Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

YouTube

YouTube for TV

Generator kodów QR

..
 

NFORMATYKA dla 11PPiW-JMS (2019/2020) Nowa wersja - po reformie!

JJ kursy | http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz


Terminy konsultacji.

Katalog przedmiotu oraz warunki uzyskania zaliczenia. Uwaga! Obowiązującym katalogiem (sylabusem) jest niniejsza strona internetowa.

Rejestracja w grupie laboratoryjnej i potwierdzenie zapoznania się z treściami kształcenia oraz warunkami uzyskania zaliczenia.


       

 FREKWENCJA 

 PLAN 

11PPiW-JMS

Lab.1

11PPiW-JMS

Lab.2

       

Poniedziałki

Lab.1 (11:30 - 13:00)  /  Lab.2 (13:15 - 14:45)

Zajęcia:

TEMAT

 01  07-10-2019

 02  14-10-2019

 03  21-10-2019

 04  28-10-2019

 05  04-11-2019

 06  12-11-2019

 07  18-11-2019

 08  25-11-2019

 09  02-12-2019

 10  09-12-2019

 11  16-12-2019

 12  13-01-2019

 13  20-01-2020

 14  27-01-2020

 15  30-01-2020

- Wprowadzenie. Dyski sieciowe. Bezpieczeństwo danych.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.1.

- Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego cz.2.

- 1. Społeczne aspekty informatyki i ICT cz. 1. - Teorie.  2.Test online - w domu (40 min). Bezpieczeństwo systemu i danych.

- 1. Społeczne aspekty informatyki i ICT cz. 2. -  Informatyka i nowe media w warsztacie pracy nauczyciela.  2. Edytor tekstu.

- Społeczne aspekty informatyki i ICT cz. 3. - Zagrożenia medialne.

- Arkusz kalkulacyjny - Microsoft Excel cz.1.

- Arkusz kalkulacyjny - Microsoft Excel cz.2.

- Arkusz kalkulacyjny cz.2.

- 1. Arkusz kalkulacyjny - Excel cz.3. Algorytmy w pracy nauczyciela. 2. Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian.

- Microsoft Excel - bazy danych / tabele przestawne.

- LibreOffice Base - bazy danych - cz.1.

- LibreOffice Base - bazy danych - cz.2.

- 1. Własna baza danych - zadanie na ocenę. 2. Bazy danych online Uniwersytetu Zielonogórskiego.

- Lokalna sieć komputerowa.

UWAGI: Numery laboratoriów są hiperłączami. 30-01-2020 (czwartek)

Plan UZ  | Studenci  | Dysk Google | Zaliczenie | Do wyboru | Kodeks bezpiecznego postępowania z plikiem pracy magisterskiej  | Oprogramowanie  | Dokumenty Google  | OneDrive | Frekwencja

 

LABORATORIUM 1

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Wprowadzenie oraz cel zajęć.

 

W wyniku niedawnej zmiany przepisów (reforma) pierwszy raz w historii uczelni rozpoczynamy zajęcia bez sylabusu przedmiotu.

Nazwa przedmiotu sugeruje, że powinniśmy zająć się informatyką, czyli nauką o przetwarzaniu informacji (dział logiki) uzupełniony o wiedzę o komputerach i programowaniu. Istnieje zatem możliwość, że podane poniżej zagadnienia ulegną zmianie. Uwaga! Zgodnie z przewidywaniami treści kształcenia uległy zmianie!


Wprowadzenie oraz cel zajęć

Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną JJ Kursy.

Warunki uzyskania zaliczenia, podstawowe treści i zagadnienia, literatura. Podanie hasła do materiałów.

Informacja o konieczności założenia kont "Gmail" - tylko na potrzeby zajęć laboratoryjnych.

Zapoznanie z literaturą uzupełniającą.


Terminy / pojęcia:

B.5.W1. podstawowe pojęcia i zasady informatyki z zakresu, w jakim ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami: informatyka a ICT; rola i miejsce TIK w edukacji; jednostki pamięci; budowa i zasada działania komputera; system operacyjny; bezpieczeństwo systemu i danych; ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa autorskiego; komputer i sieć komputerowa; urządzenia peryferyjne; podstawowe narzędzia ICT.

 

Jednostki pamięci.

Jednostki transferu.

Budowa komputera Kurs wymaga aktualizacji.

Urządzenia peryferyjne Kurs wymaga aktualizacji.

System operacyjny - podstawowe operacje na plikach i folderach  Kurs wymaga aktualizacji.


Zapisy do grup (formularz na Dysku Google).

Proszę pamiętać o podaniu adresu Gmail.

Hasło proszę zachować do końca semestru!

 

 

Zadanie:

1. Zalogować się na swój dysk sieciowy Google Drive.

2. Utworzyć folder i przesłać do niego  pliki.

3. Wykonać udostępnianie folderów (różne uprawnienia ).

4. Pobrać pliki udostępnione przez osoby z grupy.

5. Utworzyć dokument tekstowy z zastosowaniem edytora online (na dysku online oraz pobrać plik).

LABORATORIUM 2

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego – cz.1.

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych:  .

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

 

Zagadnienia:

● Zagrożenia.

Przegląd dysków sieciowych (w trybie online). Informacja o zaletach i wadach lokalnej instalacji dysku sieciowego (One Drive, Goooge DriveDropbox).

 Udostępnianie i przechowywanie danych (tryb incognito). Narzędzia udostępniane przez dyski (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, ankiety online itd.).

● Antywirusy, zapora sieciowa, aktualizacje.

 Szyfrowanie danych jako warunek konieczny przed wysłaniem na dysk:

 Szyfrowanie NTFS.

 Sprawdzanie wersji systemu z zastosowaniem komendy: winver .

 Szyfrowanie:

- Szyfrowanie NTFS: wady i zalety oraz niebezpieczeństwa . Różnice w zależności od wersji systemu operacyjnego (Pro): (7:35),

- BitLocker: (4:00),

- 7-Zip: ,

- AxCrypt: ,

- ZArchiver (w systemie android): (3:25),

- WinRar (uwaga na legalność oprogramowania!) ,

- Szyfrowanie jako opcja udostępniana przez pakiety biurowe: .

LABORATORIUM 3

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego – cz.2.

 

Materiały:

Bezpieczeństwo i ochrona danych:  .

Bezpieczeństwo i ochrona danych (hasło do pliku podane na zajęciach; proszę otwierać w trybie do odczytu):

Ochrona danych osobowych. Kasowanie/ niszczenie danych/ szyfrowanie danych:

 

Zagadnienia:

 Kradzież danych:

- nieuwaga; [ Ctrl ] + [ L ]; ,

- keyloggery oraz keyloggery USB (także z opcją Wi-Fi).

- systemy bootujące (jako narzędzia do kradzieży danych).

 Wady i zalety dysków SSD. Zasady poprawnego postępowania ze sprzętem komputerowym.

 Odzyskiwanie i aktualizacja systemu: . Obraz partycji: EaseUS Todo Backup Free.

 Odzyskiwanie skasowanych plików: aplikacje typu "recovery".

 Systemy bootujace s (jako narzędzia do  ratowania danych po awarii systemu).

- Slax ; konfiguracja i uruchamianie.

- Linux Mint.

- EaseUS Todo Backup Free (uwaga na dane pozostawione na partycji C).

 Lokalizacje: "Moje Dokumenty" oraz "Pulpit" .

 CDBurnerXP - darmowy program do wypalania płyt (obrazy ISO płyt bootujacych).

LABORATORIUM 4

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Test online - Bezpieczeństwo danych i systemu operacyjnego [test pisany w domu].

Społeczne aspekty informatyki i ICT - teorie - cz.1.

 


T E S T   B E Z P I E C Z E Ń S T W O  I  O C H R O N A  D A N Y C H:


Studia stacjonarne

Test online: xx.xx.2019, godz. xx.00 - xx.20.

Poprawa testu: xx.xx.2019, godz. xx.00 - xx.20

Studia niestacjonarne

Test online: xx.xx.2019, godz. xx.00 - xx.20.

Poprawa testu: xx.xx.2019, godz. xx.00 - xx.20

 

TEST ONLINE (20 minut)

Instrukcja:

Zalogować się na swoje konto Google.

Kliknąć na hiperłącze:

Test na podstawie kursu: .

 

Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden raz!

 

Test DEMO   Test zaliczeniowy z wykładu -  stacjonarni   Test zaliczeniowy z wykładu -  niestacjonarni   Poprawa testu stacjonarni   Poprawa testu niestacjonarni


 

Społeczne aspekty informatyki i ICT - teorie - cz.1.

 

B.5.W5. społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań, wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym: psychologiczne koncepcje człowieka a zagrożenia medialne; plastyczność mózgu; zanik czytelnictwa; zanik zdolności skupienia uwagi; cyfrowa demencja; manipulacja w mediach (treść i forma przekazu).

 

Zagadnienia:

 Teorie.

 Człowiek w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media.

 Systemy reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów medialnych.

 Cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność).

 Przekaz pozawerbalny.

 

Materiały i źródła:

 Teorie:

 Jędryczkowski J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):

 Jędryczkowski J. (2010) Rola i miejsce komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:

 Film: Mowa ciała klucz do ludzkich emocji:  

 Slajdy uzupełniające:

 Model pamięci Endela Tulvinga:

 Wiedza proceduralna i deklaratywna,  np. wg M. Jagodzińskiej, Psychologia pamięci.

 Odwrócenie efektu Flynna spowodowane przez zmiany środowiskowe Bernt Bratsberg i Ole Rogeberg "Flynn effect and its reversal are both environmentally

caused" (PDF) dokonali analiz wahań poziomu inteligencji w okresie trzech dekad (1962–1991) na próbie 736 808 norweskich poborowych. Do roku 1975 obserwowali (zgodnie z efektem Flynna) stały wzrost IQ o 3 punkty na dekadę. Po tym terminie tendencja odwróciła się. Obecnie odnotowuje się spadek o blisko 7 punktów na dekadę. Badacze sugerują, że przyczyną jest prawdopodobnie zmiana stylu życia lub sposobu wychowywania dzieci. Odwrócenie tendencji wzrostowej zbiega się w czasie z dynamicznym rozwojem telewizji kolorowej oraz pierwszych gier wideo.

LABORATORIUM 5

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Społeczne aspekty informatyki i ICT - informatyka i nowe media w warsztacie pracy nauczyciela – cz.2.

Edytor tekstu w warsztacie pracy nauczyciela - zagadnienia nieobowiązkowe do samodzielnego opracowania.

 

B.5.W6. uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów: zasada poglądowości a ocena przydatności mediów edukacyjnych; dynamika zmian w zakresie informatyki i ICT a potrzeba stałej aktualizacji wiedzy i rozwoju zawodowego nauczycieli; edytor tekstu w pracy zawodowej nauczyciela.

 

Zagadnienia:

 Przekaz informacji i upoglądowienie.

 Media, media dydaktyczne,

 Sytuacje dydaktyczne wymagające upoglądowienia.

 

Materiały:

 Upoglądowienie, media dydaktyczne, multimedia. Szeroka definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove (s.8 do s.21)

 ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy, procesy uwagi):

 Media masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:

 Mass media - literatura:

 W. Strykowski - media edukacyjne:

 W. Strykowski - rola mediów edukacyjnych:


Edytor tekstu w warsztacie pracy nauczyciela - zagadnienia nieobowiązkowe do samodzielnego opracowania.

LibreOffice Writer lub Microsoft Word do wyboru

 

LibreOffice Writer

 

Zagadnienia:

Podstawowe formatowanie dokumentów w edytorze tekstu LibreOffice Writer:

KURS LIBREOFFICE 6   (podstawowe zagadnienia),

KURS LIBREOFFICE 4 i 5 (starsza wersja).

 

Zadania:

1. Pobrać i zainstalować pakiet biurowy LibreOffice.

2. Proszę pobrać wzorcowy plik PDF i fotografię oraz plik do edycji:

 

- Dokument wzorcowy.

 

- Fotografia do wstawienia w dokumencie.

 

- Dokument ODT - tekst do samodzielnego sformatowania.

 

3. Uruchomić Najnowszy KURS LibreOffice Writer 6 (nie ma jeszcze wszystkich zagadnień) oraz KURS LIBREOFFICE 4 i 5  (starsza wersja - rozszerzony materiał).

4. W aplikacji  LibreOffice Writer utworzyć  nowy dokument lub uruchomić gotowy dokument z tekstem do samodzielnego sformatowania.

    Pracę rozpoczynamy od zapoznania się z instrukcją umieszczoną na końcu wzorcowego dokumentu PDF.

5. Oglądając kolejne filmy w obrębie kursu proszę wykonywać prezentowane czynności we własnym dokumencie.

 

Przydatne (wybrane) filmy instruktażowe:

Wstawianie ozdobnych tytułów - galeria Fontwork - wstawić własne imię i nazwisko w sposób wskazany w pliku ODT.

Formatowanie akapitu" - sformatować akapity w sposób przedstawiony w pliku PDF. Proszę pamiętać o przypisach dolnych.

Marginesy - ustawić marginesy w sposób określony w pliku PDF.

Wstawianie grafiki rastrowej do dokumentów tekstowych - osadzić fotografię w sposób podany w pliku PDF.

Numerowanie stron - ustawić odpowiednie numery stron w sposób określony w pliku PDF.

Instrukcja szyfrowania w pakiecie OpenOffice.

 


 

Microsoft Word (2016/365)

 

Zadania:

● Ze strony wydziału należy pobrać wzór pierwszej strony pracy magisterskiej.

● Do udostępnionego tu dokumentu Worda wpisać dowolne tytuły rozdziałów (w miejscu niebieskich napisów).

● Oba dokumenty należy scalić i sformatować zgodni z poniższą instrukcją wideo.

● Proszę pamiętać, aby na pierwszej stronie umieścić dane autora, tytuł oraz datę.

● W dokumencie nie trzeba zamieszczać przypisów, rysunków, wykresów ani tabel.

● W dokumencie osadzić marginesy lustrzane.

 

Film - zagadnienia:

1. Pobieranie strony tytułowej oraz jej wstępne formatowanie [00:12].

2. Łączenie strony tytułowej z pozostałą częścią pracy oraz znaki podziału strony [05:29].

3. Numeracja rozdziałów w pracy magisterskiej (ukrywanie numeracji na wybranych stronach) [09:13].

4. Modyfikowanie stylów i nagłówków [11:30].

5. Osadzanie nagłówków a automatyczne numerowanie rozdziałów i podrozdziałów [15:59].

6. Tworzenie automatycznego spisu treści [17:01].

7. Nawigacja w obszarze pracy magisterskiej oraz aktualizacja spisu treści [19:16].

8. Przenoszenie wyrazów do kolejnego wiersza – dwa sposoby [21:11].

9. Prawidłowe osadzanie przypisów [23:54].

10. Podpisywanie rysunków, wykresów i tabel [25:33].

11. Ustawianie marginesów do wydruku jednostronnego i dwustronnego [26:30].

12. Drukowanie prac jednostronnych i dwustronnych [27:55].

 

Inne sposoby osadzania nagłówków oraz przygotowania spisu treści (3:12):

LABORATORIUM 6

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMATY:

Społeczne aspekty informatyki i ICT - zagrożenia medialne – cz.3.

 

Zagadnienia:

 Nowy typ odbiorcy - nowe media, a plastyczność mózgu; Zanik czytelnictwa (dzieci i „krótkie spojrzenia”).

 Nowe preferencje poznawcze a krótkie komunikaty multimedialne).

 Cyfrowa demencja („aby zadać pytanie, trzeba znać część odpowiedzi”, „wiem, że nic nie wiem”).

 Przykłady badań własnych.

 Kryteria oceny przydatności mediów dydaktycznych (w tym aplikacji multimedialnych) w praktyce szkolnej oraz w domu.

 

Materiały i źródła:

 Nowa forma przekazu = nowy odbiorca (wyniki badań własnych): (Kielce)

 Forma przekazu = forma manipulacji: (DBI)

 Stymulacja procesów uwagi w obrębie trzech form przekazu medialnego:

 de Kerckhove D. (2001), Powłoka kultury (tu oddziaływania); Telewizja - zbiorowa wyobraźnia (formy manipulacji):

 de Kerckhove D. (2001), Inteligencja Otwarta (tu multimedia);

 Jędryczkowski J. (2016) Krótkie komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy proceduralnej, "General and Professional Education" 3/2016.

 Jędryczkowski J. (2014) Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa, "General and Professional Education" 2/2014.

 Herbert E. Krugman, Memory without Recall, Exposure without Perception (quick looks).

 Fragmenty filmu: Dzieje pisma (Signs of the times : the history of writing), 1996, 48 min; Czy czytamy jak Chińczycy?

 Film: Meandry czytania, 2013, 45 min. 

 Film: Koniec ery druku, 2012, 52 min (37:47 - zanik czytelnictwa a zanik demokracji, wielozadaniowość, skutki).

LABORATORIUM 7

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny - Excel cz.1.

 

B.5.W3. zasady projektowania algorytmów oraz ich realizacji przy użyciu komputera: tworzenie algorytmów usprawniające pracę nauczyciela (arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel lub LibreOffice Calc); automatyczne obliczanie ocen na podstawie zgromadzonych punktów (funkcja jeżeli); statystyki roczne i semestralne (funkcja licz.jeżeli). projektowanie prostych multimedialnych gier dydaktycznych (Power Point lub LibreOffice Impress); proste algorytmy w grach typu puzzle lub w grze ortograficznej.

 

Materiały:

Film: Microsoft Excel 2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.

Kurs zrealizowany w 2009 roku na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365) z roku 2019.

 

Hiperłącza do poszczególnych fragmentów filmu:

[00:00] Informacje dla użytkowników.

[00:41] 1. Microsoft Excel - dostosowanie interfejsu (tylko Excel 2003).

[04:34] 2. Wprowadzanie danych do komórek. Operacje na komórkach.

[11:49] 3. Formatowanie kolumn i wierszy.

[16:57] 4. Konstruowanie tabeli oraz wprowadzanie funkcji (suma, adres bezwzględny).


LABORATORIUM 8

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny - Excel cz.2.

 

Hiperłącza do poszczególnych fragmentów filmu:

[30:40] 5. Kwerenda sieci Web / Dane zewnętrzne (przenoszenie danych między arkuszami).

[36:28] 6. Podstawowe funkcje (średnia, max, min, licz.jeżeli).

[38:20] 7. Wykresy.

[46:39] 8. Filtrowanie danych (sortowanie według wielu kryteriów).

[48:40] 9. Sumy częściowe.

[52:42] 10. Podział okna (blokowanie wierszy i kolumn).

LABORATORIUM 9

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Arkusz kalkulacyjny - Excel cz.3. Algorytmy przydatne w pracy nauczyciela.

 

Materiały:

Film: Excel - filtrowanie i analiza danych ankietowych (od 0:44 min):

 

Zagadnienia:

Arkusz sieciowy na dysku OneDrive - np. frekwencja uczniów.

Arkusz sieciowy na Dysku Google: frekwencja oraz wyniki testowania poprzez sieć.

Algorytmy wyliczające ocenę na podstawie punktów z testu lub sprawdzianu,

Statystyka semestralna klasy.

 

 Materiał nieobowiązkowy:

Arkusz kalkulacyjny LibreOffice Calc - wprowadzenie: kurs.

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel - "Tworzenie testów i ankiet": kurs. (tu algorytmy!).

 


Arkusz kalkulacyjny - sprawdzian praktyczny.

 

Instrukcja:

Zalogować się na swój Dysk Google.

Pobrać plik sprawdzianu i wypakować na dysku lokalnym  (do końca zajęć proszę nie wylogowywać się!).

Zmienić nazwę wypakowanego pliku (nazwą musi być własne nazwisko).

Proszę wykonać wszystkie zadania (identycznie jak na zajęciach lub filmach instruktażowych). Dodatkowe instrukcje nie będą podawane!

Po zakończeniu pracy plik należy przesłać z powrotem na Dysk Google.

LABORATORIUM 10

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Microsoft Excel - bazy danych / gromadzenie i przetwarzanie danych danych

Witryny Google i Formularze Google.

 

B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania: modelowanie jako komputerowa reprezentacja fragmentu świata rzeczywistego na przykładzie bazy danych; proste bazy danych realizowane z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego: sortowanie, filtrowanie, makra, tabele przestawne; gromadzenie danych z zastosowaniem sieciowych Formularzy Google udostępnianych w Witrynach Google; wizualizacja danych.

 

Zagadnienia:

1. Formularze Excela: kurs.

2. Formularze na dysku Google.

3. Sortowanie.

4. Filtrowanie.

5. Makra: kurs.

 


Materiały:

Film o tworzeniu Witryny Google (treści dotyczące osadzania Analityki Google oraz mechanizmu transakcji można pominąć):

 

 

Zadanie 1:

Korzystając z powyższego filmu proszę utworzyć własną witrynę internetową.
W tym celu należy zalogować się na swój Dysk Google oraz skorzystać z trzech fragmentów filmu:
 

00:00 – 00:36 – tworzenie witryny na własnym dysku Google.
01:12 – 02:43 – baner i logo wstawimy na zajęciach. Proszę wymyślić własne nazwy stron witryny (aby było na jeden temat).
13:03 – 13:33 – publikowanie witryny w Internecie.

Adres opublikowanej witryny wysyłamy do sprawdzenia z zastosowaniem formularza: 

 

 

Zadanie 2 (na zajęciach):

Na banerze proszę zmienić: logo, nazwę witryny, fotografię własnego autorstwa oraz tytuł.

Proszę dodać własną faviconę.

W obrębię witryny powinny pojawić się:

- własny tekst - treść strony związana z jej tematyką (przynajmniej 4 podstrony),

- fotografie (także własnego autorstwa),

- filmy z serwisu YouTube,

- hiperłącza do własnych dokumentów na Dysku Google oraz hiperłącza do innych witryn.

- autorska ankieta online lub test,

- interaktywna mapa.

- modyfikacje podstawowego szablonu strony (np. kolorystyka).

 

Strony internetowe i narzędzia online:

 Adobe Color: wybór zestawu barw

 Projektowanie favicon: https://www.favicon.cc/

 Gotowe ikony (ICO i PNG): IconArchive

 Gotowe ikony (ICO i PNG): FindIcons

 Darmowe Czcionki Google: https://fonts.google.com/ (Polskie: All Languages/ Latin Extended).

 Fonty: 1001freefonts (licencje przede wszystkim do użytku osobistego).

 Fonty:  czcionki.com (dla każdej czcionki warto poszukać indywidualnie licencji).

 Online Golden Text Generator (generatory ozdobnych napisów).

 Generator ozdobnych napisów (PL): profilki.pl

 Generator ozdobnych napisów: flamingtext.com

 Projektowanie przycisków online

 

Zadanie 3:

  • Zgodnie z instrukcjami prowadzącego utworzyć formularz - test (10 pytań): 4 - wyboru jednokrotnego; 5 - wyboru wielokrotnego; 1 - krótkiej odpowiedzi.

  • Formularz zamienić na test; wprowadzić klucz odpowiedzi; włączyć losową kolejność pytań; ustawić losową kolejność wariantów odpowiedzi w zadaniach zamkniętych.

  • Zapoznać się z wariantami testu (realizowany w klasie lub w trybie online - wymóg zalogowania się).

  • Wykonać test przynajmniej 8 razy.

  • Wygenerować i pobrać arkusz Excela z wynikami.

  • Przygotować skalę punktową i utworzyć algorytm wystawiający ocenę.

  • Opracowany algorytm zastosować w Arkuszu Google.

Materiały:

Film o tworzeniu ankiet i testów elektronicznych z zastosowaniem Formularzy Google (od 2:16 min).

 

LABORATORIUM 11

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Microsoft Excel - bazy danych / tabele przestawne

 

Zagadnienia:

Tabele przestawne. Kurs zewnętrzny z kanału "pmsocho" w serwisie YouTube.

 

Arkusz sieciowy na Dysku Google i OneDrive - np. frekwencja uczniów.

Arkusz sieciowy na Dysku Google: frekwencja oraz wyniki testowania poprzez sieć.

 

Materiały:

Biblioteczka - materiał do ćwiczenia tabel przestawnych.

Algorytmy wyliczające ocenę na podstawie punktów z testu lub sprawdzianu (ciąg dalszy).

Statystyka semestralna klasy (ciąg dalszy).

 

Zadanie:

Na podstawie materiałów dostarczonych przez prowadzącego oraz zgodnie ze wskazówkami opracować tabele przestawne.

Samodzielnie opracować tabele przestawne dla bazy danych księgozbioru, zbioru płyt lub kolekcji filmów.

LABORATORIUM 12

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

LibreOffice Base - bazy danych - cz.1.

 

B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania: prosta baza danych realizowana z zastosowaniem LibreOffice Base; korzystanie z sieciowych baz danych;

 

Baza danych LibreOffice Base. Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.

1. Tworzenie bazy danych.

2. Przejmowanie danych z arkusza kalkulacyjnego.

3. Dodawanie nowych tabel i relacje.

4. Dodawanie danych przez formularze.

5. Filtrowanie danych i kwerendy.

6. Raporty.

7 Rozwiązywanie problemów.

LABORATORIUM 13

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

LibreOffice Base - bazy danych - cz.2.

Baza danych LibreOffice Base. Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.

1. Tworzenie bazy danych.

2. Przejmowanie danych z arkusza kalkulacyjnego.

3. Dodawanie nowych tabel i relacje.

4. Dodawanie danych przez formularze.

5. Filtrowanie danych i kwerendy.

6. Raporty.

7 Rozwiązywanie problemów.

 

Test można uruchamiać wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który zawiera odpowiedź.

Przed uruchomieniem testu proszę się zalogować.

 

LABORATORIUM 14

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

LibreOffice Base - opracowanie własnej bazy danych

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN / bazy danych: gov.pl

 

Zadanie domowe - na ocenę:

Samodzielnie opracować bazę danych na temat księgozbioru, zbioru płyt lub kolekcji filmów.

 


 

Bazy danych UZ - dostęp przez Proxy oraz WebVPN

Uwaga! Często zdarza sie, że jedno z połączeń nie działa. Należy wówczas wypróbować drugie.

 

Korzystanie w domu ze Źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z zastosowaniem połączenia PROXY:

 

W najnowszej wersji systemu operacyjnego Windows 10 zmianie uległo miejsce, w którym wpisuje się parametry polaczenia proxy.

Wszystkie wartości pozostały jednak bez zmian.

 

Korzystanie ze źródeł elektronicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego z zastosowaniem WebVPN.

Po kliknięciu WebVPN można rozpocząć proces logowania. Za pierwszym razem może być wymagana instalacja oprogramowania - Info.: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7].

Należy zmienić ustawienie na STUDENCI i zalogować się na swoje konto studenckie.

Po zalogowaniu wybieramy: Bibliotekę i Bazy Danych.

 


 

Uwaga!  Jeśli korzystamy z cudzego komputera, na swoje konta w systemach ePUAP i ZIP należy się logować wyłącznie w trybie incognito!

 

Adresy:

● OBYWATEL.GOV.PL

● Profil zaufany

● ePUAP

● YouTube - Jak założyć profil zaufany

● YouTube - ePUAP

● ZIP

● ZIP - rejestracja.

LABORATORIUM 15

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Lokalna sieć komputerowa

 

B.5.W4. zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania: router i jego konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych adresów sieciowych, streaming telewizji w sieci domowej, konfiguracja i korzystanie z drukarki w sieci lokalnej; wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje); dyski sieciowe i synchronizacja danych; Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej; zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej; blended learning i e-learning.

 

● Wirtualne emulatory routerów TP-Link - konfiguracja routera.

● Konfiguracja routera - strumieniowanie obrazu wideo z dekodera TVSat (system Enigma2).

● Drukarki sieciowe konfiguracja.

● Dyski sieciowe.

● Synchronizacja danych w chmurze.

● Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej.

● Zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej.

● Blended learning i e-learning.

ZAGADNIENIA UZUPEŁNIAJĄCE

JJ Kursy - Kanał YouTubeDysk Google dla grupq1

TEMAT:

Do ustalenia z grupą.

 

 

Program przedmiotu opracował dr Jacek Jędryczkowski

q1