W wyniku niedawnej zmiany
przepisów (reforma) pierwszy raz w historii uczelni
rozpoczynamy zajęcia bez sylabusu przedmiotu.
Nazwa przedmiotu sugeruje, że
powinniśmy zająć się informatyką, czyli nauką o
przetwarzaniu informacji (dział logiki) uzupełniony o wiedzę
o komputerach i programowaniu. Istnieje zatem możliwość, że
podane poniżej zagadnienia ulegną zmianie.
Uwaga! Zgodnie z przewidywaniami
treści kształcenia uległy zmianie!
Wprowadzenie oraz cel zajęć
Zapoznanie ze stroną przedmiotu ICT oraz witryną edukacyjną
JJ Kursy.
B.5.W1.
podstawowe pojęcia i zasady informatyki z zakresu, w jakim
ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami:
informatyka a ICT;
rola i miejsce TIK w edukacji;
jednostki pamięci; budowa i zasada
działania komputera; system operacyjny; bezpieczeństwo systemu i danych;
ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa
autorskiego;
komputer i sieć
komputerowa; urządzenia peryferyjne; podstawowe narzędzia ICT.
Warunkiem uzyskania dostępu do testu jest
wcześniejsze zalogowanie się na konto Google. Adres
logowania musi być identyczny z podanym prowadzącemu na
zajęciach. Każdy student może rozwiązać test tylko jeden
raz!
Społeczne aspekty informatyki i
ICT - teorie - cz.1.
B.5.W5. społeczne aspekty informatyki i jej
zastosowań, wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz
zagrożenia w świecie wirtualnym: psychologiczne
koncepcje człowieka a zagrożenia medialne; plastyczność
mózgu; zanik czytelnictwa; zanik zdolności skupienia uwagi;
cyfrowa demencja; manipulacja w mediach (treść i forma przekazu).
Zagadnienia:
●Teorie.
●Człowiek
w świecie mediów. Poznawanie świata poprzez media.
●Systemy
reprezentacji rzeczywistości (konstruktywizm) a konstrukcja komunikatów
medialnych.
●Cechy
charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność,
hipertekstowość, komunikacyjność).
●Przekaz
pozawerbalny.
Materiały i
źródła:
●Teorie:
● Jędryczkowski
J. (2011) ICT w procesach edukacyjnych, (def. multimediów, teorie i teoretycy):
● Jędryczkowski
J. (2010) Rola i miejsce
komunikatów niewerbalnych w systemie kształcenia na odległość:
●Film: Mowa ciała klucz do
ludzkich emocji:
●Slajdy
uzupełniające:
●Model pamięci Endela Tulvinga:
●Wiedza proceduralna i
deklaratywna, np. wg M. Jagodzińskiej, Psychologia
pamięci.
●Odwrócenie
efektu Flynna spowodowane przez zmiany środowiskowe Bernt Bratsberg i
Ole Rogeberg "Flynn effect and its reversal are both environmentally
caused" (PDF)
dokonali analiz wahań poziomu inteligencji w okresie trzech dekad
(1962–1991) na próbie 736 808 norweskich poborowych. Do roku 1975
obserwowali (zgodnie z efektem Flynna) stały wzrost IQ o 3 punkty na
dekadę. Po tym terminie tendencja odwróciła się. Obecnie odnotowuje się
spadek o blisko 7 punktów na dekadę. Badacze sugerują, że przyczyną jest
prawdopodobnie zmiana stylu życia lub sposobu wychowywania dzieci.
Odwrócenie tendencji wzrostowej zbiega się w czasie z dynamicznym
rozwojem telewizji kolorowej oraz pierwszych gier wideo.
•
Społeczne aspekty informatyki i
ICT - informatyka i nowe media w warsztacie pracy
nauczyciela
– cz.2.
•
Edytor
tekstu w warsztacie pracy nauczyciela - zagadnienia
nieobowiązkowe do samodzielnego opracowania.
B.5.W6. uwarunkowania zawodowego rozwoju z
wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i
informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne
przeznaczone dla najmłodszych uczniów: zasada
poglądowości a ocena przydatności mediów edukacyjnych;
dynamika zmian w zakresie informatyki i ICT a potrzeba
stałej aktualizacji wiedzy i rozwoju zawodowego nauczycieli;
edytor tekstu w pracy zawodowej nauczyciela.
Zagadnienia:
●Przekaz
informacji i upoglądowienie.
●Media,
media dydaktyczne,
●Sytuacje dydaktyczne
wymagające upoglądowienia.
Materiały:
● Upoglądowienie,
media dydaktyczne, multimedia.
Szeroka
definicja multimediów (plusy/ minusy) wg D. De Kerckhove
(s.8 do s.21)
● ICTw procesach edukacyjnych (def. multimediów, teorie i teoretycy,
procesy uwagi):
● Media
masowe - geneza i pojęcia wg Denisa McQuaila:
● Mass
media - literatura:
● W.
Strykowski - media edukacyjne:
● W.
Strykowski - rola mediów edukacyjnych:
Edytor tekstu w
warsztacie pracy nauczyciela -
zagadnienia nieobowiązkowe do samodzielnego opracowania.
LibreOffice Writer
lub Microsoft Word do wyboru
LibreOffice Writer
Zagadnienia:
Podstawowe formatowanie
dokumentów w edytorze tekstu LibreOffice Writer:
B.5.W3. zasady projektowania algorytmów oraz ich
realizacji przy użyciu komputera: tworzenie algorytmów
usprawniające pracę nauczyciela (arkusz kalkulacyjny
Microsoft Excel lub LibreOffice Calc); automatyczne
obliczanie ocen na podstawie zgromadzonych punktów (funkcja
jeżeli); statystyki roczne i semestralne (funkcja
licz.jeżeli). projektowanie prostych multimedialnych gier
dydaktycznych (Power Point lub LibreOffice Impress); proste
algorytmy w grach typu puzzle lub w grze ortograficznej.
Materiały:
Film: Microsoft Excel
2003/ 2007/ 365 - kurs dla początkujących.
Kurs zrealizowany w 2009 roku
na przykładzie Excela 2003. Treść filmu nie
zdezaktualizowała się, jednak użytkownicy nowszych wersji
arkusza kalkulacyjnego mogą pominąć jego pierwszą część. W
sytuacji, gdy aktualne wersje Excela znacząco różnią się od
prezentowanej, zamieszczono wstawki z Excela 2007 oraz (365)
z roku 2019.
•
Microsoft Excel - bazy danych /
gromadzenie i przetwarzanie danych danych
•
Witryny Google i Formularze
Google.
B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i
reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich
przetwarzania: modelowanie jako komputerowa
reprezentacja fragmentu świata rzeczywistego na przykładzie
bazy danych; proste bazy danych realizowane z zastosowaniem
arkusza kalkulacyjnego: sortowanie, filtrowanie, makra,
tabele przestawne; gromadzenie danych z zastosowaniem
sieciowych Formularzy Google udostępnianych w Witrynach
Google; wizualizacja danych.
Film o tworzeniu Witryny
Google (treści dotyczące osadzania Analityki Google oraz
mechanizmu transakcji można pominąć):
Zadanie
1:
Korzystając z powyższego filmu
proszę utworzyć własną witrynę internetową.
W tym celu należy zalogować się na swój Dysk Google oraz
skorzystać z trzech fragmentów filmu:
00:00 – 00:36 –
tworzenie witryny na własnym dysku Google. 01:12 – 02:43 – baner i logo wstawimy na zajęciach.
Proszę wymyślić własne nazwy stron witryny (aby było na
jeden temat). 13:03 – 13:33 – publikowanie witryny w Internecie.
Adres opublikowanej witryny wysyłamy do sprawdzenia z
zastosowaniem formularza:
B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i
reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich
przetwarzania: prosta baza danych realizowana z
zastosowaniem LibreOffice Base; korzystanie z sieciowych baz
danych;
Baza danych LibreOffice Base.
Kurs zewnętrzny z kanału "zmisiak" w serwisie YouTube.
Test można uruchamiać
wielokrotnie, ale przesłać tylko raz! W bieżącym roku
akademickim można najpierw zapoznać się z pytaniami, a
dopiero później rozwiązać test. Do czasu, gdy nie będą
Państwo pewni odpowiedzi PROSZĘ NIE NACISKAĆ PRZYCISKU
PRZEŚLIJ! Przy każdym pytaniu podano numer filmu, który
zawiera odpowiedź.
W najnowszej wersji systemu
operacyjnego Windows 10 zmianie uległo miejsce, w którym
wpisuje się parametry polaczenia proxy.
Wszystkie wartości pozostały
jednak bez zmian.
Korzystanie ze
źródeł elektronicznych Uniwersytetu
Zielonogórskiego z zastosowaniem
WebVPN.
Po kliknięciu
WebVPN
można rozpocząć proces logowania. Za pierwszym
razem może być wymagana instalacja
oprogramowania - Info.: [1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7].
Należy zmienić ustawienie na STUDENCI i zalogować się na
swoje konto studenckie.
Po zalogowaniu
wybieramy: Bibliotekę i Bazy Danych.
Uwaga!
Jeśli korzystamy z
cudzego komputera, na
swoje konta w systemach ePUAP i ZIP należy się logować
wyłącznie w trybie incognito!
B.5.W4. zasady organizacji i
funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci
komputerowej oraz ich wykorzystania: router i jego
konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych
adresów sieciowych, streaming telewizji w sieci domowej,
konfiguracja i korzystanie z drukarki w sieci lokalnej;
wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje);
dyski sieciowe i synchronizacja danych; Veyon - program do
prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w
pracowni komputerowej; zdalne zarządzanie komputerami w
pracowni komputerowej; blended learning i e-learning.