 ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy, procesy uwagi):

 Media masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:

 Mass media - literatura:

 W. Strykowski - media edukacyjne:

 W. Strykowski - rola mediów edukacyjnych:

 

Koncepcje człowieka a rola i miejsce nowych mediów w procesach poznawczych - wykład wideo cz.2 - uzupełniona.

Uwaga! W serwisie YouTube pod filmem zamieszczono interaktywny spis treści.

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Społeczne aspekty informatyki i ICT - zagrożenia medialne – cz.3.

 

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.

 Kryteria oceny przydatności mediów dydaktycznych (w tym aplikacji multimedialnych) w praktyce szkolnej oraz w domu.

 

Prezentacja online zawierająca elementy audio-wideo.

Pod każdym slajdami umieszczono obszerne notatki:

 

Film "Niejawne zagrożenia medialne. Forma przekazu jako źródło zagrożeń medialnych" (66min).

 

Materiały i źródła:

 Nowa forma przekazu = nowy odbiorca (wyniki badań własnych): (Kielce)

 Forma przekazu = forma manipulacji: (DBI)

 Stymulacja procesów uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego:

 de Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania); Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):

 de Kerckhove D. (2001), Inteligencja Otwarta (tu multimedia);

 Jędryczkowski J. (2016) Krótkie komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy proceduralnej, "General and Professional Education" 3/2016.

 Jędryczkowski J. (2014) Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa, "General and Professional Education" 2/2014.

 Herbert E. Krugman, Memory without Recall, Exposure without Perception (quick looks).

 Fragmenty filmu: Dzieje pisma (Signs of the times : the history of writing), 1996, 48 min; Czy czytamy jak Chińczycy?

 Film: Meandry czytania, 2013, 45 min. 

 Film: Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik demokracji, wielozadaniowość, skutki).

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny - Excel cz.1.

 

B.5.W3. zasady projektowania algorytmów oraz ich realizacji przy użyciu komputera: tworzenie algorytmów usprawniające pracę nauczyciela (arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel lub LibreOffice Calc); automatyczne obliczanie ocen na podstawie zgromadzonych punktów (funkcja jeżeli); statystyki roczne i semestralne (funkcja licz.jeżeli). projektowanie prostych multimedialnych gier dydaktycznych (Power Point lub LibreOffice Impress); proste algorytmy w grach typu puzzle lub w grze ortograficznej.

 

Materiały:

Plik XLSX do ćwiczenia w domu

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7.
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.1.

WYKŁAD WIDEO (2020): Microsoft Excel 365 oraz LibreOffice Calk v.7.
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego cz.2.

 

Film 1: Microsoft Excel 2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.

Hiperłącza do poszczególnych fragmentów filmu:

[00:00] Informacje dla użytkowników.

[00:41] 1. Microsoft Excel - dostosowanie interfejsu (tylko Excel 2003).

[04:34] 2. Wprowadzanie danych do komórek. Operacje na komórkach.

[11:49] 3. Formatowanie kolumn i wierszy.

[16:57] 4. Konstruowanie tabeli oraz wprowadzanie funkcji (suma, adres bezwzględny).

[30:40] 5. Kwerenda sieci Web / Dane z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami (w poniższym filmie operacje w Excelu 365 z roku 2020).

[36:28] 6. Podstawowe funkcje (średnia, max, min, licz.jeżeli).

[38:20] 7. Wykresy.

[46:39] 8. Filtrowanie danych (sortowanie według wielu kryteriów).

[48:40] 9. Sumy częściowe.

[52:42] 10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).

 

Kurs zrealizowany w 2009 roku na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365) z roku 2019.

 

Excel (film 2) Microsoft Excel 365 (wersja z roku 2020) - Import danych z sieci Web oraz przenoszenie danych między arkuszami.


LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny cz.2.

 

Materiały LibreOffice Calc:

Uwaga! Osoby, które będą pisały w LibreOffice Calc powinny obejrzeć cały kurs o Excelu. Prezentowane procedury są praktycznie identyczne.

Różnica dotyczy funkcji szukającej maksymalnej liczby (MAX w Excelu i MAKS w Calcu). Druga różnica to sposób pobierania danych z Internetu (kursów walut). W celu zapoznania się z tymi różnicami polecam zamieszczony w tym laboratorium film o LibreOffice Calc.

Film ten bez żadnych skrótów prezentuje przebieg całego sprawdzianu, aby nie było zbyt łatwo nie ma w nim słów lektora i tempo przekazu jest normalne. Film trwa niecałe 14 minut. Tyle czasu powinien trwać sprawdzian. Państwo mają go znacznie więcej. Film ten polecam także osobom wybierającym Microsoft Excel. Oglądając go mogą zapoznać się z oryginalnym plikiem sprawdzianu. W obu przypadkach jest identyczny.

 

LibreOffice Calc: Film ilustrujący przebieg sprawdzianu. Celem filmu jest przybliżenie różnic między Microsoft Excel i LibreOffice Calck. Film jest pozbawiony słów lektora. To rozwiązanie ma na celu wymuszenie zapoznania się z pełną wersją kursu. Bez komentarza lektora część czynności może być niezrozumiała.

 

Uwaga!  Na sprawdzianie praktycznym z arkusza kalkulacyjnego będą identyczne zadania jak te wykonywane na zajęciach oraz na filmach o Excelu i Calcu.

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny - Excel cz.3. Algorytmy przydatne w pracy nauczyciela.

 

Materiały:

Film: Test i witryna internetowa (57 min).

 

Film: Automatyczne wyliczanie oceny w teście elektronicznym - algorytmy (21 min).

 

Zagadnienia:

Arkusz sieciowy na dysku OneDrive - np. frekwencja uczniów.

Arkusz sieciowy na Dysku Google: frekwencja oraz wyniki testowania poprzez sieć.

Algorytmy wyliczające ocenę na podstawie punktów z testu lub sprawdzianu,

Statystyka semestralna klasy.

 

 Materiał nieobowiązkowy:

Arkusz kalkulacyjny LibreOffice Calc - wprowadzenie: kurs.

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - "Tworzenie testów i ankiet": kurs. (tu algorytmy!).

 

Dodatkowe elementy na stronie internetowej (filmy):


Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian praktyczny.

 

Instrukcja:

Zalogować się na swój Dysk Google.

Pobrać plik sprawdzianu i wypakować na dysku lokalnym  (do końca zajęć proszę nie wylogowywać się!).

Zmienić nazwę wypakowanego pliku (nazwą musi być własne nazwisko).

Proszę wykonać wszystkie zadania (identycznie jak na zajęciach lub filmach instruktażowych). Dodatkowe instrukcje nie będą podawane!

Po zakończeniu pracy plik należy przesłać z powrotem na Dysk Google.

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Microsoft Excel - bazy danych / gromadzenie i przetwarzanie danych danych

Witryny Google i Formularze Google.

 

B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania: modelowanie jako komputerowa reprezentacja fragmentu świata rzeczywistego na przykładzie bazy danych; proste bazy danych realizowane z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego: sortowanie, filtrowanie, makra, tabele przestawne; gromadzenie danych z zastosowaniem sieciowych Formularzy Google udostępnianych w Witrynach Google; wizualizacja danych.

 

Zagadnienia:

1. Formularze Excela: kurs.

2. Formularze na dysku Google.

3. Sortowanie.

4. Filtrowanie.

5. Makra: kurs.


Materiały:

Film o tworzeniu Witryny Google. Opracowana przez Państwa witryna nie musi posiadać hiperłącz do materiałów udostępnianych zalogowanym użytkownikom - wszystkie treści mają być ogólnodostępne. Obowiązują Państwa punkty: 1.1; 1.2; 1.3 oraz 2.1 i 2.2 (wybrane zagadnienia).

 

 

 Spis treści filmu:

1. Witryna internetowa kursu.

1.1. Konto i narzędzia Google [00:30].

1.2. Realizacja prostej witryny edukacyjnej [04:55].

1.3. Publikowanie treści w Internecie [14:00].

1.4. System wymiany plików [18:46].

1.5. Hiperłącza do zasobów Internetu [24:05].

1.6. Prezentacja multimedialna na stronie internetowej [26:58].

1.7. Praca grupowa z jednym dokumentem oraz czat [32:31].

1.8. Formularz do rejestracji uczniów [36:06].

2. Testy online.

2.1. Tworzenie i udostępnianie testów online [46:09].

2.2. Zabezpieczenie testów przed nieuprawnionym dostępem [1:02:28].

 

Zadanie:

Na podstawie filmu proszę opracować witrynę internetową , której temat dotyczy zagadnień związanych ze studiowana specjalnością. Należy pamiętać o ankiecie (można wykonać quiz lub test - wszystkie materiały ogólnodostępne bez potrzeby logowania).

Projekt powinien uwzględniać zagadnienia uwzględnione w następujących rozdziałach kursu wideo: 1.1; 1.2; 1.3 oraz 2.1 i 2.2.

 

Na banerze proszę zmienić: logo, nazwę witryny, fotografię własnego autorstwa oraz tytuł.

Proszę dodać własną faviconę (można ją pobrać w serwisie iconarchive)

W obrębię witryny powinny pojawić się:

- własny tekst - treść strony związana z jej tematyką (przynajmniej 4 podstrony),

- fotografie,

- autorska ankieta online lub test.

 

Materiały:

Film o tworzeniu testów elektronicznych "Test online niewymagający logowania" opracowany z zastosowaniem Formularzy Google

(uzupełnienie powyższego filmu).

 

Zadanie (tworzenie testów elektronicznych):

  • Zgodnie z instrukcjami prowadzącego utworzyć formularz - test (10 pytań): 4 - wyboru jednokrotnego; 5 - wyboru wielokrotnego; 1 - krótkiej odpowiedzi.

  • Formularz zamienić na test; wprowadzić klucz odpowiedzi; włączyć losową kolejność pytań; ustawić losową kolejność wariantów odpowiedzi w zadaniach zamkniętych.

  • Zapoznać się z wariantami testu (realizowany w klasie lub w trybie online - wymóg zalogowania się).

  • Wykonać test przynajmniej 8 razy.

  • Wygenerować i pobrać arkusz Excela z wynikami.

  • Przygotować skalę punktową i utworzyć algorytm wystawiający ocenę.

  • Opracowany algorytm zastosować w Arkuszu Google.

Adres własnej (opublikowanej) witryny wysyłamy do sprawdzenia z zastosowaniem formularza: 

 

FORMULARZ ZGŁOSZENIA ADRESU WŁASNEJ STRONY INTERNETOWEJ -

W semestrze 2020-21 rejestracja wyłącznie w Classroomie.

 

Strony internetowe i narzędzia online:

 Adobe Color: wybór zestawu barw

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Fonty: 1001freefonts (licencje przede wszystkim do użytku osobistego).

 Fonty:  czcionki.com (dla każdej czcionki warto poszukać indywidualnie licencji).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Microsoft Excel - bazy danych / tabele przestawne

 

Zagadnienia:

Tabele przestawne. Kurs zewnętrzny z kanału "pmsocho" w serwisie YouTube.

 

Arkusz sieciowy na Dysku Google i OneDrive - np. frekwencja uczniów.

Arkusz sieciowy na Dysku Google: frekwencja oraz wyniki testowania poprzez sieć.

 

Materiały:

Biblioteczka - materiał do ćwiczenia tabel przestawnych.

Algorytmy wyliczające ocenę na podstawie punktów z testu lub sprawdzianu (ciąg dalszy).

Statystyka semestralna klasy (ciąg dalszy).

 

Zadanie:

Na podstawie materiałów dostarczonych przez prowadzącego oraz zgodnie ze wskazówkami opracować tabele przestawne.

Samodzielnie opracować tabele przestawne dla bazy danych księgozbioru, zbioru płyt lub kolekcji filmów.

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

LibreOffice Base - bazy danych.

 

B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania: prosta baza danych realizowana z zastosowaniem LibreOffice Base; korzystanie z sieciowych baz danych;

 

Baza danych LibreOffice Base. Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.

1. Tworzenie bazy danych.

2. Przejmowanie danych z arkusza kalkulacyjnego.

3. Dodawanie nowych tabel i relacje.

4. Dodawanie danych przez formularze.

5. Filtrowanie danych i kwerendy.

6. Raporty.

7 Rozwiązywanie problemów.

 

Test można uruchamiać wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który zawiera odpowiedź.

Przed uruchomieniem testu proszę się zalogować.

 

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN / bazy danych: gov.pl

 

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN oraz połączenie PROXY

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Film: "Dostęp do źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z komputera domowego" prezentuje dwa sposoby uzyskania dostępu.

Pierwszy z zastosowaniem  zastosowaniem połączenia WebVPN, a drugi PROXY.

 

 

W obu przypadkach wymagane jest posiadanie konta studenckiego (numeralbumu@stud.uz.zgora.pl).

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę, a następnie Zasoby elektroniczne.

 

Zadanie domowe:

Pobrać wskazane przez prowadzącego artykuły, umieścić w folderach podpisanych własnym Nazwiskiem i imieniem; skompresować 7zipem (hasło: 123) i przesłać na Dysk Google. Plik powinien mieć postać: Nazwisko_Imię.7z.

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Edytor tekstu w warsztacie pracy nauczyciela - zagadnienia nieobowiązkowe do samodzielnego opracowania.

Edytor  tekstu LibreOffice Writer lub Microsoft Word 


Edytor tekstu w warsztacie pracy nauczyciela - zagadnienia nieobowiązkowe do samodzielnego opracowania (przypomnienie materiału ze szkoły średniej).

LibreOffice Writer lub Microsoft Word do wyboru

 

Formatowanie dokumentów tekstowych z zastosowaniem LibreOffice Writer (w  Wordzie bardzo podobnie)

Osoby piszące sprawdzian w Wordzie mogą pominąć ten materiał. Zawiera on jednak informacje dotyczące formatowania tekstu (identyczne jak w Wordzie). Treści te są wymagane na sprawdzianie (nie ma ich w filmach poświęconych Microsoft Word). Z tego powodu warto do nich zajrzeć.

 

KURS LIBREOFFICE 6   (podstawowe zagadnienia)

KURS LIBREOFFICE 4 i 5 (starsza wersja - rozszerzony materiał).

    

 

W domu warto ćwiczyć operacje prezentowane na filmach. Pracę ułatwiają załączone tu dokumenty. Praca nie podlega ocenie.

 

1. Proszę pobrać (zadanie nieobowiązkowe):


Darmowy pakiet biurowy LibreOffice

 

- Dokument wzorcowy - praca na zajęciach (minimalny zakres materiału - na ocenę dst).

 

- Dokument ODT - tekst do sformatowania na zajęciach.

       Pracując w domu należy utworzyć nowy dokument ODT. Praca z niniejszy plikiem dyskwalifikuje zadanie domowe.

- Fotografia do wstawienia w dokumencie.


2. Korzystając z kursu online "Wstawianie ozdobnych tytułów - galeria Fontwork" wstawić własne imię i nazwisko w sposób wskazany w pliku ODT.

3. Korzystając z kursu online "Formatowanie akapitu" sformatować akapity w sposób przedstawiony w pliku PDF. Proszę pamiętać o przypisach dolnych.

4. Korzystając z kursu online "Marginesy" ustawić marginesy w sposób określony w pliku PDF.

5. Korzystając z kursu online "Wstawianie grafiki rastrowej do dokumentów tekstowych" osadzić fotografię w sposób podany w pliku PDF.

6. Korzystając z kursu online "Numerowanie stron" ustawić odpowiednie numery stron w sposób określony w pliku PDF.

7. Dokument ODT zapisać z hasłem: 123. Pomocna może tu być instrukcja szyfrowania w pakiecie OpenOffice.

 


Sprawdzian z edytora tekstu (tylko na przedmiocie na TI)

Do sprawdzianu najlepiej przygotowywać się wykonując zadania praktyczne (nieobowiązkowe) samo oglądanie filmów instruktażowych może być niewystarczające. Ucząc się można wybrać jeden z wariantów, czyli LibreOffice Writer lub Microsoft Word!

Sprawdzian będzie znacznie prostszy oraz będzie zawierał mniej zadań niż udostępniony film.

 

Trwający 2 godziny sprawdzian będzie weryfikował następujące umiejętności

(jeśli wybiorą Państwo termin inny niż w planie sprawdzian może trwać 4 godziny).

1. Numerowanie stron (tak aby nie były widoczne na pierwszych stronach rozdziałów.

2. Automatyczny spis treści (musi zawierać także nienumerowane nagłówki).

3. Marginesy lustrzane.

4. Pozioma strona.

5. Jedno z zagadnień prezentowane w filmach instruktażowych.


 

WARIANT 1 (SPRAWDZIAN PISANY W LIBREOFFICE WRITER)

 

Przygotowując sie do sprawdzianu proszę się sugerować podanymi powyżej umiejętnościami!

 

Zadania do samodzielnego ćwiczenia w domu:

1. Pobrać i zainstalować pakiet biurowy LibreOffice.

2. Korzystając z  LibreOffice Writer ćwiczyć procedury prezentowane w nowym KURSIE LibreOffice Writer 6 (nie ma jeszcze wszystkich zagadnień)

oraz starszym KURSIE LIBREOFFICE 4 i 5  (rozszerzony materiał).

 

Inny - prostszy sposób formatowania i osadzania nagłówków oraz wstawiania automatycznego spisu treści - przede wszystkim ten sposób przyda się na sprawdzianie:

 

 

Po zapoznaniu się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować film ilustrujący przebieg sprawdzianu. Film został pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie z wykonaniem zadania.

UWAGA! Po najnowszej aktualizacji opcja: Format / Strona nazywa się teraz Format / Styl strony (używane podczas wstawiania marginesów).

 


 

WARIANT 2 (SPRAWDZIAN PISANY W MICROSOFT WORD wersje 2016/365)

 

Zadania i materiały do samodzielnej pracy w domu - przygotowanie do sprawdzianu praktycznego:

● Ze strony wydziału należy pobrać wzór pierwszej strony pracy magisterskiej.

● Do udostępnionego tu dokumentu Worda wpisać dowolne tytuły rozdziałów (w miejscu niebieskich napisów).

● Oba dokumenty należy scalić i sformatować zgodni z poniższą instrukcją wideo.

● Proszę pamiętać, aby na pierwszej stronie umieścić dane autora, tytuł oraz datę.

● W dokumencie nie trzeba zamieszczać przypisów, rysunków, wykresów ani tabel.

 

Film - zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Inne sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12) - przede wszystkim ten sposób przyda się na sprawdzianie:

 

Rozdziały nienumerowane w automatycznym spisie treści (6:10) - uzupełnienie powyższego filmu:

 

Po zapoznaniu się ze wszystkimi procedurami i uzasadnieniem wykonywanych operacji (np. ustawienia marginesów) można przeanalizować film ilustrujący przebieg sprawdzianu z Microsoft Word (poniżej). Film został pozbawiony komentarza, aby nie traktować go jako podstawowego materiału szkoleniowego. Jakakolwiek zmiana formuły sprawdzianu sprawi, że osoby, które zdecydują się wyłącznie na ten materiał sprawi, że nie poradzą sobie one z wykonaniem zadania.

  

 

Materiał nieobowiązkowy:

 Microsoft Word 2003 od podstaw: kurs.


Edytor tekstu - sprawdzian.

 

Zadania:

1. W wyznaczonym terminie (dział Ogłoszenia) Proszę zalogować się na swój Dysk Google.

2. Z Dysku Google pobrać plik DOCX lub ODT  - szczegółowe instrukcje są dostępne w dziale Ogłoszenia.

3. W nazwie pliku będzie już wpisane: Nazwisko_Imię.docx lub Nazwisko_Imię.odt. Nie wolno korzystać z cudzych plików!

4. Wykonać zadania zgodnie z instrukcją.

5. Plik odesłać na Dysk Google z dopiskiem GOTOWE w nazwie, np.: Nazwisko_Imię_GOTOWE.docx lub Nazwisko_Imię_GOTOWE.odt.


LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Lokalna sieć komputerowa

 

B.5.W4. zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania: router i jego konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych adresów sieciowych, streaming telewizji w sieci domowej, konfiguracja i korzystanie z drukarki w sieci lokalnej; wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje); dyski sieciowe i synchronizacja danych; Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej; zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej; blended learning i e-learning.

 

● Wirtualne emulatory routerów TP-Link - konfiguracja routera.

● Konfiguracja routera - strumieniowanie obrazu wideo z dekodera TVSat (system Enigma2).

● Smart dom - internet rzeczy.

● Drukarki sieciowe konfiguracja.

● Dyski sieciowe.

● Synchronizacja danych w chmurze.

● Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej.

● Zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej.

● Blended learning i e-learning.

 

 

Film "Lokalna sieć komputerowa" (82 min)

 

Zagadnienia:

Konfiguracja Routera

● wybór kanału a jakość sygnału

● filtrowanie MAC 'adresów (biała lista dozwolonych użytkowników WiFi)

● DHCP Clients List – sprawdzanie MAC’ adresu nowego urządzenia

● DHCP Address Reservation – przypisanie stałego adresu IP najważniejszym urządzeniom (np. dekoderom TV SAT i dyskom sieciowym)

Telewizja satelitarna w w sieci lokalnej

● Sterowanie dekoderem TV SAT z Enigma2 poziomu komputera

● pobieranie filmów z dysku dekodera do komputera

● oglądanie bieżących audycji oraz nagrań poprzez sieć w komputerze

Smart Home na przykładzie Xiaomi Mi Home

● podstawowe urządzenia

● typy połączeń sieciowych w systemie Smart Home: WiFi, ZigBee, Bluetooth Mesh

● sterowanie systemem Smart Home przez Asystenta Xiaomi (po chińsku) oraz Asystenta Google

Streamowanie multimediów w sieci lokalnej

Veyon – program do prezentowania czynności nauczyciela na komputerach uczniów oraz zarządzania pracownią komputerową

ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Do ustalenia z grupą.

 

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1